رمضان
طاعت و بندگی را در حالی از پروردگار در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان مسئلت میکنیم که از او میخواهیم سینهمان را به نور ایمان و معرفت روشن سازد، چرا که او اماندهنده هراسناکان است.
در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان میخوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین
واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ
بأمانِک یا أمانَ الخائِفین
به نام خداوند بخشنده مهربان
خدایا در این روز طاعت و بندگی فروتنانه را روزیام کن
و با توبه خاضعانهای که به درگاهت میکنم
و امانی که از تو میخواهم سینهام را به نور ایمان و معرفت روشن کن
ای امنیت بخش هراسناکان
منبع : خبرگزاری فارس
شنبه 14/5/1391 - 15:56
شعر و قطعات ادبی
رضا اسماعیلی شاعر توانمند کشورمان به مناسبت فرا رسیدن میلاد کریم اهل بیت امام حسن(ع) شعری سروده است.
رضا اسماعیلی شاعر توانمند کشورمان به مناسبت فرا رسیدن میلاد کریم اهل بیت امام حسن(ع) شعری سروده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است. این شعر که از تو گفتن نام دارد به شرح زیر است:
از تو گفتم با ولی ، اما ، اگر ... ، یعنی که هیچ
چون نفهمیدم ز نورت بیشتر ، یعنی که هیچ
دفترم خالی ست از گل واژههای نور تو
واژهها از فصل حُسنت بی خبر، یعنی که هیچ
نازنین ! چشم زمین روشن به نور حُسن توست
آفتاب حُسنی و من کور و کر ، یعنی که هیچ
از تو اسمت را فقط میدانم و رسمت ... ؟ دریغ !
از تو ای جان جهان ! این مختصر ، یعنی که هیچ
ادعای عاشقی دارم ، ولی کو داغ دل ؟
درد بیدردی گرفتی ، ای پسر ! یعنی که هیچ
آرزو دارم برقصم آسمانت را شبی
در حصار این قفس! بی بال و پر؟ یعنی که هیچ
دلخوشم که شاعر حُسن توام ، اما چه سود ؟!
تا نگشتم با نگاهت همسفر ، یعنی که هیچ
از تو کم گفتم ، خجالت میکشم از روی تو
یک غزل ؟ ها ... کردهام شق القمر ! یعنی که هیچ
ماندهام در فهم تو ، ای حُسن عالمتاب عشق!
من کجا و وصف تو ؟ خوردم شکر ! یعنی که هیچ
منبع : خبرگزاری فارس
شنبه 14/5/1391 - 15:48
تبریک و تسلیت
امام حسن مجتبی(ع) پیشوای دوم شیعیان در نیمه رمضان المبارك سال سوم هجرت متولد شد و در سیره زندگی خویش، به مردم درس سخاوت به نیازمندان، ایستادگی و بردباری در برابر ظلم را آموخت.
امام حسن(ع) در خانه پیشوای اول شیعیان امام علی(ع) و بانو فاطمه الزهرا(س) متولد شد و كنیه ابومحمد و القاب مجتبی و سبط اكبر را به خود گرفت.
در روایتی ذكر شده است كه نام حسن از طرف پروردگار برای امام حسن(ع) انتخاب شد از این رو جبرییل نازل شد و به پیامبر اكرم فرمود: چون منزلت امیرالمومنین نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسی است و اسم پسر هارون حسن بوده است، پس اسم او را حسن بگذارید.
امام حسن(ع)،هفت سال در دوران زندگانی پیامبر(ص)اسلام،مكتب علم و ایمان را فراگرفت و پس از درگذشت جدش ، تقریبا سی سال در كنار پدرش امیر مومنان از محضر ایشان بهره مند شد و پس از شهادت پدرش به مدت 10 سال امامت امت را بر عهده داشت و سرانجام در سن 47 سالگی به درجه شهادت نایل آمد.
پیامبر اكرم(ص)در مورد جایگاه حضرت مجتبی (ع) می فرماید:"هر كس می خواهد آقای جوانان بهشت را ببیند به حسن نگاه كند، حسن گل خوشبویی است كه من از دنیا برگرفته ام".
همچنین در جای دیگری آمده است كه روزی پیامبر اكرم(ص) به منبر رفت و امام حسن (ع) را در كنارش نشاند و نگاهی به مردم كرد و نظری به امام حسن انداخت و فرمود:"این فرزند من است و خداوند اراده كرده كه به بركت وجود او بین مسلمانان صلح برقرار سازد"
امام حسن(ع) در دوران پیشوای اول شیعیان در جنگ های بسیاری شركت كرد و اینگونه با شجاعت خویش از حقیقت و آموزه های دین اسلام دفاع كرد و درس شجاعت و آزادگی به مردم آموخت و زمانی كه مجبور به پذیرش صلح شد، به مردم درس صبر و بردباری و ایمان داد.
دوران صلح امام حسن(ع) از سخت ترین دوران زندگانی ایشان بود بسیاری از دوستان به ایشان پشت كرده بودند، ناسزا گفتن به حضرت علی(ع) شیوه سخنرانان شهر شده بود، در حضور ایشان، به هتك و دشنام امیرالمومنین (ع) زبان میگشودند و امام با بردباری و صبر، هتاكی ها و دشنامها را تحمل میكرد تا اینكه بردارش امام حسین(ع) با هدف امر به معروف و نهی از منكر در مقابل دشمنان ایستاد و فرهنگ عاشورایی را به یادگار گذاشت.
سراسر زندگانی این امام بزرگوار، الگویی برای مردان و زنان عالم است، امام حسن (ع) عابدترین و زاهدترین و برترین مردم زمان خویش بود.چون به یاد مرگ و رستاخیز می افتاد می گریست و بی حال می شد.هنگامی كه وضو می گرفت رنگش تغییر می كرد و وجودش به لرزه می افتاد و وقتی علت را می پرسیدند، می فرمود: كسی را كه در پیشگاه خدا می ایستد جز این سزاوار نیست.
در روایات آمده است:امام در قنوت نمازش، بسیار دعا میكرد و خدا را اینگونه میخواند:"ای پناهگاه درماندگان! ما در درك تو حیران و دانشها در برابر تو ناتوان و نارساست.تو پروردگار زنده و قیومی كه جاودانه است. تو خود میبینی آنچه را كه میدانی و در آن كار، دانا و بردبار هستی.تو بر آشكار ساختن هر پنهان، قدرت داری و میتوانی از انجام هر كاری جلوگیری كنی؛ بدون آنكه در تنگنا واقع شوی. بازگشت همه چیز به سوی توست، براستی كه تو شنوا و دانایی و یكتا و بینایی"
بخشش، از بارزترین خصوصیات امام حسن (ع) بود به گونه ای كه ایشان در طول عمر خویش دو بار تمام اموال و دارایی خود و سه بار نیمی از اموال را در راه خدا بخشید و بارها پیاده به سفر حج رفت كه عدد آنها را برخی بیست سفر و برخی بیست و پنج سفر ذكر كرده اند.
در حدیثی آمده است: امام حسن(ع)هیچ گاه سائلی را رد نكرد و چون به آن حضرت عرض شد: چگونه است كه هیچ گاه سائلی را رد نمی كنید؟ پاسخ داد: من سائل درگاه خدا و راغب در پیشگاه اویم، و من شرم دارم كه خود درخواست كننده باشم و سائلی را رد كنم، و خداوند مرا به عادتی معتاد كرده، این عادت را درمن ایجاد كرده كه نعمتهای خود را بر من فرو ریزد، و من نیز در برابر او این گونه عادت كرده ام كه نعمتش را به مردم بدهم، و ترس آن را دارم كه اگر عادتم را ترك كنم اصل آن نعمت را از من دریغ دارد.
نقل شده است: روزی حضرت مشغول عبادت بود. دید فردی در كنار او نشسته است و به درگاه خدا میگوید: "خدایا! هزار درهم به من ارزانی دار."حضرت به خانه آمد و برای او ده هزار درهم فرستاد. همچنین، روزی یكی از كنیزان دسته گلی خوشبو به ایشان هدیه كرد. آن حضرت در برابر، او را آزاد كرد. فرمود: خدا ما را چنین تربیت كرده است ؛چون به شما هدیه ای دادند به نیكوتر از آن پاسخ گویند.
امام به كرامت و عزت نفس مردم ارزش بسزایی قایل بود،اگر در نزد امام چیزی نبود كه به نیازمند بپردازد،با زبانی خوش و كریمانه، او را خوشنود می ساخت و آبروی او را نگه می داشت. او رفتار جدش با نیازمندان را از نزدیك دیده بود و آن را برای مردم بازمی گفت:"همواره وقتی كسی از پیامبر حاجتی می خواست، كمك خود را با گفتار خوش همراه می كرد."
پیشوای دوم شیعیان نمونه بارز انسانیت در تمام صفات فردی،اجتماعی بود ایشان عابد، كریم، یاور نیازمندان، صبور، شجاع، دلیر، فروتن، ایثار ، باتقوا و پرهیزگار بود.
امام حسن(ع) سرانجام در سال پنجاهم هجری با دسیسه ی معاویه مسموم و شهید و در قبرستان بقیع به خاك سپرده شد.
منبع : ایرنا
شنبه 14/5/1391 - 15:38
رمضان
مرحوم آیتالله مجتهدی، بلای خداوند را نتیجه گناهان انسان دانست و با ذکر یک نمونه گفت: کسی که نماز اول وقت نمیخواند و اتومبیل خود را در جاده میراند، مورد نفرین نماز قرار میگیرد.
*دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»
خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان.
* شرح فرازهای دعا
آیت الله مجتهدی در شرح فراز «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ » میگوید: خدایا من را به لغزشها مؤاخذه نکن. گاهی آدم میلغزد و ایمانش ضعیف میشود و تقوایش از بین میرود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود.
وی میافزاید: خدا در اثر گناه به غضب میآید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. مردم را توجه نمیدهند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: کسی که نماز اول وقت نمیخواند و اتومبیل خود را در جاده میراند، مورد نفرین نماز قرار میگیرد و تصادف میکند. نماز اول وقت انسان را نفرین میکند و میگوید «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی»
وی ادامه میدهد: اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا میکند و میگوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال میافتد.
آیتالله مجتهدی در ادامه اظهار میکند: اگر کسی با خدا باشد، هیچ کس نمیتواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.
منظور از «اقاله» چیست
این استاد اخلاق در شرح فراز «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ» میگوید: خدایا «اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ است که خدایا لغزشهای ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. مثلاً شخصی یک ظرف ماست میخرد و به منزل میبرد و متوجه میشود که پیش از وی ظرف ماست دیگری نیز خریداری شده است. در این حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذیرد و پول آن را عیناً پس دهد.
تیر بلای خداوند حاصل گناهان انسان است
وی در تشریح عبارت «ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ» اظهار میکند: خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز میکند و ناگاه روی ساختمانی فرود میآید و همه ساکنان آن از بین میروند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست.
این استاد حوزه علمیه میگوید: تمام پیشآمدهایی که میشود همه نتیجه گناهان ماست برای این گفته من مدرک وجود دارد و هم در قرآن آیه دارد و هم در این باره روایت و حدیث داریم.
وی با اشاره به آیه قرآن میگوید: «هر گرفتاری برای شما پیش میآید، دسترنج خودتان است.» هر چه بکاری همان را درو میکنی. از گندم، گندم و از جو، جو میروید.
وی ادامه میدهد: قرآن میفرماید: «خدا برنامههای مردم را عوض نمیکند، آنها را گرفتار بلا نمیکند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند»، مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف میکند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم تصادف عذاب خدا می کنیم.
* عزتی که خدا برای مسلمین به ارمغان آورده است
این مجتهد فقید در شرح فراز پایانی دعای روز چهاردهم بیان میکند: در پایان دعا میگویم «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ای کسی که عزت مسلمین با توست. ببینید الآن مسلمین چه عزتی دارند! آمریکا غر میزند، مسلمانان مقابلش ایستادهاند و تمام دنیا بر علیه آن هستند.
منبع : خبرگزاری فارس
جمعه 13/5/1391 - 14:0
رمضان
مرحوم آیتالله مجتهدی با توصیه خواندن «دعای مُجیر» در روزهای 13، 14 و 15 ماه رمضان،به نقل از استاد خویش گفت: در این دنیا هر شخصی به میزان خود دارای غم است. اگر یک روز گفتی که من غصهای ندارم، بدان که اجلت نزدیک است!
*دعای روز سیزدهم ماه رمضان
«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَى کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَى وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین»
اى خدا در این روز مرا از پلیدى و کثافات پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا کن و بر تقوى و پرهیزکارى و مصاحبت نیکوکاران موفق دار به یارى خود اى مایه شادى و اطمینان خاطر مسکینان.
* شرح فرازهای دعا
مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی در ابتدای شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه به خواند دعای «مجیر» در روزهای 13، 14 و 15 ماه مبارک، در خصوص مضامین بلند عرفانی و آمیزههای عمیق ادعیه اسلامی میگوید: دعا تنها برای دستیابی به ثواب نیست، بلکه اصل دعا خواندن برای رسیدن به کمال است.
تناول غذاهای حلال در استجابت دعا تأثیرگذار است
این مجتهد فقید در شرح «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» میگوید: در این دعا از خدا میخواهیم ما را از کثافات پاک کند. منظور از «کثافات»، چرک گناه و معصیت است. انسان اگر اهل معصیت باشد، بوی بدی به خود میگیرد و اگر مؤمن باشد، خوشبو خواهد بود. «اویس قرن» هنگامی که به ملاقات پیامبر (ص) آمده بود، فضای خانه رسولالله (ص) را معطر کرده بود و فردای آن روز که پیامبر (ص) به خانه خویش باز گشت، فرمود: «إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیمَن»، یعنی پیامبر (ص) رایحه خوش اویس را استشمام کرده بود.
وی در ادامه با تأکید بر برطرف کردن بوی تعفن روح میافزاید: در حال حاضر زمانه به گونهای است که طهارت واقعی نداریم و همه چیز شبههناک است. در طول سال انواع غذاهای حرام و شبههناک را خوردهایم و «ماه رمضان» فرصتی برای شستوشوی باطنی است. تناول غذاهای حلال در استجابت دعا تأثیرگذار است.
راههای از بین بردن زنگار قلب
این عارف برجسته با اشاره به عبارت «الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» که «کثافات و پلیدی گناه» است، ادامه میدهد: گناه آدمی را کثیف میکند و دل را زنگار میگیرد. برای اینکه زنگار قلب را از بین ببریم باید سحرها قرآن بخوانیم. در روایت آمده است که قلب انسان زنگ میزند، همانطوری که آهن زنگ میزند، پس قلبتان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهید. همچنین کمک کردن و دستگیری از یتیمان هم زنگار دل را از بین میبرد.
رابطه رسیدن اجل با غم و اندوه
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح عبارت «وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَى کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ» میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که ما را در برابر قضا و قدر خویش راضی کند. بنابراین از خدا درخواست میکنیم که خدایا مرا بر تقدیر خودت صابر قرار بده! مراد از «کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، قضا و قدر حتمی الهی است. هر کس در لوح محفوظ قضا و قدری دارد که نمیداند صلاح او در آن امر است. این استاد اخلاق ضمن اشاره به بیتی با مضمون «دل بیغم در این عالم نباشد / اگر باشد بنیآدم نباشد» گفت: در این دنیا هر شخصی به میزان خود دارای غم و مشکل است. استادم (مرحوم شیخ علیاکبر برهان) میگفت: اگر یک روز گفتی که من غصهای ندارم، بدان که اجلت نزدیک است! سید بن طاوس به فرزندش میگوید: پسرم خانه که میسازی، بگذار گوشهای از آن خرابه باشد تا بدون غصه و دغدغه نمانی.
خواندن نمازشب، ملاک دوستی/ ماهی برای تمرین تقوا
این مجتهد فقید در شرح «وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَى» میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که ما را موفق به تقوی کند. تقوا به معنی این هست که اگر کسی از اعمال ما با خبر شود، طوری زندگی کرده باشیم که ناراحت نشویم. ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین تقوا است.
این مجتهد فقید در شرح عبارت «وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ» گفت: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که خدایا ما را با خوبان و ابرار همنشین کند. باید به این نکته توجه داشت که با چه کسی همنشین میشویم چانچه در شعری داریم: «با بدان کم نشین که صحبت بد / گر چه پاکی تو را پلید کند». حتی طلاب در زمان قدیم توجه میکردند با طلبهای که اهل نماز شب نیست، همحجره نشوند.
مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی به فراز پایانی دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان یعنی «بعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین» اشاره میکند و میگوید: خدایا به کمک و یاری خودت این چهار دعای من را مستجاب کن، ای کسی که روشنی چشم فقرا هستی.
منبع : خبرگزاری فارس
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:38
رمضان
"30 روز، سی گفتار قرآنی"، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در تفسیر آیات قرآنی است كه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ماه مبارك رمضان به طور روزانه منتشر میكند و امروز به موضوع بصیرت اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، درس گفتار قرآن كریم در سیزدهمین روز از ماه مبارك رمضان به موضوع "بصیرت و زندگی اجتماعی پیچیده امروز" اختصاص دارد كه به شرح زیر است:
سوره مباركه یوسف آیه 108
قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَی اللَّهِ ۚ عَلیٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِكینَ ﴿108﴾
بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت كامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میكنیم! منزّه است خدا! و من از مشركان نیستم!»
* هركس از روی بصیرت كار نكند جزو عوام است
خدای متعال به پیغمبرش در آن دوران دشوار مكه میفرماید: ای پیغمبر! من با بصیرت حركت میكنم؛ «قل هذه سبیلی ادعوا الی اللَّه علی بصیرة انا و من اتّبعنی»؛ (1) خودِ پیغمبر با بصیرت حركت میكند، تابعان و پیروان و مدافعان فكر پیغمبر هم با بصیرت. این مال دوران مكه است؛ آن وقتی كه هنوز حكومتی وجود نداشت، جامعهای وجود نداشت، مدیریت دشواری وجود نداشت، بصیرت لازم بود؛ در دوران مدینه، به طریق اولی. (2)
شما خودتان را در صحنهای كه از صدر اسلام تبیین میكنم، پیدا كنید. یك عدّه جزو عوامند و قدرت تصمیمگیری ندارند. عوام، بسته به خوش طالعی خود، اگر تصادفاً در مقطعی از زمان قرار گرفتند كه پیشوایانی مثل امام امیرالمؤمنین علیهالسّلام و امام راحل ما رضواناللَّه تعالی علیه، بر سرِ كار بودند و جامعه را به سمت بهشت میبردند، به ضربِ دستِ خوبان، به سمت بهشت رانده خواهند شد. اما اگر بخت با آنها یار نبود و در مقطعی قرار گرفتند كه «وجعلنا هم ائمة یدعون الیالنارِ» (3) و یا «المتر الیالذین بدلوا نعمةالله كفرا و احلوا قومهم دارالبوارِ. جهنم یصلونها و بئس القرارِ» (4) به سمت دوزخ خواهند رفت. پس، باید مواظب باشید جزو عوام قرار نگیرید.
جزو «عوام» قرار نگرفتن، بدین معنا نیست كه حتماً در پی كسب تحصیلات عالیه باشید؛ نه! گفتم كه معنای «عوام» این نیست. ای بسا كسانی كه تحصیلات عالیه هم كردهاند؛ اما جزو عوامند. ای بسا كسانی كه تحصیلات دینی هم كردهاند؛ اما جزو عوامند. ای بسا كسانی كه فقیر یا غنیاند؛ اما جزو عوامند. عوام بودن، دستِ خودِ من و شماست. باید مواظب باشیم كه به این جَرگه نپیوندیم. یعنی هر كاری میكنیم از روی بصیرت باشد. هر كس كه از روی بصیرت كار نمیكند، عوام است. لذا، میبینید قرآن درباره پیغمبر میفرماید: «اَدْعُوا اِلَیاللَّهِ عَلی بَصِیرَةٍ اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی.» یعنی من و پیروانم با بصیرت عمل میكنیم، به دعوت میپردازیم و پیش میرویم. پس، اوّل ببینید جزو گروه عوامید یا نه. اگر جزو گروه عوامید، به سرعت خودتان را از آن گروه خارج كنید. بكوشید قدرت تحلیل پیدا كنید؛ تشخیص دهید و به معرفت دست یابید.(5)
* بصیرت یعنی اینكه بدانید چه میخواهید!
اینی كه من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تأكید كردهام، به خاطر این است كه یك ملتی كه بصیرت دارد، مجموعهی جوانان یك كشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حركت میكنند و قدم برمیدارند، همهی تیغهای دشمن در مقابل آنها كند میشود. بصیرت این است. بصیرت وقتی بود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها را گمراه كند، آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم میگذارد. شما در جبههی جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشهخوانی بلد نباشید، اگر قطبنما در اختیار نداشته باشید، یك وقت نگاه میكنید میبینید در محاصرهی دشمن قرار گرفتهاید؛ راه را عوضی آمدهاید، دشمن بر شما مسلط میشود. این قطبنما همان بصیرت است.
در زندگیِ پیچیدهی اجتماعیِ امروز، بدون بصیرت نمیشود حركت كرد. جوانها باید فكر كنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانی، متعهدان موجود در جامعهی ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مسئلهی بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راههای جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است. وقتی بصیرت بود، آنوقت شما میدانید با كِی طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمیدارید. یك روز شما میخواهید تو خیابان قدم بزنید، خوب، با لباس معمولی، با یك دمپائی هم میشود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یك روز میخواهید بروید قلهی دماوند را فتح كنید، او دیگر تجهیزات خودش را میخواهد. بصیرت یعنی اینكه بدانید چه میخواهید، تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید.(6)
* امروز شرایط بدر و خیبر است!
یك روز در صدر اسلام، دشمنان به نظرشان رسید كه با شِعب ابیطالب و محاصرهی اقتصادی مسلمانها، آنها را از پا بیندازند؛ اما نتوانستند. این روسیاههای بدمحاسبهگر خیال میكنند ما امروز در شرائط شِعب ابیطالبیم. اینجور نیست. ما امروز در شرائط شِعب ابیطالب نیستیم؛ ما در شرائط بدر و خیبریم. ما در شرائطی هستیم كه ملت ما نشانههای پیروزی را به چشم دیده است؛ به آنها نزدیك شده است؛ به بسیاری از مراحل پیروزی، با سرافرازی دست پیدا كرده است. امروز مردم ما را از محاصرهی اقتصادی میترسانند؟ با این حرفها، با این ترفندها میخواهند مردم را از صحنه بیرون كنند؟ مگر چنین چیزی ممكن است؟ امروز میخواهند در ارادهی مسئولین اختلال ایجاد كنند؟ «قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتّبعنی»؛ این راهی است كه با بصیرت انتخاب شده است، این راهی است كه با مجاهدت باز شده است، این راهی است كه با خون عزیزترینها هموار شده است. ما از این راه رفتیم، به قلههائی هم دست پیدا كردیم. ما متوقف نمیشویم، انشاءالله پیش میرویم؛ ولی تا امروز هم به قلههای بسیاری دست پیدا كردهایم. جمهوری اسلامی، امروز كجا، بیست سال و سی سال قبل كجا؟ دشمنان جمهوری اسلامی، هیمنه و باد و بروتِ آن روزشان كجا، ضعف و انكسار امروزشان كجا؟ اینها نشانههائی است كه ملت ایران را تشویق میكند. نخیر، در ادامهی راه اسلام - كه راه خداست، راه دین است، راه سعادت دنیا و آخرت است - ارادهی مسئولین همچنان مستحكم خواهد ماند؛ مردم هم امروز و در آینده، پای ثابت این حركت عظیم خواهند بود.(7)
پینوشت:
1) یوسف: 108
2) بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر 1388/07/15
3) قصص: 41
4) ابراهیم: 28 و 29
5) بیانات در دیدار فرماندهان لشكر 27 محمد رسولالله (ص) 1375/03/20
6) بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر 1388/07/15
7) بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی 1390/10/19
منبع : ایرنا
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:35
رمضان
امام صادق (ع) فرمود: هر گاه برادرت بر تو وارد شد نگو آیا امروز چیزی خوردهای؟ بلکه از آنچه در خانه داری برایش بیاور، چون بخشنده به تمام معنا کسی است که آنچه نزدش باشد ببخشد.
سفرههای افطار در ماه مبارک رمضان میهمانان بسیاری را بر خود میبیند که شایسته است بنابر تعالیم آیات و روایات اسلامی در اکرام میهمان تلاش کرد.
مهمان در فرهنگ اسلامی کرامتی ویژه دارد آیتالله جوادی آملی در کتاب نفیس «مفاتیحالحیات» در باب «میهمان» آورده است که خداوند متعال در قرآن کریم از گرامی داشتن مهمان در سیره ابراهیم خلیل چنین خبر میدهد: آیا داستان مهمانان ابراهیم، آن فرشتگان ارجمند، به تو رسیده است؟ آن گاه که بر او وارد شدند و سلام گفتند. ابراهیم نیز به آنان سلام داد و پیش خود گفت: اینان مردمی ناآشنا و بیگانهاند. پس بیدرنگ و پنهانی نزد خانوادهاش رفت و طولی نکشید که گوسالهای فربه و بریان شده آورد و آن را نزدیکشان برد و گفت: چرا نمیخورید؟
در آیهای دیگر انصار را که در فقر و تنگدستی مهاجران را به مهمانی پذیرفته بودند چنین میستاید: «... آنان مهاجران را که به سوی آنها آمدند دوست میدارند و در دل خودشان هیچ نیازی به آنچه به فقرا داده شده، احساس نمیکند و هر چند به چیزی نیازمند باشند باز مهاجران را بر خود در آن چیز مقدم میدارند و هر کس از خوی بخل و حرص نگاه داشته شود، پس آنان رستگاراناند».
لزوم اکرام مهمان
امام صادق (ع) فرمود: فاطمه (س) نزد پیامبر از برخی از امور خودش به پدرش شکایت آورد. رسول خدا (ص) نوشتهای به وی عطا کرد و فرمود: آنچه در این است بیاموز. در آن نوشته بود: ... هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد مهمانش را گرامی بدارد.
امیر مؤمنان (ع) فرمود: مهمانت را گرامی بدار اگر چه حقیر باشد.
مهمانی بر پیامبر (ص) وارد شد چیزی نزد خانوادهاش برای پذیرایی نبود. مردی از انصار آمد و آن مهمان را به خانه خود برد و غذای پیش روی او نهاد و دستور داد همسرش چراغ را خاموش کند. او نیز دستش را به سوی غذا دراز میکرد تا وانمود کند که غذا میخورد تا مهمان غذایش را بخورد.
صبح هنگام رسول خدا (ص) به او فرمود: خدا از رفتارت با مهمان به شگفت آمد و آیه ایثار نازل شد: «وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ؛ و بر خودشان مقدم میدارند اگر چه سخت به آن نیازمند باشند».
امام صادق (ع) فرمود: دست دو گروه از دزدان قطع نمیشود: کارگر و مهمان، زیرا آن دو امین صاحبخانه بودهاند.
رسول خدا (ص) به امیرمومنان فرمود: ای علی! مهمان را گرامی بدار اگر چه کافر باشد.
حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه مردی به شهری وارد شد او مهمان همکیشان خود از اهالی آن شهر است تا از آنجا کوچ کند.
ادب مهماننوازی
استقبال و بدرقه: امام باقر (ع) فرمود: به کارگیری مهمان جفاست، هر گاه مهمان بر شما وارد شد او را یاری کنید (تا ره توشعه خود را جابهجا کند) و هر گاه کوچ میکند وی را یاری نکنید، زیرا از فرومایگی (چون نشان نشاط شما از رفتن اوست) و او را از راه توشه بهرهمند سازید و ره توشهاش را نیکو کنید، زیرا از بخشندگی است.
رسول خدا (ص) فرمود: از جمله حقوق مهمان این است که وی را موقع خارج شدن از حریم و اندرونی خانه همراهی کنی.
پرهیز از روزه: رسول خدا (ص) فرمود: ... سزوار نیست میزبانان روزه بگیرند، مگر با اجازه مهمانشان، مبادا مهمان شرم کند و با آنکه به غذا میل دارد برای رعایت ایشان آن را ترک کند.
اطعام مهمان سرزده و دعوت شده: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت نزد تو آمد آنچه در خانهداری برایش بیاور و هر گاه وی را دعوت کردی برای پذیرایی از او بکوش.
امام صادق (ع) فرمود: هر گاه برادرت بر تو وارد شد نگو آیا امروز چیزی خوردهای؟ بلکه از آنچه در خانه داری برایش بیاور، چون بخشنده به تمام معنا کسی است که آنچه نزدش باشد ببخشد.
هم غذا شدن با مهمان: امام کاظم (ع) فرمود: هر گاه برای رسول خدا (ص) مهمانی میآمد با وی غذا میخورد و از غذا دست نمیکشید تا اینکه مهمان دست بکشد.
آداب سفره مهمانی:
فضل بن یونس گوید: روزی در خانهام بودم. خادم وارد شد و گفت: مردی که کنیهاش ابوالحسن و نامش موسی بن جعفر است کنار در خانه است گفتم ای خادم اگر همان کسی است که میپندارم، تو در راه خدا آزادی. شتابان از خانه بیرون رفتم و دیدم هموست.
گفتم: آقای من! فرود آی، پس فرود آمد و به مجلس در آمد. رفم که او را در صدر مجلس بنشانم. فرمود: ای فضل! صاحبخانه از دیگران به صدر مجلس سزوارتر است، مگر اینکه مردی از بنی هاشم (سادات) باشد. گفم: شما که چنین هستی فدایتان شوم. سپس گفتم: خدا مرا فدایت کند، غذا برای اهل مجلس آماده است، اگر اجازه میفرمایی حاضر کنم. فرمود: ای فضل! مردم میگویند: این، پذیرایی مهمان ناخوانده است و آنان این گونه پذیرایی را خوش ندارند؛ ولی من کراهتی نمیبینم.
دستور دادم خادم تشت (برای شست و شوی دست) آورد و امام (ع) نزدیک آن شد و فرمود: ستایش خدای را که برای هر چیزی حدی قرار داده است. گفتم: فدایت شوم، حد این (ظرف) چیست؟ فرمود: اینکه صاحبخانه پیش از دیگران آغاز کند تا مهمانان نشاط یابند. سپس سفره انداخته شد. پرسیدم: حد این چیست؟ فرمود: در ابتدای آن بسمالله گفته شود و هر گاه برچیده شد، حمد خدا به جا آورده شود.
سپس خلال دندان آورده شد. پرسیدم حد این چیست؟ فرمود: اینکه نوک آن را بشکنی تا لثه را زخمی نکند. سپس آب آورده شد. پرسیدم حد این چیست؟ فرمود: از قسمت دسته لیوان و از قسمت شکسته آن اگر شکسته باشد ننوشی، چون نشستگاه شیطان است. هر گاه آب مینوشی بسمالله بگو و در پایان حمد خدا به جای آور. ای فضل! صاحبخانه، آخرین نفری باشد که پس از غذا دستش را میشوید.
منبع : خبرگزاری فارس
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:29
آموزش و تحقيقات
تحقیقات علمی جدید نشان می دهد که ورزش یوگا می تواند تعادل حرکتی بیماران درپی ابتلا به سکته مغزی را بهبود بخشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه انجمن بیماریهای قلبی آمریکا به نام "Stroke"، گروهی از محققان دانشگاه اندیانا در آمریکا در تحقیقات خود به نتایج جدید و قابل توجهی درباره ورزش یوگا و نقش آن در کاهش علائم سکته های مغزی و کمک به بازتوانی بیماران رسیدند.
این تحقیقات نشان داد: انجام برخی از تمرین های ورزشی مثل یوگا تا حد زیادی وضعیت نجات یافتگان از سکته های مغزی بویژه آنها که از ابتلای آنها به سکته بیش از شش ماه نگذشته است و داروهای مورد استفاده برای بازتوانی را کنار گذاشته اند، بهبود می بخشد.
در این تحقیقات آمده است: یوگا به بهبود عملکردهای حرکتی و تعادل خاص بیماران کمک کرد زیرا ناتوانی عملکرد حرکتی و توازن مهمترین عوارضی است که افراد بعد از سکته مغزی دچار آن می شوند به گونه ای که درصد زمین خوردن آنها به هنگام راه رفتن و بروز ناتوانی کامل در آنها را افزایش می دهد.
این تحقیقات از حدود 47 بیمار مبتلا به سکته مغزی در سنین 65 تا 90 سال انجام شد.
این تحقیقات نشان داد: یوگا خود را به عنوان یکی از مهمترین راه حل های درمانی مورد استفاده برای بهبود تعادل حرکتی بیماران دچار سکته مغزی معرفی می کند زیرا تاثیر درمانی زیادی دارد و از نقطه نظر اقتصادی نیز بصرفه می باشد.
منبع : خبرگزاری فارس
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:24
آموزش و تحقيقات
كار در نوبت شب خطر بروز سكته قلبی و سكته مغزی را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
به گزارش دیلی میل، مطالعات محققان انگلیسی و كانادایی بر روی دو میلیون كارمند نشان داد آنهایی كه در مشاغل شیفتی كار می كنند حدود 25 درصد بیشتر احتمال دارد به انواع سكته مبتلا شوند.
بر اساس این یافته ، كارمندان نوبت شب 41 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سكته هستند.
كارمندان و كارگران مشاغل شیفتی همچنین در خطر ابتلا به رفتارهای ناسالم مانند خوردن هله هوله ، خواب نامناسب و ورزش نكردن قرار دارند كه این شرایط با بروز بیماری های قلبی مرتبط است.
محققان از قبل می دانستند مشاغل شیفتی موجب اختلال در ساعت بدن می شود كه با بروز فشار خون بالا، كلسترول بالا و دیابت مرتبطند اما تاثیر كلی آن بر سلامت قلب و عروق نامشخص بود.
گروهی از محققان نتایج 34 مطالعه را بر روی دو میلیون و 11 هزار و 935 نفر را بررسی كردند تا دریابند آیا مشاغل شیفتی با بیماری های قلب و عروقی مرتبط هستند یا خیر.
دانشمندان دریافتند مشاغل شیفتی موجب 23 درصد افزایش خطر سكته قلبی، 24 درصد افزایش در حوادث عروقی و 5 درصد موجب بروز سكته های دیگر می شوند.
مشاغل شیفت شبانه خطر بروز حوادث عروقی را 41 درصد افزایش می دهند.
با این حال، مشاغل نوبت كاری با افزایش خطر مرگ مرتبط نشده اند.
نتایج این تحقیقات در نشریه British Medical Journal منتشر شده است.
منبع : ایرنا
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:21
آموزش و تحقيقات
محققان در تحقیقات خود دریافتند که مصرف موز می تواند به انسان کمک کند که خواب آرام و راحتی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان موسسه ملی خواب آمریکا دیدگاه جدیدی را ارایه دادند که براساس آن می توان با استفاده از شیوه های ساده و عادی شیوه و محیط خواب را بهتر کرد تا فرد از خواب شبانه آرامی برخوردار شود که این امر به نوبه خود به سلامت و طول عمر بیشتر او می انجامد.
نظرسنجی موسسه خواب آمریکا نشان می دهد که اکثر مردم به اندازه کافی نمی خوابند به گونه ای حدود 57 درصد از مجموع 26451 پرسش شونده گفتند که از مشکلات خواب رنج می برند و مجبور هستند که دستکم سه بار در هر شب به علت رنج بردن از مشکلات جسمی یا مالی یا کاری از خواب بیدار شوند.
در این میان، برخی از محققان موز را جایگزین طبیعی برای داروها و قرص های خواب می دانند زیرا حای اسید های آمینه لازم برای تولید ماده مهم و خواب آور سرتونین است و لازم است که از مصرف برخی از غذاهایی مثل تولیدات لبنی و کره بادام زمینی و برخی انواع گوشت ها نیز خودداری کرد.
محققان همچنین توصیه می کنند که افراد عطر سنبل را روی بالش خود قرار دهند زیرا تحقیقات ثابت کرده است که رایحه عطر سنبل آرام کننده اعصاب است و از شدت افسردگی و اضطراب می کاهد و قرار دادن چند قطره از آن روی بالش به درمان بی خوابی و جلوگیری از نگرانی و ایجاد احساس آرامش کمک می کند تا همه این عوامل باعث خواب آرام شبانه شود.
علاوه بر این، انجام برخی تمرین های سبک عصر گاهی باعث می شود که بدن احساس خستگی خفیف کرده و مستعد استراحت و خواب شود اما باید توجه داشت که این تمرین های سبک ورزشی باید دست کم سه ساعت قبل از خواب باشد.
منبع : خبرگزاری فارس
پنج شنبه 12/5/1391 - 15:18