• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2664
تعداد نظرات : 2458
زمان آخرین مطلب : 3845روز قبل
رمضان

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، «حسد» را منشأ غیبت می‌داند و می‌گوید: حدیث داریم کسانی که جاهلند و روزه حقیقی نمی‌گیرند و عبادت خالص انجام نمی‌دهند، مثل حیوان آسیابان هستند.

خبرگزاری فارس: سه طایفه‌‌ای که شیطان با آنها کاری ندارد

* دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین»

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودى‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه، اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان!

 

* شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً» می‌گوید: ‌خدایا کاری کن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی! باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، برای اینکه خدا از ما راضی باشد.

وی می‌افزاید: حدیث داریم که اگر می‌خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می‌گویی چرا فلانی دارد و من ندارم! اینکه گله می‌کنی که خدا چرا به من نداده و فلان کس داده نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد.

این استاد اخلاق در ادامه اظهار می‌کند: شما مثل بیمار هستید و خدا مثل دکتر است. ساعت 10 صبح دکتر به اتاق بیمارستان می‌آید و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه می‌دهد. در یک اتاق گاهی 8 بیمار می‌خوابند و دکتر می‌گوید به این بیمار چلوکباب دهید و به آن آقا غذا ندهید و به آن بیمار دیگر هم سوپ دهید. حالا آن بیماری که دکتر از غذا منعش کرده با دکتر نزاع نمی‌کند، چون می‌داند عمل جراحی خواهد شد و نباید غذا بخورد. نگاه تمام بیمارها به دکتر یکسان است و ما هم پیش خدا باید این‌جور باشیم.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: همان‌طور که دکتر صلاح مریض را هر چه باشد، می‌داند، خدای تبارک و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را می‌دهد. به یکی کمتر و به یکی بیشتر می‌دهد و ما نباید اعتراضی کنیم.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی تأکید می‌کند: اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست.

وی با بیان اینکه منشأ غیبت «حسد» است، می‌گوید: باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نکنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و دچار غیبتیم، حالا در ایام رمضان نیت کنیم که اعضا و جوارحمان نیز روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم.

وی در ادامه می‌گوید: حدیث داریم که هر وقت روزه می‌گیرید کاری کنید تا گوشتان هم روزه باشد. غیبت و آواز حرام گوش ندهید، زبانتان غیبت نکند و زنان پوست صورت و موی خود را به نامحرم نشان ندهند. ولی متأسفانه ما روزه عام می‌گیریم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستیم.

آیت‌الله مجتهد تهرانی می‌گوید: حدیث داریم کسانی که جاهلند و روزه حقیقی نمی‌گیرند و عبادت خالص انجام نمی‌دهند مثل حیوان آسیابان هستند. یعنی از صبح تا شب راه می‌روند؛ اما پیش نمی‌روند و غروب همان جایی هستند که صبح بودند.

وی در خصوص شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» می‌گوید: در این بخش می‌خوانیم که خدایا کاری کن تا شیطان در ماه رمضان و ایام بعد از آن بر من راه پیدا نکند! حال چه کار کنیم تا شیطان بر ما راه پیدا نکند؟ حدیث داریم که شیطان با 3 طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا می‌کنند، آنهایی که هنگام سحر بلند می‌شوند و استغفار می‌کنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه می‌کنند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً» می‌گوید: خدایا بهشت‌ را منزل من قرار بده! منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده! کسانی که شیعه علی (ع) و اهل بیت هستند، ان‌شاءالله جهنم نمی‌روند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان می‌کنیم.»

وی تأکید می‌کند: آیاتی که درباره شفاعت آمده برای کسانی است که با ایمان از دنیا می‌روند. آیات قرآن که در آن شفاعت نیست برای کافران و مردودی‌هاست. ما تجدید می‌شویم و یکی دو نمره کم می‌آوریم؛ اما چون شیعه هستیم، شفاعت اهل بیت (ع) شامل حال ما می‌شود.

این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی می‌گوید: در پایان دعا می‌خوانیم «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» یعنی ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده می‌کنی، یعنی هر کسی هر کاری که دارد به سراغ تو می‌آید و طلب می‌کند و تو حاجتش را می‌دهی، این دعاها را در حق ما اجابت کن!

منبع : خبرگزاری فارس

جمعه 20/5/1391 - 17:22
رمضان

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: تقدیر الهی بر این بود که شهادت حضرت امیر در شب‌های قدر اتفاق بیفتد تا گره‌ای که در عالم تکوین بین ایشان، قرآن و اهل‌بیت(ع) وجود داشت، در عالم تشریع هم مستحکم‌ شود.

خبرگزاری فارس: راز شهادت امام علی(ع) در شب‌ قدر/ چرا امیرالمؤمنین با معاویه آتش‌بس کرد
 

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، در خصوص اینکه چرا مردم پس از مرگ عثمان با اصرار، امام علی(ع) را بر منصب خلافت نشاندند، ولی پس از 5 سال از حکومت ایشان، تاب عدالت علوی را نیاوردند، بیان داشت: مردم در دوران خلیفه سوم به این نکته رسیدند که فرمایش رسول‌ اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در مورد امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام درست بوده است چرا که منصب خلافت، منصبی مخصوص آل‌البیت (ع) است و حضرت امیر (ع) شایسته‌ترین فرد برای این منصب است.

*آشکار شدن حقیقت، مردم را به سوی خانه علی(ع) گسیل داد

وی با بیان اینکه مردم با توجه به جریان‌ها و تحریفاتی که در دوران قبل از حکومت حضرت امیر شاهد بودند، این حقیقت را برای آنها آشکار شد، لذا رو به سوی خانه امام (ع) آوردند، افزود: این معنا در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است، در سوره نساء آنجایی که خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا»؛ «و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم، مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند، پیش تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مى‏کرد، قطعاً خدا را توبه‏پذیر مهربان مى‏یافتند»، اشاره شده است که یک ظلم به نفس اجتماعی در جامعه اسلامی رخ خواهد داد که پس از این ظلم به نفس، مجدداً رجعت به خانه رسول خدا(ص) صورت خواهد گرفت.

*رسوخ گروه منحرف، بر تمایل مردم به امام علی(ع) تاثیر گذاشت

اراکی با اشاره به اینکه مردم به همین معنا پس از خلافت عثمان متأثر شدند و رجعت به سوی خانه رسول‌خدا (ص) پیدا کردند، اظهار داشت: لیکن پس از اینکه امام علی(ع) خلافت را به دست گرفت، همان نیروها و افرادی که از حکومت حضرت متضرر شدند و عدالت و تقوای امیرالمؤمنین(ع) با منافع شخصی آنها سازگار نبود، متأسفانه در طول خلافت مشکلاتی را ایجاد ‌کردند، به طوری که خلفای قبل از امام علی (ع) یک قشری از قریشیان بودند که در دوران جاهلی قدرت را به دست گرفته بودند و قدرت در جزیره عرب در دست آنها بود، مجدداً آن قشر، ثروت اقتصادی اسلام را تصاحب کردند.

وی ادامه داد: نقش معاویه و عمروعاص در شامات و مصر، همچنین اختصاص پست‌های بسیار حساس به بنی‌امیه در دوران عثمان، قریشیان جاهلی را مجدداً به قدرت رساند، اگرچه توده مسلمین به سوی امام علی(ع) تمایل داشتند و این تمایل، باعث هجوم به سوی خانه حضرت (ع) پس از قتل عثمان شد، ولی این تمایل مادامی استمرار داشت که آن نیروهای قریشی، سودجویان از اوضاع خلافت حضرت امیر (ع)، قشر استعمارگر و سلطه‌گر، توانستند مجدداً خود را سازماندهی کنند.

*امام علی(ع) با اقتدار الهی بر تمام توطئه‌ها فائق آمد

استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه قشر استعمارگر با قتل خلیفه سوم ضربه سختی خورد، ابراز داشت: در نتیجه این موضوع، فرصتی فراهم شد تا مردم به خانه حضرت علی (ع) روی آورند، اما پس از مدتی، حرکت طلحه و زبیر به سوی مکه و سپس به سمت بصره از یک سو، همچنین قدرتی که معاویه برای خود در شام فراهم کرده بود و بسیج قدرت علیه خلافت امام از سوی دیگر، حکومت امیر‌المومنین(ع) مورد تهاجم قرار گرفت، این تهاجم، هم تهاجم خارجی بود، یعنی تهاجمی بود که از سوی بصره و شام به سوی حکومت امام علی(ع) صورت گرفت، بعد این تهاجم با دسیسه‌هایی که امویان و قریشیان مخالف سنت رسول اکرم(ص) انجام دادند، توانست در درون جامعه‌ای که به سوی حضرت تمایل داشت، نفوذ کند.

*چرا امام علی(ع) شرط آتش‌بس معاویه را پذیرفت

وی افزود: بنابراین آنها به وسیله ایجاد ارتباط با عناصر ضعیف، به وسیله تشکیک در مشروعیت اقدامات حضرت امیر(ع) برخی را با تطمیع واداشتند که به نفع جبهه مرفه قریشی تلاش کنند و جامعه علوی را دچار آشفتگی کنند، علیرغم این دسیسه‌ها - چه توطئه‌هایی که به وسیله تحمیل جنگ‌های جمل و صفین و چه دسیسه‌هایی به وسیله اقدامات نیروهای ضعیف داخلی جبهه حضرت امیر(ع) صورت گرفت- امام علی (ع) با اقتدار بر همه آنها فائق آمد و توانست جبهه داخلی را مستحکم نگه دارد و دسیسه‌های داخلی که به وسیله نهروانیان به اوج رسیده بود و جبهه جمل، طلحه و زبیر را سرکوب کند و جبهه معاویه را به کنترل درآورد.

اراکی با بیان اینکه حضرت امیر(ع) در تزریق عدالت بر جامعه موفق بود، تصریح کرد: امام احتیاج به فرصتی داشت که مجدداً یک بازسازی در جبهه داخلی صورت دهد، به همین خاطر ایشان آتش‌بس را با معاویه را پذیرفت تا بتواند جبهه داخل را مجدداً سازماندهی کند و همین کار هم انجام گرفت و در نهایت این سازماندهی جبهه داخل به قیام سیدالشهدا علیه‌السلام منتهی شد.

*پیوند قرآن با اهل بیت در عالم تشریع با شهادت امام علی رقم خورد

وی در خصوص عجین شدن شب‌های قدر با نام امیرالمؤمنین (ع)، اظهار داشت: ما به سر این نظم‌هایی که در عالم خلقت وجود دارد، آشنا نیستیم، همان‌گونه که بین شب قدر و شب نزول قرآن گره‌ای وجود دارد، بین شب قدر و امیرالمؤمنین(ع)، بلکه بین همه ائمه اطهار این گره وجود دارد و تقدیرات الهی همین بوده است که شهادت حضرت امیر در شب‌های قدر و شب‌های نزول قرآن اتفاق بیفتد تا گره‌ای که در عالم تکوین بین قرآن، اهل‌بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) وجود داشت، در عالم تشریع (حوزه فعالیت‏های اختیاری بشر) هم مستحکم‌ شود تا در خاطره و یاد مردم حق‌جوی این گره و ارتباط هم‌چنان روز به روز آشکارتر شود.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس شهادت امام علی را در ایام شب قدر عامل روشنگری دل‌ها و شناخت لازم همه نسل‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این تلاقی برای این است که مسلمانان بدانند نه قرآن قابل جدا شدن از اهل بیت علیهم‌السلام است و نه اهل بیت علیهم السلام قابل جدا شدن از قرآن است «و أنّهما لن یفترقا حتَّی یردا علی الحوض».

وی در خصوص فلسفه نزول سوره «قدر»، بیان داشت: شب قدر، شب برنامه‌ریزی است، موضوع ارتباط با امام در این شب مطرح است که امام عهده‌دار نظارت بر اجرا و اوضاع اجرای این برنامه‌ریزی است، لذا این برنامه‌ریزی در عالم خلقت زیر نظر امام و خلیفه خدا انجام می‌شود که با عرضه آن بر امام صورت می‌گیرد، «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ» باید توجه داشت که نزول ملائکه و روح بر امام است تا برنامه‌ریزی‌های یک ساله بشر را خدمت امام عرضه کنند.

*شب قدر، شبی که برنامه سالانه بشر بر امام عرضه می‌شود

اراکی با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره عرضه شدن برنامه عذاب قوم لوط توسط فرشتگان الهی بر حضرت ابراهیم(ع) ابراز داشت: فرشتگان گزارش کار را بر ابراهیم خلیل الله عرضه کردند، چرا که ایشان، امام آن زمان بود و چون این حادثه قرار بود اتفاق بیفتد، به ابراهیم نبی(ع) گزارش دادند، لذا اهمیت شب قدر از این ناحیه است که شب برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به اینکه باید در شب‌ قدر مردم و همه اهل یقین و ایمان در بهترین حال باشند، افزود: چرا که در بهترین حالشان، ظرفیت خود را با عبادات، اتصال به اوامر الهی، قرائت قرآن و با اعمالی که در شب قدر وارد شده است، بالا ببرند، آن برنامه‌ای که قرار است برای یک سال آنها تصویب و اجرا شود، اگر برنامه‌ای را خدا برای بنده‌ای مقرر کرده باشد، ولی بنده خدا در شب قدر از خدا بخواهد، آن برنامه را به شکل بهتری تغییر دهد، این کار انجام خواهد گرفت، لذا توصیه شده است که با غنیمت شمردن فرصت‌ها در شب‌های قدر، لحظه‌ای از لحظات شب‌های قدر را به بطالت و کارهای بیهوده تلف نکنند و از همه ظرفیت‌ها برای جلب نظر‌ الهی در شب‌های قدر بهره گیرند.

منبع : خبرگزاری فارس

جمعه 20/5/1391 - 17:12
رمضان

شب قدر دارای آنچنان مقامی است كه به تعبیر قرآن كریم قابل درك نیست اگر هم كسانی بتوانند این شب بسیار با عظمت را درك كنند باید متصل به وحی باشند.

1391/05/19 - 09:14

 

بزرگان فرموده اند كه این خطاب هر چند به ظاهر بر پیغمبر است كه تو چه می دانی شب قدر چبست؟ لكن معنا ندارد كسی كه ملائكه بر او در این شب وارد می شود شب قدر را درك نكند پس این خطاب كنایه است اولا برای نشان دادن عظمت این شب و ثانیا خطاب در واقع به عموم است كه قادر به درك آن نیستند.

در این میان بعد از حضرت رسول (ص) شخصیتی والاتر از امیرالمومنان علی بن ابی طالب (ع) در عالم وجود ندارد تا بتواند درباره چنین شبی سخن به میان آورد.

كلینی در كافی از حسن بن عباس از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه حضرت به اصحابش فرمود: به شب‏ قدر ایمان آورید، زیرا آن شب از علی‏ بن ابی طالب و یازده فرزندش بعد از وی است.

 

* معنی شب قدر

اصبغ بن نباته از حضرت علی (ع) روایت كرده كه پیغمبر خدا (ص)، به من فرمود: یا علی آیا می‏دانی معنی شب‏ قدر چیست؟ عرض كردم: نه یا رسول الله! پیغمبر (ص) فرمود: خداوند تبارك و تعالی در آن شب به تقدیر و سرنوشتی كه در روز قیامت خواهد بود، قضا و حكم، و اندازه‏گیری كرده، و در آنچه خدای عز و جل فرمان داد ولایت تو بود، و نیز ولایت امامان از نژاد تو، تا روز قیامت.

امام جواد از پدرش از پدران بزرگوارشان از امیر المومنان حضرت علی (ع) روایت كند كه گفت: از رسول خدا (ص) شنیدم كه به اصحابشان می‏فرمود: به شب‏ قدر ایمان بیاورید كه آن شب برای علی‏ بن ابی طالب و فرزندان یازده‏گانه پس از اوست.

 

* راز مخفی ماندن شب قدر

سوالی كه ناخودآگاه ذهن هر كسی را مشغول می كند این است كه چرا شب قدر مردد بین چند شب شده است و دقیقا مشخص نكرده اند؟ آیا معصومین از آن شب خبر نداشته اند؟ یا اینكه اجازه معین كردن آن شب را نداشته اند؟ بهتر نبود این شب سرنوشت ساز برای همه معلوم بود؟ اگر شب قدر درك نشود چه خواهد شد؟ جواب این سوالات در كلام نورانی حضرت علی (ع) داده شده است.

به امیرالمومنین علی (ع) گفتند: ما را از شب قدر آگاه كن. فرمود: خالی از این نیستم كه آن را بدانم و از شما پنهان كنم. شك ندارم كه خداوند به خاطر كمك كردن و مهلت دادن به شما آن را از شما می پوشاند؛ چون اگر آن را به شما اعلام می كرد، در همان شب، عمل می كردید و در غیر آن شب عبادت را ترك می كردید، و امید دارم كه اگر خدا بخواهد شب قدر را به خطا نگیرید.

 

* تداوم شب قدر

از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده كه به ابن عباس فرمود: همانا شب‏ قدر در هر سالی هست، و در آن شب كار همه سال فرود آید، و برای آن كار پس از رسول خدا (ص) سرپرستانی هست، ابن عباس عرض كرد: آن سرپرستان كیانند؟ فرمود: من و یازده تن فرزندانم كه از صلب منند امامانی هستند كه فرشتگان با آنان حدیث كنند.

امام علی (ع) غالبا می فرمود كه: هر گاه تیمی و عدوی (ابوبكر و عمر) خدمت پیغمبر (ص) بودند و آن حضرت سوره "انا انزلناه" را با خشوع و گریه تلاوت می فرمود، می گفتند: چقدر در این سوره دلت می سوزد، پیغمبر (ص) می فرمود: برای آنچه چشمم (فرشتگان را در شب‏ قدر) دیده و دلم (بیان هر امر محكم را در آن شب) فهمیده و نیز برای آنچه دل این شخص (علی علیه السلام) پس از من در می یابد. آنها می گفتند: مگر شما چه دیده‏ای و او چه می بیند؟ حضرت برای آنها روی خاك می نوشت‏ "تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ" سپس می‏فرمود: پس از اینكه خدای عز و جل فرماید "هر امری" دیگر چیزی باقی می ماند؟ می گفتند: نه، می فرمود: می دانید آنكه هر امری بر او نازل می‏شود كیست؟ می گفتند: تو هستی ای رسول خدا، می فرمود: آری، اما شب‏ قدر بعد از من هم هست؟ می گفتند: آری، می فرمود: در شب های قدر پس از من هم آن امر نازل می‏شود؟ می گفتند: آری.

 

* احیاء شب قدر

امام علی (ع) فرمود: پیامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع می كرد و كمرش را می بست و شب بیست و سوم خانواده خود را بیدار می كرد و در آن شب به صورت خفتگان آب می پاشید.

منبع : ایرنا

پنج شنبه 19/5/1391 - 17:16
رمضان

روز بیستم ماه رمضان از پروردگار خویش باز شدن درهای بهشت و بسته شدن درهای جهنم را مسئلت می‌کنیم و از او می‌خواهیم که توفیق تلاوت قرآن را نصیب‌مان سازد، چرا که او تنها آرامش بخش دل‌های مومنان است.

خبرگزاری فارس: دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان + صوت

در دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ

واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ

وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ

یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین

 

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان

خدایا در این روز درهاى بهشت را برویم باز کن

و درهاى آتش جهنم را برویم ببند

و در آن براى تلاوت قرآن توفیقم ده

اى نازل کننده آرامش در دل‌هاى مؤمنان

منبع : خبرگزاری فارس

پنج شنبه 19/5/1391 - 17:11
رمضان

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی یکی از برکات ماه رمضان را خواندن دعا و تلاوت قرآن دانست و گفت: یک غیبت مساوی است با هدیه 40 روز حسنات به فرد غیبت شونده!

خبرگزاری فارس: «غیبت» ثواب 40 روز را زایل می‌کند/ قبر انسان هر ‌روز 5 کلمه را فریاد می‌زند
 

*دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

«اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین»

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش، اى راهنماى به سوى حـق آشکار!

*شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ» می‌گوید: ‌خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان بهره‌ بسیار ببرم. حال برکات ماه رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت کردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایی مانند ابوحمزه از برکات رمضان است.

وی می‌افزاید: آنها که زبان عربی بلد نیستند، قرآن و مفاتیح ترجمه شده تهیه کنند و ترجمه آنچه را می‌خوانند، بدانند.

وی ادامه می‌دهد: ما در مفاتیح در دعایی می‌خوانیم که خدایا برای تاریکی قبرم گریه می‌کنم. خدایا برای تنگی لحدم گریه می‌کنم. آخر زندگی انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم که شبانه‌روز، قبر ما 5 کلمه را صدا می‌کند. قبر صبح به صبح می‌گوید: من خانه تنهایی تو هستم، برای خودت انیسی پیدا کن با انجام کار خیر!

وی ادامه می‌دهد: قبر همچنین به ما می‌گوید که منم خانه تاریکی تو، یک چراغی برای خودت بفرست! می‌گوید: من خانه پر از کرم و عقرب توام، زهری بفرست تا کرم‌ها را بکشد!

قبری که پر از عقرب بود

این مدرس بزرگ اخلاق در ادامه اظهار می‌کند: در گذشته شخصی بود به نام حاج سعید حق‌گو، می‌گفت: در قم جنازه‌ای را بردیم تا دفن کنیم، قبر پر از عقرب بود و هرچه از آنها را می‌کشتیم باز هم در قبر می‌جوشیدند و در آخر خسته شدیم و جنازه را روی عقرب‌ها گذاشتیم و روی آن خاک ریختیم.

این استاد اخلاق می‌گوید: این صداهای قبر را بشنویم و در فکر مردن باشیم، ما آن‌چنان شیفته دنیا هستیم که بی‌هوش شده‌ایم و آدمی که بی‌هوش باشد،‌ هیچ نمی‌فهمد. از خدا بخواهیم ما را هوشیار کند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: خدایا کاری کن از برکات ماه رمضان استفاده کنیم. برخی استفاده نمی‌کنند و حتی برای سحر بلند نمی‌شوند. برای استفاده از برکات ماه رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت کرد. حتی آنان‌که مسافر هستند و یا به علت بیماری روزه نمی‌گیرند، هم وقت سحر بیدار شوند و بهره ببرند.

وی ادامه می‌دهد: بهره ماه رمضان بهشت و بهره‌های معنوی است. بهره‌‌هایی که خدا می‌دهد، معنوی‌اند که باید برای رسیدن به آنها دعا کرد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه سخنان خود در شرح فراز «وسَهّلْ سَبیلی الى خَیراتِهِ» می‌گوید: خدایا راه من به سمت خیراتش را آسان کن. رمضان خیرات بسیاری دارد. آدم اگر بتواند افطاری دهد، خیرات کرده است. اگر تمکن مالی دارید، افطاری درست کنید و به فامیل خود به خصوص آنان‌که فقیر هستند، افطاری بدهید که از کارهای ثواب است.

وی با اشاره به اقداماتی که در دهه‌های قبل برای گرایش کودکان و جوانان به مسجد انجام می‌دادند، می‌گوید: در مساجد حتی درخت توت می‌کاشتند تا کودکان به هوای خوردن توت به مساجد بیایند؛ اما الآن کاری نمی‌کنند تا جوانان به مساجد روی بیاورند و مسجدها را بیشتر افراد مسن پر می‌کنند.

یک غیبت مساوی است با هدیه 40 روز حسنات به فرد غیبت شونده

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: در کار خیر افراد فقیر آبرومند شناسایی کنید و به آنها کمک کنید. از احوال همسایه‌هایتان با خبر شوید و اگر مستحق بودند به آنها کمک کنید. اگر کسی خبر نداشته باشد و همسایه‌اش گرسنه باشد مورد اعتراض قرار می‌گیرد و اگر باخبر باشد و کمک نکند، کافر است. حدیث داریم که کسی اگر همسایه‌اش گرسنه باشد، مسلمان نیست.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی همچنین در تشریح «ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ» اظهار می‌کند: خدایا من را از قبول حسنات محروم نکن. اگر دعای ابوحمزه نماز شب و دعای سحر می‌خوانم و روزه می‌گیرم، حسنات و ثواب اینها را به من بده و من را محروم نکن. یعنی کاری نکنم که آن حسنات از بین برود؛ چون آدم یک غیبت کند، حسنات کاری که کرده از بین می‌رود.

وی می‌گوید: اگر کسی غیبت دیگری را بکند، تا 40 روز ثواب اعمال او در نامه اعمال آن شخص (غیبت شونده) نوشته می‌شود و این حدیث است. غیبت کردن، دروغ گفتن، نگاه کردن به نامحرم، گمان بد به کسی زدن باعث می‌شود که حسنات آدمی از بین برود.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در خصوص فراز پایانی دعای روز نوزدهم ماه رمضان می‌گوید: خدا ما را به دین حق یعنی دین اسلام و مذهب شیعه دوازده‌ امامی راهنمایی کرده است و اینکه شیعه مرتضی علی (ع) هستیم خیلی مهم است. خدایا این چند دعا را درباره ما مستجاب بفرما!

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:44
آموزش و تحقيقات

محققان بر اساس نتایج تحقیقات تازه خود دریافتند که خوردن عسل می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان و درمان آن کمک شایانی بکند.

خبرگزاری فارس: عسل به درمان سرماخوردگی کودکان کمک می‌کند
 

به گزارش فارس به نقل از نقل از نشریه طب کودکان، این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند علائم سرفه را در کودکان مبتلا به سرماخوردگی کاسته و به آنها کمک کند که خواب راحتی داشته باشند.

محققان گفتند: اگر کودکان یک تا پنج سال که از عفونت گلو و سرفه‌های مکرر رنج می‌برند؛ روزانه 10 گرم عسل قبل از خواب مصرف کنند، شدت سرفه‌ها در آنها کاهش می‌یابد و می‌توانند بهتر بخوابند.

در این تحقیقات آمده است: عسل حاوی مقادیر زیادی مواد آنتی اکسیدان است که این ماده غذایی را به جایگزینی برای داروهای سرماخوردگی و سرفه تبدیل می‌کند؛ به ویژه که ثابت شده است مصرف دوزهای بیشتر این داروها خطرات زیادی برای انسان دارد.

این تحقیقات از نزدیک به 300 کودک انجام شد که دچار عفونت گلو بودند و سه چهارم آنها یک قاشق چای خوری عسل قبل از خواب خوردند درحالی که بقیه یک درمان ساختگی و بی اثر دریافت کردند.

محققان سپس از والدین این کودکان خواستند که شدت سرفه کودکان خود را قبل و بعد از درمان و میزان تاثیر آن بر خواب آنها را ثبت کنند.

این محققان دریافتند: کودکانی که درمانی ساختگی و بی اثر دریافت کردند ۳ نمره بهبودی بعد از درمان داشتند اما بهبودی وضعیت همه کودکانی که عسل مصرف کردند، بین 9 تا 10 نمره بود.

مهمترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و باید محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد اما میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

عسل ضد آسم است و مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو  بسیار سودمند است.

عسل همچنین با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها  و لثه مضر نیست بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند.

این ماده غذایی دستگاه گوارش را پاک می سازد و ضد اسهال است و در تحقیقات ثابت شده اثر بسیار مفیدی برعفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد لذا ضد زخم معده  و دستگاه گوارش است.

عسل در درمان آب مروارید ( کاتاراکت ) مفید است و در مسمومیتهای غذایی، دستگاه گوارش را پاک می‌سازد.

عسل دوست کبد و پادزهر است بنابراین در بیماری‌های کبدی مصرف آن مفید است و سنگهای کلیه و مثانه را از بین می‌برد.

عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی توصیه می‌شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوری عسل میل کنند.

این ماده برای رفع کم اشتهایی مفید است و در کل جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و به رشد عضلات کمک میکند و همچنین عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می‌کند و برای عروق بسیار مفید است.

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:39
تبریک و تسلیت

نماینده وزن 96 کیلوگرم کشتی فرنگی کشورمان با پیروزی مقابل کشتی‌گیر روس در فینال المپیک لندن سومین مدال طلای را به ارمغان آورد تا ایران برای نخستین بار قهرمان المپیک در کشتی فرنگی شود.

خبرگزاری فارس: سومین طلا را قاسم رضایی آورد/ایران قهرمان شد
 

قاسم رضایی فرنگی‌کار وزن 96 کیلوگرم کشورمان که با پیروزی مقابل نمایندگان ترکیه، ارمنستان و کوبا به فینال مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک رسیده بود، در دیدار نهایی نیز از سد کشتی‌گیر قدرتمند روسیه گذشت و قهرمان شد.

رضایی در این دیدار در 2 تایم و با نتایج (2 بر صفر) و (یک بر صفر) مقابل رستم توتروف، دارنده مدال برنز 2011 جهان از روسیه به پیروزی رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت.

این مدال سومین طلای ایران در مسابقات کشتی فرنگی بود که باعث قهرمانی کشتی فرنگی کشورمان در بازی‌های المپیک شد.

ایران با 3 مدال طلا با بیشترین طلا در مجموع تیمی قهرمان شد؛ روسیه با 2 طلا، یک نقره و 2 برنز نایب قهرمان شد. کوبا و کره‌جنوبی هم با یک طلا به طور مشترک سوم شدند.

این برای نخستین بار است که فرنگی‌کاران موفق به کسب 3 مدال طلا در بازی‌های المپیک شده است.

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:35
تبریک و تسلیت

نماینده کشورمان در مسابقات پرتاب دیسک المپیک لندن به مدال نقره دست یافت.

خبرگزاری فارس: احسان حدادی به مدال نقره پرتاب دیسک المپیک دست یافت
 

احسان حدادی که روز گذشته توانسته بود به فینال پرتاب دیسک بازی‌های المپیک 2012 لندن صعود کند دیشب رقابت خود  با 12 حریف را آغاز کرد.

وی در اولین پرتاب خود دیسک را به طول 68 متر و 18 سانتی متر پرتاب کرد که در رده نخست قرار گرفت.

او در بار دوم 64 متر و 9 سانتی متر پرتاب کرد و در پرتاب سوم خود نیز دیسک را 67 متر و 28 سانتی متر پرتاب کرد.

قهرمان پرتاب دیسک ایران و آسیا در پرتاب چهارم دیسک را به طول 66 متر و 98 سانتی متر پرتاب کرد و در پرتاب پنجم خود دچار خطا شد.

وی در پرتاب ششم خود نتوانست رکورد خود را افزایش دهد و در پایان به مدال نقره دست یافت.

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:29
تبریک و تسلیت

سجاد انوشیروانی به مدال نقره رقابت‌های وزنه برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن رسید.

خبرگزاری فارس: انوشیروانی به مدال نقره وزنه‌برداری دست یافت
 

در آخرین شب رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2012 لندن، امشب وزنه‌برداران فوق سنگین (9 نفر در گروه A) به مصاف هم رفتند تا قوی‌ترین مرد المپیک در پایان این رقابت مشخص شود.

سجاد انوشیروانی که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس وزنه با وزنه 198 کیلویی به مدال برنز رسیده بود، امشب در المپیک کار خود را در یک ضرب با مهار این وزنه آغاز کرد.

وی برای حرکت دوم خود از پس مهار 204 کیلویی برنیامد اما در دفعه سوم این وزنه را مهار کرد.

در رقابت‌های دوضرب نیز وی با مهار وزنه 237 کیلوگرم در حرکت اول کار را آغاز کرد. سجاد در حرکت دوم وزنه 245 را درخواست کرد که با موفقیت آن را بالای سر برد.

وی در حرکت سوم وزنه 251 را انتخاب کرد که موفق به مهار آن نشد ولی با مجموع 449 کیلوگرم به کار خود خاتمه داد و صاحب گردن آویز نقره شد.

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:22
تبریک و تسلیت

بهداد سلیمی در رقابت فوق سنگین وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن به مدال طلا رسید.

خبرگزاری فارس: چهارمین طلا برای کاروان ایران/سلیمی قوی‌ترین مرد جهان شد

در آخرین شب رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2012 لندن، امشب وزنه‌برداران فوق سنگین به مصاف هم رفتند تا قوی‌ترین مرد المپیک در پایان این رقابت مشخص شود.

بهداد سلیمی که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس وزنه 214کیلویی را مهار کرد تا رکورد جهان یک کیلوگرم افزایش پیدا کند برای آغاز رقابت امشب خود با وزنه 201 کیلوگرم اغاز کرد که موفق به مهار آن شد.

سلیمی در حرکت دوم وزنه 205 کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت سوم نیز وزنه 208 کیلوگرم را بالای سر برد.

در حرکات دوضرب سلیمی که در قهرمانی جهان در حرکات دوضرب 250 کیلوگرم را مهار کرده و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده بود کار خود را در المپیک با وزنه 247 کیلویی آغاز کرد. وی در حرکت دوم وزنه 264 را که رکورد جهان و المپیک است انتخاب کرد که موفق به مهار آن نشد و از زدن حرکت سوم امتناع کرد و طلای این وزن را به خود اختصاص داد.

منبع : خبرگزاری فارس

چهارشنبه 18/5/1391 - 17:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته