مطالعات اخیر محققان "FDA" نشان می دهد كودكانی كه پس از عمل جراحی بوسیله داروی مسكن كدئین مورد درمان قرار می گیرند با مشكلات جدی تنفسی روبرو میشوند.
به گزارش هلث ،تحقیقات نشان می دهد كه مشكلات تنفسی كودكان در چند مورد منجر به مرگ آنها شده است.
در این تحقیقات چندین كودك بین 2 تا 5 سال مورد بررسی قرار گرفتند كه به این كودكان پس از اینكه تحت جراحی لوزه قرار گرفتند طبق تجویز پزشك داروی مسكن كدئین داده شده بود.
پس از ساعاتی از عمل جراحی این كودكان در خواب دچار انسداد مجاری تنفسی شدند و چند مورد به مرگ كودك انجامید.
رئیس بیمارستان كودكان پاكارد به پزشكان توصیه میكند كه در تجویز داروها به خصوص داروهای پس از عمل جراحی دقت بیشتری داشته باشند.
پزشكان معتقدند كه بهترین راهكار آگاهی از علائم خطرناك است. به محض مشاهده علائمی مانند گیجی، خواب آلودگی و مشكلات تنفسی باید به نزدیكترین مركز درمانی مراجعه كرد.
اگر این علائم پس از مصرف كدئین و مخصوصاً در بچه ها باشد توجه بیشتری مورد نیاز است.
منبع : ایرنا
مرحوم آیت الله "میرزا جوادآقا ملكی تبریزی" در بیان حالات شخص روزه داری كه پس از یك ماه، قصد نماز عید كرده، می گوید: نماز عید فطر فقط برای گرفتن جایزه و كامل كردن نقص ها و اعطای بخشش ها است.
استاد اخلاق حضرت امام خمینی(ره) در كتاب "المراقبات"، سفارش هایی را برای نمازگزاران عید فطر بیان و ضمن بیان آداب ظاهری نماز عید فطر، به نكات باطنی و اخلاقی جالبی اشاره می كند، كه در ادامه بدان ها اشاره می شود:
** نشانه دیدار خدا
قبل از خروج از منزل به نیت انجام دستور خداوند، با یك یا چند دانه خرما افطار نموده و دعایی را كه در این مورد رسیده؛ بخواند و در آن تامل كند. زیرا دعا به روشنی میگوید كه رفتن به سوی نماز، رفتن به طرف خداوند است.
بنابراین باید نشانه دیدار با خدا را داشته باشد. اگر بتواند باید به اندازه بزرگی خدا و شناخت منت او، در اجازه دیدارش بلكه دعوت به این كرامت، آنگونه كه شایسته است ادب این مقام را رعایت كند، ولی خیلی بعید است این مخلوق ضعیف بتواند آنگونه كه شایسته این مجلس است؛ تواضع و احترام و شكرگزاری كند.
بنابراین باید همراه با اعتراف به ناتوانی به اندازهای كه میتواند سپاسگزار و متواضع باشد و اگر نتواند، نباید حضور در این مجلس برای او سبكتر از حضور در مجلس سلطان زمانش باشد. زیرا سلطان، به خصوص هنگام سخن گفتن با او غفلت نمیكند. اگر سلطان بداند كه دل رعیتش جای دیگر است او را از مجلس خود طرد، از حضور او جلوگیری و او را از عطایای خود محروم مینماید؛ به خصوص كه بداند این غیر، دشمن سلطان است كه در این حالت به شدت بر او خشم میگیرد.
اگر از یاد و احترام به خدا غفلت كردی؛ باید بدانی كه علت این همه غفلت از پروردگار چیزی جز دوستی دنیا نیست، دنیایی كه دشمن خدا و دوستانش است.
بپرهیز از این كه این مجلس را كوچك شماری. زیرا اهل آن، فرشتگان مقرب، پیامبران و رسولان، شهدا و صدیقین و بندگان صالح خدا هستند.
شرمسار باش كه حاضرین مجلس در بهترین حالات باشند - همگی پاك، مقدس، آراسته، بر سر ایشان تاج كرامت مراقبت خدای جلیل بوده، بر بدن هایشان لباس های توجه به خدا، بر دل هایشان جامه اشتغال به خدا و بر بدن هایشان لباس بازداشتن از نافرمانی خدا، بر دست هایشان انگشتر نگشودن دست به نافرمانی خدا و بر پاهایشان كفش منع از رفتن در حرام های خدا - و سر تو برهنه از عمامه مراقبت و قلب تو آلوده به دوستی دشمن خداوند، بدنت برهنه از لباس نگهداشتن از مخالفت با خدا و بر دستت انگشتر ستم بر بندگان خدا بوده و پایت برهنه از رفتن به سوی طاعت خدا باشد.
اگر پرده از جلو دیدگانت برداشته شده و ببینی بدنت آلوده به نجاست های گناهان، و باطن تو گرفتار انواع بیماری هایی است كه تو را از چشم دیگران میاندازد؛ چه حالی خواهی داشت؟ آیا با این شكل و قیافه بر سر سفره پاكان و بزرگانی كه هیچ عیبی ندارند حاضر خواهی شد؟
اگر زیبایی باطنی آنان را ببینی؛ از همنشینی آنان پرهیز خواهی كرد، چه رسد به این كه سر سفره آنان بنشینی و حتی اگر هزار چوب هم به تو بزنند؛ راضی نمیشوی تا با این همه پلیدی كه در تو هست، خود را به آنان نشان بدهی.
** حالت اضطرار و علامت آن
برادرم حال بد و وبال خود را بنگر و خود را مضطر به این مطلب بنما تا خداوند بدی هایت را پوشانده و به خوبی تبدیل نماید. آنگاه در كرم حضرت الله را بكوب و صدا بزن:
ای كریمترین كریمان! ای اجابت كننده دعای مضطرها، به پستی و ذلتی كه نسبت به خودم روا داشتم رحم كن. تو از من به خودم مهربانتری به خصوص در مثل چنین روزی كه مرا دعوت به دیدار خود نمودهای. من میهمان تو هستم پس راضی نشو كه آبرویم پیش میهمان هایت بریزد. كارم را اصلاح كرده و از لباس هایی كه به میهمانانت میدهی به من نیز عنایت فرما تا بتوانم زشتیها و نقایص خود را پوشانده، خود را بیارایم و آبرویم را حفظ كنم.
اگر انسان با اضطرار واقعی روی به درگاه پروردگارش آورد؛ محال است او را اجابت نكند. او كسی است كه در قرآن خود فرموده است "امن یجیب المضطر اذا دعاه و یكشف السوء"؛ یعنی ای كسی كه هنگامی كه مضطر او را بخواند، او را اجابت نموده و گرفتاریش را برطرف میكند. بنا بر این بنده باید اضطرار را در خود بوجود بیاورد.
اغلب مردم روحیات بدی در خود بوجود آورده و از صفات خوب غافل هستند. به همین جهت نیز از خود خجالت نمیكشند تا به خاطر حیا و پوشاندن زشتی ها و رسوایی های خود مضطر شوند و اگر در این مورد عملی هم انجام دهند، ناشی از چیزهایی است كه به طور اتفاقی شنیده و مسموعات آنها خجالت و شرمی در آنها بوجود نمیآورد، چه رسد به این كه آنچنان خجالت بكشند كه به اضطرار برسند.
خلاصه اگر شرمی كه به اضطرار برسد؛ بوجود آمد اجابت نیز به دنبال آن آمده و گرفتاری بر طرف میگردد. علامت اضطرار نیز این است كه در هنگام عید قلب او شكسته و از رد شدن بترسد، امیدوار عفو و فضل او بوده و امیدواری به كرم پروردگارش را بیشتر نماید، به انتظار رحمت و عنایت خداوند باشد؛ آنگونه كه بندگان صالح او هستند و ترس خود را با ملاحظه این كه امروز، روز جایزه دادن و به دست آوردن فضیلت است از بین ببرد.
در عین حال با گوشه چشم به عظمت خدا و بزرگی جنایت خود نگریسته و مانند كوتاهی كنندگانی كه به دامن عفو فراوان او پناه آوردهاند، رفتار میكند و تمام سعی و تلاش او برای استغفار و جلب رحمت و دیدن آثار قبولی است و به نگهبانان و حامیان خود كه از معصومین (ع) میباشد، پناهنده شده تا او را شفاعت نمایند و خداوند را به حق و آبروی آنان نزد خدا قسم میدهد كه او را با عفو خود اكرام نموده، از فضل مخصوص خود محروم نكند، صورت كریم خود را از او برنگردانده، به خاطر آنان او را قبول نماید و آنگونه كه با حزب و دوستان خود رفتار میكند با او نیز معامله كند.
از بوجود آمدن این حالات معلوم میگردد كه فیض قدسی شامل حال او شده است كه باید خدا را به خاطر نجات و رهایی از خطر هلاك ثنا گفته و از این به بعد با یاری گرفتن از پروردگار، خود را از غفلت و انجام كارهایی كه باعث هلاكت دائمی است، دور بدارد.
آنچه درباره اضطرار به پوشش پروردگار گفتیم، فقط در كسی بوجود میآید كه با چشم دل نجاست گناهان را بر اعضای بدنش و پلیدی عیوب دل بر روح و جانش را ببیند؛ آن هم نه مجازا بلكه واقعا این مطلب را درك كند و بفهمد كه این نجاست ها و پلیدی ها كثیفتر از چیزهای كثیف این عالم و بدبوتر از مردارهای بو گرفته دنیاست.
اگر كسی خود را در پیشگاه سرور رسولان و ائمه طاهرین و فرشتگان مقرب و سایر پیامبران و رسولان فرض نماید چه حالی خواهد داشت؟ فكر میكنم اگر انسان یك دهم این رسوایی را داشت، آرزو میكرد زمین او را فرو برد تا از این رسوایی رهایی یابد. مریم راستگو هنگام فرض رسوایی بین مردم، با این كه نزد خدای عزوجل و فرشتگان پاك بود، گفت "كاش قبل از این مرده و كاملا فراموش شده بودم" به هر صورت تمامی ما به پوشش زیبای خدا محتاج بوده و اگر این پوشش از ما برداشته شود، رسوا خواهیم شد.
** دل شكسته نمازگزار
خلاصه اگر سالك در این دریا فرو رفته، نسبت به این امر اهتمام ورزیده و از این فجایع دلتنگ شود، بطور طبیعی حال او تغییر كرده، خوشحالی او به اندوه و عید او به عزا تبدیل میگردد و با حسرت و شكستگی در مصلی حضور مییابد. خداوند متعال نیز نزد دل های شكسته است و اگر حسرت های سابق را كه بخاطر فهمیدن نقایص باطنی و تیرگی های روحی میباشد به آن ضمیمه نموده و در حالیكه مشغول خواندن دعاهای وارده، در راه میباشد، از منزل خود به سوی مصلی حركت نماید، در چنین شرایطی تمامی اسباب پناه بردن به در فضل، كرم و جود مالك نفس ها، ارواح و وجود برای او بوجود میآید.
به نیت قرار گرفتن در سایه عنایت خدا، در فضای بدون سقف نماز خوانده و به نیت فروتنی برای رب الارباب، انتقال از گناه به طاعت، از تكبر به تواضع و از دیدن خود به مقام فناء، بر خاك بنشیند، تا روح توجه در نماز كامل شود. زیرا توجه و رو به قبله كردن یعنی بریدن كامل از همه و توجه كامل به سرپرست همه اشیاء و مالك و خالق آنها، و منظور از ایستادن روی دو پا این است كه در حال ترس و امیدواری، و شوق و ترس است.
** تكبیرهای نماز عید
در نماز عید، تكبیر اهمیت زیادی دارد. به همین جهت باید برای بدست آوردن روح تكبیر تلاش نمود.
امام صادق (ع) فرمودند: بندهای كه تكبیر بگوید ولی قلبا از حقیقت آن روگردان باشد، خداوند به او میگوید آیا با من نیرنگ میكنی؟ به عزت و جلالم قسم تو را از شیرینی ذكرم محروم نموده و نمیگذارم به من نزدیك شده و از مناجاتم لذت ببری.
** عید فطر روز جایزه گرفتن
مطلب مهمی كه انسان باید آن را رعایت كند، این است كه بداند در رابطه با این نماز از او چه میخواهند، و چگونه باید مراقب خداوند بوده و چه حالی باید داشته باشد. به این جهت كه تكلیف به نماز گرچه در همه جا از باب عنایت، لطف و احضار بندگان به مقام حضور است ولی در بعضی از آنها جهت ترس بیشتر بوده و بعضی دیگر فقط جهت ایجاد رغبت است. مثلا نماز آیات از روی لطف و عنایت، ولی در مقام ترس از خشم و نازل شدن بلا واجب شده تا از شمول بلا امنیتی حاصل و بلا بوسیله نماز دفع شود. نماز عید نیز فقط برای گرفتن جایزه و كامل كردن نقص ها و اعطای بخشش ها است.
خلاصه تشریع عید و نماز آن به منظور اظهار رافت و رحمت، گستراندن جود و كرم و بخشش به رعیت است. اجازه عمومی در این مقام اقتضا میكند كه بساط قهر و غضب برچیده و پرچم های الطاف پروردگار افراشته شود و خوف و ترس با این امر سازگاری ندارد، گرچه بنده مرتكب گناهان جهانیان شده باشد.
منبع :ایرنا
گروهی از دانشمندان نوعی پوشش فلزی برای قلب طراحی كردند كه به طور همزمان با قلب بیمار فعالیت میكند.
به نقل از ساینتفیك ، محققان دانشگاه لیدز انگلستان نوعی پوشش مصنوعی شبكهمانند برای قلب تولید كردهاند كه پس از نصب بر روی عضلات قلب، موجب تنظیم شدت و فواصل ضربان آن میشود.
این پوشش متشكل از شبكهای فلزی است كه با دو موتور محرك در چپ و راست تجهیز شده است تا حركت قلب و فشار بطن چپ و راست آن را شبیهسازی كند. همچنین مجموعهای از حسگرها روی شبكه كار گذاشته شدهاند كه فشار شبكه و جریان خون را اندازهگیری میكنند.
در این دستگاه جالب مجموعهای از نوارهای فلزی تعبیه شدهاند كه به موتورهای كوچكی متصل هستند.
در هنگام ضربان قلب این موتورها موجب فشرده و كشیده شدن شبكه نوارهای فلزی شده و در نتیجه قلب بهطور طبیعی ضربان میكند. البته هنگام نصب این دستگاه روی قلب، باید ابعاد آن در وضعیت تپش و استراحت به درستی اندازهگیری شود و عملكرد قلب مصنوعی نیز برهمین اساس تنظیم شود.
مزیت اصلی این پوشش عدم نیاز به جایگزینی قلب بیمار با یك وسیله مكانیكی و كاهش هزینه نگه داری آن است.
منبع : ایرنا