• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 75
زمان آخرین مطلب : 6139روز قبل
دعا و زیارت
پرواز با نماز بخش سوم

نماز صبح
همانطور كه گفته شد نماز صبح دو ركعت است.
و بعد از اذان صبح و قبل از طلوع [روشن شدن هوا ]خوانده مىشود.
نمازگزار بعد از نيت، تكبيرة الاحرام [الله اكبر]مىگويد: ركعت اول;بعد از تكبير سوره حمد و سوره توحيد خوانده مىشود.
[در حال قيام] در زير به ترتيب سوره حمد و توحيد رابا ترجمه ذكر مىكنيم:n بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ; به نام خداوند بخشاينده مهربان.
اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ;سپاس مخصوص خدايى است كه پروردگار جهانيان است.
اَلرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ;بخشاينده و مهربان است.
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ;صاحب روز جزا است.
اِياكَ نَعْبُدُ وَاِياكَ نَسْتَعِينُ;(خدايا) تنهاتو را مىپرستيم و تنها از تو يارى مىخواهيم.
اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ;ما را به راه راست هدايت فرما.
صِراطَ الَّذِينَ اَنْعَمْتَ عََليْهِمْ ;راه كسانىكه بهآنهانعمت دادهاى.
غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ;نه كسانى كه بر آنها غضب كردهاى.
وَلاَ الظَّالِينَ;ونه گمراهان.
n بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم;به نام خداوند بخشاينده مهربان.
قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ;بگو او خداوند يكتااست.
اَللهُ الصَّمَدُ;خداوند بىنياز است.
لَمْ يَلِدْوَلَمْ يُولَدْ ;نه زاده و نه زاييده شده است.
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ;هيچ كس همتاى او نيست.
بعد از سوره حمد و توحيد با گفتن الله اكبر به ركوع مىرود وسه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِ;پاك ومنزه است خدا.
نمازگزار پس از ركوع مىايستد و بعد دو مرتبه به سجده مىرود و در هر مرتبه مىگويد[بعد از هر سجده مىنشيند]:سُبْحانَ اللهِ;پاك ومنزه است خدا.
ركعت دوم
نمازگزار پس از پايان ذكر سجده مىايستد و دوباره شروع به خواندن سوره حمد و توحيد مىكند، كه در اين هنگام ركعت دوم نماز است.
قنوت
نمازگزار پس ازخواندن سوره حمد و توحيد دستها را بالا گرفته و سه مرتبه صلوات مىفرستد.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآل مُحَمَّدخدايا بر محمد(صلى الله عليه وآله) و آل او درود و رحمت بفرست.
ركوع
نماز گزار پس از قنوت وبعد از گفتن الله اكبر به ركوع مىرود وسه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِنمازگزار پس از ركوع مىايستد و بعد از گفتن الله اكبر دومرتبه به سجده مىرود.
وسه بار مىگويد[بعد از هر سجده بايد بنشيند]:سُبْحانَ اللهِپس از آن كه دو سجده را تمام كرد مىنشيند و تشهد و سلام نماز را به ترتيب مىگويد.
در زير ذكر تشهد و سلام را همراه با ترجمه بيان مىكنيم:n اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ;گواهى مىدهم خدايى جز خداى يكتانيست.
وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ ;[خدا]يكتااست و شريكى نداردوَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ;و گواهى مىدهم كه محمد (صلى الله عليه وآله)بنده و فرستاده او استاللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد; خدايا بر محمد(صلى الله عليه وآله) و آل او درود و رحمت بفرست.
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ;سلام بر تو اى پيامبر.
وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ;و رحمت و بركتهاى خدا بر تو باد.
اَلسَّلامُ عَلَيْنا;سلام بر ما.
وَعَلى عِبادِاللهِ الصّالِحين; و بر بندگان شايسته خدا.
اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ;سلام بر شما و بركتهاى خدا بر شما باد.
نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه اللهاكبر مىگويد و هر بارى كه الله اكبر مىگويد به يك طرف نگاه مىكند [چپ يا راست].
سه نماز ظهر، عصر و عشا همه يك طور خوانده مىشود و هر سهرا نمازهاى چهار ركعتى مىناميم; چون همه آنها چهار ركعت هستند و به يك صورت خوانده مىشوند.
تنها فرق اين سه نماز در نيّت است.
يعنى اگر نمازگزار مىخواهد نماز ظهر بخواند بايد نيت نماز ظهر بكند.
اگر مىخواهد نمازعصر بخواند بايد نيّت نماز عصر بكند.
واگر مىخواهد نماز عشا بخواند بايد نيّت نماز عشا بكند.
در اين سه نماز مستحب است كه نمازگزار قبل از خواندن نماز اذان و اقامه بگويد.
نيمى از نماز ظهر، عصر و عشا مثل نماز صبح است ولى ما براى تسهيل در يادگيرى، همه را يكجا نقل مىكنيم.
ركعت اول;
نمازگزار بعد از آن كه اذان و اقامه نماز را گفت رو به قبله مىايستد و بعد از نيت دستها را به طرف گوش خود مىآورد و اللهاكبر مىگويد، ونماز را شروع مىكند و سوره حمد و توحيد را مىخواند.
در زير متن سوره حمد وتوحيد را آوردهايم.
شما مىتوانيد به منظور تمرين، ترجمه آن دو را كه جلوتر بيان آن گذشت، در جاى خالى بنويسيد:n بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم …اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ…اَلرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ…مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ…اِياكَ نَعْبُدُ وَاِياكَ نَسْتَعِينُ…اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ…صِراطَ الَّذِينَ اَنْعَمْتَ عََليْهِمْ …غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ…وَلاَ الظَّالِينَ…n بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم…قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ…اَللهُ الصَّمَدُ…لَمْ يَلِدْوَلَمْ يُولَدْ…وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ:…پس ازخواندن سوره حمد و توحيد الله اكبر گفته وبه ركوع مىرود وسه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِ…پس از ركوع مىايستد و بعد از گفتن الله اكبر دو مرتبه به سجده مىرود، و درهر مرتبه سه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِ…
ركعت دوم
;نماز گزار بعد از سجده مىايستد و دوباره شروع به خواندن سوره حمد وتوحيد مىكند.
در زير، ترجمه سوره حمد و توحيد را ذكر كردهايم.
شما مىتوانيد به منظور تمرين، متن آن دو را در جاى خالى بنويسيد:n به نام خداوند بخشنده مهربان:…سپاس مخصوص خدايى است كه پروردگار جهانيان است…بخشنده ومهربان است…صاحب اختيار روز جزااست…(خدايا) تنها تو را مىپرستم و تنها از تو يارى مىخواهم…ما را به راه راست هدايت فرما…راه كسانى كه به آنها نعمت داده است…نه كسانى كه بر آنها غضب كرده است…ونه گمراهان…n به نام خداوند بخشنده مهربان…بگو او خداوند يكتاست…خداوند بىنياز است…نه زاده و نه زاييده شده…و هيچ كس همتاى او نيست…نمازگزارپس از آن كه سوره حمد و توحيد را خواند قنوت گرفته و مىگويد:خدايا بر محمد و آل او درود بفرست…پس از قنوت الله اكبر گفته و به ركوع مىرود وسه مرتبه مىگويد:پاك و منزه است خدا…پس از ركوع دو سجده مىرود و در هر كدام سه بار مىگويد:پاك و منزه است خدا…نمازگزار در ركعت دوم پس از دو سجده تشهد را مىخواند:اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ…وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ …وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ…اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد…
ركعت سوم
; نمازگزار پس از تشهد مىايستد و تسبيحات اربعه را سه مرتبه مىگويد:سُبْحانَ اللهِ…وَالْحَمْدُ للهِ…وَلااِلهَ اِلاّ اللهُ…وَاللهُ اَكْبَر…پس از تسبيحات اربعه به ركوع مىرود و سه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِ:…نمازگزار پس از ركوع مىايستد و بعد از الله اكبر گفتن دو سجده مىرود.
و در هر سجده ذكر ركوع را مىگويد.
ركعت چهارم
; نمازگزار پس از دو سجده ركعت سوم مىايستد و سه بار مىگويد:سُبْحانَ اللهِ…وَالْحَمْدُ للهِ…وَلااِلهَ اِلاّ اللهُ…وَاللهُ اَكْبَر…پس از تسبيحات اربعه به ركوع مىرود و سه بار مىگويد:پاك و منزه است خداوند…پس از ذكر ركوع مىايستد و بعد از گفتن الله اكبر دو مرتبه به سجده مىرود و ذكر ركوع را مىگويد.
پس از سجده مىنشيند و تشهد و سلام مىدهد.
در زير ترجمه يا متن تشهد و سلام بيان مىشود.
شما مىتوانيد، در جاى خالى، معادل آن را بنويسيد:گواهى مىدهم كه خدايى جز خداى يكتا نيست…يكتاست و شريكى ندارد…و گواهى مىدهم كه محمد (صلى الله عليه وآله)…بنده و رسول خداست…خدايا بر محمد و آل او درود بفرست…n اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ…وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ…اَلسَّلامُ عَلَيْنا…وَعَلى عِبادِاللهِ الصّالِحين…اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ…وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ…نمازگزار پس از تشهد و سلام نماز را به پايان رسانده و سه مرتبه «الله اكبر» مىگويد، و در هر مرتبه به طرف چپ يا راست نگاه مىكند.
نماز مغرب
نماز مغرب، سه ركعت است و همانند نمازهاى چهارركعتى است، البته با يك ركعت كمتر، ازاين روى توضيحى درباره نماز مغرب ارائه نمىدهيم.


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:43
دعا و زیارت
پرواز با نماز بخش دوم

چندى از احكام وضو
1. مقدار واجب در شستن صورت و دستها همان مقدار است كه گفته شد.
ولى براى آن كه انسان يقين كند تمام مقدار واجب را شسته بايد كمى از اطراف آن مقدار را هم بشويد.
2. صورت و دستها بايد از بالا به پايين شسته شود.
واگر از پايين به بالا شسته شود وضو باطل مىشود.
3. شستشو براى بار اول واجب است .
و براى بار دوم جايز; يعنى انسان مىتواند بعد از آن كه مثلاً دست راست را يك بار كامل شست بار ديگر هم كاملاً بشويد.
و بار سوم حرام است.
يعنى اگر انسان بعد از اين كه دوبار مثلاً دست راست يا صورت را كاملاً شست نمىتواند باز هم شستشورا تكرار كند.
4. وقتى «يك بار» شستشو محقق مىشود كه اعضا به طور كامل شسته شود.
يعنى اگر يك بار به طور كامل به نيت وضو تمام صورت يا دستها شسته شود و بار ديگر هم به طور كامل شسته شود، ديگر براى بار سوم نمىتواند آن عمل را تكرار كند.
5.مسح سر به مقدارى است كه مسح، صدق كند.
ولى بهتر است كه به پهناى سه انگشت بسته و به طول يك انگشت باشد.
6. مسح سر با دست چپ هم جايز است.
7. مسح سر بايد به مقدارى نباشد كه آب آن به صورت برسد.
8. عرض مسح پا هر قدر باشد كافى است هر چند به مقدار يك انگشت باشد.
9. پاى راست را بايد قبل از پاى چپ مسح كرد.
ولى لازم نيست پاى راست با دست راست و پاى چپ را با دست چپ مسح كرد.
10.
در مسح بايد دست را بر سر يا پا كشيد.
اگر دست را نگه داشت و سر يا پا را بكشد وضو باطل مىشود.
11. بين محل مسح و دست رانبايد چيزى مثل چادر، كلاه و جوراب فاصله اندازد.
12. اگر كف دست قبل از مسح خشك شود، بايد آن را با اعضاى ديگر وضو تر كرد.
و اگر با آبى غير از آب اعضاى وضو تر شود براى مسح كافى نيست .
ب)تيمم
(...فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَمُّوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأيْدِيَكُمْ مِنْهُ).
«پس اگر آب نيافتيد با خاك پاك و پاكيزه تيمم نماييد و با آن صورت و دستها را مسح كنيد».
تيمم به صورتى كه در زير مىآيد، انجام مىپذيرد:1. زدن كف دو دست با هم به چيزى كه تيمم بر آن صحيح است.
2. كشيدن كف دو دست بر تمام پيشانى و دو طرف آن از جايى كه موى سر روييده است تا ابروها و بالاى بينى.
بايد دستها روى ابروها هم كشيده شود.
3. كشيدن كف دست چپ بر تمام پشت دست راست.
4. كشيدن كف دست راست بر تمام پشت دست چپ.
تيمم بر چيزهاى زير صحيح است:1. خاك.
2. ريگ.
3. اقسام سنگها: سنگ سياه، سنگ مرمر، سنگ گچ و سنگ آهك(قبل از پخته شدن).
3. گل پخته شده مانند آجر، كوزه و...در موارد زير بايد تيمم كرد:1. آب نباشد.
2. آب براى انسان ضرر داشته باشد.
3. آب به مقدارى كم باشد كه اگر با آن آب بخواهيم وضو بگيريم، خود يا كسانى كه با ماهستند از تشنگى مىميرند.
4. وقت براى وضو گرفتن نباشد.
يعنى اگر وضو بگيرد نمازش قضا مىشود.
چندى از احكام تيمم
1. براى تيمم لازم نيست كه انسان يقين كند آب براى او ضرر دارد بلكه اگر حتى احتمال هم بدهد كه آب براى او ضرر دارد بايد تيمم كند.
2. براى تيمم بايد اعضاى تيمم پاك باشد.
3. در هنگام مسح چيزى بين دست و محل مسح فاصله نشود.
يعنى چيزى مثل انگشتر بين كف دست و پشت دست فاصله نشود.
4. تيمم بايد از بالا به پايين باشد.
اگر از پايين به بالا باشد باطل است.
5. تمام چيزهايى كه وضو را باطل مىكند تيمم را هم باطل مىكند.
تيمم با امور زير باطل مىشود:1. خارج شدن ادرار، مدفوع يا باد از انسان.
2. خوابيدن.
3. ديوانگى، مستى و بيهوشى.
4. دست كشيدن بر ميّت [مرده].
ج)اوقات نماز
هر فرد مسلمانى بايد در روز 5 مرتبه نماز بخواند:
1. نماز صبحدو ركعت.
2. نماز ظهرچهار ركعت3. نماز عصرچهار ركعت4. نماز مغربسه ركعت5. نماز عشاچهار ركعت
نماز صبح را بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب [قبل از روشن شدن هوا]بايد خواند.
نماز ظهر و عصررا بايد بعد از اذان ظهر و قبل از اذان مغرب خواند، و بايد توجه كرد كه نماز ظهر قبل از نماز عصر خوانده مىشود.
نماز مغرب و عشا را بايد بعد از اذان مغرب و قبل از نيمه شب خواند.
بايد توجه داشت كه نماز مغرب جلوتر از عشا خوانده مىشود.
[نيمه شب: اگر وقت بين اذان مغرب تا نماز صبح را دو نيم كنيم به اول نيمه دوم و يا آخر نيمه اول نيمه شب گفته مىشود].
به اين پنج نمازى كه در هر روز خوانده مىشود، نماز يوميه مىگويند.
نماز قضا
به نمازى كه در وقت خود خوانده شود ادا و به نمازى كه بعد از وقت خود خوانده شود قضا گفته مىشود.
انسان بايد تمام نمازهاى واجب را در وقت خود بخواند و چنانچهبدون عذر نمازى از او قضا شود گناهكار است و بايد توبه كند و قضاى آن را به جا آورد.
تمام نمازهاى قضا به صورت نماز ادا خوانده مىشود.
منتهى بايد نمازگزار نيت قضا كند.
سؤال: شخصى كه مدت 2يا 3 روز بيهوش بوده، آيا نمازهايى كه در اين مدت نخوانده قضا لازم دارد يا خير؟جواب: اگر تمام مدت بيهوش بوده است و به دست خود بيهوش نشده، قضا ندارد.
نماز قضاى پدر و مادر
پس از مرگ پدر، نمازها و روزههايى را كه پدر به جا نياورده بر پسر بزرگتر اوواجب است كه آن نمازها و روزهها را قضا كند.
واحتياط مستحب است نماز و روزههايى را كه از مادرش نيز قضا شده، به جا آورد.
گفتار دوم
مقارنات نماز (متن نماز)
مستحب است براى هر يك از نمازهاى يوميه اول اذان و بعد اقامه خوانده شود.
در ذيل، اذان واقامه همراه با ترجمه عرضه مىشود:ترجمهدر اذاندراقامهالله اكبراشهد ان لااله الاّ اللهاشهدانّ محمّداًرسولاللهأشهد أنّ عليّاً حجّة اللهحىّ على الصلاةحى على الفلاححى على خير العملقد قامت الصلاةالله اكبرلااله الاّ اللهخدا بزرگتر از آن است كه وصف شودگواهىمىدهمكه خدايى جزالله نيستگواهىمىدهممحمد(ص)پيامبرخدااستگواهى مىدهم على(ع)حجّت خدا استبشتاب به سوى نمازبشتاب به سوى رستگارىبشتاب به سوى بهترين عملنماز بر پا شدخدا بزرگتر از آن است كه وصف شودمعبودى جز الله
حالات نماز
به دليل آن كه متن و ذكرهاى نماز در حالات مختلف ادا مىشود، لازم است پيش از بيان متن نماز، حالات نماز بيان شود:قيام: يعنى ايستاده بودن.
تكبيرة الاحرام: يعنى نمازگزار بعد از نيت كردن دستها را بالا آورده و الله اكبر مىگويد.
ركوع: حالتى است كه نمازگزار خم مىشود و دستها را به زانو مىگذارد.
سجده: حالتى است كه نماز گزار پيشانى خود را بر روى مهر مىگذارد.
قنوت: حالتى است كه نمازگزار دستهارا بالا مىآورد و به طرف آسمان مىگيرد.
تشهد و سلام: حالتى است نشسته كه نمازگزار در ركعت دوم و نيز در ركعت آخر انجام مىدهد.


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:42
دعا و زیارت
پرواز با نماز بخش اول

فصل اول: كيفيت نمازهاى يوميّه
فصل اول:فايده نماز
فايده نماز
نوجوانان، غالباًمىپرسند چرا بايد مشقتهايى را تحمل كرد و نماز به جا آورد.
براى پاسخ آنان بايد فوايد نماز را برشمرد.
دراين فصل مهمترين فايده نماز را شرح مىكنيم:
دورى از فحشاء و منكر
(وَاَقِمِ الصَّلاةَ اِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ).
«نماز را به جاى آر كه همانا نماز است كه اهل نماز را از هر كار زشت و منكر باز مىدارد و همانا ذكر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه كنيد آگاه است».
نماز به حوضى مانند است كه اگر انسان روزى چند مرتبه خود را در داخل آن بشويد و بدن خود را از آلودگى پاك نمايد، هيچ آلودگى در او باقى نمىماند.
و همچنين است انسانى كه روزانه پنج مرتبه با خداى خود خالصانه روبرومىشود و در ياد او آلودگىهاى معنوى را از ياد مىبرد.
او به طهارتى روحانى دست پيدا مىكند.
البته هر نمازى انسان را از فحشا ومنكر باز نمىدارد.
نمازى چنين فايدهاى را به دنبال دارد كه با حضور قلب و بدون ريا و خودنمايى انجام شود.
يعنى نماز براى خدا باشد نه جلب توجه و نظر ديگران.
اگر نماز براى خودنمايى پيش دوستان ،و يا فىالمثل پيش آموزگار باشد نماز نيست.
اين نماز نه تنها نمازگزار را از فحشا دور نمىكند، بلكه به طرف فحشا مىكشاند، فحشا ومنكرى كه گناه كبيره است.
خداوند در قرآن به نمازگزاران ريايى وعده عذاب داده است:(فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ* الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ* اَلَّذِينَ هُمْ يُراؤُونَ).
«واى بر نمازگزاران، كه دل از ياد خدا غافل كردند، هم آنان كه ريا مىكنند».
رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمودند:نمازى كه انسان را از فحشا ومنكر باز ندارد، آدمى را از خدا دور مىكند.
نمازى انسان را از فحشا و منكر باز مىدارد كه انجام آن به صورتى رياكارانه نباشد.
نمازى مطلوب خداى تعالى است كه با حضور قلب انجام شود واز خودنمايى مبرا باشد.
اساساً، نمازها، گرچه در ظاهر شبيه هم هستند ولى در حقيقت با هم تفاوت دارند.
يك نماز، چون نماز حضرت على (عليه السلام) است كه نمازگزار به هنگام آن كاملاً در ذكر خدا مىرود وحتى از بيرون آمدن تير از پايش نيز غفلت مىكند.
ونمازهايى هم هستند كه در مرتبه پايينتر قرار دارند.
هرچه نماز، از ذكر وتوجه به خداى تعالى بيشتر بهرهمند باشد، در حقيقت نمازى كاملتر خواهد بود.
پس آن چه كه مطلوب خداى تعالى است، نمازى است كه باتوجه كامل انجام شود.
اين مرتبه عالىِ نماز است.
ازاين مرتبه اگر به سمت پايين سير كنيم، به نمازى مىرسيم كه تنها صورت و ظاهر نماز را دارد.
اين نماز ديگر هيچ فايدهاى به دنبال نخواهد داشت.
و تنها رنج و زحمت است.
در حديث، اين نمازگزاردن ، چون نوك زدن كلاغان دانسته شده.
آيات و رواياتى پيرامون نماز
(اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاة وَهُمْ بِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ* اُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَاُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
«آنان كه نماز بپا مىدارند و زكات فقيران را ادا مىكنند، و به عالم آخرت كاملاً يقين دارند هم آنان از لطف پروردگار خويش به راه راستند و هم آنان رستگاران عالمند».
(قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ* الّذِينَ هُمْ فِى صَلاتِهِمْ خاشِعُون).
«همانا اهل ايمان به پيروزى و رستگارى رسيدند.
[اهل ايمان چه كسانى هستند؟]آنان كه در نمازشان خاضع و خاشعند».
(قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ*الّذِينَ هُمْ عَلى صَلواتهم يُحافِظُون).
«همانا اهل ايمان به پيروزى و رستگارى رسيدند.
[اهل ايمان چه كسانى هستند؟]آنان كه بر نمازهاشان محافظت دارند».
رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمودند:هيچ نمازى وقتش نمىرسد مگر آن كه فرشتهاى نداى عمومى در برابر مردم دهد كه بپا خيزيد آن آتشهايى كه با دستهاى خود بر پشت خويش برافروختهايد با نماز خود خاموش بنماييد.
عَنْ جَميل عَنْ اَبِى عَبْدِاللهِ (عليه السلام) قالَ : لِلْمُصَلّى ثَلاثُ خِصال:اِذا قامَ فِى صَلاتِهِ يَتَناثَرُ عَلَيْهِ البِرُّ مِنْ اَعْنانِ السَّماءِ اِلى مَزقِ رَاسِهِ وَتَحُفُّ بِهِ المَلائِكَةُمِنْ تَحْتِ قَدَمَيْهِ اِلى اَعْنانِ السَّماءِ وَمَلَكٌ يُنادِى : اَيُّهَا المُصَلّى لوْ تَعْلَمُ مَنْ تَناحى ما انفَتَحتِ.
جميل بن درّاج از امام صادق (عليه السلام) روايت كند كه فرمود: براى نمازگزار سه فايده است:1. هرگاه به نماز ايستاد نيكوييها بر او ريزش دارد از بالاى فضا تا فرق سر او.
2.فرشتگان از زير تا بالاى آسمان بر او احاطه دارند.
3. فرشته به او مىگويد: اى نمازگزار اگر بدانى كه با كه مناجات مىكنى هيچگاه التفاتى و توجهى به سوى ديگرى نخواهى كرد.
قالَ الصّادِقُ (عليه السلام): «فَضْلُ الوَقْتِ الاَوّل عَلى الآخِرَ كَفَضْلِ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيا».
«امام صادق (عليه السلام) فرمودند: فضيلت و برترى نماز اول وقت بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت است بر دنيا».
پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود:هر كس از شما قنوتش در اين دنيا طولانىتر باشد در آخرت در مُوقِف محشر راحتى او بيشتر خواهد بود.
امير المؤمنين (عليه السلام) فرمود:يك نماز در بيت المقدس برابر هزار نماز است، و يك ركعت در مسجدجامع شهر برابر صد نماز، و يك نماز در مسجد قبيله و محل برابر بيست و پنج نماز و يك ركعت در مسجد بازار برابر دوازده نماز است و نماز مرد در خانهاش به تنهايى فقط يك نماز است.
اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود:هر كس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مىايستند كه دو طرف آن صف ديده نمىشود.
وهر كس نماز خود را تنها با اقامه بخواند فقط يك ملك يا يك صف پشت سر او نماز مىخواند.
فصل دوم
كيفيت نمازهاى يوميّه
فصل دوم:كيفيت نمازهاى يوميّه/ نماز مشتمل بر چند امر است:1. مقدمات:امورى كه بايد پيش از نماز آن ها را انجام داد، مانند وضو.
2. مقارنات: منظور همان متن نماز است : از تكبيرة الاحرام تا سلام.
3. مبطلات: امورى كه موجب بطلان نماز مىشوند.
گفتار اول
مقدمات نماز
الف) وضويكى از مقدمات نماز«وضو» است.
با وضو روح و جسم نمازگزار تطهير، و براى نماز آماده مىشود.
(يا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اِذا قُمْتُمْ اِلَى الصَّلوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأيْدِيَكُمْ اِلَى الْمَرافِقِ وَامْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَأرْجُلِكُمْ اِلَى الْكَعْبَيْنِ...).
«اى اهل ايمان چون براى نماز خواهيد برخيزيد، صورتها و دستها را تا مرافق (آرنج) بشوييد و سر و پاها را تا برآمدگى مسح كنيد...».
بنابر اين آيه شريفه، وضو با شستشو و مسح انجام مىشود.
براى وضو بايد سه قسمت از بدن را شست و سه قسمت از آن را مسح كرد.
مسح يعنى كشيدن دست روى سر.
قسمتهايى را كه بايد شست، از اين قرار است:1. صورت;از جايى كه موى سر روييده تا آخر چانه(طول)و پهنا به فاصله بين شست و انگشت ميانه (عرض).
2. دستها;از آرنج تا نوك انگشتان.
توجه
براى حصول اطمينان از شسته شدن تمام آرنج بايد چهار انگشت بالاتر از آرنج نيز شسته شود.
قسمتهايى از بدن را كه بايد مسح كرد، از اين قرار است:1. سر; قسمت جلوى سر كه بالاى پيشانى است.
2. پاى راست و چپ; روى پا از نوك انگشت تا برآمدگى پا.
اعمال وضو به ترتيب ذيل انجام مىگيرد:اوّل: صورت.
دوم: دست راست.
سوم: دست چپ.
چهارم: مسح سرپنجم: مسح پاى راستششم: مسح پاى چپ.

اگه خوشتون اومد نظر بدید

دوشنبه 19/6/1386 - 0:42
دعا و زیارت
آزادی و آگاهی، دو عنصر بنیادی در تربیت اسلامی

برای تعریف آزادی در یک نوشتة کوتاه، لزومی به نقل آرای اندیشمندان نیست؛ بنابراین، به اجمال می‌توان گفت آزادی یعنی نبودن موانع بیرونی و درونی برای اندیشیدن و بیان اندیشه‌ نظر سنجیده و منطقی و بررسی شده. در بعضی کتاب‌ها، بحث آزادی اغلب به دنبال مطالب مربوط به دمکراسی و تعلیم و تربیت مطرح شده است. مثلاً جرج نلر در کتاب مبانی تربیتی خود می‌گوید: «دمکراسی، آزادی فردی را حفظ می‌کند و رشد می‌دهد . . .» (نلر، 45:1971)؛ بروباخر در کتاب فلسفه‌های نو در تعلیم و تربیت، از دمکراسی به عنوان آزادی یاد می‌کند و آزادی معلمان را یادآور می‌شود:
معلمان باید از تأثیر عواملی که مانع بیان حقایق آن‌طور که می‌بینند می‌شود، آزاد باشند. البته باید در رشتة خود کاملاً‌
ماهر و با صلاحیت باشند که بتوانند حقیقت را بررسی نمایند. (بروباخر: 60:1969)
اما آزادی در تربیت، ریشة ژرف و گستردة همة آزادی‌های اجتماعی و سیاسی است. کسی که تربیتی آزادانه نداشته، بینش و نگرشی مستدل وعقلانی نیافته، از خودخواهی و هواهای نفسانی نرسته و آزادگی را درک نکرده است، چگونه
می‌توانددر ایجاد جامعه‌ای آزاد و آگاه و قانون‌گرا و خالی از تعصب‌های نابخردانة گوناگون شرکت داشته باشد؟
افراد باید بتوانند با آزادی و آگاهی، هدف اعلای زندگی، هدف‌های میانی و رفتارهای قابل مشاهدده را از راه خردورزی برگزینند. در نظام تربیتی اسلام، عقل و بلوغ شرط تکلیف هستند و این عقل و بلوغ در پایان دورة کودکی و بیداری گرایش‌های دینی، با پرسش‌های اساسی و وجودی مانند «من کیستم؟»، «از کجا آمده‌ام؟» «به کجا می‌روم؟»، به توانایی شناخت و درک و فهم رمز و راز هستی، پیچیدگی موجودات، علم و نظم به کار رفته در خلقت آنها و بالاخره آفریدگار می‌رسد. تربیت اسلامی با بیان رشد و غی، آزادانه و بدون اکراه، آدمی را به بیشن و منش شایسته‌ای توجه می‌دهد که حیات طیبة او را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند.
علامه طباطبایی می‌نویسد:
رشد یعنی یافتن راه کار و جادة مستقیم؛ و غی، مقابل آن است. بنابراین، رشد و غی اعم از هدی و ضلال است، زیرا هدی ـ چنان‌که گفته‌اند ـ عبارت است از یافتن راهی که به منزل می‌رسد و ضلال عبارت است از نیافتن آن؛ و ظاهراً یافتن جادة مستقیم، از مصادیق همان مبنای اول یعنی یافتن راه کار است، زیرا یافتن راه کار نسبت به راه‌پیما این است که جادة مستقیم را پیش گیرد و از آن دور شود. (طباطبایی، 1364: ج2، ص 482)
چرا تربیت دینی اجبار‌بردار نیست؟
وَقالَتِ الاَعرابُ آمَنّا قُل لَم تُؤمِنُوا وَ لکِن قُولُو اَسلَمنا وَ لَمّا یَدخُلِ الایمانُ فی قُلُوبِکُم . . . (حجرات/ 14)
اعراب گفتند: ایمان آورده‌ایم. بگو: هنوز ایمان (حقیقی) نیاورده‌اید؛ ولی بگویید اسلام آورده‌ایم، چرا که هنوز ایمان به دل‌هایتان راه نیافته است . . .
یعنی ایمان امری قلبی است؛ و چون امری قلبی است، اکراه و اجبار در آن راه ندارد.
در روان‌شناسی اجتماعی، در مورد سه اصطلاح پژوهش شده است: 1. متابعت، 2. همانندسازی، 3. درونی‌کردن. گفته‌اند متابعت به منظور کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه است؛ همانندسازی مبتنی بر آرزوی شخصی برای همانندشدن با شخصیتی صاحب‌نفوذ است؛ و درونی‌کردن، ناشی از اعتقاد خاصی مبتنی بر این تمایل است که می‌خواهیم رفتار و افکارمان درست و صحیح باشد (ارونسون، 1367: 24ـ23). ایمان، درونی‌سازی نظام تربیتی الهی است؛ نظامی که دو رکن اساسی دارد: ایمان به خدا و عمل صالح. و این ایمان جز با آزادی در انتخاب حاصل نمی‌شود. شاید علت ایمان و عمل درست و نیکوی عده‌ای از مردان و زنانی که پس از شهریور بیست، به‌ویژه بعد از کودتای امریکایی ضدملی وارد دانشگاه‌ها شدند، این باشد که علی‌رغم جو مارکسیسم‌زده دانشگاه‌ها، با مطالعه آثار بزرگان آن روزگار و دیدن اعمال صادقانه آنها دست به انتخاب زدند و با اندیشه و تفکر و آزادی، اسلام را برگزیدند و آن را درونی کردند.
اما آگاهی چیست؟
قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید:
قُل هذِهِ سَبیلی اَدعُوا اِلَی‌اللهِ عَلی بَصیرَة اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی . . . (یوسف/ 108)
بگو این راه و رسم من است که من و هر کسی را که پیرو من باشد، با آگاهی به سوی خدا می‌خوانم.
بصیرت را بینایی دل، معرفت و درک، و حجت و دلیل معنی کرده‌اند (قرشی، 1352: ج1، ص 195) پس راهی که پیامبر(ص) و ائمه (ع) و پیروان راستین آنان، بر آن، مردم را به خدا دعوت می‌کنند، راه آگاهی و تعقل و تفکر و دلیل است. قرآن‌شناس بزرگ قرن پانزدهم هجری علامه طباطبایی می‌نویسد:
شما اگر کتاب الهی را تفحص کامل نموده و در آیاتش دقت فرمایید، خواهید دید شاید بیش از سیصد آیه هست که مردم را به تفکر و تذکر و تعقل دعوت نموده و یا به پیامبر ـ صلی‌الله علیه و آله ـ استدلالی را برای اثبات حقی و یا از بین‌بردن باطلی می‌آموزد . . . خداوند در قرآن خود و حتی در یک آیه نیز بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به قرآن و یا به هر چیزی که از جانب او است، ایمان آورند و یا راهی را کورکورانه بپیمایند، حتی قوانین و احکامی که برای بندگان خود وضع کرده و عقل بشری به تفصیل ملاک‌های آنها را درک نمی‌کند به خبرهایی که در مجرای احتیاجات قرار دارد، علت آورده (المیزان، ج 5، ص 394) از جمله آیاتی که امام هفتم حضرت موسی‌بن‌جعفر ـ علیه‌السلام ـ آن را بشارت به اهل عقل و فهم دانسته‌اند این آیه است: (مطهری، 1371: 37):
فَبَشِّر عِبادیِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَهُ اُولئِکَ الَّّذینَ هَدیهُمُ اللهُ و اُولئِکَ هُم اُولُوالاَلباب. (زمر/ 18 ـ 17)
بندگانم را بشات ده! همان کسانی را که سخن را استماع می‌کنند و آنگاه از بهترین آن پیروی می‌کنند. اینان‌اند که خداوند هدایتشان کرده است و اینان‌اند که خردمندان‌اند.
استاد مطهری در توضیح این آیه می‌نویسد:

بندگان خدا پس از استماع سخن چه می‌کنند؟ آیا هر چه را شنیدند، باور می‌کنند و همان را به کار می‌بندند، یا همه را یکجا رد می‌کنند؟ نه، هیچ‌کدام؛ سخن را نقادی می‌کنند، سبک ـ سنگین می‌کنند، ارزیابی می‌نمایند، آن را که بهتر است، انتخاب می‌کنند و به آن عمل می‌نمایند. اینها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده (پس هدایت الهی یعنی استفاده از عقل). در آخر آیه می‌فرماید: به راستی اینان صاحبان عقلِ ژرف‌اندیش هستند، مغز و اساس مطالب را پس از نقادی به دست می‌آورند، اما برای عمل نه فقط برای آگاهی و اطلاع. (همان، ص 38)
نقد کتاب و مطالب در تمدن ایرانی ـ اسلامی بی‌سابقه نیست. متفکران مسلمانی بودند که برای اولین‌بار منطق یونانی را نقد کردند: شیخ اشراق و ابن‌تیمیه، به صورتی منظم و مدوّن به این کار مبادرت کردند؛ و ابوبکر رازی، نخستین نقد‌کنندة شکل اول قیاس ارسطویی است.
ابن حزم در کتاب التقریب فی حدودالمنطق و ابن‌تیمیه در کتاب نقض‌ المنطق، بر ادراکات حسی و استقرا به عنوان منبع علم و معرفت تأکید کرده‌اند (لاهوری، 149:1346)
فقیهان برجسته هم همواره آرای پیشینیان را نقد کرده و در این زمینه دست به ابتکار زده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان از شیخ مفاید یاد کرد که با قدرت در برابر اندیشة حدیث‌گرایی ایستاد و با کسانی که قیاس را ملاک استنباط احکام قرار داده بودند، مقابله کرد و از استاد خود، ابن جنید، با احترام ولی به شدّت انتقاد کرد و کتاب‌هایی در رد تألیفات وی نگاشت (گرجی، 140:1375).
قبل از انقلاب اسلامی هم در مجلاتی چون سخن، یغما، کتاب هفته و . . .مجله وزین راهنمای کتاب به کوشش استاد ایرج افشار، نقد کتاب‌ به صورت یک کار دانشگاهی پیگیری می‌شده است. نقد کتاب و مقاله در سراسر دنیای علم، بیانگر زنده‌بودن و پویایی و خلاقیت عالمان و اندیشمندان است. جامعة علمی ما باید در زمینة نقد تلاشی روزافزون کند.
خوشبختانه در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی ده سال است که با ایجاد دوازده گروه علمی در رشته‌های علوم‌انسانی، به این کار ارزشمند مبادرت می‌شود. اعضای گروه علوم تربیتی هم موفق شده‌اند در کنار چند مقاله، تعدادی از نقدها را نیز در اختیار خوانندگان ارجمند قرار دهند. امیداوریم که استادان محترم علوم تربیتی بیش از این دست همکاری ما را در بررسی و نقد کتاب‌ها بفشارند. پژوهشگاه نقد کتاب‌های استادان ارجمند را با کمال احترام به خود آنها خواهد داد و تقاض خواهد کرد که به نکات اشاره شده در آنها به هنگام تجدید چاپ کتاب توجه کنند.
برای پیشرفت علم، همه باید پذیرای نقد عالمانه، اخلاقی و به دور از رنجش نوشته‌های خویش باشیم.

اگه خوشتون اومد نظر بدید

دوشنبه 19/6/1386 - 0:41
بیماری ها
بیماری مالاریا

بیماری مالاریا یک بیماری شبیه اسهال حاد و شدیدی است که بوسیله یک نوع از چهار نوع انگل که از جنس Plasmodium میباشد بوجود می آید وعارض میشود.
عفونت ناشی از Plasmodium میتواند مرگبار و خطر آفرین باشد بهر حال این فشار وصدمه میتواند و قادر است غیر فعال نگهدارد . کبد انسان را برای ماههای متوالی واین روش علائم و نشانه های ناشی از بیماری مالاریا را برای چند ماه حتی پس از انجام سفر و سپس این بیماری ظاهر شود. بیماری عفونی مالاریا میتواند عارض شود با این فشارها .

نحوه انتقال این بیماری
این بیماری اغلب در حالت عادی از طریق نیش زدن یک پشه آلوده به انسان سرایت میکند. خصوصا از طریق پشه های آنوفل که میتواند ناقل بیماریهای گوناگونه به یوپه مالاریا باشد و زمان نیش زدن اینگونه پشه ها از غروب تا صبح دم است . وقتی که انگل کمیاب ونادر باشد سرایت اینگونه بیماری با تزریق خون و با آلوده کردن خون انسان به وی سرایت می نماید و یا از طریق استفاده مشترک از سوزن جهت تزریفات . همچنین این بیماری حتی از طریق مادر به فرزند ک هنوز متولد نشده است منتقل می یابد. درخصوص پراکندگی جغرافیایی این بیماری باید گفت درمناطق گرم و مرطوب در سراسر دنیا، آفریقا، خاورمیانه، آسیا، آمریکائی لاتین و ... گسترده است.

علائم و نشانه های این بیماری
از علائم و نشانه های بیماری مالاریا، تب، اسهال واستفراغ، سردرد، درهای عضلانی، کسالت ولرزکردن میباشد. یک عفونت شدید ناش یاز بیماری مالاریا میتواند موج بزرگتر شدن طحال شده وکبد وی را حساس نماید. یک نوع بیماری مالاریا مغزی است که عفونت ناشی از آن به مغز انسان آسیب می رسند وعلائم ناشی از آن – افسردگی،بی حالی، بی علاقگی وعطسه میباشد. شدت و ضعف بیماری مالاریا به نوع وجنس انگلی که موجب عفوت می شود بستگی خواهد داشت.

نحوه درمان
یک جهانگرد درصورت سفر به کشوری که خطر بیماری مالاریا وجود دارد درصورت مواجه شدن با تب شدید در اسرع وقت باید داروهای مورد نظر را جستجو و مورد استفاده قرار دهد تا از خطر آن نجات یابد. آنان همچنین باید آزمایش خون را در دستور کار خود قرار دهند تا نوع آلودگی وعلل تب کشف و سپس برای درمان اقدام لازم صورت پذیرد.
پیشرفت آلودگی دربدن که از آلودگی مالاریا حاصل میشود فوق العاده سریع و در کوتاهترین مدت با مرگ نسبی انسان به همراه خواهد بود. درمان بیماری مالاریا به نو انگل و آلودگی ناشی از آن بستگی دارد که پس از انجام آزمایش، مشخص خواهد شد . علاوه بر استفاده از واکسن های مودر نظر، حفاظت های ضروری برای جلوگیری از نیش پشه های عامل بیماری مالاریا اکیدا توصیه میگردد. پوشش مناسب، استفاده از داروهای ضد مالاریا ودیگر لوازم پیشگیری هنگام خواب در مکان مناسب برای جهانگردان درصورت سفر به مناطق مورد نظر توصیه میشود.


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:39
موبایل
راهنماي جامع فارسي Scholar Google

هر دانشجويي چه در طول دوران تحصيل خود(براي انجام طرحهاي تحقيقاتي) و چه در پايان آن(براي پايلن نامه) حتما" نياز به جستجوي مقالات online دارد.google جديدا" جستجوگر علمي خود را راه اندازي کرده است که از همه جستجوگرهاي علمي فعلي جامع تر است.ما هم ديديم بد نيست که راهنماي آن را براي شما ترجمه کنيم.
Google Scholar اين توانايي را به شما مي دهد که search کامل آکادميک و علمي در سرتاسر دنياي وب انجام دهيد.
وقتي که کلمه اي را search مي کنيد، نتايج آن بر اساس پاسخ به سؤال شما اولويت بندي مي کند که اين اولويت بندي نيز براساس ناشر، مؤلف و full text مي باشد.همچنين به طور اتوماتيک به شما نشان مي دهد که هر مقاله در چند مقاله ديگر به عنوان مرجع استفاده شده است(cite)، حتي اگر آن مقالات online نباشند، در صورتيکه اين امکان فقط در نشريه هاي offline و کتابها قابل دسترسي است.
Frequantly Asked Quastion(FAQ) :(سؤالهايي که معمولا" پرسيده مي شوند)

1- چگونه مي توان مقاله تأليفي خود را يافت؟
فقط کافي است نام خود را در search box تايپ کنيد.اگر چندين مقاله را تأليف کرده ايد و مي خواهيد نتايج جستجوي خود را محدود کنيد، پيشوند “author” را نيز تايپ کنيد.اگر به دنبال مقاله اي از خود در موضوع خاصي هستيد keyword خاصي را نيز اضافه کنيد.مثلا" author:mccarthy artificial intelligence.

2- چگونه بايد مقاله خاصي را جستجو کرد؟
ابتدا نام خانوادگي اولين مؤلف مقاله را تايپ کنيد و سپس چندکلمه از عنوان مقاله را نيز به صورت يک phrase در (“”) تايپ کنيد. مثلا" author:witten "string theory dynamics".

3- چرا بعضي از مقالات علامت گذاري هستند(کنار عنوان آنها درسمت چپ، نوشته شده citation) و نمي توان روي آنها کليک کرد؟
اين مقالات ، مقالاتي هستند که در ديگر مقالات به عنوان مرجع استفاده شده اند ولي عملا" online نيستند.تعداد زيادي از منابع علمي هنوز online نيستند.مثلا"
[CITATION] The urban atmosphere as a non-point source for the transport of MTBE and other volatile organic…

4- آيا google scholar شامل کتاب هم مي شود؟
در حقيقت بله.زمانيکه مراجع يک کتاب در دسترس جستجوگر باشند، شما کتاب دريافت خواهيد کرد.همچنين شما مي توانيد با استفاده از Library Search نزديکترين کتابخانه به خود را که داراي اين کتاب باشد، را پيدا کنيد.يا از web search جهت يافتن منابعي که اين کتاب را مي فروشند، استفاده کنيد.

5- چرا يک مؤلف بايد خواستار قرارگيري مقالاتش در google scholar باشد؟
چون که تأليفات يک مؤلف ارزش بالقوه اي براي کساني که از آنها بي خبر هستند، دارند.بنابر اين با قراردادن آنا در google scholar ديگران آنها را مي بينند و از آنها استفاده مي کنند و بر اساس آنها کارهاي ديگري انجام مي دهند.

6- چگونه مي توان تأليفات خود را در google scholar قرار داد؟
Google scholar به طور شبانه روزي در حال اضافه کردن منابع خود است.اگر مقاله شما online است ولي آن را نيافتيد از ناشر و يا مجمع علمي خود بخواهيد تا با google scholar تماس بگيرند تا مقاله شما نيز در google scholar، index شود.

7- اگر توضيحات در مورد مقاله اي اشتباه باشد، چه بايد کرد؟
لطفا" جزئيات را با google scholar در ميان بگذاريد تا اشکالات را اصلاح کنند.

8- يک ناشر چگونه مي تواند آثار خود را در google scholar قرار دهد؟
اگر آثار شما online باشند، جستجوگر به راحتي آنها را پيدا خواهد کرد.لازم است شما حداقل abstractها(خلاصه مقالات) را به کساني که مشترک شما نيستند ولي از طريق google وارد مي شوند، نشان دهيد.براي بحث در مورد جزئيات از طريق e-mail با google scholar تماس بگيريد.E-mail:scholar-publisher@google.com

9- بعضي ها عقيده دارند که با لينک دادن به يک web page ديگر، قانون copyright رعايت نمي شود؟
سياست google scholar بر اين است که به سؤالهاي در مورد Digital Millenium Copyright Act.پاسخ دهد.براي اطلاعات بيشتر به www.google.com/dmca.html مراجعه کنيد.


Accessing and Citing:(سؤالهايي در مورد مراجع و دسترسي به مقالات)

1- چه نسخه هايي از يک مقاله قابل دسترسي است؟
بستگي به منبع مقاله دارد.مي توانيد full text مقالات را از طريق Open access journals(مجلات رايگان) دريافت کنيد.براي مقالاتي که در اين مجلات نيستند شما و يا مؤسسه شما بايد با آن مجلات مشترک شويد.بدون توجه به منبع، شما بايد بتوانيد براي تمام مقالات، abstract را مشاهده کنيد.

2- براي مثال دانشگاه ما با Journal of Prosimian Dialectical Reasoning مشترک شده است.چگونه مي توان full text مقالات آنها را خواند؟
لطفا" با کتابخانه دانشگاه خود کنترل کنيد، ممکن است نياز باشد که شما از طريق library proxy و يا campus computer ، search را انجام دهيد.

3- چرا وقتي روي PDF کليک مي شود، خلاصه مقاله را به فرم HTML دريافت مي شود؟
شايد نياز باشد که شما مشترک شويد و يا از يک مکان خاص مثل کتابخانه دانشگاهتان search را انجام دهيد.معمولا" اطلاعات و يا لينک مربوط به خريد مقاله را در خلاصه مقاله مي بينيد.

4- هيج راهي وجود دارد که بدون مشترک شدن، به full text ها دسترسي پيدا کرد؟
بايد به کتابخانه ها مراجعه کرد.
اگر به صورت online و بدون اشتراک مي خواهيد به full text ها دست يابيد، شايد بتوانيد نسخه هاي پيش از چاپ مقاله را ببينيد.
اما بدانيد که نسخه هاي قبل از چاپ دوباره ويرايش شده و تغييرات زيادي مي کنند.

5- چگونه بايد مقالاتي را که در google scholar پيدا مي کنيد، ارجاع دهيد؟
همانطور که ديگر مقالات را ارجاع مي دهيد.بايد نام مؤلفين، عنوان، مجله، شماره چاپ و ...را ليست کنيد.البته مجلات مختلف روشهاي مختلفي براي ارجاع دارند.

6- چرا URL که از google scholar گرفته ايد را ارجاع ندهيد؟
ممکن است URL ها هنگام انتشار مقاله قابل مشاهده نباشند و در نتيجه ارجاع شما بي مورد خواهد بود.

7- اگر بخواهيد يک لينک را در مقاله خود قرار دهيد، کدام URL را انتخاب مي کنيد؟
بايد URL اي را انتخاب کنيد که براي مدت طولاني اعتبار داشته باشد.براي مثال يک لينک از Digital Object Identifier درdx.doi.org . DOIs نامهاي دائمي براي مقالات هستند.

حالا اصلا" آدرس اين سايت را مي دانيد؟
بله http://Scholar.google.com



اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:39
موبایل
استفاده از موتور جستجوي Google (قسمت چهارم)

جستجوي تصاوير (بتا)

جستجوي تصوير در Google با داشتن بيش از 250 ميليون تصوير قابل مشاهده در فهرست خود، جامعترين مجموعه در کل وب مي باشد.براي استفاده از جستجوي تصوير به صفحه جستجوي پيشرفته و يا http://www.google.com/imghp?hl=fa برويد و عبارتي را در جعبه جستجوي تصوير وارد کنيد و سپس دکمه جستجو را انتخاب کنيد.در صفحه نتايج تصوير کوچک شده را انتخاب کنيد تا روايت بزرگتري از تصوير و همچنين صفحه اي که تصوير در آن قرار دارد را مشاهده کنيد. (يادداشت:براي دسترسي زبان انتخابي شما بايد در صفحه قابليتها انگليسي انتخاب شده باشد.)

تصاويري که توسط سرويس Google Image Search مشاهده مي کنيد ممکن است که کپي رايت داشته باشند.هرچند که شما مي توانيد آنها را از طريق سرويس ما بيابيد و يا مشاهده کنيد، ما به شما هيچ حقي نمي توانيم بدهيم جز حق مشاهده آنها از طريق وب.از اينرو اگر مايل به استفاده از هر يک از تصاويري هستيد که به وسيله سرويس ما پيدا کرده ايد ما به شما پيشنهاد مي کنيم که با صاحب آن سايت براي اجازه استفاده از تصوير تماس بگيريد.

اخطار:نتايجي که با اين قابليت مشاهده مي کنيد ممکن است شامل مطالب مربوط به بزرگسالان باشد.Google فاکتورهاي خاصي را در نظر مي گيرد براي اينکه مطمئن شود که آيا اين تصوير به مورد جستجوي شما مربوط است يا خير. از آنرو که اين روشها کاملا بي اشتباه نيستند ممکن است در بين تصاويري که مي بينيد تصاوير نا مناسبي هم قرار گرفته باشد.

ترجمه صفحه

Google سد زبان را با قابليت ترجه جديدي (بتا) شکسته است. با استفاده از قابليت ترجمه با ماشين ،Google حالا به انگليسي زبانان قابليت استفاده از بسياري از صفحات غير انگليسي را مي دهد.
اگر جستجوي شما نتايج غير انگليسي داشته باشد يک لينک به صفحه ترجمه شده انگليسي آن در اختيار شما قرار خواهد گرفت.
اگر مي خواهيد چکيده و عنوان اسناد يافته شده برای جست وجوی شمابه انگليسي ترجمه شوند، گزينه ی ترجمه درصفحه ی تنظيمهارا فعال کنيد. با اين کار گوگل به صورت خودکار چکيده وعنوان سندهای يافته شده را به انگليسي ترجمه خواهد کرد.

فايلهاي PDF را پيدا کن.

فهرست سندهايي که گوگل برای پرسش شما مي يابد، اکنون فايلهای PDF.را نيز دربرمي گيرد. نوشتار اين فايلها به هر زبان و خطي که باشد، بدون وابستگي به سيستم عامل، مرورگر و فونت، به صورت کامل در نرم افزار ادوبي آکروبات نمايش داده مي شود. گرچه اينگونه فايلها به اندازه ی سندهای HTML رايج نيستند، اغلب اطلاعات ارزشمندی رادربردارند که در ديگر سندها يافت نمي شود.
برای اين که مشخص شود کدام يافته به صورت يک فايل PDF. عرضه شده است، واژه [PDF] به رنگ آبي روبروی عنوان سند درج مي شود.به اين ترتيب خواهيد دانست که برای نمايش اين سند، نرم افزار Adobe Acrobat Reader اجرا مي شود. روی پيوند عنوان سند کليک کنيد تا به فايل PDF. دست يابيد. (اگر نرم افزار آکروبات در رايانه ی شما نصب نباشد، به صورت خودکار به سايت دريافت رايگان اين نرم افزار هدايت خواهيد شد)
در مورد فايلهای PDF. پيوند آشنای"Cached" جای خود را به "نسخه ی متني" مي دهد. نسخه ی متنی رونوشتي از سند پي دی اف است که همه ی اطلاعات صفحه آرايي آن حذف شده است.
اگر نمي خواهيد سندهای PDF. در فهرست يافته های پرسش شما ارايه شوند، کافيست دستور filetype:pdf- را در کنار پرسش خود درون پنجره ی جست وجو درج فرماييد.

پيوندهای ازپيش ذخيره شده

گوگل از هر صفحه يك عكس ذخيره ميكند تا براى زمانى كه صفحه اصلى اگر موجود نبود نسخه پشتيبان داشته باشد. اگر شما برروى لينك Cached كليكى كنيد، صفحه اى را خواهيد ديد كه ما آنرا ضميمه كرده ايم.
وقتى كه صفحه cach شده نشان داده ميشود، اين صفحه داراى يك هدر در بالاى خود است كه در آن قسمت نسخه cach شده را يادآور ميكند. جاهايى كه برجسته شده اند با عث ميشوند تا شما قسمت مورد نظر خود را راحت تر پيدا كنيد.
لينك "ذﺨﻴﺭه شده" براى سايتهايى كه ضميمه نشده اند موجود نخواهد بود، و همينطور اين لينك براى مالكينى كه اين لينك را نخواهند نيز موجود نخواهد بود.

صفحات مشابه

وقتى شما برروى Similar Pages براى ديدن نتيجه يك جستجو كليك كنيد، گوگل به صورت خودكار صفحات مربوط را براى رسيدن به نتيجه اكتشاف ميكند.
لينك "صفحات مشابه" استفاده هاى زيادى دارد. تگر شما محتوى سايت خاصى را در نظر داريد، ولى ميخواهيد كه آن بيشتر خواسته هاى شما را براورده كند، اين لينك ميتواند سايتهاى مشابه به نسبت موضوع شما را نيز ارايه كند.
گوگل صفحات متعددى را براى ميليونها صفحات وب پيدا ميكند. البته چيزى كه مهم است اينست كه صفحه اى كه با موضوع شما درخور باشد پيدا شود. براى مثال، گوگل ممكن است قادر به پيدا كردن صفحات مربوط به home page شخصى شما نباشد، اگر اين صفحات حاوى اطلاعات مربوط به صفحه اصلى نباشند.

كشف كنيد كه چه كسانى به شما لينك هستند

بعضى كلمات، وقتى با يك دونقطه دنبال شوند، يك معناى ويژه اى را براى گوگل خواهند داشت. يكى از ىشترين كلمات براى گوگل عملگر :link است. پرسش link: به شما مقصد URL را نشان ميدهد. براى مثال، link:www.google.com به شما تمام صفحاتى را كه به گوگل لينك هستند را نشان ميدهد. شما در مقابل اين عملگر فقط ميتوانيد آدرس اينترنتى بنويسيد نه موضوع جستجوى خود را.

منحصر كردن به دامين

بعضى از كلمات به همراه يك دونقطه برا گوگل معناى بخصوصى را دارند. يكى از اين كلمات عملگر site: است. اين كلمه به همرا آدرس دامين در جلوى آن باعث ميشود تا جستجوى شما فقط در دامين يا سايت معين شده باشد.

يا شانس يا اقبال!!

دكمه "I'm Feeling Lucky" شما را مستقيما به اولين صفحه وبى كه گوگل براى چستجوى شما برگردانده است ميبرد. در اين حالت شما نتايج ديگر حاصل آمده از جستجوى خود را ديگر نميبينيد. اين حالت معمولا در زمانى استفاده ميشود كه شما عجله داشته و فقط نتيجه بدست آمده براى شما مهم است.
براى مثال، براى جستجوى وب سايت دانشگاه Stanfors، كلمه Stanford را در فيلد جستجو وارد كرده و برروى دكمه "I'm Feeling Lucky" كليك كنيد. سپس گوگل شما را مستقيما به وب سايت رسمى اين دانشگاه در آدرس www.stanford.edu ميبرد.


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:38
موبایل
استفاده از موتور جستجوي Google (قسمت سوم)

راهنمائى های كلى

از زمانى كه گوگل فقط صفحات وبى را كه حاوى تمام كلمات موضوع شماست را برميگردند، تصحيح يا محدود كردن جستجو شما خيلى ساده است، چرا كه شما كافيست تا كلمات بيشترى را در مورد موضوع خود به جستجوى قبلى خود اضافه كنيد. با اضافه كردن كلمات بيشتر، نتيجه شما شامل زير مجموعه صحيحتر و دقيقتر خواهد بود.


منع کردن واژه ها

شما ميتوانيد تا كلمه اى را از جستجوى خود با گذاشتن علامت منفى ("-") در جلوى آن محروم كنيد. (مطمين شويد كه يك فاصله قبل از علامت منفى بدهيد.)


جسجوهاى عبارتى

در گوگل ميتوانيد تا با اضافه كردن علامت نقل قول، عبارتها / اصطلاحات را نيز جستجو كنيد. كلمان ميبايست داخل علامت نقل قول دوبل ("مانند اين!") باشند (مگر اينكه كلمات ويژه يا تركيبى باشند كه "+" لازم داشته باشند ).
قطعا كاراكترها در اين حالت به عنوان عبارات استفاده ميشوند. گوگل در اين حالت نقطه ها، مساويها، اسلشها و ... را به عنوان كاراكترهاى متصل عبارات تشخيص ميدهد.


محدود به Domain

بعضى از كلمات به همراه يك دونقطه برای گوگل معناى بخصوصى را دارند. يكى از اين كلمات عملگر site: است. اين كلمه به همرا آدرس دامين در جلوى آن باعث ميشود تا جستجوى شما فقط در دامين يا سايت معين شده باشد.


با دسته بندی جستجو کن

فهرست راهنمای گوگل (در directory.google.com ) راه آسانی را برای جستجو فراهم می کند. برای مثال اگر شما دارﻴﺪ برای «سمند» جستجو می ﮐﻨﻴﺪ، شما می تواﻨﻴﺪ با جستجو در دسته ادﺑﻴﺎﺖ> شاهنامه، فقط صفحه های مربوط به «سمند» را پيدا ﮐﻨﻴﺪ و صفحه های مربوط به خودرو سمند و یا هر معنی دﻴﮕﺭ سمند را نشان نمی دهد.

پژوهش در دسته مورد علاقه، به شما اجازه می دهد که نتيجه پژوهش را به صفحه های مناسب خود محدود ﮐﻨﻴﺪ.


جستجو پيشرفته

گاهی وقتها شما می تواﻧﻴﺪ با اضافه کردن واژه های بیشتر به واژه مورد پژوهش، نتيجه جستجو را محدودتر ﮐﻨﻴﺪ تا آن ﭼﻴﺰی را که می خواستید ﺑﮕﻴﺭيد. ولی گوگل ترفندهای مختلفی را برای جستجو دارد که به شما اجازه می دهد:

پژوهش را به صفحه های سایت داده شده ای محدود کن.
صفحه هائی که از سایت مشخصی هستند را منع کن.
جستجو را به صفحه هائی که در زبان مشخصی هستند محدود کن
همه صفحه هائی که به صفحه وب داده شده وصل هستند را پيدا کن
صفحه های وبی که به صفحه وب داده شده مربوط هستند را پيدا کن

صفحه جستجو ‌پيشرفته گوگل، اعمال کردن خواص متعدد را به پژوهشتان را آسانتر می کند.


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:38
موبایل
استفاده از موتور جستجوي Google (قسمت دوم)

A. جستجو پيشرفته

شما را به صفحه اى كه شما را به محدود كردن جستجو قادر ميسازد لينك ميكند.


B. مشخصات و مزيتها (Preferences)

لينكها به صفحه اى كه شما را قادر ميسازد تا مشخصات و مزيتهاى جستجو (preferences) را مرتب كنيد، شامل تعداد نمايش نتايج در هر صفحه، زبان اينترفيس، و استفاده از فيلتر جستجو مطمئن است.


Language Tools.C

Tools for setting language preferences for pages to be searched, interface language and translation of results


D. راهنمائی هاى جستجو

شما را به اطلاعاتى كه به شما كمك ميكند تا جستجوى خود را مثمر تر سازيد لينك ميكند. اين موضوع به شما ميگويد كه گوگل چه تفاوتها و خصوصياتى نسبت به ماشينهاى جستجوگر ديگرى دارد.


E. زﻣﻳﻨﻪ جستجو

براى وارد كردن پرس و جويى در گوگل، كافيست تا كلمات كليدى تشريحى خود را تايپ كرده، سپس بر روى كليد جستجو كليد كرده يا كليد enter را بزنيد.


F. دكمه جستجوى گوگل

كليك بر روى اين كليد به اين منظور است كه جستجوى ديگرى را انجام ميدهيد. همچنين شما ميتوانيد تا پرس و جوى ديگرى را با زدن كليد enter تاييد كنيد.


Tabs .G

Click the tab for the kind of search you want to conduct. Choose from a full web search, images only, Google Groups (Usenet discussion archive) or the Google Directory (the web organized into browsable categories)


H. مانع آمارى

اين خط جستجوى شما را توصيف ميكند و همچنين تعداد نتايج برگردانده را نشان ميدهد.


I. دسته بنديها

اگر اصطلاحات جستجوى شما همچنين در دايركتورى وب به چشم ميخورند، اين دسته بنديهاى پيشنهاد شده ممكن است كه به شما در پيدا كردن اطلاعات بيشتر در رابطه با پرس و جوى خود كمك كند. بر روى آنها كليك كنيد تا لينكهاى ديگرى را پيدا كنيد.


J. عنوان صفحه

اولين خطى كه به عنوان نتيجه نشان داده ميشود، عنوان صفحه پيدا شده است. بعضى وقتها بجاى عنوان، URL (آدرس) نشان داده ميشود، كه اين به معنى است كه صفحه پيدا شده عنوانى ندارد، يا گوگل تمام محتويات صفحه را به طور كامل فهرست نكرده است.


K. متن زير عنوان

اين متن منتخبى از صفحه نتيجه برگردانده شده از موضوع پرس و جو شما است. اين موضوعات برگزيده شده و انتخاب شده به شما اين امكان را ميدهد تا زمينه اى از موضوعات كه در صفحه هستند قبل از اينكه برروى آن كليك كنيد ببينيد.


L. توضيحات

اگر پرس و جوى جستجو شما در دايركتورى وب فهرست شده بود، توضيحات مولف نيز نشان داده ميشود.


M. دسته بندى

اگر سايتى توسط پرس و جو جستجو ى شما كه در دايركتوى وب فهرست شده بود پيدا شد، دسته بندى آن نيز در زير آن مشخص ميشود.


URL .N نتيجه

اين آدرس نتيجه يافته شده می باَشد.


O. اندازه

اين شماره انداز بخش متن صفحه پيدا شده است. اين براى سايتهايي كه هنوز ضميمه نشده اند موجود نميباشد.


P. ذﺨﻴﺭ شده

كليك برروى لينك cache شده شما را قادر ميسازد تا محتويات صفحه را به عنوان وقتى كه ما آنرا ضميمه كرده ايم ببينيد. اگر به هر دليلى، لينك نتيجه اصلى شما را به صفحه كنونى نبرد، شما ميتوانيد آن صفحه را از cache ما بازيافت كنيد تا اطلاعاتى كه ميخواهيد را بيبابيد. در نسخه cache شده، موضوع جستجوى شما برجسته است.


Q. صفحات مشابه

وقتى شما لينك صفحات مشابه را كليك ميكنيد، گوگل به طور خودكار صفحات مشابهى را كه در اينترنت موجودند و عمل جستجوى آنها همين نتيجه را بدست مياورند را كشف ميكند.


R. نتيجه برجسته

وقتى كه گوگل چند نتيجه را از يك وب سايت پيدا ميكند، بيشترين نتيجه اى كه در اول قرار ميگيرد مناسبترين نتيجه نسبت به موضوع شما است.


More Results.S

If there are more than two results from the same site, the remaining results can be accessed by clicking on "More results from..." link


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:37
موبایل
استفاده از موتور جستجوي Google (قسمت اول)

جستجوى اساسى

براى وارد كردن يك پرس و جو در گوگل، فقط كافيست تا كلمات تشريحى خود را ورودى گوگل وارد كرده و بعد كليد 'enter' را بزنيد (يا برروى دكمه Search -- جستجو كليك كنيد).

گوگل از پيچيده ترين تكنيكهاى هماهنگى-متون براى پيدا كردن صفحاتى كه مربوط به جستوى سما هستند استفاده ميكند. براى نمونه، وقتى گوگل صفحه اى را تجزيه و تحليل ميكند، گوگل به صفحاتى كه به آن صفحه نيز لينك هستند نگاه ميكند تا ببيند كه شايد آن صفحات هم درخور با جستوى شما باشند. گوگل همچنين صفحاتى كه را كه موضوعى ارتباطى با موضوع جستجوى شما دارند را براى شما ترجيح ميدهد.


خودكار "و" پرس و جوها

گوگل فقط صفحاتى را بر ميگردند كه اين صفحات شامل تمام موضوعات جستجوى شما ميباشد. در آنجا لازم نيست كه از "and" بين موضوعات خود استفاده كنيد. براى محدود كردن نتايج، بهتر است تا موضوعات خود را دقيقتر و بيشتر بنويسيد.


Stop Words

گوگل كلمات و كاراكترهاى متعارف را ناديده ميگيرد. گوگل همچنين كلماتى مانند "http" and ".com," را به طور خودكار در نظر نميگيرد.، چون اين كلمات كلمات متعارفى هستند كه به ندرت نتايج را محدود ميكنند و فقط باعث كندى سرعت ميشوند.

از "+" براى قطع كلمات در جستجوى خود استفاده كنيد. مطمين شويد كه فاصله اى (space) را قبل از "+" بگذاريد. [شما همچنين ميتوانيد علامت "+" را در غبارات جستجوى خود استفاده كنيد.]


موضوعات جستجوى خود را در زمينه ببينيد

هر نتيجه جستجوى گوگل محتوى يك يا چند صفحه وب منتخب است، كه نشاندهنده آنست كه چطور موضوعات شما در زمينه استفاده شده اند.


بند آوردن

براى فراهم سازى نتايج دقيق، گوگل از بند آوردن يا "wildcard" براى حمايت از جستجوهاى خود استفاده نميكند. براى مثال اگر شما "googl" را جستجو كنيد نتايج ارايه شونده شامل "googler" يا "googlin" نميشوند.


تلفظ يا بزرگ نويسى اهميت دارد؟

جستجوهاى گوگل حساس به حالت نوشتن (case sensitive)آنها نيست. تمامى كلمات بعد از ورود به حروف كوچك تبديل ميشوند. براى مثال اگر وارد كنيد "GOOGLE" يا "GoOgLe" به عنوان "google" شناخته ميشود.

جستجو در حالت استاندارد (default) گوگل حساس به نوع تلفظ يا علامتهاى تفكيكى نيست. اگر مثلا شما [Muenchen] و [München] را جستجو كنيد، به شما يك نتيجه ارايه ميشود. اگر شما ميخواهيد بين دو حالت و كلمه تبعيض قايل شويد، از علامت + در قبل موضوع استفاده كنيد مانند [+Muenchen] در مقابل با [+München].


اگه خوشتون اومد نظر بدید
دوشنبه 19/6/1386 - 0:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته