• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1673
تعداد نظرات : 1253
زمان آخرین مطلب : 2600روز قبل
اخلاق
سختی‌ها و ناگواری‌ها،عامل رشد انسان : كمبودها ،تلخی‌ها، ورشكستگی، تصادف ،سیل ، زلزله . به چند دلیل  است 1ـ  جنبه‌ی تربیتی دارد. 2ـ جنبه‌ی كیفری دارد. 3ـ جنبه‌ی آزمایشی دارد. 4ـ  جنبه‌ی بازدارندگی دارد 5ـ جنبه‌ی هشداروسرعت در کار دارد،  انسان قسی القلب از خدا غافل می‌شود.
دوشنبه 11/7/1390 - 18:14
مهدویت
بسم الله الرحمن الرحیم/                     یار تا کـــــــی پشت ابر انتظار/ جمکران دیدم نمــــودم یاد یـار/     منتظر تا گل بیاید، آفریند افتخار/مردمان چشم انتظارند اشکبار/    وردشان ذکــــــــر دعا دل انتظار/ هرکسی بادل بجویدحسن یار/     العجــــــل گویــد کندجان را نثار/ بیدلی باجان همی راند سخن/    منتظــــر چشم انتظارم بی قرار/یار تا کـــــــی پشت ابر انتظار/     زنــده ام با یـــــاد رویت وقت کار/  عاشقم بـــر روی ماه دلکشت/     بر فکن این برقـــــع ای زیبا نگار/شیعیان دلــداده و مشاق مهر/     چشــــم بر در تا بیائـی این دیار/هستی و جانــــــی بیا آقـا بیا/     چشمه جاری کن بیامشک تتار /کعبه هم درانتظار شمس دین/     کن طلوع خورشیدصبح کوهسار/منتظر تا تکیه بر اســـــود زنی/     خط مهـری بر کشی بر ان جدار/تامقدم زنده است گوید همین/     گل شــــود رویش به مهر زرنگار/  با دل این گــــویدبیـــــــا آقا بیا/     انتظارآل احمدمی کشدبا افتخار / نویسنده و شاعر : منصور مقدم جونقانی/  9/6/1390  1 شوال عید سعید فطر/     
پنج شنبه 10/6/1390 - 11:15
قرآن

 این مسابقه در بخش سایت کتاب خوانان حرفه است عضو شود شرکت کنید به نفری 50 هزار تومان هم جایزه می دهد این بار 15 نفر .        البته مسابقه ی کتاخوانی زیادی دارد . با تقدیم احترام منصور مقدم  
1 - با توجه به آیه ی 186 سوره بقره خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) شرط اجابت بندگان را چه چیز می داند؟
الف - خلوص در عبادتب - هرگاه بنده خدا را بخواند و به او هم مومن باشد دعای او را جواب خواهد دادج - امر به معروف و نهی از منکرد - اجر و پاداش شخص روزه دار
2 - کدام یک از سوره های زیر دارای سجده واجب هستند؟
الف - زخرف- آل عمران- سجده - حدیدب - یونس- انبیا- مجادله- نجمج - واقعه- علق- نمل- بروجد - نجم - فصلت- علق- سجده
3 - کدام یک از آیات زیر اشاره به این مهم دارد که وقتی به درگاه خدا توبه کردید توبه ی شما از نوع واقعی و با دوام و بدون بازگشت باشد؟
الف - توبه 36ب - زمر 53ج - تحریم 8د - بقره 222
4 - آیه 184 سوره مبارکه بقره به کدام یک از موارد زیر اشاره دارد؟
الف - اشاره به دادن خمس و زکاتب - فریضه بودن روزه همان طور که بر پیشینیان فرض بوده استج - اشاره به افرادی که نمی توانند روزه بگیرندد - نیکی به پدر مادر و ذوی القربی
5 - آرامش دل انسان به واسطه ی ذکر الهی در کدام سوره و آیه ی قرآن کریم آمده است؟
الف - رعد28ب - غافر11ج - انبیا15د - طه33
6 - این آیه مبارکه به چه موضوعی اشاره دارد؟(یا ایها الذین امنوا ان من ازواجکم و اولادکم...........ان تعفو فاصفحوا)14 تغابن
الف - تواضع و فروتنیب - چشم پوشی و عفوج - رعایت حق اولاد و همسرد - ب و ج
7 - کدام یک از آیات زیر به وجوب مودت به اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین اشاره دارد؟
الف - احزاب56ب - شوری23ج - احزاب62د - نساء69
8 - کدام آیه از آیات زیر به آیه ی نجوا معروف است؟
الف - اسراء 1 ب - بقره159ج - احزاب33د - مجادله12
9 - آیه ی مبارکه ی 30 سوره نور (قل للمومنین یغضوا من ابصارهم ) به چه نکته اخلاقی مهمی اشاره دارد؟
الف - عفت پیشگی زنانب - حدود و رعایت حجابج - کنترل نگاه مرداند - دوستی با نامحرم
10 - آیه ی مبارکه(و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس)(سوره آل عمران آیه134) به چه موضوعی اشاره دارد؟
الف - مذمت غرور و خود بینیب - فرو بردن خشمج - رعایت حق الناسد - دوستی با خلق خداوند


پنج شنبه 10/6/1390 - 11:10
رمضان
هدف از عید در اسلامبازگشت به خدا، یعنى همراه با پاکى ظاهر و پوشیدن جامه نو، در جهت آراستگى درون، کوشیدن؛ یعنى همراه با استفاده از نسیم دل انگیز بهارى، از نسیم معنوى، بهره ها بردن؛ یعنى خانه تکانى دل. در اسلام، عید و پیروزى و شادکامى، در گرو ترک گناه است؛ آن گاه که قلب از غبارِ غیرِ خدا زدوده شود و با عمل صالح، نورانى و معطر گردد، مقصود اصلى عید نمود مى یابد که همان بازگشت به فطرت توحیدى است. امیر بیان، على علیه السلام در این باره مى فرمایند: «کُلُّ یَوْمٍ لا یُعصَى اللّهُ فِیهِ فَهُوَ عیدٌ؛ هر روز که در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عید است».

 

سه شنبه 8/6/1390 - 19:38
شعر و قطعات ادبی
««عدالت»»

ای عدالـت مــدح تو دارد شرف/    هر پیمبـــر عشق تـو داردهـدف/

نعمتی هركس كه با تو خو گرفت/     خدمتی برگل نمود نیــروگرفت/ با مــروت حكم كــردند حاكمان /   بو خوش برخاست تا هفت آسمان/ راه و رسم  صد ابـوذر گشته ای/ ای عدالت تختـم عزت كشته ای/    فر تــوخورشید را صـد زره نور/  ظلمتـــی روشن شده ازراه دور/ پیروانت با مــروت هـــر دیــار/    دوستانت اهــل حكمت بـــردبار/ای ز اجرایت شده هــر بت نگون/   کاخ نمـــرودان ز نامت واژگون/ ظلـــم با تو خــو نمائی كی كند/   بوی گل عطــری به مـاه دی كند/ اشكها جــاری كجا، گـوهرشدی/  بـر فقیــران هر زمان مهتر شدی/ زینتـــی عالم ز تو دارد شكــوه /  پایــداری در جهان ماننــد كـوه /هركسـی نامت چوخواند آباد شد/   رنگ خوش بگرفت خود دلشادشد/رنگ دركارت ندارد هیــچ جای/   مهــر تــو در دل نهاد نیك پای/ آرزوی مردمــــان در هر مکان /    منتظرمـردم  به عدل آخر زمان/ بار اله ها كـــن تـو تعجیلی فرج / مردمان شادان شوند در عهـد حج/   ازعدالت منجی صاحب زمـــان /  سبز وخرم این زمین چون گلستان/ شاعر: حاج منصور مقدم/
يکشنبه 6/6/1390 - 19:30
قرآن
فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِهر چه از قرآن میسر مى‏شود بخوانید – مزمل 20أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَاآیا به آیات قرآن نمى‏اندیشند یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است – محمد(ص)24
يکشنبه 6/6/1390 - 17:42
رمضان
((ایمان به خدا، مبنای تربیت اسلامی))                                            بسم الله الرحمن الرحیم. مسئله ی تربیت: تربیت برای همه مفید است به خصوص آنانكه می‌خواهد كسی را تربیت كند یا  تربیت شوند. اصولاً انسان قابل تربیت است. انسان چون درخت جنگل نیست که  خود رو باشد تربیت می خواهد. ما مأمور به تربیت هستیم.  تربیت دُر گـــــرانمایه انسان است یار         هر که دارد بنگرخوش سخن وخوش کردار
وظیفه ما در قبال تربیت:توجه به تربیت خود و خانواده داشته باشیم .قرآن می‌فرماید: خودتان را حفظ كنید. ما موظف به تربیت بستگان هستیم. نمی‌توانیم بچه ها وجوانان را رها كنیم، وظیفه ما پیمودن راه مستقیم است.آنچه قرآن می‌فرماید باید تبعیت كنیم. مسئول خانواده‌ هستیم. اگر خدا عیب را می پوشاند ماهم عیب مردم را بپوشانیم .باید رابطه‌یمان با پروردگار تنگاتنگ کنیم. با اهل عیال خود به هنجار شویم          صد خاره اگر هست به پندار رویم
از تاریخ گذشتگان پندبگیریم:بارها در قرآن گفته در زمین خدا گردش کنید جهانگردی هدف‌دار بله ،عیّاشی وجاسوسی خیر .از تاریخ پیشینیان عبرت بگیریم.
 پرورش فکر:وظیفه ی ماپرورش فكراست. نبایدهرچه عقلمان رسید عمل كنیم.خدا به پیامبر فرمود: با مردم مشورت كن.در زندگی اجتماعی ودرجامعه تصمیم فرد اثر می‌گذارد.باید از خرافات دوری كنیم.تربیت نباشد انسان دنبال خرافات می‌رود.خرافه پرستان دست حق پرستان را ازانبیا جداكردند.نوشته باید سود مند باشد: نوشته های بی فایده در كتاب‌های آموزش و پرورش بسیار است.كه نه واجب است. نه مستحب. نه نیاز فرد وجامعه. آنچه می‌خوانیم باید مشكل باآن حل شود. شیرین سخنی باید تا شهد شود ارزان         گرگل ز مغیلان شد عطری بوزد انسان
 رضای خدا:كارها باید رنگ الهی داشته باشد.رنگ‌های دیگر پاك می‌شود.رنگ خدایی می‌ماند. سخنرانی‌ خوب است كه اثرداشته باشد. نبایدخودمان را یكبار مصرف قرار دهیم. لازم است در باره ی تربیت فكر كنیم. اگر تربیت نكنیم. بهترین سرمایه را از دست داده ایم.سرمایه‌داراست کسی كه میلیون‌ها مغز در اختیار دارد. نسل و فطرت را نمی توانیم رها كنیم گر رنگ خدا کار گرفتی چوگلستان        سر سبز شود باغ گل از نرگس و ریحان اراده و اختیار زیربنای تربیت:انسان از ماده وغیر ماده است. می‌تواند خوب باشد، یا بد. پشیمان می‌شود چون آزاد است.یك اراده یاجریمه،تعهد، نذرمی‌تواند اراده‌ را تقویت کند. انتقاد دلیل بر    توان انجام است. پند دادن، پشیمان شدن، انتقاد كردن، شك كردن .دلیل آزاد بودن انسان است. با اراده می توان مشکل شکست        اهل دل آزادوارند هـــــــر نشست   ایمان به قیامت عامل كنترل انسان در دنیا:مبنای تربیت  وبهترین چیزی كه می‌تواند انسان را تربیت كند.ایمان به خداو معاد است. به بیان قرآن مال مردم را كم ندهیم. روز قیامت حق‌الناس را باید جواب دهیم. زمین صاحب دارد هم حساب. رقیب وعتیدتمام کارها را ثبت می‌کنند.روز قیامت، پرونده‌ها باز می‌شود. بدانیم خدا ناظر است.خودمان، را محكوم می‌كنیم. در روز پسین که نامه ها باز شود                       آن روز یقین غمی سرآغاز شود اگر ایمان به خدا داشته باشیم اتوماتیك تربیت می‌شویم ، اگر ایمان نباشد، تمام عالم امور تربیتی شوند.کاری برای تربیت نمی توانند انجام دهند.بهترین وسیله‌ی تربیت ایمان است.                                     عمل انسان در دادگاه قیامت:تمام اعمال ما ثبت می‌شود.تمام تلاش ها روز قیامت دیدمی‌شود.چیزی محو نمی‌شود. باید روی ایمان تكیه كنیم. ایمان به خدا. به حساب و كتاب. به بقای عمل. کی محو شود اثر بدان ای جانان        با خلق اثــر رسی به جان یا زندان تربیت بر مبنای تعالیم الهی نه بشری: تعالیم الهی انسان را تربیت كنیم چون  انسان اشرف مخلوقات. انسان، انسان است.خدا مربی ما است.چون خدا انسان راساخته ، نیاز آینده و بازتاب عمل درآینده را می‌داند.اگر تربیت می خواهیم باید متوسل به قرآن واهلبیتشویم. ایمان به خدا آدم را حفظ می‌كند.تربیت با حرف قرآن می سزد       آل احمد تربیت خوش می دهد مذهبی بودن راهی برای تربیت: اگرایمان به خدا داشته باشیم،به سمت خدا می رویم. چون می دانیم در سرای آخرت بایدجواب بدهیم گناه نمی کنیم. ایمان به خدا بهترین مبنا و اهرم تربیت است. روانشناسی و جامعه‌شناسی ما را نجات نمی‌دهند.ایمان آدم را آدم می‌كند. نه كنفرانس‌ها و سازمان‌ها و مدارك علمی.آنچه انسان را نجات می‌دهد ایمان است. ایمان بخدا منجی کل بشــر است         القاب ملل یقین همه درد سـر است ایمان بخداحقیقتی آدم ساز است         نه هر سخنی که زایش بام در است اشعار فی البداهه: منصور مقدم                                                           «والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته»     
چهارشنبه 26/5/1390 - 18:39
رمضان

أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا
آیا در [معانى] قرآن نمى‏اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعا در آن اختلاف بسیارى مى‏یافتند - نساء 82

دوشنبه 24/5/1390 - 19:0
رمضان

قال علی(ع): ان اخذتم بما فیه، نجوتم من و دخلتم الجنة، فأنَّ فیه حجَّتنا و بیان حقِّنا و فرض طاعتنا
حضرت علی(ع): اگر به آنچه در قرآن است عمل کنید، از دورخ نجات خواهید یافت، و به بهشت خواهید رفت ؛ در قرآن حجت ما، و بیان حق ما است و واجب بودن اطاعت از ما...

يکشنبه 23/5/1390 - 18:47
قرآن
هَذَا بَصَآئِرُ مِن رَّبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَاین [قرآن] رهنمودى است از جانب پروردگار شما و براى گروهى كه ایمان مى‏آورند هدایت و رحمتى است – اعراف 203
شنبه 22/5/1390 - 19:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته