• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4150روز قبل
ریزه کاری های خانه داری
وسایل مورد نیاز:
1-شمع استوانه سفید، 2-ربان، 3-نگین، 4-قیطان نقره ای، 5- چسب حرارتی، 6-گل تزئینی

سفره هفت سین شمع

1-ابتدا قیطان نقره ای و گل های تزئینی را با چسب حرارتی می چسبانیم.

سفره هفت سین شمع

2-ربان پهن و سنگ های تزئینی را نیز اضافه می کنیم.

سفره هفت سین شمع

3-وسایل هفت سین ( سماق) را روی ربان با چسب می چسبانیم.

سفره هفت سین شمع

4- گل های تزئینی را در آخر به آن اضافه می کنیم

سفر هفت سین آبی

سفر هفت سین آبی

منبع:مجله دنیای زنان ش 57

شنبه 20/12/1390 - 16:24
ریزه کاری های خانه داری

مواد لازم:

پودر شکر: 1قاشق چایخوری
نمک: 1/4 قاشق چایخوری
آب گرم: 1/2 پیمانه
پودر خمیرترش: 1 قاشق سوپخوری
زرده تخم مرغ: 1 عدد
روغن مایع: 1/4 پیمانه
شیر: 1 پیمانه
آرد: 5 پیمانه
زرده تخم مرغ: 1 عدد برای تزئین
کنجد یا خلال بادام: مقداری
تخم مرغ رنگی آب پز: تعدادی

طرز تهیه:

ابتدا پودرخمیرترش، آب گرم و پودر شکر را با هم مخلوط می کنیم، پنج الی ده دقیقه بماند تا پف کند،در این فاصله یک عدد تخم مرغ، روغن مایع، نمک و شیر را با هم مخلوط کرده، محلول خمیرترش را نیز اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم، آرد را نیز بتدریج اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم. در حدی که خمیر به دست نچسبد. (اگر خمیر به دست بچسبد و نیاز به آرد مازاد بود، برای هر یک سوم پیمانه آرد یک قاشق سوپخوری روغن مایع بتدریج اضافه می کنیم. ورز می دهیم تا زمانی که خمیر به دست نچسبد). روی خمیر را به مدت دو ساعت پوشانده تا حجم آن دو برابر شود، سپس از خمیر نوارهایی تهیه نموده هر دو نوار را کنار هم می بافیم و در آخر لبه هر دو سر را به هم چسبانده و به شکل دایره در می آوریم. وسط آن تخم مرغ های رنگی آب پز شده قرار می دهیم.
1 عدد زرده تخم مرغ را کمی می زنیم و با برس روی سطح نان ها را زرین می کنیم. روی آن کنجد یا خلال بادام پاشیده. فر را از یک ربع قبل روی 350 درجه فارنهایت گرم نموده سپس سینی نان را در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا پخته شود و سطح نان ها طلایی شود. نان ها را پس از سرد شدن در ظرف مورد نظر قرار می دهیم.
منبع:نشریه دانش نوین زندگی ،شماره 28
شنبه 20/12/1390 - 16:24
ریزه کاری های خانه داری
نویسنده:خلیل نوروزی




 
مواد لازم:
کیک اسفنجی 6 تخم مرغی: به مقدار لازم
رنگ سبز: چند قطره
خامه فرم گرفته: به مقدار لازم
ربان: برای تزیین

سبزه هفت سین

طرز تهیه:
کیک اسفنجی را به شکل گرد برش داده و سپس برش های افقی بدهید لابه لای کیک را خامه فرم گرفته اضافه کنید در این مرحله می توانید از مغز گردو، موز ،آناناس و شکلات ... استفاده کنید .همچنین می توانید خامه کیک را طعم بندی (طعم شکلات ، قهوه ، نسکافه...) سپس یک لایه خامه نازک روی کیک بکشید. سپس با استفاده از ماسوره چمن و خامه فرم گرفته سبز به شکل سبزه ایجاد کنید.
نکته:
- رنگ سبز را می توانید از آب سبزیجات تهیه کرد.
منبع: مجله هنر آشپزی - شماره 53
شنبه 20/12/1390 - 16:23
ریزه کاری های خانه داری
لوازم مورد نیاز :
1 ـ سیم برنجی ساز 015 و 020
2 ـ مهره گندمی درشت به رنگ فیروزه ای
3 ـ پولک شماره 6 تو گود به رنگ های سبز و آبی هفت رنگ
4 ـ ملیله شکسته در رنگ های سبز و آبی از روشن به سیر تقریباً سه رنگ از هر کدام
5 ـ سنگ مورب به رنگ یشمی
6 ـ چسب حرارتی
7 ـ نخ نامریی
طرز ساخت برگ دوبل :
1 ـ ابتدا 60 سانت یمتر از سیم شماره 015 را بریده و دو لا کنید یک عدد پولک را وارد یک سر سیم کرده و به وسط سیم آورده به طوری که گودی پولک به سمت شما باشد . با انگشتان دست راست دو سیم را در جلوی پولک محکم نگه دارید و با انگشتان دست چپ دو بار پولک را به سمت خارج تاب دهید .
2 ـ در این حالت یک سر سیم به سمت بالا قرار می گیرد و همیشه پولک بعدی را داخل این سیم م یکنید و مجدداً سیم ها را دو بار به هم تاب م یدهید .
3 ـ با همین روش 15 عدد پولک را به صورت یک رشته آماده نمایید و سیم را به پهلوی سمت راست پولک بکشید تا تیزی سر برگ تشکیل شود .

 

4 ـ مجدداً 14 عدد پولک را با همان روش به صورت رشته اضافه نمایید .
5 ـ یکی از سیم ها را از سوراخ پشت پولک عبور دهید .
6 ـ حال دو سر سیم را به هم دو بار بتابانید و برگ بزرگ را تشکیل دهید .
7 ـ برای ساخت برگ کوچک باید سیم ها را به وسط برگ بزرگ هدایت کنید و حتما یک سیم روی کار و یک سیم زیر کار قرار بگیرد .
8 ـ دو سیم را دو بار به هم بتابانید و یک پولک وارد کرده و تا 11 عدد ادامه دهید و روی یازدهمین پولک سیم ها را به پهلوی سمت راست پولک هدایت نمایید و مجدداً تا 10 عدد پولک این کار را ادامه دهید و در آخر یک سیم را از داخل سوراخ اولین پولک برگ کوچک به زیر برده و دو سیم را تا انتها به هم بتابانید و به راحتی برگ ها را حالت دهید .
( به یاد داشته باشید با همین روش می توانید برگ ها را باس ایزهای مختلف و رنگ های مختلف و حتی یک برگی انجام دهید ) .
طرز ساخت پر طاووس :
1 ـ از سیم شماره 020 ، حدود 50 سانتی متر ببرید یک عدد گندمی فیروزه ای وارد سیم نمائید و در محل 7 سانتی متر سیم را روی گندمی برگردانید . دو سر سیم را در لبه ی گندمی دو بار محکم به هم بتابانید .
2 ـ حدود 10 الی 11 عدد ملیله شکسته آبی روشن ، داخل سیم بلند کرده ( تعداد ملیله ها در هر دور بستگی به ریزی و یا درشتی آنها دارد و شما می توانید با درست کردن اولین نمونه تعداد را در نمونه های بعدی در نظر بگیرید ) و یک بار دور گندمی بچرخانید .
حال دو سر سیم را دو بار محکم به هم بتابانید .
3ـ در دور دوم این عمل را با ملیله شکسته آبی کمی تیره تر از قبلی انجام دهید و حدودا 15 یا 16 عدد ملیله کافی می باشد ولی کاملا دقت نمایید هر رج در کنار رج قبلی به راحتی دور بزند یعنی نه سیم کشیده شود و نه آزاد باشد .

 

4 ـ دور سوم را هم با ملیله های آبی تیره پر کنید .
سه رج بعدی را با سه رنگ سبز روشن به سبز تیره انجام دهید . پس از انجام 6 رج با دست کار را مرتب نمایید و دو سیم را تا انتها به هم تاب دهید .
5 ـ به طور کلی این سفره هفت سین با ساخت برگ ها و پرهای طاووس طراحی می شود و نکته مهم در این طراحی این است که شما با کم و زیاد کردن تعداد پولک ها می توانید برگ ها را در سایزهای مختلف آماده نمایید و همچنین با همین روش م یتوانید پرهای بزرگ تر یا کوچک تر باشید .
طراحی شماره 1 : سه عدد برگ کوچک و دو عدد بزرگ آماده نمایید و در آخر کار آنها را مرتب کرده و با نخ محکم به هم ببندید . سپس سیم ها را به هم تابانده و از یک سانت یمتر پایین کار اضافه آن را بچینید .
1 ـ 6 عدد پر با پنج ردیف ملیله شکسته و با مرکز سنگ مورب و 3 عدد پر با دو ردیف ملیله شکسته با مرکز سنگ مورب آماده نمایید ( به جای گندمی از سنگ مورب استافده نمایید و به خاطر داشته باشید هر چقدر تعداد رج های کار کم می شود به سیم کوتاهتری هم نیاز داریم ) .
2 ـ این طراحی به شکل گل می باشد پس سه عدد پر کوچک را به عنوان پرچم استافده می کنیم به اینص ورت که هر سه را با نخ محکم بپیچید .

 

3 ـ در مرحله بعدی یکی یکی پرهای پنج ردیفی را با نخ دور پرچم محکم نمایید .

 

در اخر همه سیم ها را با هم بتابانید و از یک سانتیمتر پایین تر انها را بچینید و حالت گل را مرتب کنید . به کمک چسب حرارتی برگ ها را اول روی لیوان ثابت کرده و بعد اضافه سیم پشت گل را به زیر برگردانید ، همان محل را چسب زده و در جای مناسب روی لیوان بچسبانید .
طرح شماره 2 : این طرح از 7 عدد برگ تشکیل شده است که روی هر یک از آنها یک عدد پر هم اضافه شده . 3 عدد برگ را با هم با نخ بپیچید ( وسط یک عدد بزرگ بگذارید و دو طرف کوچکتر باشند) دو دسته دوتایی هم آماده نمایید .
( یک عدد کوچک و یک عدد بزرگ )
1 ـ دسته سه تایی را در وسط و دسته های دوتایی را در کتاره ها بچسبانید .
طرح شماره 3 : این طرح به شکل پروانه می باشد و جهت اجرای آن یک جفت برگ دوبل برای بال های بزرگ و یک جفت دیگر برای بال های کوچک لازم می باشد . بال های بزرگ با 29 عدد پولک جهت برگ بزرگتر و 25 عدد پولک جهت برگ کوچک تر و بال های کوچک با 23 عدد پولک جهت برگ بزرگ و 17 عدد پولک هم جهت برگ کوچک ساخته می شود .

 

1 ـ بدنه پروانه هم از دو عدد طرح پر تشکیل می شود که نیاز به یک عدد پر شش ردیفه و یک عدد چهار دیفه می باشد .

 

2 ـ طریقه مونتاژ به یانص ورت می باشد که بال کوچک و بال بزرگ را روی هم قرار دهید به طوری که پشت کار به سمت خودتان باشد و سیم ها را به هم بتابانید .
3 ـ از یک سانتی متر پایین کار سیم اضافه را بچینید .

 

4ـ یک کهره داخل سیم پر بزرگ که جهت بدن پروانه آماده کرده اید عبور داده و مجدداً سیم پر کوچک را هم از جهت مخالف وارد مهره نمایید .
5 ـ دو سیم را از پشت کار به هم بتابانید و از یک سانتی متر پایین تر آن را بچینید .

 

6 ـ با سیم شماره 015 دو عدد شاخک نی زا»اده نمایید . اول بال ها را روی آینه بچسبانید و بعد بدن پروانه را ثابت کرده و در آخر شاخک ها را هم اضافه نمایید .
طرح شماره 4 :
1 ـ این طرح از 8 عدد پر 6 و 7 ردیفه تشکیل می شود که هر چهار تا از آنها را باید مانند یک خوشه انگور کنار هم با نخ ببندید . ( حتما سیم ها را بلند بگیرید » .
2 ـ سپس هر دو را روی هم بهص ورت بالا و پایین قرار داده و مجدداً با نخ محکم ببندید . سیم های اضافه را چیده و کار را روی لیوان بچسبانید .

 

طرح شماره 5 : این طرح را با یک پر 8 ردیفه و با مرکز مهره گرد اجرا نمایید و سپس در رج نهم یک ردیف منجوق درشت کار نمایید .
1 ـ دو سر سیم را به هم بتابانید و یک نخ دو لا باس وزن اماده کنید نخ را در اولین منجوق قلاب بزنید .

 

2 ـ یک عدد منجوق ریز یک عدد منجوق درشت و دوباره یک عدد منجوق ریز وارد نخ کرده و سوزن را از سویمن منجوق درشت عبور دهید .
3 ت کار را همین ترتیب تا انتها انجام داده و اضافه سمی را یک سانتی متر پایین تر بچینید و به پشت برگردانید .

 

طرح شماره 6 : این طرح را با پرهای پنج و شش ریدفه اجرا نمایید پرهای شش ریدفه را در بالای لیوان بچسبانید طوری که سمت سیم به طرف بالا باشد .

 

1 ـ آویزها را به تعداد دلخواه آماده کنید و هر سه تا را با هم از ته کار گره بزنید نخ اضافه را ببرید و به سیم پشت پر پنج ردیفه اتصال دهید . به تعداد دلخواه روی لیوان بچسبانید .
منبع:مجله بانو ش 19
شنبه 20/12/1390 - 16:22
عقاید و احکام

حجاب زن, زینت زن,زینت کردن زن

  

نحوه زینت در خارج از منرل

 

«کلمه حجاب، هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حجاب.» بیشتر استعمالش به معنی پرده است. از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. در قرآن خورشید در پشت پرده مخفی شد. (سوره ص، آیه 32)

 

 

امام علی علیه السلام به مالک اشتر فرمود: در میان مردم باش و کمتر خود را در اندرون خانه از مردم پنهان کن.(1)

 

استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمه «ستر» که به معنی پوشش است بکار رفته است. بهتر بود این کلمه عوض نمی شد و همان کلمه پوشش را بکار می بردیم. زیرا چنانکه گفته شد معنی شایع لغت حجاب، پرده است، و اگر در مورد پوشش بکار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد. در ایران قدیم و هند قدیم حبس زن مطرح بوده ولی در اسلام نه.

 

از آیات دیگری که در خصوص حجاب و پوشش اسلامی نازل شده است آیه 53 از سوره احزاب است. در این آیه چنین آمده است: یا ایها الذین آمنوا... اذا سالتموهن متاعاً فسالوهن من وراء حجاب؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید... هنگامی که از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله از موردی سؤال می کنید مستقیماً رو به رو نشوید و از پشت حجابی؛ این کار را انجام دهید. به منظور درک دقیق محتوای آیه مذکور بجاست ابتدا شأن نزول آیه مرور نشود: در این آیه، صراحتاً کلمه حجاب ذکر شده است. به همین دلیل این آیه نزد قرآن پژوهان و قدما آیه حجاب نامیده شده است.

 

ممکن است عده ای از این آیه این برداشت را داشته باشند که زنان می بایست در پس پرده باشند و از خانه بیرون نروند. در حالی که منظور از پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد، آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کند و فتوای فقهاء هم موید همین مطلب است و در آیات مربوطه لغت حجاب به کار نرفته است

 

شان نزول آیه حجاب

عرب های مسلمان بی پروا وارد اتاق های پیغمبر می شدند. زن های پیغمبر(صلی الله علیه و آله) هم در خانه بودند. آیه نازل شد که اولاً سرزده و بدون اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید، و اگر برای صرف غذا دعوت می شوید به موقع بیایید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گویی و صحبت های متفرقه، وقت نگیرید زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می کند و او شرم می کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی کند و ثانیاً وقتی می خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید از پشت پرده بخواهید بدون اینکه داخل اتاق شوید. این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است. شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر، به زنی بگیرید که این کارها در نزد خدا بزرگ است.

 

علامه مرتضی مطهری در تفسیر این آیه می نویسد:

 

دستور «حجاب» که در این آیه آمده غیر از دستور «پوشش» است که مورد بحث ما (در مسئله حجاب و پوشش اسلامی) می باشد.

 

دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد. طبق این دستور، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود، بلکه اگر چیزی می خواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند. این مساله ربطی به بحث «پوشش» که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان «ستر» نه «حجاب» نامیده می شود، ندارد.(2)

 

 

ممکن است عده ای از این آیه این برداشت را داشته باشند که زنان می بایست در پس پرده باشند و از خانه بیرون نروند. در حالی که منظور از پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد، آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کند و فتوای فقهاء هم موید همین مطلب است و در آیات مربوطه لغت حجاب به کار نرفته است. آیاتی که در این باره هست چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماس های زن و مرد را ذکر کرده است بدون آن که کلمه حجاب بکار برده باشد.

 

حجاب گناه زن اسلام دین شتابان

آیه ای که در آن، کلمه حجاب به کار رفته است مربوط به زنان پیامبر اسلام است. در قرآن کریم درباره زنان پیامبر دستورهای خاصی وارد شده است. اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز می شود: یا نساء النبی لستن کاحد من النساء؛ یعنی شما با سایر زنان فرق دارید. اسلام عنایت خاصی داشته است که زنان پیغمبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان در خانه های خود بمانند و در این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در کار بوده است.

 

اسلام می خواسته زنان پیامبر که احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیاناً ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقعی نشوند. یکی از امهات المؤمنین، عایشه بود که از این دستور تخلف کرد و ماجرای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام بوجود آورد.

 

به نظر من سرّ اینکه زنان پیامبر حتی بعد از پیامبر نباید با شخص دیگری ازدواج کنند همین است. یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده نکند و ماجراها نیافریند.(آیه 54 سوره احزاب) می فرماید: و اذا سئلتمون متاعاً فاسئلوهن من وراء حجاب؛ این آیه مربوط به زنان پیامبر اسلام است. یعنی اگر از آنها(زنان پیامبر) متاع و کالای مورد نیاز مطالبه می کنید از پشت پرده از آنها بخواهید.(3) هیچگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از مشارکت مفید و سازنده زنان در فعالیت های اجتماعی ممانعت به عمل نمی آورد. حضور فعال فاطمه زهرا سلام الله علیها در عرصه های مختلف مبارزات سیاسی و فعالیت های اجتماعی نمونه بارزی از رویکرد وحیانی بر مشارکت اجتماعی زنان به شمار می آید.

 

که زینت‌های زن دو نوع است: آشکار و پنهان. براساس این آیه پوشاندن نوع اول واجب نیست. پوشاندن زینت های نوع دوم واجب است

 

بنابراین همانطور که گفته شد آیه حجاب اولاً در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه وآله است و نباید آن را دلیلی برای پرده نشین کردن زنان دانست و ثانیاً این آیه مغایرتی با مشارکت و فعالیت های اجتماعی زن ندارد. ثالثاً این آیه در پی مقابله با عرف و عادت غلطی بوده است که در عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله) رایج بوده است.(یعنی بدون اجازه وارد خانه پیامبر شدن)

 

زینت در قرآن و سنت

همان طور که در آیه خمار (آیه 31 سوره نور) آمده زنان مؤمنه از آشکار کردن زیور و زینت های پنهان خود در برابر نامحرم منع شده اند (ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها) سئوال این است که مفهوم واقعی زینت از نظر قرآن و روایات چیست؟ در این اجمال نگاهی کوتاه بر این مهم موجب پاسخگویی به سؤالات و ابهامات عدیده ای در این زمینه خواهد شد. از آیه مذکور چنین بدست می آید که زینت‌های زن دو نوع است: آشکار و پنهان. براساس این آیه پوشاندن نوع اول واجب نیست. پوشاندن زینت های نوع دوم واجب است. اینکه زینت پیدا و زینت پنهان کدامند باید مورد بحث قرار گیرد. آنچه از روایات متعدد اسلامی در این باره بر می آید این است که زینت های آشکار مربوط به زینت هایی است که به چهره و کفین (دو دست تا مچ) مربوط شده و پوشاندن آنها موجب دشواری و حرج است. اگر چه مقلدان در این باره به دلیل اختلاف نظر فقهاء می بایست به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه نمایند، اما ذکر این روایات گویای این واقعیت است که پوشاندن زینت های آشکار (چهره و کفین) واجب نیست، مگر موجب فساد شود.

 

 

به روایاتی در این خصوص توجه کنید (برای رعایت اختصار از آوردن متن عربی روایات خودداری می شود).

 

از امام صادق علیه السلام سئوال شد، مقصود از زینت آشکار که پوشاندنش برای زن واجب نیست چیست؟ فرمود: زینت آشکار عبارت است از سرمه و انگشتر.(4)

 

و نیز از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمودند: زینت ظاهر عبارت است از جامه، سرمه، انگشتر، خضاب و دست ها، النگو. سپس فرمود زینت سه نوع است: یکی برای همه مردم است و آن همین است که گفتیم. دوم برای محارم است و آن جای گردن بند به بالاتر و جای بازوبند به پایین و خلخال به پایین است. سوم زینتی است که اختصاص به شوهر دارد و آن تمام بدن است.(5)

 

علامه مرتضی مطهری در کتاب گران سنگ خود مسئله حجاب از روایات فوق چنین نتیجه می گیرد که: این روایات می فهماند که برای زن پوشانیدن چهره و دست ها تا مچ واجب نیست حتی آشکار بودن آرایش های عادی و معمولی که در این قسمت ها وجود دارد نظیر سرمه و خضاب که معمولا زن از آنها خالی نیست و پاک کردن آن ها یک عمل فوق العاده (دشوار) به شمار می رود، نیز مانعی ندارد.

 

همچنین علامه طباطبایی تصریح می کند: مقصود از زینتین (در آیه لایبدین زینتهن) مواضع زینت است. زیرا آشکار نمودن خود زینت به تنهایی مثل دستبند و النگو حرام نیست پس منظور از نمایان ساختن زینت، ظاهر کردن مواضع و جایگاه زینت است.(6)

 

3. آیه جلباب

در آیه 59 سوره احزاب چنین آمده است: خداوند پیامبر را اول به همسر و دخترانش و سپس به سایر زنان مأمور ابلاغ و اصلاح در حجاب امر می کند.

 

ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مسلمان بگو که روسری های خود را بر خود بپوشند (نزدیک کنند)، که به این وسیله محتمل تر است که شناخته شوند و رنجانده نشوند و خداوند آمرزگار مهربان است. مفسران و ارباب لغت چند معنی برای جلباب ذکر کرده اند:

 

1. ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سر و گردن و سینه ها را می پوشاند.

 

2. مقنعه و خمار (روسری).

 

3. پیراهن گشاد.

 

 

قدر مشترک همه آنها این است که بدن را به وسیله آن بپوشانند. به نظر می رسد از روسری بزرگتر و از چادر کوچکتر است.

 

کلمه جلابیت جمع جلباب است و آن جامه ای است سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند و یا روسری مخصوصی است که صورت و سر را ساتر می شود و منظور از جمله پیش بکشند مقداری از جلباب خود را، این است که آن را طوری بپوشند که زیر گلو و سینه هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد. ذلک ادنی ان ... یعنی پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیک تر است. در نتیجه وقتی به این عنوان شناخته شدند دیگر اذیت نمی شوند، یعنی اهل فسق و فجور متعرض آنان نمی گردند... در آن زمان حجاب وجه تمایز زنان مسلمان از کنیزان و یهود و نصاری بود چون کنیزان در آن دوره حجاب نداشتند بعد از نزول آیه فوق زنان انصار طوری از خانه ها بیرون شدند که سر تا پایشان پوشیده بود.(7)

 

منظور از فعل یدنین (نزدیک کنند) در آیه حجاب این است که زنان «جلباب» و چادر را در حدی به خود نزدیک سازند که آنان را محفو0داشته و مانع آشکار شدن زینت ها و لباس های زیر آنان شود. به عبارتی نباید زیبایی ها و برجستگی های بدن زن نگاه و نظر نامحرم را جلب نموده و از رضایت تلویحی زن از معاشرت با مردان بیگانه حکایت کند.

 

شان نزول آیه جلباب

 

در تفسیر علی بن ابراهیم در مورد شأن نزول این آیه چنین می خوانیم؛ آن ایام زنان مسلمان به مسجد می رفتن و پشت سر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نماز می گزاردند. هنگام شب موقعی که برای نماز مغرب و عشا می رفتند بعضی از جوانان هرزه و اوباش بر سرراه آنها می نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار می دادند و مزاحم آنان می شدند، آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را کامل رعایت کنند تا به خوبی شناخته شوند و کسی بهانه مزاحمت پیدا نکند. (مطهری در کتاب مساله حجاب ص 161 می نویسد: آنچه از این آیه (آیه جلباب) استفاده می شود این است که طوری لباس بپوش که بیماردلان به تو طمع نکنند).

 

بنابراین آنچه بطور خلاصه از آیه جلباب (و نیز آیه 32 سوره احزاب) (8) بدست می آید این است که زنان مسلمان باید سر تا پایشان با چادر یا عبایی بلند پوشیده شده و پوشش و رفتار و گفتارشان به گونه ای با وقار و متانت توأم گردد که از جلب توجه منافقان و بیماردلان پیشگیری نماید.

 

لازم بذکر است که در آیه 32 احزاب گرچه زنان پیامبر مورد خطاب قرار گرفته اند اما بدون شک این حکم عام است و شامل همه زنان مسلمان می شود و تاکید آیات بر زنان پیامبر بیشتر به عنوان نقش الگویی زنان پیامبر است. چرا که آنان می بایست به عنوان سرمشق زنان مسلمان قرار گیرند.

 

 

پاورقی ها:

1- سوره نور – آیه 31.

2- مساله حجاب – علامه مرتضی مطهری – ص 171 .

3- برگرفته از علامه مرتضی مطهری – مسئله حجاب – صص 79-80 .

4- کافی – ج 5- ص 521

5- تفسیر صافی ذیل آیه 31 سوره نور – نقل از تفسیر علی بن ابراهیم قمی.

6- تفسیر المیزان – ج 15 – ص 111 .

7- المیزان - - ج 16 – ص 517 .

8- ترجمه بخشی از آیه 32 سوره احزاب ... به گونه ای هوس انگیز، با خضوع و نرمش سخن نگوید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید.

احمد رزاقی

شنبه 20/12/1390 - 16:18
پوست و مو

انواع خال,خال برداشتن,خال زیبایی,دلیل خال

برداشتن خال

دختری ۲۹ ساله هستم که ناگهان خال های زیادی در بدنم ظاهر شده. آیا این موضوع طبیعی است؟»

 

شاید پرسش بالا پرسش شما هم باشد. در پاسخ به این سوال، گفت وگویی داشته ایم با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که می تواند آگاهی شما را درباره انواع و اقسام خال های طبیعی و غیرطبیعی افزایش دهد.

 

▪ آقای دکتر! چطور ناگهان روی یک پوست صاف، خالی ظاهر می شود؟

 

امکان دارد هرکدام از اجزای بافت پوست به دلایل هورمونی یا ژنتیکی یا بیماری به طور فزاینده ای رشد کنند که باعث تشکیل خال شوند. اگر رشد اضافه اجزای بافت پوست از اجزای رنگدانه ای پوست باشد، خال های ملانوسیتی یا خال های قهوه ای بروز می کند. اگر رشد افزایشی مربوط به رگ ها باشد، خال عروقی به وجود می آید و رنگ آن قرمز است. اگر رشد اضافی از اپیدرم پوست باشد، خال اپیدرمال بروز می کند که همرنگ پوست است.

 

▪ یعنی ممکن است در یک دوره از زندگی ناگهان تعداد خال ها زیاد شود؟

 

بله، در شرایط خاص به دلایل هورمونی یا بیماری ممکن است تعداد خال ها در افراد بیشتر یا خال ها پررنگ تر شوند مثلا در بارداری یا سن بلوغ احتمال افزایش تعداد خال و پررنگ ترشدن خال های قبلی بسیار بالاست. در این دوره مکان های تیره مثل ناحیه اندام تناسلی، زیربغل یا دور سینه پررنگ تر می شود. هورمونی به اسم MSH یا هورمون تحریک کننده فعالیت ملانوسیت نیز در دوران بارداری بیشتر ترشح می شود و عامل افزایش تعداد خال و پررنگ تر شدن آنهاست. افرادی که این هورمون را به صورت خارجی بنا به صلاحدید پزشک دریافت می کنند هم دچار افزایش تعداد خال یا پررنگ تر شدن خال های قهوه ای می شوند. متاسفانه گاهی سرطان های خاصی نیز باعث افزایش تعداد خال در بدن خواهد شد. بیماری ای به نام خال غیرطبیعی ژنتیکی نیز عامل زیاد شدن ناگهانی تعداد خال ها در دوره ای از زندگی است. افراد مبتلا با زمینه ژنتیکی دچار افزایش تعداد خال و غیرطبیعی شدن برخی از خال ها در حوالی ۲۵ ۱۵ سالگی دیده می شوند و مثلا به?طور ناگهانی ۱۰۰ خال در بدن ظاهر می شود.

 

▪ با این توضیحات آیا خالی که جدید ظاهر می شود، به بررسی نیاز دارد؟

 

بله، بهتر است از نظر پاتولوژی بررسی شود.

 

▪ و آیا نیاز به برداشتن آنهاست؟

 

خال های مشکوک یا غیرطبیعی به پاتولوژی ارسال می شوند و اگر غیرطبیعی باشند و جواب آزمایش آسیب شناسی این موضوع را تایید کند، باید با جراحی کاملا برداشته شوند.

 

▪ اگر خال غیرطبیعی برداشته نشود چه اتفاقی می افتد؟

 

اگر خالی غیرطبیعی است، احتمال آنکه در آینده دچار بدخیمی شود بالاست و برداشتن آن، این احتمال را پایین می آورد.

 

▪ چطور در نگاه اول می توانیم متوجه شویم خالی که داریم غیرطبیعی است؟

 

خال خوب و خال بد ۶ فرق دارند. اگر خالی بی نظم و غیرهمگن شود و اگر شکل هندسی خاصی داشته باشد و اگر تغییر شکل دهد، غیرطبیعی است. اگر حاشیه خال نامنظم شود، اگر رنگ خال تغییر کند و اگر اندازه خال بیش از ۶ میلی متر یا یک سانتی متر شود و اگر در نواحی آفتاب خور قرار داشته باشد، احتمال بدخیم شدن خال بیشتر است. در این شرایط بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنیم تا خال از نظر پاتولوژی بررسی شود. اگر پاتولوژیست اعلام کند که خال دارای سلول های آتوپیک و غیرطبیعی است بهتر است، به طور کامل برداشته شود.

 

▪ اگر خال غیر طبیعی نباشد چطور؟ نیاز به برداشتن آن هست؟

 

اصولا خال های زیبایی نباید دستکاری شوند اما اگر خود فرد مایل به برداشتن خال باشد می توان آن را برداشت.

 

▪ در این شرایط نیز بررسی پاتولوژی الزامی است؟

 

اگر پزشک ببیند خال زیبایی غیرطبیعی نیست، نیازی به نمونه برداری و ارسال آن به پاتولوژی نیست اما به هر حال توصیه می شود که هر ضایعه ای از بدن برداشته شد، پاتولوژی شود. به دلیل هزینه های پاتولوژی، امکان آزمایش آسیب شناسی برای تمام خال ها وجود ندارد اما حداقل می توان یکی از خال ها را به عنوان نمونه به پاتولوژی ارسال کرد.

 

▪ بهترین روش برای برداشتن خال چیست؟

 

بهترین و استانداردترین روش برای برداشت خال، جراحی است. احتمال بازگشت خالی که با تیغ برداشته می شود بسیار کم است.

 

البته بیشتر پزشکان قبول نمی کنند خال را با جراحی بردارند زیرا بخیه با ایجاد اسکار و جوشگاه همراه است. پزشک برحسب اندازه و رنگ خال تصمیم می گیرد که چطور آن را بردارد. اگر خالی پررنگ و مودار است، معمولا آن را جراحی می کنند و نمی سوزانند اما اگر اندازه اش در حد میلی متر و مسطح باشد، می توان آن را با روش های دیگر نظیر رادیوفرکوئنسی یا روش های مدرن سوزاندن برداشت. در این روش ها احتمال بروز جوشگاه پایین است اما احتمال عود وجود دارد.

 

▪ بعضی از پزشکان خال را لیزر می کنند.

 

خال ها را به هیچ وجه نباید لیزر کرد زیرا لیزر، بافت آن را تغییر می دهد و اگر بعد از انجام لیزر خال عود کرده را جراحی کنیم و به پاتولوژی بفرستیم، ممکن است گزارش شود که غیرطبیعی است. در این شرایط پزشک متوجه نمی شود خال از اول غیرطبیعی بوده یا بعد غیرطبیعی شده است.

 

▪ آیا ممکن است برداشتن خال روی نواحی ای از بدن خطرناک باشد؟

 

نه، اما در برخی از نقاط بدن برداشتن خال معادل جوشگاه بیشتر است. مثلا توصیه نمی شود فرد خال روی گردن یا سینه را بردارد زیرا ریسک ایجاد گوشت اضافه در این نقاط بسیار بالاست.

منبع:روزنامه سلامت

شنبه 20/12/1390 - 16:17
موفقیت و مدیریت

برونگرایی ,درونگرا ,افراد برونگرا

 

معمولا گفته می شود که برونگرایی بیشتر از آنکه رفتاری اکتسابی باشد. خصیصه یی است که با آن به دنیا می آیید و خودتان نقشی در انتخاب، کاهش یا افزایش آن ندارید. حتی اگر این موضوع درست باشد و شما فردی کاملاً درونگرا هم باشید. اما باز هم امیدی برای کسب برخی خصوصیات افراد برونگرا وجود دارد. برای ایجاد تغییر و تحول در خودتان باید همیشه سه اصل را رعایت کنید

 

 

۱ـ با گروه های مختلف مردم راحت باشید

 

۲ـ ملاقات با دیگران را زیاد برخودتان سخت نگیرید

 

۳ـ بدون نگرانی از اینکه چه باید بگویید باب گفت و گو را باز کنید

 

به دنبال فعالیت های گروهی مورد علاقه خود بگردید

 

یکی از موانعی که راه اجتماعی شدن را بر بسیاری از افراد درونگرا سد می کند. این است که نمی توانند فعالیت های اجتماعی مورد علاقه ی خود را به درستی پیدا کنند

 

شما می توانید افرادی را شناسایی کنید که از بودن در کنار آنها لذت می برید و همراه آنها به انجام فعالیت های دسته جمعی بپردازید . قرار نیست که شما با هر تیپ آدمی در ارتباط باشید و معاشرت کنید. چرا که سنگ بزرگ علامت نزدن است. قدم به قدم و آهسته آهسته خود را با وضعیت جدید وفق دهید . این روش نقطه ی شروع مناسبی خواهد بود

 

ـ هنر خوب صحبت کردن را یاد بگیرید

 

درست است که خوب گوش دادن مهارت بسیار مهمی است و شاید در بیشتر مواقع مهم تر از خوب صحبت کردن باشد، اما به هر حال خوب صحبت کردن خصیصه یی است که در بین تمام افراد برونگرا مشترک است

 

پس شما هم اگر می خواهید خود را در این گروه جای دهید باید زره و کلاه خود به تن کرده و به جنگ سکوت بروید و بتوانید بی وقفه حرف بزنید. اما خوب می دانید که در عمل توانایی چنین کاری را ندارید

 

مطمئناً شما و تمام درونگراها براین عقیده اید که بهترین گفت و گوها آنهایی هستند که به عنوان متکلم نقش کمی در آن داشته باشید و به عنوان یک درونگرا خوب می دانید که از بودن در یک جمع دوستانه و تنها شنونده ی سخنان آنها بودن چه احساس خوبی در شما ایجاد می کند

 

اما از همین امروز رویه ی خود را تغییر دهید. برای شروع تنها چند کلمه هم کفایت می کند. لازم نیست مثل یک برونگرای حرفه یی مسلسل وار حرف بزنید. همین که بتوانید در حد چند کلمه نظرات و احساسات خود را بیان کنید. اعتماد به نفس شما برای برخورد با موقعیت های اجتماعی افزایش می یابد

 

در اینجا وقت آن شده که فوت کوزه گری افراد برونگرا را به شما یاد دهیم. این افراد بدون اینکه مطمئن باشند درباره ی چه موضوعی می خواهند صحبت کنند. باب گفت و گو را باز کرده و همچنان به حرف زدن ادامه می دهند.

 

پس شما هم فقط حرف بنید تا حرف زده باشید. شاید باز هم برای شما که به چنین روش های نه چندان دلچسبی عادت ندارید انجام چنین اعمالی کمی سخت باشد. اما به هر حال در همین حد که برای صحبت تلاش کنید پیشرفت خوبی محسوب می شود

 

بالاخره روزی می رسد که شما هم مثل یک برونگرای واقعی بی وقفه حرف بزنید

 

● برونگرایی را در خود تقویت کنید

 

شما می توانید بدون اینکه دست به تغییر شخصیت خود بزنید و فقط با برداشتن چند گام ساده مهارت های برونگرایی را در درون تان ایجاد کرده و تقویت کنید

 

برای شروع و در اولین گام باید سعی کنید بیشتر وقت خود را با دیگران بگذرانید. اگر احساس می کنید با قرار گرفتن در موقعیت هایی که به معاشرت با تعداد زیادی از افراد نیاز دارد. تحت فشار قرار می گیرید و معذب می شوید. مطمئن باشید که این موضوع زیاد ارتباطی به ساختار شخصیتی شما ندارد و تنها به این دلیل است که تجربه حضور در چنین موقعیت هایی را نداشته اید. برای برداشتن گام اول ابتدا به یک پیش گام احتیاج دارید. به دلیل اینکه شما تا به حال فردی برونگرا نبودید. برای ملاقات و معاشرت با دیگران انگیزه ی لازم را نداشتید و تا زمانی که این انگیزه در شما ایجاد نشود نمی توانید برونگرا شوید

 

اگر در چنین حلقه ی انزوا طلبانه یی گرفتار شوید. برای خلاص شدن و شکستن آن دوراه بیشتر ندارید

 

۱ـ به دنبال فعالیت های گروهی مورد علاقه ی خود بگردید

 

۲ـ پیله ی تنهایی را که به دور خود تنیده اید پاره کنید

 

● پیله تنهایی خود را پاره کنید

 

در درون تمام افراد درونگرا ترسی ناخودآگاه نسبت به قرار گرفتن در محیط های اجتماعی وجود دارد. راهکار دومی که به شما پیشنهاد می کنیم این است که این ترس ها را دور بریزید. همه ی افراد برای خود یک حریم خصوصی دارند که در مورد افرادی که به شدت برونگرا هستد. این حریم محدود شده و زیاد به چشم نمی آید. اما افراد درونگرا برای خود حریم خصوصی گسترده تری قایل هستند. پس در نتیجه برای اینکه فردی اجتماعی باشید باید این حریم خصوصی را محدود کنید و زیاد خود را در پیله ی تنهایی تان محصور نکنید. اگر یک بار دست به این کار بزنید. تکرار آن برای تان راحت تر خواهد شد. به طور مثال اگر تازه به یک ساختمان نقل مکان کرده اید و مواجهه با همسایه های جدید چندان هم کار ساده یی به نظر نمی آید. برای غلبه براین ترس می توانید هر روز صبح شما برای سلام کردن پیش قدم شوید. البته لازم به ذکر است که لازم نیست از همان شروع کار گام های بیش از حد بلندی بردارید. همیشه مسیرهای جدید را با گام های کوتاه شروع کنید تا رفته رفته به شرایط جدید عادت کنید

 

● لذت درونگرایی

 

در آخر اگر از حق نگذریم. در درونگرایی لذتی هست که در برونگرایی نیست. شما به عنوان یک فرد درونگرا می توانید از کارایی خود حداکثر استفاده را ببرید. همچنین خلوت تنهایی بهترین قضا برای تفکر و کارهای خلاقانه است. پس این درونگرا بودن چندان هم بد نیست و باعث افزایش و ارتقای مهارت های دیگر شما می شود

 

ایده ال ترین روش برای بکار بستن در زندگی ، تلفیقی از درونگرایی و برونگرایی است . می توانید به کمک مهارت های اجتماعی افراد برونگرا و آرامش ذهن و نظم و ترتیب افراد درونگرا از زندگی خود لذت برده و حداکثر استفاده را از توانایی های خود ببرید

 

● برونگراها و درونگراها

 

برونگرایی و درونگرایی اصطلاحاتی است که «یونگ»وضع کرده و حاکی از دو نوع شخصیت متناقض است. فعالیت کلی با شوق و کشش در شخص برونگرا آفاقی(یعنی متوجه دنیای خارج) و در درونگرا انفسی(یعنی متوجه درون شخص است.

 

هر فردی به این دو متمایل است. اما همواره براثر محیط و خصوصیات خلقی یکی بر دیگری چیرگی دارد و به نحو بارزی آشکار می شود. برونگرایی حاد فرار نامعقول و غیرمنطقی از نفس و نمایش دادن احساسات در جمع است(مانند عقب نشینی به دنیای درون است و در این حال خیالبافی جانشین واقع بینی می شود

شنبه 20/12/1390 - 16:17
ازدواج و همسرداری

زودازدواج کردن,دیرازدواج کردن

 

از بچگی به ما یاد داده ‌اند که ازدواج پیوندی ثابت و ماندگار بین دو نفر است که عمیقاً به هم متعهدهستند و می‌خواهند با هم زندگی نو بسازند ، اما از کی ؟!

 


آمار بالای طلاق سوالات زیادی مطرح می‌کند : آیا ازدواج به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شود ؟ آیا زوج‌ ها خیلی جوان ازدواج می‌کنند ؟

 

از بچگی به ما یاد داده ‌اند که ازدواج پیوندی ثابت و ماندگار بین دو نفر است که عمیقاً به هم متعهد هستند و می‌خواهند با هم زندگی نو بسازند. ازدواج باید سرشار از عشق، همراهی، اعتماد، حمایت و شادی باشد.

 

اما وقتی جوان و در حال رشد هستیم، وقت این است که آزاد باشیم و فردیتمان را رشد دهیم—یک شغل برای خودمان انتخاب کنیم ، مسافرت کنیم ، مستقل شویم. اینها چیزهایی هستند که به شکل زوج هم می‌توان انجام داد اما وقتی یک خانواده تشکیل می‌دهید، محدودتر می‌شوید.


وقتی جوان ‌تر هستیم و دهه بیست سالگیمان را پشت سر می‌گذاریم، بعضی وقت ‌ها نمی‌دانیم که بعنوان یک "فرد" چه هویتی داریم. همین باعث می‌شود در رابطه ‌مان خود را گم کنیم. بیشتر زوج‌هایی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند به خاطر همین عدم بلوغ احساسی و تجربیات محدود زندگی با طلاق روبه رو می‌شوند.


دختر و پسری که از 16-17 سالگی رابطه خود را شروع می‌کنند، احساس می‌کنند که ازدواج ، قدم بعدی برای آنها در دهه بیست زندگیشان است. بااینکه این می‌تواند موثر باشد اما خیلی مهم است که بدانند مشکلاتی هم در راه خواهد بود. بعنوان مثال، اگر به این دلیل که از دبیرستان فقط با یک نفر دوست بوده‌ اید و از او برای خود یک بت ساخته اید ، این را بدانید که وقتی بزرگ تر و بالغ تر شدید و به اجتماع راه پیدا کردید دیگرانی را خواهید دید و شناخت کامل تری از ازدواج و تعهد پیدا خواهید کرد .

 

همچنین داشتن امنیت مالی هم اهمیت زیادی دارد. مراسم عروسی خرج و مخارج بالایی دارد و چیزهایی مثل تهیه مسکن و شروع یک خانواده نیاز به مقدار زیادی پول دارد. وقتی جوان ‌تر هستیم، می‌توانیم بدون خرج پول زیادی زندگی را بگذرانیم اما وقتی به کسی متعهد شوید، خیلی مهم است که هر دوی شما ثبات مالی داشته باشید.

 

هیچ چیز بدتر از دعوا کردن بر سر پول یا بالا آوردن بدهی برای مخارج خانه نیست. این مشکلات ایجاد رنجش می‌کند و استرس زیادی بر رابطه وارد می‌کند. هرچه سنمان بالاتر می‌رود، یاد می‌گیریم که چطور بودجه ‌بندی کنیم و چطور مدیریت مالی داشته باشیم. لازم به ذکر نیست که وابستگی مالی به خانواده‌ ها هم فشار زیادی بر زوج وارد می‌کند.


اگر بدانید ازدواج کاملاً متعهد چیست، هیچوقت برای رسیدن به آن عجله نمی‌کنید. طلاق گرفتن سخت است. همه جدایی‌ها همینطور هستند اما طلاق بسیار مشکل سازتر است، مخصوصاً اگر پای بچه هم وسط باشد. در ازدواج کردن هیچوقت نباید عجله کنید. درست است که ازدواج قدم بسیار خوبی در زندگی می باشد که نشان‌ دهنده عشق و محبت است، اما نباید به آن بعنوان راهی برای مقابله با بی وفایی کسی که دوستش دارید ، به دست آوردن امنیت بیشتر یا نجات از تنهایی به آن نگاه کنید.

 

ازدواج تعهدی واقعا جدی است و نباید آسان به آن نگاه کرد. وقتی هنوز جوان هستیم و فردیت خودمان را کشف نکرده ‌ایم، بهتر است این قدم را برای زمانی که بزرگتر و بالغ‌تر شدیم و از نظر مالی و احساسی ثبات و امنیت بیشتری به دست آوردیم، نگه داریم.

منبع : mardoman.net

شنبه 20/12/1390 - 16:16
بیماری ها

سرطان, لخته خون, قرص های ضدبارداری, تورم پاها

 

ترومومبوفلبیت عبارت است از ایجاد لخته خون در وریدهای بدن انسان .ترومومبوفلبیت به دو صورت بروز می کند: ۱ ترومومبوفلبیت سطحی ۲ ترومومبوفلبیت عمقی...

علل بروز لخته در رگ ها و بروز ترومومبوفلبیت عمقی، شامل بی تحرکی، مصرف قرص های ضدبارداری، سرطان، و... هستند. بی تحرکی سرعت حرکت خون را در وریدها کاهش می دهد و همین مساله باعث کم شدن جریان خون در عضو فرد می شود. وقتی جریان خون در ورید کند شود، لخته ایجاد خواهد شد، علایم این بیماری بسیار متفاوت هستند. گاهی بیمار با سردرد مراجعه می کند و گاهی با درد و تورم پاها (به خصوص پای چپ) و حتی گاهی با تنگی نفس. درد و تورم بیشتر در ساق پا خود را نشان می دهد که با حرکت عضو این حرکت تشدید می شود.

ترومبوفلبیت در سیستم تخلیه وریدی مغزی، به صورت سردرد یا تهوع و استفراغ ناگهانی خود را نشان می دهد. تشکیل لخته بیشتر وریدهای اندام تحتانی را درگیر می کند و ایجاد لخته های خونی در مسیر عروق خونی اندام ها، باعث اختلال جریان خون می شود و در نتیجه منجر به انسداد نسبی یا کامل عروق خونی خواهد شد. یکی از مهم ترین عوارض احتمالی ترومومبوفلبیت وریدهای عمقی، آمبولی ریوی است که به علت حرکت لخته خون در سیستم گردش خون و انتقال آن به دستگاه گردش خون ریوی به وجود می آید. پیشگیری از آمبولی ریه مهم ترین دلیل درمان بیماران مبتلا به ترومومبوفلبیت وریدهای عمقی است.

از علایم آمبولی ریوی، تنگی نفس و درد قفسه سینه است و با تنفس عمیق شدت درد افزایش می یابد. بیمار برای تشخیص این بیماری بعد از مشاهده این علایم، باید به پزشک مراجعه کند تا معاینه شود. اگر لخته در ورید های سطحی تشکیل شده، جای نگرانی نیست اما اگر لخته در وریدهای عمقی بود، باید سونوگرافی داپلر رنگی انجام دهد تا لخته ها داخل وریدها تشخیص داده شوند.

اگر بیماری واقعا دچار ترومومبوفلبیت عمقی شد، باید چند روز در بیمارستان بستری و داروی ضدلخته تزریقی برای وی تجویز شود تا به بهبود کامل برسد و سپس چندماه داروی ضدلخته خوراکی مصرف کند. مدت مصرف داروی ضدلخته خوراکی به محل تشکیل لخته و نظر پزشک بستگی دارد. بعد از ترخیص، استفاده مادام العمر از جوراب واریس ضروری است تا از عوارض ترومومبوفلبیت جلوگیری شود.

این جوراب از ورم های مزمن ساق پای بیمار جلوگیری می کند. اگر از ورم ناشی از این عارضه جلوگیری نشود، به زخم های ساق پا منجر خواهد شد. براساس تشخیص پزشک، بیمار باید از ۳ ماه تا مادام العمر از داروهای ضدلخته خوراکی استفاده کند. برای پیشگیری، پزشکان به هر بیماری که بستری می شود و خطر بروز لخته در او وجود دارد، داروی ضدلخته با دوز پایین تزریق می کنند اما متاسفانه باید اذعان کرد پزشکان ما به این نکته توجه نمی کنند. میزان توجه برخی پزشکان به تجویز دارویی ضدلخته با دوز پایین کامل و کافی نیست و گاهی فراموش می شود دارو با دوز پایین برای بیمار تجویز شود.

منبع:salamat.ir

شنبه 20/12/1390 - 16:14
طنز و سرگرمی

فال رنگ ها, روانشناسی رنگ, فال و طالع بینی, خصوصیات افراد

 

به گفته ی روانشناسان همه ی ما به نحوی تحت تاثیر رنگها هستیم و خود واقعیمون رو با این رنگها نشون می دهیم.

برای اسم هر فرد رنگ مخصوصی وجود داره که می تونه بر زندگیش تاثیر بذاره.

اینکه شما بدونید برای اسمتون رنگ مخصوصی وجود داره و می تونید راز شخصیتی خودتون رو از لابلای اون پیدا کنید می تونه بسیار جالب باشه؛پس به موارد زیر به ترتیب ذکر شده کاملا توجه کنید :

برای اینکه با چگونگی موضوع آشنا بشید یه مثال میزنم : اسم و فامیل خودتون رو روی برگه ی کاغذ بنویسید تا بر اساس حروف و اعداد ذکر شده در پایین برای هر کدام،به رنگ مربوطه دست پیدا کنید؛

 

فال رنگ ها, روانشناسی رنگ, فال و طالع بینی, خصوصیات افراد

 

مثال:

مهدی قاسمیان م۴ ه۸ د۴ ی۳ ق۸ الف۱ س۱ م۴ ی۳ الف۱ ن۵

حالا اعداد رو با هم جمع می کنیم:

۴۲=۴+۸+۴+۳+۸+۱+۱+۴+۳+۱+۵

باز دوباره این دو عدد رو با هم جمع میکنیم:

۶=۲+۴

عدد شش مربوط به رنگ نیلی هست.

اگه عدد بدست اومده از ۹ بیشتر بود، باز دوباره اون دو عدد رو با هم جمع کنین.

حالا میتونین مشخّصات خودتون رو بخونین...

 

▪ صورتی

دارای قدرت جسمی بالایی هستید.به خاطر اراده ی بالایی که دارید می توانید رؤیاهایتان را به راحتی به واقعیّت تبدیل کنید.با مسؤلیتها به راحتی کنار می آیید و می توانید دیگران را در حلّ مشکلاتشان راهنمایی کنید.از نظر عاطفی فردی قوی و عمیق هستید.صمیمیت بیش از اندازه با دیگران برایتان سخت است.

 

▪ قرمز

بسیار جاه طلب بوده و گاهی برای رسیدن به اهداف خود ممکن است از دیگران نیز مایه بگذارید. قرمز رنگ حیات و جسارت است.همیشه تلاش دارید که آشکارا به فعّالیت بپردازید و مورد توجّه قرار بگیرید.بسیار خونگرم هستید و به سادگی تحریک می شوید.ممکن است در اوج شادی نیز ناگهان و با کوچکترین بهانه ای اخمهایتان در هم رفته و به لاک خود فرو بروید.باید سعی کنید که از انرژی فوق العادّه تان در جهت مثبت استفاده کنید.

 

▪ زرد

بسیار تیز هوش هستید.شخصیتی بسیار خوش بین و فعّال دارید.هرگز در ابراز آنچه می خواهید بر زبان بیاورید،کم نمی آورید.به خاطر زنده دلی،ابتکار و مستعد بودنتان،در برقراری ارتباطی خوب با دیگران،همیشه دور و برتان پر از دوستان مختلف خواهد بود.با وجودی که روحیه ی بسیار شادی دارید،هرگز احساس رضایت نخواهید کرد؛مگر اینکه شادی هایتان را با دیگران تقسیم کنید.تنها ایرادی که ممکن است داشته باشید قدرت تخیّل و تجسّم بیش از اندازه تان است که گاهی شما را در خود غرق می کند.اگر نتوانید انرژی و توانتان را در مسیر درستی هدایت کنید، در آخر خواهید دید بیشتر کارهایی که با هدفی مشخّص شروع کرده اید،ناتمام مانده اند.

 

▪ طلایی

در هر چیزی،فقط حدّ بالای آن می تواند رضایت خاطر شما را برآورده کند.از طرف دیگر،رفتار و کلامتان چنان جذّابیتی دارد که به ندرت ممکن است کسی با شما آشنا شود ولی شیفته تان نشود!دانش و آگاهی شما نسبت به زندگی غیر قابل توصیف است.به هر چیزی با خوش بینی زیاد نگاه می کنید.می توانید معلّم خوبی باشید و تمام تجربیاتتان را به دیگران نیز انتقال دهید. شرایط منفی را می توانید به بهترین موفّقیّت ها تبدیل کنید.

 

▪ نیلی

زندگی شما بیشتر به زندگی عارفان شباهت دارد.با عشق و علاقه ای که به پاکی و زیبایی های دنیا دارید،می توانید توان و شادی فوق العادّه ای به افراد افسرده ببخشید.علاوه بر روحیه و شخصیت نوع دوست و انسان پروری که دارید،از یک حسّ ششم بسیار قوی برخوردارید که از این طریق نیز می توانید به راحتی از مشکلات مردم با خبر شوید.

 

▪ سبز

برای شما خیلی مهم است که برنامه ی روزانه داشته باشید.نظم و انضباط برای شما اهمّیّت ویژه ای دارد.به ندرت ممکن است زندگیتان آشفته و بی هدف باشد.دیگران اغلب برای گرفتن راهنمایی های جدّی نزد شما می آیند.برای حلّ مشکلات دیگران به شدّت حرص می خورید.تکامل شخصیتی برایتان بسیار حائز اهمّیّت است و برای وسعت بخشیدن به دانش خود هرگز از آموختن دست بر نمی دارید.ترجیح می دهید به جای از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن،روی هدف ثابتی به فعّالیّت بپردازید.

 

▪ بنفش

عاشق کند و کاو و جستجو در عمق هر پدیده هستید و شاید هم به همین دلیل،عشق به علوم ماوراءالطّبیعه در شما به حدّ کافی رشد کرده است.این باعث شده به رشته هایی چون فلسفه روی آورید.هیچ اتفاقی را به راحتی قبول نمی کنید مگر آنکه خودتان شخصا آن را تجربه کرده باشید.برای حلّ مشکلات نیز راه حل را در درون خود می جویید.عاشق تنهایی هستید و هماهنگ شدن با دیگران کمی برایتان مشکل است.

 

▪ آبی

به احتمال قوی،دیگران شما را شخصی بدون تعارف و غیر تشریفاتی می دانند و شاید هم به همین دلیل برایشان جالب توجّه هستید.آزادی برایتان ارزش زیادی دارد و هرگز نمی توانید در محیطی کار کنید که به شما تحکم می شود و یا زیر نظر قرار دارید.اگر این همه دنبال تنوبع هستید،به این دلیل است که اعتقاد زیادی به حقیقت دارید و برای همین زندگی با تمام مشکلات و سختی هایش برای شما ارزشی فوق العادّه دارد.

 

▪ نارنجی

شوخ طبعی و بذله گویی بخصوصی را که به ارث برده اید،باعث شده محبوب دیگران باشید.دیگران از بودن با شما لذّت برده و انرزی مثبت می گیرند.سعی می کنید همیشه لیوان را از نیمه ی پر آن ببینید و با بذله گویی خاصّ خود،محیط را برای انجام کاری مثبت فراهم سازید. آماده ی کمک به دیگران هستید.

شنبه 20/12/1390 - 16:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته