• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1673
تعداد نظرات : 1253
زمان آخرین مطلب : 2607روز قبل
قرآن

ابجد حروف مقطعه  الم-الم-المص-الر-الر-الر-المر-الر-الر-كهیعص-طه-طسم- طس- طسم-الم-الم-الم-الم-یس-ص-حم-حم-حم-حم-حم-حم- حم-ق-ن  آیات ۱ سوره های مقطعه قران را به ترتیب دنبال هم  مینویسیم و با كمال ناباوری مشاهده میكنیم كه ۱۳۰ رقم بدست امده مضربی از ۱۹ میباشد

  3040130401304090130200130200130 200130402001302001302002051070 909596040960960401304013040130 4013040106090840840840840840840 84010050 =۱۹:  16000686322653105948421737895422 1059494842173789542210634266 8899787389979452842791585810 5949480547424258337284653074126 7583368950

سه شنبه 17/5/1391 - 16:58
رمضان

قال الله تبارك و تعالى:

یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم لعلكم تتقون.

خداوند تبارك و تعالى می ‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانكه بر آنان كه پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد كه پرهیزگار شوید.

سوره بقره آیه 183

دوشنبه 16/5/1391 - 16:42
رمضان

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام؛

براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

(الكافى، ج 4، ص 62، ح 3)

 

يکشنبه 15/5/1391 - 13:58
قرآن
انس با قرآن
إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِیزٌ . لَّا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِه؛ (فصلت آیه 41-42) این كتاب نفوذناپذیرو( صاحب عزّت) است هیچ باطلى چه از پیشِ رو یا از پشت سر به آن راه نمى یابد
انس آدمى با هر چیز ریشه در ارج و اهمیتى دارد كه انسان براى آن چیز قائل است ره پویان راه یقین و سالكان وادى علم و معرفت از آن  جا كه محبوب‌ترین محبوب را ذات اقدس خداوند مى دانند و فقط دل در گرو او دارند، كتاب او را كه پرتوى از ذات او و واسطه سخن خداوند با بندگان است   پر منزلت و تنها طریق هدایت مى دانند از این رو با آن انس ویژه اى داشته و قلب و جان و اعمال خویش را با آن گوهر حیاتبخش خدایى مى كنند.قرآن كریم به لزوم این انس اشاره كرده است. از مؤمنان مى خواهد با تلاوت آیات آن، اولین مرحله  انس را بپیمایند. فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَان؛( آیه 20 مزمل) هر آنچه برایتان امكان دارد قرآن بخوانید. قرآن را بخوانیم تا در ان تدبر کنیم با تدبر است که انسان به بصیرت می رسد در آیه  دیگر آنان  كه در قرآن اندیشه نمى كنند مورد نكوهش قرار داده، مى فرماید: أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى  قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛(آیه 24 محمد) آیا به آیات قرآن        نمى اندیشند؟ یا بر دل‌هایشان قفل هایى نهاده شده است . قرآن است یاد خدا ویاد خدا مایه  آرامش است: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَنُّ الْقُلُوب (رعد آیه 28) و مؤمنان راستین آنانند كه خرید و فروش و مشغولات دنیوى آن ها را از یاد خدا غافل نمى سازد. «رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تَجارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّه...  آنکه با قرآن نشیند چشم او دریا شود          جنتی گردد و با  اهل صفا مأوی شود                       با بصیرت پاک بیند نعمت ایزد به جان           با صفا فــــــردوس وی امضا شود
صبر و تسلیم: در قرآن كریم هفتاد بار مقوله  صبر مطرح شده ودستور داده از صبر و صلوة براى حل مشكلات كمك بگیرید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوة (نور آیه 37) و در آیه دیگر صبر و تقوا از استوارترین امور شمرده شده است وَ إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور. (آل عمران 186) تسلیم نیز اگرچه از جنس صبر است اما مقامى بالاتر است در مقام تسلیم خودى باقى نمى ماند تا انسان بگوید آنچه را جانان مى پسندند مورد پسند من است بلكه خود و هرچه را در اختیار دارد تسلیم مولاى خود مى كند.                                                                                      با صبر توان مقام بالا نبــــــی              دریافت ودرجنان به آن خانه رسید                               تسلیم خدا صراط حق می خواهد             دستی به دعا کرم طالب کن ز وحید
شنبه 14/5/1391 - 17:24
قرآن

در قرآن کریم برای زنان بهشتى (حوریه های بهشتی) ویژگی هایی ذکر شده است که عبارتند از :


۱- پاکی و پاکیزگی : وَ لَهُمْ فِیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِیها خالِدُونَ (بقره/ ۲۵)؛ وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ (آل عمران/ ۱۵) ؛ لَهُمْ فِیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ … (نساء/ ۵۷)


همسران آن جهان ، بر خلاف بسیارى از زیبا رویان این جهان هیچ نقطه تاریک و منفى در جسم و جان آنها نیست و از هر عیب و نقصى پاک و پاکیزه اند.(تفسیر نمونه ،ج۲ ،ص ۴۶۱)


۲- دارای چشمان سیاه و درشت : کذلِک وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ(دخان/ ۵۴ )؛ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ(طور/ ۲۰ )


“حور”جمع “حوراء” و “احور” به کسى مى گویند که سیاهى چشم او کاملا مشکى و سفیدى آن کاملا شفاف است.


از آنجا که زیبائى انسان بیش از همه در چشمان او است ، در اینجا چشمان زیباى حور العین را توصیف مى کند.(تفسیر نمونه ،ج۲۱ ،ص ۲۱۲)


۳- پوشیده و مستور بودن:وَ حُورٌ عِینٌ کأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکنُونِ(واقعه/ ۲۲-۲۳) و همسرانى از حورالعین دارند.( از شدت صفا) همچون مروارید در صدف پنهان هستند !


“حور” چنانکه قبلا نیز گفته ایم جمع “حوراء” و “احور”، به کسى مى گویند که سیاهى چشمش کاملا مشکى و سفیدیش کاملا شفاف است .


و “عین” جمع “عیناء” و “اعین”به معنى درشت چشم است ، و از آنجا که بیشترین زیبائى انسان در چشمان او است روى این مسأله مخصوصا تکیه شده است .


بعضى نیز گفته اند که “حور” از ماده “حیرت” گرفته شده ، یعنى آن چنان زیبا هستند که چشم ها از دیدن آنها حیران مى شود.


“مکنون” به معنى پوشیده است ، و در اینجا منظور پوشیده بودن در صدف است ، زیرا مروارید به هنگامى که در صدف قرار دارد و هیچ دستى به آن نرسیده از همیشه شفاف تر و زیباتر است .


به علاوه ممکن است اشاره به این معنى باشد که آنها از چشم دیگران کاملا مستورند، نه دستى به آنها رسیده ، و نه چشمى بر آنها افتاده است !(تفسیر نمونه ،ج۲۳ ، ص ۲۱۵)


“عرب”جمع “عروبة” (بر وزن ضرورة ) به معنى زنى است که وضع حالش حکایت از محبتش نسبت به همسر و مقام عفت و پاکیش ‍ مى کند، زیرا “اعراب” (بر وزن اظهار) به همان معنى آشکار ساختن است ، این واژه به معنى فصیح و خوش سخن بودن نیز مى آید، و ممکن است هر دو معنى در آیه جمع باشد


۴- فقط به همسران خود عشق می ورزند یا پر ناز و کرشمه هستند : فِیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ …( رحمن/۵۶) زنانی که جز به همسران عشق نمى ورزند. ؛ وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِینٌ. ( صافات/۴۸) و نزد آنها همسرانى است که جز به شوهران خود عشق نمى ورزند و چشمانى درشت (و زیبا) دارند.


“طرف” (بر وزن حرف ) به معنى پلک چشم ها است ، و از آنجا که به هنگام نگاه کردن ، پلک ها به حرکت در مى آید کنایه از نگاه کردن است ، بنابراین تعبیر به ” قاصرات الطرف ” اشاره به زنانى است که نگاهى کوتاه دارند، یعنى فقط به همسرانشان عشق مى ورزند، و این یکى از بزرگترین امتیازات همسر است که جز به همسرش نیندیشد و به غیر او علاقه نداشته باشد.(تفسیر نمونه ،ج ۲۳ ،ص ۱۶۹)


۵- از هر نظر دوشیزه و پاک هستند: … لَمْ یطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (رحمن/۵۶ و رحمن/ ۷۴)…. هیچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است .
کلمه “طمث” که فعل “لم یطمث” از آن مشتق شده ، به معناى ازاله بکارت و نکاحى است که با خونریزى همراه باشد و معناى آیه این است که : حوریان بهشتى دست نخورده اند، و قبل از همسران هیچ جن و انسى ازاله بکارت از ایشان نکرده .(ترجمه تفسیر المیزان ،ج ۱۹ ،ص ۱۸۵)


۶- مانند یاقوت و مرجان هستند: کأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ (رحمن/۵۸) آنها همچون یاقوت و مرجانند!
به سرخى و صفا و درخشندگى “یاقوت” و به سفیدى و زیبائى شاخ “مرجان” که هنگامى که این دو رنگ (یعنى سفید و سرخ شفاف ) به هم آمیزند زیباترین رنگ را به آنها مى دهند.


جمعه 13/5/1391 - 13:42
دانستنی های علمی

شیر مادر
پیامبر خدا (صلّی ‌‌الله ‌علیه ‌وآله):
لَیسَ لِلصَّبِیِّ لّبَنٌ خّیرٌ مِنْ لَبَنِ أمِّهِ.
برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست.

چهارشنبه 11/5/1391 - 13:58
رمضان

امام على علیه السلام فرمود:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏؛

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

(نهج البلاغه، حكمت 252)

سه شنبه 10/5/1391 - 13:9
عقاید و احکام
 

                            زوحدت صورت عالم چه زیباست/

   

اگر خواهی تـــو دنیا با دل شاد /             جهانـی همدل وســرشاد و آزاد/

بدان از مهر وحدت هست آغاز/               به مهرو وحدتی بگشاتواین راز/بود عامــل به راه نیك بی غم/                زدایــــد مشكلاتت  نیز با هم/

همین وحدت كلام حق به دنیاست/               زوحدت صورت عالم چه زیباست/

همــه اجزاء  عالم یكدل و دین/               به امــر حق نمـوده پاك تمكین/به مهـری بی مثال در كار عالم /              به این وحدت شده هر كار آدم/ اگر بگسست ایـــن مهر خدائی/              كجا جـــــوید بشر راه رهائـی/بود لطف خــــــدا همراه مردم /              كه بهره می برند از ماه و انجم/ ز ابر باران واز دریا گهـــر باز/               بود این رمز وحـدت روز آغار/صدای همـــــدلی تا روز آخر/               ز وحــدت گشته  امكان مكرر/بود درســــی به ما تا یادگیرم /              به عالم وحـــدتی زیبا پذیریم/   همین درس است خود راه رهائی/              به مهــر و همدلی جو آشنـائی /              شاعر : منصور مقدمسش
يکشنبه 8/5/1391 - 16:48
رمضان

امام صادق علیه السلام فرمود:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر؛

خداوند روزه را واجب كرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

(من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1)

جمعه 6/5/1391 - 16:39
سياست
تقدیم به مردم مسلمان و مظلوم  میانمار/(  برمه در آتش بود ای مسلمین)برمه در آتش بـــــــود ای مسلمین/              می کشند مــــردان دین را ملحدین/بانگ  فریادی رســــــد که دوستان/             بهرامــداد مسلمان همتی بهر امان/همتی تا ســـــد کنیم اهـــــــریمنان  /            بشکنیم از بیخ  وبن ایــن مشرکان/از حقوق خـــــلق اثر آنجا کجاست  /           برمه هم ای دوستان خاک خداست/مردمانش سجـــده بـــــر داور کنند /            جان نثـــار مکـــتب و داورکنــنــد/این بود جــــــرم همین مردان یقین /            سجاده گاه خــــود کند حـق نازنین/مخلص اند آل محمــــــــــد با مرام  /           خوش تلاوت حــرف داور درکلام/روزه دارند و نمـــــاز عشــــق یار    /       خلـــق وخوی مسلمــین در آن دیار/اهل فتنه خـــوانشان ریزد به خاک     /        ملک این پاکان نمــوده چاک چاک/نیست رحمـــی بر مسلمان، یاوران /           گشته غمگین برمه با غم هرکران/بهرشان فریادرس هم نیست نیست    /          اهل قانون خدا  امـــروز کیست ؟/گوئیا مسلـــــم فقط بــی یاور است    /          چون خدا گوید فقط حق باور است/گر چنیــن دردی به ملک مشرکان   /          داد وغـــوغا بهر جــان مــــردمان/شیـــــون فریاد مـــردیم  ای جهان    /          کو همـی همت بــه زیـــر آسمــان!/مـــــردم برمه کنون بــــــی یاورند  /           مسلـــــم و  اهل یقیـــن دین باورند/ای خدا یاری نمـــــا ایـــن مسلمین /           محو کـــن مکر  گــــــروه ملحدین/خون مظلومان نه خشکد برزمین  /              محو ســاز از بــــن تمام مشـرکین/با دل خونیـــن  مقــــدم  گفت  راز/             مسلمین دست دعــــا گـــاه نمـــــاز/شاعر و نویسنده : منصور مقدم  جونقانی/
چهارشنبه 4/5/1391 - 14:2
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته