• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1568
تعداد نظرات : 388
زمان آخرین مطلب : 3841روز قبل
اهل بیت
خبرگزاری فارس: وقتی آیت‌الله بهجت(ره) گریه بر امام حسین(ع) را از نماز شب بالاتر می‌داند، پس هر امر نیکویی که ما را به یاد سیدالشهدا و مصیبت‌های ایشان بیندازد، دارای شأن و منزلت بوده و ضریح امام حسین(ع) نیز از همین موارد است.

به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، این روزها ضریح جدید امام حسین(ع) در قالب کاروان «سفینة النجاة» از شهرهای مختلفی عبور خواهد کرد تا به جایگاه اصلی خود در کربلا برسد.

در این میان عشق و ارادت مردم به این ضریح را شاهد هستیم که گواه آن وداع  9 ساعته مردم شهر قم با ضریح جدید امام حسین(ع) است، در حالی که ضریح مذکور قریب به 5 سال در این شهر مهمان بود، اما مردمی که سراسر وجودشان مملو از عشق حسین(ع) است، با آه، فغان و اندوه آن را بدرقه کردند.

 

 

همچنین استقبال بی‌نظیر مردم تهران از این ضریح، خود نمونه‌ای دیگر از محبت مردم به حسین فاطمه را به تصویر کشید، شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا با اینکه این ضریح هنوز در مضجع منور اباعبدالله قرار نگرفته است، مردم برای تبرک جستن به آن گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند؟

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه به پرسش خبرگزاری فارس پاسخ می‌دهد:

 

 

مؤمنین و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به اموری که به هر نحوی منتسب به آن بزرگواران باشند، علاقه دارند و به آن محبت می‌ورزند، در خصوص ضریح مطهر امام حسین(ع) دوستداران آن حضرت به عنوان بازدید از ضریح به مکان ساخت آن می‌رفتند نه به عنوان زیارت.

اگر چه از باب اینکه منتسب به حضرت اباعبدالله(ع) است مانند عَلَم و ... در ایام عاشورا تیمن و تبرک به آن هم اشکالی ندارد و یا این کار از باب زیارت از راه دور و از مکان خاص و منتسب به آن حضرت به قصد زیارت او انجام می‌شود، اساساً وقتی کسی عاشق دیگری شد هر چه رنگ و بوی او را بدهد دوست می‌دارد و لازم نیست حتماً دست و پای او یا لباس تنش باشد و این حرکات مردم اوج این علاقه و عشق به امام را می‌رساند.

 

 

چه آنکه خواندن زیارت و عرض ارادت داشتن از راه دور چنانچه در میان شیعیان مرسوم است به ویژه بعد از نمازها چه آنکه پیامبر و ائمه طاهرین(ع) باب الله هستند و واسطه فیض الهی‌اند توسل به آن بزرگواران و ارتباط با آن‌ها تنها به زیارت مشاهد مشرفه‌شان محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس تعلیمات خود آن بزرگواران دوستان و شیعیان‌شان از هر جا و در هر زمان می‌توانند ارتباط معنوی با آن‌ها برقرار کنند.

چنانچه شیخ جلیل احمد ابن ابیطالب طبرسی در کتاب «احتجاج» روایت کرده که از ناحیه مقدسه امام زمان(عج) به محمد حمیری بیرون آمد که در آن توقیع امام زمان(عج) فرموده است: هرگاه خواستید توجه کنید به وسیله ما به سوی خداوند تبارک و تعالی و به سوی ما، پس بگویید چنان‌ که خدای تعالی فرموده است: «سلام علی آل یس» تا آخر زیارت شریف آل یس، در این زیارت هیچ گونه زمان و مکانی قید نشده است و هرگاه بخواهیم و از هر جا که بخواهیم می توانیم امام زمان(عج) را با آن زیارت کنیم.

 

 

و نیز علقمة بن محمد خضرمی از امام باقر(ع) روایت می‌کند و می‌گوید: به امام باقر(ع) گفتم که مرا دعایی تعلیم بفرما که آن را در این روز بخوانم، در صورتی که نتوانم مزار امام حسین(ع) را از نزدیک زیارت کنم و بخوانم و به سلام به سوی او از شهرهای دور و از خانه‌ام اشاره کنم؟

امام باقر(ع) فرمود: «هرگاه چنین باشد (یعنی بخواهد از دور زیارت کند) به صحرا بیرون رود یا بر بام بلندی در خانه خود بالا رود و به سوی آن حضرت اشاره کند و زیارت عاشورا را بخواند، بعد از آن دو رکعت نماز بخواند و این کار را در اوایل روز پیش از زوال آفتاب انجام دهد، پس بر حسین(ع) ندبه کند و بر او بگرید و  کسانی را که در خانه‌اش هستند، امر کند ... به گریستن بر آن حضرت ...، در این حالت خدا را در روز قیامت با ثواب 2 هزار حج و 2 هزار عمره و 2 هزار جهاد ملاقات کند که ثواب آن‌ها مثل ثواب کسی باشد که حج و عمره و جهاد در خدمت رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) کند»، این حدیت طولانی است و ما خلاصه آن را با کمی تقدیم و تأخیر ذکر کردیم.

 

 

از این رو، وقتی اشخاص ضریح را می‌بوسند و تبرک می‌کنند، با گفتن «السلام علیک یا اباعبدالله»، دل‌های خود را روانه زیارت امام حسین(ع) می‌کنند.

بنابراین می‌توانیم پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) را از راه دور خصوصاً بعد از نماز زیارت کنیم و پاداش زیارت آن بزرگواران را ببریم.

برای آگاهی بیشتر از کیفیت زیارات و از روایاتی که در این زمینه وارد شده‌اند به کتب ادعیه و زیارات مانند «اقبال» سید بن طاوس و «مصباح» کفعمی و خصوصاً به کتاب «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی بخش زیارات از صفحه 561 تا صفحه 1046 مراجعه شود.

 

پی‌نوشت‌ها:

1.مفاتیح الجنان، شیخ عباس القمی، صفحه 956، ناشر: مرکز نشر فرهنگی رجاء.

2.مفاتیح الجنان، شیخ عباس القمی، صفحه 831 تا 832.

 

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:58
اهل بیت
آدمی به جهت فطرت پاك درونی هنگامی كه از مادر متولد می‌شود با همنشینی و آلودگی در زندگی نفسانی چند روزه، فطرت مطهر و طیبه درونی‌اش به غبار و زنگارهای مختلف دچار گشته، گاهی چنان می‌شود كه انگار نه انگار از جنس روح و از نفخه الهی گونه حضرت جانان است و مبتلا به الوان گونه گون گشته، از دست و دلش اعمال و رفتار و گفتاری بر می‌آید و آن گوهر پاك و طیبه الهی را چنان می‌آلاید كه هرگز به مخیله نیز خطور نمی‌كند كه انسان در زندگی و حیات عاریتی چند صباحی مبتلا به این گونه منهیات می‌شود.

 

اما آدمی به همت مردانه و توجه ظاهری و باطنی به سوی جانان می‌تواند از ابتلا به این گونه آلودگی‌ها به مرور كناره گرفته و به سوی زندگی و سیر تكاملی روحی و معنوی گام برداشته و زندگی دنیوی و زمینی خود را نیز به سلامتی و سعادت ادامه دهد.

روزنه این توجه به مبادی روحی و معنوی موجب ارتقا و صفای روحی و جسمی چنین فردی شده، در نتیجه آدمی با این توجه معنوی پای در جریان و شاهراه حیات مطهر و پاك نهاده، با اضافه تفضل رحمانی و رحیمی حضرت احدیت در مسیر حیات مادی و معنوی طیبه قدم نهاده و به سوی كمال ازلی و ابدی كه همانا قرب حضرت جانان است گام برمی‌دارد.

كسب اخلاق و حیات طیبه و تجلی عینی این ودیعت عظیم الهی در نهاد و باطن هر فرد، از نعمات بیكران حضرت سبحان است كه بر بندگان عنایت می‌شود، چنانکه صاحب چنین فرّ و نعمتی موجب آرامش و امنیت همنوعان و حتی حیات در طبیعت می‌شود.

چنین فردی موجب ظهور و بروز فضائل شده، هرچه از چنین فرد وارسته‌ای به جامعه و حیات طبیعت مادی و حتی معنوی می‌رسد احسان و بركت و تجلی تمام پاكی‌ها و دستگیری از افتادگان و عدالت و دادگری خواهد بود.

قرآن عظیم‌الشان از كسب حیات طیبه كه از آن به نیرو و نور الهی تعبیر شده یاد می‌فرماید و بیان می‌دارد زمانی كه آدمی و آدمیان ولایت الله تعالی را بر خویش دارند به قوه رحمانی و رحیمی از حیات ظلمانی به سوی او كه نورالانوار است رهنمون خواهند شد و نورالانوار یعنی آن مسیر و فلاحی كه هیچ زنگار و لوث و تیرگی در آن اصلاً و ابداً جایی و راهی نداشته بلكه مسیر و جایگاهی طیب و طاهر است كه خداوند جل جلاله به آن وعده فرموده است.

همین ایجاب و ایجاد فكر و عمل در توجه به حقیقت‌الوجود موجب ایجاد و تقویت روحی و قلبی پویندگان طریق طیبه حضرت احدیت می‌شود، اما در این میان سیر زندگی حضرت ختمی مآب(ص) و ائمه طاهرینش بهترین و عینی‌ترین طریق در سیر حیات طیبه چند روزه دنیای خاكی بوده كه علماً و عملاً برای جامعه یكی میلیارد و چند صد میلیونی مسلمانان در اقصی نقاط عالم ترسیم گردیده است.

با توجه به سیر زندگی هركدام از این كاملان طریق حضرت دوست به مدد حضرت رحمان و رحیم و عنایت قدسی حضرات ائمه (ع) و تلاش و توجه به كسب نورانیت الهی گونه، آدمی می‌تواند به پاكی و طهارت اخلاقی و فردی و اجتماعی دست یازد.

همین سیر در مسیر طهارت و پاكی و دوری انسان از گناه و آلودگی‌های ظاهری و باطنی می‌تواند توشه و برات آخرتی در جهت نیل به قرب حق و نعمت حیات ابدی در محضر و پیشگاه جان جانان باشد.

اگر فردی پای در مسیر حیات طیبه گذارد در هر علمی و فنی كه گام بردارد رضای خدا و سعادت دنیوی و اخروی همنوعان و حتی دیگر موجودات عالم را نیز مد نظر قرار می‌دهد، چنانچه در روایات مختلف نیز از حضرات معصومین(ع) بكرات صادرگشته كه چطور در هر علمی و فنی سعادت همنوع و حتی حیوانات را نیز مد نظر قرار می‌دادند تا مبادا توسط ایشان خدای ناكرده حقی از موجودی ضایع گردد هر چند آن موجود حیوان باشد.

در كل اگر سعادت دنیوی و اخروی و همت فردی با تفضل الهی چنان قرین گردید كه در مسیر كسب حیات و حتی ممات طیبه در دنیای خاكی قدم گذارد زهی سعادت و آفرین به این همت مردانه الهی​گون باید گفت.

طیران مرغ دیدی تو زپایبند شهوت

به درآی تا ببینی طیران آدمیت

در این سیر تعلقات مادی و آلودگی‌ها بشدت از صاحب كسب معرفت به مرور دور می‌شود هرچند صاحب این نعمت و فره از لحاظ ظاهری فردی ضعیف‌الجثه باشد اما دانایان و آشنایان دانند كه به همت و توجه به مبادی معنوی، زنگارها و غبار از چهره ملكوتی‌اش زدوده شده است، مثال این امور به فراوانی از حكما و عرفا و علمای اعلام در تاریخ اسلام و علی‌‌الخصوص در میان شیعیان راستین حضرت علی‌المرتضی(ع) ثبت و ضبط شده و به امید حق همچنان خواهد بود.

هوشنگ شكری - جام​جم

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:56
آموزش و تحقيقات
جام جم آنلاین: در خبرها آمده بود سازمان حفاظت از محیط زیست كشور پس از مركز ملی اقیانوس‌شناسی به فكر ساخت كشتی تحقیقاتی خاص خود افتاده است. اصولا كشتی‌های تحقیقاتی بر اساس نیاز و طرح دانشمندانی ساخته شد كه لازم بود با ابزار و ادوات خاص و حساسی، روز‌ها و بلكه ماه‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها به نمونه‌برداری و داده‌برداری از سطح و عمق اقیانوس مشغول باشند.

احتمالا نخستین كشتی‌های تحقیقاتی همان كشتی‌های معمولی بودند كه سرنشینانشان را دانشمندان و محققان تشكیل می‌دادند.

به مرور، نیاز به نصب تجهیزات خاص باعث شد شكل و شمایل كشتی‌های تحقیقاتی تغییر یابد، موتورهای خاصی برای آنها طراحی شود و كلی از اصول مهندسی و زیستی در ساخت آنها به كار رود.

در بررسی تاریخی ساخت كشتی‌های تحقیقاتی همواره با این مهم روبه‌رو هستیم كه همواره قبل از ساخت این گونه كشتی‌ها كه خیلی هم گران‌قیمت هستند، نیاز یا طرحی بزرگ وجود داشته و در حقیقت پیش از ساخت محصول، مشتری مشتاقی شناسایی شده است.

ابهام در این باره و پرسش‌هایی درباره ساختار كشتی‌های تحقیقاتی را در گفت‌وگویی با دكتر عباس نوبختی، مجری طرح شناور تحقیقاتی از موسسه ملی اقیانوس‌شناسی مطرح كردیم كه توجه شما را به آن جلب می‌كنیم.

چرا شناور تحقیقاتی؟

هر كاری ابزار و وسایل خاص خودش را نیاز دارد. مطالعه حوزه آبی كشور هم ابزار خودش را می‌طلبد. ما باید بتوانیم نمونه‌برداری و آنالیز كنیم. محققان برای كار طراحی ابزارهای دریایی، اقیانوس‌شناسی، فیزیك دریا، شیمی دریا و محیط‌زیست آن به ابزارها و اندازه‌گیری‌های خاصی نیاز دارند. جریان‌های دریایی، غلظت نمك دریا و هزار عامل دیگر به وسایل اندازه‌گیری خاص خود نیازمندند كه باید بتوان آنها را به موقعیت لازم منتقل كرد، اندازه‌گیری‌ها را انجام داد و بعد رفت سراغ نقطه دیگری از اقیانوس یا دریا.

كشتی یا شناور تحقیقاتی به ابزار لازم برای انجام این كار مجهز شده است. شاید ظاهرش شبیه دیگر كشتی‌ها باشد، اما ویژگی آن این است كه ابزار خاصی روی كشتی سوار شود.

معمولا كشتی‌های تحقیقاتی را می‌توان به عنوان یك آزمایشگاه سیار تلقی كرد كه پروسه اولیه نمونه‌ها در خود كشتی انجام می‌شود. ممكن است برای تحقیقات بیشتر نمونه را به آزمایشگاه مرجع روی زمین بفرستند، اما اغلب كارها در خود كشتی انجام می‌شود.

شناوری كه ما می‌سازیم در حد متوسط است. تعداد كشتی‌ها در كشورها متناسب با كاری كه انجام می‌دهند متفاوت است. مثلا از صد و چند كشتی گرفته تا هفت هشت كشتی در كشورهای همسایه مثل تركیه، كویت و... اما در كشور ما این اولین كشتی است كه در حال ساخت آن هستیم.

نیاز اصلی ما چه بوده كه ما را به سمت ساخت این كشتی سوق داده؟ منظورم این است كه چه تحقیقاتی روی زمین مانده بود كه لازم شد این كشتی را بسازیم؟

اصلی‌ترین بحث این است كه ما برای انجام هر كار مهندسی نیاز به داده‌های مهندسی داریم. مثلا در زمان جنگ سكوهای نفتی آسیب دید. در خلیج‌فارس آلودگی ایجاد شد. هیچ روشی نیست كه ثابت كنید آلودگی قبل و بعد از تخریب سكوها، ناشی از این تخریب بوده است. اما اگر اطلاعات داشته باشیم، مرتب آب‌ها را از لحاظ آلودگی و ده‌ها پارامتر علمی دیگر اندازه می‌گیریم، اینها مرجع می‌شود و می‌تواند زمینه كارهای دیگر قرار بگیرد یا می‌خواهید در جایی كارخانه بزنید، آب‌شیرین‌كن بزنید یا یك سكوی دریایی بسازید، آب باید ویژگی خاصی داشته باشد. تنها از طریق تحقیق و نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌‌ها می‌شود به این نتیجه رسید كه آن نقطه برای این كار مناسب است یا نه.

برای این موارد كه اشاره كردید به نظر می‌رسد بویه‌ ارزان‌تر و تكنولوژی‌اش در دسترس‌تر است. چرا به سمت ساخت و توسعه آن نرفتیم؟

بویه برای اندازه‌گیری‌های ثابت خوب است. شما بویه را در جایی داخل دریا نصب می‌كنید سرعت باد را در طول زمان، اندازه می‌گیرید، موج و اختلاف جزر و مد را اندازه می‌گیرید این مربوط به نقطه‌ای است كه بویه را سوار كردید. وقتی دریای عمان و خلیج‌فارس و شمال اقیانوس هند را دارید، اگر بخواهید از همه این مكان‌ها با بویه داده‌برداری كنید، عملی نخواهد بود. باید شناوری باشد كه حركت كند، در محل مورد نظر شما مستقر شود و آن كار را انجام دهد. بخصوص وقتی صحبت از داده‌برداری یا نمونه‌برداری از اعماق دریا می‌شود. این كشتی‌ قادر است تا عمق 3000 متری نمونه‌برداری و داده‌برداری كند، از رسوبات كف دریا نمونه‌ بردارد و بسیاری از آنالیزها و آزمایش‌ها را نیز خودش انجام دهد. چون ابزار خاص برای این كار را می‌توان روی آن سوار كرد.

اگر بحث لزوم جابه‌جایی كه گفتید را بپذیریم، باز هم به نظر می‌رسد این ابزارهایی كه نام بردید را می‌شود روی هر كشتی‌ای نصب كرد و به دریا برد.

آن كشتی باید برای آن منظور طراحی شده باشد. هر كشتی متناسب با ماموریتی كه دارد شكل و ابعاد خاصی هم دارد. كشتی‌های باری پهن و كشتی‌های نظامی باریك و بلند هستند. كشتی‌های تحقیقاتی طوری هستند كه باید تعادل خوبی داشته باشند. دستگاهی روی آنها سوار است كه به صورت دینامیكی موقعیت شناور را تثبیت می‌كند. یعنی بدون انداختن لنگر می‌تواند در یك نقطه خاص بایستد و با موتورهای جانبی به جلو و عقب حركت می‌كند. پروانه‌هایی كه در عرض كشتی نصب می‌شود سبب می‌شود هر طور كه می‌خواهید حركت كنید و در هر موقعیت كه می‌خواهید بایستید.

لذا باید متناسب با آن ابزار در آن تغییراتی ایجاد شود مثلا بعضی از سنسورها باید بیرون كشتی نصب شوند. یا آنتن رادار از كف كشتی بیرون بزند و ماموریت خود را برای داده‌برداری راداری از كف اقیانوس انجام دهد.

نگرانی وجود دارد كه ابزار را بیاوریم اما برنامه‌ای برای بهره‌برداری از آن نداشته باشیم. مثل تب خرید دستگاه‌های CNC كه در دهه 60 همه كارگاه‌های ایرانی را پر از دستگاه‌های تراش مدرن كرده بود، اما هیچ خروجی فناورانه‌ای نداشت.

نوبختی: دریاها و اقیانوس‌ها با منابع عظیمی كه در دل خود نهفته دارند، بخش بزرگی از سطح زمین را پوشانده‌اند. دو‌سوم كره زمین آب است یعنی 50 درصد كل زمین متعلق به همه مردم دنیاست. كسی می‌تواند از این نعمت همگانی استفاده كند كه ابزار لازم را دارد و ما داریم آن را می‌سازیم

نه جای نگرانی وجود ندارد. چون ما پیش از این كه ابزار را داشته باشیم، كارهای تحقیقاتی متعددی را تعریف كرده و انجام داده‌ایم. پس برنامه وجود دارد، منتهی اگر ابزار داشته باشیم راندمان بهتر خواهد بود و دستمان برای تعریف طرح‌های علمی‌تر و جسورانه‌تر مثلا كاوش در اعماق اقیانوس هند باز خواهد شد. بحث دریا بحث وسیع‌تری است. دو‌سوم كره زمین آب است، 80 درصد آن مشاع و متعلق به همه است یعنی 50 درصد كره زمین مشاع است. چه كسی می‌تواند استفاده كند؟ كسی كه ابزار آن را دارد.

آیا قبل از شروع ساخت این شناور، تیم ایرانی تلاش كرده با تیم‌هایی كه كشتی تحقیقاتی دارند كار مشترك انجام دهد تا از تجربه‌های آن تحقیقات برای طراحی و ساخت یك شناور عملیاتی‌تر و پیشرفته‌تر استفاده شود؟

بله. ما هم سازمان منطقه‌ای داریم هم بین‌‌المللی كه روی بدنه‌های آبی دنیا كار می‌كنند؛ سازمان‌هایی مثل IOI و IOC ، سازمان‌هایی هستند كه در كشورها به صورت گروهی كار می‌كنند. دو سه سازمان در منطقه ما هم هست. یكی در اقیانوس هند است كه هر سال با آنها جلسه مشترك داریم. دیگری در كشورهای خلیج فارس است كه از این قبیل گشت‌ها با آنها به دفعات انجام شده است.

طبقه‌بندی‌های مختلف برای كشتی‌های تحقیقاتی وجود دارد. این كشتی در كدام طبقه‌بندی قرار می‌گیرد؟ به زبان ساده‌تر چه آزمایشگاهی در این شناور ساخته خواهد شد؟

ما در این كشتی چهار آزمایشگاه داریم. فیزیك دریا، شیمی دریا و دو آزمایشگاه خشك و تر برای نمونه‌برداری. كار این شناور بیشتر كار تحقیقات زمین‌شناسی به عنوان فیزیك، تغییرات و تركیبات آب به عنوان شیمی، جهت و سرعت جریان‌های دریایی و درجه حرارت آب در اعماق مختلف دریاست.

كشتی تحقیقاتی ایران كجا طراحی شده و چه كسی آن را می‌سازد و در نهایت این‌كه الان در چه مرحله‌ای است؟

ما با سازمان صنایع دریایی قراردادی داریم. طراحی و ساخت شناور تحقیقاتی ما توسط این سازمان انجام می‌شود. الان هم در حال ساخت است. بدنه‌اش تقریبا تمام شده و موتورهایش را هم خریده‌ایم كه بزودی نصب می‌شود.

اما تجهیزات آزمایشگاهی را دیگر خودمان نمی‌سازیم. آنها را باید از خارج بخریم، بعضی از این تجهیزات را فقط یكی دو كشور می‌سازند. دركل تلاش داریم با مشاركت بین‌المللی نخستین كشتی تحقیقاتی ایران را بسازیم.

چند دانشمند و محقق و برای چه مدتی می‌توانند سوار بر این كشتی راهی كاوش آب‌های آزاد جهان شوند؟

11 خدمه برای اداره كشتی و 16 نفر به عنوان محقق می‌توانند در هر سفر در نهایت 45 روز در دریا باشند. پس به نوعی این كشتی برای كاوش‌های محلی كاربرد دارد. البته كه 45 روز زمان خوبی است. مدتی كه كشتی می‌تواند در دریا بماند، به ذخیره سوخت و آب بستگی دارد.

پیش‌بینی می‌كنید چه دستاوردها یا خبرهایی پس از به آب‌اندازی كشتی خواهیم شنید؟ به عبارتی مردم خودشان را برای چه جشنی آماده كنند؟

در درجه اول باید بدنه آبی كشور را خوب بشناسیم. الان پروژه‌های عمرانی مجبورند از اطلاعات سایر كشورها برای فعالیت در حوزه آبی خودمان استفاده كنند كه این اصلا جالب نیست. در درجه اول باید خلأ اطلاعاتی خودمان را پر كنیم، بعد هم با كشورهای همسایه و شمال اقیانوس هند (چون متاثر از تجهیزات اقیانوس هند هستیم) باب همكاری را باز خواهیم كرد.

سپس سراغ رسوباتی كه كف دریاست خواهیم رفت كه می‌تواند نشان از معادن كف دریا داشته باشد. چون بعضی تركیبات معدنی فقط در دریا وجود دارد. برای مثال منیزیم و منگنز كه معادن غنی آن فقط در كف دریا وجود دارد و آنها را به صورت كلوخ استخراج می‌كنند.

شهرام یزدان‌پناه

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:53
اخلاق
در دین اسلام برای هر فعل و منش و رفتار انسان ادب مخصوصی بیان شده است. از این جهت كه آدمی می‌خواهد در این دار دنیا رنگ خدایی به خود بگیرد و این مستلزم رعایت دستورهایی است كه دین كامل و حكیمانه الهی بیان داشته است.

 

 آداب چیزی فراتر از ترك محرمات و انجام واجبات است. اعتنای به انجام مستحبات و ترك مكروهات و داشتن برنامه نسبت به امور مباح، باعث می‌شود تمام زیر و بم زندگی شخص دارای برنامه و دستور مختص خود باشد. متذكر بودن نسبت به این دستورات و برنامه‌ها را مراقبت می‌گویند.

در تاریخ اسلام كتاب‌های زیادی در زمینه مسأله مراقبت نوشته شده كه از مشهورترین آنها فلاح‌السائل سیدابن طاووس و المراقبات میرزاجواد ملكی تبریزی را می‌توان ذكر كرد.

ترتیب كتاب مرحوم تبریزی كه با ویرایش و چینش شاگرد برجسته ایشان امام خمینی(ره) تدارك دیده شده است، بر اساس ترتیب ماه‌های قمری است. یعنی از ماه محرم آغاز شده و به ذی‌الحجه ختم می‌گردد.

این عالم ربانی كه خود یك عارف بزرگ بود و محضر دانشمند اخلاقی بزرگ ملاحسینقلی همدانی را درك كرده بود، در ابتدای مراقبات ماه محرم می‌نویسد كه برای دوستان اهل‌البیت(ع) شایسته است كه به حكم دوستی و وفا، ایمان به خداوند و نبوت نبی اكرم(ص)، در دهه اول ماه محرم آثار حزن و غم در قلب، صورت و شیوه ظاهری اش آشكار شود حتی به سبب مصایب و فجایعی كه بر امام حسین(ع) و اهل‌بیت محترم ایشان وارد شده، نسبت به خورد و خوراك و كلام خویش هم تغییر حالت داشته باشد و مثل سایر اوقات رفتار نكند.

یعنی وضعش به گونه‌ای باشد كه حرمت اهل‌بیت نبی از حرمت خانواده خودش كمتر نباشد به این معنی كه اگر مصیبتی به خود و خویشانش می‌رسید آیا رفتارش تغییر نمی‌كرد؟ و بر اثر مصیبت‌های وارده اظهار فرح و شادی می‌كرد؟ و این‌كه قلب و حتی ظاهر او حزین و غمین نیست؟

از این جهت ضرورت دارد انسان محب اهل‌البیت و شیعیان این ذوات مطهر، در عبادت و اقامه عزا و خواندن ادعیه و زیارات معتبر كوشا باشد.

بخصوص در روز عاشورا تا عصر چیزی نخورد و ننوشد و حتی سخن گفتن با برادران و دیدار دوستان را هم ترك كند و این روز برای وی روز عزا و حزن باشد؛ و او اگر بتواند در خانه خود، یا در مساجد یا خانه‌های دوستان، به اقامه عزا بپردازد و سعی كند در عزای خویش اخلاص را رعایت كند.

از طرف دیگر در حوادث زمان امام حسین(ع) و حالات اهل‌بیت نبی(ص) بیندیشد و حالات آن بزرگواران را هنگام گرفتاری مد نظر خویش قرار دهد و در مقامات والا و بالای آن بزرگواران تفكر كند. تفكری كه به ازدیاد معرفت او منجر شود و او را ترغیب به پیروی از خوبی‌ها و دوری از كژی‌ها كند.

خلاصه بیان مرحوم ملكی این است كه انسان ادب ماه محرم را رعایت كند. ادب این ماه باید در ظاهر و باطن شخص محب و دوستدار معلوم باشد.

با این توضیح لازم می‌شود در جوامعی كه منتسب به امام حسین(ع) هستند و خود را از محبین و شیعیان حضرت می‌دانند، ادب حسینی را نه‌تنها در زندگی فردی كه در زندگی اجتماعی خویش، در خیابان‌ها، در مغازه‌ها، در رسانه‌ها و... مراعات كنند.

قاسم جعفرزاده - جا​م ​جم

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:52
محبت و عاطفه
هر روز میلیون‌ها هدیه در چهارگوشه جهان بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود؛ هدیه‌هایی كه قرار است نشان دهد آدم‌ها چقدر به فكر هم هستند و تا چه حد برای یكدیگر ارزش قائل می‌شوند. در میان انسان‌ها، بسیارند افرادی كه ترجیح می‌دهند از میان هدایای مختلف به‌كمك یك شاخه گل زیبا یا یك دسته گل رنگارنگ، احساساتشان را بروز دهند.

 

شاید به همین دلیل، در كشورهای مختلف دسته‌ گل‌های زیبا و خوش‌رنگ، همیشه یكی از بهترین هدیه‌ها به حساب می‌آید.

هدیه‌هایی كه در مناسبت‌های مختلف كاربرد دارد؛ از عروسی و تولد گرفته تا مراسم ختم و عزاداری. پشت‌سر هریك از این دسته‌های گل هم مفهوم زیبایی نهفته است؛ تولدت مبارك، تبریك می‌گویم، ممنونم، دوستت دارم، به فكرت بودم و... مفاهیمی كه به زبان گل‌ها خیلی زیباتر و شیرین‌تر بیان می‌شود.

مردم اهل هر سرزمینی كه باشند، در هر سن و سالی و با هر سلیقه‌ای، زیبایی را درك می‌كنند و طراوت و شادابی گل‌ها، این حس را در وجودشان برمی‌انگیزد.

طبق تحقیقی كه یكی از محققان اروپایی در این زمینه انجام داده است، 92 درصد خانم‌ها آخرین دفعه‌ای كه گلی را دریافت كرده‌اند به یاد دارند و 97 درصد زنان و مردان آخرین مرتبه‌ای را كه گلی هدیه گرفته‌اند، در خاطرشان ثبت شده و از آن به عنوان خاطره‌ای خوب یاد می‌كنند. همین نكته نشان می‌دهد دسته گل‌ها تا چه حد می‌تواند در ذهن و یاد دوستان باقی بماند.

اروپایی‌ها هر روز گل می‌خرند

كمتر كسی است كه هر روز حوصله داشته باشد به گلفروشی برود و چند شاخه گل برای خود، خانواده یا دوستانش بخرد. برای همین هم معمولا خرید گل محدود می‌شود به روزها و مراسم خاص.

با این حال، امروزه در بسیاری از كشورها مانند آلمان و فرانسه اگر به سوپرماركت‌ها هم سری بزنید، شاخه‌‌ها و دسته‌های كوچك گل را خواهید دید؛ گل‌هایی كه كنار شیر و روزنامه‌های صبح چیده شده‌ تا مشتریان بتوانند براحتی آنها را تهیه كرده و به خانه ببرند.

البته معمولا تنوع زیادی در این میان وجود ندارد و به همین دلیل قیمت گل‌های داخل سوپر هم كمتر از گلفروشی‌های بزرگ و خاص شهر است، ولی همین كه مردم می‌توانند براحتی و همان اول صبح، همراه با یك روزنامه شاخه گلی هم بخرند و به خانه ببرند، برایشان كافی است.

نكته دیگر هم ساده‌بودن دسته‌های گل در این‌كشورهاست؛ مردم اروپا معمولا خیلی دوست ندارند دسته‌ گل‌های شلوغی را كه با كاغذهای فراوان رنگارنگ یا اكلیل و روبان و... تزئین شده، خریداری كنند.

آنها از گذاشتن یك یا چند شاخه گل رز داخل گلدان بلور ساده بسیار بیشتر از خرید دسته گلی بزرگ و متفاوت لذت می‌برند.

طوری كه گاهی تصور می‌شود نهایت تزئین در‌این‌كشورها، پیچیدن روبانی همرنگ دور چند شاخه گل است.

به هرجا می‌خواهید گل بفرستید

دنیا تغییر كرده و حالا ممكن است همه اعضای خانواده، مانند گذشته دور هم نباشند؛ این روزها خیلی طبیعی است اگر چند نفر از دوستان و آشنایان در شهر یا حتی كشور دیگری زندگی كنند و ماه‌ها نتوانند سایر اعضای خانواده و دوستانشان را از نزدیك ببینند.

اما پابه‌پای این تغییر شیوه زندگی، تكنولوژی و خدمات نوین هم پیشرفت كرده تا به مردم دنیا كمك كند یكدیگر را فراموش نكنند؛ برای همین هم امروز از بسیاری از كشورهای دنیا می‌توانید دسته گلی زیبا برای عزیزی كه در كشور دیگری زندگی می‌كند ارسال كنید؛ البته بدون این‌كه نیاز باشد شما خودتان هم آنجا حضور داشته باشید.

‌این موضوع به كمك اینترنت، خیلی هم سخت و پیچیده نیست؛ فقط كافی است به یكی از سایت‌های معتبر برای تهیه گل مراجعه كنید و بعد از این‌كه پول را به حساب آن فروشگاه واریز كردید، نام و آدرس فرد گیرنده را در قسمت مربوط بنویسید. همین‌جا كار شما تمام می‌شود و دسته گلی كه پسندیده‌اید، در روز خاصی كه سفارش داده‌اید، به دست فرد مورد نظر می‌رسد.‌

حالا كه در بسیاری از نقاط جهان در كنار تجارت‌های مختلف، رقابت گلفروشی‌های آنلاین هم بیشتر از سال‌های قبل شده است؛ آنها سعی می‌كنند خدمات بیشتر و متنوع‌تری را به مشتریان ارائه دهند.

مثلا یكی از این مراكز به ازای خرید هر 13 دلار گل، یك كارت رایگان روی دسته یا سبد گل شما قرار می‌دهد یا مركز دیگری برای مسافت‌های طولانی، هزینه منطقی‌تری را دریافت می‌كند.

همه اینها باعث می‌شود مردم خرید و ارسال گل را فراموش نكنند تا به دوستان‌ خود نشان دهند همچنان به یادشان هستند و آنها را دوست دارند.

ژاپن؛ اینجا دسته گل‌ها سروته است

خریدن گل و هدیه دادن به دوستان و آشنایان در ژاپن هم مانند سایر كشورهای دنیا طرفداران زیادی دارد؛ اما بعضی‌ رفتارها و آدابی كه مردم ژاپن هنگام خرید و تقدیم‌كردن گل باید در نظر داشته باشند، كاملا متفاوت با سایر فرهنگ‌هاست.

‌مثلا در ژاپن به هیچ وجه نباید به كسی گل سفید هدیه داد؛ چراكه گل سفید نشانه مرگ است و آن را بسیار بد می‌دانند. ‌همچنین شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید پس از خرید گل، شیوه حمل آن نیز موضوع مهمی است كه چشم بادامی‌ها به آن اهمیت زیادی می‌دهند.

آنها اعتقاد دارند دسته گل باید رو به زمین و برعكس گرفته شود؛ بنابراین شاخه‌ها در دست فرد است و گل‌ها به طرف زمین. البته ژاپنی‌ها برای این كار دلیل جالبی هم دارند؛ آنها می‌گویند اگر دسته گل را به سمت زمین بگیرند و راه بروند، در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌‌های شلوغ شهر مزاحمتی برای سایر عابران ایجاد نمی‌شود و عبور و مرور آنها را مختل نمی‌كند.

علاوه بر این، ژاپنی‌ها خیلی از حشرات خوششان نمی‌آید و اگر دسته گل را به سمت پایین بگیرند، از دست آنها هم در امان خواهند ماند.

ژاپنی‌ها به مناسبت‌های مختلف گل می‌خرند، ولی بیشترین میزان استفاده از این گل‌ها‌ هنگامی است كه می‌خواهند سراغ مزار یكی از بستگان بروند. به همین دلیل اگر در این كشور به مغازه گلفروشی بروید، حتما دسته گل‌هایی از پیش آماده شده خواهید دید كه البته با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود.

نكته جالب در كشور خورشید تابان این‌كه خانم‌ها معمولا بیشتر از آقایان گل می‌خرند و حتی می‌توان گفت بندرت پیش می‌آید مردی اهل ژاپن را هنگام خرید گل ببینید.

البته لازم است این نكته را هم بدانید كه گل در ژاپن اصلا ارزان نیست و مثلا قیمت یك شاخه گل رز حداقل 200 ین است كه با توجه به فصل و مناسبت‌ها تغییر كرده و بیشتر هم خواهد شد.

چین؛ هر گلی یك معنا دارد

چین سرزمین گل و گیاه است و هر گلی در این كشور مفهوم خاص خودش را دارد؛ مثلا رنگ قرمز گل رز چینی و گل انار نماد شانس است و به همین دلیل هدیه‌ای فوق‌العاده‌ برای تولد و جشن فارغ‌التحصیلی به حساب می‌آید.

گل نیلوفر هم هدیه خوبی به مناسبت ازدواج است یا برای تقدیم‌كردن به دوستی عزیز؛ چراكه معنایش آرزوی صد سال عشق و دوستی است.

اركیده نشان‌دهنده باروری است و می‌توان آن را به خانم‌های باردار یا زنانی كه تازه ازدواج كرده‌اند هدیه داد. درحالی كه گل نرگس‌ باید به‌فردی اهدا شود كه دنبال پیشرفت شغلی است و می‌خواهد در كارش ارتقا یابد.

‌در فرهنگ چینی، گل‌ها گاهی معانی منفی هم دارد؛ به عنوان نمونه، گل‌هایی كه براحتی از هم جدا می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده همسری بی‌وفا باشد. همچنین هر‌گل یا گیاهی كه خار و تیغ داشته باشد، نشانه درد و بدبختی است و به همین دلیل چینی‌ها خیلی آن را دوست ندارند و به یكدیگر هدیه نمی‌دهند.

فرانسه؛ اگر دعوت شدید، حتما گل ببرید

اگر روزی یك فرانسوی شما را به خانه‌اش دعوت كرد، یادتان باشد حتما برایش گل بخرید، البته همراه با یك بسته شكلات. وقتی كه وارد خانه شدید، حتما قبل از شروع صحبت‌ها گل را تقدیم صاحبخانه كنید.

در ضمن، خوب است بدانید در فرانسه گل‌های داوودی برای مجلس ترحیم است و رزهای قرمز برای افرادی كه عاشق یكدیگر هستند؛ بنابراین باید در انتخاب نوع گل دقت كنید تا سوءتفاهمی پیش نیاید. در این كشور میخك نیز به معنای آرزوی بد و بدخواهی است. علاوه بر این، حواستان باشد ‌تعداد شاخه‌های گل در یك دسته، حتما باید فرد باشد؛ چراكه سنتی قدیمی در اروپا بر این نكته تاكید دارد.

آلمان؛ گل‌ها را از قبل بفرستید

آلمانی‌ها از گل دادن و گل گرفتن بسیار لذت می‌برند، ولی تصور می‌كنند اگر گل را قبل از شروع مهمانی ارسال كنید یا حتی آن را در روز بعد از مهمانی برای صاحبخانه بفرستید، محترمانه‌تر بوده و نشان‌دهنده ادب شماست. ‌همچنین در آلمان به هیچ‌وجه رز قرمز به كسی هدیه ندهید؛ چراكه این گل‌ها نشانه عشق و دوست داشتن است و ممكن است شما به اشتباه برای خودتان دردسر درست كنید.

روسیه؛ زوج و فرد را رعایت كنید

خیلی‌ها هنگام خرید گل به تعداد شاخه‌ها دقت نمی‌كنند. اگر روزی گذرتان به روسیه افتاد، یادتان باشد به این موضوع كاملا توجه داشته باشید، چراكه روس‌ها برای شركت در مراسم خاكسپاری دسته گل‌هایی با تعداد شاخه‌های زوج تهیه می‌كنند و در سایر مراسم این‌تعداد مثل عادت‌ اروپایی‌ها فرد است.


مكزیك؛ با گل به خانه نو بروید

اگر فردی در مكزیك بخواهد به دیدن دوست و آشنایی برود كه تازه خانه‌اش را تغییر داده، حتما باید برای او گل بخرد یا دسته گلی را به خانه‌ جدیدش بفرستد. مردم مكزیك از خرید گل و هدیه‌دادن و گرفتن آن بسیار لذت می‌برند.

البته موضوع دیگر، انتخاب رنگ گل است؛ مكزیكی‌ها بر این باورند كه گل‌های قرمز بدشانسی و بدبختی می‌آورد و به همین دلیل نباید آنها را به كسی هدیه داد. گل‌های زرد هم از نظر آنها با مرگ در ارتباط است و به همین دلیل فقط برای تزیین قبرها از آن استفاده می‌كنند.


نیلوفر اسعدی‌بیگی - جام جم

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:49
اطلاعات دارویی و پزشکی

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد اعلام کرد: ۷۰ درصد افراد چاق کبد چرب دارند، چاقی شکمی خطرناک تر از چاقی کل بدن است و بیماری کبد چرب که در این افراد شایعتر است عامل مهم ابتلابه سکته قلبی و مغزی است.

خبرگزاری فارس: 70 درصد چاق‌ها کبد چرب دارند/ کبد چرب خطر سکته را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، ناصر ابراهیمی دریانی در حاشیه دوازدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد که در سالن همایش رازی برگزار شد اظهار داشت: کبد چرب امروزه یکی از بیماری‌های شایع در جامعه است و در افرادی که دچار چاقی به ویژه چاقی شکمی هستند بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد کبد چرب مربوط به افراد چاق است افزود: البته نباید فراموش کرد که خطر کبد چرب در افرادی که فقط شکم دارند بیشتر از افرادی است که تمام بدن آنها چاق است.

این فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد: کبد چرب مانند بمب ساعتی است که علامتی ندارد و آرام آرام پیشرفت می‌کند و در نهایت به سیروز کبدی (کبد خشک) منجر می‌شود و یک مرتبه فرد متوجه می‌شود که شکمش آب می‌آورد و ورم می‌کند که ممکن است در نهایت نیاز به پیوند کبد داشته باشد و خطر سرطان کبد نیز در این افراد نسبت به بقیه بیشتر است.

وی با اشاره به فرهنگ غلط جامعه نسبت به تمایل والدین برای چاق شدن فرزندانشان در دوران کودکی افزود: کودکانی که از ابتدا چاق هستند در بزرگسالی بیشتر در معرض کبد چرب هستند و درمانشان هم سخت‌تر است.

ابراهیمی دریانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات افراد چاق افزود: افراد چاق بیشتر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند و درصدی از آنها بیشتر در معرض دیابت، سنگ کیسه صفرا، تورم لوزالمعده و کاهش ایمنی بدن هستند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش کبد تأکید کرد: حتی تأثیر واکسن‌ها به ویژه واکسن هپاتیت در افراد چاق کمتر است و مطالعات نشان می‌دهد آنتی بادی هر واکسن که در بدن فرد تولید می‌شود در افراد چاق نسبت به افراد عادی کمتر است.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران این فرهنگ باید در جامعه جا بیفتد که چاقی علاوه بر سایر مشکلات می‌تواند عامل از بین برنده کبد باشند.

وی بیان داشت: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار کبد چرب هستند فقط به دلیل بیماری کبدی از بین نمی‌روند بلکه بیشتر دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد به تحقیقات انجام شده اخیر در بیمارستان امام خمینی تهران اشاره کرد و گفت: طی تحقیقاتی که در دو سال اخیر انجام شد متوجه شدیم افرادی که دچار کبد چرب هستند پلاک‌های مربوط به تصلب شرایین در عروق کاروتید (عروق گردنی که خون را به مغز می‌رسانند) در آینده منجر به بسته شدن رگ می‌شود و بیشتر در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند حتی در بررسی‌هایی که در خارج از کشور انجام شده مشخص شد افرادی که کبد چرب دارند بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار می‌گیرند.

وی کم تحرکی و زندگی مادی را از عواملی دانست که در ایجاد کبد چرب بسیار دخیل‌ هستند و افزود: تلویزیون به عنوان منبع اصلی سرگرمی برای قشر جوان سبب شد تا فرد بدون اینکه تحرک داشته باشد پای تلویزیون بنشیند و هر چیزی را بدون توجه بخورد در صورتی که ورزش و کاهش وزن می‌تواند بهترین راه‌حل برای درمان این بیماری باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه کبد چرب در سه مرحله پیشرفت می‌کند افزود: در مرحله اول چربی دور کبد جمع می‌شود و در صورت رعایت نشدن به التهاب کبدی منجر می‌شود و اگر این مرحله هم جدی گرفته نشود به سیروز کبدی می‌انجامد و مطالعات نشان داده 20 درصد افرادی که دچار التهاب کبدی می‌شوند به سیروز کبدی هم مبتلا می‌شوند.

وی گفت: این هشداری برای جامه به ویژه افرادی که دارای دیابت، فشار خون بالا، چربی خون هستند است و به تمام این افراد توصیه می‌کنیم تا برای تشخیص کبد چرب سونوگرافی و تست‌های کبدی را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از طرفی بین روده و کبد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد به طوری که مهمترین عارضه‌ای که در ایجاد کبد چرب وجود دارد. تغییر نوع میکروب‌های روده‌ای است زیرا افرادی که کبد چرب دارند به مرور سد دفاعی دیواره روده آنها از بین می‌رود و بسیاری از مواد نظیر آندوتوکسین و مواد التهابی دیگر وارد بدن می‌شود که در نهایت روی کبد اثر می‌گذارد.

ابراهیمی دریانی گفت: حتی امروزه برخی محققان معتقدند نوع میکروبهایی که در روده افراد چاق وجود دارد با افراد لاغر کاملاً متفاوت است.

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:44
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: وزارت بهداشت هشدار داد: افرادی که خالکوبی می‌کنند، 10برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند.

خبرگزاری فارس: تاتو خطر بروز هپاتیت C را ۱۰ برابر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا مورکیان، کارشناس امور آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: افرادی که خالکوبی می‌کنند 10برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت c قرار دارند.

وی اظهارداشت: تاتو کردن غیر از درد فراوان، خونریزی زیادی هم به همراه دارد همچنین خالکوبی می‌تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی ایدز  و هپاتیت قرار دهد.

مورکیان عنوان کرد: انجام خالکوبی در مراکز سنتی آلوده که غیر مجاز هستند همچنین بزرگی خالکوبی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سایر بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت B، سیفلیس، جذام و سل نیز می‌تواند از طریق خالکوبی یا تاتو منتقل شوند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:42
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که افراد شاغل نسبت به غیرشاغل کمتر در معرض حملات قلبی قرار دارند.

خبرگزاری فارس: افراد شاغل کمتر به حمله قلبی دچار می‌شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری Mena، این تحقیقات از حدود 13 فرد شاغل نشان داد: برخی علائم در افراد غیرشاغل بروز می‌کند که باعث ظهور نگرانی، استرس دائمی و عدم آگاهی یا اهمال در برخورد با بیماریها و همچنین ضعف دستگاه ایمنی به خاطر وخامت وضعیت روانی می‌شود.

این تحقیقات به افزایش میانگین ابتلا در صورت سیگار کشیدن یا داشتن فشار خون بالا یا دیابت و بیماریهای مزمن و نظایر آن اشاره دارد.

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial infarction) عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت، در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت از بین ‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد.

این توقف گردش خون می‌تواند به‌طور ناگهانی بدون هیچ علائم قبلی نمایان شود یا پس از تعدادی از حملات آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد.

عمده‌ترین دلیل ایجاد سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود.

سکته قلبی نوعی عارضۀ فراگیر است که هر ساله باعث درگذشتن هزاران نفر می‌شود.

به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و فقط در آمریکا، در سال 2004 میلادی، بیش از 150 هزار نفر از این عارضه جان ‌باختند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:30
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: محققان آمریکایی موفق شدند آنزیم مسئول مسمومیت بارداری را شناسایی کنند.

خبرگزاری فارس: آنزیم مسئول مسمومیت بارداری شناسایی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، یک تیم از محققان ‌آمریکایی موفق شدند آنزیم مسئول افزایش خطرات ابتلا به فشار خون بالا در زنان باردار را که باعث بروز موارد مسمومیتهای بارداری می‌شود؛ شناسایی کنند.

مسمومیت بارداری خطر بزرگی برای سلامت زنان باردار و جنین به شمار می‌رود.

محققان کشف کردند: افزایش سطح آنزیم "سایب -2 جى-2 " در سلولهای جفت و ادرار خطر ابتلا به فشار خون بارداری و سپس مسمومیت بارداری را تا حد زیادی بالا می‌برد.

محققان گفتند: مسمومیت بارداری یکی از بیشترین مشکلات سلامت است که در بین زنان باردار روی می‌دهد و ممکن است سلامت مادر و جنین را با خطرات زیادی مواجه کند.

برخی زنان در سه ماهه سوم حاملگی دچار افزایش فشار خون می‌شوند. این حالت فشارخون حاملگی (پره اکلامپسی) نامیده می‌شود.

مبتلایان به این عارضه، در دوران حاملگی به تدریج دچار افزایش فشار خون بالا (هیپرتانسیون) و ترشح پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) می‌شوند.

علائم پره اکلامپسی می‌تواند در هر زمانی از نیمه دوم حاملگی ظاهر شود، شامل نیمه دوم حاملگی (بعد از 20 هفته از بارداری) یا در چند روز اول پس از زایمان، و معمولاً علائم را در چند روز پس از زایمان از بین می‌روند.

مسمومیت حاملگی یک وضعیت خطرناک است که با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می‌شود و می‌تواند عوارض جدی برای مادر و نوزاد همراه داشته باشد.

درمان قطعی مسمومیت بارداری با تولد نوزاد انجام می‌شود که اغلب به زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد منجر می‌شود.

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:28
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: محققان بر اساس تحقیقات جدید خود در انگلیس دریافتند که افراد شب زنده دار باهوش‌تر هستند.

خبرگزاری فارس: شب زنده داران باهوش‌تر هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، همگان معتقدند که خوابیدن زودهنگام به تجدید سلولهای مغزی کمک می‌کند و به انسان قدرت بیشتری برای تعادل می‌دهد اما برخلاف این پیش بینی دائمی، تحقیقات جدید در انگلیس نشان می‌دهد افرادی که شب زنده داری می‌کنند؛ باهوش تر از افرادی هستند که زودهنگام می‌خوابند.

این تحقیقات به وجود رابطه بین شب زنده داری و هوش اشاره می‌کند به ویژه که این تحقیقات شب زنده داران را در گروه افراد باهوش زیاد طبقه بندی می‌کند.

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند: میانگین هوش گروهی که زودهنگام می‌خوابند کمتر از میانگین هوش در معیار جهانی است در حالی که هوش زیاد متعلق به کسانی است که زودهنگام نمی‌خوابند.

این تحقیقات از شمار زیادی از شهروندان انگلیسی انجام شد و محققان ساعات خواب آنها به ویژه در تعطیلات را زیر نظر گرفتند و دریافتند که بین میانگین هوش و ساعات شب زنده داری ارتباط وجود دارد.

این تحقیقات تحول جدیدی به شمار می‌رود زیرا مزایای عادتی را همواره پزشکان به ما توصیه کرده‌اند که از آن دوری کنیم یعنی دیر خوابیدن را توضیح می‌دهد.

چهارشنبه 8/9/1391 - 16:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته