• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 148
زمان آخرین مطلب : 5022روز قبل
دانستنی های علمی

7 شخصیت منفی كه آنها را نمی شناسید ....

بسیاری از اوقات اطرافیانمان از لحاظ روحی اشخاص متعادل، شاداب و سالمی نیستند. اگرچه ممکن است شما فرد مثبتی باشید اما هنگامی که با چنین افرادی برخورد می کنید، احساس نگرانی به شما دست می دهد.شما به عنوان یک فرد مستقل، از استقلال خود در زندگی احساس رضایت می کنید؛ اما این قبیل افراد ممکن است شما را در شرایط نابسامانی قرار دهند که می تواند تاثیر منفی روی زندگیتان داشته باشد. برخورد این قبیل اشخاص باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود

۱ - افراد فریب کار؛ این افراد مهارت خاصی در فریب دادن دیگران دارند و به قدری در این کار مهارت کسب کرده اند که تا شما به خود بیایید کار از کار گذشته است.

این افراد با آگاهی یافتن از اسرار زندگی دیگران، از آن برای رسیدن به اهداف خود سوءاستفاده می کنند و باعث می شوند اعتماد به نفس فرد به مرور زمان از بین برود. آن ها با شگردی خاص شما را وادار به انجام کارهایی می کنند که تمایلی به آن ندارید و تا به خود بیایید متوجه می شوید که دیگر قدرت تشخیص ندارید و استقلال خود را از دست داده اید و ناخواسته اهداف او را دنبال کرده اید.

۲ - خودشیفته؛ این افراد از حس خودستایی شدید رنج می برند و معتقدند که تمام دنیا حول شخصیت آن ها می چرخد. هرچند که مانند افراد فریب کار موذی نیستند اما هر طور که شده است می خواهند به اهداف و نیاتشان برسند و هر چقدر اطرافیان تلاش می کنند به آن ها بفهمانند که همه چیز تنها برای آن ها نیست، بی نتیجه است چرا که نیازهای دیگران برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد.

۳ - منفی نگر؛ این افراد از موفقیت و موضوعات مثبتی که در زندگی شما اتفاق می افتد، لذت نمی برند اگر شما از قبول نشدن در امتحان میان ترم بگویید آن ها از دشواری امتحانات پایان ترم شما را می ترسانند.

این قبیل افراد شادی شما را از بین می برند و زمانی نمی گذرد که شما نیز دیدگاه منفی نسبت به همه کس و همه چیز پیدا خواهید کرد.

۴ - افراد منتقد؛ این افراد همیشه نسبت به موضوعات جالب و هیجان انگیزی که برای شما اتفاق می افتد، عجیب و غریب نگاه می کنند و از همه چیز و همه کس انتقاد می کنند و راضی نیستند. صرف کردن وقت با این افراد ناخواسته در شخصیت شما تغییر ایجاد خواهد کرد.

۵ - همیشه مخالف؛ این قبیل افراد با تمام ایده ها و پیشنهادهای شما مخالفت می کنند و همیشه بهانه ای برای این مخالفت دارند و اگر در انجام کار موفق نباشید شما را سرزنش می کنند و اگر موفق شوید سعی می کنند شما را شکست دهند. مراوده با این اشخاص از اعتماد به نفس شما می کاهد.

۶ - ریاکار؛ شما همیشه از دورویی این قبیل افراد رنج می برید.. آن ها خود را در شادی و غم شما شریک نمی دانند و هنگامی که نیاز به دوست دارید که در کنار شما باشد حضور نخواهند داشت و موقعی که نیاز به انتقاد سازنده دارید ترجیح می دهند به شما چیزی نگویند و شاهد شکست شما باشند.. برای احساسات شما در زندگی خصوصی احترام قائل نیستند.

7- افراد پرتوقع؛ شما هرگز نمی توانید توقع های غیرواقعی این افراد را برآورده کنید و مجبورید بیشتر وقت خود را برای راضی نگه داشتن آن ها صرف کنید.

این افراد به قدری انرژی و وقت شما را می گیرند که دیگر به علت خستگی نمی توانید برای کارهای خود وقت بگذارید.

همه این شخصیت ها چند نقطه مشترک دارند که عبارت است از:

- هر چقدر در رسیدن به هدف موفق باشند بیشتر به آن کار ادامه می دهند..

- از آن جایی که متوجه اعمالشان نیستند، حرف زدن با آن ها فایده ای ندارد.

- با بالا رفتن سن رفتار این افراد و تاثیر آن بر زندگی شما بیشتر می شود.
يکشنبه 21/4/1388 - 10:52
دانستنی های علمی

قتل زن مسلمان "باردار "در دادگاه ناامن آلمان

 


 

 

 

 

سردبیر یك روزنامه مستقل مصری با اشاره به جنایت اخیر یك آلمانی در كشتن زن مسلمان محجبه مصری تصریح كرد، اگر به جای الشربینی یك یهودی كشته شده بود در جهان غوغایی به پا می‌شد.

 

به گزارش فارس، "عبدالعزیز حامد " سردبیر روزنامه مستقل مصری "الشروق " در سرمقاله‌ای نوشت: اگر قربانی حادثه اخیر در آلمان یك یهودی بود در جهان غوغایی به پا می‌شد.
وی در این مقاله تصریح كرد: چیزی كه می‌خواهیم فقط مقداری توجه به كشته شدن یك مادر جوان بی‌گناه به دست یك افراط‌گر متعصب است.
مروه الشربینی چهارشنبه گذشته در دادگاه "لوندس كریچ " در شهر "درسدن " شرق آلمان به دست یك آلمانی 28 ساله به نام "آلیكس دبلیو " كشته شد.
حادثه شهادت الشربینی با درگیری لفظی بین این زن و مرد در پاركی در شهر درسدن شروع شد كه در ادامه فرد آلمانی این زن مصری را به خاطر حجاب تروریست خطاب كرد و با حمله به او حجاب را از سر وی برداشت.
در ادامه با شكایت زن به دادگاه آلمان، این فرد آلمانی محكوم به پرداخت 750 یورو می‌شود اما در دادگاه استیناف مرد آلمانی با 18ضربه چاقو این زن را كه سه ماهه باردار بوده به شهادت رسانید
هزاران نفری كه در مراسم خاكسپاری مروه الشربینی در شهر "اسكندریه " زادگاه وی حضور داشتند ضمن انتقاد شدید از واكنش منفعلانه وزارت امور خارجه مصر فریادهای "لا اله الا الله آلمان‌ها دشمن خدا هستند " سر دادند.
یكی از سایت‌های خبری مصری نیز نوشت: فقط تصور كنید اگر وضعیت معكوس می‌شد و قربانی این حادثه یك غربی كه در یك جایی از جهان و یا-خدایی نكرده- در خاورمیانه توسط یك مسلمان چاقویی خورده باشد در آن صورت بازی به چه صورتی دنبال می‌شد.
همچنین در ادامه واكنش به این جنایت وحشیانه اتحادیه داروسازان مصری به دلیل آنكه مروه الشربینی خود یك داروساز بوده خواستار تحریم داروهای آلمانی شدند: آسوشیتدپرس خبر داد:
تیراندازی به همسر الشربینی كار ماموران امنیتی دادگاه آلمان بود
 همسر الشربینی در جریان كمك به همسرش برای نجات وی از ضربات چاقوی یك نژادپرست آلمانی از سوی ماموران امنیتی دادگاه آلمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

پیكر "شهیده حجاب " در مصر تشییع شد
مردم اسكندریه مصر دیروز پیكر "مروه الشربینی " را كه هفته گذشته به خاطر حجابش در آلمان با 18 ضربه چاقو به شهادت رسیده بود، تشییع كردند.به گزارش  پایگاه خبری اسلام آنلاین، مردم اسكندریه مصر دیروز در فضایی مملو از حزن و اندوه پیكر «شهیده حجاب»، مروه الشربینی را تشییع كردند.
این در حالی بود كه مسجد «قائد ابراهیم» در منطقه الرمل اسكندریه كه محل اقامه نماز میت بر این شهیده بود، گنجایش جمعیت بیش از سه هزار نفر از تشییع كنندگان پیكر وی را نداشت.
مردم اسكندریه با شعارهای « الله اكبر» و « حسبنا ا... و نعم الوكیل» پیكر این زن مصری را تشییع كرده و خواستار قصاص قاتل آلمانی وی شدند.
«مروه الشربینی» چهارشنبه گذشته در دادگاه "لوندس كریچ " در شهر "دریسدن " شرق آلمان به دست یك آلمانی به نام «آلیكس دبلیو»، 28 ساله قرار گرفت و كشته شد.
روزنامه الاهرام مصر در این باره نوشت: این حادثه با درگیری لفظی بین این زن و مرد در پاركی در شهر دریسدن شروع شد كه در ادامه فرد آلمانی این زن مصری را به خاطر حجاب تروریست خطاب كرد و با حمله به او حجاب را از سر وی برداشت.
در ادامه با شكایت زن به دادگاه آلمان، این فرد آلمانی محكوم به پرداخت 750 یورو می‌شود اما در دادگاه استیناف مرد آلمانی با 18ضربه چاقو این زن را كه سه ماهه باردار بوده را به شهادت رسانید و "علوی علی عكاز "، همسر این زن و مرد دیگری را زخمی كرد.
پزشكان حال همسر مروه را نیز كه در بیمارستان بستری است وخیم گزارش كرده‌اند.
علوی كه با استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه "مكس بلانك " آلمان در رشته مهندسی ژنتیك مشغول تحصیل است و قرار بود تا چند روز آینده از رساله دكتری خود دفاع كند، به همراه همسرش و مصطفی، فرزند سه ساله‌شان از سال 2003 در درسدن آلمان زندگی می‌كنند. به گزارش خبرگزاری آمریكایی "آسوشیتدپرس "،‌ "علی عكاز " همسر "مروه الشربینی " كه به شهید حجاب مشهور شده است، هنگامی كه قصد داشت همسرش را از ضربات چاقوی یك نژادپرست آلمانی نجات دهد هدف شلیك گلوله ماموران امنیتی دادگاه "درسدرن " آلمان قرار گرفت.
ماموران امنیتی دادگاه اعلام كرده‌اند كه در ابتدا فكر كرده‌اند كه علی عكاز به فرد مهاجم حمله كرده است به همین دلیل به پای وی گلوله‌ای شلیك كرده‌اند.
طبق آخرین اخبار علی عكاز هم اكنون در وضعیتی بحرانی و در یكی از بیمارستان‌های درسدرن به سر می‌برد.
برادر مروه الشربینی كه در مراسم خاكسپاری خواهرش در شهر "اسكندریه " مصر حضور داشت به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: ماموران امنیتی دادگاه آلمان فكر كردند چون علی عكاز موهایش بور نیست پس وی فرد مهاجم است و به همین دلیل وی را هدف شلیك گلوله قرار دادند.
تعدادی از مسلمانان آلمانی نیز روز دوشنبه گذشته به بیمارستان "درسدرن " آلمان رفتند و از همسر الشربینی دیدار كردند.
علی عكاز كه با استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه "مكس بلانك " آلمان در رشته مهندسی ژنتیك مشغول تحصیل است و قرار بود تا چند روز آینده از رساله دكتری خود دفاع كند، به همراه همسرش و مصطفی، فرزند سه ساله‌شان از سال 2003 در درسدرن آلمان زندگی می‌كنند

يکشنبه 21/4/1388 - 10:42
دانستنی های علمی

 زل زده بودم به برف های پشت پنجره ، رقص کنان بر حیاط مدرسه فرود می آمدند . زنگ انشاء  بود و بچه ها همه از برف نوشته بودند و از فواید آن و اما من ، در آن سوی پنجره با برف های آسمان می رقصیدم . معلم ادبیاتمان تقریبا داد زد . حواست کجاست ؟! و بعد خرسند از فتح یک روح ، ادامه داد : بچه ها دقت کنید ، می خوام موضوع انشاء هفته بعد را بگم . یه داستان کوتاهه !
گوش هایم را تیز کردم تا از ابتکارات بی شمارش بی نصیب نمانم . موضوع انشاهایش ، روزگار همه ما را سیاه کرده بود . یک بار گفته بود : قطره ای جوهر بر وسط کاغذی سفید بچکانید ، دو بار تا کنید هر شکلی که در آمد موضوع انشاست . شب قطره ای چکاندم ، کانگورو در آمد . البته داداشم گفت کانگورو ست و بعد با التماس ازش خواستم انشایم را نیز بنویسد . بر خلاف دفعات قبل ، بدون آنکه طمعی بر پول تو جیبی ام داشته باشد با کمال میل پذیرفت . ورقه را از من گرفت و در زیر عکس کانگورو نوشت : سلام دوستان ، قطره من به شکل کانگورو ست ، در استرالیا زندگی می کند ، کیسه دارد و بچه اش را در کیسه می گذارد . ورقه را داد دستم ! ...

يکشنبه 21/4/1388 - 10:35
سياست

بسم الله الرحمن الرحیم‎
اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه‎ ‎
در باب امكان انقلابی ماندن و مفهوم تداوم انقلاب با دو گرایش عمده مواجه بوده و هستیم‎.
رویكرد‎ ‎اول انقلاب را یك پدیده تاریخی می داند كه مثل هر پدیده تاریخی دیگر، مشمول‎ ‎مرورزمان قرار می ‏گیرد وبنابر این عبارت پایان انقلاب عبارتی معنادار وبلكه‏‎ ‎بدیهی است‏‎.
در رویكرد دوم انقلاب حقیقتی اجتماعی و ضرورتی عقیدتی است. انقلاب تحول و اصلاح مستمربرای رسیدن ‏به قله های كمال فردی و اجتماعی‎ ‎است و سكون و ركود درحركت اصلاحی وتحول اجتماعی به معنا ی در ‏جا زدن و‎ ‎عقبگرد است.‏‎
رویكرد اول انقلابی ماندن را نوعی افراطی گری و ماجراجویی وحتی قانون شكنی می پندارد.‏‎
اما رویكرد‎ ‎دوم معتقد است كه انقلاب، نوعی اصلاحات دائمی و زیر بنایی است كه جهادی‎ ‎مستمر را می ‏طلبد. یك دوره غفلت یا تغافل می تواند به از دست رفتن همه دستاوردها و‎ ‎فرآورده های انقلاب منجر شود. ‏انقلاب دهه به دهه، سال به سال و تصمیم‎ ‎به تصمیم باید تجدید واحیاء و بلكه تعمیق شود. حركت به سمت ‏عدالت، آزادی، آزادگی، رشد، كمال، صلح و امنیت، برادری ومحبت، برچیدن سوء‎ ‎استفاده ها و برتری طلبی ‏ها و محو كینه ورزی ها، حركتی دائمی و مبتنی بر‏‎ ‎نگاه انقلاب محور یعنی اصلاحات زیر بنایی، ساختاری و ‏اساسی است. بسیار‎ ‎روشن است كه اینجانب به رویكرد دوم معتقدم. با جدیت و قطعیت عرض می نمایم‎ ‎كه ‏انقلاب دائمی و حفظ انرژی جنبشی و عزم انقلابی، تنها راه بقاء انقلاب‎ ‎اسلامی و تحقق اهداف اقتصادی، ‏سیاسی، فرهنگی و آرمانی آن است.‏‎
اعتقاد به انتظار حاكمیت همه ارزشها در جهان در حقیقت اعتقاد به انقلاب همه جانبه و مستمردراندیشه، ایمان ‏و عمل صالح است‎ .‎

آری! موجیم كه آسودگی ما عدم ماست.‏

يکشنبه 21/4/1388 - 10:31
شعر و قطعات ادبی
 

امشب شب وصالست روز فراق فرداست‏

در پرده حجازى شور عراق فرداست

امشب قرآن سعد است در اختران خرگاه

یا آنکه لیلة البدر روز محاق فرداست‏

امشت زلاله رویان فرخنده لاله زاریست‏

رخسارهاى چون شمع در احتراق فرداست

امشب نواى تسبیح از شش جهت بلند است‏

فریاد وا حسینا تا نه رواق فرداست

امشب به نور توحید خرگاه شاه روشن

در خیمه آتش کفر دود نفاق فرداست‏

امشب زروى اکبر قرص قمر هویداست‏

آسیب انشقاق از تیغ شقاق فرداست‏

امشب شگفته اصغر چون گل به روى مادر

پیکان و آن گلورا بوس و عناق فرداست‏

امشت خوشست و خرم شمشاد قد قاسم‏

رفتن به حجله گور با طمطراق فرداست‏

امشب نهاده بیمار سر روى بالش ناز

گردن بحلقه غل پا در وثاق فرداست‏

امشب بروى ساقى آزادگان گشاده

بند گران دشمن بر دست و ساق فرداست‏

امشب نشسته مولا بر رفرف عبادت‏

پیمودن ره عشق روى براق فرداست‏

امشب شب عروجست تا بزم قاب و قوسین‏

هنگام رزم و پیکار یوم السباق فرداست‏

امشب شه شهیدان آماده رحیل است

دیدار روى جانان یوم التلاق فرداست‏

امشب بگو به بانو یک ساعتى بیارام‏

هنگامه بلا خیز مالا یطاق فرداست‏

امشب قرین یارى از چیست بى قرارى

دل گر شود زطاقت یک باره طاق فرداست‏

دیوان کمیانى، ص 91 - 90.

يکشنبه 21/4/1388 - 9:52
دعا و زیارت
عنصر صبر در تحقّق انتظار تا چه مقدار مؤثر است؟

روح و جوهر اصلی انتظار، مقاومت و صبر است. کسی که منتظر تحقق یافتن هدف آرمانی است باید تا فرا رسیدن زمان پیدایی هدف و شکل گرفتن آرمان، پایداری و شکیبایی کند و تاب و توان از دست ندهد، و هر ناملایمی را در آن با بردباری بپذیرد، و چون صبر و پایداری را از دست داد و بی شکیب گردید و تاب و توان بر زمین نهاد، انتظار نیز از دست داده است؛ زیرا که پایداری و صبر، تحقق بخش جوهر انتظار است. لذا در احادیث از انتظار فرج همراه با صبر سخن گفته اند.

امام رضا فرمود: «ما أحسن الصبر و انتظار الفرج ...»؛ «چه نیکو است شکیبایی و انتظار فرج.»

برای ظهور، وقت تعیین نشده است و همواره وقوع آن را «امری ناگهانی» توصیف کرده اند و لذا باید انتظار، لحظه به لحظه باشد.

منبع: بحارالأنوار، ج 52، ص 129، ح 23.


جمعه 19/4/1388 - 10:31
دانستنی های علمی
رسول اكرم صلى اللّه علیه و آله فرمود:

شب نیمه شعبان در خواب دیدم جبرئیل بر من نازل شد و فرمود اى محمد:

اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم در چنین شبى خوابیده اى ؟ گفتم

این شب چه شبى است ؟ فرمود:

شب نیمه شعبان است برخیز، مرا بلند كرد و به بقیع برد، و سپس ‍ فرمود

سرت را بلند كن زیرا در این شبها درهاى رحمت خدا در آسمان بروى بندگان باز است ، همچنین در رضوان ، در آمرزش ، در فضل ، در توبه ، در نعمت ، در جود و سخاوت ، در احسان باز است ، خداوند به عدد پشمها و موهاى چرندگان در این شب گنهكاران را آزاد مى كند، پایان عمرها در این شب ، تعیین مى گردد، رزق هاى یكسال در این شب تقسیم مى شود و حوادث یكسال در این شب معین مى گردد. اى محمد! كسى كه این شب را با تكبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشت منزل و سراى او است ، و خداوند گناهان گذشته و آینده اش را مى آمرزد... اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم این شب را احیاءدار و به امت خود دستور بده آنها نیز این شب را احیاء بدارند، و با عمل به سوى خدا تقرب جویند، چرا كه این شب شبى شریف است . از اعمال این شب ، خواندن دعاى كمیل در سجده است روایت شده كه كمیل گوید دیدم على علیه السلام این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند. در مورد زیارت امام حسین علیه السلام در این شب بخصوص در صورت امكان در كنار قبرش ، آمده هر كه بشناسد امام حسین علیه السلام را و شهادت او و هدف شهادتش را كه موجب نجات امت گردید و وسیله و راهگشائى براى رسیدن به فوز عظیم شد (خلاصه اینكه عبادتش در این شب از روى توجه و علاقه و معرفت خاص باشد) آنگونه خویشتن را در برابر خدا خاضع نماید كه شایستگى آن را دارا مى باشد و نیز از خدا خواسته هاى شرعیش را تقاضا كند
جمعه 19/4/1388 - 10:21
دانستنی های علمی
همه پیامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است و برخى از انبیاء به ویژه پیامبر اسلام(ص) در رتبه عصمت بالاترى قرار دارند. لیكن سه مرحله از عصمت در میان همه انبیا وجود داشته است و هیچ پیغمبرى فاقد این سه مرحله نبوده است. آن سه مرحله عبارت است از:
1- عصمت در تلقى وحى،
2- عصمت در تبلیغ و بیان وحى،
3- عصمت در عمل به پیام وحى.
به عبارت دیگر:
1- هیچ پیامبرى در دریافت وحى گرفتار خطا و اشتباه نمى‏شود.
2- در ابلاغ وحى نیز نه از خود چیزى بر آن مى‏افزاید و نه آن را فراموش و اشتباه مى‏كند.
3- در عمل و اجراء نیز عمداً و سهواً برخلاف آنچه وحى رسالى و تشریعى شده است عمل نمى‏كند. این مرتبه را عصمت حداقلى (Minimal) گویند كه بدون آن نبوت شكل نمى‏گیرد، لیكن مراتب بالاترى از عصمت نیز وجود دارد كه بالاترین مرتبه آن «عصمت حداكثرى (Maimal)» است كه براساس آن حتى ترك اولى نیز صورت نمى‏پذیرد.
جمعه 19/4/1388 - 10:17
دانستنی های علمی
فلسفه ازدواج موقت
ازدواج موقت، از نظر تئوریك كاملاً پذیرفته شده است و نه تنها در اسلام، كه حتی برخی از متفكران بزرگ غربی ـ مانند راسل ـ یكی از راه‏های حل مشكل ازدواج دائمی و دیررس را در دنیای كنونی، پناه بردن به ازدواج موقت می‏دانند. از نظر عملی نیز در نظام جمهوری اسلامی، این مسئله مقبول افتاده؛ لیكن فرهنگ اجتماعی، هنوز پذیرای آن نیست. به عبارت دیگر، صیغة موقّت نیز نوعی ازدواج است. بنابراین، هر فرد واجد شرایط می‏تواند از شخصی كه او نیز شرایط ازدواج موقت را دارا است، خواستگاری و برای مدتی موقت ـ مانند چند ساله دوران تحصیل ـ با وی ازدواج كند.
متأسفانه غالب افراد، ازدواج موقت را با كامیابی آنی اشتباه گرفته‏اند و همین مسئله سبب شده است این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقی خود را باز یابد. تبلیغات سوئی هم كه بیش از یك قرن در جامعه ما توسط غرب‏گرایان انجام شده، در ضمیر مردم رخنه كرده است؛ به گونه‏ای كه گاهی روابط نامشروع، با تسامح نگریسته می‏شود؛ ولی ازدواج موقت، طوری دیگر معرفی می‏گردد. برای حل این مشكل ‏بایستی تلاش فرهنگی و اجتماعی گسترده‏ای صورت پذیرد تا جوانان از آسیب شیاطین مصون بمانند.
جمعه 19/4/1388 - 10:15
دانستنی های علمی
عوامل طلاق در كشور
ارائة هر گونه راه حلی برای پیش‏گیری و مقابله با مسئله طلاق، نیازمند بررسی ریشه‏ای و دقیق عوامل جامعه‏شناختی آن است كه به اختصار به بیان مهم‏ترین آنها می‏پردازیم:
1. طبق آمار موجود در مجتمع‏های قضایی خانواده، یكی از مهم‏ترین عوامل طلاق در كشور، ناشی از معضل شوم اعتیاد و عواقب ناشی از آن ـ از قبیل بی‏كاری، فقر، اختلافات خانوادگی و... ـ است.
2. معضلات اقتصادی و اجتماعی از قبیل بی‏كاری و عدم اشتغال، سطح پایین درآمدها، مشكل مسكن و امكانات رفاهی و... از عوامل مهمی است كه زمینه‏های طلاق و جدایی را فراهم می‏آورد.
3. تغییر ارزش‏های حاكم بر جامعه از سال 1368 به بعد پس از دوران دفاع مقدس و آغاز دوران بازسازی كشور، مدلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در پیش گرفته شد كه موجب بروز تضادهای ارزشی و ناهنجاری‏های متعدد گردید و این توسعه، نتایجی از قبیل تغییر ارزش‏های اجتماعی را در پی‏داشت: از سنّت به سوی مدرن، از ساده‏زیستی به تجمّل، از كمك و یاری و ایثار و گذشت برای جامعه و حتی خانواده به سودجویی فردی، از ارزش قناعت به ارزش ثروت، از انسجام به فردگرایی و از ارزش دین و خدا به ارزش پول و دنیا. یكی از عواقب شوم تغییر ارزش‏ها، سست شدن بنیاد و كانون خانواده و گسترش طلاق است.
4. هجوم شوم فرهنگی افسار گسیخته و سراپا مبتذل و بی بندوباری غرب، تمامی اركان جامعه از جمله خانواده را مورد تهدید قرار داده است. فرهنگ غرب ـ كه ریشه در فردگرایی و اصالت لذت و... دارد ـ انحطاط اخلاق و فروپاشی كانون خانواده را برای سایر جوامع نیز به ارمغان آورده است.
پس زمانی كه مشكلات و معضلات اقتصادی، بیشتر خانواده‏ها را در فشار قرار داده باشد و از طرف دیگر، ارزش‏های اسلامی و تعهّدات اخلاقی ـ از قبیل ایمان، توكل، قناعت، صبر و احساس مسئولیت نسبت به اعضای خانواده ـ نیز در اثر تغییر ارزش‏های حاكم بر جامعه و تهاجم فرهنگی دگرگون شده باشد، جامعه با سست شدن اركان خانواده و بروز طلاق مواجه می‏شود.
تحقّق كامل عدالت اجتماعی و حلّ نیازهای اساسی جامعه از نظر اقتصادی، حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و بالاخره ایجاد و گسترش مراكز مشاوره برای حل مشكلات و اختلافات خانوادگی و برخی اقدامات دیگر در مجتمع‏های قضایی خانواده، برای پیش‏گیری از جدایی خانواده‏ها قابل توجه است. امید می‏رود با حل عوامل طلاق ـ كه در منابع اسلامی به عنوان مبغوض‏ترین حلال خداوند نام برده شده و آثار و پیامدهای منفی بسیار زیادی بر جامعه دارد ـ به هیچ وجه شاهد چنین معضلی در جامعه اسلامی نباشیم.
جمعه 19/4/1388 - 10:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته