• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1242
تعداد نظرات : 283
زمان آخرین مطلب : 5787روز قبل
دعا و زیارت

زندگانى امام یازدهم حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام)

پیشواى یازدهم، حضرت امام حسن بن على العسكرى- علیهماالسلام- روز جمعه هشتم ربیع الثانى سال 232 و بنا به قولى، روز دهم یا چهارم همان ماه در مدینه متولد شدند .
نام شریف آن حضرت، "حسن"، كنیه ایشان "ابومحمد" و مشهورترین القابشان "زكى" و "عسكرى" است .

علت ملقب شدن ایشان و پدرشان (امام هادى) به "عسكرى"، محصور و تحت نظر ایشان در سامرا، در محلى به نام "عسكر" بود .

نام مادر آن حضرت "حدیث" و به قولى "سلیل" بود .

امام حسن عسكرى- علیه السلام- مدتى از عمر خود را در زندان خلفاى بنى عباس بسر بردند و در آنجا همواره به عبادت مشغول بودند، بطورى كه چون دو نفر از سختگیرترین مأموران را به عنوان زندانبان برگزیدند، پس از مدتى هر دو نفر اهل نماز و روزه و عبادت شدند و مى‏گفتند: "چه بگوییم در حق مردى كه روزها، روزه مى‏گیرد و شبها را تا صبح به عبادت مى‏پردازد .

با كسى صحبت نمى‏كند و هرگاه نگاه ما به او مى‏افتد، بدنمان مى‏لرزد و گویى مالك خود نیستیم و اختیارمان از كف مى‏رود!" از آنجا كه پیامبر اكرم و ائمه هدى- صلوات الله علیهم- همواره از متولد شدن نوزادى خبر مى‏دادند كه دوازدهمین امام و قائم آل محمد- علیهم السلام- و برچیننده بساط ظلم خواهد بود، با گذشت زمان سختگیریهاى خلفا براى جلوگیرى از تولد این فرزند بیشتر مى‏شد و در زمان امام دهم و امام یازدهم فشار به اوج خود رسید و رفت و آمد شیعیان نزد آن امامان بشدت محدود شد و جاسوسان خلیفه نیز همواره مراقب بودند تا اگر فرزندى زاده شد او را بكشند .

یكى از اصحاب امام عسكرى- علیه السلام- به نام "ابوالأدیان" كه مأمور رسانیدن نامه‏هاى حضرت بود، مى‏گوید: "حضرت مرا طلبید و چند نامه به مدائن نوشته، نزد من سپردند و فرمودند: پس از 15 روز مجددا وارد سامرا خواهى شد و از خانه من صداى شیون و ناله خواهى شنید .

در آن زمان مرا غسل مى‏دهند" .

ابوالأدیان پرسید: پس از شما امام ما كیست؟ فرمودند: "هر كه جواب نامه مرا از تو طلب كند" .

پرسید: علامت دیگرى بفرمایید! فرمودند: "هر كس كه بر من نماز بخواند، جانشین من است .

.
" معتمد عباسى، خلیفه وقت، امام عسكرى - علیه السلام- را با زهر به شهادت رساند و به دنبال آن، عمال وى در جستجوى فرزند ایشان برآمدند و قابله‏هاى مأمور خلیفه، زنان را نیز تفتیش مى‏كردند تا مبادا كسى حامله باشد .

ابوالأدیان پس از پانزده روز سفر كه به سامرا بازگشت و متوجه شهادت حضرت شد، چون به در خانه رسید، مشاهده كرد "جعفر كذاب"، برادر امام عسكرى (ع) بر در خانه نشسته و عده‏اى به او تسلیت مى‏گویند و عده‏اى امامت را به او تبریك مى‏گویند! وى مردى فاسق، دروغگو و شارب الخمر بود و حتى خلیفه نیز او را طرد كرده بود .

جعفر برخاست تا بر جنازه حضرت نماز بگذارد .

در این هنگام، كودكى گندمگون، با موهایى مجعد و پیچیده و دندانهایى از هم گشاده بیرون آمد، رداى جعفر را گرفت و گفت : "اى عمو! عقب برو كه من به نماز بر پدر خود سزاوارتر از تو هستم!" پس از اقامه نماز و انجام مراسم تدفین، همانطور كه امام حسن عسكرى- علیه السلام- فرموده بودند، جواب نامه‏ها را از ابوالأدیان طلبیدند .

امام عسكرى- علیه السلام- در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجرى در سن 28 یا 29 سالگى، پس از سپرى شدن شش سال از امامتشان به شهادت رسیدند و در سامرا مدفون گشتند .

بعضى تاریخ شهادت آن امام را اول ربیع الاول و بعضى ماه ربیع الثانى گفته‏اند .
از فرمایشات آن حضرت است كه فرمودند: "لیس من الأدب إظهار الفرح عند المحزون: اظهار شادمانى نزد شخص غمگین، خلاف ادب است .

" -

السلام علیک یا ابامحمد یا حسن ابن علی الزکی العسکری
سه شنبه 27/1/1387 - 11:26
دانستنی های علمی
خواسته مؤمن

امام عسکری (عل
یه السلام):
ما أقبَحَ بِالمُِؤمِنْ أن تَکونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ.
چه زشت است برای مؤ
من که خواسته‌ای داشته باشد که او را به خواری کشاند.

تحف العقول، ص489
سه شنبه 27/1/1387 - 11:21
دانستنی های علمی
 
حضرت امام حسن عـسـكـرى(علیه السلام) در پاسخ به پرسش ازحجت و امام بعد از ایشان :
فرزندم محمد(عج) , اوست امام و حجت پس از من، هر كه بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است. بدانید كه او را غـیـبـتى است كه جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرایان به نابودى افتند.كسانى كه (بـراى ظهور او) زمان تعیین كنند دروغ گویند، پس از آن غیبت ظهور مى كند، گویى پرچمهاى سفید را مى بینم كه در نجف  و كوفه  برفراز سر او در اهتزازند.
میزان الحكمه (ج 1)
سه شنبه 27/1/1387 - 11:19
دانستنی های علمی
بسمه تعالی
 قال الامام حسن بن علی العسکری ( علیه السلام ) : اشد من یتم الیتیم الذی انقطع عن ابیه یتم یتیم انقطع عن امامه و لا یقدر علی الوصول الیه و لا یدری حکمه فیما یبتلی به من شرایع دینه . . .
 امام حسن عسکری (علیه السلام ) فرمودند : شدید تر از یتیمیِ یتیمی که از پدرش جدا شده ، یتیمیِ یتیمی است که از امام خویش جدا گشته است و به او دسترسی ندارد و حکم او را در زمینه شرایع دینی اش که مورد نیاز اوست ، نمی داند . . .
( مستدرک وسائل ، جلد 17 ، صفحه 317 )
سه شنبه 27/1/1387 - 11:17
دانستنی های علمی
امام حسن عسكری (ع) :
از نشانه های فروتنی این است كه به هركس می گذری سلام كنی و در پایین مجلس بنشینی .
سه شنبه 27/1/1387 - 11:14
دانستنی های علمی
امام حسن عسكری (ع) :
هر عزیزی كه حق را رها كرد ، خوار شد و هر ذلیلی كه به حق عمل كرد ، عزیز شد .
سه شنبه 27/1/1387 - 11:10
دانستنی های علمی
میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام پدر گرامی امام زمان (عج) مبارک باد
سه شنبه 27/1/1387 - 11:8
آموزش و تحقيقات
فصل اول : داستان غدیر
عید
اهل لغت ((عید)) را از مشتقات ماده ((عود)) مى دانند, و عود به معناى بازگشت است بنابراین هر عید به پاس رجعتى برگزار مى شود.
رجـعـت مـكـرر, مـتـحركى است كه پس از گذشتن از قوس نزول رو به سوى بالا مى كند و سیر صـعـودى خـود را مى آغازد چنانكه نوروز را به پاس بازگشت حیات به پیكر سرد طبیعت گرامى مى داریم , حیاتى كه در تطاول خزان به سردى مى گراید, و در بیداد سرماى زمستان تا مرز نیستى پیش مى رود ـ تا آنجا كه گویى هرگز نبوده است ـ و آنگاه در قدوم باد بهار دوباره سر بر مى كند و آهنگ صعود مى نماید این رجعت را باید گرامى داشت , و این در توان مكتبى است كه بیشترین بها را به مظاهر مادى عالم طبیعت مى دهد.
حال اگر بخواهیم این الگو را بر موازین مكتبى تطبیق كنیم كه همه عالم را مقدمه وجود انسان و غـایـت آفـرینش انسان را عبودیت مى داند, باید عیدش را بزرگداشت رجعت حیات معنوى انسان بـدانیم درچنین مكتبى نوروز انسان , روزى است كه وى به خویش بازمى گردد و گمشده اش را درمـى یابد, روزى كه از دركات مادیت روى برتافته آهنگ درجات ملكوت مى كند روزى كه انسان توفیق مى یابد نقاب خاكى از چهره جان پاك خود كنار زده روى به سوى خدا كند.
مـاه مـبـارك رمـضـان مـوقـعـیـتـى اسـت كه سالك روزه دار توفیق مى یابد با مقاومت در مقابل بادهاى سركش تعلقات , آتش عشق الهى را كه در یخبندان مادیت , خموده شده دوباره روشن كند و مـراقـبـت نماید تا زبانه كشیده تمام هستى اش را گرم , و ناخالصى هاى وجودش را ذوب كند, تا عبودیت ناب تجلى كند و غایت آفرینش محقق شود آنگاه عید ((فطر)) است .
حـج نـیـز فـرصـتى دیگر است كه حاجى پس از طى مراحل متعددى توفیق مى یابد غیر دوست را درمـسـلـخ منى به تیغ كشد, و جان در بند كشیده خویش را آزاد كرده پا به قوس صعودى حركت انسانى گذارد, و به درجه بلند عبودیت بار یابد, آنگاه عید ((قربان )) است .
از هـمـین جا فرق عید با جشن باز شناخته مى شود: جشن بهانه اى است براى شادمانى , و عیدپاس داشـتـن حـیـات دوبـاره انسان است و هم به این دلیل است كه برخلاف جشن , عید تشریعى است واعیاد اسلامى در اصل دین تشریع شده اند.
بنابراین , حقیقت عید اسلامى باز یافتن حیات دوباره است و تعیین آن به عهده شرع اقدس است .
مـا بـر ایـن بـاوریـم كـه روز غـدیـر, هم از ویژگى حقیقى یك عید اسلامى برخوردار است , و هم قانونگذاربزرگ اسلام , پیامبر عظیم الشان (ص ) آن را به عنوان عید به امت اسلامى شناسانده است .
نـوشـتـه اى كـه پـیـش رو داریـد به انگیزه اثبات این دو دعوى و بیان مختصرى از آداب این عید سعیدسامان یافته است .
مـطـالـعـه بـخـشـهـاى مـخـتلف این نوشتار, این باور را مى پرورد كه روز عیدغدیر یكى از اعیاد بـزرگ اسلامى , بلكه بزرگترین عید مسلمانان است و اگر به دیده تحقیق بنگریم , پى خواهیم برد كه بزرگترین عید انسان است .
غدیر
غـدیـر در لـغـت بـه معناى بركه , آبگیر و تالاب است چاله هایى كه در بیابان به انتظار نشسته تا از ریزش باران یا گذر سیل دامنى از آب برگیرند و زلال كنند تا مگر مسافر تشنه صحرا بر این سفره همیشه گشاده باكفى از این نعمت ارزنده رمقى گیرد و مشك خشكیده خویش را از آن پر سازد, غدیر نامیده مى شوند.
غدیر خم
مـسافرى كه از مدینه به سوى مكه حركت مى كند, بیش از پانصد كیلومتر راه پیش رو دارد بعد از پیمودن270 كیلومتر از این مسافت , به منطقه اى مى رسد كه ((رابغ )) نام دارد رابغ ((2)) شهركى اسـت در نـزدیـكـى جـحفه , و جحفه یكى از میقاتهاى پنج گانه حج است , جایى كه حاجیان شام و كسانى كه مى خواهند ازجده به جانب مكه روند, در آن محرم مى شوند.
فـاصـلـه جـحـفه تا مكه تقریبا 250 و تا رابغ 26 كیلومتر است ((3)) و در آن غدیرى بوده است كه آب گـنـدیـده و مـسموم آن قابل استفاده مسافران نبوده و قافله ها در آن وادى توقف نمى كردند ((4)) گـویا به همین دلیل خم نامیده شده است چرا كه خم به هر چیز فاسدى گفته مى شود كه بدبو باشد قفس مرغ رانیز به همین دلیل خم مى گویند.
دوشنبه 26/1/1387 - 11:55
طنز و سرگرمی
جنگ تخته ای !!!!!!!!!!!! !!با حاله نه

 

دوشنبه 26/1/1387 - 11:53
دانستنی های علمی
دست نوشته نفر اول کنکور تجربی سال 64
        شهید احمد رضا احمدی
           ساعتی قبل از شهادت
(چه کسی می داند جنگ چیست ؟چه کسی می داند که فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می درد .چه کسی می داند جنگ یعنی سوختن  یعنی ویران شدن یعنی ستم یعنی آتش یعنی خونین شدن خرمشهر یعنی سرخ شدن جامه ای و سیاه شدن جامه ای دیگر یعنی گریز به هرجا  هرجا که اینجا نباشد یعنی اضطراب که کودکم کجاست؟ جوانم چه می کند؟ دخترم چه شد؟ به راستی ما کجای این سوال ها قرار گرفته ایم؟
کدام دختر دانشجویی که حتی حوصله ندارد عکس های جنگ را ببیند واخبار آن را بشنود از قصه دختران سوسنگرد با خبر است؟ آن گلهای ناز آن اسوه های عفاف که هر کدام در پس رنج های بی کران صحرا نشینی و بیابان گردی آرزوی سالها بعد را در دل  می پروراند.
کدام پسر دانشجویی می داند هویزه کجاست؟چه کسی در هویزه جنگیده ؟ کشته شده؟ چه کسی معنی این جمله را درک می کند :نبرد تل و تانک اصلا چه کسی می داند تانک چیست؟ چگونه سر یکصد وبیست دانشجو مبارز ومظلوم زیر شنی های تانک له می شود ؟اگر می توانید این مساله را حل کنید :
هواپیمایی با سرعت یک و نیم برابر سرعت صوت از ارتفاع ده قدمی سطح زمین ماشین لند کروزی را با سرعت در جاده تهران –دهلران حرکت می کند مورد اصابت موشک قرار می دهد اگر از مقاومت هوا صرفنظر شود معلوم کنید کدام تن می سوزد؟ کدام سر جدا می شود؟ چگونه باید از درون این آهن پاره له شده را بیرون کشید ؟ چگونه باید  آنها را غسل داد؟ چگونه بخندیم و نگاه عزیزان را فراموش کنیم؟ چگونه می توانیم در ها را به روی خود ببندیم و چون موش در انبار  کلمات کهنه کتاب لانه بگیریم؟
کدام مساله را حل می کنی ؟ برای کدام امتحان درس می خوانی؟ به چه امید نفس می کشی ؟کیف و کلاسورت را از چه پر می کنی؟ از خیابان از کتاب از لقب شامخ دکترا یا از آدامسی که مادرت هرروز در کیف می گذارد ؟ کدام اضطراب جانت را می خورد؟ دیر رسیدن به اتوبوس  دیر رسیدن سر کلاس  نمره گرفتن؟دلت را به چه چیزبسته ای ؟به مدرک ماشین به قبول شدن در دوره دکترا؟......ای پسرک دانشجو به تو چه مربوط است که خانواده ای  داغدار شده ؟جوانی به خاک افتاده؟ای دخترک دانشجو به تو چه مربوط است که دختران سوسنگرد را به اشک نشانده اند؟و آنان را زنده به گور کرده اند؟یا در کردستان حلقوم کسی را پاره کرده اند تا کدهای بی سیم را بیابند .به تو چه مربوط است که موشکی در دزفول بیاید و به فاصله زمانی انتظار نور  محله ای نابود شود ؟به تو چه مربوط است که کودکانی در خرمشهر از تشنگی بمیرند ؟هیچ می دانستی ؟حتما نه .هیچ  آیا آنجا که کارون و دجله و فرات  به هم گره می خورند به دنبال آب گشته ای تا اندکی زبان خشکیده ی یک کودک را تر کنی و آنگاه که قطره های نم یا فتی با امید های فراوان با بالین آن کودک رفتی تا پیدایش کنی؟اما دیدی که آ کودک دیگر آب نمی خورد؟
اگر تو قاسم نیستی اگر علی اکبر نیستی اگر جعفر و عون و عبد ا.. نیستی  لا اقل حرمله مباش که خدا هدیه حسین را پذیرفت و خون علی اصغر را به زمین پس نداد .من نمی دانم که فردای قیامت این خون با حرمله چه  خواهد کرد؟
دوشنبه 26/1/1387 - 11:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته