• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 837
تعداد نظرات : 483
زمان آخرین مطلب : 2436روز قبل
سخنان ماندگار

 

وَ قَالَ  علی [علیه السلام] :

الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِى بَلْدَتِهِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : بْخل ننگ و ترس نقصان است . و تهیدستى مرد زیرك را در برهان كُند مى سازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.

هر آن کو تنگ چشم است و بخیل است
 بنزد خلق خوار است و ذلیل است
به چهره آبرویش گرد عار است
 ز داغ ننگ چهرش داغدار است
 چو دارایی خدا بر بنده‏اش داد
 خنک آنکو ببخشش دست بگشاد
نخورده دشمنش با دوستانش
خورد با دوست دور از دشمنانش
 زند چنگال اندر بذل و بخشش
درون ریش از آن آرد برامش
جوانمردی که دور از پارسایی است
 به از ممسک که از جودش جدایی است
 هر آن کس را بترس و کم دلی‏رو است
بداند جان او پرعیب و آهو است
جنون را حال در گیتی تباه است
ز ترسش چهره بختش سیاه است
 به هر کاری زند دستی به تدبیر
از آن کارش شود ترسش جلوگیر
هماره در امورش پا بلغزد
ز بیم و ترس دل دستش بلرزد
 ز عیش و زندگی بر چیده دامن
 به بدبختی کناری کرده مسکن
اگر نادار باشد مرد زیرک
 بنزد خلق قدرش هست اندک
 اگر با اوست حق هنگام صحبت
 ز فقر افتد زبان وی به لکنت
ز رنج احتیاج او بی‏خود و مات
 نیارد مدعایش کردن اثبات
 تهی‏دست اوفتد چون دانشی مرد
 ز فقرش روی علمش هست پر گرد
 برغبت کس نظر سویش نیارد
 توجه کس به حرف وی ندارد
کجا پند چو درش را پسندند
به پنبه گوش از آن پند بندند
 غریب اندر وطن مرد فقیر است
به چنگ فقر و بدبختی اسیر است
 بهر کاری از او کس یاد نارد
نه کس م رهم به زخم وی گذارد

ندارد چون به کف دینار و درهم
از این رو وضع کارش هست درهم
چو دستش از وسائل هست کوتاه
برویش بسته از هر راه درگاه
 لذا از رنج ناداری پریش است
غریب و خوار اندر شهر خویش است
 یکی دردیست عجز و ناتوانی
که اندر عمر خود بیمار از آنی
بهر پیکر کسالت رخنه افکند
 چو موش و نخل بیخ از آن بدن کند
 ز همت خون به تن آور بجوشش
بگیتی گوش اندر کار و کوشش
 جهان از سعی و همت باشد آباد
فلک از کار اندر گردش افتاد
 بکار اندر سپهر افتد چو خورشید
منظم خواهد از ما کار گردید
امور خلقت ار در انضباط است
 ز کار و کوشش آن را ارتباط است
 لباس عزم را می‏پوش بر تن
پلاس عجز را از جسم برکن
ز همت آستین بشکن به بالا
 ز ضعف و ناتوانی شو توانا
شکیبایی به سختیها دلیری است
 شکیبا مرد اندر شیرگیری است
سپر از صبر پیش تیغ دوران
بیاور زخم تیغ از خود بگردان
 ز بدبختی کسی در نیکبختی است
 که نیروی شکیبش روز سختی است
 خردمندان گهر با صبر سفتند
 علاج دردها را صبر گفتند
تحمل را بکار آنکس که بندد
 برویش غنچه امید خندد
 ز صبر و از تحمل نار سوزان
بر ابراهیم آذر شد گلستان
 ز زندان بلا یوسف بجان رست
 به تخت ملک مصر از صبر بنشست
 مدارا گرفتی یاور و عون
کلیم الله فاتح شد بفرعون
 بود اوصاف صبر از حد فزونتر
تو اینجا صبر کن تا جای دیگر
توانگر آمد از آن مرد زاهد
که از زهدش غنی گردید عاید
 بفر زهد دیو نفس کشته
ز زنجیر هوس آزاد گشته
 ز زهد او با قناعت خو گرفته
 دلش با یاد حق نیرو گرفته
چسان دارا ز مردم بی‏نیاز است
به زهد از فقر خود را چاره‏ساز است
 به زهد از ما سوی الله دیده بسته
کنار آزاد و آسوده نشسته
نه اندر قلب پاکش حرص مال است
 نه اندر گردنش وزر و بال است
 سپر از تقوی و پرهیز پیش آر
اگر شمشیر گیرد چرخ دوار
 اگر شد روزگارت ناوک افکن
 به تن می‏پوش از پرهیز جوشن
 فلک گردان به کوی متقین است
 جنان خندان به روی متقین است
 چو باران گر بلا و فتنه بارد
به ابرو متقی چین برنیارد
بدنیا هر که در پرهیزکاری است
 به عقبا از بلا در رستگاری است

شرح نهج البلاغه (محمد علی انصاری قمی)
شنبه 24/2/1390 - 7:55
سخنان ماندگار

امام علی (علیه‌ السلام):

طُوبَی لِمَنْ أخْلَصَ لِلَّهِ عَمَلَهُ، وَعِلْمَهُ، وَحُبَّهُ، وَبُغْضَهُ، وَأخْذَهُ، وَتَرْکَهُ، وَکَلامَهُ، وَصَمْتَهُ، وَفِعْلَهُ، وَقَوْلَهُ.

خوشا به حال آن‌که عمل و علمش، دوستی و دشمنی‌اش، انجام دادن و رها کردنش، سخن و سکوتش، وکردار و گفتارش را برای خدا خالص گرداند.

How happy is he who sincerely devotes exclusively to Allah his entire life, including his actions, knowledge, love, hatred, receiving, relinquishing, speech, silence, and his words and deeds

بحار الأنوار، ج 77، ص 289

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir

شنبه 24/2/1390 - 7:29
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

فصل ششم از بخش اول کتاب به آسیبهای خرد پرداخته وعواملی چون : هوای نفس ، آرزو ، خشم ، خود پسندی ، دنیا دوستی وتنبلی را از جمله آسیبهای خرد دانسته است
دراین فصل آمده است : امام کاظم ع به هشام می فرمایند : ای هشام ! آنکه سه چیز ر ابر سه چیز مسلط کند بر نابودی عقلش کمک کرده است : روشنی اندیشه را با آرزوهای دراز تاریک کند ، حکمتهای نغز را با سخن گفتن بسیار ازبین برد ، وروشنایی پند آموزی را با شهوات نفسانی خاموش گرداند چنین کسی گویا نفس را بر نابودی خرد یاری داده است وآنکه عقلش نابود شود دین ودنیایش تباه گردد


کتاب یار مهربان 74

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: بهمن 1389

.......

به نام آنکه هستی نام ازو یافت     فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت

بسم الله الرحمن الرحیم
تازه ترین سلام ها و درودها را نثارتان می کنیم وآرزوی سعادت وکامیابیتان را داریم . با یار مهربان دیگری مهمان صمیمیت های شما یاران مهربان هستیم و با کتاب دیگری آشنا می شویم.
موزیک
یاوران همراه!

دراین برنامه ادامه کتاب خرد گرایی در قرآن وسنت را خدمت شما یاوران وهمراهان صمیمی برنامه معرفی می کنیم در برنامه قبل گفتیم این کتاب را  آقای محمدی ری شهری تألیف نموده و مهدی مهریزی هم آن را به فارسی برگردانیده است
این کتاب در دو بخش یک مقدمه و سخن مترجم ودر 508 صفحه توسط مؤسسه انتشاراتی دارالحدیث قم به دست نشر سپرده شده است و اکنون ادامه معرفی کتاب:
 موزیک
یاوران همراه!

نویسنده  فصل پنجم را به  نشانه های خرد  اختصاص داده و دانش وحکمت ، شناخت خدا ، مکارم اخلاق ، کارهای نیک ، گذاشتن هرچیز برجای خود ، بهره وری ازعمر ، گفتار درست  ، تجربه اندوزی و ترک بیهودگیها را نشانه خرد برشمرده است

فصل ششم از بخش اول کتاب به آسیبهای خرد پرداخته وعواملی چون : هوای نفس ، آرزو ، خشم ، خود پسندی ، دنیا دوستی وتنبلی را از جمله آسیبهای خرد دانسته است
دراین فصل آمده است : امام کاظم ع به هشام می فرمایند : ای هشام ! آنکه سه چیز ر ابر سه چیز مسلط کند بر نابودی عقلش کمک کرده است : روشنی اندیشه را با آرزوهای دراز تاریک کند ، حکمتهای نغز را با سخن گفتن بسیار ازبین برد ، وروشنایی پند آموزی را با شهوات نفسانی خاموش گرداند چنین کسی گویا نفس را بر نابودی خرد یاری داده است وآنکه عقلش نابود شود دین ودنیایش تباه گردد
موزیک
دوستان همراه!

 در فصل هفتم بخش اول وظایف خردمند را یاد آور شده است
بخش دوم کتاب به نادانی اختصاص یافته است  این بخش در هشت فصل تدوین شده است در فصل اول معنای نادانی را ذکر کرده است در فصل دوم عنوان (پرهیز دادن از نادانی) را بیان داشته است ودرآن ریزعنوانهایی مانند : سرزنش نادانی ، بدترین تنگدستی و زیانبارترین دشمنان ذکرنموده است در فصل سوم انواع نادانان را بیان کرده
موزیک
یاوران برنامه!

در فصل چهارم از نشانه های نادانی سخن گفته است ودر آن : اخلاق زشت ، دشمنی با دانش ودانشمند ، افراط وتفریط و برخی موارد دیگر را از نشانه های نادانی دانسته است و نادان را کسی دانسته که صفاتی داشته باشد ، همچون : خود رأیی ، انجام گناه ، از خود راضی بودن ، اظهار هرآنچه می داند ، انکار هر آنچه می شنود و زشت دانستن آنچه خود ، مانندش را انجام می دهد . دراین فصل می خوانیم : پیامبر در پاسخ کسی که از خلق وخوی نادان پرسیده بود فرمود : اگر با اوهمنشین شوی ، تورا خسته کند واگر ازاو کناره گیری کنی تورا دشنام دهد ، اگر چیزی به تو بخشد منت گذارد واگر چیزی را به اوببخشی ناسپاسی کند ، اگر رازی در اختیارش گذاری خیانت کند ، واگر رازی را  در اختیار تو نهد ، تورابه افشای آن متهم سازد ، اگر بی نیاز شود ناسپاسی کند  واگر تنگدست شود بی پروا نعمتهای خدا راانکار کند اگر شاد باشد زیاده روی کند وطغیان ورزد ، و اگر غمگین باشد نا امید گردد
موزیک
همراهان گرامی!

در فصل پنجم به وظایف نادان می پردازد ودرآن عنوانهایی مانند : آموزش ، توبه وباز گشت ، عذر خواهی از نادانی ، به خدا پناه بردن از نادانی و طلب آمرزش از نادانی را بر نادان واجب و کارهایی مانند : سخن ندانسته و انکار آنچه را نمی داند را بر نادان حرام می داند و کارها وصفاتی چون : بردباری ، تعلیم و سکوت هنگام نزاع ودرگیری را در برخورد با نادانان شایسته ولازم می داند
موزیک
یاوران همراه!

نویسنده عنوان فصل ششم را به جاهلیت نخستین اختصاص داده است ودر آن ، مطالب متنوعی را آورده است و کارهای جاهلانه جاهلان عصر جاهلیت را بیان داشته است اعمالی چون :زنده بگور کردن دختران ، فرزند کشی ، نوشیدن شراب وقماربازی ، فال بدزدن ، قربانی برای جن و سوگند به غیر خدا
در فصل هفتم از جاهلیت دیگر سخن گفته است ودر آن برخی صفات را ذکر کرده که انسانهای جاهل امروزی به آن اعمال جاهلانه مبتلا هستند
 در فصل هشت هم عنوان پایان جاهلیت را مطرح ساخته است
موزیک
خوب دوستان كتابخوان امید كه بتوانید كتاب خرد گرایی در قرآن وسنت نوشته آقای محمدی ری شهری را تهیه واز  مطالعه آن لذت ببرید وبه معلومات خود بیفزایید
خداحافظی

 

شنبه 24/2/1390 - 7:15
شعر و قطعات ادبی

قال علی علیه السّلام

ازرى بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه

حضرت علی علیه السلام فرمودند: آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز  سختى‏هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را  بى‏ ارزش کرده است.

طمع را هر کسی آمد ملازم
بامر خواری خود بوده جازم
بدست خود بسر گرد بلا بیخت

به پیش خلق عرض و آبرو ریخت
طمع در بند مردان خردمند
گشایند و بکشتنگاه افکند
طمع آن طوطی آورده است در دام
طمع آن طفل را کرده است بدنام
بسا دیدیم اشخاص طمعکار
به یک دفعه طمع یک عمر بد خوار
مکن بر حلق خویش این دشنه را تیز
دلا آزاد شو زین بند بگریز
کسی گر از گرفتاریش زد دم
ز جاه و آبرویش کرده خود کم
درونت گر ز درد آمد پر از خون
بدل پنهان کنش چون در مکنون
بسان غنچه نشکفته خاموش
شو و بر راز خویش انداز سرپوش
بروز ابتلا بر کس شکایت
مکن در نزد خلق از غم حکایت
بدل گریان بلب می‏باش خندان
که خود آن گریه را خنده است پایان
دو لب بر هم بنه از شکوه کم کن
به یکدم کار شمشیر دودم کن
از آن با دام همسر شد بشکر
که در آتش نزد زو شکوه سر
ز دست روزگار آن کس که شاکی است
ز خواری و ز بی‏ارجیش حاکی است
بود مرد آنکه گر گیتیش افشرد
نمودش استخوان این آسیا خرد
شود با رنج و غم در آشنایی
نجوید بر شکسته مومیایی
زبان را هر که بر خود داد امارت
زده بر جانش از خفت خسارت
زبان در بند کش آن را نگهدار
رها آن را به هر گفتار مگذار
زمام از دست تو گر بگسلاند
همه تن را به آتش می‏کشاند
 
سخن را لب به بیهوده مکن باز
مکن ساز جدال و کینه را ساز
که گر انسان خزف جای گهر سفت
گه و بیگه بناسخته سخن گفت
شرف را این چنین کس داده از دست
بنزد خلق او خوار آمد و پست

شرح نهج البلاغه (محمد علی انصاری قمی)

 

پنج شنبه 22/2/1390 - 8:14
سخنان ماندگار

امام حسین (علیه‌ السلام):

النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا، والدِّینُ لَعقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ، فَإذا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیّانُونَ.

مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقۀ زبان‌شان است، تا زمانی كه آسایش‌شان برقرار باشد گرد آن می‌چرخند و آن‌گاه که با آزمایش غربال شوند، دینداران اندک خواهند بود.
People are the world"s slaves and religion in only on their tongue, if their prosperity is prepared for them, they will gather around the religion, but when their faith are examined, the true believers will be
little.

بحار الأنوار، ج 44، ص 383

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir


پنج شنبه 22/2/1390 - 7:34
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

از علی ع نقل می کند که : هیچگاه خرد به صاحبش آسیب نمی رساند  اما دانش بدون خرد به صاحبش آسیب می رساند همچنین ایشان می فرمایند : اگر دانشور باشی وخردمند نباشی به سان کسی هستی که کفش دارد ولی پا ندارد اگرخردمند هستی وعالم نیستی به سان کسی باشی که پا دارد ولی کفش ندارد

کتاب یار مهربان 73

نویسنده: سید کبیر حسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: بهمن 1389
............
ای مهربان ترین مهربانان که یادت در زندگی همیشه بهترین یار و همسفر ماست، با نام تو آغاز می کنیم و به تو توکل می کنیم.
و سلام خدمت شما یاوران برنامه و کتاب دوستان گرامی ! در خدمتتان هستیم  و کتابی دگری  را خدمتتان معرفی می کنیم
            موزیک
همراهان گرامی !

شناسنامه کتاب یار مهربان امروز ما ازاین قرار است :
نام : خرد گرایی در قرآن وسنت
مؤلف : آقای محمدی ری شهری
مترجم : مهدی مهریزی
این کتاب در دو بخش یک مقدمه و سخن مترجم ودر 508 صفحه توسط مؤسسه انتشاراتی دارالحدیث قم به دست نشر سپرده شده است
مترجم در آغازین بخش کتاب می گوید : جامعه خرد مند وآرمانی اسلام ، جامعه ای است که از خرد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، وخرد در عبادت ومعاشرت ، برخوردار باشد وعقل را حکمران همه ساحه های زندگی بداند جامعه عصر موعود نیز جامعه ای است که از بالندگی ورشد برخوردار شده است
موزیک
دوستان گرامی !

مؤلف بخش اول را به 7 فصل تقسیم نموده است در فصل اول از شناخت خرد صحبت می کند ودرآن ، حقیقت خرد ، آفرینش خرد ونادانی ، چشم اندازی بر آفرینش عقل وجهل ، جایگاه خرد ، انواع خرد و فزونی وکاستی خرد در دوران زندگی سخن می گوید
دراین فصل درباره انواع خرد از علی ع نقل می کند که ایشان می فرمایند : خرد ، دوگونه است ، فطری واکتسابی ، و خرد اکتسابی بدون خرد فطری سودمند نیست همانگونه که نور خورشید بی فروغ چشم ، سودی نمی بخشد
نویسنده در فصل دوم ارزش خرد را مطرح می نماید ودر آن عنوانهایی مانند : ارمغان خدایی ، بهترین بخشش ، ارزش انسان ، نخستین پایه انسان ، دوست وراهنمای مؤمن ، بزرگترین بی نیازی و نیاز دانش به خرد را مطرح می نماید دراین فصل با عنوان نیاز دانش به خرد از علی ع نقل می کند که : هیچگاه خرد به صاحبش آسیب نمی رساند  اما دانش بدون خرد به صاحبش آسیب می رساند همچنین ایشان می فرمایند : اگر دانشور باشی وخردمند نباشی به سان کسی هستی که کفش دارد ولی پا ندارد اگرخردمند هستی وعالم نیستی به سان کسی باشی که پا دارد ولی کفش ندارد
موزیک
همراهان ارجمند !

فصل سوم بخش اول به خرد ورزی اختصاص یافته است دراین فصل این عناوین آمده است : اهتمام به خرد ورزی ، خرد ورزی را کنار نگذارید ، حجیت خرد  ، نقش خرد در حسابرسی اعمال ونقش عقل در پاداش اعمال
دراین فصل می خوانیم : امام باقر ع می فرماید : خداوند در روزرستاخیز به اندازه عقلی که به بندگان بخشیده آنان را در حسابرسی مورد مو شکافی قرار می دهد  همچنین از ایشان نقل شده که فرمود : موسی بن عمران مردی از بنی اسرائیل را می دید که سجده های طولانی می کرد وخاموشی اش زیاد بود هرجا موسی می رفت آن مرد ، وی را همراهی می کرد روزی از روزها که موسی به دنبال کاری بود از سرزمین سرسبزی گذشت مرد عبادت پیشه آهی کشید وگفت : ای کاش پروردگارم الاغی داشت ومن آن را دراین سرزمین می چراندم و موسی  چشمانش را به زمین دوخت درحالیکه از سخن آن مرد غمگین شده بود  برموسی ع وحی آمد که چرا سخن بنده ام برتو گران آمد من ازبندگانم به میزان خردشان حسابرسی می کنم
موزیک
دوستان ارجمند !

در فصل چهارم از عوامل رشد خرد سخن گفته است ودر دوعنوان کلی ازاین عوامل یاد کرده است در عنوان اول از آنچه خرد را نیرومند می سازد صحبت کرده ودرآن از وحی ، دانش ، ادب  ،تجربه ، گردش درزمین ، تقوی ، جهاد با نفس ، یاد خدا ، زهد دردنیا ، پیروی از حق ، کمک خواستن از خدا و همنشینی حکیمان یاد نموده است . دراین فصل درباره همنشینی با حکیمان می خوانیم : علی ع فرمودند : با حکیمان همنشینی کن تا خردت کمال یابد ، جانت گرامی گردد ونادانیت زدوده شود همنشینی با حکیمان حیات بخش دلها ودرمان جانهاست
ودر عنوان دوم ازآنچه مغز را قوی می سازد سخن گفته است ودر آن : روغن ، کدو ، گلابی ، گوشت ، شیر ، سرکه ، عسل ، آب ، حجامت کردن و ترنج و باقلا را با استفاده از آیات وروایات از جمله عوامل قوی کننده مغز دانسته است در این فصل از پیامبر نقل می کند که فرمودند : کدو حلوایی بخورید پس اگر خداوند می دانست که درختی سبک تر از آن هست آ ن را بربرادرم یونس می رویانید هرکس از شما آبگوشت درست کرد ، درآن کدو بسیار کند زیرا بر مغز وخرد می افزاید همچنین ایشان درباره  خواص شیر می فرمایند : برشما باد خوردن شیر زیرا حرارت قلب را ازمیان می برد همانگونه که انگشت ، عرق پیشانی راپاک می کند شیر کمر را محکم می کند عقل را افزایش میدهد وذهن را تیز می کند  
موزیک
 خوب همراهان گرامی ! فرصت برنامه تمام شد ونتوانستیم کتاب امروز یعنی
یعنی خرد گرایی در قرآن وسنت
نوشته آقای محمدی ری شهری را به طور کامل خدمتتان معرفی کنیم
دربرنامه بعد ادامه همین کتاب را خدمتتان معرفی می کنیم با تشکر از توجه تان به این برنامه
تا برنامه بعد خدایار ونگهدارتان باد

 

  

پنج شنبه 22/2/1390 - 7:19
سخنان ماندگار
امام علی (علیه ‌السلام):

خَیرُ العِلمِ ما أصلَحتَ بِهِ رَشادَکَ، وشَرُّهُ ما أفسَدتَ بِهِ مَعادَکَ.

بهترین دانش آن است که رشد و هدایت خود را با آن سامان دهی و بدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی.

The best Knowledge is that by which you perfect your growing and guidance and the worst one is that by which you spoil your Hereafter.


غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 352


دانشکده علوم حدیث

hadith.ac.ir

سه شنبه 20/2/1390 - 9:13
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

عقیده کشیشان مسیحی درباره زن آمده است: وضعیت زنان در پرتو ایین مسیحیت نیز، از حقوق وجایگاه مساعدی برخوردار نبود در رساله اول پولِس چنین آمده :(مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است ونیزمرد به جهت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد آفریده شده است)

بنابر نص صریح قرآن کریم ، درساختار خلقت زن ومرد هیچگونه تفاوتی دیده نمی شود وخداوند هدف ازآفرینش آنان را شناخت ومعرفت بیان کرده ومیزان برتری را به جنسیت ندانسته بلکه برحسب میزان شایستگی ولیاقت وکرامت انسانی وتقوا وپرهیزکاری دانسته است اما درمقابل براساس مضمون ومحتوای متون ومنابع یهودیان ، بویژه کتاب مقدس ، زن به عنوان پاره ای از جسم مرد آفریده شده است که همواره وابسته ونیازمند به جنس مذکر می باشد در آغاز آفرینش نقصان وکمبود داشته وهمین انگیزه اصلی ارتکاب او به عصیان وطغیان بوده است

کتاب یار مهربان 72

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: بهمن 1389

.......

به نام آنکه هستی نام ازو یافت     فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت

بسم الله الرحمن الرحیم
نخستین تحفه ما به شما دوستان همراه صمیمانه ترین و تازه ترین سلام ها و درودها ست و بهترین آرزوی ما آرزوی سلامتی و تندرستی تان. با یار مهربان دیگری مهمان صمیمیت های شما یاران مهربان هستیم و با کتاب دیگری آشنا می شویم.
موزیک
یاوران همراه!

نام کتاب امروزجایگاه زن در اسلام ویهودیت است و آقای محمد رضا جلیلی آن را تألیف نموده وانتشارات دستان این کتاب را در 275 صفحه به دست نشر سپرده است چاپ دوم این کتاب در سال 1384 انجام یافته است این کتاب در 5 بخش تدوین شده است در بخش اول درباره آفرینش وارزش زن صحبت می کند این بخش در چهار فصل با عنوانهای کلیات تحقیق ، نگاهی به زن در ادوارتاریخ ، آفرینش زن و فضیلت زنان انجام یافته است
موزیک
همراهان گرامی!

در فصل دوم این بخش درباره عقیده کشیشان مسیحی درباره زن آمده است: وضعیت زنان در پرتو ایین مسیحیت نیز، از حقوق وجایگاه مساعدی برخوردار نبود در رساله اول پولِس چنین آمده :(مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است ونیزمرد به جهت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد آفریده شده است) واین نگرش منفی در اندیشه وتعالیم کشیشان مسیحی نیز مشهود است  چنانکه در اندیشه وتعالیم کشیشان مسیحی نیز وضعیت زنان نابسامان بود وحقوق آنان تضییع می شد زیرا آنان را عامل سقوط مرد می دانستند هانری هشتم پادشاه انگلستان حکمی صادر کرد که برطبق آن ، زنان ، دزدان وارواح خبیثه حق نداشتند کتاب مقدس را لمس کنند
موزیک
دوستان همراه!

بخش دوم به موضوع زن در شکل گیری خانواده واجتماع پرداخته است ودر آن چهار فصل با عناوین ازدواج وتشکیل خانواده ، معیارهای انتخاب همسر، نقش حجاب در خانواده واجتماع و نقش زن در تزلزل خانواده واجتماع آمده است درفصل دوم این بخش می خوانیم :بنابر نص صریح قرآن کریم ، درساختار خلقت زن ومرد هیچگونه تفاوتی دیده نمی شود وخداوند هدف ازآفرینش آنان را شناخت ومعرفت بیان کرده ومیزان برتری را به جنسیت ندانسته بلکه برحسب میزان شایستگی ولیاقت وکرامت انسانی وتقوا وپرهیزکاری دانسته است اما درمقابل براساس مضمون ومحتوای متون ومنابع یهودیان ، بویژه کتاب مقدس ، زن به عنوان پاره ای از جسم مرد آفریده شده است که همواره وابسته ونیازمند به جنس مذکر می باشد در آغاز آفرینش نقصان وکمبود داشته وهمین انگیزه اصلی ارتکاب او به عصیان وطغیان بوده است
موزیک
دوستان ارجمند!

در فصل چهارم این بخش آمده است : اسلام درشرایطی طلاق را در اختیار زنان گذاشته است اما در آیین یهود حق طلاق انحصارا وبه طور مطلق دراختیار مردان قرار می گیرد وزن هیچگونه حق اعتراضی  ندارد  
موزیک
یاوران همراه!

بخش سوم به حقوق زن در خانواده واجتماع اختصاص یافته ودر آن فصلهای : حقوق مادی زن در خانواده واجتماع ، حقوق معنوی در خانواده واجتماع و تعدی به حقوق زن در خانواده واجتماع آمده است در فصل اول این بخش آمده است :  دراسلام نفقه زن بر عهده شوهر است ومالی که زن دارد از خود اوست ومرد حق هیچگونه استفاده  ازآن را ندارد اما در یهود شوهر در اموال زن به طور کلی می تواند هر نوع تصرفی در آن بکند  در بخش چهارم مشارکت زنان در اجتماع را مطرح نموده ودر آن ازاین فصل ها سخن گفته است : حضور زنان در اجتماع ، موانع حضور زنان در اجتماع ، مشارکت زنان در اشتغال و زنان در مدیریت ورهبری جامعه
موزیک
دوستان گرامی!

سرانجام در بخش پنجم دیدگاه اسلام ویهود را درباره تعدادی از زنان وابسته به انبیا را مطرح ساخته است در فصل اول این بخش از همسر آدم وهمسر نوح سخن گفته است در فصل دوم درباره  سارا و هاجر صحبت کرده ودر فصل سوم از مادر، خواهر ، وهمسر موسی ع سخن گفته است در فصل چهارم وپنجم از همسر ودختران لوط وزلیخا وملکه سبا صحبت کرده است دراین بخش آمده است: در یهود عامل سرپرستی مردان بر زنان آنان را از حقوق خانوادگی واجتماعی محروم گردانیده بود اما اسلام با ظهور افکار درخشانش مهریه را پشتوانه محکم حقوق اجتماعی کرد وعلاوه برآن تأکیدات گسترده ای نسبت به مراعات حققو معنوی زنان مانند حسن معاشرت  ، رعایت عدالت وعفت وپاکی شده است این درحالی است که زنان یهود علاوه بر تنزل حقوق مادی در اکثریت مواضع  از حققو معنوی نیز محروم هستند وتنها موارد نادری درباره حقوق زنان دیده می شود
موزیک
خوب دوستان كتابخوان امید كه بتوانید كتاب جایگاه زن در اسلام ویهودیت نوشته آقای  محمد رضا جلیلی را تهیه واز  مطالعه آن لذت ببرید وبه معلومات خود بیفزایید
خداحافظی

  

سه شنبه 20/2/1390 - 8:47
شعر و قطعات ادبی

و قال علی علیه السّلام:
کن فی الفتنه کابن اللبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب


حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: در فتنه‏ ها، چونان شتر دو ساله باش،
نه پشتى دارد که سوارى دهد و نه پستانى تا او را بدوشند

بگیتی چون بپاشد گرد آشوب

از آن آشوب دوری هست مطلوب

 

 

بفتنه راه حق گر که پدیدار

نبد منما بباطل خود گرفتار

ز هرج و مرج خود را کش کناری

بدوشت بر مگیر از وزر باری

برو آزاد چون ابن لبون باش

ز بار و شیر دادنها برون باش

شتربچه ندارد طاقت بار

نه پستانی که شیر از آن پدیدار

سواری را نه کس زو در توقع

نخواهد بردن از شیرش تمتع

به مرتع دور از خیر است و از شر

خوش و خرم زند اندر چمن چر

شرح نهج البلاغه (محمد علی انصاری قمی)
دوشنبه 19/2/1390 - 10:25
سخنان ماندگار
امام باقر (علیه ‌السلام):

حُبُّنا إیمَانٌ وَبُغْضُنا کُفْرٌ.
دوستی ما (اهل بیت) ایمان و دشمنی ما کفر است.

Loving us (Ahl al-Bayt) is faith and hating us is disbelief.

کافی، ج 1، ص 187

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir

دوشنبه 19/2/1390 - 10:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته