• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1295
تعداد نظرات : 925
زمان آخرین مطلب : 4753روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

شبکه خانگی کامپیوتری با استفاده از خط تلفن

  استفاده از خط تلفن برای اتصال کامپیوتر ها یک روش ساده ارزان و سریع است و احتیاج به کابل کشی ندارد.

  ساختن یک شبکه کامپیوتری بوسیله خط تلفن به HPNA (که مخفف Home Phone Networking Alliance است.)  معروف شده است. و بر اساس استانداردهای موسسه شبکه خانگی تلفنی یا HPNA بوجود آمده است. و به تدیج توسعه یافته است HPNA1.0 ورژن اصلی این استاندارد با سرعت نسبتاٌ پایین 1 مگابیت بر ثانیه (Mbps ) عمل می کنند. اما استاندارد کنونی یا همان HPNA2.0 بر اساس تکنولوژی که متعلق به شرکت Broadcom است با سرعت 10 مگا بیت بر ثانیه عمل می کند. کارتهایی که از تکنولوژی HPNA استفاده می کنند هنوز فروخته می شوند پس دقت کنید کارتی بخرید که HPNA2.0 باشد.

 

شنبه 25/1/1386 - 16:40
کامپیوتر و اینترنت

مشكلات زيادي در سيستم عامل همراه با صفحات آبي كه ظاهر مي شود داريد

خطاهايي كه در هنگام كپي كردن فايل هاي Set up بوجود مي آيند بخصوص در ويندوز 2000 و XP، به احتمال زياد نشانه وجود مشكل در حافظه RAM شماست. اين امكان هم وجود دارد كه مشكل از هارد ديسك شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبي است كه در آنها Page Fault ديده مي شود يقيناً مشكل از حافظه RAM شماست.

شنبه 25/1/1386 - 16:39
کامپیوتر و اینترنت

سيستم روشن مي شود يك سري بوقهاي سريع مي زند، بالا نمي آيد

ببينيد آيا كارت گرافيك به درستي روي اسلات AGP نشسته است يا خير.اگر مقدار كمي از كارت گرافيك خارج از اسلات AGP باشد سيستم بالا نمي آيد.

چند مشكل ديگر هم وجود دارد كه بوسيله اين بوقها شناسايي مي شود اما دو مورد بالا معمول ترين موارد هستند.

اگر سيستم بالا مي آيد ولي مشكلاتي را مشاهده مي كنيد در اين جا دو مشكل عمده ذكر مي شود. كامپيوتر شما در هنگام نصب سيستم عامل بارها از حركت باز مي ايستد علت آن مي تواند گرماي CPU باشد بخصوص CPU هاي شركت AMD يا CPU هاي قديمي تر شركت INTEL. چك كنيد آيا فن CPUبخوبي عمل مي كند و چك كنيد آيا هيت سينك (قطعه آلومينيومي كه روي CPU نصب شده و معمولاً رنگ سياه دارد) بخوبي نصب شده است و با سطح CPU كاملاً موازي است. مطمئن شويد از هيت سينكي استفاده مي كنيد كه ساخت سازنده CPU شماست. هيت سينك اگر درست نصب شود بيش از آنچه نياز است خنك كاري انجام مي دهد

شنبه 25/1/1386 - 16:39
کامپیوتر و اینترنت

كامپيوتر روشن مي شود و متناوبا‎ً بوق مي زند، بالا مي آيد

ببينيد آيا حافظه RAM شما بدرستي نصب شده است اگر لازم است آن را بيرون آوريد و دوباره جا بزنيد

شنبه 25/1/1386 - 16:38
کامپیوتر و اینترنت

اگر سيستم روشن مي شود ولي بوق نمي زند يا بالا نمي آيد

ابتدا همه اتصالات را چك كنيد و دوباره امتحان كنيد. در صورتي كه اين عمل مؤثر نبود، بهترين كار اين است كه مانند بالا همه چيز را به غير از سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا كرده و دوباره امتحان كنيد.

اگر كامپيوتر به خوبي شروع به كار كرد كامپيوتر را خاموش كنيد و هر بار يك قطعه را متصل كرده و سپس كامپيوتر را روشن كنيد تا جايي كه مشكل را پيدا كنيد ولي اگر كامپيوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً يك يا چند قطعه معيوب داريد(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذيه).

شنبه 25/1/1386 - 16:38
کامپیوتر و اینترنت

اگر بعد از فشردن دكمه power، كامپيوتر روشن نشد

بررسي كنيد آيا سيم برق متصل است؟ آيا سر ديگر سيم برق متصل شده است؟ سوييچي كه در پشت كامپيوترتان وجود دارد چك كنيد. از اتصال صحيح منبع تغذيه به مادربرد اطمينان حاصل كنيد. كابل برق فلاپي را چك كنيد. اگر هيچ يك از اين كارها نتيجه نداد در مرحله بعد هر چيزي را كه به مادربرد متصل است به غير از كابل برق، سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را جدا كنيد. اگر باز هم سيستم بالا نمي آيد يك يا دو قطعه از سيستم شما معيوب است. در اين مورد به احتمال زياد مادربرد يا منبع تغذيه Case شما اشكال دارد.

شنبه 25/1/1386 - 15:56
کامپیوتر و اینترنت

راهنماي خريد كارت گرافيك (قسمت دوم)

 

گوشه ها:

با وجود اينكه سرعت Fill اطلاعاتي در خصوص عمليات Rendering چيپ گرافيكي مي دهد اما در مورد محاسبات هندسي هيچگونه اطلاعاتي ندارد. چيپهاي گرافيكي نمي توانند روي سطوح منحني كار كنند. آنها مي توانند فقط سطوح مسطح را پردازش نمايند. اما اگر به اندازه كافي سطوح مسطح در اختيار داشته باشند مي توانند با كنار هم قرار دادن آنها سطحي مشابه منحني بوجود آورند. و هر چه تعداد اين سطوح مسطح بيشتر باشد انحناي سطح حاصل طبيعي تر به نظر مي آيد البته كار پردازش براي گرافيك هم مشكل تر مي شود.

در پردازشي كه Tessellation  خوانده مي شود تمامي اشيا در يك صحنه سه بعدي به سطوح مثلثي شكل شكسته مي شوند. همانطور كه گفته شد افزايش اين سطوح مثلثي باعث نمايش بهتر اشيا مي شود يك جسم سه بعدي مي تواند متشكل از صدها يا هزاران مثلث باشد. اين موضوع همان چيزي است كه سازندگان بازيها در زمان طراحي اشيا و شخصيت هاي بازي با آن در گير هستند يعني مثلاً  كاراكتر را به گونه اي طراحي كنند كه نه بازي خيلي سنگين شود ( تعداد سطوح مثلثي زياد شود ) و نه آنقدر در تعداد آنها صرفه جويي كنند كه كاراكتر داراي لبه هاي تيزي شود و شكل طبيعي نداشته باشد.

متاسفانه ATI و NVidia استاندارد هاي متفاوتي را براي بيان ميزان قدرت پردازش هندسي استفاده مي كنند مشخصه چيپ NVidia  بر اساس تعداد رئوس در ثانيه است. ( كه به مفهوم نقاط در گوشه هاي مثلث مي باشد ) در حاليكه مشخصه ATI بر اساس تعداد مثلث در ثانيه است. با توجه به اينكه مثلث هاي كنار هم داراي رئوس مشتركي هستند. نمي توان به سادگي تعداد مثلث ها را بدست آورد.

Anti-aliasing :

Anti-aliasing روشي است كه براي حذف دندانه هايي كه در خطوط مورب يا منحني ها ديده مي شود ايجاد شده است. ( براي فهم بهتر موضوع برنامه paint را باز كنيد و يك خط مورب بكشيد اين دندانه ها به راحتي قابل ديدن هستند ) Anti-aliasing باعث مي شود تصوير طبيعي تر به نظر بيايد ولي معمولاً سبب كند شدن كامپيوتر مي شود چندين سطح براي Anti-aliasing وجود دارد كه برخي بيش از بقيه به سيستم فشار وارد مي كنند.

RAMADC :

RAMADC مخفف عبارت RAM Digital to Analogue Converter مي باشد كه به معناي مبدل ديجيتال به آنالوگ حافظه RAM مي باشد. RAMADC  يك چيپ ست است كه صحنه ها را مي گيرد و به فرمتي مناسب براي براي مانيتور ( نمايشگر ) تبديل مي كند. پردازشگر گرافيكي تصوير نهايي را خلق مي كند و RAMADC  به عنوان رابط پردازشگر و كابل VGA يا DVI قرار مي گيرد تا در نهايت تصوير روي مانيتور قرار گيرد.RAMADC ها داراي سرعتهاي متفاوتي هستند ( معمولاً 350-400 مگاهرتز ) و يك كارت گرافيكي ممكن است چندين سرعت داشته باشد. يك RAMADC  سريعتر به معناي آن است كه كارت گرافيك قادر است رزولوشن بالاتري را در خروجي پشتيباني كند. RAMADC چند تايي به اين معناست كه كارت گرافيك مي تواند از چندين نمايشگر به طور همزمان پشتيباني كند

شنبه 25/1/1386 - 15:13
کامپیوتر و اینترنت

نگهداري از كامپيوتر

 

 

آيا مي خواهيد سالها به عمر كامپيوتر خود بيفزاييد. در اينجا نكاتي ساده را به اطلاع شما مي رسانيم كه از كاهش كارايي و عمر كامپيوتر جلوگيري مي كند.

بزرگترين دشمن كامپيوتر گرماست، كه باعث مي شود چيپ هاي و ديگر اجزاي داخلي كامپيوتر گرم شوند. و همچنين از كارايي كامپيوتر مي كاهد.

اولين چيزي كه بايد چك كنيد اين است كه از جريان هوا در اطراف كامپيوتر خود مطمئن شويد. اگر كامپيوتر خود را در يك محفظه قرار مي دهيد. حتماً در پشت آن يك سوراخ دايره اي براي جريان هوا باز  كنيد. به طوريكه اين سوراخ مسير هواي فن كامپيوتر شما را باز نگه دارد. تا هواي خنك بتواند از داخل كيس كامپيوتر شما بگذرد.

اگر كامپيوتر را در داخل محفظه اي قرار مي دهيد، حداقل تا فضاي 10 سانتي متري پشت كيس نبايد هيچ مانعي وجود داشته باشد. تا جريان هوا برقرار شود.

 مطمئن شويد بالا و پشت مانيتور شما از گرد و خاك پاك شده است. كتابها، ورقهاي كاغذ، جعبه ها و ساير اشياء را روي مانيتور خود قرار ندهيد. هميشه به شكافهاي بالاي مانيتور توجه كافي داشته باشيد تا گرماي اضافي به راحتي دفع شود. اگر اين گرما دفع نشود گرماي اضافي به قطعات الكترونيكي مانيتور سرايت كرده كه نتيجه آن بهم ريختگي رنگ، لرزش تصوير و مشكلات ديگري را براي مانيتور است.

كار بعدي كه مي توانيد انجام دهيد پاك كردن گرد و غبار از سطوح داخلي كامپيوتر است.اين كار را حداقل دو بار در سال انجام دهيدو هر دو سال يكبار اين كار را براي مانيتور انجام دهيد.

به گرد و غبار همانند يك پتو نگاه كنيد، كه چيپهاي كامپيوتر را داغ نگه مي دارند، هر چه گرد و خاك بيشتري روي آنها نشسته باشد، بيشتر داغ ميشوند. چه ميزان گرد و خاك زياد است؟ 0.05 ميليمتر چطور است يا آنقدر كه بتوان گرد و غبار را ديد، همين ميزان كم مي تواند دماي داخلي چيپها را 5 درصد افزايش دهد. به نظر شما 5 درصد زياد نيست ! اگر بدانيد اين مقدار ميتواند سالها از عمر كامپيوتر شما بكاهد چطور؟

راحت ترين راه براي نظافت داخل كامپيوتر استفاده از يك جاروبرقي خانگي است. بعد از اينكه با يك مكنده مانند جاروبرقي آن را تميز كرديد مي توانيد از هواي فشرده (با فشار كم  طوري كه به قطعات كامپيوتر صدمه وارد نشود) براي بيرون راندن گرد و غبار باقي مانده استفاده كنيد.

مطمئن شويد كه پره هاي فن هاي خنك كننده را كاملاً تميز كرده ايد. فن منبع تغذيه برق و CPU و كيس را تميز كنيد.

براي نظافت كي برد هم از هواي فشرده استفاده كنيد و توجه داشته باشيد كه هيچگاه براي نظافت كي برد از مايعات استفاده نكنيد. و از يك كاور براي پوشاندن كي برد در زمان بي كاري كي برد استفاده كنيد. با همين روش ساده سالها به عمر كي برد خود اضافه مي كنيد.

و اما مي رويم سراغ هارد ديسك، اول از همه توجه داشته باشيد كه هارد ديسك به گونه اي طراحي شده است كه به صورت افقي نصب شود بنابراين نمي توانيد هارد ديسك را به پهلو نصب كنيد و از آن انتظار كار بيش از دو سال را داشته باشيد. 90 درصد هارد ديسكها كه به پهلو در كيس نصب مي شوند بعد از دو سال مشكل پيدا مي كنند و احتياج به تعويض دارند. اين شيوه نصب باعث فشار وارد شدن به قسمت كوچكي از بيرينگ هاي هارد مي شود و اين بيرينگ ها خراب مي شوند. ولي با نصب افقي هارد وزن هارد به طور يكنواخت در كل سطح بيرينگ تقسيم مي شود بنابراين بيرينگ هارد دچار خرابي پيش از موعد نمي شود.

معمولاً هارد ديسكهايي كه روي قطعاتي كه توليد گرما مي كنند قرار مي گيرند يا بين قطعات ديگر ساندويچ شده اند و براي تبادل حرارت و جريان هوا فضاي كافي وجود ندارد زودتر دچار مشكل مي شوند.

بخاطر داشته باشيد كه هارد درايو شما داراي يك موتور و قطعات متحرك است. هر چه تهويه هوا در اطراف آن بيشتر باشد راحتر گرماي اضافي را دفع مي كند و عمر آن بيشتر خواهد بود. در ضمن هارد نسبت به لرزش و تكانهاي شديد به خصوص در حال كار حساس است پس مراقب هارد ديسك خود باشيد و كامپيوتر خود را روي ميزي قرار دهيد كه محكم و ثابت است.

به كامپيوتر خود اجازه بدهيد نفس بكشد و آن را تميز نگه داريد تا در سالهاي بعد هم در خدمت شما باشد.

شنبه 25/1/1386 - 15:13
کامپیوتر و اینترنت

راهنماي خريد كارت گرافيك (قسمت اول)

سرعت كلاك پردازشگر

مشابه پردازشگر اصلي رايانه ها داشتن سرعت كلاك بيشتر براي پردازشگر كارت گرافيك صرفاً به مفهوم عملكرد سريعتر آن نيست. شايد يك پروسسور 400MHz سريعتر از يك پروسسور 600MHz در يك سيكل كاري باشد. از ديد يك پروسسور گرافيكي سرعت Render و سرعت clock با تعداد پيكسل هايي است كه مي تواند در هر سيكل پردازش نمايد.

 

ظرفيت حافظه

عبارت از ميزان حافظه اي كه روي كارت گرافيك صرفاً جهت فعاليتها و كارهاي گرافيكي قرار گرفته است. در حال حاضر تمامي چيپ ها قابليت قابل استفاده با مقادير مختلف حافظه هستند. كه در برخي موارد به 512MB مي رسد. ميزان حافظه در عملكرد كارت وابستگي به نوع كار گرافيكي كه انجام مي دهيد دارد. دسترسي پردازشگر كارت گرافيك به حافظه كارت بسيار سريعتر از رم كامپيوتر است. بنابراين حافظه بيشتر بر روي كارت باعث مي شود كه پردازشگر براي بدست آوردن اطلاعات مورد نياز كمتر به حافظه اصلي مراجعه كند و سرعت بالا رود. به زبان ساده تر اگر در حال حاضر از كارت گرافيك Geforce 6600 با 128 مگابايت حافظه استفاده كنيد و قصد داريد آن را به Geforce 6600 با 256 مگابايت حافظه ارتقا دهيد شايد در زماني كه با رايانه بازي مي كنيد اصلاً متوجه تغيير عملكرد آن نشويد مگر اينكه بازي هايي را انجام دهيد كه از اين قابليتها استفاده مي كنند.

 

پهناي باند حافظه

اين خصوصيت سرعتي است كه پروسسور گرافيكي مي تواند با حافظه كارت ارتباط برقرار  كند. يكي از محدوديت ها در كارهاي سه بعدي سرعتي است كه رايانه مي تواند اطلاعات را به پردازشگر گرافيك انتقال دهد. حافظه سريعتر به مفهوم بر طرف كردن اين محدوديت است كه باعث افزايش سرعت Rendering خواهد شد. كارت هاي گرافيك در حال حاضر از دو نوع حافظه بهره مي برند. DDR , GDDR3 كه نوع GDDR3 سريعتر است و بهتر مي تواند مانع از مشغول شدن پردازشگر گرافيك شود.

عملكرد كارت همچنين مي تواند از پهناي باند باس حافظه تاثير بپذيرد. يك كارت گرافيك با باس جافظه 128 بيت مي تواند دو برابر يك كارت با باس حافظه 64 بيت اطلاعات را بين حافظه كارت و پروسسور تبادل نمايد.

 

 Shader

مدلهاي Direct X shader جزئيات بسياري را جهت كنترل  بر روي آنچه نمايش داده مي شود براي افراد خواستار توسعه ارائه مي دهد. و مي تواند  افكت هاي بسياري نظير سايه هاي پيچيده انعكاس نور، ايجاد مه و مانند آنها را بوجود آورد. مايكروسافت با ارائه مدل Shader از ابتدا قدرت مانور زيادي را در اختيار توسعه دهندگان قرار داده است كه نتيجه آن ايجاد پتانسيل بالا جهت واقعي تر و ملموس تر كردن تصاوير بوده است Shader مدل 3 آخرين نسخه اي است كه Direct X9.0  در اختيار كاربران قرار داده است.در حال حاضر ( در زمان نگارش اين مقاله ) تنها Nivadia از اين نسخه پشتيباني مي كند.  

 

سرعت Fill

اين خصوصيت به مفهوم سرعتي است كه كارت گرافيك مي تواند يك صفحه را نقاشي كند. هر سطح در صحنه هاي سه بعدي داراي يك texture (تصاويري هستند كه جنس،حالت و بعضي از خواص ماده را به صورت روكش روي سطح يك جسم سه بعدي نمايش مي دهند مثلآ عكس يك چوب را روي يك مكعب مستطيل قرار مي دهند تا شكل الوار ديده شود.) است كه به آن نسبت داده شده سرعت پيكسلها (texel) در ثانيه نشان دهنده اين كه چه تعداد از پيكسلهاي texture مي توانند در هر ثانيه نمايش داده شوند.

 اما يك texel چيست؟ يك texel به نوعي مشابه يك پيكسل سه بعدي است. در واقع يك رويه سطح مي تواند توسط خانه هاي يك تصوير 640×480 پيكسل از تصوير آجرها نمايش داده شود.  هر پيكسل در اين صفحه texel خوانده مي شود و روي هر texel پردازش صورت مي گيرد تا فاصله و زاويه اين نقطه از ديوار را نمايش دهد.

سرعت fill حاصلضرب سرعت كلاك پروسسور و تعداد پيكسل هايي است كه مي تواند در هر سيكل كلاك پردازش شوند تعداد پيكسل هايي كه مي توانند در هر سيكل كلاك پردازش شوند.

   امير اثني عشري

                                            «پايان قسمت اول»

شنبه 25/1/1386 - 15:12
کامپیوتر و اینترنت

اساس كار پرينتر ليزر

 پرينتر ليزر با كمك الكتريسيته ساكن كار مي كند. يك استوانه چرخان الكتريسيته را بوجود مي آورد. و يك اشعه نازك ليزر به اين استوانه تابيده مي شود و به شكل متن يا تصويري كه بايد پرينت گرفته شود يك صفحه با نواحي حامل بار هاي مثبت و منفي تشكيل مي شود اين صفحه بوسيله تونر كه داراي پودر هاي با بار مثبت است پوشانده مي شود بنابراين آن نواحي از صفحه كه داراي بار منفي هستند اين پودرها را جذب مي كنند پس از آن كاغذ از روي آن عبور داده مي شود تا تصوير مورد نظر روي ان بوجود آيد. در مرحله بعد كاغذ بايد از غلتك هاي داغ عبور كند تا پودر روي كاغذ سوخته و دائمي شود. در هر پرينتر ليزر رنگي  چند مرحله براي اين كار وجود دارد تا رنگهاي مختلف را با هم مخلوط كنند.

سرعت و قيمت مناسب نسبت به عملكرد خوب باعث شده است تا پرينتر هاي ليزر براي حرفه هاي مختلفي مورد استفاده قرار گيرد. به خصوص نوع سياه و سفيد آن با قيمت نسبتا ارزان در بسياري از ادارات و شركتها و حتي خانه ها يافت مي شود. ولي پرينتر ليزر رنگي هنوز براي بسياري از افراد گران است و فقط براي كارهاي حرفه اي استفاده مي شود كه احتياج به كيفيت بسيار عالي دارند. پرينتر هاي ليزر زبان فرمان خود را دارند كه اطلاعات ديجيتال دريافتي را به يك فايل تصويري از نوع Bitmap تبديل مي كنند كه در نهايت پرينت گرفته مي شوند. قابليتهاي Adobe post script در بسياري از پرينتر هاي ليزر يافت مي شود كه آنها را براي طراحان گرافيك بسيار مناسب كرده است. زبان PCL شركت HP يكي ديگر از ربانهاي معمول است كه در پرينترهاي ليزر استفاده مي شود.

در سال 1984 كمپاني HP  اولين پرينتر ليزر روميزي را توليد كرد و اكنون پرينتر هاي ليزر به وفور در بازار يافت مي شوند و طرفداران بسيار دارند.

شنبه 25/1/1386 - 15:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته