• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 420
تعداد نظرات : 231
زمان آخرین مطلب : 4648روز قبل
شعر و قطعات ادبی


قطار می رودَ؛
تو می روی؛
تمام ایستگاه می رود...
و من چه قدر ساده ام
که سال های سال
در انتظار تو
کنار این قطار رفته ایستاد ه ام
و همچنان
به نرده های ایستگاه رفته
تکیه داده ام..

.(مرحوم قیصر امین پور)

شنبه 24/12/1387 - 16:22
دانستنی های علمی

ویژگی سخن
قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوانشاعر کودک و نوجوانبه شمار آید در جامعهادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر ازشعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصرامین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را بهعنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانانهنوز قیصر را از آن خود می داند. دو دفتر "به قول پرستو" و "مثل چشمه- مثل رود" آوازه خوبی دارند.


در طلیعه دفتر "به قول پرستو" شاعر با طرح چند پرسشارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند:


چرا مردمقفس را آفریدند؟ ----- چرا پروانه را از شاخه چیدند؟چرا پروازها را پرشکستند؟----- چرا آوازها را سر بریدند؟قالبهای مورد علاقه امین پور عبارتند ار:چهارپاره – غزل – دو بیتی- قالبنیمایی- مثنوی


شنبه 24/12/1387 - 16:21
دانستنی های علمی
زندگینامه
قیصر امین‏پور متولد دوم اردیبهشت(1338)  دزفول است .ویتحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دزفول به پایان برد سپس به تهران آمد ودکترای خود را دررشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376اخذ کرد. وی فعالیت هنری خودرا از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد .
در سال 1367 سردبیرمجله سروش نوجوان شد و از همین سال دردانشگاه الزهراو دانشگاه تهران به تدریساشتغال یافت .
در سال 1382 نیز به عنوان عضوفرهنگستان ادب و زبان فارسیانتخاب شد.
اولین مجموعه شعرش را با عنوان "تنفس صبح" که بخش عمده آن غزل بود و حدودبیست قطعه شعرآزاد؛ از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومینمجموعه شعرش "در کوچه آفتاب" را در قطع پالتویى توسط انتشارات حوزه هنرى وابسته بهسازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.
در سال 1365 "منظومه ظهر روز دهم" توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار آمد که شاعردر این منظومه 28 صفحه‏اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و تنهایى عشق را به عنوان جوهرهسروده بلندش در نظر مى‏گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب باعنوان »گزیده دو دفتر شعر« از سوى انتشارات سروش از وى منتشر مى‏شود. »
آینه‏هاى ناگهان" تحول کیفى و کمى امین‏پور را بازتاب مى‏دهد؛ در این مرحله امین‏پور بهدرک روشن‏ترى ازشعرو ادبیات مى‏رسد. اشعار این دفتر نشاناز تفکر و اندیشه‏اى مى‏دهد که در ساختارى نو عرضه مى‏شود. آینه ‏هاى ناگهان،امین‏پور را به عنوان شاعرى تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت مى‏کند واز آن سو نیز موجودیت شاعرى از نسل جدید به رسمیت شناخته مى‏شود.
در اواسطدهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان "آینه ‏هاى ناگهان 2"منتشر مى‏شودکه حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب‏هاى درسى به عنوان نمونه ‏هایى از شعرهاى موفقنسل انقلاب مى‏آید.
در همین دوران است که برخى از اشعار وى همراه با موسیقىتبدیل به ترانه ‏هایى مى‏شود که زمزمه لب‏هاى پیر و جوان مى‏گردد. پس از تثبیت واشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصى علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏پور نشان مى‏دهند ودر اولین گام، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعارشاملو،فروغ،نیماو... به دست چاپ مى‏سپارد که در سال 78به بازار مى‏آید. "گل‏ها همه آفتابگردانند" جدیدترین کتاب امین‏پور نیز در سال 81از سوى انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏هاى متعدد رسید و با استقبال خوبىروبه‏رو شد.

دکتر قیصر امین ‏پور در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد ، ولی ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى؛دردانشگاهتهرانو الزهرا تدریس می کرد وبه کارهاى پژوهشى مشغول بود.

شنبه 24/12/1387 - 16:13
شعر و قطعات ادبی
   

من از عهد ادم تو را دوست دارم
از اغاز عالم تو را دوست دارم
چه شبها من و اسمان تا در صبح
سرودیم نم نم : تو را دوست دارم
نه خطی نه خالی نه خواب و نه خیالی
من این جسم مبهم تو را دوست دارم
سلامی صمیمی تر از غم ندیدم
به اندازه غم تو را دوست دارم
بیا تا صدا از دل سنگ خیزد
بگو با هم : تو را دوست دارم
جهان یك دهان شد هم اواز با ما:
تو را دوست دارم تو را دوست دارم

 

شنبه 24/12/1387 - 16:9
شعر و قطعات ادبی
 

 از تمام راز و رمزهای عشق

جز همین سه حرف

جز همین سه حرف ساده‌ی میان تهی

چیز دیگری سرم نمی‌شود

من سرم نمی‌شود

                       ولی...

راستی

     دلم

       که می‌شود!

 
شنبه 24/12/1387 - 16:6
دعا و زیارت
 تا قیامت جاودان آیین توست فاطمه رمز بقای دین توست دست تو دست تو نه دست خداست دشمنت را تا ابد تبت ید است
جمعه 23/12/1387 - 13:56
شعر و قطعات ادبی

امشب سخن از جان جهان باید گفت

توصیف رسول انس وجان باید گفت

 در شام ولادت دو قطب عالم

تبریک به صاحب الزمان باید گفت

 

جمعه 23/12/1387 - 13:55
دعا و زیارت

سلام به همه دوستان گل تبیانی

پیشاپیش ولادت باسعادت پیامبر رحمت وفرزند عزیزش موسس مکتب جعفری امام جعفر صادق رو به همه تون تبریک میگم

عیدتون مبارک عیدی برایما یادتون نره (ازامام زمان بگیرید)

راستی چرا به رسول مکرم اسلام پیامبر رحمت گفته میشه؟؟؟

جمعه 23/12/1387 - 13:54
دعا و زیارت
           
سوال:
چگونه می توان خود را برای ظهور امام زمان ( عج ) آماده كرد؟
جواب:
منتظران واقعی ظهور، كسانی هستند كه با تمام وجود حقیقت اسلام را
 دریافته و خواهان اجرا شدن آن درهمه ابعاد هستند .كسانی كه دلشان برای
 عدالت ، تقوا و عبادت خداوندمی تپد و برای وصول به آن ، همواره در
 تكاپو هستند .قرآن مجید ویژگی منتظران را این گونه بیان كرده است : ( (
 و همانا بدون تردید خداوند كسی كه خدا را یاری كند یاری خواهد كرد، [
 آنان كه خدا را یاری می كنند ] كسانی هستند كه اگر در زمین به آنان
 قدرت دهیم ، نماز را به پا می دارند و زكات می پردازند و امر به معروف
 و نهی از منكر می كنند ...) ) ، ( حج ، آیه 41 ) و درآیه دیگری فرموده
 است : ( ( توبه كنندگان ستایش كننده خداوند وجستجوگران حقیقت و آیات
 الهی و راكعان ساجد و آمران به معروف و نهی كنندگان از منكر و حافظان
 حدود الهی [ سعادتمند و رستگارند ] ) ) ، ( توبه ، آیه 112 ) . امید
 است كه همه ما در زمره چنین افرادی باشیم . ;
چهارشنبه 21/12/1387 - 21:52
دعا و زیارت
                            
        
سوال:
انتظار در زمان غیبت امام زمان ( عج ) چه معنایی دارد و مقصود از
 انتظارفرج چیست ؟
جواب:
درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه
 مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی
 دین اسلام  د ید . بنا بر آموزه های دینی ، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده
 و وعده های الهی را به اجرا درمی آورداو برپا كننده حكومت صالحان می
 باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و
 منزلت دارند .این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان
 تصویر میكندو عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است . امید به
 ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست . امید موتور حركت انسان در زندگی
 است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها
 یعنی همان هدف اصلی دین می باشد .مقصود از انتظار فرج ، امید ودلبستگی
 به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج مقصود دین به تعبیر شهید
 مطهری ، انتظاری سازنده ونگه دارنده ، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش
 است . به گونه ای كه خودنوعی عبادت و حق پرستی است . برخی به خطا به
 گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای
 كمك به رشد ظلم و فساد وپرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك
 چنین اموری با هدف دین بیگانه است ، بنابراین انتظار و عشق به مهدی ؛
 یعنی ، عشق به همه خوبی هاو امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و
 امید عاملی است كه انسان راوامی دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه
 خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است . بحث در این
 موضوع نیاز به مطالعه بیشتری دارد .منابع زیر بسیار مفید است : 1- قیام
 و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای
 انتظار پرداخته است ) . 2- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات
 اسلامی قم ، 1375 ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی
 ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج 1، ص
 351 - 398 ) . ;
چهارشنبه 21/12/1387 - 21:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته