صفحه کلید
صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است .عملکرد صفحه کلید مشابه یک کامپیوتر است!
صفحه کلید شامل مجموعه ای از سوییچ ها است که به یک ریزپردازنده متصل می گردند. ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد.
انواع صفحه کلید
صفحه کلیدها از بدو استفاده در کامپیوتر، تاکنون کمتر دستخوش تغییراتی شده اند. اغلب تغیرات اعمال شده در رابطه با صفحه کلید، افزودن کلیدهائی خاص ، به منظور انجام خواسته های مورد نظر است . متداولترین نوع صفحه کلیدها عبارتند از :
صفحه کلید پیشرفته با 101 کلید
صفحه کلید ویندوزبا 104 کلید
صفحه کلید استاندارد اپل با 82 کلید
صفحه کلید پیشرفته اپل با 108 کلید
کامپیوترهای laptop دارای صفحه کلیدهای مختص بخود بوده که آرایش کلیدها بر روی آنان با صفحه کلیدهای استاندارد متفاوت است . برخی از تولید کنندگان صفحه کلید، کلیدهای خاصی را نسبت به صفحه کلیدهای استاندارد اضافه نموده اند. صفحه کلید دارای چهار نوع کلید متفاوت است :
کلیدهای مربوط به تایپ
کلیدهای مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)
کلیدهای مربوط به توابع ( عملیات ) خاص
کلیدهای کنترلی
کلیدهای تایپ بخشی از صفحه کلید را شامل می گردنند که بکمک آنها می توان حروف الفبائی را تایپ نمود. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه دستگاههای تایپ است . همزمان با گسترش استفاده از کامپیوتر در بخش های تجاری ضرورت وجود کلیدهای خاص عددی برای بهبود سرعت ورود اطلاعات نیز احساس گردید، بدین منظوور Numeric keypad در صفحه کلیدها مورد استفاده قرار گرفت . با توجه به اینکه حجم بالائی از اطلاعات بصورت عدد می باشند ، یک مجموعه با 17 کلید به صفحه کلید اضافه گردید. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه اغلب ماشین های حساب است . در سال 1986 شرکت IBM صفحه کلید اولیه خود را تغییر و کلیدهای عملیاتی و کنترلی را به آن اضافه کرد. کلیدهای عملیاتی بصورت یک سطر و در بالاترین قسمت صفحه کلید قرار می گیرند. با استفاده از نرم افزارهای کاربردی و یا سیستم عامل می توان به هر یک از کلیدهای عملیاتی مسئولیتی را واگذار نمود. کلیدهای کنترلی باعث کنترل مکان نما (Cursor) و صفحه نمایشگر می باشند. در این راستا از چهار کلید ( با فرمت معکوس حرف T ) بین بخش مربوط به کلیدهای مختص تایپ و بخش عددی صفحه کلید استفاده شده است. با استفاده از کلیدهای فوق کاربران قادر به حرکت مکان نما بر روی صفحه نمایشگر خواهند بود. در اغلب نرم افزارها با استفاده از کلیدهای کنترلی کاربران قادر به پرش هائی با گام های بلند نیز خواهند بود. این کلیدها شامل موارد زیر می باشد :
Home End Insert Delete Page Up Page Down Control (Ctrl) Alternate (Alt) Escape (Esc) |
صفحه کلید ویندوز، کلیدهای اضافه ای را معرفی نمود. کلیدهای Windows یا Start و یک کلید Application نمونه هائی در این زمینه می باشند. صفحه کلیدهای " اپل " اختصاص به سیستم های مکینتاش دارد. شکل زیر یک نمونه از صفحه کلیدهای فوق را نشان می دهد:
صفحه کلید از نمای نزدیک
پردازنده موجود در یک صفحه کلید ، به منظور عملکرد صحیح صفحه کلید، می بایست قادر به شناخت و آگاهی از چندین موضوع باشد. مهمترین این موضوعات عبارتند از :
آگاهی از موقعیت کلید در ماتریس کلید ها ( مدار ماتریسی )
میزان جهش ( Bounce ) کلید و نحوه فیلتر نمودن آن
سرعتی که اطلاعات برای typematics ارسال می گردند.
مدارماتریسی کلید ها ، یک شبکه ازمدارات بوده و در زیرکلید ها قرار دارد.در تمام صفحه کلیدها، هر مدار در نقطه مربوط به یک کلید خاص، شکسته می گردد.با فشردن یک کلید فاصله موجود بین مدار حذف و امکان ایجاد یک جریان ضعیف بوجود می آید. پردازنده وضعیت هر یک از کلیدها را از بعد پیوستگی در نقطه تماس مدار مربوطه، بررسی می کند. زمانیکه تشخیص داده شد که یک مدار بسته شده ( اتصال برقرار است ) است، مقایسه بین محل کلید مورد نظر با " طرح کاراکترهای" (bitmap) موجود در حافظه ROM انجام می گیرد. طرح کاراکترها، یک چارت مقایسه ای برای پردازنده بوده تا به وی اعلام گردد، کدام کلید در مختصات X,Y در مدارماتریسی کلید ها ، قرار دارد.در صورتیکه بیش از یک کلید بصورت همزمان فعال شده باشد پردازنده بررسی خواهد کرد که آیا ترکیب کلیدهای فشرده شده دارای یک طرح کاراکتر است . مثلا" در صورت فشردن کلید a ، حرف a برای کامپیوتر ارسال می شود.در صورتیکه کلید shift را نگاهداشته و کلید a را فعال نمائیم پردازنده ترکیب فوق را با طرح کاراکترها مقایسه و حرف A را تولید خواهد کرد.
شکل زیر ریزپردازنده و کنترل کننده صفحه کلید را نشان می دهد.
شکل زیر مدار ماتریسی کلید ها را نشان می دهد.
صفحه کلید از سوئیچ به منظور اعمال تغییردر جریان مربوط به مدارات صفحه کلید استفاده می نماید.زمانیکه کلیدی فشرده می گردد، میزان اندکی لرزش بین سطح تماس وجود داشته که bounce نامیده می گردد. پردازنده موجود در صفحه کلید آن را تشخیص داده و متوجه این موضوع خواهد شد که فعال و غیر فعال شدن سریع سوئیج بصورت تکراری ، نشاندهنده فشردن چندین کلید نبوده و صرفا" یک کلید در نظر گرفته خواهد شد.( تمام سیگنال های دیگر حذف و صرفا" یک سیگنال در نظر گرفته خواهد شد) . در صورتکیه کلیدی را برای مدت زمانی نگه داری شده و این عمل ادامه یابد پردازنده تشخیص خواهد داد که شما قصد دارید کلیدهائی را بصورت تکراری برای کامپیوتر ارسال دارید عملیات فوق typematics نامیده می شود. در فرآیند فوق تاخیر بین هر ضربه بر روی کلید می تواند توسط نرم افزار مشخص گردد. دامنه تاخیر فوق از 2 کاراکتر در ثانیه شروع و می تواند تا 30 کاراکتر در ثانیه ادامه یابد .
تکنولوژی های صفحه کلید
صفحه کلیدها از تکنولوژی های متفاوت سوئیچ، استفاده می نماید. ما علاقه مندیم زمانیکه کلیدی بر روی صفحه کلید فعال می گردد، واکنش آن را حس نمائیم ،.ما می خواهیم صدای "کلیک " کلیدها را در زمان تایپ بشنویم ، ما می خواهیم کلیدها محکم ( سخت ) بوده و در زمان فشردن یک کلید سریعا" کلید فشرده شده به حالت اولیه خود برگردد. در این راستا از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می گردد:
Rubber dome mechanical Capacitive non-mechanical Metal contact mechanical Membrane mechanical Foam element mechanical |
متداولترین تکنولوژی سوئیچ استفاده شده در صفحه کلید rubber dome ( لاستیک برجسته) است . در این نوع صفحه کلیدها، هر کلید بر روی یک لاستیک برجسته کوچک و انعطاف پذیر به مرکزیت یک کربن سخت قرار می گیرد.زمانیکه کلیدی فعال می گردد یک پیستون بر روی قسمت پائین کلید مجددا" لاستیک برجسته را بسمت پایین بحرکت در می آورد. مسئله فوق باعث می گردد که کربن سخت ، بسمت پایین حرکت نماید. مادامیکه کلید نگاه داشته شود کربن، مدار را برای آن بخش ماتریس تکمیل می نماید. زمانیکه کلید رها ( آزاد) می گردد، لاستیک برجسته مجددا" به شکل و حالت اولیه بر می گرداند.
سوئیچ های صفحه کلید های با تکنولوژی لاستیک برجسته ارزان و مقاوم در مقابل جهش و خورندگی می باشند چراکه لایه پلاستیکی ماتریس کلیدها را در برمی گیرد. سوییچ های پرده ای در عمل شباهت زیادی با سوییچ های پلاستیکی دارند.کلیدهای فوق دارای بخش مجزا برای هر کلید نبوده و در عوض از یک ورق پلاستیکی با برآمدگی های مربوطه به هر کلید استفاده می نمایند. از این نوع صفحه کلیدها برای صنایع سنگین استفاده می گردند. ا از صفحه کلیدهای فوق بندرت در کامپیوتر استفاده می گردد .
سوئیچ های Capacitive غیر مکانیکی بوده چراکه در آنها مشابه سایر تکنولوژیهای مربوط به صفحه کلید از یک مدار کامل استفاده نمی گردد. در اینن سوئیچ ها جریان بصورت پیوسته در بین تمام بخش های ماتریس کلید وجود و حرکت می نماید .
اتصالات صفحه کلید
زمانیکه کلیدی توسط کاربر فعال می گردد پردازنده صفحه کلید بررسی لازم را انجام ( با توجه به مدار ماتریسی ) ونوع حرفی را که می بایست برای کامپیوتر ارسال گردد، مشخص می نماید. کاراکترها در یک بافر و یا حافظه ای که معمولا" شانزده بایت ظرفیت دارد، قرار خواهند گرفت . در ادامه با توجه به نوع اتصالات مربوطه ، کاراکتر مورد نظر ارسال خواهد شد. . انواع متداول کانکتورهای صفحه کلید عبارتند از :
کانکتور پنج پین DIN)Deustche industrie Norm)
کانکتور شش پین PS/2
کانکتور چهار پین USB
کانکتور داخلی ( برای کامپیوترهای Laptops ).
شکل زیر یک کانکنور PS/2 را نشان می دهد.
کانکتورهای پنج پین از رایج ترین کانکتورهای صفحه کلید می باشند . برخی از کامپیوترها از کانکتور PS/2 استفاده می نمایند. امروزه در سیستم های جدید کانکتورهای PS/2 جای خود را به کانکتورهای USB داده است . نوع کانکتوراستفاده شده دارای اهمیت زیادی نبوده و در این راستا لازم است که به دو نکته اساسی دقت گردد . اولین موضوع برق مورد نیاز صفحه کلید است . صفحه کلیدها به میزان اندکی برق ( حدودا" پنج ولت ) نیاز دارند. کابل حمل کننده داده از صفحه کلید بسمت کامپیوتر قرار می گیرد.قسمت دیگر کابل صفحه کلید به پورتی متصل می گردد که مدیریت آن توسط کنترل کننده صفحه کلید انجام می گیرد.کنترل کننده فوق یک مدار مجتمع بوده که مسئولیت آن پردازش تمام داده های ارسالی توسط صفحه کلید و هدایت آنها بسمت سیستم عامل است .زمانیکه سیستم عامل از وجود داده ارسالی توسط صفحه کلید آگاه گرددید ، عملیات متفاوتی توسط سیستم عامل انجام خواهد شد.
آیا داده صفحه کلید یک دستور در سطح سیستم است؟ .( مثلا" فعال کردن کلیدهای Ctrl-Alt-Delete).
سیستم عامل در ادامه داده صفحه کلید را در اختیار برنامه جاری قرار خواهد داد.
برنامه در حال اجراء ، قادر به شناسائی داده صفحه کلید بوده و آن را بعنوان یک دستور در سطح برنامه تلقی خواهد کرد.( مثلا" کلیدهای Alt-f که در برنامه های مبتنی بر ویندوز باعث فعال شدن یک پنجره می گردد )
پس از شناخت و بررسی نوع داده ارسال شده توسط صفحه کلید ( دستور به سیستم عامل و یا دستور برای یک برنامه خاص ) پردازش های لازم با توجه به ماهیت داده انجام خواهد شد.
اطلاعات کلی |
نام رسمی: | الیگودرز |
کشور: | ایران ![Flag of Iran.svg](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Flag_of_Iran.svg/20px-Flag_of_Iran.svg.png) |
استان: | لرستان |
شهرستان: | الیگودرز |
بخش: | مرکزی |
نام محلی: | آلیورز |
نامهای دیگر: | آلیورز |
نامهای قدیمی: | آل گودرز آلیورز |
سال شهرشدن: | نا مشخص ولی بیش از
700 سال پیش
|
|
مردم |
جمعیت: | ۷۸٬۶۹۰ |
زبانهای گفتاری: | فارسی محلی (الیگودرزی)
،لری بختیاری، لری بربرودی ،جاپلقی،آذری
|
مذهب: | تشیع |
جغرافیای طبیعی |
ارتفاع از سطح دریا: | 2100متر |
اطلاعات شهری |
شهردار: | ملک محمودی |
رهآورد: | عسل طبیعی گیاهان دارویی |
پیششماره تلفنی: | 0664 |
تابلوی خوشآمد به شهر |
به شهرستان الیگودرز مشرق زیبای لرستان خوش آمدید |
اطلاعات کلی |
نام رسمی: | الیگودرز |
کشور: | ایران ![Flag of Iran.svg](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Flag_of_Iran.svg/20px-Flag_of_Iran.svg.png) |
استان: | لرستان |
شهرستان: | الیگودرز |
بخش: | مرکزی |
نام محلی: | آلیورز |
نامهای دیگر: | آلیورز |
نامهای قدیمی: | آل گودرز آلیورز |
سال شهرشدن: | نا مشخص ولی بیش از
700 سال پیش
|
|
مردم |
جمعیت: | ۷۸٬۶۹۰ |
زبانهای گفتاری: | فارسی محلی (الیگودرزی)
،لری بختیاری، لری بربرودی ،جاپلقی،آذری
|
مذهب: | تشیع |
جغرافیای طبیعی |
ارتفاع از سطح دریا: | 2100متر |
اطلاعات شهری |
شهردار: | ملک محمودی |
رهآورد: | عسل طبیعی گیاهان دارویی |
پیششماره تلفنی: | 0664 |
تابلوی خوشآمد به شهر |
به شهرستان الیگودرز مشرق زیبای لرستان خوش آمدید |
الیگودرز |
|
اطلاعات کلی |
نام رسمی: | الیگودرز |
کشور: | ایران ![Flag of Iran.svg](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Flag_of_Iran.svg/20px-Flag_of_Iran.svg.png) |
استان: | لرستان |
شهرستان: | الیگودرز |
بخش: | مرکزی |
نام محلی: | آلیورز |
نامهای دیگر: | آلیورز |
نامهای قدیمی: | آل گودرز آلیورز |
سال شهرشدن: | نا مشخص ولی بیش از
700 سال پیش
|
|
مردم |
جمعیت: | ۷۸٬۶۹۰ |
زبانهای گفتاری: | فارسی محلی (الیگودرزی)
،لری بختیاری، لری بربرودی ،جاپلقی،آذری
|
مذهب: | تشیع |
جغرافیای طبیعی |
ارتفاع از سطح دریا: | 2100متر |
اطلاعات شهری |
شهردار: | ملک محمودی |
رهآورد: | عسل طبیعی گیاهان دارویی |
پیششماره تلفنی: | 0664 |
تابلوی خوشآمد به شهر |
به شهرستان الیگودرز مشرق زیبای لرستان خوش آمدید |
الیگودرز |
|
اطلاعات کلی |
نام رسمی: | الیگودرز |
کشور: | ایران ![Flag of Iran.svg](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Flag_of_Iran.svg/20px-Flag_of_Iran.svg.png) |
استان: | لرستان |
شهرستان: | الیگودرز |
بخش: | مرکزی |
نام محلی: | آلیورز |
نامهای دیگر: | آلیورز |
نامهای قدیمی: | آل گودرز آلیورز |
سال شهرشدن: | نا مشخص ولی بیش از
700 سال پیش
|
|
مردم |
جمعیت: | ۷۸٬۶۹۰ |
زبانهای گفتاری: | فارسی محلی (الیگودرزی)
،لری بختیاری، لری بربرودی ،جاپلقی،آذری
|
مذهب: | تشیع |
جغرافیای طبیعی |
ارتفاع از سطح دریا: | 2100متر |
اطلاعات شهری |
شهردار: | ملک محمودی |
رهآورد: | عسل طبیعی گیاهان دارویی |
پیششماره تلفنی: | 0664 |
تابلوی خوشآمد به شهر |
به شهرستان الیگودرز مشرق زیبای لرستان خوش آمدید |
اُشْتُرانْکوه، رشتهکوهی است در شرق استان لرستان، ودر حوزه استحفاظی شهرستان ازنا قرار دارد. این رشته کوه از بلندترین رشتهکوههای زاگرس میباشد. اشتران کوه از غرب به شهرستان دورود، از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود میشود. بلندترین قله این رشتهکوه به نام سنبران ۴۰۵۰ متر بلندا دارد و مرتفعترین نقطه استان لرستان است. این رشتهکوه سرچشمه یکی از سرشاخههای رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی جدید ایجاد شدهاست. این کوه از جمله کوههای جوان میباشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شدهاست.
قلههای بلند و پر برف، درههای ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایهای از جمله ویژگیهای اشترانکوه میباشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیومتری به خوبی پیدا است.
گفته میشود نام آن به سبب وجود قلههای ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر میباشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف گشتهاست.
قلههای مهم آن از شمال باختری به جنوب خاوری اینهاست: چال میشان، گلگل، گلگهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندون، ازنادر و کولهجنو. [۱]
در ارتفاعات اشترانکوه درههایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آنها چال میگویند. از جمله این چالها میتوان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاهتخت، چال پیارو و چال همایون نام برد.[۲]
رودهای کوچک بسیاری از این قلهها سرچشمه میگیرند که مهره زرین، ماربره، گهررود، دره دایی و دره دزدان از آن جملهاند. دریاچه گهر در یکی از دامنههای جنوب باختری اشترانکوه و در دره گَهَررود قرار دارد.[۳]
دامنههای اشترانکوه از دیرباز محل استقرار برخی طوایف بوده است؛ چنانکه در حدود سال ۵۰۰ قمری، خاندان فضلویه که از کردهای شام شمرده میشدند، پس از مهاجرت از آنجا و عبور از میافارقین و آذربایجان، در دامنههای شمالی سکوت گزیدند. آنان بعدها به اتابکان لرستان شهرت یافتند.[۴] مراتع دامنههای اشتران کوه مورد استفاده عشایر این ناحیه است. اشتران کوه و بهویژه دریاچه گهر دارای جاذبههای طبیعی بسیاری است.[۵]
این رشته کوه در حدود سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونههای جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت. از گونههای جانوری آن میتوان به خرس قهوهای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان میتوان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست میباشند.
در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت میشود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپها در شیب ملایم بعضی نقاط و گلهای طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوهاست که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه میکنند.
اشترانکوه پذیرای کوهنوردان و گردشگران و زمینشناسانی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور بوده که برای تفریح و ورزش و پژوهش علمی مراجعه نمودهاند.
در برخی از نقاط اشترانکوه سنگوارههایی یافتهاند که در میان آنها سنگوارههایی از جانوران مانند صدف و ماهی وجود دارد.
روستاهای بسیاری در کوهپایه اشترانکوه وجود دارند که از آنها میتوان به دره تخت، سیوله، کمندان و طیان اشاره نمود. روستای دره تخت به دهکده گردشگری تبدیل شدهاست.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D9%87
استان تهران که پایتخت جمهوری اسلامی ایران را دربرگرفته؛ ازنظرسیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
استان تهران به سبب قرار گرفتن در دامنه های البرز و داشتن منابع آبفراوان و در بر گرفتن بلند ترین قله آتشفشانی ایران از جاذبه های منحصر به فرد ومنظره های بدیع طبیعی برخوردار است.
استان تهران را از نظر آب و هوایی می توان به سه بخش اقلیمی تقسیم كرد. اقلیم ارتفاعات شمالی، اقیلم كوه پایه ها و اقلیم نیمه خشک و خشک.
مهم ترین غذاهای استان تهران را همان:پلو، آبگوشت، چلوكباب، كباب، آش، ماهی پلو، دلمه، كوفته، انواع خورشت ها و ... تشكیل می دهد كه در بین همه گروه های مردم رایج هستند. سفره ی تهرانی ها بیش ترین شباهت را به سفره ی ایرانی دارد چون غذاهای محلی همه ی نواحی ایران در آن یافت می شود.
تنها صنعت بومی استان تهران؛ نقاشی روی چرم است كه از دوره قاجاریه در تهران رواج یافته است.
بیش تر سازندگان صنایع دستی تهران ازشهرستان های دیگر مهاجرت كرده و در شهرستان های مختلف استان تهران ساکن شده اند. بررسی كارگاه های شیشه گری، سفال سازی، پتو بافی و زیلوبافی در مناطق روستایی نشان می دهد كه دست اندركاران آن ها افراد غیر بومی هستند كه بیش تر از تهران، تبریز و لالجین همدان به مناطق روستایی مهاجرت كرده اند. كارگاه های شیشه گری و پتو بافی روستای قشلاق ملارد، سفال گری روستای احمد آباد ورامین، زیلو بافی در روستاهای گرگ تپه، شهرک مدرس و باقر آباد، پارچه بافی درروستای خیرآباد و... دارای این خصلت هستند. بیش تر خراطان تهران اهل دزفول ( استان خوزستان) و تولید كنندگان مصنوعات سفالی بیش تر از لالجین همدان هستند
هر یك از اقوام مهاجر فرهنگ و موسیقی خود را نیز به این منطقه آورده اند و به همین سبب می توان انواع موسیقی آذری، كردی، لری، گیلكی، خراسانی، سیستانی، بندری و... را در قسمت های مختلف استان تهران یافت. تعزیه خوانی مهم ترین و قدیمی ترین نمایش سنتی تهرانی هاست كه در محرم و صفر هر سال در مكان های مختلف اجرا می شود و علاقه مندان زیادی نیز دارد. نمایش ها و تئاترهای هنری و مدرن نیز در تالارهای بزرگ شهر تهران هر روزه اجرا می شوند و اوقات فراغت گردشگران را به بهترین شیوه پر می كنند.
استان تهران به سبب خاصیت مهاجرپذیری خود، لباس محلی و سنتی خاصی ندارد و حتی اقوام مهاجر به این استان نیز از لباس های محلی و قومی خود استفاده نمی كنند و لباس مردان و زنان استان تهران را همان لباس های رسمی كل كشور تشكیل می دهد. در گذشته هر یك از شهرهای استان تهران ازجمله شهر تهران دارای لباس های محلی خاص خود بودند كه امروزه به دست فراموشی سپرده شده .امروزه لباس زنان استان تهران در بیرون از خانه را چادر مشكی بلند و یا انواع مانتو كه پیراهنی بلند و گشاد است، با روسری یا مقنعه در رنگ های مختلف تشكیل می دهد. لباس مردان را نیز كت و شلوار، پیراهن و پالتو یا بارانی در زمستان تشكیل می دهند.
روستاهای نمونه گردشگردی این استان عبارتند از : افجه – برگ جهان – برغان – توچال (پاکدشت) – جلیز جند – جلیل آباد – خاوه – رود افشان – سنگان (مجموعه روستایی) سنج – سیبان دره – شمشک – شهرستانک – کرکبود – کند علیا و سفلی – گیلیرد – گچسر – لواسان بزرگ – مرانک – مرا – واریان – هرنده
آثار تاریخی
آب انبار
آب انبار حصار گلی -
آب انبار روستای فیلستان -
تپه گنگچین -
فیروز آباد تپه -
مزار شاه
آتشكده
آتشكده تخت رستم -
بنای چهار طاقی سیمین دشت
آرامگاه
آب انبار امیر آباد -
آرامگاه رضاشاه(تخریب شد) -
آرامگاه مرحوم سید محمد طباطبایی -
آستانه حضرت عبدالعظیم وبقاع متصل آن -
امامزادگان 12 تن -
امامزادگان حسن رضا و حسین رضا -
امامزادگان سید زاهد و سید طاهرشكراب آهار -
امامزادگان صدرالدین و بی بی خاتون -
امامزادگان عبدالله ،عبدالقهار،عبدالجبار -
امامزادگان محمد و احمد -
امامزاده احمد -
امامزاده احمد و محمد طارس -
امامزاده جعفر -
امامزاده زید -
امامزاده سلطان مطهر -
امامزاده سلطان محمدرضا -
امامزاده سید نصرالدین -ع - -
امامزاده شاهزاده حسین -ع - -
امامزاده شعیب -
امامزاده صالح ادامه...
آسیاب
آسیاب برجی شهرك شهید فهمیده -
پل بازارك -
پناهگاه صخره ای شرق آباد(4) -
خانه آقای افراسیاب -
مجموعه بازار رفسنجان -
نقوش صخره ای هومیان
بازار
بازار شهرری -
بركه نو -
بنگاه صغار سابق -
تپه باستانی گازر سنگ -
تپه زال -
چهار سوق بزرگ بازار تهران -
دانشگاه تربیت معلم -
سرای میزانی
باغ
باغ و عمارت عین الدوله -
باغ و گورستان ظهیرالدوله -
باغ و عمارت خیابان صبا -
تپه دراو ( پول ) -
تل امامزاده كچویه -
خانه متین دفتری -
دانشكده علوم اجتماعی -باغ نگارستان
پل
آرامگاه بابا یرغان -
آسیاب آبی رباط كریم -
آهنین راه و پل سنگی گچسر -
امامزاده ابراهیم -
پل تاریخی فیروزكوه -
پل تاریخی كرج -
پل آبرسان بادامك -
پل آبرسان ورامینك -
پل باقر آباد -
پل تاریخی شلمبه -
پل جاجرود -
پل حاج كاظمی ساوجبلاغ -
پل دختر بادامك -
پل روستای جیتو -
پل فردوسی دلیچانی _ (دلی چای) -
پل فیروزكوه -
عمارت قصر یاقوت سرخه حصار
تپه
آب انبار روستای كاج -
آب انبار منصور آباد -
آسیاب محمد آباد -
آق تپه امیریه شهریار -
آق داشی تپه -
اسپیره خوان -
اصلان تپه و قبرستان آن -
اغلان تپه ساوجبلاغ -
امامزادگان فضل و فاضل روستای چهار باغ -
امامزاده برگمن -
امامزاده حضرتین -
امامزاده سید خسرو -
امامزاده محمد شعیب -
امامزاده محمد و عبدالله -
بافت تاریخی شریف آباد -
بقایای قلعه فخرود -
پل قدیمی برغان -
پناهگاه -
تپه آلارد -
تپه ازبكی ادامه...
حسینیه
پارك شفق -
تپه ارمنی گوری -
تپه شهر سوخته شماره 47 -
تپه میری -
حسینیه آقا سید هاشم -
حسینیه جماران -
خانه خاچیكیان -
سقاخانه گذر قلی -
قدمگاه حضرت خضرنبی -
كاروانسرای سنگی (قلعه سنگی)
خانه
آب انبار دهن شیر -
استودان (دخمه) شماره 3 -
ایوشان -
بافت داخل حصار اردكان -
بنیاد شهید دكتر بهشتی -
پل تاریخی آبنیك -
تپه ابراهیم خان -
تپه اطراف شهر سوخته شماره 141 -
تپه پت برسه -
تپه چقابهرام -
تپه خانقاه سرخ -
تپه دركه -
تپه دیوارلی قلعه -
تپه سفالین چاله مورت -
تپه شهر سوخته شماره 48 -
تپه شهر سوخته شماره 50 -
تپه قلعه بابا ریز -
تپه كفتار سیلا -
تپه و قبور تنگه شبیخون -
تل سنگی ادامه...
دروازه
دروازه قدیمی محمدیه -
سر در قورخانه تهران -
سردر باغ ملی
راه
میدان حسن آباد -
میدان مشق
روستا
شهردماوند و اطراف متصل به آن
غار
جاده تهران شمال و آثار داخل حریم (توچال) -
غار بورنیك -
غار یخمراد در كهنه ده -
كتابخانه كلكته چی
قلعه
آب انبار محله پائین (قهی) -
آسیاب تاریخی كندیجان -
آشیانه قدیمی فرودگاه قلعه مرغی -
ارگ تاریخی تهران -
بز قلعه روستای مختار آباد -
بقایای آسیاب كمر -
بقایای شیرخشت قلعه -
بقایای قلعه نصرت آباد -
تپه انگشته هاری -
تپه كور قلاع -
تپه محمودآباد -
تپه های مهر نگار -
تپه یزدگرد -
تل امامزاده ابراهیم -
تل خورشید گنبد -
تل كاظمی(2) -
تنگه زازرم -
حمام تاریخی سبو كوچك -
خانه محمد رضایی -
خركش ادامه...
كاخ
بقایای قلعه قدیمی عبد الرب آباد -
بنای دوره قاجاریه -كاخ سلیمانیه -
بنای مجلس شورای ملی وساختمانهای ملحق -
بنای تاریخی كبوتر دره -
بیمارستان امام خمینی (ره) -
تپه باستانی كلابد -
تپه تاریخی مرغی -
دانشگاه تهران -
دو بنای سلطنتی در سلطنت آباد -
ساختمان اداره پست ایران -
ساختمان صندوق پس اندازبانك ملی ایران -
ساختمان كلاه فرنگی عشرت آباد -
ساختمان كوشك -
ساختمان گیو -
عمارت باغ فردوس -
عمارت تاریخی كبوتر دره -
كاخ سلطنتی فرح آباد -
كاخ شهرستانك -
كاخ صاحبقرانیه -نیاوران - -
كاخ مرمر ادامه...
كوشك
عمارت كوشك فخرالدوله -مدرسه روشنگر
كاروانسرا
پناهگاه صخره ای قلات زینل(2) -
تپه حاجی كاهو -
دولت آباد -
رباط سنگی امین آباد -
رباط سنگی سرچمن (گونزا) -
رباط های شاه عباسی -
سرای امید -
سفارت انگلستان -
كاروانسرای شاه عباسی كرج -
كاروانسرای كنار گرد -
كاروانسرای ینگه امام -
كاروانسرای روستای سرخ حصار -
كاروانسرای روستای كبود گنبد -
كاروانسرای سرخ حصار -
كاروانسرای قاجاری -
كاروانسرای كاظم آباد -
گراند هتل
كلیسا
تپه چوپان زاده -
جندی شاپور -
كلیسای انجیلی -كلیسای پطرس مقدس -
كلیسای سورپ گورك -
كلیسای حضرت مریم (ع) -
كلیسای میناس مقدس
گرمابه
امامزاده طیب روستای رسنان -
بقایای چهار طاقی بادنجان -
بقایای قلعه 2 -
پناهگاه صخره ای قلاتخوار -
تپه اردو شاهی -
تپه ایواز بیات -
تپه باستانی تنگل خانه -
تپه جوهك -
تپه قبرستان تغنیت -
تپه قیطاسی -
تپه كژدم علی گرزان علیا -
تل سفیدك -
حمام تاریخی مزداران -
حمام امام جمعه -
حمام انصاری -
حمام تاریخی روستای افجه -
حمام تاریخی كن -
حمام روستای آرو -
حمام روستای نوده -
حمام شیخ الاسلام ادامه...
گورستان
قلعه آرودشت لار -
گورستان ارامنه
مجموعه (تپه - محوطه)
ابنیه سلطنتی مربوط ومتصل به كاخ گلستان -
امامزاده طیب -
امامزاده موسی -
بنای فرهنگی ـ تاریخی مدرسه ،مقبره مسجد -
تپه خرابه علی آباد 2 -
تپه سرقلعه روستای لواسان بزرگ -
تپه مراد داشی -
تپه مصلی -
چشمه نوش -
خانه زمانی -
خانه قالیچی -
خانه كوچه مشكیان -
قره ضیاءالدین -
قلعه جوق 2 -
گندزی -
مجموعه بازار تهران -
مجموعه بناهای تاریخی بادرود -
مجموعه تپه های كهریزك -
مجموعه كاخ موزه سعدآباد -
مجموعه كاخ نیاوران ادامه...
مدرسه
بازار قصابان -
تپه خاكی (علوی) -
حمام شیخ الاسلام -
دبیرستان انوشیروان دادگر -
مدرسه البرز -
مدرسه خان مروی -
مدرسه دارالفنون -
مدرسه سپهسالار قدیم -
مدرسه فیلسوف الدوله -
مدرسه محمدیه -
مدرسه و كلیسای ژاندارك -
مدرسه ومسجد میرزاابوالحسن معمارباشی -
مدرسه ومسجد شیخ عبدالحسین درمحله بازار -
مسجدمیرزا
مسجد
اشكفت مش زینل ( 1 ) -
امامزاده عبدا... و صالح -
بابا حسین بن محمد -
بخشی از پارك امین الدوله -
بش چنار -
پناهگاه صخره ای شمال چهار قلات1 -
تپه اوجی بیز قلعه -
تپه قبرستان ازنا -
تپه كاووسی جمال آباد -
خانه جمالیان -
خانه خوشبخت -
رباط سنگی آبشار اول -
عمارت و باغ محمد علی خان -
محوطه سربند علی آباد -
مسجد آقا محمود -
مسجد امام خمینی -
مسجد امام حسین (ع) -
مسجد جامع تهران -
مسجد جامع كیلان -
مسجد جمعه ادامه...
مناره
منار واقع در محله پامنار
نقش برجسته
حجاریهای تنگ واشی -
نقش برجسته قاجاری چشمه علی -
نقوش صخره ای كفترلو
یخچال
امامزاده طاهر -
امامزاده عباس چهار دانگه -
یخچال خلیلی
سایر
اشكفت كوپو -
بنای تیله اربابی روستای كلین سادات -
بنای معبد آدریان -
تپه پاتپه كول آباد -
تپه جلیل كندی -
تپه جوهنی شمالی -
تپه خاچ 1 -
تپه دره یوسف -
تپه شهر سوخته شماره 52 -
خانه بخردی -
خانه قائمی -
خانه ملك شهر ری -
خانه نایب اسدالله -
زندان قصر -
ساختمان بانك شاهی -
غار گوسفند -
قلعه عمر قلعه سی -
كوره های آجر پزی بیلغان -
كوره های آجرپزی خاتون آباد -
مجموعه تپه های دورچاه 1 و 2 ادامه...
بنا
تپه برك دره
تمتر
تئاتر نصر -
تپه بزرگ چقا جانعلی -
تپه كوچك دولت آباد -
خانه مسكونی آقای دولو -
محوطه تاریخی لوسرتخته
مجموعه بناها
تپه رودخانه شرقی
بیمارستان
بیمارستان وزیری نجم آبادی ( نجمیه) -
بیمارستان نجمیه -
تپه كوره خانی الهیه -
خانه فاضل عراقی -بیمارستان دادگستری -
منزل استاد محمد علی سپانلو
موزه
بنای موزه هنرهای معاصر -
موزه آبگینه و سفالینه -
موزه ایران باستان و كتابخانه -
موزه حیات وحش هفت چنار -
موزه هنرهای ملی
قهوه خانه
مجموعه تپه های بادامه
كنسولگری
باغ و سفارت انگلیس در تهران -
باغ و سفارت ایتالیا -فرمانیه -
بنای سفارتخانه دانمارك -
تئاتر پارس
ساختمانهای اداری
ساختمان سابق كلانتری بازار آهنگران
كارخانه
تصفیه خانه قند ورامین -
خانه لهراسبی -
كارخانه قند كهریزك
زورخانه
تپه آساوله -
عمارت باشگاه بانك ملی ایران -سردار اسعد
سیلو
بركه فرودگاه لار
جداره
مجموعه تپه های ته زمین چاله1و2و3
دفاتر گردشگری
مجوز بند ب
2001 -
آ - لف -
آباد سیر -
آبان تور -
آبتین گشت سبز -
آبگین گشت پارس -
آبگینه -
آبی بال -
آبیدر گشت -
آبینه -
آپادانا پرواز -
آتنا -
آدینه سیر -
آذین گشت -
آراد -
آراز -
آرام گشت آبی -
آرامش -
آرتیمان -
آرژان تور ادامه...
مجوز بند الف و ب
آپادانا -
آدینه گشت -
آذر تور -
آریاتور -
آرین توریست -
آزادی -
آسان پرواز -
آسمان -
آفاق گشت -
آموت سیر -
آناشه -
آیتو -
ارس -
ارفع -
ارگ جدید -
ارمیترا -
استقلال -
اسطوره پرواز -
اطلس -
افق نما ادامه...
مجوز بند ب و پ
دانا -
ساحل گشت
مراکز اقامتی
هتل آپادانا -
آرمان -
آریا -
آزادی -
آسیا -
ارم -
اطلس -
البرز -
المپیك -
امید -
امیر -
امیر كبیر -
انقلاب -
اورین -
اوسون -
اوین -
ایران -
ایرانشهر -
بابك -
بزرگ آزادی ادامه...
هتل آپارتمان آبتین -
آرین -
اینترکاراس -
پردیس -
تاج محل -
تهران -
رازی -
زاگرس -
زیتون -
ساعی -
ظفر -
گلشهر -
ملل -
نیلو -
ونك -
ونوس -
کیمیا
مهمان پذیر آبادان نو -
آریا -
آریا توكلی -
آزادی -
آستانه اشرفیه -
آشوری -
اتو خراسان -
اخوت -
اروند رود -
اسفند -
اسلام پناه -
اصفهان -
اطلس -
اكباتان -
اكباتان نو -
الجواد -
امید -
ایران پارس -
ایران فرد -
ایران نو-مهمانپ ادامه...
موزه ها
كاخ - موزه تالار آیینه -
تالار برلیان -
کاخ اصلی نیاوران -
کاخ موزه صاحبقرانیه -
کاخ موزه ملت -
کوشك احمد شاهی -
کاخ موزه سبز
موزه آب سعدآباد -
آبكار -
آبگینه و سفالینه -
آثار برگزیده صنایع دستی -
استانداری تبریز -
امام علی -
ایران باستان -
بانک ملی -
برادران امیدوار -
بهزاد -
پست و تلگراف و تلفن -
پلیس -
تئاتر -
تاریخ اطلاعات کشور -
تاریخ تهران -
تاریخ کانون -
تماشاگه پول -
تماشاگه تاریخ -
تماشاگه زمان -
تمبرکرمانشاه ادامه...
بنای تاریخی ایوان تخت مرمر -
برج طغرل -
برج علاالدوله -
تالار الماس كاخ گلستان -
تالار عاج -
چادرخانه -
خانه امام جمعه -
خانه وثوق -
خلوت کریم خانی -
دژ رشكان -
سردرباغ ملی -
عمارت بادگیر -
عمارت شمس العماره -
مدرسه چهارباغ -
مسجد جامع ورامین -
نقارخانه -
کاروانسرای رباط كریم -
کاروانسرای شاه عباسی كرج -
کاروانسرای قصر بهرام
محوطه تاریخی تپه میل ورامین -
چشمه علی ری
موزه تاریخ طبیعی باغ وحش بزرگ تهران -
تاریخ طبیعی ایران -
جانورشناسی دانشگاه تهران -
جانورشناسی کرج -
حیات وحش دارآباد -
زمین شناسی تهران -
زیست شناسی -
شیلات -
مجموعه گونه های گیاهی -
موزه تاریخ علوم طبیعی -
هرباریوم (گیاه شناسی)
موزه شهدا شهدای بهشت زهرا -
شهدای تهران -
شهدای چیذر -
شهدای ورامین -
شهدای کرج
پارک موزه پارک طبیعت پردیسان -
پارکهای ملی خجیر وسرخه حصار -
حیات وحش هفت چنار
مراکز پذیرایی
رستوران 22 بهمن -
پامچال -
پامچال -
توچال -
رودكنار -
سفیر -
شادلوئی -
صدف -
صدف -
كندو -
گل شب -
گلسرا -
مرمر -
میرزائی -
نمرود -
هتل دیپلماتیك دربند -
وصال -
آبعلی
سفره خانه سنتی آبان -
آذری -
باربد -
باغ صبا -
چهلستون كرج -
حوض خانه -
دالون دراز -
زردبند -
سعدآباد -
سوته دلان -
سوگلی -
شبستان نو -
طهران قدیم -
عالی قاپو -
فرزند زمین -
فرشته -
هرمز -
هزار و یكشب -
هزاردستان -
هفت خوان
چلوکبابی آفتاب -
اركیده -
اركیده -
اسلامی -
البرز -
البرز -
ایرج -
بابائیان -
باباجعفر -
بابك -
باغچه رودك -
باغستان -
برادران جعفری -
برادران رودكی -
برادران نصیری -
بهرامی -
پائیزان -
پل خواب -
پوریای ولی -
پوریای ولی ادامه...
قهوه خانه آرش -
امین -
باباعلی -
باغچه -
بیگلری -
پل چشمه -
تونل -
چهار فصل -
چهل چشمه -
دوستان -
سبز در سبز -
صفا -
عرب -
كوشك بالا -
كوهپایه -
كیائی -
لواسانی -
منصور -
نسام واریان -
هداوند ادامه...
کبابی ارم -
ایوبی -
ایوبی -
باباطاهر -
برادران نصیری -
برادران نصیری -
بهار -
بهار -
پل -
چشم انداز -
حسینی -
دلباز -
سرچشمه -
سیاوش -
سیاوش -
عباسی -
علیرضا -
فجر -
فرد برادران -
فرد جاجرود ادامه...
ساندویچی استقلال -
انقلاب
طباخی پردیس -
كوهستان -
كوهستان
مجتمع پذیرایی آوای سارو -
طبرستان -
فردیس -
میلاد -
میلاد
شهرستان ها كرج -
ری -
شمیرانات -
دماوند -
نظرآباد -
فیروزكوه -
ساوجبلاغ -
شهریار -
رباط كریم -
تهران -
ورامین -
پاكدشت -
اسلام شهر شهدای فتنه در مقابل جریانی كه میخواست حیثیت كشور را بفروشد ایستادند/ 14 خرداد امسال محاكمه خائنین به راه امام بود
پنجشنبه گذشته اولین سالگرد شهید حسین غلام كبیری از شهدای راه دفاع از انقلاب اسلامی در مقابله با جریان
فتنهای كه میخواست كشور را با بحران داخلی مواجه كند، در بهشت زهرا(س) با سخنرانی دكتر حاج حسین اللهكرم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رجانیوز، اللهكرم در سخنرانی خود با اشاره به جملهای از رهبر معظم انقلاب مبنی بر افضلیت شهدای فتنه، به تبیین مبانی این تعریف پرداخت كه متن كامل این سخنرانی در ادامه آمده است:
مقام معظم رهبری در رابطه با این شهید و دیگر شهدای فتنه فرمودند: افضل شهدای انقلاب اسلامی هستند. سخن من این است این برتری و افضلیت این شهید بر شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دوران دفاع مقدس چیست؟
قبل از صحبت هایم به ساحت مقدس پدر بزرگوار و خانواده محترم این شهید که چنین آقازاده ای را که شهید دوران بصیرت است، تقدیم راه انقلاب اسلامی کرده اند و امروز را به یادبود شهید بزرگوارشان در اینجا مجلس به پا کرده اند، عرض ادب میكنم. جمع ما اینجا این نگاه و این کلام را نسبت به این شهید دارد که ما دنباله رو این شهید هستیم.
اولین و مهمترین برتری شهید کبیری به شهدای انقلاب اسلامی در وضعیتی است که آنها به سر می بردند. انقلاب چراغ فروزانی بود که در جهان پر از ظلمت به وجود آمد، پیروزی مستضعفین بر مستکبرین بود، پیروزی دین در عرصه ای بود که حاکمیت بی دینی در شوروری سابق و تز جدایی دین از حکومت در غرب حاکم بود، انقلاب اسلامی نوید پیروزی ما پابرهنگان بر کاخ نشینان بود، شهدای آن دوران، شهدای بسیار با فضیلتی هستند؛ شهدایی که توانستند با مشت و خون بر شمشیر پیروز شوند. شهدایی که فقط و فقط نفس امام(ره) بود که آنها را به کوچه و خیابان ها برای پیروزی انقلاب میآورد، شهدا در رأس جامعه اسلامی بودند که به فرمان امام به حرکت درآمده بود، پس این شهدا جایگاه بسیار والایی دارند خصوصاً وقتی که امام فرمود: "این مردم، از مردم حجاز در صدر اسلام و زمان رسول خدا(ص) بالاتر هستند و شهدایشان شهدای با فضیلتی خواهند بود."
در دهه اول انقلاب در سال 60 وقتی منافقین کودتای نظامیاشان را به فرماندهی بازرگان و بنی صدر و سرکرده منافقین انجام دادند و در خیابان ها بلوا و اردوکشی به راه انداختند و شهدای ما را در خیابان فردوسی با کاردهای موکت بری سر بریدند، این شهدا شهدای با فضیلتی بودند و چهره نفاق را به جهان نشان دادند و در مقابل آنها ایستادند و از نظام نو پا دفاع کردند.
شهدای دوران دفاع مقدس جایگاه بسیار والایی داشتند. آنها هم در مقابل دشمنی جنگیدند که از شرق و غرب حمایت می شد. صدام یک جنگ نیابتی و وکالتی را علیه انقلاب اسلامی شروع کرده بود، شهدای دوران دفاع مقدس، شهدایی مثل شهید وزوایی، شهید علیرضا موحد دانش، شهدای بسیار با فضیلتی درآن دوران دارند و بعد از شهدای اهل بیت و شهدای روز عاشورا اینها از دیگر شهدا برتر و والامقام تر هستند.
امام فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد، چرا که اراده انسانهای مبارز در طول اراده خدا قرار گرفت و پیروزی بزرگی نصیبشان شد. وقتی که خرمشهر را خدا آزاد میکند، سربازان افتخار این را دارند که تحت فرماندهی ایزد متعال عملیات کنند و به شهادت برسند، پس شهدای عمیلت فتح المبین و بیت المقدس هم شهدای با فضیلتی هستند.
شهدای بدون مرز، شهدایی که در فلسطین و لبنان و در اقصی نقاط جهان به شهادت رسیدند و همچنین شهدایی که اخیرا در کاروان آزادی به شهادت رسیدند، آنها هم شهدای با فضیلتی هستند.
اما چرا شهید کبیری و کبیری ها با فضیلت تر از دیگرشهدا هستند، اگر این را خوب درک کنیم، تردیدی نخواهیم داشت که راه این شهید پررهرو خواهد بود.البته برای ما افتخار خواهد بود که راه این شهدا را ادامه دهیم اما با چشم باز و با بصیرت. بصیرتی که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی فهم عمیق. این شهدا، شهدای دورانی هستند به نام بصیرت و تولید بصیرت. به عبارت بهتر، خون شهید کبیری ها بصیرت تولید میکند، از آنجایی که در این نبرد یعنی جنگ نرم با دشمن اساس حرکت رزمندگان و مدافعین و شهدا و دنبالهروهای شهدا تولید بصیرت است، این شهید، افضل بر شهدا می شود.
در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، جنگ ما جنگ سخت بود؛ یعنی دشمن مشخص به ما حمله میکرد و ما در مقابل او میایستادیم. شهدای ما وقتی به کوچه و خیابان ها میآمدند، مردم برای آنها سرو دست می شکستند. اما بنده هرگز مظلومیت شهید کبیری و خانواده شهید کبیری و خانواده اش را از یاد نمی برم، اولین جلسه ای که ما منزل این خانواده بزرگوار حاضر شدیم، دیدیم که این خانواده در محله و شهرشان غریب هستند، این که بخواهند شهید را سر دست بگیرند و به همه عالم افتخار کنند، که افتخار هم دارد و ما هم افتخار میکنیم اما مجبور به نوعی پنهان سازی بودند. آیا ما به یاد شهید بصیرت ساز یعنی حضرت زهرا(س) نمی افتیم، مظلومیت آن حضرت است که خانواده او و شما ادامه دهندگان راه او و دوستداران این شهید را طاقت می دهد که بتوانیم این راه را بروید. حضرت زهرا(س) با آن همه جراحاتی که بر سر و صورت و بازوی مبارکشان وارد شده بود، در آن وضعیت به امیرالمومنین(ع) فرمودند که یا علی وسیله ای مهیا كن؛ چهارپایی آوردند و حسنین را در عقب و جلو نشاندند و به در خانهی صحابه حرکت کردند. آن حضرت به دنبال آگاه سازی و ایجاد بصیرت در بین مردمی بودند که نامشان با پیامبر(ص) عجین شده بود؛ کسانی که صحابه و انصار پیامبر(ص) بودند، به در خانه چنین کسانی میرفت اما حرف او خریداری در آن جامعه نداشت. وقتی جامعه ای کر و کور باشد و نشنود یا نخواهد بشنود یا تحت زور یا تبلیغات واقع شده باشد و نتواند فهم دقیق داشته باشد، در اینجا باید چه کرد؟ در اینجا ادامه بصیرتبخشی و روشنگری مهم بود.
حضرت زهرا(س) شهادتشان را اینگونه ترسیم کردند که یا علی من را شبانه غسل و کفن و دفن کن. هیچ کس از این افراد را نمی خواهم بر من نماز بگذارند؛ حضرت چرا این کار را کرد؟
می خواهد بعد از شهادتش با پنهان ماندن حتی قبرش، همیشه تولیدگر بصیرت باشد. کسانی که امروز هنوز، مدینه مشرف میشوند میگویند مگر پیامبر چند فرزند داشت؟ آن یک فرزند کجاست؟ چرا در کنار پدرش دفن نشده؟ چرا دیگران آنجا دفن شده اند؟ قبر او کجاست؟ این گمشدگی قبر، تولید بصیرت میکند، هنوز که هنوز است، وقتی شهدای گمنام ما می آیند، ما میفهمیم که این شهدای گمنام برای تولید بصیرت و فهم می آیند، میخواهند راه حضرت زهرا(س) را بروند. وقتی ما به کنار مزار شهدای گمنام میرویم این را درک میکنیم که آنها فریاد میزنند چشمهایتان را باز کنید، ما میخواستیم راه زهرای اطهر(س) را برویم.
شهید ابراهیم هادی که هنوز پیکرش نیامده، یکی از همین شهدای گمنام است، به خود بنده فرمود كه اگر من شهید شدم، مرا رها کن و برو، من میخواهم با پنهان ماندن قبرم گمنامی خود را در راستای اولین شهید مظلوم عالم بشریت حضرت زهرا(س) قرار دهم، میگفت دوست دارم اسیر شوم تا آنچه را كه بر زینب کبری(س) آمده است، احساس کنم. اگر امروز او را یاد میکنیم، یاد بصیرت و فهم عمیقی که حضرت زهرا(س) تولید کرد ،می افتیم، او میخواست بگوید من را کسانی به شهادت رساندند که حکومت الهی را نفی کردند. حکومت الهی چه بود؟ زهرای اطهر(س) چه بصیرتی را دارد که شهید کبیری آن بصیرت را می سازد. ولی بدانید این شهید افضل است بر ابراهیم هادی ومحسن وزوایی و شهید موحد دانش، چرا که نایب امام زمان میگوید او افضل است.
حرف حقیقی و اساسی بنده در این است که افضلیت او به تولید بصیرت است چرا که حضرت زهرا(س) این خط پنهانی و شهادت طلبی را ایجاد کرد.
ما دو نوع مردم سالاری و دمکراسی امروز را میتوانیم تعریف کنیم. در اسلام این دو نوع یکی در غدیر رخ داد و دیگری در سقیفه؛ در غدیر مردم آمدند با کسی که از سوی خداوند و رسولش به مردم برای ادامه حرکت رسالت در جایگاه ولایت معرفی شده بود، بیعت کردند. غدیر مردم سالاری و دمکراسی است، چون مردم به فردی بهعنوان مولا و رهبر رأی می دهند كه خدا او را انتخاب كرده است.
در اینجا یک نقشی وجود دارد و آن نقش خدا و نقش رسول خدا(ص) است. ما برای اینکه بتوانیم با طاغوت و سرمایه دار زالو صفت بجنگیم، بتوانیم با تفکرات الحادی چپگرا بجنگیم، نیاز به رهبری الهی داریم. مراجعه ما به این رهبر الهی، نوعی از دمکراسی است که حضرت زهرا(س) می خواهند آن را نشان بدهند، بصیرت این است که خدایا ما از آن کسی که تو او را برای مبارزه با طواغیت برای ما قرار می دهی، پیروی می کنیم.
اما دموکراسی دوم دموکراسی نخبه گرا بود، کسانی در سقیفه نشستند، گقتند ما رهبر دیکته شدهی الهی نمی خواهیم. کاری نداریم که خداوند تعیین کننده باشد و ما اورا بپذیریم، ما خودمان عقلمان می رسد، نخبگان در دوران رسول خدا(ص) دور هم جمع شدند و خلیفهی اول را مشخص کردند. اما این دو تفکر یکی جایگاه تدبیر و ارادهی الهی را در مردم سالاری نشان می دهد و در جای دیگر، خدا کنار گذاشته می شود و نخبگان قرار می گیرند، اینجا حضرت زهرا(س) شهادتش، حرکتش، پنهان ماندن قبرش به مفهوم این است که مردم بدانید، من با کسانی که در سقیفه نشستند و مردم سالاری نخبه گرا و دموکراسی الیتیزم را مطرح کردند، مخالفم. نشانه اش چیست؟ فرمود علی جان اجازه نده اینها برسر پیکر من حاضر شوند و نماز بخوانند. نگذار حتی محل قبر من را بدانند.
این تولید بصیرت است که ما کدام دموکراسی و مردم سالاری را بپذیریم. مردم سالاری غدیر که خدا و مردم نقش دارند یا مردم سالاری و دموکراسی نخبه گرا؟ آن چیزی که حضرت زهرا (س) نشان داد، غدیر بود.
در دوران اخیر که شهید کبیری افضل شهدای انقلاب اسلامی لقب می گیرد، اینجا ما با همین دو دیدگاه روبرو هستیم. سران فتنه طرفدار دیدگاه نخبه گرایی هستند. این دیدگاه در آن روزهای صدر اسلام جواب داد. موجب شد که خلیفهی دوم کشورگشایی بسیار زیادی در آفریقا و آسیا و قفقاز و آسیای میانه داشته باشد، در همان دوران، ایران به اسلام می پیوندد. یعنی موفقیت ظاهری دارد اما هم مردم سالاری و دموکراسی نخبه گرایی در بعضی از جاهای دنیا جواب داده و موجب توسعه و پیشرفت شده، عده ای در ایران به رهبریت سران فتنه، معتقد به دموکراسی نخبه گرا هستند. در اینجا شعار اساسی این است که آیا ولی فقیه یعنی نائب امام زمان(عج) نقش دارد؟ ارادهی الهی نقش دارد؟
امام در پیروزی خرمشهر فرمود خدا خرمشهر را آزاد کرد. پس رزمنده ها چه کردند؟ رزمندگان ارادهاشان در طول ارادهی الهی قرار گرفت و موجب کمک خداوند شد، در این صورت، پیروزی بزرگی نصیب ما شد و این یعنی نقش خدا. انسانهای با ایمان و با تقوا، انسانهایی هستند که مدیریتشان، مدیریت الهی است، یعنی ساده زیستی در چهرهی آنان موج می زند. به چهرهی این پدر شهید نگاه کنید، اصلاً به چهره اش از لحاظ ایمان قبطه می خورید، نه از داشتن ساعت و کت و شلواری که از آمریکا سفارش داده باشند. مگر بعضی از مدیران نخبه گرای ما امروز این طور نیستند؟ وقتی راه می روند، مردم به لباس و خانه و ماشین آنها غبطه می خورند، این مدیریت باید نفی شود.
این مدیریت در شکل نخبه گرایی جایگاه دارد. بچه هایشان باید در انگلستان و امریکا درس بخوانند، قانون فقط باید برای محرومین باشد و نخبگان فوق قانوناند؛ این دیدگاه نخبه گرایی است. اما محصول این دیدگاه، فاصلهی طبقاتی، بههم ریختگی خانواده، اباحهگری، فساد و گسترش فحشا بوده است. اگر اینها پیشرفت است، ما این را نمی خواستیم و نمی خواهیم.
شهدای دوران فتنه به دهان این جریان زدند. برای این جریان، رأی مردم اهمیتی ندارد.
رسیدند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند كه شما جلوی احمدی نژاد را بگیرید، ما هم جلوی خاتمی را می گیریم. دو نفر بیایند، ناطق نوری و حسن روحانی، هر کدام از این دو نفر از صندوق بیرون آمد، او رئیس جمهور باشد. این یعنی دیدگاه نخبه گرایی، یعنی بنشینند و به رهبری فشار بیاورند که باید یکی از این دو نفر باشند. ایشان می فرماید ما مراجعه به آرای مردم می کنیم، آن کسی که از صندوق های مردم بیرون بیاید، همان مقبول است.
طرح دوم اینها دولت وحدت ملی است، وحدت با چه کسانی؟ و حدت با عده ای که عمری ملت ما را ذیل دیدگاه نخبه گرایی در انقلاب اسلامی به عنوان این که ما را می خواهند به پیشرفت برسانند، تحقیر كردند. اینها در غرب درس خواندند، زندگی های آنچنانی دارندو اینها باید بیایند و ما مطیع آنها شویم.
آقای رئیس مجلس بعد از حرف آقای هاشمی رفسنجانی رفت به دنبال سی سالگی مجلس انقلاب، تمام نمایندگانی که سی سال در این مجلس بودند همه را دعوت کرد و بلندگو را داد دست ملی مذهبی هایی که دور اول و دوم در مجلس بودند. این شد وحدت، وحدت مارکسیستی، اسلامی، امپریالیستی و لیبرالی، وحدتی که آقایان می خواستند با آن رأی مردم را زیر پا بگذارند. این دیدگاه نخبه گرایی در کشور ما بود.
مرحلهی سوم، دولت ائتلافی را مطرح کردند که در این دولت بتوانند افراد دیگری را در کنار احمدی نژاد بیاورند و باز از مردم رأی بگیرند و رأی ها را تجزیه کنند تا شاید نمایندهی خودشان از صندوق بیرون آید.
مقام معظم رهبری به هیچ کدام از این وضعیت ها تن ندادند و این فشارها را نپذیرفتند، در نماز جمعهی بعد از انتخابات هم فرمودند امام باج نداد من هم باج نمی دهم. شهدای عدم باج دهی به نخبگان آمریکا محور، این شهدا بودند. شهدایی که حرکت کردند، ما به سوی آن مردم سالاری که خدا در آن نقش دارد، حرکت کنیم و در آن محور بگردیم، این شهدا بودند و امروز چیزی که تولید می کنند، بصیرت است.
جامعهی ما این را درک کند که عده ای رأی مردم را هیچ می دانند. عده ای که یک روز رأی مردم با آنها بود، می گفتند امام فرموده اند میزان رأی مردم است اما امروز می گویند میزان، رأی نخبگان است. مردم باید تن بدهند به آنچه نخبگان فکر میکنند. اگرمردم اجرا نکردند، باید هزینه بدهند، باید شهید بدهند و هشت ماه در خیابان ها دنبال توطئه گران و وضعیت توطئه بگردند.
شبانه روز در خیابان باشند، امکاناتشان از دست برود، مردم در طول این هشت ماه ضربه های اقتصادی بخورند، آبروی نظام اسلامی در جهان برود که 85 درصد آمدند و موجب درگیری شدند.
آقای خاتمی چرا از روزنامه نگاران دوم خردادی افراد را دستچین و از زیر قرآن رد میكنید، میفرستید انگلیس کار کنند؟ چرا آن آقا می رود به کشورهای عربی گدایی صد هزار یورو را میکند تا برای انتخابات آقای موسوی تبلیغات کند و آنها بگویند شما بیایید در مراکز استراتیژیک ما سخنرانی کنید و بگویید جزایر متعلق به ایران نیست تا ما به شما پول بدهیم؟
چرا این شهدا افضل هستند، برای اینکه فقط با جریان نخبه گرایی دوران صدر اسلام نجنگیدند، با کسانی جنگیدند که برای رسیدن به قدرت آماده بودند، حیثیت کشور را بفروشند.
جنگ ما در این هشت ماه، جنگی بود که عده ای آمدند به اندیشه و تفکر اسلامی ما و ولایت فقیه حمله کردند. آنها می خواستند آن نماینده محوری را که اندیشه و تفکر جامعه را با تفکر قرآنی و اسلامی پیوند، میزد، از بین ببرند. در دوران دفاع مقدس چه زمانی ما این مشکل را داشتیم؟ کی ما با منافقین روبرو بودیم که در اندام و چهره مدافع به اصطلاح خط امام در بیایند و به جای عدالت خواهی، سرمایه محوری را جایگزین کنند، به جای مبارزه با استکبار، رفاقت با استکبار را انتخاب کنند، به جای ساده زیستی، زندگی و منش مدیریت غربی را حاکم کنند. هر یک از اینها برای یک شهید کافی است که افضل شهدا قرار بگیرد.
سیدالشهداء(ع) وقتی دید عقول تحت تأثیر فشار دشمن قرار دارد، وقتی که دید اندیشه و تفکر جای خودش را به خشم و غضب، یا دریافت منابع و پول و جایگاه داده است، در چنین جایی از حرکت همسر، خانواده، افراد نزدیک خود سود برد تا بتواند احساسات را در استخدام عقول قرار دهد تا به آنها نشان دهد که حرکت انقلاب اسلامی چیست.
وقتی اندیشه و تفکر ما در جنگ مورد حمله قرار می گیرد، فقط خون شهدا می تواند موجب بازگشت عقول ما به دین قرار گیرد. تشعشع خون شهداست که می تواند آلام دردها را از چهره بزداید و غبار فتنه را از اندیشهی ما بر گیرد.
مقام معظم رهبری فرمودند فتنه یعنی بههم پیچیدن حق و باطل و چیزی که می تواند غبار فتنه را بزداید، بصیرت است. شهید ما افضل است چرا که شهید ایام بصیرت سازی است، این افتخار ماست که به همراه او و در مسیر او قرار گیریم.
بعضی می گویند چرا سران فتنه محاکمه نمی شوند، برای اینکه بصیرت ملی می تواند علیه هر یک از اینها صورت جلسهی محاکمه بنویسد. آن چیزی که در 14 خرداد اتفاق افتاد، صورت جلسه ای بود که دو و نیم میلیون نفر علیه خائنین به راه امام(ره) نوشتند. همان موقعی که سید حسین خمینی در یک سخنرانی در مشهد اسلحه کشید امام فرمودند که اگر مقاومت کرد او را با تیر بزنید، مشی امام این است که اگر پسر نوح هم با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.
مردم در روز 14 خرداد دو عکس دیدند، یکی این بود که سید حسن مصطفوی در یک مجلس عروسی که سران فتنه همراه با افراد کراواتی به دور هم نشسته اند. وقتی دیدند که پیش نماز ایستاده و یوسف صانعی هم پشت سر او نماز می خواند مردم فهمیدند که امروز بیت امام را می خواهند مقابل بیت رهبری نگه دارند، اینجا بود که صورت جلسهی محاکمهی این افراد در همان جا در صحن مرحوم آقا سید مصطفی خمینی نوشته شد، این تولید و تداوم بصیرت است.
اگر بصیرت وجود داشته باشد، رهبران فتنه در هر جایی که حاضر شوند مانند کروبی که بر سر مزار شهدای انقلاب حاضر شد و مردم او را با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه بیرون کردند، با آنها برخورد میشود. این کیفر خواست مردم علیه کسانی است که فکر می کنند که در جامعه بصیرت وجود ندارد.
منبع وبلاگ: golzare-shohada
نوشته شده توسط صیاد