ادبی هنری
ابتدا حلقه زده و داخل اون رو ۱۶ پایه بلند می زنیم.
داخل هر پایه بلند به شکل زیر پایه کوتا می زنیم
تعداد دانه ها ۳۲ تا شده
رج بعد در هر پایه سه پایه بلند می زنیم.
در رج بعد بافت حالت مربعی می گیره . به این ترتیب که در شکل می ببینید ببافید.
رج بعدی به شکل زیر ببافید.
با بافت مخفی وصل کنید.
ردیف بعدی یافت زنجیر و پایه کوتاه هست به صورت زیر:
ابتدای بافت رنگ سفید ۶ رنجیره هست. سه تا به عنوان پایه بلند اولی بافته میشه
(به بافت پایه کوتاه و پایه بلندها دقت کنید.)
آخرین رج و حاشیه پایانی بافت پایه بلند می زنیم.
موتیفها را به هم وصل کنید و در صورت تمایل دور تادور پتو رو حاشیه بزنید.
روش اتصال موتیف ها را قبلا آموزش دادیم.
این موتیف زیبا رو می تونین برای زیر لیوانی هم بکار ببرین.
سه شنبه 7/6/1396 - 15:40
ایرانگردی
۱۱ کانون سینمایی در فرهنگسراهای پایتخت میزبان علاقهمندان به سینما هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانونهای سینمایی فرهنگسراها، به عنوان یک پاتوق فرهنگی ــ هنری با نمایش و بررسی فیلمها و انیمیشنهای سینمایی، میزبان علاقهمندان هستند. شما هم میتوانید با حضور در فرهنگسراهای تهران و شرکت در برنامههای نمایش و نقد و بررسی فیلم هر هفته با یکی از آثار روز سینمای ایران و جهان آشنا شوید.
باشگاه فیلم تهران
یکی از قدیمیترین کانونهای فیلم فرهنگسراها، باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران است. این کانون با مدیریت «کوروش جاهد» منتقد سینما به نمایش و بررسی فیلمهای روز سینمای ایران با حضور عوامل میپردازد. چهارصد و چهل و چهارمین نشست این کانون این هفته با نمایش فیلم «بیست و یک روز بعد» برگزار شد.
علاقهمندان به عضویت در این کانون میتوانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.
سینما اندیشه
چندین کانون فیلم تاکنون در فرهنگسرای اندیشه تشکیل شده که البته چندان دنبالهدار نبودند از «سینما نوستالژی» که به نمایش و بررسی فیلمهای به یادماندنی سینما میپرداخت تا «سینما فرهنگ»؛ ولی کانون فیلم «سینما اندیشه» به مدیریت «محمدرضا مقدسیان» یک هفته درمیان سهشنبهها با نمایش فیلمهای روز دنیا و نقد و بررسی آنها با حضور منتقدان شناخته شده با استقبال ویژهای روبهرو شده است. نوزدهمین نشست این باشگاه هفته گذشته با نقد و بررسی فیلم سینمایی «اسنودن» با حضور اکبر نبوی برگزار شد.
علاقهمندان برای حضور در نشستهای این کانون میتوانند به فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.
روانشناسی و سینما
نشست روانشناسی و سینمای فرهنگسرای رسانه هر یکشنبه با نمایش یک فیلم سینمایی با ساختار روانشناسانه میزبان علاقهمندان به این گونه از فیلمهاست. تازهترین نشست این کانون یکشنبه با موضوع «اضطراب و خلاقیت» و با نمایش فیلم «کپی بتهوون» و با حضور سعید هاشمزاده و محمدرضا مقدسیان برگزار شد.
علاقهمندان برای شرکت در این کانون میتوانند به فرهنگسرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.
باشگاه انیمیشن شهر
باشگاه انیمیشن شهر با شعار «دوشنبههای انیمیشن» تا کنون در ۸۷ دوشنبه میزبان علاقهمندان بوده است. این کانون که ابتدا در فرهنگسرای رسانه شکل گرفت، این روزها در پردیس سینمایی ملت دنبال میشود. محمدرضا مقدسیان و یک منتقد مهمان دوشنبهها به تحلیل و واکاوی یک اثر انیمیشنی میپردازند.
علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند دوشنبهها ساعت ١٨ به سالن پنج پردیس سینمایی ملت مراجعه کنند.
باشگاه فیلم ایران زمین
باشگاه فیلم ایران زمین فرهنگسرای ابنسینا یک هفته در میان دوشنبهها با بررسی آثار سینمایی ایرانی و بینالمللی و با حضور کورش جاهد منتقد سینما برگزار میشود.
علاقهمندان برای عضویت در این کانون میتوانند به فرهنگسرای ابنسینا واقع در شهرک غرب، فاز یک خیابان ایران زمین شمالی مراجعه کنند.
کانون فیلم سکانس
کانون فیلم فرهنگسرای فردوس با عنوان «سکانس» تاکنون ۸۴ نوبت به نمایش و بررسی آثار سینمای ایران با حضور عوامل پرداخته است. این کانون دوشنبههای یک هفته در میان ساعت ۱۹ در فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهار راه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند.
کانون سینمایی خط سوم
کانون فیلم فرهنگسرای ملل با عنوان «خط سوم» تاکنون با برگزاری ۱۹۳ نشست به بررسی فیلمهای روز سینما پرداخته است. این نشستها چهارشنبهها یک هفته در میان در سالن آمفی تیاتر این فرهنگسرا واقع در بزرگراه صدر، خیابان قیطریه، بوستان قیطریه برگزار میشود.
کانون فیلم سینما ۶
کانون فیلم فرهنگسرای سرو با عنوان «سینما ۶» سهشنبه هر ماه با نمایش و بررسی یک فیلم سینمایی و یک فیلم کوتاه میزبان علاقهمندان است. این کانون سهشنبهها ساعت ۱۷ در فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولی عصر(عج)، ضلع شمالی بوستان ساعی، کوی ساعی یکم میزبان علاقهمندان به سینماست.
کانون فیلم قاب نو
کانون فیلم فرهنگسرای شفق با عنوان «قاب نو» یکشنبه اول هر ماه به بررسی جامعهشناختی آثار سینمایی باحضور چهرههای مطرح این حوزه میپردازد.
فرهنگسرای شفق در خیابان سیدجمالالدین اسدآبادی، خیابان ۲۱، بوستان شفق واقع شده است.
کانون فیلم فرهنگسرای امید
کانون فیلم فرهنگسرای امید چهارشنبههای هر هفته فیلمهای سینمای ایران را نمایش داده و مورد نقد و بررسی قرار میدهد. دوستداران هنر برای حضور در این نشست میتواند به نشانی خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، پارک خیام، فرهنگسرای امید مراجعه کنند.
باشگاه مستند
باشگاه مستند فرهنگسرای گلستان از تیرماه امسال همزمان با نمایش و بررسی اثر برگزیده سینمای مستند امسال «آوانتاژ» کاری از محمد کارت آغاز به کار کرد. نشستهای این کانون یک هفته در میان چهارشنبهها با حضور عوامل به نمایش و بررسی آثار مطرح مستند ایران میپردازد.
حضور برای شهروندان در این برنامه آزاد و رایگان است و علاقهمندان میتوانند به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک، خیابان گلستان، پایینتر از میدان هلال احمر مراجعه کنند.
سه شنبه 7/6/1396 - 15:25
ادبی هنری
آموزش بافت گوشواره ستاره / جاسوئیچی ستاره
در این مطلب آموزش بافت گوشواره ستاره زیبایی را فرا خواهید گرفت. از این ستاره زیبا برای گردنبند و جاسوئیچی هم چنین تزیین انواع لباس و وسایل هم می تونین استفاده کنین.
برای بافت ستاره های رنگی خوشگل با ما همراه باشید. امیدوارم خوشتون بیاد!
روش بافت گوشواره ستاره :
بافت را با حلقه جادویی شروع می کنیم.
سه زنجیره ابتدایی را بافته و داخل حلقه رابا ۱۴ پایه بلند پر می کنیم.
حلقه را با بافت نامرئی به جمع می کنیم.
رج ۲ – رنگ نخ را عوض می کنیم همه دانه ها را با یک زنجیره ویک پایه کوتاه پر می کنیم.
رج ۳ – نخ را دوباره عوض می کنیم، ۸ زنجیره می زنیم ،
در زنجیره دوم یک پایه کوتاه، دو دانه بعدی پایه ساده ،
دانه چهارم پایه بلند، دانه بعدی پایه دوبل ،
بعدی پایه سوبل و دانه اخر را پایه چوبل می بافیم !
تا این مرحله یک پر ستاره بافته شده است.
کار مان همانطور که در تصویر می بینید مثلث شکل می شود.
حالا با یک گره نامرئی یک وصل به سه زنجیره بعدی می زنیم.
دوباره پر بعدی ستاره را می بافیم.
تا اخر رج به همین ترتیب می بافیم تا ۵ پر بافته شود.
حالا دور تا دور بافت را با نخ رنگ متفاوت با پایه کوتاه پر می کنیم.
فقط نوک هر پر ستاره را یک زنجیره می بافیم تا کار جمع نشود .
در آخر با رنگ های دلخواه ، همانطور که در تصویر می بینید با گره نامرئی روی ستاره را زنجیره می بافیم.
در پایان به یکی از پرهای ستاره حلقه ای برای استفاده به عنوان گردنبند وصل کرده و از آن زنجیر عبور دهید.
یا گیره گوشواره بزنید.
با هر کاربرد دیگری که علاقمندید.
می توانید برای بافت ستاره از نقشه زیر هم استفاده کنید :
نقشه بافت ستاره
اینم از بافت ستاره های خوشگل امروز!!!
دوستان عزیز اگه سوال یا مشکلی در بافت ستاره ها دارید حتما” با ما در میان بذارید!
سه شنبه 7/6/1396 - 15:23
ادبی هنری
آموزش تصویری روش بافت لیف اسکاچ قلاب بافی
این اسکاچ قلاب بافی را بعضیها به عنوان لیف استفاده می کنند به همین دلیل به اون لیف اسکاچ قلاب بافی هم میگن. در ادامه روش بافت اون رو توضیح می دم:
رج ۱ : ۲۱ زنجیره بزنید.(اگه نختون نازکه و یا اینکه میخواید یه اسکاچ بزرگتر ببافید تعداد زنجیره هاتون رو بیشتر کنید.)
رج ۲ : تو دومین زنجیره بعد از قلاب ۲ تا پایه کوتاه بزنید- تو بقیه زنجیره ها تا دو تا مونده به آخر یک پایه کوتاه بزنید- دو تای آخر رو با هم یکی کنید-یک زنجیره بزنید و بافت رو برگردونید.
رج ۳ : (یادتون باشه که تو همه رجها ،تو حلقه پشتی هر دونه پایه کوتاه ها رو بزنید.) (زدن پایه کوتاه تو حلقه پشتی هر دونه ) ۲ تای اول رو با هم یکی کنید- تو بقیه تا یکی مونده به آخر یک پایه کوتاه بزنید- تو آخری ۲ تا پایه کوتاه بزنید .یک زنجیره زده و بافت رو برگردونید.
رج ۴ : تو اولی ۲ تا پایه کوتاه بزنید-تو بقیه تا ۲ تا مونده به آخر یک پایه کوتاه زده و دو تای آخر رو با هم یکی کنید. یک زنجیره زده و بافت رو برگردونید.
رج ۳ و ۴ رو تکرار کنید.
دقت کنید که تو همه رجها ۲۰ پایه کوتاه خواهید داشت و تعداد پایه ها کم و زیاد نمیشه. اگه تعداد زنجیره های اولین رجتون بیشتر بوده،تعداد پایه کوتاهها تو همه رجها یکی از تعداد زنجیره ها کمتره.
عوض کردن رنگها به سلیقه خودتون بستگی داره و میتونید کل قطعه رو با یک رنگ ببافید.و یا هر طور که خودتون دوست دارید این کار رو انجام بدید.
در این نمونه از سه رنگ استفاده شده بین هر دو رنگ که عوض کردن یه رج با رنگ آبی بافته شده و بعد سه رج سبز،دوباره یه رج آبی ، سه رج نارنجی و ..به همین ترتیب تا آخر.
وقتی بافتتون یه مقدار بالا رفت ،گوشه سمت چپ رو مثل شکل تا کنید ببینید بافتتون تا گوشه تا شده اون رسیده یا نه.
اگه اندازه نشده بود دوباره بافت رو ادامه بدید،تا زمانی که طول بافت به اندازه مناسب برسه.
حالا گوشه اون طرف رو هم مثل شکل تا کنید.
درز وسط رو به هم بدوزید.
در اینجا برای وصل کردن رج اول و آخر از شلال استفاده کردیم،اما شما میتونید با نخ و سوزن این کار رو انجام بدید.
حالا همونطور که می بینید،بالا و پایین قطعه بافته شده بازه.
اگه اول و آخر بافتتون نخ اضافه دارید از همون استفاده کنید،اگه نختون کوتاهه از یه نخ دیگه استفاده کنید.با سوزن این نخ رو از دور تا دور لبه باز بالای اسکاچ رد کنید(کوک بزنید). ته نخ رو آزاد بذارید.
اسکاچ قلاب بافی رنگارنگ و زیبا
لبه باز پایین اسکاچ رو هم کوک بزنید .
نخ لبه ها رو بکشید تا لبه بالایی و پایینی قطعه بافته شده،جمع بشه.بعد نخ رو محکم گره بزنید تا باز نشه.
اسکاچ قلاب بافی رنگارنگ و زیبا
اسکاچ قلاب بافی رنگارنگ و زیبا
سپس اسکاچتون رو با دست مرتب کنید و بهش فرم بدید.
این بافت زیبا رو می تونین هم به عنوان لیف و هم به عنوان اسکاچ استفاده کنین. سایز و رنگ آمیزی اونم به دلخواه خودتون تغییر بدین.
موفق باشین.
منبع : iranbanou.com
مجله تصویر زندگی
سه شنبه 7/6/1396 - 15:17
ادبی هنری
آموزش ساخت کاسه قلاب بافی
این دو کاسه قلاب بافی رو ببینین. دوست دارین برای تزیین میزهاتون از این کاسه های رنگی زیبا استفاده کنین ؟ پس با ما همراه باشین تا روش ساخت اون رو به شما آموزش بدیم:
برای درست کردن کاسه قلاب بافی باید از رومیزی های کوچک قلاب بافی استفاده کنید. در پایان این آموزش سه مدل رومیزی زیبا همراه با نقشه بافت اونها تقدیمتون میشه.
روش ساخت :
۱- ابتدا یه رومیزی کوچیک دایره با نخ های رنگی برای این منظور ببافید. مدل رومیزی شما نقش کاسه یا سبد را برایتان تعیین می کند.
۲- برای این کار به یه کاسه که کمی بزرگ تر از رومیزی باشه نیاز داریم .. کاسه رو برعکس کنید و رومیزی رو روی کاسه بندازید .. رومیزی باید بدون چروک روی کاسه قرار بگیره.
۳- کاسه رو وارونه روی سطحی قرار بدید و پشت کاسه رو کاملا با فویل بپوشونید .. روی فویل رو با دست یا با قلمو کمی چرب کنید.
۴-داخل یه ظرف چسب چوب رو با کمی آب رقیق کنید ( دقت کنید اگه آبش زیاد بشه کیفیت کار پایین میاد .. پس زیاد آبکیش نکنید)
۵- رومیزی رو داخل چسب چوب بندازید و کاملا با چسب آغشته کنید.نگران سفیدی چسب چوب و رومیزی رنگی خودتون نباشید .. چسب چوب بعد از خشک شدن کاملا بیرنگ میشه
۶- سپس اون رو روی کاسه قرار بدید و برای مدت یک تا دو روز صبر کنید تا چسب چوب کاملا خشک بشه.
۷-بعد از این مدت رومیزی رو از فویل جدا کنید.
از این کاسه های قلاب بافی شده برای روی میز آرایش و گل سر ها و خرده ریزای دخترونه میتونید استفاده کنید .. حتی میتونید داخلش رو با شکلات پر کنید و روی میز قرار بدید ..
یه ظرف متفاوت و رنگی از جنس نخ !
چند مدل رومیزی کوچک قلاب بافی بافی با نقشه
رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره یک
نقشه رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره یک
رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره دو
نقشه رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره دو
رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره سه
نقشه رومیزی کوچک قلاب بافی – مدل شماره سه
مجله تصویر زندگی
سه شنبه 7/6/1396 - 14:52
شعر و قطعات ادبی
شهادت امام باقر(ع) تسلیت باد
باقر علم نبی ام کشته ی زهر جفا
پنجمین ماه ولایت شاهد کرببلا
کودکی بودم میان کاروان آل حق
همره بابا شدم راهی به دریای بلا
دیده ام روزی که خونین گشت خاک نینوا
در نبرد جیش شیطانی واصحاب خدا
دیده ام رعنا جوان جد نیکویم حسین
قطعه قطعه پیکرش گردید با تیغ جفا
دیده ام طفل رضیعی را گلویش پاره شد
بر سر دست پدر اصغر نمودی جان فدا
دیده ام اشک وپریشانی بابا در حرم
در زمانی که بشد هل من معین اندر نوا
بارها دیدم که عمه زینبم نالید با
غرقه در خون گشتن یک گل زگلزار ولا
آه از آندم که جدم قامتش در خون طپید
شد سرش با خنجر شمر لعین از تن جدا
وای از آندم که دشمن حمله بر احرام کرد
چشم گریان می دویدم در بیابان بلا
خون شود دل تا که یاد آرم غم آنروزها
بارها کردم دعا از مرگ پوشم یک قبا
زهر کین اینک وجودم را شرر انداخته
شکر می گویم که بنماید مرا حاجت روا
ازتو ممنونم ای زهر جفا راحت شدم
فزت رب میگویم اینک چون علی مرتضا
شاعر:اسماعیل تقوایی
سه شنبه 7/6/1396 - 12:20
عقاید و احکام
دیدگاه ابوحنیفه در مورد ضرورت برخورد با امام جائر(1) نیز او را از عامه اهل سنت دور می کند و به شیعه نزدیک می سازد. همچنین موضع او در نزاع مربوط به خلق قرآن با مکتب اهل بیت(علیهم السلام) سازگار است.(2) اهتمام وی به عام و خاص و نیز مطلق و مقید در قرآن،(3) با مذهب اهل بیت(علیهم السلام) سازگار است.
_________________________
1.احمد بن علی جصاص، احکام القرآن، ج1، ص70؛ عبدالله بن احمد، السنة، ج1، صص182و568 ـ 569؛ ابوجعفر طحاوی، العقیدة الحاویة، ص57؛ محمد بن عبدالرحمن الخمیس، اصول الدین عند الامام ابوحنیفة، ص569؛ محمدزاهد الکوثری، تأنیب الخطیب، ص211.به نقل از: جایگاه اهلبیت (ع) از دیدگاه ابوحنیفه، محمد شفق خواتی، طلوع، بهار 1385، شماره 17، (30 صفحه، از 145 تا 174).ص149
2. الفقه الاکبر (منسوب به ابوحنیفه)، ص9، به نقل از: محمد ابوزهره؛ ابوحنیفة، ص168؛ الوصیة (منسوب به ابوحنیفه)، ص41 ـ 42؛ ابوالحسن اشعری، الابانة عن اصول الدیانة، ص38؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص378 ـ 381. به نقل از: جایگاه اهلبیت (ع) از دیدگاه ابوحنیفه، محمد شفق خواتی، طلوع، بهار 1385، شماره 17، (30 صفحه، از 145 تا 174).ص149
3. احمدبن علی جصاص، احکام القرآن، ج3، ص94؛ علی بن محمد بزودی، اصول الفقه، به نقل از: دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل «ابوحنیفه»، ص394. جایگاه اهلبیت (ع) از دیدگاه ابوحنیفه، محمد شفق خواتی، طلوع، بهار 1385، شماره 17، (30 صفحه، از 145 تا 174).ص149
سه شنبه 7/6/1396 - 10:43
تبریک و تسلیت
فلسفه ی مهم زاد روز موالید و شهادت های ائمه اطهار(علیهم السلام) آشنایی با سیره زندگی آنهاست. به مناسبت شهادت امام باقر(علیه السلام) بر آن شدیم در این مقاله، شمه ای از سیره آن امام همام را مورد مطالعه قرار دهیم.
سید حسین سیدی- کارشناس حوزه/ بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
دو نکته از سبک زندگی امام باقر(علیهالسلام)
امام باقر(علیه السلام) شکافنده علم و دانش است. این نکته را پیامبر اسلام به جابر بن عبدالله انصاری فرمود. «إنّكَ ستُدرِكُ رجُلاً مِنّی، اسمُه اسْمِی و شَمائلُهُ شَمائلی یَبْقَرُ العِلْمَ بَقْرا[1] همانا تو مردى از [خاندان] مرا درك خواهى كرد كه نامش نام من، و رفتار و كردارش، رفتار و كردار من است و دانش را تا ژرفایش مى شكافد.»
همراهی معنویت و اخلاق با علم و دانش
همان طور که گفته شد، امام پنجم شیعیان شکافنده علم و دانش بود، به طوری که محمّد بن مسلم یکی از شاگردان حضرت، سی هزار حدیث از آن حضرت نقل نموده[2] و جابر جعفی، یکی دیگر از شاگردان حضرت، هفتاد هزار حدیث را از آن حضرت نقل کرده است.[3]
امام باقر(علیه السلام) که نهضت علمی را پی ریزی کرد، به شاگردان خود و به پیروان خود آموخت که علم و دانش نباید وسیله ای برای فخرفروشی به دیگران و این قبیل امور، قرار بگیرد. «من طلب العلم لیباهی به العلماء أو یماری به السفهاء أو یصرف وجوه الناس إلیه فلیتبوأ مقعده من النار[4] - هر کس دنبال علم و دانش باشد برای آنکه به علما فخر فروشی کند ، یا با نابخردان بستیزد ، و یا مردم را متوجه خود نماید ، پس جایگاهش آتش است.»
این حدیث، تکلیف اهل علم و دانش را مشخص کرده، و آنها را از سوء استفاده کردن از علم و دانش نهی نموده است.
امام باقر(علیه السلام) در حدیث دیگری، شیعیان را اینگونه معرفی می کند. «اِنَّما شیعَةُ عَلِیٍّ ألحُلَماءُ وَ العُلَماءُ الذُّبْلُ الشِّفاهِ تُعْرَفُ الرُّهبانِیَّةُ عَلى وُجُوهِهِمْ[5] همانا شیعیان على (علیه السلام) بردباران و دانشورانند که لبانشان به یاد خدا تر است و بر چهره هایشان رنگ عبادت و ساده زیستى پیداست.»
دلیل اینکه در روایات اسلامی، بر همراهی علم و دانش با اخلاق و معنویت تاکید شده، این است که چه بسا علم و دانشِ بی معنویت و اخلاق، باعث ورود انسان ها در وادی جرم و جنایت شود.
امام باقر(علیه السلام) در حدیث دیگری، شیعیان را اینگونه معرفی می کند. «اِنَّما شیعَةُ عَلِیٍّ ألحُلَماءُ وَ العُلَماءُ الذُّبْلُ الشِّفاهِ تُعْرَفُ الرُّهبانِیَّةُ عَلى وُجُوهِهِمْ: همانا شیعیان على(علیه السلام) بردباران و دانشورانند که لبانشان به یاد خدا تر است و بر چهره هایشان رنگ عبادت و ساده زیستى پیداست.»
نکته قابل تامل
در دنیای کنونی ما، علم و دانش در خدمت نظام سرمایه داری جهانی قرار گرفته است و از علم و دانش، سوء استفاده های زیادی می شود. به طور مثال، امروزه کشورهای قلدر جهان، با استفاده از دانش هسته ای، دنیا را به مسابقه اتمی تبدیل کرده اند. کشوری مثل آمریکا که اینک بیشترین بمب اتم جهان را دارد، در سال 1945 میلادی با استفاده از بمب اتم، دو شهر ژاپن را بمباران کرد و عده ی بسیاری از غیر نظامیان را کشت.
حاصل سخن اینکه؛ علم و دانش باید در مسیر معنویت و فضائل اخلاقی باشد، نه که علم و دانش سسبب غرور و نخوت و سایر رذائل اخلاقی شود.
امام پنجم شیعیان هماگونه که نهضت علمی را برای امت اسلامی آنزمان پایه گذاری کرد، یک نهضت اقتصادی را هم به خلفای زمان خود پیشنهاد داد.
برتری مصلحت امت اسلام بر منافع شخصی
حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) با آنکه با دستگاه جور زمانه خود، هیچگونه مماشاتی نداشتند؛ اما برای حفظ اقتدار مملکت اسلامی در مقابل رومیان، پیشنهاد ضرب سکه اسلامی را به عبدالملک اموی ارائه داد.[6] و منافع امت اسلام را در نظر گرفت.
رفتار حضرت در قضیه ضرب سکه اسلامی و دلداری به خلیفه ستمگر اموی در مقابل تهدید رومیان ـــ با آنکه خلیفه دشمن حضرت بود و حتی حضرت به دست پسر او به شهادت رسید ــ یادآور صبر مولا علی(علیه السلام) در برابر خلفای غاصب، برای از بین نرفتن عظمت اسلام و مسلمین است. حضرت بعد از ذکر غصب خلافت توسط ابوبکر، می فرماید: «فصبرت و فی العین قذى و فی الحلق شجا من أن أرى تراثی نهبا...[7] پس صبر کردم در حالی که در چشم من خار، و در گلویم استخوان بود. می دیدم که حقم را به تاراج می برند...»
خلاصه اینکه اهلبیت (علیهم السلام) از جمله امام باقر (علیه السلام) حفظ کیان مملکت اسلامی، را در اولویت برنامه های خود داشتند.
نکته آموزنده از داستان ضرب سکه
اگر چه به لحاظ محتوای سیاسی داستان، احزاب سیاسی جامعه اسلامی، بیشتر مورد خطاب این حدیث هستند، و آنها نباید منافع شخصی و حزبی را بر منافع جامعه، ترجیح دهند؛ اما این نکته ای قابل استفاده برای همه اقشار جامعه اسلامی است. چه خانواده هایی که بر اثر ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع خانوادگی، کارشان به طلاق کشیده شده است، چه سازمان هایی(علمی، ورزشی و...) که بر اثر فدا کردن مصالح سازمان خود به نفع منافع شخصی، به آخر خط رسیده اند.
سخن آخر
همراه شدن معنویت با علم و دانش، و برتری دادن منافع کلان بر منافع جزیی (منافع جامعه اسلامی بر منافع شخصی) دو نکته از سیره امام باقر (علیه السلام) است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، و ان شاء الله به این نکته ها عامل باشیم.
پی نوشت ها:
1ــ الأمالی (للطوسی)، ص 637
2ــ رجال الكشی - إختیار معرفة الرجال ، ص163
3ــ بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج46 ؛ ص340
4ــ بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، 2ج ، ص (38)
5ـــ الكافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص 235
6ــ در زمان عبدالملک، صنعت کاغذ در اختیار رومی ها بود، و بر آن کاغذها عبارت «اب، ابن، روح» نقش بسته بود، عبدالملک اموی بر آن شد که برای مقابله با رومیان، شعائر اسلامی را بر کاغذها بنویسند. قیصر روم بعد از باخبر شدن از ماجرا، تهدید کرد که اگر وضع به سابق برنگردد، سکه های حاوی توهین به پیامبر اسلام را منتشر خواهد کرد. خلیفه اموی ناچار از امام باقر(علیه السلام) مشورت خواست و امام نیز ضرب سکه اسلامی را پیشنهاد داد و بدینوسیله تهدید رومیان را خنثی کردأعیان الشیعه، امین، سید محسن، تحقیق سید حسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۶۵۴.
7ــ مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج2 ، ص 204
https://article.tebyan.net/371258/%D8%AF%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-
سه شنبه 7/6/1396 - 7:37
ایرانگردی
شهردار منطقه 22 از استقرار جایگاه عرضه بهداشتی دام در منطقه در روز عید قربان خبر داد و گفت: اقدامات لازم جهت خدمات رسانی به شهروندان در روز عید قربان انجام گرفته و قربانگاهی با مساحتی بالغ بر2 هزار مترمربع در پارکینگ شماره 3 آبشار تهران برپا شده است. محوطه کشتار دام حدودا 100 مترمربع بوده و همزمان با روز عید قربان چهار اکیپ جهت ذبح در محل حاضر و دام ها جلوی چشم مشتریان ذبح می شوند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 22،مولایی شهردار منطقه از آمادگی کامل برای ارائه خدمات و عرضه بهداشتی دام به شهروندان در روز عید قربان خبر داد و گفت: سوله در نظر گرفته شده به متراژ 2 هزار مترمربع برای ذبح و نگهداری گوسفندان تعبیه شده و با توجه به اینکه این جایگاه از قبل به صورت آماده در محل آبشار تهران وجود داشت کلیه هزینه هایی که همه ساله به این منظور از تسطیح و رگلاژ محوطه، حمل و تخلیه ضایعات و تراشه های آسفالت وجود داشت، کاهش یافته است. ضمنا غرفه داران و فروشندگان دام از طریق سازمان میادین معرفی و اقدامات لازم در خصوص تحویل غرفه ها به آنها طی روزهای باقی مانده صورت گرفته و کلیه اقدامات کلیه عملیات کشتار زیر نظر ناظرین سازمان میادین و سازمان بازرسی صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه این قربانگاه آمادگی ظرفیت بیش از 1000 راس دام جهت قربانی را دارا می باشد،اظهار کرد: با هماهنگی های بعمل آمده با سازمان میوه و تره بار با استقرار تعداد 25 دامپزشک،سلاخ و مسئول جایگاه در روز نهم و دهم شهریور کشتار دام بصورت کاملا بهداشتی و رایگان با حضور شهروندان انجام و در صورتی که لاشه ای از لحاظ پزشکان ممنوعیت استفاده داشته باشد، معدوم و تمام هزینه آن را سازمان میوه و تره بار پرداخت می نماید.
به گفته مولایی در کنار جایگاه عرضه بهداشتی منطقه 22 غرفه های بازیافت، فرهنگی-اجتماعی، نمازخانه، مدیریت مجموعه و سرویس بهداشتی به منظور رفاه حال شهروندان وجود دارد و بیش از 35 کارگر خدمات شهری جهت نظافت روزانه و 40 نفر از مدیران و کارکنان شهرداری منطقه و 25 نفر کادر دامپزشکی و عوامل آن و عوامل شهربان و همکاران آتش نشانی درگیر این موضوع خواهند بود. تمامی مسائل ترافیکی با راهور و امنیت با شهربان کلانتری هماهنگ شده و تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی عمومی با نصب 40 بنر پرتابل در سطح منطقه با همکاری اداره روابط عمومی صورت گرفته است.
مولایی افزود: از مهمترین ویژگی های این جایگاه می توان به عرضه بهداشتی دام سالم ، کنترل مستمر دام توسط پزشکان و همچنین دسترسی آسان برای شهروندان منطقه و اطراف آن و ارزانتر تمام شدن قیمت دام و از همه مهمتر جمع آوری کشتار غیر مجاز و بدون ضابطه دامداران بدون مجوز می توان اشاره کرد.
دوشنبه 6/6/1396 - 20:29
ایرانگردی
شهردار منطقه 8 از افزایش 22 درصدی صدور پروانه نوسازی در بافت های فرسوده شرق تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه هشت، بهمن نوری با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای سال جاری 337 مورد پروانه ساختمانی صادر که از این تعداد، 84 پروانه برای نوسازی بافت فرسوده صادر شده است.
وی با اشاره به روند رو به رشد افزایش صدور پروانه نوسازی در بافت های فرسوده شرق تهران افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 22 در صدی را نشان می دهد.
شهردار منطقه 8 با تاکید بر روند رو به رشد نوسازی بافت های فرسوده در منطقه هشت اظهار داشت: تداوم اطلاع رسانی باعث رشد چشمگیر صدور پروانه ساختمانی و تشویق جهت تجمیع واحدهای ریز دانه در این منطقه شده است.
نوری در ادامه با اشاره به کاهش زمان صدور پروانه گفت: زمان صدور پروانه از 63 روز در سال 95 به 36 روز در سال 96 رسیده که این رقم کاهش 43 در صدی زمان با وجود افزایش 39 درصدی تعداد پروانه های صادره را نشان می دهد.
وی با اشاره به تعامل با دفاتر نوسازی و خدمات الکترونیک شهر منطقه افزود: اطلاع رسانی مناسب در خصوص ضوابط و مقررات شهر سازی،تعیین تکلیف مغایرت های شبکه معابر سطح منطقه در سال گذشته و همچنین رفع مغایرت پهنه های طرح تفصیلی در فرآیند پایش آن در مراجع ذیربط با پیگیری معاونت شهر سازی و معماری منطقه صورت گرفته است.
نوری با اشاره به نقش مشارکت شهروندان در نوسازی بافت های فرسوده گفت: شهرداری منطقه 8 با تمام تلاش و توان خود در صدد است بافت آسیب پذیر این منطقه را اصلاح کند .
وی در ادامه افزود: امیدوارم شهروندان با مشارکت بیشتر، روند رو به رشد نوسازی در این منطقه را سرعت بخشند.
دوشنبه 6/6/1396 - 20:20