وی در ادامه عنوان كرد: از محاسن راكت كاوش آن است كه در آن وسایل پیچیده به كار برده نمیشود و در این پرتاب چون زاویه پرتاب بیش از 60 تا 70 درجه باز نمیشد مجبور شدیم كه سطح شیب را افزایش دهیم تا به بیش از 180 درجه برسیم و این در واقع به معنای سرعت آن است.
كد خبر: ۲۷۳۷۱ | تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۰ آذر ۱۳۸۷ | |
رئیس پژوهشگاه هوافضا با تشریح روند پرتاب راكت «كاوش-2» به فضا كه در آن نخستین عكس یك پروژه ایرانی از فضا تهیه شد اعلام كرد: در مراحل بعدی این پروژه محموله راكتهای كاوش حامل دوربینهایی برای تهیه عكس از زمین و آسمان خواهد بود.
به گزارش ایسنا، دكتر محسن بهرامی روز یكشنبه در مراسمی كه برای تقدیر از دستاندركاران پروژه تحقیقاتی راكت كاوش 2 برگزار شد با تأكید بر این كه این گونه راكتها ذاتا تحقیقاتی بوده و هدف از این پروژه توسعه علم و فنآوری صلحآمیز فضایی بوده است، اظهار داشت: سه شنبه گذشته موفقیتی را در سطح كشور و در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری داشتیم كه قابل توجه است و توانستیم راكت كاوش 2 را با موفقیت پرتاب كنیم.
رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان آنكه این پروژه از حدود چهار سال پیش آغاز شده بود، ادامه داد: در واقع این پرتاب دومین پرتاب است، كما اینكه پرتاب اول تا ارتفاع 10كیلومتر بود كه با اشكالاتی رو به رو شدیم و تلاش كردیم در این پرتاب كه با موفقیت نیز انجام شد اشكالات را رفع كنیم.
مجری طرح راكت كاوش 2 خاطر نشان كرد: این پرتاب قرار بود كه بهمن ماه سال گذشته انجام شود كه با توجه به آنكه پرتاب اول با اشكالاتی روبهرو شده بود، تمام تلاش را به كار گرفتیم و تستها انجام شد تا كار پرتاب دوم با موفقیت بیشتری صورت گیرد.
وی در ادامه عنوان كرد: از محاسن راكت كاوش آن است كه در آن وسایل پیچیده به كار برده نمیشود و در این پرتاب چون زاویه پرتاب بیش از 60 تا 70 درجه باز نمیشد، مجبور شدیم كه سطح شیب را افزایش دهیم تا به بیش از 180 درجه برسیم و این در واقع به معنای سرعت آن است.
رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح كرد: اینگونه راكتها ذاتشان تحقیقاتی است و راكت بودن به آن اندازه اهمیت ندارد كه محمولهای را كه بالا میبرد مهم است.
دكتر بهرامی یادآور شد: با پرتاب دوم تلاش داریم بستری را آماده كنیم كه هر كس در زمینههای تحقیقاتی طرحی را دارد و قصد دارد بیرون از جو را مورد مطالعه قرار دهد، این بستر بیشتر فراهم شود.
وی با تأكید بر آنكه تمام مراحل طراحی، تجزیه و تحلیل، مونتاژ و تست نهایی راكت در داخل كشور انجام شده است، اظهار داشت: پرتاب راكت كاوش 2 به عهده یكی از پرتاب كنندههای داخلی بوده و در مراحل گوناگون ساخت آن از تمام مراكز داخلی كه امكاناتی داشتهاند كمك گرفته شده و دانشگاههایی حتی در سطح هیأت علمی همكاری داشتهاند كه نهایتا مدیریت آن با پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم بوده است.
رئیس پژوهشگاه هوافضا اظهار امیدواری كرد كه با پرتاب راكت كاوش 2 فضا برای این قبیل فعالیتها بازتر شده و زمینه انجام چنین پروژههایی با همكاریهای سطح بینالمللی فراهم شود.
به گزارش ایسنا، دكتر بهرامی درباره اطلاعاتی كه از طریق این موشك به زمین منتقل شده است نیز گفت: تعدادی عكس و اطلاعاتی شامل درجه حرارت و فشار محیط توسط محموله به زمین منتقل شده است.
وی تصریح كرد: بر روی این راكت دوربینی برای نظارت عملكرد نصب شده بود كه بتوانیم باز شدن چتر و جدا شدن این راكت را كنترل كنیم و در واقع دوربینی برای تصویربرداری نداشت كه در راكتهای كاوش بعدی تلاش میشود راكت حامل دوربینهایی برای تهیه عكس از زمین و آسمان باشد.
گفتنی است، در راستای تحقق اهداف چشمانداز بیست ساله كشور و برنامه راهبردی فضایی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد بستر توسعه علمی و فناوری در حوزه فضا، هفته گذشته راكت كاوش 2 به همت محققان پژوهشگاه هوافضا با موفقیت به فضا پرتاب و با انجام ماموریت خود به وسیله چتر مخصوص پس از دقایقی به زمین بازگشت.
پرتاب این راكت كاوش با اهداف ثبت و ارسال درست دادههای محیطی، ارسال صحیح و به موقع فرامین، انجام جدایش موتور و محموله و عملكرد صحیح سیستم بازیابی صورت پذیرفت كه نتایج حاصله در طول مدت حضور در فضا با اهداف مورد نظر منطبق بود.
راكت كاوش 2 دارای سه بخش عمده شامل؛ مجموعه حامل، مجموعه آزمایشگاه فضایی و مجموعه بازیابی است.
جایگاه ویژه پروژه راكتهای كاوش در میان پروژهها و سیستمهای فضایی كشورهای گوناگون موجب شده است، هم اكنون نیز با گذشت حدود پنجاه سال از ساخت و پرتاب اولین راكت كاوش، كشورهای صاحب تكنولوژی فضایی، هر ساله تعداد زیادی از این راكتها را به منظور توسعه علوم و فنآوری به فضا پرتاب كنند.
دستیابی به مجموعه آزمایشگاه فضایی برای دادهپرداری از فضای جو، تست زیرسیستمهای فضایی و دستیابی بازیابی، تجربه كار گروهی انجام شده توسط محققان دانشگاهی در یك پروژه علمی ـ فنآوری از دستاوردهای پرتاب راكت كاوش 2 به شمار میرود.
با توجه به مهمترین دستاورد این پروژه یعنی بازگشت محموله موردنظر و فرود سالم آن روی زمین كه نخستین بار در كشور صورت میپذیرد، موجب اعتماد به نفس و امید به آینده فضایی میگردد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۱/۰۹/۸۷
احمدی نژاد
در جشنواره ملی مطلع عشق، خانواده را اساسیترین و موثرترین ركن جامعه خواند و گفت: همه موضوعات اجتماعی و ریشه همه خوبیها یا بدیها در جامعه به خانواده بر میگردد.
به گزارش ایرنا، دكتر محمود احمدی نژاد یكشنبه شب در این جشنواره كه در تالار وزارت كشور برگزار شد، با تبریك سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و روز ملی ازدواج جوانان افزود: پایه سعادت و شقاوت جامعه از خانواده است و اگر بخواهید خوبیها را ترویج یا بدیها را پاك كنید، باید به خانواده بازگردید.
رییس جمهوری تصریح كرد: محال است كه خانواده كاركردهای واقعی خود را از دست دهد و شما بتوانید ناهنجاریهای اجتماعی را مهار كنید. به همین دلیل است كه در دستورات دینی بر اهمیت تشكیل خانواده تاكید میشود.
احمدی نژاد، روابط همسران با هم و با فرزندانشان را زیباترین تجلی كمالات انسانی در خانواده توصیف كرد و گفت: شاید به همین دلیل است كه اسلام، تشكیل خانواده را برابر با نصف دین دانسته است.
وی در تشریح نقش و تاثیر خانواده در رفتارهای اجتماعی اظهارداشت: محال است فرزندی در خانواده طعم محبت را بچشد اما در جامعه به دنبال ناهنجاری، تجاوز به حریم دیگران و درنوردیدن مرزهای اخلاقی باشد.
رییس جمهوری، ارتباطات بین زن و مرد را محور و اساس خانواده دانست و تصریح كرد: اگر در رابطه بین این دو، عشق و محبت و كرامت حاكم باشد، پایه های آن خانواده مستحكم است و اگر رابطه بین زن و شوهر بطور صحیح تنظیم شود، اخلاق درست نیز خودبخود در جامعه تنظیم خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: غیرممكن است كه محبت و عشق بین زن و شوهر حاكم باشد و در آن خانواده، لقمه حرام وارد شود.
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سختگیریهای بیمورد در امر ازدواج جوانان گفت: برخی خیال میكنند اساس زندگی خانه، مبلمان و شغل پایدار و خودرو است اما این یك اندیشه غلط است كه مادیون لذت جو به برخی از ما تحمیل كرده اند.
وی افزود: اساس لذت زندگی به ساختن است كه زن و مرد زحمت بكشند و با اراده ساختن هر چیز ، به خانواده هویت ببخشند.
رییس جمهوری یادآور شد انسان به صورت زوج آفریده شده است و بنابر این، نمی تواند به تنهایی استعدادهای درونیاش را شكوفا كند.
احمدی نژاد گفت: ما امروز در سازمانها و نهادهای مختلف با صرف بودجههای زیاد به دنبال حل معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی هستیم؟ در حالی كه می توان بدون هزینه یا با كمترین هزینه، ریشه این مسائل را در خانواده بخشكانیم.
وی با اشاره به شرایط ازدواج و زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) تصریح كرد تمام مایملك این بزرگواران در آغاز زندگی شان، گوشهای از زندگیهای امروزی نمیشود. در حالی كه همه كمالات انسانی در خانواده آنها بود.
رییس جمهوری افزود: بالاترین عشق و بهترینهای عالم و امروز هر چه بشر از خوبی دارد و میشناسد همه و همه به خاطر وجود نازنین آن بزرگواران بود.
احمدی نژاد، همه كسانی را كه در راه اصلاح خانواده تلاش میكنند، بهترین مصلحان جامعه دانست و گفت: كافی است یك انسان صالح از دل یك خانواده صالح به پا خیزد تا بتواند دنیایی را اصلاح كند.
رییس جمهوری همچنین جامعه ایرانی را در سایه اسلام ناب، جامعهای مسئول خواند و از نهادها و افرادی كه با علم و تلاششان به تحكیم پایههای خانواده كمك میكنند، قدردانی كرد.
وی با بیان اهمیت نقش و مسئولیت نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی در امر ازدواج جوانان گفت كه با وجود فعالیتهای گوناگون این نهادها نظیر ارایه تسهیلات و وامها ، آدم قانع نمیشود و لازم است نهادی ایجاد شود تا در رابطه با خانواده مسئولیتی مستقیم داشته باشد.
رییس جمهوری با اشاره به ضرورت ارائه آموزش به جوانان در امر ازدواج و آغاز زندگی مشترك افزود: به پدر و مادرها هم توصیه میكنم كه كمی آسانتر بگیرند ،سختگیریها و چشم و همچشمیها كنار گذاشته شود. جوانها نیز خودشان دست به دست هم دهند و زندگی عاشقانهای را بر پا كنند كه این،اساس خانواده موفق است.
وی در پایان از همه دست اندركاران امر ازدواج جوانان قدردانی كرد، نقش همسران شهیدان را ستود و كار آنان را بالاتر از كار شهدا ارزیابی كرد.
احمدی نژاد در این مراسم كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان تربیت بدنی، رییس سازمان ملی جوانان، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، شماری از مقامهای دولتی و دههاتن از نمایندگان نهادهای فعال در امر ازدواج حضور داشتند، به افراد و سازمانهای موفق در زمینه تبلیغ و الگوسازی امر ازدواج و تشكیل خانواده، تندیس و لوح تقدیر اهدا كرد.
به گزارش ایرنا، جشنواره ملی مطلع عشق به منظور تجلیل از برترین موسسات خیریه، تشكلهای غیردولتی، روحانیون فعال، اساتید، نهادها و دستگاههای موفق، تولیدكنندگان كتاب، زوج الگو، استاندار، ائمه جمعه، مشاوران و رسانههای برتر در زمینه آموزش ، زمینهسازی ، فرهنگسازی و اطلاع رسانی در حوزه ازدواج جوانان برگزار شده بود.
در روایتی آمده است که امام کاظم(ع) به راهبی فرمودند: «خداوند، چند اسم دارد که اگر به وسیلة آنها خوانده شود، ردّ نمیشود؟» آن راهب عرضه داشت: اسامی خدا زیاد است امّا آنچه که به طور حتم سائلش را ردّ نمیکند، هفت تاست. امام کاظم(ع) فرمودند: «هر تعداد از آنها را که میدانی برایم بازگو». امام علی(ع) میفرماید: «سرچشمة علمها در کتابهای [آسمانی] چهار گانه مندرج و علوم آن در قرآن کریم است. علوم قرآن در سورة فاتحه، علوم فاتحه در «بسمالله الرّحمن الرّحیم» و علوم بسمله در بای بسمالله است، و من نقطة زیر باء هستم».1
در معارف دین آمده است که اهل بیت(ع) در همه چیز با قرآن کریم مساوی و برابراند. بر همین مبنا در این گفتار به بحث دربارة ارتباط میان این دو از جهت اعجاز عددی میپردازیم.
در قرآن کریم وجوه متعددی از اعجاز وجود دارد؛
از جمله اعجاز در بلاغت و موضوعات آن، آگاهی دادن از غیبت، بیان قضایای علمی، و همچنین اعجاز عددی که عبارت از نظم در تعداد کلمات و حروفی است که برای مفهومی مشخص بیان شده است. به عنوان مثال در قرآن کریم؛
لفظ «ساعت» 24 بار به تعداد ساعات روز؛ لفظ «شهر = ماه» 12 بار به تعداد ماههای سال؛ لفظ «روز» 365 بار به تعداد روزهای سال شمسی؛ لفظ «عزم» 5 بار به تعداد پیامبران اولوالعزم؛ لفظ نماز 5 بار به تعداد نمازهای روزانه، لفظ «طواف» 7 بار به تعداد طواف واجب به دور کعبه؛ از جمله تطابقها، تطابق بین عدد کلماتی که به لحاظ مفهومی موافق یا معکوس یکدیگرند؛ مثلاً:
کلمة «حیات» 145 بار، در مقابل «موت» 145 بار؛
کلمة «دنیا» 115 بار، در مقابل «آخرت» 115 بار؛
کلمة «ملائکه» 84 بار، در مقابل «شیاطین» 84 بار؛
کلمة «حَرّ = گرما» 4 بار، در مقابل «برد = سرما» 4 بار؛ کلمة «ایمان» 11 بار در مقابل «کفر» 11 بار، به کار رفته است.
این اعجاز به واسطة وجود سرّی است که خداوند متعال آن را در حروف و اعداد قرار داده است. وضع نخستن حروف، ابداع خداوندی است که آن را قالب و ظرف حقایق نورانی و کتابهای آسمانی قرار داده و از باب اهمیت موضوع به آنها سوگند یاد نموده و فرموده است: «الم، الر، المص، ن، ق ...» و آیات دیگری از اینگونه که در آغاز سورهها وجود دارد.
امام رضا(ع) در روایتی میفرمایند:
«اوّلین ابداع و خواست و مشیت خداوند، حروف است که آنرا اصل هر چیز، دلیل هر سند، و فصل کنندة هر دشواری قرار داد و به وسیلة آن همه چیز ـ از اسامی حق و باطل یا فعل و مفعول، یا معنی و غیر معنی، ... ـ را از یکدیگر جدا نمود».2
اعجاز دیگر، اعجاز عددی است که اهمیت آن از اهمیت حروف کمتر نیست، و در نظام آفرینش به صورت متوازن وجود دارد. خداوند متعال میفرماید:
إنّا کلّ شیءٍ خلقنهٰ بقدرٍ.3
ما که هر چیزی را به اندازه آفریدهایم.
و میفرماید:
و أحصٰی کلّ شیءٍ عدداً. 4
و [خداوند] هر چیزی را به عدد شماره کرده است.
و پوشیده نماند که بین حروف و اعداد، رابطه وجود داشته، اعداد سرّ حروف و حروف سرّ افعالاند و به هر وسیلة آن آسمانها و زمین برپا شده است. خدای تعالی موجود را با کلمة «کن فیکون» آفریده که مرکب از هفت حرف و معروف به «حروف تکوین» است.
- اعجاز عددی قرآن و امامان(ع)
بعد از توضیحی که دربارة اعجاز عددی و اهمیت آن داده شده در اینجا لازم است مقایسهای میان اعجاز عددی قرآن کریم و اهل بیت(ع) انجام داده و کیفیت بروز اعجاز عددی در اهل بیت(ع) را یادآوری کنیم. از جمله این موارد اعجاز عبارتند از:
1. اگر حروف مقطّعه قرآن کریم را که در آغاز برخی از سور آن مانند «الم، کهیعص، الر،...» آمده است، جمع و حروف تکراری را حذف کنیم، جملهای کامل و معنیدار به دست میآید که عبارت است از : «صراط علیٍّ حقٌّ نمسکه؛ راه امیرالمؤمنین ـ علی(ع) طریق حق است که ما به آن تمسک میجوییم».
یا: «علیٌ صراط حقٍّ نمسکه؛ علی(ع) راه حق است که به آن تمسک میجوییم».
2. کلمة «کساء» و مشتقّات آن 5 بار [در قرآن کریم] آمده است، به تعداد اصحاب کسا که عبارتند از: حضرات «محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)». برای آگاهی بیشتر در این باره به حدیث شریف کسا رجوع کنید.5
3. کلمات «امام»، «خلیفه»، «وصیة»، «عصمت»، «آل» و مشتقات آنها 12 بار به تعداد امامان دوازدهگانه اهلبیت(ع) به کار رفته است.
4. کلمه «شیعه» و مشتقات آن 12 بار، نشان دهندة حقانیت مذهب تشیع در پیروی از امام «علیبن ابیطالب»(ع) که تعداد حروف اسم شریفش 12 است، میباشد. همچنین است القاب آن بزرگوار مانند: «امیرالمؤمنین»، «العرو\الوثقی»، «الصّدیق الأکبر» و «یتلوه شاهد منه» که هر یک از آنها از 12 حرف ترکیب یافته است. و این عدد 12 بر کلمة توحید: «لاالهالاالله»، کلمة نبوت: «محمّدٌ رسولالله» و کلمة ولایت «علی خلیفة محمد» منطبق است.
پس مانند آنچه که دربارة قرآن کریم دیدیم، اعجاز عددی در مورد عترت پاک رسول خدا(ص) نیز بارز است. اگر در اسامی اصحاب کساء ـ یعنی حضرات محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) ـ دقت کنیم درمییابیم که از 19 حرف ترکیب یافته است که مطابق تعداد حروف آیة بسمله «بسمالله الرحمن الرحیم» ـ خلاصه قرآن کریم ـ میباشد.
از امام علی(ع) نقل شده است که فرمودند:
«همة علوم در کتابهای آسمانی چهارگانه مندرج و علوم آنها در قرآن است. علوم قرآن در فاتحه الکتاب، علوم فاتحه در «بسماللهالرحمنالرحیم» و علوم بسمله در بای بسمالله است و من نقطة زیر باء هستم».6
به عبارت دیگر همچنانکه علوم در قرآن کریم و در بسمله جمع شده، در امام علی(ع) نیز گرد آمده است.
ابن مسعود میگوید:
همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده، که هر حرفی از آن دارای ظاهر و باطنی است و حقاً، ظاهر و باطن آن نزد علیبن ابیطالب میباشد.
و این تطابق موجود بین حروف بسمله و عترت پیامبر(ص) بر وجود تعادل و تساوی در تمسک به آن دو دلالت میکند. پس همچنانکه فرد مؤمن به وسیلة بسمله خود را از شرّ اجنّه و شیاطین و هر چیز ناپسندی محافظت مینماید، به همین ترتیب خود را به واسطة تمسک به اسامی مبارک اصحاب کسا مصونیت میبخشد.
این مطلب را روایات ما تأیید و بیان میکند که خدای تعالی به هر پیامبری نامهای معصومین پنجگانه را آموخت تا در دشواریها و خطرات به ایشان متوسل شوند؛ مانند: نوح نبی(ع) که درون کشتی لوحی قرار داد. که بر روی آن کف دستی با پنج انگشت آن کشیده شده و بر هر انگشت نامهای اصحاب کسا(ع) یعنی: محمّد، ایلیا، فاطمه، شبّر و شبیر ـ نقش بسته و در وسط دست این جمله نوشته بود:
«ای خدا و ای یاور من؛ به واسطة لطف و رحمت خویش و به [حقّ] این نفوس مقدس دستم را بگیر. اینان همگی بزرگان و گرامیانی هستند که تو به خاطر ایشان عالم را آفریدهای. خداوندا، به برکت اسامی اینان مرا یاری نما، و تو یکتای توانا بر هدایت من به سوی حق و حقیقتی».
و در بیان اهمیت عدد 19 آنکه بعضی از امامان(ع) در امور خود آن را به کار میگرفتهاند. از امام علی(ع) روایت شده که آن حضرت(ع) درجنگها به همراه خود نقشی را حمل میکردند که در محیط دایرة آن حروف بسمله در 19 خانه و به ازای هر خانه نامی از نامهای نیکوی خداوند قرار داده شده بود که با آن حروف آغاز میشد. و آن حضرت این را در خط مقدم سپاه حمل مینمودند و به وسیلة آن به خداوند توسل میجستند تا بر دشمنان غلبه یابند.
همچنین روایت شده، آن هنگام که عطش بر امام حسین(ع) و اصحابش غلبه یافت، آن حضرت(ع)، نیزهای برگرفت و پشت خیمهها 19 خط به سمت قبله کشید و آن را حفر نمود، در اثر آن چشمه آبی جوشید که از آن نوشیدند و سپس از بین رفت و اثری از آن باقی نماند. در اینجا میپرسیم؛ چرا آن حضرت(ع) فقط 19 خط کشیدند و نکتة قابل توجه آنکه تعداد این خطها برای مورخ دارای اهمیت بوده که آن را نقل کرده است.
6. در روایتی آمده است که امام کاظم(ع) به راهبی فرمودند: «خداوند، چند اسم دارد که اگر به وسیلة آنها خوانده شود، ردّ نمیشود؟»
آن راهب عرضه داشت: اسامی خدا زیاد است امّا آنچه که به طور حتم سائلش را ردّ نمیکند، هفت تاست.
امام کاظم(ع) فرمودند: «هر تعداد از آنها را که میدانی برایم بازگو».
راهب پاسخ داد: به خدا سوگند، هیچ یک از آنها را نمیدانم...
محدث قمی میگوید:
«مقصود از اسماء هفتگانه، همة معصومین(ع) هستند. زیرا نامهای گرامی ایشان از آن فراتر نیست و آن عبارت است از: «محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین، جعفر و موسی» علیهمالسلام. و بنابراین تأویل «السبعالمثانی» در این آیة شریفه مشخص میشود:
«و لقد آتینٰک سبعاً من المثانی و القرآن العظیم؛7 و به راستی به تو [پیامبر] سبعالمثانی و قرآن بزرگ را عطا کردیم».
عدد هفت دارای اسرار عظیمی است که در آسمانها و زمینهای هفتگانه، تعداد روزهای هفته، تعداد طواف دور کعبه و تعداد نامهای امامان(ع) ظهور یافته است»8. 9
پینوشتها:
1. مصابیح الانوار، ج 1، ص 435.
2. رضوان فقیه، الکشوف فی علم الحروف، ص 18.
3. سورة قمر (54)، آیة 49.
4. سورة جن (72)، آیة 28.
5. محدث قمی، مفاتیحالجنان، ملحقات پایانی.
6. مصابیح الأنوار، ج 1، ص 435.
7. سورة حجر (15)، آیة 87.
8. منتهیالآمال، ج 2، ص 307.
9. برای آگاهی بیشتر در این موضوع به کتاب «الکشوف فی الإعجاز القرآنی و علم الحروف»، اثر شیخ رضوان فقیه رجوع کنید.