دعا و زیارت
همهی انسانها، ذاتاً محتاج
و نیازمندند اگرچه آنقدر مال داشته باشند که نتوانند حساب کنند. آفرینندهی
انسانها هم؛ که از حال آنها با خبر است فرمود: « اى مردم! این شمایید كه به خداوند نیاز دارید و
(تنها) خداوند، بىنیاز و ستوده است.(فاطر/15)
همانطور
که در این آیهی کریمه فرمود، نیاز همه به خداوند است و هر چه غیر خداست بندهای
بیش نیست؛ چون در آیهای دیگر فرمود: «آنهایى را كه غیر از خدا مىخوانید،
بندگانى همچون خود شما هستند آنها را بخوانید، و اگر راست مىگویید باید به شما
پاسخ دهند(و تقاضایتان را برآورند!)». [اعراف/194]
چارهساز بیچارگان!
پس تنها
خداست که نیازها را برآورده میکند و بیچارگان را چارهساز است در قرآن کریم میفرماید:
«أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ
خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَ ءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَكَّرُون (نمل/62 (آیا
آن شریكانی که برای خداوند قرار میدهید بهترند؛ یا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار را
هنگامى كه او را مىخواند، پاسخ مىدهد و آسیب و گرفتاریش را برطرف مىسازد، و
شما را جانشینان (روى) زمین قرار مىدهد؟ آیا با خداى یكتا معبودى هست؟ بسیار
اندک متذكّر مىشوید.
و این
یک احساس فطری است که وقتی همهی درهای عالم به روى انسان بسته مىشود و از هر
نظر درمانده و مضطر مىشود، تنها كسى كه مىتواند قفل مشكلات را بگشاید، و درهاى
رحمت به روى انسانهای درمانده بگشاید، تنها ذات پاك خداست و نه غیر او.(1)
توجه به نیازمند بودن انسان
اگر
به این نیاز، همیشه توجه داشته باشیم دو اثر مثبت، میتواند برای ما داشته باشد:
اول
اینکه: گرفتار
کبر و غرور نمیشویم و متوجه میشویم که هرچه در ظاهر داریم امانت خداوند نزد ماست
و از خود چیزی نداریم و در هر حال به خداوند نیاز داریم.
و دوم
اینکه: دست
نیاز به غیر خداوند دراز نمیکنیم و طوق بندگی غیر خداوند را بر گردن نمینهیم.(2)
گفتن «یا ارحم الراحمین» و فرشتهای به نام اسماعیل
بعد
از روشن شدن اینکه انسان در هر حالی به خداوند، نیاز دارد، این میماند که چطور،
نیازهایش را از خداوند بخواهد؟
آداب
و شرایط دعا، در روایات و کتابهای مختلف بیان شده است(3) و هرچه بتوانیم، این
آداب و شرایط را رعایت کنیم به اجابت دعا نزدیکتر میشویم.
بعضی
از اذکار، هم وقتی به این آداب و شرایط، ضمیمه شود، تأثیر دعا؛ بهتر میشود؛
مانند ذکر «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»، که در روایتی تأثیر گفتن این ذکر، قبل از
دعا را بیان كرده است:
امام
صادق(ع) در این مورد میفرمایند:همانا براى خداوند فرشتهاى است كه به او
اسماعیل مىگویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفتبار بگوید یا ارحم
الراحمین، اسماعیل مىگوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید
حاجتت را از او بخواه.(4)
و در
روایتی دیگر؛ آن حضرت فرمود:«وقتی حاجتى پدرم را در فشار میگذاشت بدون نماز
و ركوع سجده میكرد سپس هفتبار میگفت: «یا ارحم الرّاحمین» سپس حاجتش را از خدا
مىخواست، سپس فرمود: هیچ
كس هفتبار این سخن را نمىگوید مگر این كه خداوند بلند مرتبه مىفرماید: بله
منم ارحم الرّاحمین حاجتت را بخواه».(5)
اذکاری که هنگام دعا سفارش شده
همچنین
امام صادق(ع) فرمود:
« کسی که بگوید: یَا رَبِّ یَا رَبِّ، تا نفسش
قطع شود به او گفته میشود: لَبَّیْكَ، حاجتت چیست؟»(6)
و از
امام صادق(ع) روایت شده در مورد کسی که ده مرتبه بگوید: «یا الله یا الله» به او
گفته میشود: لبیک بندهی من حاجتت را بخواه تا به تو عطا شود.»(7)
و
آن حضرت در روایتی دیگر فرمود: «مَنْ قَالَ: یَارَبِّ یَاأَللهُ یَارَبِّ یَاأَللهُ، حَتَى
یَنْقَطِعَ نَفَسُهُ قیلَ لَهُُ: لَبَّیْكَ، مَا حَاجَتُكَ (8) کسی که بگوید:
«یَارَبِّ یَاأَللهُ یَارَبِّ یَاأَلله» تا نفسش قطع شود به او گفته میشود:
لَبَّیْكَ، حاجتت چیست؟.
همچنین
در روایتی دیگر فرمود: پیوسته
دعا محجوبست و میانه آن و استجابتش حجاب و پردهاى حائل است تا بر محمد و آلش
صلوات فرستاده شود كه آنگاه پرده و حائل برطرف شود .(9)
تأثیرات دعا
البته
باید این را هم در نظر بگیریم که دعا به خودی خود، عبادت است(10) و اگر دعایی
مستجاب نشود؛ یا در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از
خواستههاى ما شرّ است نه خیر؛ یا مشابه آن مستجاب مىشود و یا اثر دعا در آیندهى
خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مىدهد و فورى مستجاب نمىشود.(11) جمعه 22/9/1392 - 7:38
عقاید و احکام
سول خدا حضرت محمد(ص) فرمود: هشـت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند جز خودشان كس دیگرى را سرزنش نكنند.
1 ـ كسى كه به مهمانى و سفرهاى رود كه دعوت نشده است.
2 ـ مهمانى كه به صاحب خانه دستور دهد.
3 ـ كسى كه از دشمنانش خیر و نیكى بطلبد.
4 ـ كسى كه از فرومایگان انتظار فضل و نیكى داشته باشد.
5 ـ كسى كه در یك كار سرّى میان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكردهاند.
6 ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد.
7 ـ كسى كه جایى نشیند كه شایسته آنجا نیست.
8 ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگوید كه از او حرف شنوى ندارد.
متن حدیث:
قـالَ النّبِیّ صلی الله علیه و آله: ثَمانِیةٌ اِنْ اُهینُوا فَلا یَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ:
اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ یُدْعَ اِلَیْها،
وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَیْتِ،
وَطالِبُ الْخَیْرِ مِنْ اَعْدائِهِ،
وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ،
وَ الدّاخِلُ بَیْنَ اَثْنِیْنِ فى سرٍّ لَمْ یُدْخِلاهُ فیهِ،
وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ،
وَالجالِسُ فى مَجْلِسٍ لَیْسَ لَهُ بِاَهْلٍ
وَالْمُقْبِلُ بِالْحَدیثِ عَلى مَنْ لایَسْمَعُ مِنْهُ.
پی نوشت :
«من لایحضره الفقیه، جلد2،صفحه355»
منبع:مشرق
جمعه 22/9/1392 - 7:37
اهل بیت
مهمترین کتابهای موجود در بازار کتاب درباره حضرت زهرا(س) را در ذیل می بینیم:
1- فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر/ احمد رحمانی همدانی/حسن افتخارزاده سبزواری/ نشر بدر
اصل کتاب به زبان عربی است و عنوانش ؛ "فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی".
جزء کتابهای دست یک درباره حضرت زهرا(س) و زوایای پنهان زندگی ایشان
است. ترجمهای روان و چاپی درخور؛ یک کتاب به یاد ماندنی را به شما عرضه
کرده است.
2- فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت/مؤلف: سید محمد کاظم قزوینی/مترجم: علی کرمی/ نشر مرتضی
اهل علم، مؤلف این کتاب را "علامه" میخوانند. وی مجتهدی مبرز و کلامی
مسلمی است که یک دوره کتاب ارزشمند درباره زندگی اهلبیت(علیهم السلام)،
تالیف کرده است. اصل کتابها به زبان عربی تالیف شدهاند ولی اغلب آنها در
زمان حیات مؤلف به فارسی برگردانده شده و به چاپ رسیدند. آیتالله قزوینی
این کتابها را به سیاق واحد "من المهد الی اللحد" تالیف نموده و در آنها
ضمن بهره بردن از منابع دسته یک تاریخ و حدیث و کلام به تبیین شرایط و
کیفیت زندگی حضرات اهل بیت پرداختند. امام علی، زینب کبری، امام هادی و
امام زمان (علیهم السلام) در این مجموعه ارزشمند، پرفروشترین بودهاند.
3 - زندگانی فاطمه الزهرا/ حسین عماد زاده/نشر اسلام
کتابی با نثری سلیس و همه فهم که مانند سایر کتابهای انتشارات اسلام، هم
دقیق و مستند هستند و هم کاملا ایرانی. خدا سایه حاج احمد سیاح، مدیر
دانشمند و پر کار انتشارات اسلام را بر سر ما قبیله کتاب دوست، حفظ کند.
پیرمرد مجتهدی که کت و شلوار میپوشد و تا همین امروز که بالغ بر هشتاد سال
سن دارد به مغازه میآید و به لطف حضرت حق، پشت میزی مینشیند که لغت نامه
بسیار ارزشمند و ماندگار خویش را همان جا تدوین نموده است. او هنوز هم هر
سال کارهای جدیدی ارائه میکند.
4 - صدیقه شهیده/ سید عبدالرزاق موسوی مقرم /دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین
موسوی مقرم را با مقتلهایی میشناسند که تالیف کرده است. از بس که در
عین اختصار پر مغز و مستند است. این کتاب جزء معدود کتابهای فارسی است که
اهل تاریخ و اسلامشناسان، آن را به زبان عربی و سایر زبانها
برگرداندهاند.
5 - نهج الحیات(فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س))/محمد دشتی/ مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین
دانشنامهای کوچک از احادیث کمتر شنیده شده حضرت صدیقه کبری.
مرحوم محمد دشتی را که میشناسید. نهج البلاغه با تحقیقات ایشان به دوره
جدیدی از استفاده و استقبال وارد شد؛ تا جائیکه رهبر انقلاب دشتی را و
تحقیقات دقیقش را ستوده و آن را به عنوان الگویی بینظیر معرفی فرمودند. او
با حفظ سیاق مرحوم سید رضی مدون نهج البلاغه، اقدام به تدوین کتابی از
بیانات و احادیث حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نموده است.
6- سیصد و شصت داستان از فضایل، مصائب و کرامات حضرت فاطمه(س)/ عباس عزیزی/ نشر سلسله
عباس عزیزی را بیشتر با داستانها وحکایتهایش میشناسیم که با محوریت اهل
بیت(ع)، از منابع دست یک روایی، تهیه و روانه بازار کرده است. کتابهایی که
شاید حجم زیادی نداشته باشند ولی سرشار از حکایتهای ناشنیدهای هستند که
با حسن سلیقه و انتخاب در جایی گرد آمدهاند.
7 - کرامات الفاطمیه/ علی میر خلف زاده /نشر مهدی یار
کرامات الفاطمیه مجموعهای است مربوط به معجزات حضرت فاطمه زهرا(س) که
به همراه بخشهای کوتاهی از تاریخ اسلام و سوگندنامه فاطمه زهرا(س) در چندین
فصل تدوین شده است. این کتاب تا امروز بیش از نه چاپ داشته است که شاید
نشان از خواندنی بودنش باشد.
8 - اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا(س)/ علیرضا رجالی تهرانی/ نشر نبوغ
تسبیح حضرتشان تنها لطف کوچکی است که از آن روزها تا همین امروز، رونق
بخش لحظات تعقیبات نماز ما است. علیرضا رجالی تهرانی کوشیده است بگوید این
ذکر پر رمز و راز چه عالمی دارد.
9 - رنجها و فریاد های فاطمه(س)/ عباس قمی/محمد محمدیاشتهاردی/نشر ناصر
این کتاب ترجمهای است از کتاب "بیت الاحزان فی مصایب سیده النسوان" اثر
بی بدیل حاج شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی. نه مؤلف معرفی میخواهد نه
اثر.
10 - تحلیل سیره فاطمه الزهرا(س) /علی اکبرزاده/نشر انصاریان
انتشارات انصاریان یک ناشر موفق و پر کار است. در چند سال اخیر با
انتخاب مدیوم بینالمللی برای چاپ و نشر کتاب در کشورهای اروپایی و
آمریکایی کاری کرده است کارستان. کتاب هم که نگاهی به سیره معصومانه ام
االائمه(س) است. سیره یعنی تمام شئون عملی یک معصوم؛ و این همان چیزی است
که اسوه حسنه آل الله نامیده میشود.
منبع:شفیعه محشر
جمعه 22/9/1392 - 7:36
شهدا و دفاع مقدس
آب جیره بندی شده بود
آن هم از تانکری که یک صبح تا شب زیر تیغ آفتاب مانده بود ، مگر می شد خورد ؟
به من آب نرسید ، لیوان را به من داد و گفت :
من زیاد تشنم نیست ، نصفش رو خوردم بقیه ش رو تو بخور ، گرفتم و خوردم
فرداش بچه ها گفتن که جیره هرکس نصف لیوان آب بود
منبع:سبک زندگی جمعه 22/9/1392 - 7:34
اهل بیت
اى
مفضّل! از منافع گریه كودكان نیز آگاه باش، بدان كه در مغز كودكان رطوبتى
است كه اگر در آن بماند بیماریها و نارساییهاى سخت و ناگوار به او رساند؛
مانند نابینایى و جز آن.
فواید گریه کودکان
گریه آن رطوبت را از سر كودكان سرازیر و بیرون
مىكند و بدین وسیله سلامتى تن و درستى دیده ایشان را فراهم مىآورد. پدر و
مادر از این راز آگاه نیستند و مانع آن مى شوند كه كودك از گریه اش سود
ببرد.
اینان همواره در سختى مى افتند و مى
كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته هایش از گریه بازش
دارند، ولى نمى دانند كه گریه كردن به سود اوست و سرانجام نیكى پیدا مى
كند.(1)
معنی گریه كودكان
رسول خدا(ص) فرمود: «بچّه هایتان را به خاطر
گریه آنان نزنید چون گریه آنان چهار ماه شهادت به لا اله الّا اللَّه است و
چهار ماه درود بر پیامبر و خاندان اوست و چهار ماه دعا براى پدر و مادرش
محسوب مى شود.»(2)
محمّد بن مسلم گوید: «خدمت امام صادق(ع) نشسته بودم كه یونس بن یعقوب وارد شد دیدم كه ناله مى كند.
حضرت صادق(ع) به او فرمود: چرا مى بینم ناله مى كنى؟ گفت: كودكى
دارم كه همه شب را براى او در اذیّت بودم. امام صادق(ع) به او
فرمود: اى یونس! پدرم امام باقر(ع) از پدرانش(ع) از
جدّم رسول خدا(ص) برایم روایت كرد كه جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل گشت در حالى كه رسول خدا و على(ع)
ناله مى كردند. جبرئیل گفت: اى حبیب خدا! چرا مى بینم كه ناله مى كنى؟
رسول
خدا(ص) فرمود: دو كودك داریم كه از گریه آنان در اذیّت
هستیم. جبرئیل فرمود: نگو اى محمّد خداوند شیعیانى براى این گروه بر
مى انگیزد كه اگر یكى از آنان گریه كند، گریه اش لا اله الّا اللَّه است تا
آن كه هفت سال بر او بگذرد و چون هفت سالگى گذشت گریه اش استغفار براى پدر
و مادرش محسوب مى شود تا آن كه به حدّ (بلوغ) برسد چون از حدّ (بلوغ) گذشت
هر نیكى كه انجام دهد براى پدر و مادرش خواهد بود و هر بدى كه كند بر آن
دو نیست.»(3)
پی نوشت ها:
1_(شگفتیهاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل) ؛ ؛ ص 51)
2_(منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 871)
3_(منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 871)
منبع:ریحانه های بهشتی
جمعه 22/9/1392 - 7:34
اهل بیت
آیتالله
ناصر مکارم شیرازی ذیل تفسیر آیه ۶۲ سوره بقره درباره سرگذشت سراسر حقیقتجویانه
سلمان محمدی این چنین میگوید:
»سلمان» اهل
جندیشاپور بود، با پسر حاکم وقت رفاقت و دوستى محکم و ناگسستنى داشت، روزى با هم
براى صید به صحرا رفتند، ناگاه چشم آنها به راهبى افتاد که به خواندن کتابى مشغول
بود، از او راجع به کتاب مزبور سؤالاتى کردند، راهب در پاسخ آنها گفت: کتابى است
که از جانب خدا نازل شده و در آن فرمان به اطاعت خدا داده و نهى از معصیت و
نافرمانى او کرده است، در این کتاب از زنا و گرفتن اموال مردم به ناحق نهى شده
است، این همان «انجیل» است که بر عیسى مسیح نازل شده است.
گفتار راهب در دل آنان اثر گذاشت و پس
از تحقیق بیشتر به دین او گرویدند، به آنها دستور داد که گوشت گوسفندانى که مردم این
سرزمین ذبح مىکنند، حرام است از آن نخورند.
سلمان و فرزند حاکم وقت روزها هم چنان
از او مطالب مذهبى میآموختند، روز عیدى پیش آمد، حاکم مجلس میهمانى ترتیب داد و
از اشراف و بزرگان شهر دعوت کرد، در ضمن از پسرش نیز خواست که در این مهمانى شرکت
کند، ولى او نپذیرفت در این باره به او زیاد اصرار کردند،
اما پسر اعلام کرد که غذاى آنها بر او حرام است، پرسیدند این دستور را چه کسى به
تو داده است؟ راهب مزبور را معرفى کرد.
حاکم راهب را احضار کرد و به او گفت:
چون اعدام در نظر ما گران و کار بسیار بدى است، تو را نمى کشیم، ولى از محیط ما
بیرون برو !سلمان و دوستش در این موقع راهب را
ملاقات کردند، وعده ملاقات در «دیر موصل» گذاشتند.
پس از حرکت راهب، سلمان چند روزى
منتظر دوست با وفایش بود تا آماده حرکت شود، او هم همچنان سرگرم تهیه مقدمات سفر
بود، ولى سلمان بالاخره طاقت نیاورده تنها به راه افتاد.
در دیر موصل سلمان بسیار عبادت
مى کرد، راهب که سرپرست این دیر بود، او را از عبادت زیاد بر حذر داشت، مبادا از
کار بیفتد، ولى سلمان پرسید آیا عبادت فراوان فضیلتش بیشتر است یا کم عبادت کردن؟
در پاسخ گفت: البته عبادت بیشتر اجر
بیشتر دارد.
عالم دیر پس از مدتى به قصد بیتالمقدس
حرکت کرد و سلمان را با خود به همراه برد، در آنجا به سلمان دستور داد که روزها در
جلسه درس علماى نصارى که در آن مسجد برپا میشود، حضور یابد و کسب دانش کند.
روزى سلمان را محزون یافت، علت را
جویا شد، سلمان در پاسخ گفت: تمام خوبیها نصیب گذشتگان شده که در خدمت پیامبران
خدا بوده اند، عالم دیر به او بشارت داد که در همین ایام در میان ملت عرب پیامبرى
ظهور خواهد کرد که از تمام انبیا برتر است.
عالم گفت: من پیر شده ام، خیال
نمى کنم او را درک کنم، ولى تو جوانى امیدوارم او را درک کنى، ولى این را نیز بدان
که این پیامبر نشانه هایى دارد از جمله نشانه خاصى بر شانه او است، او صدقه
نمى گیرد، اما هدیه را قبول مىکند.
در بازگشت آنها به سوى موصل در اثر
جریان ناگوارى که پیش آمد سلمان عالم دیر را در بیابان گم کرد. دو مرد عرب از قبیله
بنىکلب رسیدند، سلمان را اسیر کرده و بر شتر سوار کردند و به مدینه آوردند و او
را به زنى از قبیله «جهینه» فروختند!
سلمان و غلام دیگر آن زن به نوبت
روزها گله او را به چرا مى بردند، سلمان در این مدت مبلغى پول جمع آورى کرد و
انتظار بعثت پیامبر اسلام(ص) را مى کشید، در یکى از روزها که مشغول چرانیدن گله
بود رفیقش رسید و گفت: خبر دارى امروز شخصى وارد مدینه شده و تصور مىکند پیامبر و
فرستاده خدا است؟!
ماجرای
سه امتحانی که سلمان از پیامبر(ص) گرفت
سلمان به رفیقش گفت: تو اینجا باش تا
من بازگردم، سلمان وارد شهر شد، در جلسه پیامبر حضور پیدا کرد، اطراف پیامبر اسلام
مىچرخید و منتظر بود پیراهن پیامبر کنار برود و نشانه مخصوص را در شانه او مشاهده
کند.
پیامبر(ص) متوجه خواسته او شد، لباس را کنار زد،
سلمان نشانه مزبور یعنى اولین نشانه را یافت، سپس به بازار رفت، گوسفند و مقدارى
نان خرید و خدمت پیامبر آورد، پیامبر فرمود چیست؟ سلمان پاسخ داد: صدقه است،
پیامبر فرمود: من به آنها احتیاج ندارم به مسلمانان فقیر ده تا مصرف کنند.
سلمان بار دیگر به بازار رفت، مقدارى
گوشت و نان خرید و خدمت رسول اکرم آورد، پیامبر پرسید این چیست؟ سلمان پاسخ داد:
هدیه است، پیامبر فرمود: بنشین! پیامبر و تمام حضار از آن هدیه
خوردند، مطلب بر سلمان آشکار شد، زیرا هر سه نشانه خود را یافته بود.
در این میان سلمان راجع به دوستان و
رفیق و راهبان دیر موصل سخن به میان آورد و نماز، روزه و ایمان آنها به پیامبر و
انتظار کشیدن بعثت وى را شرح داد، کسى از حاضران به سلمان گفت: آنها اهل دوزخند!
این سخن بر سلمان گران آمد، زیرا او یقین داشت اگر آنها پیامبر را درک میکردند از
او پیروى میکردند.
در اینجا بود که آیه «إِنَّ
الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ
بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ
وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون» بر پیامبر نازل شد و اعلام شد
آنها که به ادیان حق ایمان حقیقى داشته اند و پیغمبر اسلام را درک نکرده اند،
داراى اجر و پاداش مؤمنان خواهند بود.
منبع:باشگاه خبرنگاران
جمعه 22/9/1392 - 7:32
عقاید و احکام
ز
پیغمبر اكرم (ص) روایت است كه فرمود: بوى خوش دل را محكم مى كند. (1) از حضرت صادق (ع) نقل است که فرمودند:
خداوند زیبائى و آراستگى را دوست دارد، و نكبت و بد حالى را مكروه دارد، و خداوند
متعال دوست دارد كه وقتى نعمتى به بنده اش ارزانى مى كند اثر آن را بر او ببیند،
پرسیدند چگونه؟
حضرت فرمودند: لباسش را تمیز نگهدارد
و خود را خوشبو سازد و خانه اش را سفید و گچكارى نماید و صحن خانه اش را بروبد،
حتى آنكه چراغ افروختن پیش از غروب آفتاب فقر را بر طرف مى كند و بر روزى مى
افزاید.
در جای دیگر از آن حضرت نقل است که
فرمودند: چهار چیز از سنت پیغمبران است: مسواك، و حنا و بوى خوش، و زن.
و نیز از آن حضرت، پیغمبر (ص) فرمود:
از این دنیاى شما جز بوى خوش و زنان نائل نشدم.
و نیز از آن حضرت: آنچه در راه بوى
خوش مصرف شود اسراف نمی باشد.
و نیز از آن حضرت روایت است كه اگر:
كسى براى شما شاخه گلى آورد آن را ببویید و بر دیده نهید كه گل از بهشت است.
مالك جهنى گوید: مقدارى گل خدمت حضرت
صادق (ع) بردم، آنها را گرفت و بویید و بر دیده نهاد و فرمود: هر كس گلى بدستش
رسید ببوید و بر دیدگان نهد و بگوید: (خداوندا بر محمد و آل محمد درود بفرست)، قبل
از آنكه گل را بی افكند آمرزیده خواهد شد.
از پیغمبر (ص)
اگر كسى گل به برادر مؤمن هدیه كند، او نباید آن را رد كند، كه گل از بهشت آمده.
از صحیفه حضرت رضا (ع): عطر داروى
علاج بخش است و نگاه به سبزه نیز حیاتبخش می باشد.
از حضرت رضا
(ع): جاى حضرت صادق در مسجد از بوى عطر و اثر سجده حضرت شناخته مى شد.
و نیز از آن
حضرت: یكى از اخلاق انبیاء بوى خوش بكار بردن است.
و امام صادق (ع) مى فرماید: دو ركعت
نماز با عطر بهتر است از هفتاد ركعت از كسى كه عطر نزده است.
و نیز از آن
حضرت: سه چیز از نبوت است: نان جو، بوى خوش، آمیزش بسیار.
پی نوشت:
1ـ( امالى شیخ طوسى)
(مكارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج۱، ص80تا82.)
منبع:جام
جمعه 22/9/1392 - 7:31
قرآن
امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: قرآن در صحنه قیامت به صورت رهبر و امام ظهور یافته، مردم را به دو دسته تقسیم مىكند:
1
ـ كسانى را كه به قرآن عمل نموده، حلال و حرام آن را همانگونه كه هست بجا
آوردهاند و متشابه آن را با قلب پذیرا شدهاند به سوى بهشت جاویدان هدایت
مىنماید.
2 ـ آنان را كه حدود و قوانینش را ضایع نمودند و بر محرّمات آن تعدّى كردند و حلال شمردند، به سوى آتش (جهنّم) روانه مىسازد.
متن حدیث:
قال الامام المجتبى علیه السلام : إنَّ هذا القُرآنَ یَجِئُ
یَوْمَ القِیمَةِ قائِداً وسائِقاً یَقُودُ قَوْماً إلى الجَنَّةِ
أَحَلُّوا حَلالَهُ وَحَرَّمُوا حَرامَهُ وآمَنُوا بِمُتَشابِهِهِ ویَسُوقُ
قَوْماً إلى النّارِ ضَیَّعُوا حُدُودَهُ وأَحْكامَهُ وَاسْتَحَلُّوا
حَرامَهُ.
پی نوشت:
«إرشاد القلوب، جلد1 ، صفحه 80»
منبع:مشرق
جمعه 22/9/1392 - 7:30
اهل بیت
آیتالله
العظمی شبیری زنجانی در دیدار با تولیت و مسئولان مسجد مقدس جمکران گفت: قضایای
متواتر یقینی در خصوص جمکران وجود دارد که نمیتوان انکار کرد.
وی
با بیان اینکه در ارتباط با مسئله تاریخی جمکران شاید کسی حرفی داشته باشد، تصریح
کرد: اما توسل افراد به این مکان و رفع مشکلات آنها با توسل به امام زمان(عج)
مسلم است که قابل انکار نیست.
این
مرجع تقلید یادآور شد: مسجد مقدس جمکران مکانی است که سالیان دراز اولیا، مقدسین و
رجال معنوی در آن متوسل به شخص اول و فعلی عالم حضرت ولی عصر(عج( شدهاند
و قهراً مورد عنایت خدا خواهند بود.
وی
با بیان اینکه بسیاری از افراد به حسب ظاهر مشکلات لاینحل داشتند که با توسل در
این مکان رفع شده است، به ذکر خاطرهای پرداخت و خاطرنشان کرد: زمانی حال امام خمینی
بسیار وخیم شده بود که ما با یکی از رفقا به جمکران رفتیم و توسل جستیم و ایشان
بهبود پیدا کردند.
آیت
الله شبیری زنجانی با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران محل امید مردم است، ابراز داشت:
خدمتی که در این مکان به مردم میشود مقدس است.
وی
با اشاره به اینکه گاهی اعتقادات مردم به این مکانها وابسته است، تاکید کرد: ما
برای دست اندرکاران دعا میکنیم که در خدمت در این مکان موفق باشند و خداوند توفیق
کامل و جزای خیر به ایشان بدهد.
این
مرجع تقلید در پایان گفت: وظیفه ما دعا کردن برای شما است و التماس داریم که شما هم
ما را در دعاهای خود سهیم کنید.
منبع:فارس
جمعه 22/9/1392 - 7:29
اهل بیت
![](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/8/17/1721919_128.jpg)
به
گزارش
خیمه
گاه باشگاه خبرنگاران،جریان امامت و ولایت ائمه اطهار (ع)هیچوقت جدا از یکدیگر
نبوده ولی درهر مقطعی متناسب با شرایط و مقتضیات زمان ، جلوه های گوناگونی به خود
گرفته است . این جریان ، گاه در سکوت ، گاه درتشکیل حکومت ونقش آفرینی درکسوت خلافت
، گاه در قیام سرخ وشهادت، گاه در نهضت فرهنگی و علمی ، گاه در لباس اسارت و گاه در
تبعید و هجرت وگاهی درچهره درنقاب غیبت گرفتن متبلور شده است . البته آنچه که دراین
اقدامات جزو برنامه های اصلیوهدف مشترک همه ائمه اطهار (ع) بوده استرا میتوان درحفظ
مکتب ، هدایت امت ، تبیین و اجرای حق و عدل و مقابله با جهل وظلم و باطلبازشماری
کرد . این جریان مقدس ، همچون رودخانه ای که در مسیر خود ، پیچ و تاب خاصی می یابد
، در هر زمان به شکلی بروز یافته است تا همگان را حیات بخشد و سرانجام به اقیانوس
حاکمیت عدل و امن الهی در زمان حضرت ولی عصر (عج) ختم شود.
دربررسی روش ها وشیوه های اعمال امامت ولایت ائمه معصومین (ع) وارتباط این
شیوه ها ، پیوستگی و ارتباط میان قیام امام حسین (ع) و انقلاب حضرت مهدی (عج) ،
نمود بیشتری دارد . گویا نهضت نینوا ، نهال و بذ ری بود که در روز عاشورا کاشته شد
تا در گذر زمان ، رشد کند و در عصر ظهور ، به ثمر بنشیند . عصری که همه پیامبران و
امامان (ع) ، در انتظار فرارسیدن آن می باشند تاتحقق وعده های الهی برای برپایی
حکومت جهانی حق و عدل ، تحقق و عینیت پیدا کند.
نمونه های پیوند عاشورا و انتظار
1-امام حسین (ع) به فرزندش امام سجاد (ع) فرمود :«ای فرزندم به خدا سوگند خون
من از جوشش نخواهد افتاد تا آن که خداوند مهدی (عج)را برانگیزد و انتقام خونم را
بگیرد.»
2-در دعای ندبه و شرح میزان غم وهجرانحضرت مهدی موعود (عج)، از میان صدها شهید
از عترت پیامبر (ص) ، تنها از شهید کربلا( امام حسین(ع))، نام برده می شود .
3-شعار قیام جهانی حضرت امام مهدی (عج) و یارانش ، یا لثارات الحسین (ع) خواهد
بود .
4-بیش از دویست روایت ، به این مساله اشاره دارند که حضرت ولی عصر (عج) ،
فرزند و از نسل امام حسین (ع) است و خود این نکته ، گویای رمز عمیق این ارتباط است
.پیامبر عزیزاسلام (ص) به فاطمه زهرا (ع)فرمود :«قسم به خدایی که جز او معبودی نیست
، مهدی این امت که عیسی بن مریم ، پشت سر او نماز می خواند از ما می باشد.» و آن
گاه با دست مبارک بر شانه امام حسین (ع) زد و
سه مرتبه فرمود:«او از حسین (ع) است .»
5-.همچنین آن حضرت ، به سلمان و ام سلمه فرمود: « مهدی (عج) از فرزندان حسین
(ع) است ، پس خوشا به حال آن که از دوستان حسین (ع) باشد که به خدا قسم ، شیعیان و
پیروان او در روز قیامت رستگارند .»
امام علی (ع) نیز در خطاب با امام حسین (ع) می فرمایند:«ای حسین ، نهمین فرزند
تو ، کسی است که بر اساس حق قیام می کند ،دین را ظاهر و حاکم می نماید و عدالت را
گسترش می دهد.»و آن گاه که امام حسین از ایشان می پرسد: «آیا این امر واقع خواهد شد
؟»ادامه می دهند: «آری قسم به خدایی که محمد (ص) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا
بر همه آدمیان مبعوث کرد . لیکن این امر ، بعد از غیبت و دوره حیرت خواهد
بود.»
5-در آیات و روایات متعددی ، حضرت مهدی (عج)به عنوان انتقام گیرنده قیام
عاشورا و خون به ناحق ریخته امام حسین (ع) ، معرفی شده است که این مساله به وضوح
رابطه تنگاتنگ انقلاب امام عصر (عج)را با ماجرای کربلا بیان می کند .
به عنوان مثال ، در تفسیر آیه(و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا
...)روایاتی از پیامبراعظم (ص) ،حضرت امام علی و امام محمد باقر (ع) نقل شده است که
مقتول را امام حسین (ع) و ولی او را امام قائم (عج) ، معرفی کرده اند .
همچنین امام صادق (ع) می فرمایند: « بعد از شهادت امام حسین (ع) ، فرشتگان
نالیدند و گریستند و گفتند : خدایا آیا قاتلین فرزند پیامبر و برگزیده ات را به حال
خود وا می گذاری ؟ پس خداوند ، سایه امام قائم (عج) را بر آنان نمایاند و فرمود :
به وسیله این قائم از ظالمین و قاتلین حسین علیه السلام ، انتقام می گیرم .»
6-توصیه و سفارش به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شب میلاد امام عصر
(عج) ، افضل اعمال آن شب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان می باشد و این ، خود ،
پیوند دیگری میان این دو امام بزرگوار است .
7-طبق احادیث وارده ، قیام حضرت مهدی (عج)در سال فرد (مانند قیام عاشورا که در
سال 61 هـ ق واقع شد) و در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد . چنان کهامام باقر (ع)
فرموده اند:« گویا می بینم امام قائم (عج)در روز عاشورا قیام نموده و بین رکن و
مقام ایستاده و جبرئیل اعلام می کند :البیعه لله»
8-گویاتر از همه در پیوستگی این دو رخداد عظیم و بی نظیر تاریخ ، کلام
مولایمان حضرت ولی عصر (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) است که بعد از
ظهور ، بین رکن و مقام می ایستد و ندا می دهد : « ای جهانیان ، آگاه باشید و بدانید
که من امام قائم و شمشیر انتقام گیرنده هستم . ای اهل عالم ، آگاه باشید که جدم
حسین (ع) را تشنه کام کشتند و عریان ، روی زمین افکندند.»
9-در زمان رجعت ، که پس از ظهور امام عصر (عج) به وقوع خواهد پیوست و اعتقاد
به آن ، جزء عقاید مسلم دینی شیعه است ، امام حسین (ع) ، نخستین امامی خواهد بود که
به دنیا باز می گردد و هم ایشان خواهند بود که امام قائم (عج)را غسل و کفن نموده و
به خاک می سپارد .
شواهد مذکور و موارد متعدد دیگر ، گویای پیوند و ارتباط عمیق میان قیام
عاشوراو قیام جهانی حضرت مهدی (عج)است که توجه به این حقیقت ، رسالت و مسئولیت
منتظران را در دوران غیبت ، تبیین می کند و یاران و اصحاب وفادار و فداکار امام
حسین (ع) را به عنوان الگوی حسینی بودن و زینبی ماندن ، به منتظران واقعی معرفی می
کند تا مبادا از ولایت و امام زمان خود باز بمانند و درشب تاریک و غیبت طولانی آن
خورشید عالم تاب ، گرفتار گرداب گناه و توطئه های شیاطین درون و بیرون شوند . چرا
که حضرت امام مهدی (عج)درزمانقیام، یارانی پاکباز ، مخلص ، خدایی و عاشورایی را می
طلبند./ش
http://www.yjc.ir/fa/news/4624084/
جمعه 15/9/1392 - 22:55