• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 466
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3976روز قبل
اهل بیت
«جعفر بن علی بن ابی طالب علیه السلام» دو سال بعد از برادرش عثمان ابن علی ولادت یافت. پدرش علی (ع) در دو سالگی او به شهادت رسید و جعفر دوازده سال از دوران امامت برادرش  امام مجتبی (ع) و بیست و یک‌سال از دوران برادر دیگرش، امام حسین (ع( ، را درک کرد و در روز عاشورا به شهادت رسید.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام به دلیل علاقه‌ای که به برادرش،جعفر، داشت او را جعفر نامیده بود.
در روز عاشورا پس از آن که عبدالله و عثمان، به شهادت رسیدند، عباس (ع) جعفر را برای مبارزه با دشمن فرا خواند و به او گفت:« به میدان برو و مبارزه کن تا همان گونه که شهادت برادرانت را مشاهده کردم و شکیبایی ورزیدم، داغ شهادت تو را نیز ببینم و شکیبایی بورزم.»
جعفر با دشمن مبارزه کرد و شمشیر زد و چنین رجز خواند:« من جعفر فرزند علی نیکوخصلت و صاحب کرم هستم.»
و جنگید تا خولی بن یزید، و بنا به روایتی « هانی بن ثبیت »، او را به شهادت رساند.

مادر جعفر «فاطمه ام البنین » بود.

منابع:

  • ابصار العین، ص 35.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:34
اهل بیت
«عثمان بن علی بن ابی طالب علیه السلام» چهارساله بود که پدرش، علی (ع)، به شهادت رسید. مادرش «فاطمه ام البنین» بود، چهارده سال با برادرش امام حسن (ع)و بیست و سه سال با برادرش امام حسین (ع( زندگی کرد و درکربلادر رکاب آن امام به شهادت رسید.

مورخین درباره شهادت او چنین نوشته اند:
در روز عاشورا هنگامی که عبدالله ابن علی (ع) به شهادت رسید، عباس، برادرش، عثمان، را فرا خواند و آنچه را که به عبدالله فرموده بود، تکرار کرد:« ای برادر، به میدان برو تا من تو را در راه خدا کشته ببینم و شکیبایی بورزم.»
عثمان به میدان نبرد شتافت و این رجز را خواند:« من عثمان، صاحب افتخارات هستم. سرورم، علی، صاحب کردار پاک است.»
سرانجام « خولی بن یزید » تیری به او زد و او را بر زمین انداخت. آن‌گاه مردی از « بنی ابان » او را به شهادت رساند و سر از بدنش جدا کرد.


منابع:

  • ابصارالعین، ص 34.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:33
اهل بیت
« عبدالله بن علی علیه السلام » هشت سال بعد از برادرش، حضرت عباس ولادت یافت و شش ساله بود که پدرش به شهادت رسید. مادرش  ام البنین بود.
عبدالله شانزده سال با برادرش، امام حسن (ع)و بیست و پنج سال با
امام حسین (ع( زندگی کرد و سرانجام درکربلا به شهادت رسید.

مورخین درباره شهادتش نوشته اند:
روز عاشورا هنگامی که اصحاب امام حسین علیه السلام و گروهی از خاندانش به شهادت رسیدند، عباس علیه السلام، برادرانش را به ترتیب سن فرا خواند و به آنان گفت:« به میدان بتازید.» و نخستین کسی را که برای مبارزه با سپاه عمر سعد فرا خواند، عبدالله بود.
عباس به وی فرمود:« ای برادر! اول تو به میدان برو که فرزندی نداری (که غم فرزند بخوری). می‌خواهم تو را، در راه خدا، کشته ببینم و در شهادت تو شکیبایی بورزم.»
عبدالله به میدان رفت، رجز خواند و شمشیر زد تا اینکه مردی به نام « هانی بن ثبیت » به او حمله کرد و با شمشیر ضربه ای بر سر او وارد کرد و او را به شهادت رساند.

منابع:

  • ابصار العین، ص 34.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:31
اهل بیت
حمید بن مسلم، تاریخ نگارکربلا، چنین روایت می‌کند:
پس از شهادت
امام حسین (ع( ، نوجوانی به نام « محمد بن ابی سعید بن عقیل » از خیمه‌ها بیرون آمد و نگران و وحشت‌زده به چپ و راست خود نگاه کرد.
یکی از سپاهیان
عمر سعد به نام « لقیط بن ایاس جبنی » به او حمله کرد و با ضربتی، او را به شهادت رساند.
این ماجرا را « هانی بن ثبیت حضرمی »، یکی از سپاهیان عمر سعد نیز روایت کرده است.


منابع:

  • ابصار العین، ص 51.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:27
اهل بیت
« عبدالله بن عقیل » که به « عبدالله اکبر » ملقب بود، روز عاشورا در سپاه امام حسین (ع( به میدان رفت و با سپاهیانعمر سعد مبارزه کرد، و سرانجام به دست « عثمان بن خالد» و مردی از قبیله همدان به شهادت رسید.

منابع:

  • قصه کربلا، ص 337.
  • مقاتل الطالبین، ص 93.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:26
اهل بیت
« عبدالرحمن بن عقیل » در روز عاشورا در سپاه امام حسین (ع( به میدان مبارزه آمد و چنین رجز خواند:« پدر من عقیل است، جایگاه مرا بشناسید. از نسل هاشم هستم و هاشم برادر من است.»
او 17 سواره نظام از سپاه
عمر سعد را کشت و سرانجام به دست « عثمان بن خالد بن رشیم » به شهادت رسید.

منابع:

  • ابصار العین، ص 51.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:25
اهل بیت
« جعفر بن عقیل » روز عاشورا در سپاه امام حسین (ع( به میدان رفت و شمشیرزنان رجز خواند:« من جوان ابطحی طالبی از خاندان هاشم و غالب هستم. ما از بزرگان و سادات هستیم و حسین در میان ما پاک و مطهر است.»
وی 15 نفر از سپاه عمر سعد را به هلاکت رساند و سرانجام مردی به نام « بشر بن خوط » او را به شهادت رساند.
مادرش حوصاء، دختر عمرو بن عامر، بود.

منابع:

  • ابصار العین، ص 51.
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:24
اهل بیت
در روز عاشورا بعد از شهادت « عبدالله ابن مسلم ابن عقیل » بنی هاشم و فرزندان ابی طالی به صورت هماهنگ بر سپاه کوفه حمله کردند و امام حسین (ع(فریاد زد: « ای عموزادگان من! صبر و مقاوت پیشه خود سازید و ای اهل بیت من شکیبا باشید که بعد از امروز دیگر هرگز روی سختی و مصیبت را نخواهید دید.»
در این حمله بود که « محمد بن مسلم » بر روی زمین افتاد و او را « ابو مرهم ازدی » و « لقیط بن ایاس جهنی » به شهادت رساندند.


منابع:

  • قصه کربلا، ص 336
  • ابصار العین، ص 50
  • بحارالانوار، ج 45، ص 36
  • ابصار العین، ص 50
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:22
اهل بیت
«عبدالله بن مسلم بن عقیل»، فرزند رقیه، دختر امیرالمومنین (ع) بود.
در روز عاشورا بعد از حضرت علی اکبر برای میدان رفتن از امام حسین (ع) رخصت گرفت. امام فرمود:« هنوز از شهادت مسلم زمانی نگذشته و مصیبت او از خاطرها پاک نشده است. به تو رخصت می دهم که دست مادر پیر خود را بگیری و جان به در ببری.»
عبدالله پاسخ داد:« پدر و مادرم فدای تو باد! من کسی نیستم که زندگانی دنیای پست را بر حیات جاودانی برگزینم. تقاضای من است که جان ناقابلم را برای جانفشانی در پیشگاهت بپذیری.»

او در روز عاشورا چنین رجز خواند:« امروز پدرم مسلم را ملاقات خواهم کرد، با آن گروه که بر دین پیامبر خداایند.»
او در سه حمله پی در پی، 98 نفر از سپاه کوفه را به هلاکت رساند، آن گاه مردی به نام «عمرو بن صبیح» تیری به سوی او پرتاب کرد. عبدالله بن مسلم که به سوی او می تاخت، وقتی دید پیشانی او را نشانه گرفته، دست بر پیشانی خود نهاد تا تیر به پیشانی اش نخورد، ولی تیر، دست او را به پیشانی اش دوخت و نتوانست دست خود را جدا کند.
در این هنگام عمرو بن صبیح نیزه‌ی خود را به قلب او فرو برد و او را به شهادت رساند.


منابع:

  • ابصار العین، ص 50.
  • ناسخ التواریخ، ج 2، ص 317 »
پنج شنبه 28/10/1391 - 0:19
اهل بیت

- اللهم انی اَشهَدُ أنـَّهُ وَلیـُّکَ وَ ابنُ وَلیِّک؛ بار خدایا گواهی می دهم که ( امام حسین) ولی تو و فرزند ولی تو است .
-
وَصَفیـُّکَ وَ ابنُ صَفیـِّک، الفائزُ بِکـَرامـَتـِک ؛ و نیز گواهی می دهم که او برگزیده ی تو و پسر برگزیده ی تو است که به کرم تو رستگار است.
-
اَکرَمتـَهُ بالشَّهادة ؛ خدایا گواهی می دهم که او را به وسیله شهادت گرامی داشتی .
-
و حَبوتـَهُ بالسـَّعادة ؛ و به او سعادت عطا فرمودی.
-
و اجتـَبـیتـَه بطیبِ الولادة ؛ و او را از اصل و نسب ، پاکی ولادت بخشیدی.
-
و جَعَلتـَه سیداً من السادة و قائِداً من القادة ؛ او را آقایی از آقایان و رهبری از رهبران قرار دادی.
-
و ذائدً مِنَ الذادة و اَعطیتـَهُ مَواریثَ الانبیاء ؛ و او را مدافعی از مدافعان قرار داده و ارث تمام انبیاء را به ایشان عطا فرمودی.
-
و جعلته حُجَة ًعلی خـَلقِک مِنَ الاوصِیاء ؛ و شهادت می دهم که او را حجت بر خلق خود از اوصیاء قرار دادی.
-
فـَاَعذَرَ فی الدُعاءِ وَ مَنَحَ النُصح ؛ پس امام حسین علیه السلام نیز در دعوت ، عذری باقی نگذاشت و خیر خواهی نمود.
در این دنیا هر کس توسط چیزی و یا عملی به عزت می رسد. امام صادق علیه السلام در این فراز از زیارت، امام حسین علیه السلام را توصیف می نماید که خدایا او ولی تو و فرزند ولی توست، او برگزیده و پسر برگزیده توست. یعنی با تمام عزت و احترامی که برای ایشان قائل بودی ولی به وسیله شهادت به او عزت بخشیدی. تو خواستی که امام به وسیله شهادت، آن هم چنین شهادتی به عزت برسد. خدا به وسیله شهات، امام حسین(علیه السلام) را به سعادت رسانید. طوری که یزید و وزرایش به دنبال دنیا و کسب مقامات دنیوی بودند و به نوعی به دنبال کسب اعتبار بودند ولی امام حسین(علیه السلام) که هیچ چشم داشتی به دنیا نداشت و حکومت را هم صرفاً به عنوان ابزاری برای برافراشتن اسلام و اقامه عدالت می دانست.
امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان در فجیع ترین وقایع و جنایت ها، قرار گرفته بودند. اگر چه مدت زمان جنگ کم بوده؛ اما در این مدت کم، انواع و اقسام جنایت ها و پستی ها دیده می شود که البته بزرگترین چهره این جنایات اینست که بر امام معصوم وارده شده است. شهید مطهری(ره) می فرماید: " یک وقت حساب کردم و ظاهراً در حدود بیست و یک نوع پستی و لئامت در این جنایت دیدم و خیال نمی کنم در دنیا چنین جنایتی پیدا بشود، که تا این اندازه تنوع داشته باشد.(2) و به امام با گذراندن چنین وضعیتی کرامت و شرافت داده شد.

 http://www.askdin.com/gallery/images/594/1_495b.jpg

سه شنبه 26/10/1391 - 3:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته