• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 520
زمان آخرین مطلب : 4629روز قبل
شهدا و دفاع مقدس


شب آفتابی روایتی است از هر آنچه که در این سیاره درد و رنج می گذرد ، از هبوط آدم تا ظهور منجی
میثاقی است دوباره با دل های آفتابی

--

سلام

هفته دفاع مقدس گرامی باد.

شنبه هفته پیش جاتون خالی رفته بودم شب آفتابی .

امسال که گذشت

ایشااله سال دیگه حتما برید.

یا علی

جمعه 2/7/1389 - 17:7
خانواده

--

امشب رحمت دوست جاریست مانند رود؛نه مانند باران

اگر خلوت کردی

اگر دلت لرزید

اگر بغضت ترکید

اگر یا علی گفتی

اینجا کسی محتاج دعاست

التماس دعا

عروس

ر-آ

--

پنج شنبه 11/6/1389 - 21:46
فلسفه و عرفان

 

 

 

 

اینجا آسمان ابریست ، آنجا را نمیدانم... اینجا شده پائیز ، آنجا را نمیدانم... اینجا فقط رنگ است ، آنجا را نمیدانم... اینجا دلی تنگ است ، آنجا را نمیدانم. وقتی كه بچه بودم هر شب دعا میكردم كه خدا یك دوچرخه به من بدهد. بعد فهمیدم كه اینطوری فایده ندارد. پس یك دوچرخه دزدیدم و دعا كردم كه خدا مرا ببخش

هی با خود فکر می کنم ، چگونه است که ما ، در این سر دنیا ، عرق می ریزیم و وضع مان این است و آنها ، در آن سر دنیا ، عرق می خورند و وضع شان آن است! ... نمی دانم ، مشکل در نوع عرق است یا در نوع ریختن و خوردن

دکتر شریعتی

سه شنبه 2/6/1389 - 18:21
دانستنی های علمی

فقط دو چیز وجود داره كه نگرانش باشی: اینكه سالمی یا مریض. اگر سالم هستی، دیگه چیزی نمونده كه نگرانش باشی؛ اما اگه مریضی، فقط دو چیز وجود داره كه نگرانش باشی: اینكه دست آخر خوب می شی یا میمیری. اگه خوب شدی كه دیگه چیزی برای نگرانی باقی نمی مونه؛ اما اگه بمیری، دو چیز وجود داره كه نگرانش باشی: اینكه به بهشت بری یا به جهنم. اگر به بهشت بری، چیزی برای نگرانی وجود نداره؛
ولی اگه به جهنم بری، اون قدر مشغول احوالپرسی با دوستان قدیمی می شی كه وقتی برای نگرانی نداری پس در واقع هیچ وقت هیچ چیز برای نگرانی وجود نداره.
سه شنبه 2/6/1389 - 18:17
محبت و عاطفه

رازهایی از هدیه دادن گل





 

گل علاوه بر سمبل زیبایی، یکی از هدایایی است که نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است. هدیه دادن گل برای هدیه گیرنده احساس خوشایندی را به وجود می آورد که معمولا نشانه علاقه و صمیمیت هدیه دهنده محسوب می گردد و باعث زینت و شادابی محفل نیز می شود. بهترین استفاده ای که می توان از این هدیه شادی بخش نمودآن است که گل های مختلف را در معانی متفاوت به عزیزانمان و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. این کار موجب می شود تا موجی از شادمانی و احساس صمیمیت و رضایت در وجود آن ها به حرکت درآید و غم و اندوه و مشکلات را مورد هجوم قرار دهد، علاقه افزایش می یابد و محبت ها پایدارتر می شود.
گل لطیف است و احساس لطافت را در روح انسان ها دوچندان می کند و رایحه خوش آن تمام وجود فرد را دگرگون می سازد. اهدای گل نیاز به مناسبت ندارد و بد نیست بعضی وقت ها شاخه ای گل به همسر، مادر، پدر، خواهر، برادر، فرزند و همکار و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. با اهدای گل عواطف و احساسات خود را بیان کنیم و دیگران را شگفت زده نماییم. دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای سلام و احوالپرسی روزمره و تکراری مارا خواهد گرفت و در وجود طرف مقابل غوغایی شگفت انگیز به پا خواهد شد.

کاربرد گل در کشورهای مختلف
 

در اغلب کشورهای اروپایی مرسوم است کسانی که به میهمانی شام دعوت می شوند برای تشکر از خانم میزبان چند شاخه گل به او هدیه دهند. در ژاپن هر گل معنای مختلفی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می کنند. آن ها به پرورش گل علاقه زیادی دارند و در گل آرایی از استادان توانمند و برجسته ای برخوردارند. ژاپنی ها هرسال جشن گل برگزار می کنند و اغلب عشاق آن کشور باتوجه به این که هر گل معنا و مفهوم خاصی دارد احساس خود را با آن بیان می کنند و بانوان آن سرزمین هم برای نشان دادن درخواست و نظرات خود از گل هایی که به همان معنا هستند بهره می برند. در این کشور گل داودی نشانه طول عمر است و در مراسم بازنشستگی افراد یکدسته گل داودی به آن ها هدیه می دهند و به این ترتیب برای او زندگی طولانی آرزو می کنند. اهدای شکوفه گیلاس یادآور آن است که زندگی زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.
البته یونانی ها اولین ملتی بودند که برای گل های مختلف معانی مشخصی تعریف کردند و در زندگی خصوصی و اجتماعی از آن استفاده نمودند. بعد از آن رومی ها از این روش استقبال کردند و سایر مردم جهان کم و بیش آن را پذیرفتند.
در کشور ما هم گل ها کاربدهای مختلفی دارند و هر گل به عنوان نوعی نماد و نشان مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. ایرانی ها معمولا از گل برای ابراز علاقه به جنس مخالف، جشن و میهمانی ها، تبریک به عروس و داماد، عیادت مریض، کسی که خانه جدید خریده است یا فرزندی به دنیا آورده استفاده می کنند.
گل لاله در کشور ما طرفداران زیادی دارد و در رنگ های مختلف پرورش می یابد. جشنواره گل لاله پایان بهار هرسال باحضور اغلب طرفداران داخلی و خارجی برگزار می شود و عرضه آن در سطح کشور گسترش می یابد که با استقبال بی نظیر ایرانیان مواجه می شود.

معنای گل ها
 

معنای گل ها در ادوار مختلف متفاوت بوده است. مثلا گل رز که مورد علاقه اغلب افراد بوده است در دوره رنسانس سمبل شهادت و عشق آسمانی و بعد از آن نشانه آرامش، نعمت و صلح بوده است. این گل در مصر باستان نشانه تقوی و پاکدامنی و در عهد یونانی ها نشانی مقدس بوده و رومی ها آن را به عنوان سمبل فتح و پیروزی می شناخته اند. اما گل رز امروزه همه جا معنای عشق و زیبایی دارد.
در اغلب کشورها گل ها از معانی یکسانی برخوردار شده اند که دانستن آن ها استفاده به موقع از معانی آن می تواند در بهبود ارتباط نقش موثری داشته باشد.
گل بنفشه : به معنی نجابت و کم رویی، اندیشه ناگفته ، پاکدامنی ، فروتنی
گل شقایق: اختلاف
گل سرخ: عشق و زیبایی
رز سیاه : مرگ و تسلیت
رز سفید : عشق مبارک و فرخنده
رز کاملاً شکفته : تعهد و دوست داشتن
دسته گل رز : قدردانی
ترکیبی از گل رز سفید و سرخ : سازش، اتحاد
سوسن: ملاحت و زیبایی
سوسن سفید: دوشیزگی و پاکیدامنی
خشخاش: تنبلی و سستی
شکوفه پرتقال: علاقه به ازدواج
سنبل: اندوه و تاسف
شب بو: عشق در حال سیه روزی و بدبختی
زنبق سفید: عفت و پاکدامنی
کاملیای سفید : قابل ستایش و پرستیدنی
کاملیای صورتی: در آرزوی رسیدن به یکدیگر
کاملیای قرمز : عشق آتشین
نیلوفر آبی : حقیقت
آنتوریوم: عشق ، علاقه و محبت
داوودی : تو دوست فوق العاده من هستی
آفتابگردان : ستایش ، غرور و پرستش
نرگس : غرور و خودبینی
نرگس زرد : احترام
اقاقیا : عشق پاک
کاکتوس: پایداری و استقامت
لاله : عاشق واقعی
مریم : لذت بردن
میخک : جواب مثبت به درخواست عشق
قاصدک : وفاداری ، خوشبختی و صداقت
نسترن : احساس همدلی و تقاضای دوست داشتن
پامچال : بدون تو ادامه زندگی را نمی خواهم.
یاسمن : شادی و دلپذیری
رزماری : یادآوری خاطرات گذشته
البته تعداد شاخه های دسته گل اهدایی هم معنای مختلفی دارد:
یک شاخه گل: توجه
سه شاخه گل: احترام
پنج شاخه گل: علاقه و محبت
هفت شاخه گل: عشق
10 شاخه گل لاله نشانه یک عشق بی نظیر و ماندگار می باشد.
علاقه و توجه به گل تا اندازه ای اهمیت دارد که برخی ملت ها از گل به عنوان علامت کشور خود استفاده کرده اند.
بلژیک: گل آزالیا
انگلستان: رز
رومانی: رز
هلند: لاله
کانادا: برگ افرا
یونان: بنفشه
چین: نرگس
مصر: نیلوفرآبی
ایران: گل سرخ
مکزیک : کاکتوس
لیتوانی: رو
ژاپن: داودی
هندوستان: نیلوفر
اسپانیا: درخت انار
لهستان: گل گندم
پاراگوئه: شکوفه پرتقال
منبع: http://www.mardoman.net
سه شنبه 2/6/1389 - 18:13
سينمای ایران و جهان

«از ما بهتران» فیلمی درباره یک روزنامه نگار از فیلم سازی است که خودش زمانی روزنامه نگار بوده و کار مطبوعاتی می کرده است.این فیلم را مهرداد فرید بر اساس فیلم نامه ای از خودش کارگردانی کرده و با فیلم های کمدی که این روزها ساخته می شود،تفاوت هایی دارد.قصه فیلم درباره جوانی به نام احسان است که روزنامه نگاری کمابیش روشنفکر است.آنچه تاکنون احسان در روزنامه نوشته،مورد توجه مردم عادی قرار نگرفته است. همین مسئله باعث می شود تا او خلاف روش معمول کاری اش،گزارش هایی عامه پسند درباره حرفه رمالی بنویسد .انتشار این گزارش ها اگر چه نام احسان را به عنوان یک روزنامه نگار موفق بر سر زبان ها می اندازد اما...

دیروز بعدازظهر تو فرهنگسرای ارسباران برنامه نمایش و نقد این فیلم بود... نمی دونم هر کدوم از کسایی که توی اون جلسه بودن بعد از دیدن چه حسی داشتن  و برداشتشون چی بوده اما من حس خوبی نداشتم ..یه چند وقتیه به لطف دوستان رفتم تو خط فیلم های سینمایی و این اولین باری که در مورد فیلمی دارم نظرمو می نویسم.برام جالب بود تاکید مهمون های این جلسه به بعضی از حرفاشون

مثلا الناز شاکر دوست:نرفتم تو فیلم کسایی که کارنامه سیاهی دارن بازی کنم ، حتی اگر چند میلیارد بفروشد..نمی دونم شاید بی منظور گفته ! نمی دونما شایدم منظورش با پر فروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود .حتما می دونید کدومو می گم دیگه!؟

و یا تاکید شاکر دوست به گفتن اینکه این فیلم خیلی حرفای زیادی واسه گفتن دارد ..توصیه می کنم با دید بازتری نگاه کنید!

و یا اینکه با وجود فیلم های اخراجی ها و افراطی ها تشکر می کنم از آقای فرید به خاطر فیلم خوبشون

و یا تاکید خود آقای مهرداد فرید به اینکه یادتون باشه این فیلم تو سال 88 ساخته شده!

جالبه سال 88 سالی که توی ذهن همه مردم مونده  و می مونه.....

یه جاهایی از فیلم واقعا حس خوبی نداشتم ..ناراحتم می کرد

 مثلا تو قسمتی از فیلم  کاراکتر قاضی ای وجود داره که خیلی بد به تصویر کشیده شده با تسبیح بزرگ توی دستش با حالتی بد .. به نظر من شغل قاضی دارای قداست خاصی هست و توی اکثر فیلم ها تا اونجایی که من یادم هست شخصیت قاضی رو یه آدم معنوی ، متین و .. می زارن..جالبه توی این فیلم برای این شخصیت قاضی از کسی  استفاده شده که اکثر تماشاگران یاد نقش خان دایی جان می افتن!

برادر ،برادر گفتن توی دادگاه با لحنی تمسخر آمیز استفاده از الفاظ رکیک و مبتذل برای خندوندن تماشاگران..

 اعتقادم اینه که نباید به هر قیمتی مردم رو خندوند ..به قیمت زیر با گذاشتن ارزشها و..

از قرار معلوم انگار تا هفته دیگه فیلم اکران می شه.

کارگردان تهیه کننده و فیلم نامه :مهرداد فریدبازیگران:رضا عطاران،الناز شاکر دوست، غلامحسین لطفی،فریبا متخصص،بیژن بنفشه خواه و...

دوشنبه 1/6/1389 - 13:43
سينمای ایران و جهان
گزارش فارس از نشست «از ما بهترون» در ارسباران؛
فرید: «از ما بهتران» با باور من سازگارتر است

خبرگزاری فارس: «مهرداد فرید» با بیان این كه «از مابهتران» نقد پاره‌های فرهنگی بین مردم جامعه است، گفت: این فیلم از دو كار قبلی من بهتر است و با باور من نیز سازگارتر است.


به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، شامگاه یكشنبه 31 مردادماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «از ما بهتران» با حضور «مهرداد فرید» (كارگردان و تهیه كننده)، «الناز شاكردوست» (بازیگر)، «بایرام فضلی» (مدیر فیلمبرداری)، «پیمان خاكسار» (تدوینگر) و «اصغر هاشمی» (مجری) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
بنابراین گزارش، در ابتدا مجری از «مهرداد فرید» در مورد چگونگی شكل‌گیری فیلمنامه سؤال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: به هر حال خوشحالم كه یك تیم شدیم و توانستیم این فیلم را بسازیم و من به نوبه خود، از تك‌تك اعضای سازنده این فیلم تشكر می‌كنم.

**شاكردوست: «ازما بهتران» افتخار بازیگری‌ام خواهد بود
در ابتدای این نشست الناز شاكردوست در خصوص چگونگی پذیرفتن نقش «نسیم» اظهار داشت: زمانی كه فیلمنامه را خواندم احساس كردم این فیلم، فیلم نسل من است، حرفش حرف من است، فیلمی كه برای زمان حال ساخته شده است و مطمئنم یكی از افتخارات بازیگری‌ام خواهد بود.
شاكردوست اظهار داشت: هدف ما در این فیلم یك كار بزرگ بود و آگاهانه به این سمت حركت كردیم.
وی در ادامه با اظهار شگفتی از پایان بندی فیلم گفت: در سكانس پایانی «نسیم» مونولوگ‌های بسیار زیبایی دارد كه در حال حاضر حذف شده و من از این اتفاق شوكه شده‌ام و ناراحتم.
این بازیگر با اشاره به این كه كه از جنس طراحی صحنه و لباس كار هم خیلی راضی‌ا‌م، در مورد طراحی لباس شخصیت «نسیم» بیان داشت: این نوع طراحی لباس با شخصیت نسیم هماهنگ بود، شلوغی و رنگارنگی لباس‌ها گویای سردرگمی این كاراكتر است و اینكه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«نسیم» پر از رنگ‌های متفاوت است و سعی می‌كند به یك رنگی برسد، البته استفاده از كلاه به جای روسری نیز برای من بسیار جالب بود.


** فیلمبرداری از فضای روانپریشی به سمت فضای شاد در حركت است
به گزارش فارس، در ادامه این نشست مجری از «بایرام فضلی» در مورد نحوه فیلمبرداری این كار سؤال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: این فیلم با دوریبن دیجیتال فیلمبرداری شد و به دلیل این كه فضای روانپریشی در فیلم حاكم بود، نحوه فیلمبرداری از روشنایی به سمت تاریكی در حركت است و من سعی كردم این كار را به صورت تدریجی انجام دهم و این نوع كار در لانگ‌شات جواب نمی‌دهد اما در كلوزآپ خوش‌رنگ‌تر است.

***فضلی: در فیلمبرداری «ازمابهتران» از«امپراطوری خورشید» الهام گرفتم
بنابر این گزارش، در ادامه نشست بایرام فضلی در خصوص كیفیت متفاوت فیلمبرداری در 20دقیقه آغازین نسبت به بقیه فیلم خاطرنشان كرد: این فیلم با دوربین دیجیتال فیلمبرداری شده است و هر فیلمی مجموعه‌ای از مراحلی است كه كارگردان هماهنگ می‌كند، ممكن است سكانس پایانی در ابتدای كار فیلمبرداری شود؛ بنابراین سكانس اول یا آخر بودن در یك فیلم دلیل بربی‌دقتی و یا كیفیت بد فیلمبرداری نخواهدبود.
وی در مورد كاركرد سایه‌ها و عدم وجود سایه افراد در برخی از سكانس‌ها بیان داشت: سعی كردم به تدریج سایه روشن‌ها كم شود و به فضای تاریك برسم. من با الهام از تكنیك فیلمبرداری «امپراطوری خورشید» با انتهای دیافراگم دوربین، به سایه‌های غلیظی در فیلم دست پیدا كردم.
این فیلمبردار در ادامه تصریح كرد: البته در «امپراطوری خورشید» از 10 پروژكتور 10 كیلو واتی و 2 پروژكتور 5 كیلوواتی استفاده شده بود، ولی ما در این فیلم چنین امكاناتی نداشتیم.
در ادامه مهرداد فرید در دفاع از بایرام فضلی عنوان داشت: آقای فضلی به خواهش من با دوربین دیجیتال كار كردند و در مورد 20دقیقه اول باید بگویم چون در ابتدا قصه رئال است به طبع فیلمبرداری نیز باید طبیعی باشد، اما با پیش رفتن قصه و شدت گرفتن توهمات، نوع فیلمبرداری نیز تغییر می‌كند.

** خاكسار: تدوین در تعامل با «مهرداد فرید» پیش رفت
در ادامه مجری از «پیمان خاكسار» در مورد نوع تدوین این كار سؤال كرد كه وی در پاسخ، گفت: این دومین تجربه من با «مهرداد فرید» است. من از این كه با «مهرداد فرید» كه همكارم خیلی لذت می‌برم. فرم دكوپاژها با تعامل با «مهرداد فرید» صورت گرفت و با همفكری تدوین را پیش بردیم.
به گزارش فارس در ادامه این برنامه پیمان خاكسار با اشاره به میدان كاری بسیار زیبای فیلم با توجه به فضای توهم و خیال و واقعیت اظهار داشت: «ازما بهتران» لذت بخش‌ترین تجربه كاری من است، من در طول كار در بحث گذر از واقعیت به خیال هیچ اختلاف نظری با آقای فرید نداشتم و با مشورت با هم مدت زمان فیلم را از 120 دقیقه نسخه اولیه به 84 دقیقه كاهش دادیم.

** فرید: در این فیلم ما فقط طرح مسئله كرده‌ایم
به گزارش فارس، در ادامه نشست، فرید در خصوص موضوع فیلم و چرایی ترك «نسیم» توسط «احسان» اذعان داشت:«ازما بهتران» نقد پاره فرهنگ‌های میان مردم است و این كه شرایط، چطور می‌تواند فردی فرهیخته و قلم به دست را مجبور به ترك وطن كند.
وی درادامه افزود: در این فیلم با نشان دادن فشار‌های خانواده، مسئولان و مخاطبان و... قصدم ترسیم فضایی بود كه چنین افرادی را مجبور به پشت كردن به همه علاقه‌مندی‌های‌شان می‌كند. اتفاقی كه در ماه‌‌ها و سال‌های اخیر بسیار رخ داد، در حقیقت قصد فقط طرح مسئله بود به جوابگویی به آن.
در ادامه یكی از حضار از «فرید» در مورد درنیامدن عشق میان كاراكترهای «عطاران» و «شاكردوست» سؤال كرد كه وی در پاسخ، خاطرنشان كرد: فیلم سینمایی «از مابهتران» نقد رفتارهایی است كه بین مردم رد و بدل می‌شود و در پایان دیدیم كه كاراكتر «رضا عطاران» این كشور را ترك می‌كند... در واقع ما در طول كار فقط طرح مسئله كردیم و كسی را مقصر قلمداد نكردیم.
كارگردان «آرامش در حضور مردگان» ادامه داد: این فیلم از دو كار قبلی من بهتر است و با باور من نیز سازگارتر است.

** فرید: «عطاران» امضای شاخص خود را در این كار داشت
یكی از حضار از «فرید» در مورد انتخاب «رضا عطاران» سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: هر بازیگری امضای خود را دارد و با خود رنگ و بوی جدیدی دارد و شما بازیگران آكسسوار صحنه حساب نكنید. من از «رضا عطاران» توقع داشتم و او هم تمام توان خود را انجام داد.
كارگردان «همخانه» در ادامه افزود: من 12 سال است كه روزنامه‌نگار هستم و دوست داشتم خاطرات آن دوران را نیز مرور كنم.

** «از ما بهتران» یكی از جدی‌ترین كارهای من است
به گزارش در پایان این نشست نیز، «الناز شاكردوست» نیز در مورد نقش طنز اظهار داشت: به نظر من فیلم سینمایی «از ما بهتران» جدی‌ترین كار من است و من این فیلم را اصلا كمدی نمی‌بینم.
بنا براین گزارش، شاكردوست در تأئید سخنان فرید بیان داشـت: این فیلم حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد در حقیقت كمدی «از ما بهتران» را جدی‌ترین كار خود می‌دانم و شاید مونولوگ‌ های خذف شده «نسیم» به بسیاری از سوالات پیش آمده پاسخ می‌داد، اما من تعجب می‌كنم چرا هیچ‌كس به چرایی شخصیت طوطی و حال و روز آن، اشاره نكرد، در حالی كه طوطی یك نماد است.
به گزارش فارس، فرید در واكنش به سخنان شاكردوست عنوان داشت: من خوشحالم كه كسی این گونه سؤالات را مطرح نكرد. در حقیقت این فیلم یك كمدی-رئال ساده است و هیچ حرف خاص و یا نماد سازی در آن وجود ندارد.
در ادمه شاكردوست با اظهار ناراحتی از صحبت‌های فرید تصریح كرد: من تمام حرف‌های قبلی خود را در مورد این فیلم پس می‌گیرم و حرف دیگری ندارم.

* فرید: هر بازیگر طعمی را به فیلم اضافه می‌كند
بنا براین گزارش، در ادامه نشست، كارگردان «از ما بهتران» درباره انتخاب رضا عطاران برای نقش «احسان» گفت: مرحله انتخاب بازیگر مرحله بسیار حساس و مهمی است، چراكه هر بازیگر طعمی به فیلم اضافه می‌‌كند و عطاران با آمدن به این فیلم امضایی را با خود آورد كه دقیقا مدنظر ما بود.
وی در پایان در پاسخ به انتقاد چند تن از حضار مبنی بر انتخاب بازیگران مطرح برای جذب مخاطب خاطر نشان كرد: یكی از فاكتورهای مهم برای جذب مخاطب، بازیگران فیلم هستند شما چطور انتظار دارید كاری را انجام دهم كه اثرم ریزش مخاطب داشته باشد؟در ضمن همین دوستان كه چنین انتقادی دارند اگر در مورد بازیگران فیلمی پیشینه قبلی نداشته باشند، بی‌شك تمایل چندانی برای دیدن آن فیلم وجود نخواهد داشت.
به گزارش فارس این نشست با اهدا لوح تقدیر به مدعوین به اتمام رسید.

دوشنبه 1/6/1389 - 13:16
طنز و سرگرمی

--

پیشاپیش فرارسیدن ماه

زولبیا و بامیه

بی خوابی شبانه

گرسنگی روزانه

روز شماری ماهانه

پرخوری سحرانه

افطاری شاهانه

و توقع آمرزش سالانه

مبارک...!

چهارشنبه 20/5/1389 - 12:10
دانستنی های علمی

کتاب های دفاع مقدس پرمخاطب و پر فروش

 

میزان فروش کتب در نمایشگاه کتاب تهران از آن جهت مهم است که این نمایشگاه فقط برای عرضه و نمایش کتاب نیست که به واقع نقش یک فروشگاه بزرگ را هم بازی می کند. فروشگاهی که بخش مهمی از نقص چرخه توزیع کتاب در کشور ما را می پوشاند. خوب یا بد آن، بماند برای فرصتی دیگر، آنچه در این مجال مورد توجه قرار می گیرد، نظر انداختن کتاب های پرمخاطب و پرفروش است. کتاب هایی که به اصطلاح پرفروش و خوش فروش هستند. نشریه «مهر» همواره پرفروش ترین آثار سوره مهر را معرفی کرده است. در همین راستا و پیرو اهمیت پرفروش بودن یک کتاب در نمایشگاه (بخوانید فروشگاه) بد نیست به پرفروش ترین کتاب های سوره مهر از ابتدای نمایشگاه تا امروز نگاهی بیندازیم.
بدون تردید تعجب نخواهید کرد اگر به شما خبر بدهیم که کتاب «دا» پرفروش ترین کتاب سوره مهر تا امروز بوده است. گویا بند ناف این کتاب را با پرفروشی و برگزیده شدن بریده اند.
چه که از همان ابتدا، پرمخاطب بود و پرفروش. در کمتر از دوماه به چاپ سیزدهم رسید و در کمتر از یک سال از چاپ پنجاه گذشت و هنوز یک سال و نیم از انتشارش نگذشته بود که به چاپ صد رسید و حالا در نمایشگاه کتاب چاپ صدودهم آن با جلد معطر ارائه شده است. این کتاب که سال گذشته پرفروش ترین کتاب نمایشگاه عنوان گرفت و در سال 88 دوجایزه جلال آل احمد و کتاب سال را از آن خود کرد، حالا در نمایشگاه بیست و سوم کتاب تهران هم در صدر لیست پرفروش ترین کتاب ها قرار گرفته است.
شاید حتی نتوانید حدس بزنید که کتابی که سال ها پیش از فاضل نظری منتشر شده و می رفت که فراموش شود، بعد از انتشار مجدد در سوره مهر، حالا آنقدر شناخته شده که در لیست پرفروش ترین کتاب ها، جایی را به خود اختصاص داده است. «گریه های امپراطور» همان مجموعه شعر است که حالا به عنوان دومین کتاب پرفروش سوره مهر معرفی می شود.
البته این تنها کتاب پرفروش فاضل نظری نیست، چه اینکه دو مجموعه شعر «آن ها» و «اقلیت» هم از همین شاعر رتبه های سوم و چهارم پرفروش ترین ها را به خود اختصاص داده اند. سه گانه های شعر فاضل نظری (آن ها، گریه های امپراطور و اقلیت) سال گذشته هم در لیست پرفروش ترین های سوره مهر قرار داشت. بعد از سروده های نظری، این کتاب «بابانظر» است که در لیست پرفروش ترین ها قرار می گیرد. کتابی که گفته می شد، در پرمخاطبی پاجای پای «دا» می گذارد. اگرچه این چنین نشد ولی در لیست پرمخاطب ترین آثار سوره مهر قرار گرفت. «بابانظر» در ابتدای انتشار با استقبال هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی و پرویز پرستویی و نیز مسئولانی چون محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران و یحیی رحیم صفوی؛ مشاور و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا قرار گرفت که استقبال ها نشان از پراهمیت بودن این کتاب داشت. کتابی که خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد را در برگرفته و حالا در کنار کتاب «دا» در باجه ای جداگانه به فروش می رسد.
«فرمانده من» کتابی است که جمعی از نویسندگان، خاطرات خود از فرمانده ها نشان را نوشته اند و در این کتاب گردآورده اند. این کتاب که تاکنون به چاپ چهلم رسیده و مورد توجه مقام معظم رهبری هم بوده است در پرفروش ترین کتاب ها ردیف ششم را به خود اختصاص داده است.
اما مگر می شود از کتاب های پرمخاطب حرف زد و یادی از رضا امیرخانی و کتاب هایش نکرد. «من او» و «ارمیا» دو رمانی است که اگرچه امیرخانی آن ها را نزدیک به یک دهه پیش نوشته، اما همچنان پرمخاطب و پرفروش هستند. «من او» هفتمین کتاب پرفروش سوره مهر است و «ارمیا» بعد از آن قرار دارد.
حبیب احمدزاده و احمد دهقان که از هردوی آن ها کتاب هایی در کشور آمریکا ترجمه و منتشر شده با دو کتاب «داستان های شهر جنگی» و «سفر به گرای 270 درجه» ردیف نهم پرفروش ترین ها را به خود اختصاص داده اند. این دو کتاب را پال اسپراکمن به زبان انگلیسی ترجمه کرده و هردو را انتشارات مزدا در آمریکا منتشر کرده است.
دهمین ردیف پرفروش ترین کتاب ها به اثری از یک نویسنده جوان اختصاص دارد. «لبخند مسیح» از سارا عرفانی که جایزه بانوی فرهنگ را هم گرفته؛ اولین رمان نویسنده است که تاکنون به چاپ هفتم رسیده و حالا به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب ها معرفی می شود.
نگاه به لیست پرفروش ترین ها اما چند نکته را روشن می کند. اول اینکه بیشتر کتاب های پرفروش (دا، بابا نظر، داستان های شهر جنگی، ارمیا، سفر به گرای 270 درجه، فرمانده من) موضوع اثر دفاع مقدس است. این یعنی خط بطلان بر نظریه ای که می گفت آثار با موضع انقلاب و دفاع مقدس مخاطب ندارد.
نکته دیگر اینکه در میان کتاب های پرفروش سهم قابل توجه متعلق به رمان هاست که از میان 10 کتاب پرفروش، چهار عنوان را به خود اختصاص داده است. (من او، ارمیا، سفر به گرای 270 درجه و لبخند مسیح).
پرفروش شدن همه کتاب های یک نویسنده یا شاعر نشان از پرمخاطب بودن آن نویسنده یا شاعر است. فاضل نظری از جمله این افراد است، چه اینکه در میان پرفروش های سوره مهر هرسه مجموعه شعر او دیده می شود.
میزان فروش کتب در نمایشگاه کتاب تهران از آن جهت مهم است که این نمایشگاه فقط برای عرضه و نمایش کتاب نیست که به واقع نقش یک فروشگاه بزرگ را هم بازی می کند. فروشگاهی که بخش مهمی از نقص چرخه توزیع کتاب در کشور ما را می پوشاند. خوب یا بد آن، بماند برای فرصتی دیگر، آنچه در این مجال مورد توجه قرار می گیرد، نظر انداختن کتاب های پرمخاطب و پرفروش است. کتاب هایی که به اصطلاح پرفروش و خوش فروش هستند. نشریه «مهر» همواره پرفروش ترین آثار سوره مهر را معرفی کرده است. در همین راستا و پیرو اهمیت پرفروش بودن یک کتاب در نمایشگاه (بخوانید فروشگاه) بد نیست به پرفروش ترین کتاب های سوره مهر از ابتدای نمایشگاه تا امروز نگاهی بیندازیم.
بدون تردید تعجب نخواهید کرد اگر به شما خبر بدهیم که کتاب «دا» پرفروش ترین کتاب سوره مهر تا امروز بوده است. گویا بند ناف این کتاب را با پرفروشی و برگزیده شدن بریده اند.
چه که از همان ابتدا، پرمخاطب بود و پرفروش. در کمتر از دوماه به چاپ سیزدهم رسید و در کمتر از یک سال از چاپ پنجاه گذشت و هنوز یک سال و نیم از انتشارش نگذشته بود که به چاپ صد رسید و حالا در نمایشگاه کتاب چاپ صدودهم آن با جلد معطر ارائه شده است. این کتاب که سال گذشته پرفروش ترین کتاب نمایشگاه عنوان گرفت و در سال 88 دوجایزه جلال آل احمد و کتاب سال را از آن خود کرد، حالا در نمایشگاه بیست و سوم کتاب تهران هم در صدر لیست پرفروش ترین کتاب ها قرار گرفته است.
شاید حتی نتوانید حدس بزنید که کتابی که سال ها پیش از فاضل نظری منتشر شده و می رفت که فراموش شود، بعد از انتشار مجدد در سوره مهر، حالا آنقدر شناخته شده که در لیست پرفروش ترین کتاب ها، جایی را به خود اختصاص داده است. «گریه های امپراطور» همان مجموعه شعر است که حالا به عنوان دومین کتاب پرفروش سوره مهر معرفی می شود.
البته این تنها کتاب پرفروش فاضل نظری نیست، چه اینکه دو مجموعه شعر «آن ها» و «اقلیت» هم از همین شاعر رتبه های سوم و چهارم پرفروش ترین ها را به خود اختصاص داده اند. سه گانه های شعر فاضل نظری (آن ها، گریه های امپراطور و اقلیت) سال گذشته هم در لیست پرفروش ترین های سوره مهر قرار داشت. بعد از سروده های نظری، این کتاب «بابانظر» است که در لیست پرفروش ترین ها قرار می گیرد. کتابی که گفته می شد، در پرمخاطبی پاجای پای «دا» می گذارد. اگرچه این چنین نشد ولی در لیست پرمخاطب ترین آثار سوره مهر قرار گرفت. «بابانظر» در ابتدای انتشار با استقبال هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی و پرویز پرستویی و نیز مسئولانی چون محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران و یحیی رحیم صفوی؛ مشاور و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا قرار گرفت که استقبال ها نشان از پراهمیت بودن این کتاب داشت. کتابی که خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد را در برگرفته و حالا در کنار کتاب «دا» در باجه ای جداگانه به فروش می رسد.
«فرمانده من» کتابی است که جمعی از نویسندگان، خاطرات خود از فرمانده ها نشان را نوشته اند و در این کتاب گردآورده اند. این کتاب که تاکنون به چاپ چهلم رسیده و مورد توجه مقام معظم رهبری هم بوده است در پرفروش ترین کتاب ها ردیف ششم را به خود اختصاص داده است.
اما مگر می شود از کتاب های پرمخاطب حرف زد و یادی از رضا امیرخانی و کتاب هایش نکرد. «من او» و «ارمیا» دو رمانی است که اگرچه امیرخانی آن ها را نزدیک به یک دهه پیش نوشته، اما همچنان پرمخاطب و پرفروش هستند. «من او» هفتمین کتاب پرفروش سوره مهر است و «ارمیا» بعد از آن قرار دارد.
حبیب احمدزاده و احمد دهقان که از هردوی آن ها کتاب هایی در کشور آمریکا ترجمه و منتشر شده با دو کتاب «داستان های شهر جنگی» و «سفر به گرای 270 درجه» ردیف نهم پرفروش ترین ها را به خود اختصاص داده اند. این دو کتاب را پال اسپراکمن به زبان انگلیسی ترجمه کرده و هردو را انتشارات مزدا در آمریکا منتشر کرده است.
دهمین ردیف پرفروش ترین کتاب ها به اثری از یک نویسنده جوان اختصاص دارد. «لبخند مسیح» از سارا عرفانی که جایزه بانوی فرهنگ را هم گرفته؛ اولین رمان نویسنده است که تاکنون به چاپ هفتم رسیده و حالا به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب ها معرفی می شود.
نگاه به لیست پرفروش ترین ها اما چند نکته را روشن می کند. اول اینکه بیشتر کتاب های پرفروش (دا، بابا نظر، داستان های شهر جنگی، ارمیا، سفر به گرای 270 درجه، فرمانده من) موضوع اثر دفاع مقدس است. این یعنی خط بطلان بر نظریه ای که می گفت آثار با موضع انقلاب و دفاع مقدس مخاطب ندارد.
نکته دیگر اینکه در میان کتاب های پرفروش سهم قابل توجه متعلق به رمان هاست که از میان 10 کتاب پرفروش، چهار عنوان را به خود اختصاص داده است. (من او، ارمیا، سفر به گرای 270 درجه و لبخند مسیح).
پرفروش شدن همه کتاب های یک نویسنده یا شاعر نشان از پرمخاطب بودن آن نویسنده یا شاعر است. فاضل نظری از جمله این افراد است، چه اینکه در میان پرفروش های سوره مهر هرسه مجموعه شعر او دیده می شود.

دوشنبه 18/5/1389 - 20:1
دانستنی های علمی

«دلاورمرد سیستان»؛ جدیدترین کتاب سارا عرفانی منتشر می شود

 

«دلاورمرد سیستان»؛ خاطرات شهید ابوالقاسم میر حسینی، نوشته سارا عرفانی، به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می شود.

به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر سارا عرفانی درباره این کتاب گفت: نگارش کتابی درباره خاطرات شهید ابوالقاسم میر حسینی از فرماندهان دفاع مقدس از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری پیشنهاد شد.این خاطرات که قبلا جمع آوری شده بود در اختیار من قرار گرفت . من هم با استفاده از همین خاطرات کتاب« دلاورمرد سیستان» را نوشتم.

وی ادامه داد:این کتاب در 10 داستان مستقل از کودکی تا زمان شهادت ایشان است و من سعی کردم خاطراتی را که قابلیت داستان شدن دارند را انتخاب کنم و این خاطرات را به شکل داستان به نگارش درآورم.

نویسنده« دلاور مرد سیستان» درباره سبک نوشتن کتاب گفت: تا جای ممکن سعی کردم داستان شکل تاریخی و واقعی بودن خود را حفظ کند و صرفا تخیلی نباشد.فقط این خاطرات را به شکل داستان بازنویسی کردم.

عرفانی با بیان اینکه کار نگارش کتاب را در مدت دو ماه انجام داده است،از کتاب «نگین هامون»،« پرنده و تانک» به عنوان منابعی که خاطرات شهید میر حسینی در آنها وجود داشته و مورد استفاده نویسنده در نگارش کتاب « دلاور سیستان » قرا رگرفته است نام برد.

تاکنون دو کتاب «لبخند مسیح» و «پروانه ای که سوخت» از سارا عرفانی توسط سوره مهر منتشر شده است.

دوشنبه 18/5/1389 - 19:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته