اهل بیت
امام حسین (ع) در میان همه مردم كشور پاكستان
اعم از سنی و شیعه از مقبولیت و محبوبیت بالایی برخوردار است و مردم برای ایشان
احترام خاصی قائلاند به طوری كه در ایام عاشورا و محرم جامعه پاكستان حالت
سوگوارانهای به خود میگیرد .
مسلمانان و شیعیان پاكستان خود را آمادهی
استقبال از محرم میكنند و در شهرهای مختلف و مراكز ایالتها ، توسط گروهها و اشخاص
، كنفرانسهای استقبال با عناوین مختلف ، حتی بیش از فرا رسیدن محرم برگزار میشود
تا براساس سنت هر ساله فرهنگ عزاداری امام حسین( ع) در جامعه زنده شود « امام
بارگاهها » و « ذوالجناحها » كه نقش عمدهای در فرهنگ عزاداری عاشورای پاكستان
دارند فعال میشوند . دولت پاكستان نیز برای برگزاری مراسم عزاداری، فضایی امن
آماده میكند .
شاخص دیگر ملی تلقی شدن عزاداری، تعطیلی رسمی در
سراسر پاكستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است .
این دو روز تعطیلی جزو تعطیلات رسمی كشور است و
مردم نیز فرصت خوبی برای شركت در مراسم عزاداری دارند . شاخص دیگر اختصاص یافتن
برنامههای صدا و سیمای پاكستان در روز تاسوعا و عاشورا است ، روزنامهها نیز نقش
خوبی را ایفا میكنند ، آنها ضمن درج اخبار و تصاویر مربوط به مراسم عزاداری و
سوگواری اقدام به چاپ مقالات و ویژهنامههای خاص عاشورا میكنند.
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:34
اهل بیت
مراسم عاشورا بهوسیله شیعیان پاكستانی در منازلشان و نیز توسط نمایندگی
برگزار میشود و در این مراسم شیعیان پاكستانی و عرب دعوت میشوند و متقابلاً
برادران نمایندگی ایران و ارگانها در مراسم عزاداری شیعیان پاكستانی شركت میكنند
.
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:31
اهل بیت
همه ساله تاسوعا ، عاشورا و شام غریبان در محل «
محمل شیعیان امام زمان (عج) در شهر آلمادا » واقع در نزدیكی لیسبون برگزار میشود
در این مراسم پس از مداحی، سینه زنی ، نوحهخوانی و سخنرانی نماز جماعت برگزار
میگردد و در پایان حاضران اطعام میشوند .
تعداد تقریبی شیعیان شركت كننده در این مراسم
هشتاد نفر است كه حدود پنجاه نفر آنها مرد و سی نفر زن هستند .
مراسم به صورت سنتی و تاریخی برگزار میشود و
آمیخته به خرافات نیست .
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:27
اهل بیت
شیعیان مقیم دانمارك از مهاجران كشورهای ایران ،
عراق ، لبنان ، پاكستان و افغانستان هستند كه عمدتاً پس از سال 1974 مهاجرت
كردهاند . در این حسینیهها هر ساله مراسم عاشورا و تاسوعا با قداست خاص خود و با
نوحهخوانی و سینهزنی به سبك معمول جمهوری اسلامی ایران برگزار
میگردد.
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:24
اهل بیت
در انگلستان حسینیهای است به نام امام حسین(ع) زیر نظر آقای سیّد مكّی كه
بیشتر گردآورندگان آن ایرانی و عرب هستند . بسیاری از برادران انگلیسی مشتاق شركت و
حضور در این حسینیه هستند اما به علت عدم آشنایی با زبان عربی و فارسی ، این كار
برایشان دشوار است .
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:18
اهل بیت
شیعیان ایرانی ، لبنانی ، پاكستانی و عراقی هر
ساله مراسم عاشورا را برپا میدارند .
مراسم محرم از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و
در محل یك مدرسه برگزار میشود . هر ساله با حضور یك روحانی و یك مداح از روز ششم
محرم برنامهی عزاداری همراه با صرف شام صورت میگیرد .
این نمایندگی تلاشی را برای ایجاد یك حسینیه در
حاشیه شهر بخارست آغاز كرده و اقدامات اولیه در این زمینه صورت گرفتهاست .
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:12
اهل بیت
آن دسته از شیعیان كه در بلژیك دارای تشكیلات مذهبی شناخته شده هستند اجمالاً به شرح زیرند:
1. شیعیان عرب كه عمدتاً مراكشی ، الجزایری ، تونسی و هستند
2. شیعیان ترك
3. شیعیان پاكستانی
4. شیعیان عراقی
ـ شیعیان عرب غالباً در زیر سایبان مسجد الرضا(ع) كه جایگاه قانونی ثبت شدهای ندارد ، گرد میآیند .
ـ شیعیان ترك دارای یك مسجد هستند ولی به مرور زمان ، اهل تسنّن و نیز شیعیان اسمی گردانندگی آن را به دست گرفتهاند .
ـ پاكستانیها نیز در لیالی مخصوص من جمله ایام محرم با اجاره نمودن محلی و اعلام آن به عنوان « حسینیهی پاكستانیها » دور هم جمع میشوند و عزاداری میكنند .
ـ شیعیان عراقی در آنورس در یك منزل شخصی گرد هم میآیند و آداب و رسوم مذهبی را برپا میدارند .
مراسم عاشورا در بین شیعیان بلژیك بهصورت كاملاً طبیعی و بدون خرافه اجرا و گرامی داشته میشود . شیعیان مسجد الرضا به دعوت نمایندگی در مراسم سفارت شركت میكنند و تاكنون از خودشان مراسم خاصی نداشتهاند و فرهنگ سینهزنی و نوحهخوانی ندارند و در جمع ایرانیان حضور مییابند . جمع این عده حدود سیصد نفر است .
ـ شیعیان ترك هیچگونه تعزیت و یا عزاداری خاصی در ایام عاشورا ندارند ولی جمع آنها به حدود هزار نفر میرسد .
ـ پاكستانیها كه حدود سیصد الی چهار صد نفر هستند ، مراسم عزاداری سینهزنی و نوحهخوانی خاصی دارند كه هر ساله برگزار میگردد و خرافات یا شیوههای غیر متداول عزاداری در بین آنها رایج نیست .
شیعیان عراقی نیز در آنورس عزاداری و سینهزنی دارند و آنها نیز به صورتی كاملاً عادی مراسم عاشورا را عزیز میدارند .
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:5
اهل بیت
هر ساله مراسم عاشورا در مركز اسلامی هامبورگ با
شركت عده كثیری كه شمارآنها دو هزار نفر میرسد برگذار میگردد. عده كثیری فقط
به عشق امام حسین(ع) و اهل بیت ، روز تاسوعا و عاشورا در مركز اسلامی هامبورگ حاضر
میشوند. در روزهای تاسوعا و عاشورا در مركز اسلامی اغلب مراسم با سخنرانی و در آخر
عزاداری و سینه زنی برگذار میگردد و كمتر به خرافات آمیختهاست. در این روزها
خواهران و برادران مسلمان شیعه از شهرهای اطراف نیز تا 400 كیلومتری در این برنامه
ها شركت میكنند و بعضی از آنها تا صبح در مسجد عزاداری میكنند. قابل ذكر است كه
در روز عاشورای حسینی بعد از زیارت عاشورا و عزاداری، از جمعی در حدود دو هزار نفر
پذیرایی به عمل میآید كهكلیه هزینه آن را تجار پرداخت میكنند در ضمن سالن
مراجعات با پارچه های سیاه و اطلاعیه مربوط مزین میشود. در تمام مدت برنامههای
سوگواری و قرآن به صورت نوار پخش میشود.
http://taher0001.blogfa.com/post-132.aspx
شنبه 27/8/1391 - 20:2
اهل بیت
به گزارش خبرنگارموج ازلرستان،چند روز پیش از عاشورا یعنی در همان روزهای اول ماه محرم اهالی خرم آباد و سایر مناطق لرستان، خودشان را برای عزاداری شهدای كربلا آماده می كنند. اغلب مردم پیراهن سیاه می پوشند و یا بازوبندهای سیاه را با نوشته های یا حسین، یا حسین مظلوم، و . . . به بازو می بندند. برای بجا آوردن نذرهای خویش كه غالبا خوراكی هستند برنج، روغن، آرد، شكر، گلاب و زعفران و سایر مواد لازم را از این قبیل تهیه می بینند. هر محله ای از جمله درب دلاكان و پشت بازار و محله بزرگ ناصرخسرو كه دسته ای حدود چند كیلومتر را تشكیل میدهد،علم های خود را سر گذارها و خیابانهای اصلی برپا می كنند. صدای ساز و دهل كه آهنگ غم انگیز چمریونه مینوازد در محله و كوچه های اطراف بگوش می رسد. سینه زنها كه عزاداران اصلی هستند دسته دسته گرد می آیند. شعرها و ابیات روزهای نخست عزاداری بیشتر از این قبیل است: هر كه دارد عشق شاه كربلا عریان شود گر تكبر می كند از این عزا بیرون شود مردم لرستان بهویژه جوانان همزمان با طلوع آفتاب روز عاشورا حوضچههایی پر از گل تمیز و معطر به گلاب آماده كرده و در كنار خرمنهایی از چوب و هیزم برای گرم شدن عزاداران، خود را گلاندود میكنند. با طلوع آفتاب در روز عاشورا عزاداران در همان ساعات اولیه صبح بعد از انجام فریضه نماز صبح با قرار گرفتن در كنار این حوضچهها مقداری از این گل را به بدن و سر و صورت خود مالیده بهطوری كه سر تا پای آنان گل اندود میشود. در روز تاسوعای حسینی جوانان لرستانی به تدارك آماده كردن خاك ویژه عزاداری روز عاشورا میپردازند تا در این روز تمام بدن خود را به گل آغشته كنند و در ماتم سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین(ع) به عزاداری بپردازند. خاك ویژه عزاداری اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی از بیابانها۠ی اطراف تهیه میشود و پس از غربال و الككردن، آن را با عطر و گلاب معطر میكنند و خاك آماده شده را در حوضچههای مخصوص با آب گرم به گل تبدیل میكنند. پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم(عاشورا)، اقشار مختلف مردم با خلوص نیت خود را گلاندود میكنند. عزاداران حسینی پس از گل مالان خود در كنار آتشهای كه به همین مناسب روشن كردهاند، بدن خود را خشك میكنند و سپس در دستههای سینهزنی و زنجیرزنی در خیابانهای شهر به راه میافتند و با ذكر مصیبت و نوحهسرایی و سینهزنی عزاداری خود را به اوج میرسانند.
سنت گلاندود در روز عاشورای حسینی یكی از سنتهای بسیار قدیمی رایج در میان مردم لرستان است
سنت گلاندود در روز عاشورای حسینی یكی از سنتهای بسیار قدیمی رایج در میان مردم لرستان است كه به نوعی عزاداری روز عاشورای مردم این خطه را از دیگر مناطق كشور متفاوت كردهاست. عزاداری مردم استان لرستان بهویژه شهر خرمآباد در روز عاشورا تا ظهر ادامه دارد و مردم عزادار پس از قرائت زیارت عاشورا، نماز ظهر عاشورا را اقامه میكنند. مردم با طلوع آفتاب دسته دسته پس از اجرای سنت ویژه «گل اندود» كه خاص عاشورا است به مراسم عزاداری حسینی شوری دیگری میبخشند. زنان این دیار نیز به نشانه عزاداری مقداری از گل را بر چادر خود مالیده و همراه با هیئتهای سینهزنی و زنجیرزنی با حركت در سطح شهرها به عزاداری میپردازند. عزاداری مردم در روز عاشورا تا ظهر ادامه دارد و مردم عزادار پس از قرائت زیارت عاشورا، نماز ظهر عاشورا را اقامه میكنند. در ایام محرم هر كدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به اثبات میرسانند، به طوری كه مرد و زن پیر و جوان در مراسمی كه بیشتر با همان شیوه سنتی برگزار میشود، شركت میكنند. مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در این استان در ماه محرم نقش مؤثری در تشكل هیئتهای عزاداری دارند. مداحان از سرودن نوحههای قدیمی با گویش لری همانند این بیت «خدا مه اكبر شیری زبو گم كردمه، دمین دریای خی دور گرو گم كردمه»، یعنی ای خدا من اكبر شیرینزبان گم كردهام، در میان دریای خون آن گوهر گرانبها و كم پیدا گم كردهام، اینگونه نوحههای محلی شیرینی خاصی به عزاداریهای لرستان داده است. پختن حلیم، آش و حلوای نذری، تهیه شربت و شیرینی و شیر داغ و توزیع نذورات در بین هیئتهای عزاداری از جمله آیینهایی است كه در ایام محرم و صفر توسط مردم این خطه از كشورمان انجام میدهند. برخی از افراد خیر با قربانی كردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری هیئتهای عزاداری را به صرف شام یا نهار دعوت میكنند. آیینها و سنتهای مختلفی به ویژه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در این استان برگزار میشود
چهل منبر و گل اندود كردن از جمله این آیینهاست.
در این سنت دینی زنان از ابتدا تا انتهای این آیین با نیتهای درونی خود مهر سكوت بر لب میزنند و تنها با زمزمه و ذكر كلمه الله و یا فرستادن صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاكش مسیر حركت خود را ادامه میدهند. گل مالی آئین مردمان لر در غم حسین(ع) همچنین در روز تاسوعای حسینی جوانان پرشور و دوستدار ائمه اطهار در لرستان به تدارك آماده كردن خاك ویژه عزاداری روز عاشورا میپردازند تا در این روز تمام بدن خود را به گل آغشته كنند و در ماتم سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع ) به عزاداری بپردازند. خاك ویژه عزاداری اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی از بیابانهای اطراف تهیه میشود و پس از غربال و الككردن، آن را با عطر و گلاب معطر میكنند و خاك آماده شده را در حوضچههای مخصوص با آب گرم به گل تبدیل میكنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم ( عاشورا) با خلوص نیت و خود را گل اندود میكنند. عزاداران حسینی پس از گل مالان خود در كنار آتشهای كه به همین مناسب روشن كردهاند، بدن خود را خشك میكنند و سپس در دستههای سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای شهر به راه میافتند و با ذكر مصیبت و نوحه سرایی و سینه زنی عزاداری خود را به اوج میرسانند. سنت گل اندود در روز عاشورای حسینی یكی از سنتهای بسیار قدیمی رایج در میان مردم لرستان است كه نوع عزاداری روز عاشورای مردم این خطه را از دیگر مناطق كشور متفاوت كرده است مردم این منطقه با طلوع آفتاب دسته دسته پس از اجرای سنت ویژه گل اندود كردن كه خاص عاشوراست به مراسم سوگواری و عزاداری حسینی شور دیگری میبخشند. عزاداری مردم استان لرستان به ویژه شهر خرمآباد در روز عاشورا تا ظهر ادامه دارد و مردم عزادار پس از قرائت زیارت عاشورا، نماز ظهر عاشورا را اقامه میكنند. آئینهای عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون تشكیل حلقه عزا در مقابل مساجد تكایا و حسینیهها با ذكر حسین وای، مراسم گلگیران و مجالس روضهخوانی و تعزیهخوانی كه از واپسین روزهای ماه ذیالحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه میدهند. روز هفتم را اهالی تراش عباس می دانند در این روز همگی به حمام می روند و پس از اصلاح سرو صورت و نظافت كامل، لباسهای تمیز می پوشند. پس از چند ساعت عزاداری بی ریا و بدون تكبر و صادقانه و جانسوز گلی ها و كلیه سینه زنان و عزاداران بسوی مركز شهر حركت می كنند و این مراسم تا ظهر عاشورا ادامه دارد. پایان عزاداری و مراسم روز عاشورا با ضرب المثل طوق اشگس Tog esges اعلام میشود. طوق بر وزن سوق علامت ویژه و عمودی عزاداران ماه محرم در خرم آباد است، محور اصلی چوب نسبتا بلندی است بطول هشت تا ده متر كه از یك متر به بالا از چندین حلقه كه مركز آنها چوب اصلی است تشكیل میشود. یك پارچه از جنس مخمل دور حلقه ها می بندند و در بالا و انتهای آن یك قندیل نقره قرار میدهند و اطراف آنرا با نوارهای رنگی ریشه دار و آینه های كوچك زینت می دهند. قدیمی ترین این علم مخصوص روستای ماسور بوده است كه بوسیله یكی از محترمین و معتمدین محل ساخته و حمل میشده است. این علم را از چترهای متعدد و وسیع می ساختند كه باكت kat و گلونی Golvanye و پارچه های رنگارنگ دیگر تزئین میدادند و روی شالی كه به كمر می بستند حمل میشده است، دو نفر نیز از دو طرف با رسن آنرا مهار میكردند. عزاداران روستای ماسور پس از وارد شدن بشهر و انجام مراسم و گرداندن طوق در شهر و سینه زنی ظهر عاشورا طوق را می شكستند (قسمتهای مختلف آنرا از هم جدا میكردند) و در واقع عزاداری پایان می پذیرفت. اصطلاح (طوق اشگس)Tog esges از آن زمان باقی مانده است كه به صورت یك ضرب المثل در بین مردم جا افتاده است و هر وقت جریانی پیچیده و یا جلسه و مجلسی پایان می پذیرد میگویند: "طوق اشگس" به این معنی كه موضوع خاتمه یافت. بویژه در ظهر عاشورا كه مراسم سوگواری پایان می پذیرد و عزاداران متفرق می شوند این مثل كاربرد بیشتری دارد نوجوانان و جوانان دوستدار ائمه اطهار (ع) این روزها با شور و حالی عاشورایی، فضای استان را برای برگزاری آیین های ویژه عزاداری و سوگواری آماده كرده اند تا این آیین ها به خوبی برگزار شود. استان لرستان نیز هرساله آیین های خاصی در ماه محرم و صفر دارد به گونه ای كه آیین های سوگواری و عزاداری در استان از دیگر استان ها متمایز است. هرساله چند روز پیش از آغاز ماه محرم، نوجوانان و جوانان لرستانی نسبت به برپایی خیمه های عزاداری و سوگواری اقدام می كنند تا در رثای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به عزاداری بپردازند. همزمان با آغاز ماه محرم و شب ها نوجوانان و جوانان لرستانی در قالب گروههای سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند تا از این طریق عشق و ارادات خود به امام حسین (ع) را نشان دهند. آیین های عزاداری ماه محرم تا 10 شب اول و در روزهای تاسوعا و عاشورا و شب شام غریبان در استان ادامه دارد و مردم همچنین در خیابان ها، مساجد و تكایا به آیین های عزاداری و سوگواری خود می پردازند.صبح عاشورا در برخی شهرهای لرستان از جمله خرم آباد با صدای سوزناک “چمریونه” آغاز می شود و همه زمین و زمان بر حادثه ای می گریند که سالهاست سرنا و دهل لرستان را به چمری نواختن خو داده است. با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غم انگیزی موسوم به نوای “چمریونه” عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیئات عزاداری دعوت می کند. عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه های محله و “گل مالی” کردن خود گرد آتش می ایستند و شروع به سینه زنی و عزاداری می کنند و در این هنگام صدای فریادها و ناله های “هی روو، هی روو” چنان در خیابان ها و کوچه های شهر می پیچد و خبر از حادثه ای غمبار را می دهد که شنیدنش مجالی برای صبر اشک نمی گذارد. حال و هوای عاشورایی در لرستان، عزاداران را به کربلا می برد و فریاد “هی روو، هی روو” مردان و زنان لر بر پیکر یگانه دردانه زهرا را یادآوری می کند… چهل منبر و گل اندود کردن دوآیین ویژه لرستانیها در محرم یكی از آیین های ویژه در ماه محرم آیین تاسوعا و عاشورا است كه در روز تاسوعا مراسم ویژه "چهل منبر" است كه بانوان لرستان در این روز با پای برهنه و بدون هیچ كلامی 40 منبر یا 40 مجلس عزای امام حسین را سر زده و در هر مجلسی یك شمع را روشن می كنند. همچنین در این منبرها یك حبه قند را به نیت برآورده شدن آرزوهای خود بر می دارند تا پس از برآورده شدن آرزو و حاجات خود به نذر و نیاز بپردازند. در این آیین هر یك از بانوان یك عدد از شمع ها را نیز به نیابت و برای برآورده شدن حاجت خود برداشته و در صورتی كه آرزویش برآورده شود سال آینده نیز تعداد 40 عدد شمع را نذر در این منبرها روشن كرده و به خاطر عزاداری امام حسین (ع) نذورات و خیراتی را ادا خواهد كرد
http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1072353
جمعه 26/8/1391 - 14:39
اهل بیت
همه ساله با آغاز محرم "ماه پیروزی خون بر شمشیر" استان سمنان شاهد برپایی مراسم و آیینهای ویژهای است كه در شهرها، روستاها و مناطق مختلف این استان با حضور مردم برگزار میشود. مردم استان سمنان در این آیینها كه بهاشكال مختلف برگزار میشود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدا...الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان داده و در سوگ آنان عزاداری و نوحهسرایی میكنند. اجرای تعزیه،تشكیل هیاتهای عزاداری، سینهزنی و زنجیرزنی، حركت شتران با كجاوه بهعنوان نمادی از كاروان كربلا و اسرا، نخل گردانی، اطعام و نذری دادن بویژه در شبهای تاسوعا و عاشورا و شامغریبان از جمله سنتهایی است كه هر سال در ماه محرم در استان سمنان برگزار میشود. تعزیه یكی از این سنتهاست كه طرفداران زیادی دارد، هنرمندان این استان تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا میدانند و معتقدند زیبایی نهضت كربلا در تعزیه ناب و اصیل متجلی میشود. تعزیه در حقیقت نوعی پیامرسانی است كه برای نهادینه كردن فرهنگ عاشورا میتوان از آن استفاده كرد. از سوی دیگر تعزیه از لحاظ معرفتی، وقایع عاشورا را به تصویر میكشد كه تاثیر آن در جامعه و در بین مردم بیشتر از نوشته و سخنرانی ارزیابی می شود و در اذهان مردم ماندگارتر است. به گفته صاحبنظران تعزیه وقتی با ارزش است و اصالت دارد كه صحنهسازی آن ناشی از ماجرای حقیقی قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش باشد و در آن بدعت وارد نشده باشد. یك هنرمند تئاتر استان سمنان نیز گفت: تعزیه را میتوان به عنوان مادر نمایش معرفی كرد. تعزیه بعد از واقعه عاشورا بوجود آمده و یكی از اصیلترین هنرهای نمایش محسوب میشود. در تعزیه میتوان واقعه عاشورا را به وضوح دید، پس باید قدر این هنر اصیل را دانست. طبق سنتهای محلی در استان سمنان در ایام تاسوعا و عاشورا عموما مردم این استان در عزاداریها بهصورت گروه گروه از طریق هیاتهای محلی حركت میكنند و عمدتا با خود علم و كتل حمل میكنند و اغلب بهسینهزنی و زنجیرزنی میپردازند. "نخل گردانی" بهخصوص در شهرهای سمنان و شاهرود مرسوم است كه نمادی از تشییع جنازه امام حسین (ع) است، همچنین حركت شتران با كجاوهها كه نمادی از كاروان كربلا و اسرا میباشد. برپایی خیمه نیز یادآور خیمههای امام حسین (ع) در كربلاست، اطعام دادن و نذری دادن در ماه محرم مخصوصا در شبهای تاسوعا و عاشورا به عزاداران حسینی یكی دیگر از رسومات این استان به شمار میرود. مراسم نخل گردانی در شاهرود، مراسم طوق در روستای علاء سمنان و شام غریبان از جمله دیگر سنتهای محلی مردم استان سمنان است. یك نویسنده و هنرمند حوزه هنری سمنان نیز در خصوص جایگاه محرم در تكوین اعتقادات دینی و اجتماعی مردم گفت: عاشورا یك واقعه یك روزه و یك اتفاق نیست،عاشورا یك نهضت و یك انقلاب است. اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز بهامر احیای هنر تعزیه پرداخته و هرساله در ایام محرم سوگوارههایی را برگزار میكند. در شهرستان دامغان نیز آیین ویژه محرم در یازدهمین روز از این ماه برگزار میشود و مردم این شهر با برپایی دستههای سینهزنی و زنجیرزنی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان كربلا امام حسین (ع) و یاران باوفایش به عزاداری میپردازند. یكی از آیینهای ویژه و سنتهای محلی در این شهر كه قدمت ساله دارد، مراسم سنگزنی است، در اینمراسم عزاداران با در دست داشتن دو تكه چوب صیقل داده در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری میپردازند.
http://www.golshanemehr.ir/article.php?id=12737
جمعه 26/8/1391 - 14:32