دانستنی های علمی
بهترين ترازويي که براي سنجش فضايل اخلاقي زن و درخشانترين آيينهاي که براي تصوير سيماي زن و چهره معنوي و شخصيت انساني او فرا روي زن امروز مسلمان و زن امروز ايران و زن امروز جهان قرار دارد، زندگي حضرت فاطمه(س) دختر پيامبر اکرم(ص) و همسر حضرت علي بن ابيطالب(ع) و مادر امام حسن و امام حسين سرور شهيدان جهان است.
چهارشنبه 5/2/1386 - 1:0
آموزش و تحقيقات
فمينيسم Feminism را گاه به جنبش هاي سازمان يافته براي احقاق حقوق زنان و گاه به نظريه اي که به برابري زن و مرد از جنبه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و حقوقی معتقد است، معنا کرده اند. اين واژه، با اندکي تغيير در تلفظ، در زبان هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني به يک معنا به کار می رود و از ريشه Feminine که معادل Feminin در فرانسوي و آلماني می باشد، اخذ شده است. کلمه Feminin به معنای زن يا جنس مؤنث است که خود از ريشه لاتيني Femina گرفته شده است.
از قرار معلوم، واژه «فمينيست» نخستين بار در 1871 در يک متن پزشکي به زبان فرانسه براي تشريح گونه اي وقفه در رشد اندام ها و خصايص جنسي بيماران مردي، که تصور مي شده است از خصوصيات زنانه يافتن تن خود رنج مي برند، نوشته شده است. يک سال بعد يک نويسنده ضد فمينيست فرانسوي، اين واژه رابراي اشاره به زناني که مردانه رفتار مي کنند به کار برد. گرچه در فرهنگ پزشکي، معناي فمينيسم، خصوصيات زنانه يافتن مردان بود، در اصطلاح سياسي اين واژه، ابتدا براي توضيح خصوصيات مردانه يافتن زنان به کار رفت. استفاده از اين واژه تا دهه شصت و هفتاد ميلادي، براي اشاره به تشکل هاي زنان مرسوم نبود و کاربردي محدود در ارتباط با مسائل خاص و گروه هايي خاص داشت. صرفاً در همين اواخراست که استفاده از اين واژه، براي تمامي گروه هاي مرتبط با مسئله حقوق زنان، متداول و فراگير شده است. ر.ک: فرهنگ نشر نو، ص 421؛ فرهنگ اصطلاحات معاصر، ص 597؛ جين فريدمن، فمينيسم، ص 6، ونيز ر.ک: THERD NEW INTERNATIONAL DICTIONARY WEBSTERS در زبان فارسي، معادل هايي چون «زن گرايي»، «زن وري»،ر.ک: افسانه نجم آبادي، «در دل دوست به هر حيله رهي بايد کرد»، نيمه ديگر، چاپ آمريکا، ش 2، پاييز 1374، ص 121. «زنانه نگري» و «آزادي خواهي زنان» براي اين واژه پيشنهاد شده است که البته نمي توان نارسايي برخي واژه ها را در بيان حقيقت فمينيسم ناديده گرفت.
شايد بتوان با نگاهي به سير تاريخي فمينيسم تا حدودي وجه اختلاف در تفسير اين واژه را دريافت. فمينيسم ابتدا جنبش اجتماعي زنان فرانسه و ديگر کشورهاي مغرب زمين در برابر نابرابري هاي حقوقي، اقتصادي و سياسي، و اعتراض به عدم تعادل در اصلاحات نوين بود. اصلاحات قانوني از دهه 1890 حق رأي همگاني مردان را به رسميت شناخت و همين مسئله، تبعيض ميان زن و مرد را بيش از گذشته، آشکار کرد. از اين رو، توجه به اصلاحات حقوقي و سياسي، نقطه بارز موج اول فمينيسم است و بر همين اساس مي توان آن را نهضت دفاع از حقوق زنان دانست.
فمينيسم موج دوم که از دهه 1960 و با طرح افکار ايدئولوژيک در تحليل علل فرودستي زنان و ترسيم آرمان فمينيستي آغاز شد، در زبان عربي، از نهضت زنان به «تحرير المرأه » و از فمينيسم ايدئولوژيک به «نسويّه» تعبير مي شود، ر.ک: هبه رؤوف عزت، المرأه و العمل السياسي (چاپ اول: امريکا، المعهد العالمي للفکرالاسلامي، 1995 م)، ص 50. در دهه هفتاد به طرح مباحث زنانه در علوم انساني پرداخت و در دهه هشتاد، نگاه خود را به معرفت شناسي فمينيستي معطوف کرد و به نقد کلي فلسفه، معرفت شناسي و توليد دانش پرداخت. ر.ک: افسانه نجم آبادي، «در دل دوست به هر حيله رهي بايد کرد»، نيمه ديگر، چاپ آمريکا، ش 2، پاييز 1374، ص 121. بر اين اساس، موج دوم، مبتني بر نظريه پردازي هاي مشخص علمي شکل گرفت.
بنابراين، مي توان گفت آنان که جنبش اجتماعي زنان را معادل فمينيسم دانسته اند به جنبه هاي ايدئولوژيک آن (فمينيسم موج دوم) توجه چنداني نداشته اند البته اين سخن، با ادعاي ايدئولوژيک (گرايش مند) بودن جنبش فمينيسم، حتي موج اول آن، چندان منافاتي ندارد
دفتر مطالعه و تحقیقات زنان
چهارشنبه 5/2/1386 - 0:57
آموزش و تحقيقات
نگاهي به شايع ترين مشكلات رفتاري كودكان : مدرسه گريزي، كمرويي، زودرنجي و دروغگويي
مادر مهديس از دروغ گفتن هاي زياد دخترش كلافه شده و دردور هم نشيني هاي دوستانه اي كه با ديگر مادران دارد از اين مساله به عنوان مشكل رفتاري كودكش ياد مي كند.
از طرف ديگر مادر امير از زودرنجي فرزندش شكايت دارد. مادر فرزاد هم….
خلاصه از اين درددلها زياد است.
كودكان دنياي پر رمز و رازي دارند و به همين خاطر است كه محققان علوم رفتاري بيكار ننشستهاند
آنها به دنبال ريشه هاي رفتارهاي نابهنجار كودكان و راههاي برخورد درست با آن مي گردند. مشكلات رفتاري كودكان در سنين مدرسه كه گاهي نتيجه اجتناب ناپذير فقر، جهل، نابسامانيهاي خانوادگي و كاستي هاي فرهنگي است، بي ترديد مانع رشد و بالندگي آنان است و به همين دليل پيشگيري و درمان اين مشكلات بي اندازه اهميت دارد. اين مقاله به برخي مشكلات رفتاري شايع كودكان و راههاي مقابله با آن توجه دارد:
فرار از مدرسه
طبق تعريف فرار از مدرسه يعني كودك به قصد مدرسه رفتن از منزل خارج مي شود ولي به جاهاي ديگري غير از مدرسه مي رود و يا پس از ورود و گاهي پس از ماندن مختصري در مدرسه بدون هماهنگي با معلمان از آنجا بيرون مي رود.
بسياري از كودكان فراري از مدرسه احتمالا متعلق به خانواده هاي از هم گسيخته و يا داراي والدين و خواهر و برادران بزهكار هستند. عده اي هم بر اثر تغيير مكرر مدرسه و يا رد شدن از مدرسه بيزار مي شوند. اين مشكل اخير كه در پسران بيش از دختران مشاهده مي شود گاهي نشانه اي است از وجود اشكال در برنامه هاي مدرسه و گاهي علامت ناسازگاري كودك است. لذا درمان آن مستلزم اقدام در هر دو زمينه مذكور است.
هراس از مدرسه
هراس از مدرسه با گريز از آن تفاوت دارد. مدرسه گريزان معمولا به تناوب از مدرسه غايب ميشوند و پدر و مادرشان از موضوع اطلاعي ندارند در حالي كه در هراس از مدرسه كودك معمولا به طور پيوسته و طي دوره هاي طولاني به مدرسه نمي رود و والدين از نرفتن به مدرسه و ماندن او در خانه آگاهي دارند.
مدرسه گريزان بر عكس كودكاني كه از مدرسه هراس دارند معمولاً شاگرداني تنبل اند كه به ساير اختلال هاي رفتاري مثل دروغگويي هم دچارند. مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه هراس از مدرسه در كمتر از يك درصد كودكان مشاهده مي شود.
رايج ترين تصوري كه درباره هراس از مدرسه وجود دارد اين است كه مادر و كودك به گونهاي شديد به يكديگر وابسته اند.
وابستگي شديد كودك اين ترس را در او به وجود مي آورد كه امكان دارد براي خود يا مادرش اتفاقي روي دهد و لذا ماندن كودك در خانه نيازها و اضطراب هاي هر دو را برطرف مي كند. سعي در كاهش اضطراب جدا شدن از مادر يا اضطراب محيط واقعي مدرسه در راس فعاليت هاي درماني در اين اختلال است.
كمرويي و انزواطلبي
كمرويي و انزواطلبي از جدي ترين مشكلات كودكان است. انزوا و دوري از دوستان و همسالان در اوايل زندگي كودك را در معرض خطر ناسازگاري هاي بعدي قرار مي دهد كودكان انزوا طلب هر چند براي والدين و معلمين خود هيچ گونه ناراحتي ايجاد نمي كنند. ولي به سبب رنج ناشي از احساس نا امني پيوسته به دنياي درون خويش پناه مي برند و به مرور از اجتماعي شدن فاصله مي گيرند. چه بسا بعضي از آنان به بيماريهاي رواني هم دچار شوند.
كودك منزوي نياز دارد كه احساس كند عضو با ارزش يك گروه است او اگر در فعاليت هاي زندگي ارضا شود نيازي به عقب نشيني به ميدان روياهاي خويش نخواهد داشت.
از اين رو براي درمان اين مشكل معلمان و والدين كودك بايد توجه داشته باشند كه كودك كمرو و منزوي داراي توانايي ها و شايستگي هاي ويژه اي است كه با راهنمايي و تشويق ميتوان آنها را ظاهر كرد و اين تاثير بسزايي در اجتماعي شده كودك و پيوستن به جمع دوستان دارد.
زودرنجي و حساسيت فوق العاده
حساسيت مبرم كودك به تاييد اجتماعي از سوي افراد مختلف بويژه والدين ، همسلان و معلمان زودرنجي را در او پديد مي آورد. زودرنجي از مشكلات رفتاري رايج بين كودكان دبستاني است.
روان شناسان نقطه اوج حساسيت پسران را سن 11 سالگي و دختران را تا دوره بلوغ مي دانند.
زودرنجي كودك تا حدودي مربوط به تمايل زياد كودك به پذيرش اجتماعي است.
گرايشي كه او را شديدا در معرض نگرش هاي بزرگسالان و اعضاي گروه همسن خود قرار ميدهد . علاوه بر اين زودرنجي و حساسيت شديد شيوه اي مؤثر براي جلب موافقت و تسليم والدين است . كودك بزودي كشف مي كند كه براي رسيدن به هدف خويش دعوا و مرافعه و منفي گرايي سلاحهاي نامناسبي هستند و كمتر نتايج مطلوبي به بار مي آروند در حالي كه زودرنجي و ابراز غم و گوشه گيري بعد از مشاهده يك پديده نامطلوب موجب مي شود والدين از اين كه كودك خويش را آزده اند احساس ناراحتي كنند و در نتيجه كوشش كنند كارها را بر وفق مراد او انجام دهند. توجه به اين نكته مهم پادزهر زودرنجي كودك است و بعد از مدتي باعث مي شود كودكي كه شرطي شده است از رفتارهاي نابهنجار دست بردارد.
دروغگويي
تا 3، 4 سالگي دروغ به مفهومي كه براي بزرگسالان مطرح است در كودكان وجود ندارد. اما از 4 سالگي به بعد تدريجاً بر اثر دخالت عوامل محيطي و تربيت نادرست دروغ و دروغگويي به معناي واقعي در كودك شكل مي گيرد و گاه آنقدر شديد مي شود كه به صورت بيماري در مي آيد. اين قبيل كودكان به علت جلب تحسين و تمجيد ديگران و فرار از تنبيه يا نارضايتي والدين مخصوصاً نسبت به كارهاي مدرسه به دروغ متوسل مي شوند.
همچنين احساس ناامني در منزل و فقدان محبت والدين سختگيري هاي زياد و مشكلات خانوادگي نيز از عواملي هستند كه به دروغگويي كودكان كمك مي كنند. به طور كلي بيشتر دروغها به دليل ترس از مجازات و نيز مورد مخالفت و استهزاي ديگران واقع شدن گفته مي شود.
درمان دروغگويي در رفتار درست با كودكان نهفته است . اگر والدين با فرزندان خود دوست باشند، اگر خانواده كانون عطوفت و مهرباني باشد و همواره راستي و صداقت محور توجه قرار گيرد اگر با تخلف كودكان منطقي برخورد شود و بالاخره اگر والدين خود الگوي دروغ پردازي كودكان نباشند مشكلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت.
منبع ای رسانه
چهارشنبه 5/2/1386 - 0:54
بیماری ها
به اعتقاد دانشمندان، افرادي که يک بار الي سه بار در ماه گوشت ماهي مي خورند 40 درصد کمتر در معرض سکته مغزي ناشي از نارسائي خون به مغز قرار دارند.
بر طبق آخرين تحقيقات انجمن پزشکي امريکا، مصرف گوشت ماهي به مقدار فقط ماهي يک بار، خطر سکته مغزي را در مردان به مقدار قابل توجهي کاهش مي دهد.
اين تحقيقات نشان مي دهد افرادي که يک بار الي سه بار در ماه گوشت ماهي مي خورند 40 درصد کمتر در معرض سکته مغزي ناشي از نارسائي خون به مغز قرار دارند. اما مصرف بيش از اين مقدار تأثير خيلي زيادي ندارد.
يکي از محققين مي گويد: "ما مي دانستيم که افزودن ماهي به رژيم غذائي کار خوبي است ولي کشف اينکه مصرف مرتب مقداري ناچيز از گوشت ماهي و اسيدهاي چرب نوع امگا-3 تا اين حد مي تواند ريسک سکته مغزي را کاهش دهد برايمان شگفت آور بود."
اين تحقيقات نتيجه آزمايش بر روي 43000 مرد در طي 12 سال مي باشد. آزمايشات نشان مي دهد خوردن هر نوع ماهي قابل مصرف مي تواند چنين اثري داشته باشد. محققين دانشکده بهداشت عمومي شهر بوستون خواص مفيد ماهي را ناشي از خاصيت اسيدهاي چرب امگا-3 دانسته اند که باعث رقيق شدن خون مي شود. اين اسيدهاي چرب در گوشت ماهي وجود دارد
منبع isna
چهارشنبه 5/2/1386 - 0:51
دعا و زیارت
ياد خدا در همه كارها، به چه معناست و اين همه سفارش به آن براى چيست؟
در حديث مىخوانيم: براى هركارى «بسم اللّه» بگوييد، حتى سر سفره اگر نوع غذا را تغيير داديد «بسم اللّه» را تجديد كنيد.
اگر شما به يك كارخانه توجه كنيد، به تمام كالاها و توليدات خود، آرم و نشانه خود را مىزند. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، به همه ظرفهاى كوچك و بزرگ، حتّى كارتون و كاميونى كه مربوط به حمل و نقل است، نام و آرم خود را مىزند.
پرچم هر كشورى، هم روى ميز مديران آن كشور است، هم بالاى ساختمان ادارات و هم روى كشتى هايى كه از آن كشور به اطراف دنيا مىروند.
انسان خداپرست نيز تمام كارهايش، نام و آرام خدايى دارد؛ چه كوچك وچه بزرگ.
حضرت ابراهيمعليه السلام مىگويد: نمازم، عباداتم، زنده بودنم و مرگم براى پروردگار جهانيان است. «انّ صلاتى و نُسكى و مَحياىَ و مَماتى لِلّه رَبّ العالَمين»
قرآن به پيامبرصلى الله عليه وآله مىفرمايد: هم در آغاز كار، ياد پروردگارت باش: «اِقرأ بِاسمِ ربِّك» و هم پس از فراغت، كارى ديگر شروع كن كه در راه رضاى پروردگارت باشد، «فاذا فَرَغتَ فَانصَب و الى ربِّكَ فَارغَب»
سه شنبه 4/2/1386 - 11:9
دعا و زیارت
چه كنيم تا روح ما بزرگ و ظرفيّت ما زياد شود؟
حضرت علىعليه السلام به همام مىفرمايد: «عَظُمَ الخالِقُ فى أنفسِهم و صَغُر ما دون ذلك»يعنى چون خداوند در روح آنها عظمت دارد، غير خدا هرچه باشد كوچك جلوه مىكند. تا وقتى روى زمين هستيم، يك هكتار زمين براى ما بزرگ است، امّا اگر سوار هواپيما شديم هرچه هواپيما بالاتر برود، اين قطعه زمين براى ما كوچكتر مىشود.
اگر توجهى به پولهاى موجود در بانك بكنيم، سرمايه خود را ناچيز خواهيم ديد. اگر به تسبيح گفتن همه موجودات توجه داشته باشيم، گفتن چند «سبحان اللّه» را چيزى نمىدانيم. اگر به كتابخانههاى بزرگ و مهم دنيا نگاه كنيم، مطالعه چند كتاب ما را مغرور نخواهد كرد.
وقتى به امام سجادعليه السلام گفتند: چرا اينقدر عبادت مىكنى؟ فرمود: عبادت من كجا و عبادت علىّبن ابيطالب كجا!
خداوند در قرآن به پيامبرش مىگويد: يادى از سختىهاى انبياى گذشته كن تا سختىها براى تو آسان و سبك شود. آرى، اگر به پشت سر نگاه كنيم و راه رفته را ببينيم مغرور مىشويم، بايد به راه نرفته نظر دوخت تا به فكر رفتن بيفتيم.
سه شنبه 4/2/1386 - 11:1
دعا و زیارت
خدا كه به همه مَحرم است، پس چرا در نماز، مردان و زنان بايد خود را
بپوشانند؟
هميشه پوشيدن لباس به خاطر مَحرم و نامَحرمى نيست، بلكه گاهى پوشيدن لباس جنبه تكريم و ادب دارد. معمولاً افراد در خانه خود، لباس ساده مىپوشند ولى وقتى مهمان وارد خانه مىشود، به احترام مهمان، لباس كامل و مناسب مىپوشند و اگر قرار باشد در مجلس عروسى شركت كنند، لباس كاملترى بر تن مىكنند. اين تغيير لباسها، به خاطر ادب و احترام مهمانان مجالس است.
حضور در محضر خداوند در حال نماز نيز مقتضى پوشيدن لباس مناسب و كامل است.
سه شنبه 4/2/1386 - 10:56
دعا و زیارت
منبع سایت استاد قرائتی
چرا خداوند دست به آفرينش زده و اين همه موجود و از جمله انسان را آفريده
است؟
اگر دانشمند خوش بيانى سخن گفت، نبايد پرسيد چرا سخن گفتى؟! زيرا علم و بيان او اقتضا مىكند كه يافتههاى علمى خود را ارائه دهد. امّا اگر اين دانشمند با آن همه كمالات ساكت شد و يافتههاى خود را كتمان كرد، زير سؤال مىرود كه چرا نگفتى؟
خداوندِ قادر حكيم مهربان كه مىتواند از خاك، گندم و از گندم، نطفه و از نطفه انسانِ كاملى را بيافريند، اگر نمىآفريد جاى سؤال بود كه چرا قدرت خود را به كار نگرفتى و چيزى نيافريدى؟
سه شنبه 4/2/1386 - 10:42
آموزش و تحقيقات
آئين همسردارى
آيات
1 - مرد سرپرست خانواده:
«الرّجال قوّامون على النساء بما فضل اللَّه بعضهم على بعض» نساء، 34
مردان سرپرست و نگهبان زنانند به خاطر برترى هايى كه خداوند از نظر اجتماع براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است .
2 - همسر مايه آرامش:
«و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها» روم، 21
و از نشانههاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد.
3 - زن و مرد بمنزله لباس براى يكديگر:
«هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنّ» بقره، 187
آنها لباس شما هستند وشما لباس آنها هردو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد.
4 - معاشرت نيكو با همسران:
«فعاشروهن بالمعروف» نساء، 19
و با آنان به طور شايسته رفتار كنيد .
5 - رعايت عدالت با همسران:
«و ان خفتم الاّ تقسطوا فى اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلاث و رباع فان خفتم الاّ تعدلوا فواحدة» نساء، 3
و اگر مىترسيد كه به هنگام ازدواج با دختران يتيم عدالت را رعايت نكنيد پس با زنان پاك ازدواج نماييد دو يا سه يا چهار همسر و اگر مىترسيد عدالت را رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد .
6 - تساوى زن و مرد در كمالات انسانى:
«من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبة» نحل، 97
هركس كار شايستهاى انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالى كه مؤمن است او را به حياتى پاك زنده مىداريم .
7 - حفظ حقوق زن:
«للرجال نصيب ممّا ترك الوالدان و الاقربون و للنساء نصيب ممّا ترك الوالدان و الاقربون ممّا قلّ منه او كثر نصيباً مفروضاً» نساء، 7
براى مردان از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان از خود بر جاى مىگذارند سهمى است و براى زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان مىگذارند سهمى خواه آن مال كم باشد يا زياد اين سهمى است كه تعيين شده است .
8 - وظائف مرد نسبت به زن متخلّف و ناشزه:
اوّل موعظه، دوّم دورى از او در بستر، سوّم خشونت و شدّت عمل:
«و اللاّتى تخافون نشوزهنّ فعظوهنّ و اهجروهنّ فى المضاجع و اضربوهنّ» نساء، 34
و اما آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفتشان بيم دارند پند و اندرز دهيد و اگر مؤثر واقع نشد در بستر از آنها دورى نماييد وآنها را تنبيه كنيد .
9 - وظيفه مرد نسبت به زن هنگام جدايى:
«و اذا طلقّتم النساء فبلغن اجلهنّ فامسكوهنّ بمعروف اوسرّحوهنّ بمعروف و لا تمسكوهنّ ضراراً» بقره، 231
و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به آخرين روزهاى عدّه رسيدند يا به طرز صحيحى آنها را نگه داريد و يا به طرز پسنديدهاى آنها را رها سازيد وهيچگاه بخاطر زيان رساندن و تعدّى كردن آنها را نگاه نداريد.
10 - بهرهمند ساختن همسر با هديه مناسب هنگام جدائى:
«فمتعّوهنّ و سرّحوهنّ سراحاً جميلاً» احزاب، 49
آنها را به هديه مناسبى بهرهمند سازيد و به صورت شايستهاى رهايشان كنيد .
روايات
1 - ازدواج سنت پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله وسلم
قال رسول اللَّهصلى الله عليه وآله وسلم : «النكاح سنتى فمن رغب عن سنّتى فليس منّى».
ازدواج سنّت من است، هركس از اين سنّت اعراض كند از من نيست . (بحار / 103 / 220
سه شنبه 4/2/1386 - 10:36
دعا و زیارت
نماز و انتخاب دوست
در حديث است: يكى از بركات مسجد و نماز، پيدا كردن دوست خوب استانسان در زندگى اجتماعى خود نياز به دوست دارد و نقش مثبت يا منفى دوست در زندگى انسان بر كسى پوشيده نيست. مسجد بهترين مركز دوستيابى است.
كسانى كه به مسجد مىروند براى بندگى خدا مىروند. حيلهها و خودنمايىها را كنار مىگذارندو انسان مىتواند در ميان مردم مسجد، دوست خود را انتخاب كند.
اگر شخصى اهل نماز نبود، چرا با او دوست شويم؟ او كه با خدا قهر است، با من نيز دوست نخواهد بود. او كه الطاف خدا را فراموش مىكند، خدمات مرا هم فراموش خواهد كرد. او كه با مؤمنين وفادار نيست، چگونه اطمينان دارى با تو وفادار بماند؟
سه شنبه 4/2/1386 - 10:33