• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 619
تعداد نظرات : 415
زمان آخرین مطلب : 5643روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

چطور لپ‌تاپ‌ها کار می‌کنند؟

محبوب شدن لپ‌تاپ‌ها در بین افراد عجیب به نظر می‌رسد
این حقیقت که لپ‌تاپ‌ها با خواص زیادی که دارند از جهاتی نیز از رایانه‌های رومیزی کم می‌آورند باعث می‌شود که همه افرادی که هر روز با رایانه سر و کار دارند در مورد بهتر بودن آنها نسبت به رایانه‌های رومیزی شک کنند.
درست است که لپ‌تاپ‌ها قابل حمل هستند، باطری کمتری احتیاج دارند و سر و صدای کمتری نسبت به انواع رایانه‌های رومیزی تولید می‌کنند اما از سوی دیگر گفته می‌شود که لپ‌تاپ‌ها معمولا گرافیک و بلندگوهای بسیار ضعیفی دارند.
این تفاوت‌ها ممکن است به ظاهرا جزئی بیایند اما برای مصرف کننده‌ای که هر روز ساعت ها با آن سروکار دارد بسیار مشخص‌ است.
لپ‌تاپ‌ها در حالت کلی نسبت به رایانه‌های رومیزی قیمت بیشتری دارند. اما در عین حال، کاهش قیمت آنها هم پس از ارائه شدن مدل های جدیدتر حیرت انگیز است. اولین بار در ماه می سال 2005 بود که رکورد فروش لپ‌تاپ‌ها در مقابل رایانه‌های رومیزی شکسته شد و سازندگان رایانه‌های رومیزی پذیرفتند که محبوبیت لپ‌تاپ‌ها بیش از پیش شده است.
حال اینکه چطور ممکن است تمامی آن سخت افزارهایی که در رایانه‌های بزرگ رومیزی وجود دارد همگی در یک لپ‌تاپ کوچک جا بگیرد توضیحات مفصلی می‌طلبد. در حالت کلی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی سخت افزار و نرم افزارهای بسیار مشابهی دارند. اما تفاوت اصلی در آن است که چطور این سخت افزار در محیطی کوچک کنار هم قرار می‌گیرند.
اجزای لپ‌تاپ:
رایانه رومیزی تشکیل شده‌اند از : مادربورد,کارت ویدئو, هارد درایو و چندین قطعه دیگر که همگی در جعبه بزرگی که اصطلاحا "کیس" گفته می‌شود جا می‌گیرند. صفحه نمایش و صفحه کلید هم که با استفاده از سیم یا بدون سیم به "کیس‌ها" متصل می‌شوند و چه بخواهید و چه نخواهید فضای زیادی از میز در نهایت به خاطر انبوه سیم های متصل شده به این دستگاه رومیزی گرفته می‌شود.
لپ‌تاپ‌ها بسیار کوچکتر و سبکتر از رایانه‌های رومیزی هستند و اولین چیزی که در آنها به چشم می‌خورد صفحه تایپ آنهاست که حتی آن هم از انواع رومیزی بسیار کوچکتر است. به خاطر کوچک بودن اندازه لپ‌تاپ‌ها وسایل سخت افزاری این نوع رایانه باید سه خاصیت داشته باشد.
1- در محل کوچکی جا شود.
2- باتری را به شکل کنسروی مصرف کند
3- گرمای زیادی تولید نکند
معمولا بسته به بهتر بودن نوع این سخت افزارها و اینکه تا چه حد سه خاصیت بالا را دارند , قیمت لپ‌تاپ‌ها تفاوت می‌کند. گران و یا ارزان بودن لپ تاپها دقیقا بستگی به همین سه خاصیت دارد.
پردازشگر:
"سی پی یو" رایانه شما با سیستم عامل همکاری می‌کند تا رایانه شما به بهترین شکل کار کند و در واقع آن را کنترل می‌کند و به شکل مغز رایانه شماست.
معمولا این سی پی یوها حرارت زیادی تولید می‌کنند و به خاطر همین موضوع است که در رایانه‌های رو میزی فضای زیادی به فن و خنک کننده‌ها اختصاص داده می‌شود.از آنجایی که در لپ‌تاپ‌ها چنین امکانی وجود ندارد بنابراین سی پی یو در آنها:
1- در ولتاژ کمتر کار می‌کنند:
معمولا با پائین بودن ولتاژ در لپ‌تاپ‌ها پردازشگر آرامتر کار می‌کند تا گرمای کمتری تولید کند. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها زمانی که به برق متصل باشند در ولتاژ بالا هم کار می‌کنند
.
2- سوکت‌ها و سنجاقها و گیره‌های متصل به "مادر بورد" معمولا جای زیادی می‌گیرد. در انواع لپ‌تاپ‌ها این سوکتها به طور کامل برداشته شده است. به همین خاطر است که معمولا در لپ‌تاپ‌ها برداشتن پردازشگر از مادر بورد امکان پذیر نیست.
3- حالت آرامش و خواب دارد:
 زمانی که لپ‌تاپ شما استفاده نمی‌شود و برای مدتی شما آن را روشن گذاشته واز آن دور شده‌اید رایانه و سیستم عمل به شکلی با هم کار می‌کنند که سرعت "سی پی یو" شما کاهش پیدا کند
.
فن و خنک کننده:
لپ‌تاپ‌ها معمولا فن‌های بسیار کوچکی دارند و لوله‌های بسیار باریکی در آنها تعبیه شده است که گرما را از سی پی یو بیرون می‌برد. این ابزار معمولا در لبه لپ تاپها ساخته می‌شوند تا مسیر خارج شدن گرما کوتاه شود.
حافظه :
حافظه لپ‌تاپ می‌تواند به خاطر آرام کار کردن پردازشگرها مورد مطالعه بیشتر قرار بگیرد. در برخی از لپ‌تاپ‌ها حافظه را در نزدیکی سی پی یو قرار می‌دهند تا دسترسی به اطلاعات سریعتر باشد. برخی هم در محل های بزرگتر جا می‌گیرند تا اطلاعات در سطح پردازشگر و "مادر بورد" سریعتر حرکت کند.
همچون رایانه‌های شخصی،لپ‌تاپ‌ها هم "هارد دیسک" داخلی دارند که سیستم عامل و فایلهای اطلاعاتی را نگهداری می‌کند. در لپ‌تاپ‌ها اندازه این هارد دیسک ها بسیار کوچکتر از حالت عادی است و چرخش آن آرامتر است که سبب ایجاد گرمای کمتر و اتلاف باتری می‌شود.
صدا و تصویر:
 قسمت گرافیکی در واقع یک پردازشگر کوچک است که عملیات پخش تصویر را انجام می‌دهد. این قسمت نیز گرمای زیادی تولید می‌کند. در بیشتر لپ‌تاپ‌ها قسمت گرافیکی در مادر بورد واقع شده و یا آنکه به شکل خاص برای استفاده از لپ‌تاپ‌ها با سایزهای کوچک ساخته می‌شود.
 آنچه به طور یقین ثابت شده این است که گرافیک در لپ‌تاپ‌ها از رایانه‌های شخصی ضعیف‌تر است اما استفاده کنندگان معمولا متوجه این موضوع نمی‌شوند.
صفحه نمایش در لپ‌تاپ‌ها معمولا 12 تا 17 اینچی هستند و انواع گوناگونی دارند که هر روزه با اختراع انواع جدید تفاوت می‌کنند.
انرژی :
لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی هر دو با برق کار می‌کنند. هر دو باتری دارند تا بتوانند ساعت و تاریخ را به طور مرتب بروز کنند. بر خلاف انواع رومیزی، لپ‌تاپ‌ها می‌توانند با استفاده از باتری و بدون برق چندین ساعت روشن بماند که البته به نوع باتری بستگی دارد
..
باتری‌های مختلفی برای انواع لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود که بستگی به قیمت شان متنوع هستند. بسیاری از سازندگان باتری‌ها مدعی اند که باتری‌ها تا 5 ساعت مداوم کار می‌کنند. اما این موضوع دقیقا بستگی به آن دارد که از لپ‌تاپ چه استفاده‌ای می‌شود.
تاریخچه لپ‌تاپ:
حدود سال 1970 "آلان کی" مردی که در شرکت زیراکس کار می‌کرد تصمیم گرفت رایانه‌ای بسازد که بدون احتیاج به انواع سیم کار کند. این نوع رایانه گرچه هرگز مشهور نشد اما اولین جرقه‌ای بود که باعث شد فکر ساخت لپ‌تاپ‌ها به انسان خطور کند.
سال 1979 اولین رایانه قابل حمل ساخته شد. این رایانه 340 کیلو بایت حافظه داشت و "ناسا" آن را که حدود 800 دلار قیمت داشت و سنگین بود را برای پروژه‌های فضایی به کار گرفت.
این لپ‌تاپ به عنوان اولین نوع رایانه قابل حمل معرفی شد تا اینکه در سال 1986 شرکت آی بی ام اولین لپ‌تاپ حرفه ای را وارد بازار ساخت که 256 کیلو بایت حافظه داشته و دو درایو دیسکت فلاپی با صفحه نمایش تخت داشت و مودم داخلی برای آن تعبیه شده بود.
این لپ‌تاپ حدود 5.4 کیلوگرم وزن داشت و به قیمت 3500 دلار به فروش می‌رسید توانست نام خود را به عنوان اولین لپ‌تاپ ثبت کند
سه شنبه 18/4/1387 - 9:48
دانستنی های علمی
آرزوهای ویکتور هوگو
 
**********************************
اول از همه برایت آرزومندم که عاشق شوی،
و اگر هستی، کسی هم به تو عشق بورزد،
و اگر اینگونه نیست، تنهائیت کوتاه باشد،
و پس از تنهائیت، نفرت از کسی نیابی.
آرزومندم که اینگونه پیش نیاید، اما اگر پیش آمد،
بدانی چگونه به دور از ناامیدی زندگی کنی.

****

برایت همچنان آرزو دارم دوستانی داشته باشی،
از جمله دوستان بد و ناپایدار،
برخی نادوست، و برخی دوستدار
که دستکم یکی در میانشان
بی‌تردید مورد اعتمادت باشد.

****


و چون زندگی بدین گونه است،
برایت آرزومندم که دشمن نیز داشته باشی،
نه کم و نه زیاد، درست به اندازه،
تا گاهی باورهایت را مورد پرسش قرار دهد،
که دستکم یکی از آن‌ها اعتراضش به حق باشد،
تا که زیاده به خودت غرّه نشوی.

****
و نیز آرزومندم مفیدِ فایده باشی
نه خیلی غیرضروری،
تا در لحظات سخت
وقتی دیگر چیزی باقی نمانده است
همین مفید بودن کافی باشد تا تو را سرِ پا نگه‌دارد.

****

همچنین، برایت آرزومندم صبور باشی
نه با کسانی که اشتباهات کوچک می‌کنند
چون این کارِ ساده‌ای است،
بلکه با کسانی که اشتباهات بزرگ و جبران ناپذیر می‌کنند
و با کاربردِ درست صبوری‌ات برای دیگران نمونه شوی.
****
و امیدوام اگر جوان هستی
خیلی به تعجیل، رسیده نشوی
و اگر رسیده‌ای، به جوان‌نمائی اصرار نورزی
و اگر پیری، تسلیم ناامیدی نشوی
چرا که هر سنّی خوشی و ناخوشی خودش را دارد
و لازم است بگذاریم در ما جریان یابند.

****
امیدوارم سگی را نوازش کنی
به پرنده‌ای دانه بدهی، و به آواز یک سَهره گوش کنی
وقتی که آوای سحرگاهیش را سر می‌ دهد.
چرا که به این طریق
احساس زیبائی خواهی یافت، به رایگان.

****
امیدوارم که دانه‌ای هم بر خاک بفشانی
هرچند خُرد بوده باشد
و با روئیدنش همراه شوی
تا دریابی چقدر زندگی در یک درخت وجود دارد.

****
بعلاوه، آرزومندم پول داشته باشی
زیرا در عمل به آن نیازمندی
و برای اینکه سالی یک بار
پولت را جلو رویت بگذاری و بگوئی: «این مالِ من است»
فقط برای اینکه روشن کنی کدامتان اربابِ دیگری است!

****
و در پایان، اگر مرد باشی، آرزومندم زن خوبی داشته باشی
و اگر زنی، شوهر خوبی داشته باشی
که اگر فردا خسته باشید، یا پس‌فردا شادمان
باز هم از عشق حرف برانید تا از نو بیاغازید
سه شنبه 18/4/1387 - 9:44
کامپیوتر و اینترنت

تنظیمات بهتر برای ویندوز XP

صفحه كلید:
اغلب استفاده از كلیدهای كاربردی صفحة كلید به جای ماوس، از لحاظ رسیدن سریعتر به هدف، عقلانی تر و منطقی تر به نظر هستند:
- كلید ویندوز = برای نمایش و بازكردن منوی استارت
- كلید ویندوز + D = تمام پنجره ها را minimize و درصورت فشار دادن مجدد maximize می كند.
- كلید ویندوز + E = باز كردن Windows Explorer
- كلید ویندوز + F = نمایش و بازكردن صفحة Search
- كلید ویندوز +STRG+F = جستجو برای نمایش كامپیوتر
- كلید ویندوز +F1 = نمایش Help center و Support center
- كلید ویندوز + R = Run
- كلید ویندوز + Pause = مشخصات سیستم
- كلید ویندوز + L = پارك سیستم
- كلید ویندوز + U = بازكردن Utility Manager
- كلید ویندوز + Q = تعویض كاربر
ظرفیت هارد دیسك
ویندوز XP پس از نصب استاندارد، فضایی بیش از 5/1 گیگا بایت از هارد را اشغال می كند. شما با چند تغییر می توانید چند صد مگا بایت را به راحتی از ظرفیت درایو آزاد كنید.
برای این كار باید حالت Standby را غیر فعال كنید. این عملكرد در ویندوز XP ، فایل hiberfil.sys در فهرست اصلی را در پارتیشن سیستم قرار می دهد. این موضوع باعث می شود كه پس از نصب سیستم، حجمی معادل چند صد مگا بایت از ظرفیت هارد اشغال شود. اگر به عملكرد Standby احتیاجی ندارید، آن را با دستور زیر، غیر فعال كنید:
Start>Settings>Control Panel>Power Options>System Standby
و بعد تیك جلوی “ Standby activate” را بردارید.
Refresh سیستم:
Refresh سیستم در ویندوز XP ، در طی زمان احتیاج به یك فضای قابل توجه در حافظة هارد دارد. این عملكرد توسط فرمان زیر انجام می پذیرد:
Start>Settings>Control Panel>System>System re-Stablishment
همة درایوها را توسط قراردادن تیك جلوی آنها غیر فعال كنید. توجه داشته باشید كه این تنظیم فقط باید توسط كاربرهای متبحر انجام شود. به عنوان مثال، هنگام نصب اشتباه یك برنامه یا یك درایو، به راحتی امكان دوباره سازی وضعیت قبلی وجود ندارد.
پاك سازی و مرتب سازی هارد از فایلهای زائد
با استفاده از ابزار پاك سازی اطلاعات، می توانید فایل های زائد و اضافی را پاك كنید. درایوی را كه می خواهید مرتب سازی كنید، انتخاب و گزینه های مورد نظر را فعال كنید. این ابزار را تحت آدرس زیر می توانید پیدا كنید:
Start>Programs>Accessories>Tools>Disk Clean Up
در كنار مرتب سازی هارد، می توانید كارهای دیگری را نیز برای سیستم عامل خود انجام دهید.
نمایش گروهی
برای اینكه بتوان همة فایلهای موجود را به صورت یك فهرست در Windows Explorer نمایان ساخت، به ترتیب زیر عمل كنید:
از طریق منوی View وارد قسمت Arrange Symbol شوید و
Arrange by Type را فعال كنید.
WinZip
از زمان پیدایش ویندوز Me این امكان وجود دارد كه بدون هیچ ابزار اضافی مثل WinZip بتوان آرشیوهای فشرده سازی شده را باز كرد. ویندوز XP این آرشیو را به عنوان یك پوشه نشان می دهد كه ایجاد یا پیوست فایل ها یا از طریق كلید راست ماوس انجام می شود (Send to) یا همانند یك پوشة نرمال كامل روی آن دو بار كلیك كنید. با این حال، این سیستم یك ایراد مهم دارد:
در كامپیوترهای با سرعت پایین، عمل Zip به عنوان ترمزی برای سرعت سیستم به حساب می آید. اگر شما با یك PC با سرعت پایین كار می كنید، توصیه می شود كه این عملكرد را غیر فعال كنید، از طریق Start>Run خط فرمان را باز كنید و در سطر فرمان دستور regsvr32 /U zipfldr.dll را تایپ كنید. پس از تایید توسط كلید OK پیغامی ظاهر می شود كه عمل غیر فعال كردن با موفقیت انجام پذیرفته است و بعد شما آنرا با OK می بندید. برای فعال كردن دوباره این عملكرد، در همان مسیر قید شده در سطر فرمان دستور regsvr32 zipfldr.dll را وارد كنید. بعد همه چیز دوباره به حالت اولیه خود بر می گردد

 

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:42
کامپیوتر و اینترنت

 

آشنایی با برنامه Acrobat Reader ( بخش دوم )

مرور سند با Bookmarkها، Thumbnailها، Linkها و گفتارها(Articles)

Acrobat Reader به شما اجازه با استفاده از Bookmarkها،Thumbnailها، Linkها(كه شما ره به مكان خاص از پیش تعیین شده منتقل می كند) و Articleها(نخهای الكترونیكی كه شما را در طول سند منتقل می كند) به شما این امكان را می دهد كه به یك مكان خاصی از سند بروید.

برای مرور بااستفاده از Bookmarkها:

پالت Bookmark را فعال كنید. برای این كار گزینه Show Bookmarks را از منوی Window انتخاب كنید و یا بر روی برگه Bookmarks كنار صفحه كلیك كنید.

برای رفتن به موضوع خاص با استفاده از Bookmark بر روی iconها و یا متن روی پالت كلیك كنید.

نكته: كلیك كردن بر روی Bookmark ممكن است در عوض اینكه شما را به یك مكان از سند منتقل كند عملی را انجام دهد مانند پخش یك فیلم كه این به نحوه ایجاد Bookmarkبستگی دارد.

در صورتی كه Bookmarksانتخاب شده باشد آن به صورت پررنگ است در این حالت اگر Navigate pane مخفی است كافی است از نوار فرمان دكمه Show/Hide Navigation Pane را كلیك كنید تا آن نمایان شود.

در Bookmark هر عنوان می تواند زیر شاخه هایی داشته باشد در این حالت قبل از نام آن علامت + (Windows) ویا علامت مثلث (Mac OS) قرار دارد كه به كلیك بر آن می توانید زیر شاخه های آن را مشاهده كنید.

برای مرور سند با استفاده از Thumbnail:

پالت thumbnail را فعال كنید. برای این كار گزینه Show Thumbnail را از منوی Window انتخاب كنید و یا بر روی برگه Thumbnail كنار صفحه كلیك كنید.

یكی از موارد زیر را انجام دهید:

برای مشاهده یك قسمت دیگر از صفحه فعلی، مكان نما را بر روی thumbnail انتخاب شده حركت دهید تا زمانی كه مكان نما به ابزار Hand تغییر شكل دهد سپس جعبه را به جای مورد نظر بكشید.رای رفتن به یك صفحه دیگر بر روی thumbnsil صفحه مورد نظر كلیك كنید.

شكل زیر Acrobat Reader را در حالی كه برگه Thumbnails انتخاب شده نشان می دهد.

برای دنبال كردن یك Link:

ابزار Hand ، ابزار zoom و یا ابزار انتخاب(selection) را انتخاب كنید

مكان نما را برروی ناحیه link ببرید تا نشانگر به دست با انگشت اشاره تبدیل شود(در صورتی كه link به web باشد كنار اشاره گر یك علامت + نمایان می شود). سپس بر روی آن كلیك كنید.

نكته: كلیك كردن بر روی Link ممكن است در عوض اینكه شما را به یك مكان از سند منتقل كند عملی را انجام دهد مانند پخش یك فیلم كه این به نحوه تعریف Linkبستگی دارد.

برای خواندن یك گفتار(Article):

یكی از موارد زیر را انجام دهید:

پالت Article را فعال كنید. سپس بر روی article مورد نظر دو بار كلیك كنید و شروع به خواندن كنید.

ابزار Hand را انتخاب كنید. سپس بر روی گفتار مورد نظر كلیك كنید و یا با نگه داشتن كلید Ctrl(Windows) یا Option(Mac OS) و كلیك بر روی هر جایی از گفتار كه می خواهید بخوانید، می توانید شروع به خواندن آن كنید.

مكان نما به مكان نمای follow article تبدیل می شود. یكی از موارد زیر را برای مرور در طول article انجام دهید:

برای رفتن به صفحه بعد كلید Enter را فشار دهید یا اینكه كلیك كنید.

برای رفتن به صفحه قبل كلید Shift + Enter را فشار دهید یا اینكه با فشار دادن كلید Shift كلیك كنید.

برای رفتن به ابتدای article كلید Ctrl(Windows) یا Option(Mac OS) را فشار دهید و سپس كلیك كنید.

برای خازج شدن از article قبل از آنكه به انتهای آن برسید كلیدهای Ctrl + shift(Windows) یا Option + shift(Mac OS) را فشار دهید و كلیك كنید.

وقتی به انتهای article رسیدید مكان نما به تغییر شكل می دهد. كلید Enter را فشار دهید یا كلیك كنید تا به صفحه ای كه قبل اینكه شما شروع به خواندن كنید نمایش داده شده بود برگردید.

بازبینی آنچه قبلآ مشاهده كرده اید

یكی از موارد زیر را انجام دهید:

رای بازبینی دوباره سند PDF تان برای رفتن به هر گام قبلی بر روی دكمه Go to previous view كلیك كنید یا از منوی document گزینه Previous را انتخاب كنید یا برای رفتن به گامهای جلوتر بر روی دكمهview Go To Next كلیك كنید و یا از منوی document گزینه Next page را انتخاب كنید.

برای بازبینی یك سند PDF گزینه Go to Previous Document از منوی document را انتخاب كنید تا به سند قبلی كه مشاهده كرده بودید بروید این كار را می توانید با نگه داشتن shift دكمه Go to previous view را كلیك كنید. برای رفتن به جلو زا منوی document گزینه Go to Next Document را انتخاب كنید و یا با نگه داشتن shift بر روی دكمهGo to Next view كلیك كنید. در صورتی كه سند مورد نظر بسته شده باشد Acrobat Reader آن را باز خواهد كرد.

تبدیل مستندات Word به مستندات Acrobat

برای تبدیل مستندات word به PDF ابتدا باید فایل مود نظر را به فایل postscriptتبدیل بشود سپس فایل postscript بدست آمده با استفاده از نرم افزار Adobe Acrobat Distiller به فایل PDF تبدیل می شود.

تبدیل مستندات Word به Postscript

برای تبدیل مستندات Word و یا هر نرم افزار دیگر به postscript كافی است كه سند مورد نظر را در فایل Print كنید برای این كار ابتدا باید یك درایور چاپگر بر روی Windows خود نصب كنید توجه كنید كه لازم نیست حتمآچاپگر داشته باشید. بیشتر درایورهایی كه همراه با CD سیستم عامل Windowsوجود دارند قابلیت تولید فایلهای Postscriptای كه قابل خواندن توسط Distiller است را دارند(حداقل چند تایی را كه من به طور اتفاقی انتخاب كردم این طور بود) توجه كنید كه در هنگام نصب چاپگر در كادری كه از شما پورت چاپگر سوال می شود File را انتخاب كنید. شكل زیر این كادر محاوری را نشان می دهد(Windows 2000).

من خودم از درایور استاندارد Adobe(Adobe PS Generic PostScript Printer) استفاده می كنم.

حالا كه چاپگر را نصب كردیم می توانیم سند مورد نظرمان را درون فایلی با پسوند ps ذحیره كنیم بعد می توانیم آن را به PDFتبدیل كنیم. اعمال زیر را انجام دهید(برای نمونه در Microsoft Word XP).

از منوی فایل گزینه Print را انتخاب كنید.

كادر محاوره ای Print باز می شود. اطمینان حاصل كنید كه چاپگر مورد نظرتان انتخاب شده باشد سپس بر روی ok كلیك كنید.

نام فایل مورد نظر را با پسوند ps تایپ كنید سپس ok را كلیك كنید.

نكته: پسوند ps را تنها به این خاطر تایپ می كنید كه بتوانید این فایل را تنها با دوبار كلیك كردن بر روی iconاش به PDF تبدیل كنید اگر این پسوند را به دلایلی انتخاب نكردید می توانید فایل مورد نظر را از منوی File برنامه Adobe Acrobat Distiller باز كنید.

Adobe Acrobat Distiller

Adobe Acrobat Distiller نرم افزاری است كه برای تبدیل فایلهایPostscript به فایلهای PDFاستفاده می شود، برای اجرا كردن Distiller به 16 مگابایت حافظه احتیاج دارید ( 32 مگابایت حافظه توصیه می شود).

تبدیل فایل Postscriptبه فایل PDF

همانطور كه قبلآ هم اشاره كردم اگر فایل postscript مورد نظر دارای پسوند ps باشد كافی است كه بر روی آن دو بار كلیك كنید و در هر صورت می توانید فایل مورد نظر را از منوی File با انتخاب گزینه open باز كنید.

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:41
محبت و عاطفه

عصر جدید

ما
در عصر احتمال بسر میبریم
در عصر شک و شاید
در عصر پیش بینی وضع هوا
از هر طرف که باد بیاید
در عصر قاطعیت تردید
عصر جدید
عصری که هیچ اصلی
جز اصل احتمال، یقینی نیست
اما من
بی نام تو
       حتی
          یک لحظه احتمال ندارم
چشمان تو
عین الیقین من
قطعیت نگاه تو
                   دین منست
من از تو ناگزیرم
من
بی نام ناگزیر تو می‌میرم
         
       (قیصر امین پور)
سه شنبه 18/4/1387 - 9:40
بیماری ها
 

خرما از ابتلا به فقر آهن پیشگیری می‌كند

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، با بیان این مطلب، افزود: خرما در گروه میوه‌ها قرار دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
وی با بیان این كه هر یكصد گرم خرمای تازه حاوی 250 كیلوكالری انرژی است، افزود: عمده‌ترین مواد تشكیل دهنده خرما را كربوهیدراتها تشكیل می‌دهند؛ به طوری كه 67 درصد از اجزای تشكیل دهنده خرما را كربوهیدرات‌ها به ویژه ساكاروز و فروكتوز تشكیل می‌دهد.
نقیایی همچنین 5/2 درصد پروتئین، ‌5/7 گرم فیبر خوراكی، ‌یك میلی‌گرم آهن، پتاسیم، ‌ویتامین A ، ‌بتاكاروتن، ‌41 میلیگرم كلسیم، ‌57 میلیگرم فسفر را از دیگر اجزای تشكیل دهنده خرما عنوان كرد و یادآور شد: خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراكی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان كولون و نیز كاهش چربی‌های خون موثر است.
وی تصریح كرد: ‌امروزه خرما در پیشگیری از فقر آهن موثر شناخته شده است، چرا كه میزان آهن موجود در خرما در هر یكصد گرم به یك میلیگرم می‌رسد كه این مقدار نسبت به سایر مواد غذایی مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.
نقیایی با اشاره به مقدار پتاسیم موجود در خرما اظهار كرد: به همین دلیل مصرف خرما، بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز بهبود می‌بخشد.
وی با بیان این كه خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاكاروتن است، افزود: ‌ویتامین A موجود درخرما از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌كند.
این كارشناس تغذیه در پایان با تاكید بر ارزش غذایی این ماده غذایی،‌ خرما را بهترین ماده غذایی هنگام شروع افطار در ماه رمضان دانست و خاطرنشان كرد: ‌از آنجایی كه خرما دارای كالری زیادی است، مصرف بی رویه این ماده غذایی نیز توصیه نمی‌شود، چرا كه می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:39
دانستنی های علمی

جمله هایی از بزرگان.

كودك سرمشق انسان است ..
خوشبخت كسی است كه قادر است به علل چیزها پی ببرد..
بهترین چیز این است كه خودت باشی شكوهمند ساده و صادق.
تجربه نامی است كه انسان برروی اشتباهات خود میگذراد.
آن كس كه خطاهای كوچك را اصلاح نمی كند بر خطاهای بزرگ نیز كنترل نخواهد داشت.
اولین وظیفه انسان چیست؟پاسخ آن كوتاه است اینكه خودش باشد.
هیچ كاری را به اندازه خوشی و شادی دست كم نگرفته ایم.
آن كسی كه آرزوهایی در سر دارد اما هیچ اقدامی برای رسیدن به آن نمیكند طاعون پرورش میدهد.
كسی كه میترسد تاس بیندازد شش هم نمیاورد.
تحمل زخم های كهنه باعث ایجاد زخم های جدید میشود.
شهامت یعنی مقاومت در برابر ترس وتسط بر آن نه مقدان ترس.
برای اینكه احساس شجاعت كنید طوری رفتار نمایید كه انگار شجاع هستید و شجاعت یقینا جایگزین ترس خواهد شد.

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:39
بیماری ها
فواید گریه كردن

 
اشك مایعی است كه با فرآیند ایجاد اشك در چشمها تولید میگردد. وظایف اشك شامل تمیز كردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی كردن چشمها، لغزنده كردن چشمها برای حركت آسان كره چشم و پلك ها، جلوگیری ازخشك شدن چشم ها و پلك ها ، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس میباشد. فقدان اشك باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی در چشمها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجاد زخم در قرنیه، عفونت های مكرر و شدید چشم ها، خشكی چشم ها و در نهایت منجر به نابینایی می گردد.
فیلم (پرده) اشك از سه لایه مجزا تشكیل یافته است:
1-لایه موكوس(mucous): داخلی ترین لایه فیلم اشك میباشد. چسبناك و لزج بوده و از موسین تشكیل یافته است. این لایه توسط سلولهای ملتحمه و قسمت داخلی پلك ها ترشح میشود. این لایه قرنیه را میپوشاند تا یك لایه آبگریز برای پخش و گسترش یكنواخت لایه آبی فراهم آید. این لایه فیلم اشك را روی سطح چشم می چسباند. بدون این لایه، فیلم اشك بصورت قطره های ریز در خواهد آمد.
2-لایه آبی(aqueus):آبكی بوده و 90 درصد فیلم اشك را تشكیل میدهد. حاوی آب و دیگر مواد نظیر پروتئین های لاكتوفرین، لیزوزیم و لیپوكالین، الكترولیت ها، آنتی اكسیدانها و برخی ویتامینها میباشد. این لایه عمدتا توسط غدد اشكی ترشح میشود. وظایف این لایه شامل: اكسیژن رسانی به سطح چشم، مبارزه با عفونت توسط آنتی بیوتیك های طبیعی (لیزوزیم و لاكتوفرین)، صاف كردن سطح چشم، شستن چشمها ازسلولهای مرده، گردوغبار، مواد محرك و حساسیت زا است.
3-لایه (چربی) لیپید(lipid): این لایه روغنی است و خارجی ترین لایه فیلم اشك را تشكیل میدهد. این لایه توسط غدد میبومین(meibomian) كه در لبه پلك ها ی فوقانی و تحتانی واقع میباشند ترشح میشود. این لایه با ایجاد یك حایل آبگریز از تبخیر لایه اصلی فیلم اشك (لایه آبی) جلوگیری میكند. وظایف دیگر این لایه شامل: افزایش كشش سطحی و جلوگیری از سر ریز شدن اشك از پلك ها و لغزنده كردن چشم و تسهیل عمل بازو بسته كردن پلك ها میباشد.
  
 
غدد اشكی(lacrimal glands):
www.hamtaraneh.com
غدد اشكی در گوشه خارجی چشمها و پشت پلك های فوقانی قرار گرفته اند. غدد اشكی هر كدام به اندازه یك بادام بوده و 2 سانتی متر طول دارند. مایع اشكی از طریق 6-12 مجاری كوچك ترشحی به فضای میان چشم و پلك فوقانی وارد میگردد. با هر بار باز و بسته كردن چشم ها اشك ازمجاری ترشحی غدد اشكی مكیده شده و به سمت مجرای اشكی-بینی كه به صورت دو سوراخ بسیار ریز در گوشه داخلی چشمها قرار گرفته هدایت میگردد. در انتها اشك به كیسه اشك و سپس به حفره بینی می ریزد. به همین علت است كه هنگام گریه كردن ممكن است دچار آبریزش بینی گردید.
 
انواع اشك:  
1-اشك پایه (basal tears): درچشمان پستانداران سالم قرنیه پیوسته (24 ساعته) توسط اشك های پایه خیس و تغذیه میگردد. این اشك باعث لغزنده شدن چشم ها و شستشوی چشمها از ذرات خارجی میگردد. مایع اشك حاوی آب+موسین+چربی ها+لیزوزیم+لاكتوفرین+لیپوكالین+ایمنوگلوبولین ها+گلوكز+سدیم كلراید+كلراید پتاسیم+آنتی اكسیدان ها+برخی ویتامینها میباشد.
2-اشك رفلكس(reflex tears):هر چزی كه باعث تحریك و یا خشك شدن چشم شود، میتواند تولید این نوع اشك را افزایش دهد.این نوع اشك بطورغیرارادی و در پاسخ به مواد محرك چشم نظیر ذرات خارجی،گردوغبار،آلرژن ها،پاتوژن ها و مواد محرك دیگری همچون بخارات پیاز،گاز اشك آور و افشانه فلفل ترشح میگردد.این اشك ها سعی میكنند تا مواد محرك و آزاردهنده را از چشم ها پاك كنند.باد شدید و نور شدید خورشید نیز میتواند باعث تولید اشك رفلكس گردند.این اشك بیشتر آبكی بوده و از لیزوزویم و ایمنوگلوبولین بیشتری برخورداراست.
3-اشك احساسی و یا گریه(emotional tears/crying): این اشك هنگام احساساتی شدن انسان ها (استرس هیجانی ) و یا احساس درد فیزیكی ترشح میگردد. آغازگرهای هیجانی این نوع اشك معمولا خشم، اندوه، شادی، ترس، شوخ طبعی و ناكامی میباشند. تركیبات شیمیایی این نوع اشك با تركیبات دو اشك قبلی متفاوت است. اشك احساسی حاوی هورمونها و پروتئین های بیشتری میباشد. این اشك حاوی هورمونهای پرولاكتین، هورمون رشد، آدرنوكورتیكوتروپین، آندروفین و فلز منگنز میباشد.

نكات جالب درباره اشك و گریه :
1-به غیر از انسانها برخی معتقدند فیل ها و گوریل ها نیز میتوانند گریه كنند اما نه به پیچیدگی گریه انسانها. حیوانات دیگر اغلب هنگام درد كشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشمها و یا خشك شدن چشمها دچار اشك ریزش میشوند. حیوانات (به ویژه نوزادان آنها) بصورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه میكنند بدون تولید اشك.
2-غدد اشكی روزانه در حدود 2 قاشق پر چایخوری اشك تولید میكنند.
3-هر پلك زدن (باز و بسته كردن چشم) در حدود 100-150 میلی ثانیه بطول می انجامد. انسانها بطور متوسط هر 2 تا 10  ثانیه یكبار و 10 بار در دقیقه پلك میزنند.
4-شور بودن اشك عمدتا به علت وجود كلراید سدیم و پتاسیم در اشك میباشد. میزان نمك موجود در اشك با میزان نمك پلاسمای خون برابراست.
5-از آنجایی كه جنین نیز در درون رحم قادر به گریه كردن است بنابراین گریه كردن نمیتواند یك رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، فرآیند اجتماعی شدن، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی میتوانند در شكل بیان گریه تعیین كننده باشند.
6-PH اشك اندكی قلیایی و خود اشك ترش و شور مزه میباشد.
7-سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی نیز میتواند باعث اشك ریزش گردند.
8-گریه كردن در برخی فرهنگها عملی كودكانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظارعمومی تقبیح میگردد.
9-علت اشك ریزش هنگام خمیازه كشیدن و یا خندیدن وارد شدن فشار به غدد و كیسه اشكی میباشد. علت دیگر آن میتواند این مسئله باشد كه غدد اشكی تحت كنترل سیستم عصبی خود مختار میباشند. این سیستم عصبی تمام كاركردهای غیرارادی را كنترل می كند. هنگامی كه این اعصاب تحریك میشوند (هنگام خمیازه) غدد اشكی نیز اندكی تحریك میگردند.
10-بسیاری از افراد به علت مبتلا بودن به خشكی چشم قادر به گریه كردن نمیباشند. اما دراختلال دیگری كه در پی آسیب به مغزایجاد میگردد فرد مبتلا ممكن است بطور مداوم برای ساعتها بدون علت گریه كند.
11-علت سوزش و اشك ریزش چشمها هنگام خرد كردن پیاز به علت وجود آنزیمها و آمینو اسید سولفوكساید موجود در سلولهای پیاز میباشد. آمینو اسید سولفوكساید توسط آنزیمهای پیاز به سولفینیك اسید تبدیل میشود، كه بسیار ناپایدار بوده و فورا به گازی فرار تبدیل میگردد. هنگامی كه این گاز با آب درون چشم (اشك) تركیب میگردد تولید اسید سولفوریك ملایمی را میكند كه باعث سوزش و اشك ریزش میشود. با افزایش تولید اشك بدن سعی میكند تا اسید سولفوریك را رقیق و از چشمها بشوید. برای جلوگیری از سوزش و اشك ریزش چشمها هنگام خرد كردن پیاز به توصیه های زیر عمل كنید:
* دستان خود وپیاز را قبل از خرد كردن با آب خیس كنید تا گاز متصاعد شده با، آب روی دستها و پیاز واكنش نشان دهد نه با اشك چشمها.
* تنها با دهان خود تنفس كنید. عمل دم گازها را به درون ریه كشانده و عمل بازدم نیز باعث پراكنده شدن گاز میشود.
* از چاقوی تیز برای بریدن و خرد كردن پیاز استفاده كنید تا سلولهای كمتری در پیاز دچار پارگی شوند.
* قبل از خرد كردن پیاز آن را نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. چراكه كاهش دما فعالیت آنزیمهای پیاز و انتشار گاز را كاهش میدهد.

علل گریه كردن:
1-نوزادان از گریه به عنوان ابزار بقا استفاده میكنند. گریه كودكان یك وسیله ارتباطی با مادر بوده و از طریق آن طلب كمك میكنند. علل اصلی گریه نوزادان گرسنگی، پوشك خیس، كثیف و یا نامناسب، نیاز به تماس بدنی و نوازش، درد ناشی از گاز معده و روده، سرما و گرمای شدید، كسالت و بی حوصلگی، استرس، محیط پر ازدحام، درد و جلب توجه میباشد.
2-علل گریه در افراد بزرگسال عمدتا شامل غم و اندوه(49%)، شادی و خوشی(21%)، خشم(10%)، همدردی(7%)، اضطراب(5%) و ترس(4%) میباشد.
3-انسان ها برای تحت تاثیر قرار دادن و برانگیختن احساسات و ترحم دیگران نیز متوسل به گریه میشوند.

فواید گریه كردن:
1-هنگامی كه ما دچار استرس هیجانی می شویم، مغز وبدن ما شروع به تولید تركیبات شیمیایی و هورمونهای خاصی میكند. گریه كردن كمك میكند تا این تركیبات شیمیایی زائد كه نیازی به آنها نیست از بدن حذف گردند.
2-اشكهای احساسی در واقع مواد سمی ای كه در پی استرس هیجانی در خون تجمع می یابند را از بدن دفع میكند.
3-اشكهای احساسی سطح منگنز بدن را كاهش میدهند. این مواد معدنی بروی خلق و خو تاثیر مستقیم میگذارد. غلظت منگنز اشك احساسی 30 برابر بیشتر از منگنز موجود در سرم خون است.
4-اشك احساسی نسبت به اشك پایه و رفلكس حاوی 24 درصد پروتئین آلبومین بیشتری میباشد.
5-گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی  و محصولات زائد بدن میشود.
6-گریه یك مكانیسم رایگان، طبیعی و قدرتمند برای كنار آمدن با درد، استرس و اندوه میباشد.
7- هورمونهایی كه پس از استرس در بدن انباشته میشوند به حد سطح سمی رسیده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیولوژیكی میشوند. اشك های احساسی به عنوان دریچه اطمینان برای قلب عمل میكنند.
8-تركیباتی كه حین استرس در بدن تجمع می یابد با اشك خارج میگردند. همین امر باعث كاهش استرس میگردد. این مواد شامل آندورفین (lucine-enkephaline )، كه در كنترل درد موثر است، پرولاكتین كه در تنظیم تولید شیر نقش دارد، و آدرنوكورتیكوتروپین (ACTH) كه  یك نشانگر مهم استرس است، میباشند. سركوب گریه و اشك باعث افزایش استرس میگردد.
9-نه تنها گریه باعث ارتقای سطح سلامتی فرد میشود بلكه در افزایش حس تعلق در گروه نیز تاثیر گذاربوده و موجب افزایش حضور و دخالت دیگران در تامین رفاه فرد میشود. اشك ها یك روش موثر در ایجاد ارتباط بوده و در برانگیختن حس همدردی و دلسوزی سریعتر ازهر ابزار دیگری عمل میكنند. گریه بطور موثری بازگو كننده آنست كه شما در مورد یك دلمشغولی خاص صادق و بی ریا بوده و در كنار آمدن با آن مشكل مضطرب میباشید.
10-گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است.
11-گریه در كاهش و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با استرس موثر میباشد.
12-خنده و گریه دو ابزار كارآمد دركاهش استرس و رهایی ازاحساسات منفی میباشند.
13-هنگامی كه گریه سركوب میشود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز میكنند.
14- به باور دانشمندان سركوب و امتناع از گریه كار معقولی نیست. اما برخی افراد كه پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناكامیهای كوچك فورا شروع به گریستن میكنند، باید به روانشناس مراجعه كنند. چراكه معمولا علت اصلی این نوع گریه ها اعتماد بنفس پایین و یا مشكلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد.
15-انسان ها پس از گریه كردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری میكنند و در واقع سبك و خالی میشوند. (به علت دفع مواد انباشته شده كه توضیح داده شد)
16-گریه یك ابزار برقراری ارتباط است یك زبان جهانی برای درخواست كمك و حمایت اجتماعی.
17-گریه كمك میكند به آزاد سازی آندورفین ها به جریان خون. آندورفین ها تركیبات شیمیایی ای هستند كه باعث بهبود خلق و خو و تسكین درد میشوند.


تفاوت گریه در مردان و زنان:
1-زنان 4 تا 5 برابر بیشتر از مردان گریه میكنند.5.4  بار در ماه.
2-دختران وپسران تا قبل از بلوغ به یك میزان گریه میكنند، چراكه ترشح هورمون پرولاكتین كه باعث تحریك تولید اشك میشود به یك میزان در هر دو جنس تولید میشود.
3-پس از بلوغ میزان ترشح پرولاكتین كه در تولید و تناوب گریه موثر است در زنان 60 درصد بیشتر از مردان میشود.
4- غدد اشكی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و كوچكتر از غدد اشكی زنان میباشد. شاید یكی از دلایل بیشتر گریه كردن زنان نیزهمین مسئله باشد. مردان و زنان نمیتوانند یكدیگر را بخاطر چگونه گریه كردنشان مورد سرزنش قرار دهند.
5-یكی دیگر از علل بیشتر گریه كردن زنان باورهای فرهنگی میباشند، كه اجتماع گریه كردن زنان را بیشتر مورد پذیرش قرار میدهد.
6-مردان آرام، بدون صدا و با اندكی اشك گریه میكنند. بطوری كه معمولا كاسه چشمان آنها از اشك پر میشود، اما بندرت اشك به گونه ها سرازیر میگردد.
7-اما زنان معمولا  پر سرو صدا و با اشك های فراوان گریه میكنند.
8-مردان اغلب در نتیجه احساسات مثبت و زنان پس از درگیری و مشاجره با دیگران و یا در نتیجه احساس بی كفایتی گریه میكنند.
همچنان علت و فرآیند اشك های احساسی مبهم و رازآلود باقی مانده است. كماكان پرسشهای بدون پاسخ مانده ی بسیاری وجود دارند نظیر: چنانچه گریه كردن به منظور كاهش استرس طراحی گردیده پس فلسفه اشك شوق و شادی چیست؟ و یا اگر گریه یك وسیله ارتباطی با دیگر همنوعان است پس چرا انسانها در خلوت وتنهایی خود نیز گریه میكنند؟

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:33
بیماری ها

همه چیز در مورد کشیدن پوست صورت (لیفتینگ)

در کودکی، پوست قابلیت ارتجاعی زیادی دارد و زیر پوست سطح وسیعی از چربی وجود دارد که در مورد بچه‌های چاق این مسئله بیشتر صدق می‌کند، با افزایش سن قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد و چربی زیر پوستی کم می‌شود. به تدریج در پوست یک حالت جمع‌شدگی همراه با چین و چروک ایجاد می‌شود که ظاهر پوست را تغییر می‌دهد؛ بافت اطراف چشم و فک پایین شل می‌شود و موجب می‌شود که چهره حالت نگران، خسته و اخمو پیدا کند.عواملی مانند کاهش وزن، استرس‌های زندگی روزمره، در معرض آفتاب بودن، استفاده از الکل و سیگار و استعداد ژنتیکی، در روند ایجاد تغییرات در چهره اثرگذار می‌باشند.
تماس با آفتاب از عوامل بسیار مؤثر در ایجاد این تغییرات است، به طوری که بسیاری از تغییرات پوستی که زمانی آن را به پیری طبیعی نسبت می‌دادند، در حقیقت ناشی از تماس مداوم با آفتاب بوده است. نور آفتاب یک التهاب مزمن در پوست ایجاد می‌کند که در مراحل انتهایی منجر به متلاشی شدن عواملی می‌شود که پوست را شاداب و جوان نگه می‌دارد (الاستین و کلاژن) به همین دلیل توصیه می‌شود استفاده از کرم ضدآفتاب را از سنین 6ماهگی تا یک سالگی برای کودکان خود شروع نمایید، کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند بسیار مفید باشد.
نشانه‌های فیزیکی و جسمانی سالخوردگی در تمام بدن رخ می‌دهد، ولی این علائم در صورت به شکل بارزتری دیده می‌شود.
 عمل لیفتینگ، صورت را 5 تا 10 سال جوانتر از آنچه هست نشان می‌دهد. عمل لیفتینگ (کشش پوست صورت) معمولاً در افراد 60-40 ساله انجام می‌شود و البته در هر سن قابل اجراست، در این عمل با برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات زیرین و کشیدن پوست صورت و گردن، نشانه‌های افزایش سن کاهش می‌یابد.
چه افرادی برای عمل لیفتینگ مناسب هستند؟

به‌طور کلی، کاندیداهای مناسب برای انجام این عمل کسانی هستند که چین و چروک زیاد و پوست شل و افتاده‌ای دارند. برای ارزیابی فرد می‌توان به نکات زیر توجه کرد:
1 - وجود یک چین عمیق از کناره بینی تا کناره دهان
2 - چین‌های عمیق در گونه‌ها و شلی پوست روی برجستگی‌های گونه
3 - شلی پوست، چین‌ها و ستون‌های عمودی یا چربی اضافی در گردن.
با عمل لیفتینگ صورت تمام مشکلات ذکر شده مرتفع می‌گردد، اما افتادگی ابروها، پوست و چربی اضافی در پلک بالا یا پایین، یا چین‌های دور دهان را نمی‌تواند رفع کند.
ویزیت اولیه
در ویزیت اولیه توسط جراح پلاستیک، ممکن است از شما خواسته شود، در حالی که مقابل آینه ایستاده‌اید دقیقاً خواسته خود را بیان کنید.
باید صریحاً در مورد هر آنچه که در چهره‌تان شما را آزار می‌دهد، صحبت کنید، این کار به درک بهتر جراح پلاستیک از انتظارات شما کمک می‌کند.
در ارزیابی اولیه، جراح پلاستیک، ضخامت، قوام و انعطاف پوست فرد، شدت چروک‌های صورت و سایر عوامل موثر در عمل لیفتینگ را می‌سنجد و ممکن است در مورد انجام جراحی‌های دیگر همراه با عمل لیفتینگ با شما صحبت کند.
از عمل‌هایی که بنا به درخواست مددجو همراه با لیفتینگ صورت انجام می‌شود، شامل بالا بردن ابرو و جراحی زیبایی پلک، اصلاح چانه و جراحی بینی است.
نحوه عمل جراحی لیفتینگ صورت
این عمل در بیمارستان یا کلینیک‌های کوچک و یا در مطب انجام می‌شود و از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی همراه با تزریق داروهای آرامبخش داخل وریدی استفاده می‌شود.
اکثر برش‌ها، در داخل خط مو قرار می‌گیرد. از طریق برش جراحی، ‌قسمت‌های اضافی و چروکیده پوست را از محل رویش سست می‌کنند و سپس آن را از محل گوش عقب می‌کشند، برش معمولاً در محدوده گوش ایجاد می‌شود، یعنی در جلوی گوش برش به سمت پایین آمده و لاله گوش را دور می‌زند و تا کناره خط مو در پشت گوش می‌رود، ممکن است برش کوچک و ناآشکاری نیز در زیر چانه ایجاد شود.
پس از عمل می‌توان به راحتی جای برش را با موها یا آرایش پوشاند، حتی ممکن است در مواردی که موی فرد کوتاه باشد، بیمار بخواهد که جراحی کمی به تأخیر بیفتد تا موها به اندازه کافی بلند شده و بتواند خط برش را تا زمان التیام مخفی سازد.
سیر بعد از عمل
در یکی، دو روز اول پس از عمل همه بانداژها برداشته می‌شود. در این زمان فرد متوجه تورم و تغییر رنگ در برخی از قسمت‌های صورت می‌شود.
در صورت وجود ورم و کبودی غیرقرینه، نگرانی وجود ندارد، چون پس از مدتی به وضعیت کاملاً طبیعی برمی‌گردد.
حداکثر تورم در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی دیده می‌شود و سپس طی چند هفته برطرف می‌گردد. پس از چند روز می‌توان از مواد آرایشی جهت مخفی‌سازی کبودی‌ها استفاده کرد. ممکن است درجاتی از بی‌حسی در برخی از نواحی صورت ایجاد شود که طی چندین هفته یا بیشتر رفع می‌گردد.در روز چهارم تا هفتم بعد از عمل، بخیه‌ها برداشته می‌شوند.
در بسیاری از موارد طی دو هفته می‌توان به فعالیت‌های معمول برگشت و پس از 4-3 هفته ورزش را شروع کرد.
توصیه‌های لازم بعد از عمل
1 - تا چند روز فعالیت‌های خود را محدود کرده و استراحت نمایید.
2 - در موقع خوابیدن، جهت کاهش تورم و کبودی، سر بالا‌تر قرار گیرد.
3 - قرار دادن کمپرس سرد روی محل عمل باعث کاهش تورم و خونریزی می‌گردد.
4 - تا مدتی بعد از عمل از مصرف آسپرین و برخی از داروهای ضدالتهابی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.
5 - در روزهای اول بعد از عمل، باید از زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام، پیاده‌روی تند، شنا کردن، ارتباط جنسی و هرگونه فعالیتی که فشار خونتان را بالا ببرد، خودداری کنید.
6 - تا حد امکان از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و در صورت ابتلا، سرماخوردگی سریعاً درمان شود.
7 - موقتاً از تماس مستقیم با تابش آفتاب دوری کرده و در بلندمدت جهت حفاظت پوست از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
8 -تا حد امکان حرکات صورت مثل جویدن باید محدود شود.
نتایج لیفت صورت
به علت عوامل فردی هیچ‌گاه افراد مختلف نتایج یکسانی از این عمل به دست نمی‌آورند.
نتایج عمل می‌تواند چشمگیر یا غیرواضح باشد که این موضوع بستگی به چهره قبل از عمل شما و اهدافی که شما و جراح در نظر داشته‌اید، دارد.
برای رسیدن به تصویر نهایی چهره، حداقل چندین هفته زمان نیاز است، البته تغییرات جزئی دیگری در ماه‌های بعدی ایجاد می‌شود.
نتایج این عمل دائمی نیست و با افزایش سن و اثرات جاذبه، ممکن است نیاز به تکرار این عمل باشد. در اکثر بیماران حداقل 10 سال بعد، نیاز به تکرار عمل احساس نمی‌گردد.
عوارض
1 - پاره‌ای از عوارض مربوط به بیهوشی و... می‌باشد که در هر عمل جراحی ممکن است اتفاق بیفتد.
2 - هماتوم (تجمع خون در زیر پوست) بیشتر در افراد سیگاری، افراد با سابقه فشار خون بالا، یا در نتیجه تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود.هماتوم‌های بزرگ باید بلافاصله توسط عمل جراحی از بین بروند.
 
3 - ریزش مو در اثر کاهش خونرسانی به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود، ولی پس از مدتی موها دوباره رشد می‌کنند.
4 - آسیب عصب صورتی

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:31
کامپیوتر و اینترنت

آشنایی با برنامه Acrobat Reader ( بخش اول )

مقدمه:

وقتی شما قصد دارید مستندات خودتان را در Internet و یا هر جای دیگر به اشتراک بگذارید مشکلات زیادی جلوی راه شما قرار دارد. از این دسته مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آیا سند شما به راحتی در یک سیستم عامل به غیر از سیستم عاملی که در آن سند را ایجاد کرده اید باز خواهد شد.

آیا سند شما به راحتی در یک platform به غیر از platform شما باز خواهد شد.

آیا سند شما همانطور که در ماشین شما نمایش داده می شود در ماشین مقابل نمایش داده خواهد شد.

آیا شماره ی کلی سندتان بهم خواهد خورد...

و از این قبیل موارد.

برای برطرف کردن چنین مشکلاتی من در این مقاله قصد دارم به معرفی نرم افزار Acrobat Reader و همچنین روش تبدیل مستندات Word رابه مستندات Acrobat، بپردازم.

باز کردن مستندات PDF

Adobe Acrobat Reader امکان باز کردن و مشاهده فایلهای (PDF)Portable Document Format را می دهد.

برای باز کردن یک مستند PDF:

بر روی دکمه فرمان Open، کلیک کنید و یا از منوی File گزینه Open را انتخاب کنید. در کادر محاوره ای Open نام یک یا چند فایل را انتخاب کنید سپس بر روی Open کلیک کنید.معمولآ مستندات PDF دارای پسوند .pdf هستند.

از منوی File نام فایل مورد نظر را انتخاب کنید. منو آخرین چهار سندی که اخیرآ باز شده را لیست می کند.

بر روی icon فایل خود Double-click کنید.

نكته: در MAC OS شما ممکن است توانایی باز کردن سندهایی که در Windows ایجاد شده را، با دوبار کلیک کردن icon سند مورد نظر را نداشته باشید.اگر دو بار کلیک کردن سند باعق باز شدن سند نشد برای باز کردن سند مورد نظر از منوی Fileگزینه Open اقدام کنید.

تنظیم نمای دید مستندات PDF

شما می توانید بزرگ نمایی سند PDF را طوری تغییر دهید که بتوانید یک صفحه از سندتان را به طور کامل مشاهده کنید و یا بتوانید دنباله ای از صفحات را مشاهده کنید.

برای افزایش بزرگ نمایی:

ابزار zoom-in را انتخاب کنید و برروی صفحه کلیک کنید یا برای بزرگ نمایی ناحیه خاصی از صفحه، با عمل drag کردن ناحیه مورد نظر را انتخاب کنید انتخابکنید. همچنین می توانید بر روی دکمه zoom-in در نوار ابزار کلیک کنید.

برای کاهش بزرگ نمایی:

ابزار zoom-out را انتخاب کنید و برروی صفحه کلیک کنید یا برای کاهش بزرگ نمایی ناحیه خاصی از صفحه، با عمل drag کردن ناحیه مورد نظر را انتخاب کنید انتخاب کنید. همچنین می توانید بر روی دکمه zoom-out در نوار ابزار کلیک کنید.

نكته: وقتی که ابزار zoom-inانتخابشده، با فشار دادن کلید Ctrl (Windows) و یا Option (Mac OS) زمانی که عمل کلیک یا drag را انجام می دهید، می توانید به جای عمل zoom-in عمل zoom-out را انجام دهید.و همچنین هنگامی که zoom-out انتخاب شده عمل zoom-in را به جای zoom-out انجام دهید.

برایfit کردن اندازه صفحه:

برای میزان(fit) شدن کامل در پنجره دکمه Fit In Window کلیک کنید، یا از منوی view، Fit In Window را انتخاب کنید.

برای میزان کردن صفحه با پهنای پنجره بر روی دکمه Fit Width کلیک کنید، یا از منوی view، Fit Width را انتخاب کنید. ممکن است قسمتی از صفحه خارج از دید باشد.
برای میزان کردن صفحه ای با متن و گرافیک با عرض پنجره، از منوی view گزینه Fit Visable را انتخاب کنید. ممکن است قسمتی از صفحه خارج از دید باشد.

برای بازگرداندن اندازه صفحه به اندازه واقعی آن:

برروی دکمه Actual Size کلیک کنید، یا از منوی view گزینه Actual Size را انتخاب کنید.اندازه واقعی یک سند PDF معمولآ 100% است اما در هنگام ایجاد سند PDF می توان آن را به یک بزرگ نمایی دیگر تنظیم نمود.

تنظیم طرح بندی و orientation صفحه

شمامی توانید از سه نوع طرح بندی در هنگام مشاهده مستندات PDF استفاده کنید. Single page (یک صفحه در هر لحظه)، دنباله ای از صفحات و یا دنباله ای از صفحات کنار هم.

برای تنظیم طرح بندی:

بر روی دکمه Single Page ، Continuous و یا Continuous – Facing در نوار وضعیت کلیک کنید و یا از منوی view یکی از آنها را انتخاب کنید.

برای چرخاندن یک صفحه:

بر روی دکمه Rotate View Clockwise و یا دکمه Rotate View Counter-Clockwise کلیک کنید و یا از منوی view یکی از آنها را برگزینید.

مشاهده مستندات در نمای تمام صفحه

در نمای تمام صفحه، اسناد PDFبه طور کامل صفحه را می پوشانند. در این حالت نوار منو، نوار ابزار، نوار فرمان، نوار وضعیت و کنترلهای پنجره مخفی هستند.

برای مشاهده مستندات در نمای تمام صفحه:

از منوی viewگزینه Full Screen را انتخاب کنید.برای حرکت به سمت پایین در طول صفحه کلید Enter،Down Arrow و یا Right Arrow را فشار دهید.برای حرکت به سمت بالا در طول صفحه، کلید Shift + Enter، Up Arrow و یا Left Arrow را فشار دهید.

نكته: اگر از Windows98، Windows2000 و یا Mac OS استفاده می کنید و دو صفحه نمایش نصب شده دارید نمای تمام صفحه تنها در یکی از صفحه نمایشها نشان داده خواهد شد.

برای خارج شدن از نمای تمام صفحه:

کلید Escape را فشار دهید و یا می توانید Ctrl+L(Windows)و یا Command+l(Mac OS) را فشار دهید.از ترکیب این دو کلید می توانید برای رفتن به حالت تمام صفحه نیز استفاده کنید.

ورق زدن مستندات

Acrobat میانبرهای صفحه کلید، دکمه ها و منو فرمانهایی برای ورق زدن مستندات PDF دارد.

نكته: اگر از کلیدهای شماره number pad صفحه کلید استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که Num Lock خاموش است.

برای رفتن به یک صفحه دیگر:

یکی از اعمال زیر را انجام دهید:


برای رفتن به صفحه بعدی دکمه Next Page را کلیک کنید یا کلید Right Arrow و یا ترکیب کلید Ctrl(Windows) یا Option(Mac OS) با Down Arrow را فشار دهید و یا از منوی Documentگزینه Next Page را انتخاب کنید.


برای رفتن به صفحه قبلی دکمه Previous Page را کلیک کنید یا کلیدLeft Arrow و یا ترکیب کلید Ctrl(Windows) یا Option(Mac OS) با Up Arrow را فشار دهید و یا از منوی Document گزینه Previous Page را انتخاب کنید.
برای بالا و یا پایین بردن صفحه به اندازه یک خط کلید جهتی Up و یا Down را فشار دهید.

نكته: کلیدهای جهتی Downو Up در صورتی صفحه را به اندازه یک خط جابه جا می کنند که شما در حالت Fit in Window نباشید. در حالت Fit In Window این کلیدها به صفحه قبلی یا بعدی می روند.

برای حرکت به سمت پایین به اندازه یک صفحه از کلید Page Down یا Enter استفاده کنید.

برای حرکت به سمت بالا به اندازه یک صفحه از کلید Page Up یا Shift+Enter استفاده کنید.


برای رفتن به اولین صفحه بر روی دکمه First Page کلیک کنید و یا کلید Home را بزنید یا از منوی Document گزینه First Page را انتخاب کنید.

برای رفتن به اولین صفحه بر روی دکمه Last Page کلیک کنید و یا کلید End را بزنید یا از منوی Document گزینه Last Page را انتخاب کنید.

برای رفتن به یک صفحه با شماره آن صفحه:

Scrool Bar عمودی را بکشید تا شماره مورد نظرتان ظاهر شود و یا شماره صفحه مورد نظر را در نوار وضعیت انتخاب کنید و یا تایپ کنید، همچنین میتوانید از منوی Document گزینه Go To Page را انتخاب کنید سپس شماره مورد نظر تایپ کنید و بر روی Ok کلیک کنید.

 

 

سه شنبه 18/4/1387 - 9:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته