سوال:
نویسنده ای می گوید چنین نیست كه همیشه به یك امام زنده نیازمند باشیم
زیرا آن امام الهی كه هـمـیـشـه زنده و حاضر است و غیبت ندارد و از
راهنمائیهایش می توان برخوردار شد همان قرآن كـریـم اسـت بدلیل آنچه در
خود قرآن آمده كه من قبله كتاب موسی اماما سوره احقاف یعنی : پـیـش از
ایـن كـتاب كتاب موسی امام بود , از اینجااستفاده می شود كه اینك قرآن
امام است امام حاضر , امام زمان امام بدون غیبت .
جواب:
طبق دعوی نویسنده قرآن كریم از آن جهت است كه كتاب آسمانی و هدایت كننده
است امام امت اسلام است و نیازی به تشخیص كه امام الهی باشد نیست و
این دلیلی است ناتمام و غیر منتج . اولا خـدای مـتـعـال كتابی برای
ابراهیم علیه السلام بنام صحف ذكر می فرماید : صحف ابراهیم - سـوره
اعـلـی 19 - و نـاگزیر این كتاب چون آسمانی و وحی الهی بوده امام وقت و
هدایت كننده مـومـنـیـن بـابراهیم علیه السلام بوده و از جانب دیگر
بموجب آیه كریمه : و اذ ابتلی ابراهیم ربه بكلمات فاتمهن قال انی جاعلك
للناس اماماالخ بقره 124 . ابـراهـیم علیه السلام را صریحا امام خدائی
معرفی مینماید و ازاینجا روشن می شود كه امام بودن كـتـاب آسـمانی
منافات با امامت خدائی یك كس دیگرندارد و ممكن است با وجود كتابی كه
امام اسـت امـام خـدائی دیـگـری در وقـت حـاضـر وجـودداشته باشد مانند
ابراهیم و صحف ابراهیم عـلـیه السلام و البته اگر نیازی بامام خدائی
نبود خدای متعال كه منزه از لغو و بیهوده است جعل نـمـی فـرمـود پـس
امامت قرآن كریم به آن معنی از امامت كه نویسنده می گوید از امام دیگر
كه خدائی باشد مغنی نیست . و ثـانـیـا : بـدیهی است كه بیانات قرآنی در
توضیح مقاصد و روشن كردن تفاصیل معارف دینی و خاصه در احكام احتیاج
مبرم به بیانات نبی اكرم دارد قرآن كریم پنج نمازیومیه را گوشزد فرموده
و تـفـصـیـل : اجزا , و شرائط و آداب و سنن آنها با بیانات نبی اكرم (ص
) بدست می آید و همچنین روزه و زكوه و حج و جهاد و غیر آنها و خدای
متعال این هدایت نبی (ص ) را كه متمم هدایت و بیان قـرآن مـی بـاشـد
صـریحا برای ایشان تصدیق فرموده و امثال آیه شریفه و انك لتهدی الی
صراط مـسـتـقـیـم شـوری 52( و بـدرستی تو بسوی راه راست هدایت می كنی
) و آیه : و انزلنا الیك الـذكـرلـتـبین للناس ما نزل الیهم نحل 44 -
و نازل كردیم بسوی تو ذكر ( قرآن ) رابرای اینكه بـمـردم روشـن كنی
آنچه را به سوی ایشان تدریجا نازل شده - همان معنی امامت را كه نویسنده
برای قرآن كریم ذكر می كند برای نبی اكرم (ص ) اثبات می كندپس نبی اكرم
هم امام است بهمان معنی كه قرآن امامست و هم نبی اكرم (ص ) در امثال
حدیث ثقلین و حدیث سفینه معنی امامت را برای عترت خود و اینكه قرآن و
اهل بیت هرگز از همدیگر جدا نمی شوند و مردم تا تمسك بقرآن و عترت
داشته باشند گمراهی به آنان راه نخواهد داشت .