کامپیوتر و اینترنت
• صدها شرکت تولیدکننده و توسعهدهنده ابزارهای دیجیتال این روزها در تایوان گرد هم آمدهاند تا بزرگترین رویداد کامپیوتری قاره آسیا را رقم بزنند.
نمایشگاه کامپیوتکس جایی است که تمرکز اصلی شرکتکنندگان روی کامپیوتر و پردازشگرها قرار میگیرد. این نمایشگاه را میتوان با نمایشگاههایی همچون سبیت در آلمان و نمایشگاه دیجیتال لاس وگاس از نظر اعتبار در یک رده به حساب آورد. پس تعجبی ندارد اگر بزرگترین تولیدکنندگان کامپیوتر و سختافزار جهان در این نمایشگاه شرکت کنند و جدیدترین یافتههای خود را به نمایش بگذارند.
نمایشگاه کامپیوتکس 2010 رتا را از نظر تمرکز بر تکنولوژیهای جدید میتوان به چند بخش تقسیم کرد. مهمترین تمرکز نمایشگاه کامپیوتکس امسال روی پردازندههاست. پردازندههای چند هستهای که اکنون در بخش صنعتی استفاده میشوند. در اینجا منظور پردازندههای چهار یا حتی شش هستهای نیست بلکه هدف کامپیوتکس 2010 معرفی قابلیتهای پردازندههایی است که در اصطلاح بیش هستهای گفته میشوند و میتوانند تا دهها هسته را در یک پردازنده جمعآوری کنند.
شرکتهایی نظیر اینتل و AMD در این میان بیشتر از بقیه با استقبال مواجه شدهاند. ادوین رائولی مدیر بخش بازاریابی بینالمللی شرکت اینتل به نشریه آسیا مارکت گفت: ما اکنون محصولاتی را به کامپیوتکس 2010 آوردهایم که تا قبل از این وجود نداشتند. ما در اینجا به مردم میگوییم که یک پردازنده 28 هستهای چگونه میتواند عملکرد کامپیوتر آنها را افزایش دهد. اینکه پردازندههای بیش هستهای هنوز گران هستند یک واقعیت است اما تنها چیزی که میتواند راه را برای ارزان شدن آنها فراهم کند آشنایی کاربران و خواست بازار است.
پردازندههای بیش هستهای که در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان معرفی شدهاند هزاران دلار قیمت دارند با این همه گزارش آسیا مارکت نشان میدهد که این پردازندهها با استقبال و انبوه سوالات بازدیدکنندگان در مورد آنها رو به رو شده است.
کامپیوترهای لوحی و تکنولوژیهای مرتبط با تصاویر سهبعدی یک نقطه تمرکز دیگر نمایشگاه کامپیوتکس 2010 هستند. نشریه پی سی مگزین در گزارش خود از این نمایشگاه آن را جولانگاه کامپیوترهای لوحی نامیده است. کامپیوترهای لوحی مفهومی هستند که از نیمه دهه قبل مطرح شدند اما مواجهه عملی کاربران با آنها به رونمایی و فروش کامپیوتر لوحیآی پد شرکت اپل بازمیگردد. در نمایشگاه کامپیوتکس 2010 بسیاری از شرکتها اولین تبلت خود را به نمایش درآوردهاند. شرکتهایی نظیر اسوس، ایسر و هیولت پاکارد با دستی پر به این میدان آمدهاند. با این وجود در بسیاری از تبلتهایی که در این نمایشگاه عرضه شده است رد پای تولیدکنندگان دیگر را میتوان دید. کامپیوترهای لوحی که دارای طراحیهای اورجینال و مشخصات فنی اختصاصی باشند تعدادشان زیاد نیست. اکثر آنها از پردازندههای سری اتم شرکت اینتل بهره میگیرند و یک یا 2 گیگابایت هم رم دارند.
در بخش سهبعدی سازها هم غوغایی بر پاست؛ جایی که عمده نگاهها به شرکت سامسونگ از کره جنوبی دوخته شده است. سامسونگ با معرفی یک تکنولوژی جدید که میتواند تصاویر دو بعدی را به سهبعدی تبدیل کرده و در تلویزیونهای سهبعدی به نمایش بگذارد نگاه بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب کرد. در واقع میتوان گفت همین که مردم میتوانند فیلمهای قدیمی خود را به صورت سهبعدی ببینند برایشان کفایت میکند تا در میان این همه دعوت، در پنلها و کنفرانسهای شرکت سامسونگ شرکت کنند. کامپیوتکس مکان جذابی برای کاربران دیجیتال به حساب میآید چرا که از نزدیک میتوانند با ابزارها آشنا شوند و از آن مهمتر فرصت خوبی برای مقایسه است. مقایسهای که آینده سمت و سوی بازارها را رقم میزند.
در نمایشگاه امسال کامپیوتر و دیجیتال تایوان e-book readers یا کتابخوانهای دیجیتال نیز بخش مهمی را به خود اختصاص دادهاند. آمازون، سامسونگ و سونی مهمترین شرکتهایی هستند که در زمینه تولید این وسیله مطالعه تلاش میکنند. آمازون و سونی مدلهای جدید خود را به این نمایشگاه آوردهاند. اما در کنار آنها باید به انبوه شرکتهای تایوانی و چینی اشاره کرد که مدلهای ارزان قیمت کتابخوان دیجیتال را عرضه کردهاند. بسیاری از این دستگاهها از روی نمونههای معروف طراحی و به عبارت درستتر کپیبرداری شده است. نشریه دیجیتایمز در گزارش خود از این رویداد به اهمیت کتابخوانهای دیجیتال در نمایشگاه کامپیوتکس 2010 پرداخته و آن را از دو منظر بررسی کرده است. اول از منظر نقشی که این ابزارها میتوانند در توسعه نشریات الکترونیک داشته باشند و دوم نقشی که در توسعه فرهنگ مطالعه ایفا میکنند. این دو موضوع در پنلها و کنفرانسهای برگزار شده از سوی شرکتهای تولیدکننده کتابخوان الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است.
مفهوم جوهر الکترونیک اکنون در دنیای دیجیتال مفهومی جا افتاده است. همان تکنولوژی که متن را در نمایشگر کتابخوانهای دیجیتال همانند نوشتار چاپی شبیهسازی میکند تا کمترین میزان آسیب به چشم خواننده متن وارد شود. اما در کامپیوتکس 2010 مفهوم کاغذ الکترونیک نیز مطرح شده و اولین دستاوردهای آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. کاغذ الکترونیک ارایه شده در این نمایشگاه از قابلیت استفاده چندباره برخوردار است. به این معنی که میتوان با چاپگر روی آن چاپ کرد و سپس آن را پاک کرده و بار دیگر مورد استفاده قرار داد یا مانند کاغذ معمولی آن را بایگانی کرد. برگزاری این نمایشگاه با حاشیههایی همراه بود.
در حاشیه نمایشگاه کامپیوتکس در تایوان اتحادیههای كارگری و گروههای زیستمحیطی به تندی علیه برخی شركتهای بزرگ صنعت IT اعتراض كردند. معترضان شعارهایی را علیه شرکتهای بزرگ به ویژه اپل و فاکسکان سر دادند. انتشار اخباری در مورد خودكشی برخی كارگران جوان و نوجوان كه در كارخانههای این شركتها در چین مشغول به كار هستند علت اصلی این اعتراضات بوده است. یكی از این معترضان به آسوشیتدپرس گفت: شركتهای فناوری پول زیادی به دست میآورند، اما برای خود هیچ مسئولیت اجتماعی متصور نیستند. آنها به شرایط كاری كارگران و كارمندانشان توجه نمیكنند. ما به این مساله اعتراض داریم و به دلیل این شرایط متاسفیم. این گروه تصاویر برخی مدیران شركتهای بزرگ HT مانند استیو جابز مدیرعامل و رییس شرکت اپل را در دست گرفته بودند و زیر عكس آنها كلمه تحت تعقیب و خونآشام را درج كرده بودند. پلیس ابتدا تلاش كرد این معترضان را بیرون كند، اما سرانجام به آنها یك ساعت وقت داد كه اعتراض خود را بیان كنند.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:54
کامپیوتر و اینترنت
سال 2010 را بدون شک در دنیای کامپیوتینگ باید سال تبلتها یا همان کامپیوترهای لوحی دانست.
در همان ابتدای سال یعنی ماه فوریه آیپد توسط شرکت اپل معرفی شد و پس از آن بود که به یکباره تب تبلتها کاربران دنیای دیجیتال را فرا گرفت. به دنبال شروع این تب بود که شرکتهای تولیدکننده سختافزار یکی پس از دیگری شروع به معرفی کامپیوترهای لوحی خود کردند تا نمایشگاه کامپیوتکس امسال تایوان که دیگر به نوعی به نمایشگاهی برای کامپیوترهای لوحی تبدیل شد. پایگاه اینترنتی پیسیورلد در مقالهای به بررسی جایگاه کامپیوترهای لوحی و دلیل استقبال از آنها پرداخته است.
مفهوم کامپیوتر لوحی نخستین بار در سال 2001 توسط استیو جابز، مدیرعامل شرکت اپل مطرح شد. زمانی که بسیاری از تولیدکنندههای امروزین کامپیوترهای لوحی یا اصولا وجود نداشتند یا تصوری در ذهن طراحان و مهندسانشان از یک کامپیوتر مسطح وجود نداشت. در آن زمان موانع زیادی برای تولید کامپیوترهای لوحی مانع از عملی شدن ایده استیو جابز بر سر راه بود. از پردازندههایی که گرمای زیادی تولید میکردند تا هارددیسکهای حجیم و از همه مهمتر صفحات لمسی که هنوز ایدهای غیرتجاری بودند و تنها در شرکتهای بزرگ به کار گرفته میشدند.
اما سال 2009 تقریبا تمامی این موانع از پیش رو برداشته شده بودند. زمان ابداع دیگری فرا رسیده بود. کامپیوترهای لوحی اکنون درست در زمانی به بازار عرضه شدهاند که چند سال بود بازار کامپیوتر با یک نوآوری جدید روبهرو نشده بود. کاربران ابزارهای دیجیتال بهطور ذاتی انسانهایی جستوجوگر هستند و همواره علاقه دارند که ابزارهای جدیدی را دور و بر خود داشته باشند. بعد از نتبوکها دنیای کامپیوتینگ با یک خلأ جدی روبهرو بود. هر چند که نتبوکها هم تغییر جدی به حساب نمیآمدند و تنها نوتبوکهای کوچک شده بودند. کامپیوترهای لوحی توانستهاند این خلأ را پر کنند. حالا کاربران کامپیوتر یک وسیله کاملا متفاوت در اختیار دارند که میتوانند ساعتها با آن کلنجار رفته و در مورد آن با یکدیگر تبادل نظر کنند. پس بیراه نیست که میلیونها نفر در جهان برای خرید کامپیوترهای لوحی صف میکشند بدون آنکه واقعا بدانند این وسیله برایشان کارایی دارد یا خیر.
اما دو سوال مهم وجود دارد. اول اینکه آیا کامپیوترهای لوحی جای کامپیوترهای رومیزی و نوتبوکها را میگیرند و دوم اینکه کدام دسته از کاربران مخاطبان اصلی کامپیوترهای لوحی هستند. پاسخ به هر دو سوال با بررسی ساختار و عملکرد این ابزار نوین دیجیتال روشن خواهد شد.
جمله مشهور مایکل دل، موسس و مدیرعامل شرکت کامپیوتری دل را به خاطر بیاورید که گفته بود تلفنهای همراه هوشمند هرگز نخواهند توانست جای کامپیوترها را بگیرند. این گفته را میتوان به کامپیوترهای لوحی نیز بسط داد. آنها هرگز نمیتوانند جای کامپیوترهای رومیزی یا نوتبوکهای قدرتمند را بگیرند. اما میتوانند خطری جدی برای نتبوکها باشند. کامپیوترهای لوحی که تا امروز به بازار عرضه شدهاند همگی از پردازندههای سری اتم اینتل استفاده میکنند.
پردازندههایی که در بهترین حالت 1. 66 گیگاهرتز سرعت پردازش دارند. در مورد پردازنده A4آیپد که وضع از این هم بدتر است. پردازنده A4 تنها یک گیگاهرتز سرعت دارد. پردازشهای سنگین گرافیکی و همچنین عملیاتهای پرفشار کلود کامپیوتینگ عملا از عهده این نرمافزارها خارج است. به عنوان مثال شما نمیتوانید یک برنامه تدوین فیلم، یک ویرایشگر عکس و یک برنامه طراحی صفحات وب را همزمان باز کرده و بین آنها حرکت کنید. پردازندههای قویتر از این به دلیل تولید گرمای زیاد نیاز به فن خنککننده دارند. چیزی که از نظر ساختاری تعبیه آن در کامپیوترهای لوحی امکانپذیر نیست. یک مشکل دیگر پردازنده گرافیک است. تقریبا همه کامپیوترهای لوحی لوحی معرفی شده از پردازندههای همراه با مادر بورد استفاده میکنند. این مساله یک مشکل دیگر برای کسانی است که میخواهند این کامپیوترها را برای کارهای گرافیکی به کار بگیرند. هارد دیسک یک مساله دیگر است.
به دلیل ضخامت اندکی که کامپیوترهای لوحی لوحی باید داشته باشند عملا استفاده از هارددیسک در بسیاری از آنها وجود ندارد. هارددیسک علاوه بر این به وزن کامپیوترهای لوحی میافزاید و آن را از گردونه رقابت در بازار خارج میکند. به همین دلیل در کامپیوترهای لوحی از واحدهای SSD یا همان حافظه جامد استفاده میکنند. ذخیرهکننده SSD هنوز یک تکنولوژی تازه تجاری شده و گران است. به عنوان مثال اگر آیپد قرار بود با یک 250 SSD گیگابایتی عرضه شود قیمت آن نزدیک بههزار و پانصد دلار میشد.
دقت نمایشگر یکی دیگر از نکاتی است که باید برای خرید یک کامپیوتر لوحی مورد توجه قرار گیرد. کامپیوتر لوحی اگر چه با صفحه چندلمسی خود کار برقراری ارتباط با ماشین را برای ما ساده کرده است اما انگشتان ما هرگز دقت ماوسهای لیزری کنونی را نخواهند داشت. دقیقترین سرانگشتان نیز نمیتوانند کمتر از یک مربع 10 در 10 پیکسل را لمس کنند. اما ماوس لیزری میتواند تنها یک پیکسل را هم برای ما کنترل کند. آنچه در نمایشگاه کامپیوتکس 2010 از کامپیوترهای لوحی به نمایش درآمد نشان داد که این ابزار دیجیتال در اولین مراحل تکوین خود قرار گرفته است. بهخصوص از نظر نرمافزار که هنوز مشکلات جدید وجود دارد.
سیستمعاملهای کنونی هنوز همخوانی کاملی با صفحات چندلمسی ندارند. حتی در سازگارترین سیستمعامل کنونی یعنی ویندوز هفت نیز مشکلات زیادی همچون تاخیر در زمان پاسخگویی دیده میشود. آیپد اکنون روانترین کامپیوتر لوحی موجود در بازار است. با این حال این کامپیوتر نیز دارای مشکلاتی درباره سیستمعامل است. آیپد به جای سیستمعامل فریم ویر دارد. نرمافزاری که با اپلیکیشنها سازگارتر است تا نرمافزارهای سنگین.
با این حال کامپیوترهای لوحی فرصتهای جدیدی را هم پیش روی کاربران دیجیتال قرار میدهند. آنها ابزارهایی برای اینترنت هستند و میتوان گفت دستکم نسل اول آنها دقیقا برای وبگردی ساخته شدهاند. کامپیوترهای لوحی دارای درگاه ارتباطی قدرتمندی برای اتصال Wi-Fi به اینترنت هستند. همچنین نمایشگر چندلمسی آنها سرعت و جذابیتی را برای کار در اینترنت ایجاد میکند که تا قبل از آن وجود نداشت. کامپیوترهای لوحی ابزارهای ناقص دیجیتالی هستند که البته نمیتوانید ساده از کنارشان بگذرید.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:52
کامپیوتر و اینترنت
نمایشگاه E3 2010 تا کمتر از یک هفته دیگر کار خود را آغاز میکند. نمایشگاه E3 جایی است که هرساله جدیدترین بازیهای ویدئویی و کامپیوتری رونمایی شده و به علاقهمندان این سرگرمیها معرفی میشود.
همچنین این نمایشگاه محلی برای نشان دادن آخرین یافتههای صنایع مرتبط با بازیهای تصویری و لوازم جانبی است که میتواند کار بازیکنهای کامپیوتری را که در تمام دنیا به آنها «گیمر» میگویند آسانتر کند. پس بیراه نیست که عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه بازیهای کامپیوتری را جوانان تشکیل میدهند. پایگاه خبری تحلیلی فاکسبیزنس در مقالهای به قلم کنت سوییت به بررسی بازیهای کامپیوتری پرداخته است.
در سال 2010 شاهد تغییرات بزرگی در دنیای کامپیوتینگ بودیم؛ تغییراتی که از گسترش استفاده از صفحات لمسی آغاز شد و با معرفی نمایشگرهای سهبعدی به عنوان یک کالای رایج در بازار تحول بزرگی را رقم زد. باید قبول کنیم که در دنیای بازیهای کامپیوتری نیز تغییرات بزرگی در حال وقوع است که تا یک هفته دیگر بخش زیادی از آنها را در نمایشگاه بازیهای تصویری E3 امسال خواهیم دید. بازیهای کامپیوتری در حال یک تغییر دیجیتالی بزرگ هستند. در واقع آنها در حال طی کردن یک دوران انتقالی هستند. سرمایهگذاری هنگفت شرکتهای تولیدکننده بازیهای کامپیوتری اکنون در حال نتیجه دادن است. مهمترین تغییری که شاهد آن هستیم خروج از دنیای منزوی بازیهای کامپیوتری است. روز به روز به تعداد بازیهایی که در آنها قابلیت بازی کردن آنلاین وجود دارد افزوده میشود. منظور بازیهای آنلاین به صورت ارتباط شبکهای و دو یا چند نفره نیست.
بازیهایی که به صورت آنلاین و با حضور میلیونها نفر از گوشه و کنار جهان انجام میگیرند. بازیهای کامپیوتری جدیدی که در حال طراحی هستند در واقع مانند شبکههای اجتماعی عمل میکنند. اما دارای قدرت و اثر پیوندی بالاتری بین اعضای خود هستند، چرا که این بازیهای آنلاین دارای زبان و از آن مهمتر هدف مشترکی هستند. این اتفاق مانند یک تیغ جراحی عمل خواهد کرد که هم میتواند خوب باشد و هم بد.
یکی دیگر از تغییراتی که در بازیهای کامپیوتری در حال اجراست در بخش گیم پلی آنها دیده میشود. در نمایشگاه E3 امسال با بازیهایی مواجه خواهیم بود که خط داستانی ثابتی را دنبال نمیکنند. کاربر بازی پیوسته در دو راهی انتخاب قرار میگیرد و باید بین خیر و شر یکی را انتخاب کند و همین انتخاب است که مسیر بازی را در ادامه مشخص میکند.
پیش از این چنین بازیهایی ارایه شده بودند اما در نمایشگاه امسال بازیهای تصویری با تعداد زیادی از این بازیها رو به رو خواهیم شد. تغییر دیگر افزایش کیفیت گرافیکی بازیهاست. اکنون دانش پردازش تصویری در پردازندههای گرافیکی به جایی رسیده است که محدودیتی برای تولید موتورهای گرافیکی بازیها باقی نگذاشته است. این یک فرصت طلایی برای طراحان بازیهای کامپیوتری خواهد بود تا بازیهایی با صحنههای واقعیتر تولید کنند. اما این صحنههای واقعی با جاذبه بیشتری که تولید میکنند به یک بحران بزرگ برای مخاطبان بازیهای تصویری تبدیل خواهند شد. میتوان به خوبی پیشبینی کرد که بازیهای کامپیوتری آینده به یک تهدید بزرگتر برای کتاب، مجله و بازیهای خیابانی تبدیل خواهند شد و تین ایجرها را بیش از گذشته به خود وابسته میکنند.
پخشکنندههای دیجیتال یکی دیگر از تمرکزهای نمایشگاه E3 در سال 2010 خواهد بود. شرکتهای تولیدکننده بازی مانند EA Games به طور جدی در حال کار روی پخش دیجیتال بازیهای تصویری هستند. در این شیوه دیگر نیازی به مراجعه به فروشگاه و خرید بازی نخواهد بود بلکه مستقیما از طریق خطوط اینترنت میتوان بازی را در هر ساعت از شبانهروز خریداری کرد. نکته جالب در این زمینه این است که برای این کار حتی نیازی به دستگاه کامپیوتر هم نیست و کاربر بازی میتواند با استفاده از کنسول بازی خود اقدام به دانلود بازیهای کامپیوتری جدید کند. شرکت سونی تولیدکننده کنسول بازی پلیاستیشن یکی از پیشگامان پخش دیجیتال بازیهای کامپیوتری در جهان است. با توجه به پیشرفتهای جدی که در زمینه خطوط اینترنت پرسرعت وجود داشته است میتوان امیدوار بود که شرکتها در این بیزنس جدید نیز موفق عمل کنند.
در نمایشگاه E3 امسال شاهد توجه ویژه و تبلیغات گسترده در زمینه پخش دیجیتال خواهیم بود. چند سال است که اتفاق مهمی در میان کنسولهای بازی رخ نداده است. آنها بهتر شدهاند و امکاناتشان افزایش یافته است اما چیزی متفاوت از گذشته ارایه نکردهاند. پیشبینی میشود این رویه امسال نیز ادامه داشته باشد. شاید مهمترین خبر را در این زمینه شرکت نینتندو با ابزارهای جانبی جدیدی که برای کنسول بازی Wii طراحی کرده است رقم بزند.
بازگشت بازیهای قدیمی یکی دیگر از اتفاقات نمایشگاه بازیهای تصویری E3 در سال 2010 خواهد بود. مورتال کامبت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در دهه 90 میلادی است که بار دیگر در نمایشگاه امسال عرضه میشود. این بازی به دلیل قرار داشتن در ژانر مبارزه تن به تن طرفداران بسیار زیادی داشت. در این بازی باز هم شائوکان قصد دارد با درآمیختن جهان خوب و بد تاریکی را بر دنیا حاکم کرده و شایطین را فرمانروای جهان کند. سعی فراوانی شده تا حال و هوای بازی قدیمی مورتال کامبت در نسخه جدید حفظ شود. به همین دلیل از همان شخصیتهای قدیمی به عنوان مبارزان اصلی بازی استفاده شده است. ا
ما پیشرفتهای تکنولوژی در این نسخه بسیار مشهود هستند. گرافیک بازی به مراتب بهتر بوده و دارای جزئیات بیشتری در هر صحنه است. از سوی دیگر اجرای فنون رزمی توسط شخصیتهای بازی بسیار روانتر و طبیعیتر از بازی قدیمی به نظر میرسند. پیشبینی میشود این بازی با استقبال زیادی در نمایشگاه E3 مواجه شود.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:51
دانستنی های علمی
آب فرات از آنجا میان شیعیان و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) ارزش و اهمیت ویژه اى یافته كه یاد آورِ تشنگى امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت و اطفال اوست. با اینكه امام و یارانش به نهر فرات نزدیك بودند ولى با ممانعت دشمن نتوانستند از آن استفاده كنند. عبیدالله در نامه اى به حرّ ریاحى نوشت: «میان حسین و یارانش با آب فرات، جدایى انداز، مبادا بگذارى حتى یك قطره از آن بنوشند.»(1) بریر بن حصین همدانى یكى از یاران امام حسین(علیه السلام) ، روز عاشورا براى لشكر دشمن سخنرانى كرد و فرمود: «اى مردم، خداوند محمد(صلى الله علیه وآله) را به حق برانگیخت تا مژده و نوید دهنده و فرا خواننده به سوى خدا و چراغ تابان باشد. این آب فرات است كه هر خوك و سگى در آن غوطه مى خورد و از آن بهره مند مى گردد و شما آن را از فرزند محمد(صلى الله علیه وآله) دریغ كردید.»(2) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 . فرهنگ جامع سخنان امام حسین، ص429 2 . همان، ص479 امام على(علیه السلام) و آب فرات در نبرد صفین، هنگامى كه معاویه با مكر و حیله عمرو بن عاص، آب را بر لشكریان امام در جواب آنها فرمود: «درست است ولى او در كربلا تشنه به شهادت مى رسد، تا آنجا كه اسبش گریزان و شیهه كنان مى گوید: فغان، فغان از امتى كه فرزند دختر پیامبر را كشتند.»(1) امام حسین(علیه السلام) و آب فرات روز عاشورا هنگامى كه تشنگىِ سخت بر امام حسین(علیه السلام) عارض شد، نزدیك نهر فرات آمد تا آب بنوشد، حصین بن نمیر دید كه امام به سوى نهر مى رود، تیرى در كمان گذاشت و دهان امام را هدف گرفت. امام با دست خود مقدارى از خون را بر آسمان پاشید و پس از حمد و ثناى الهى، خطاب به لشكر دشمن گفت: «اَللّهُمَّ إِنّى أَشْكُو إِلَیْكَ ما یُصْنَعُ بِابْنِ بِنْتِ نَبِیِّكَ اَللّهُمَّ أَحْصِهِمْ عَدَداً، وَ اقْتُلْهُمْ بَدَداً، وَ لا تُبْقِ أَحَداً».(2) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 . فرهنگ جامع سخنان امام حسین، ص170 2 . موسوعة كلمات الامام الحسین، ص502 آب فرات و اهل بیت(علیهم السلام) سلیمان بن هارون عِجْلِى نقل مى كند، امام صادق(علیه السلام) از من پرسید: میان تو و آب فرات چه اندازه فاصله است؟ جواب دادم. امام به من فرمود: «لَوْ كُنْتُ عِنْدَهُ لاََحْبَبْتُ أَنْ آتِیَهُ طَرَفَیِ النَّهَارِ».(1) ویژگى ها 1 . نهر بهشتى قالَ أَمِیر الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) : «نَهَرُكُمْ هَذَا یَعْنِی مَاءَ الْفُرَاتِ یَصُبُّ فِیهِ مِیزَابَانِ مِنْ مَیَازِیبِ الْجَنَّةِ».(2) «در این نهر آب دو ناودان از ناودانهاى بهشتى مى ریزد.» 2 . آشامیدن از آب فرات سلیمان بن هارون از امام صادق(علیه السلام) نقل مى كند كه امام فرمود: «مَنْ شَرِبَ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ وَ حُنِّكَ بِهِ فَإِنَّهُ یُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ».(3) «فكر نكنم كام كسى را با آب فرات بردارند مگر اینكه دوستدار ما اهل بیت باشد.» 3 . كام بردارىِ نوزاد با آب فرات هنگامى كه فرزند متولد مى شود، مستحب است امورى انجام گیرد مانند: (عقیقه، تراشیدن سر، دادن ولیمه و...) یكى از امور مستحب این است كه كام نوزاد را با آب فرات تر كنند. امام صادق(علیه السلام) در این رابطه مى فرماید: «مَا إِخَالُ أَحَداً یُحَنَّكُ بِمَاءِ الْفُرَاتِ إِلاَّ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ».(4) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 . الكافی، ج6، ص388 ; كامل الزیارات، ص47 2 . كافى، ج6، ص388 3 . وسائل الشیعه، ج14، ص406 4 . كافى، ج6، ص388 4 . غسل با آب فرات از امورى كه قبل از زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحب است، غسل با آب فرات است. امام صادق(علیه السلام) در این باره مى فرماید: «مَنِ اغْتَسَلَ فِی الْفُرَاتِ ثُمَّ مَشَى إِلَى قَبْرِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام) كَانَ لَهُ بِكُلِّ قَدَم یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا حَجَّةٌ مُتَقَبَّلَةٌ بِمَنَاسِكِهَا».(1) «هر كس با آب فرات غسل كند سپس به زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) برود، در برابر هر قدمى كه بر مى دارد و مى گذارد، ثواب یك حج كامل با مناسك آن به او مى دهند.» 5 . سلام بر آب فرات مناسب است كسى كه آب مى نوشد، تشنگى ابا عبدالله(علیه السلام) را به یاد آورد. امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَشْرَبَ الْمَاءَ بِاللَّیْلِ فَحَرِّكِ الْمَاءَ وَ قُلْ یَا مَاءُ مَاءُ زَمْزَمَ وَ مَاءُ فُرَات یُقْرِءَانِكَ السَّلامَ».(2) 6 . آب با بركت روایتى وارد شده است كه امام صادق(علیه السلام) از آب فرات نوشید سپس حمد الهى را بجا آورد و فرمود: «مَا أَعْظَمَ بَرَكَتَهُ، لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِیهِ مِنَ الْبَرَكَةِ لَضَرَبُوا عَلَى حَافَتَیْهِ الْقِبَابَ مَا انْغَمَسَ فِیهِ ذُو عَاهَة إِلاَّ بَرَأَ».(3) «چقدر پر بركت است! اگر مردم مى دانستند چقدر بركت دارد، در دو سوى آن خیمه مى زدند. مریضى در آن فرو نرود، مگر اینكه بهبود یابد.» امام على(علیه السلام) بست، سربازان امام از تشنگىِ طاقت فرسا به فغان آمدند. امام گروهى را مأمور كرد تا آب فرات را باز كنند. آنان رفتند ولى موفق نشدند و با ناكامى برگشتند. امام على(علیه السلام) ناراحت شد. امام حسین(علیه السلام) كه ناراحتى پدر و تشنگى لشكر را دید، گفت: «پدر! من بروم آب را بگشایم؟» امام اجازه داد، امام حسین(علیه السلام) با عده اى از سواران موفق شد محافظان آب را شكست داده، راه را بازكند. پس ازاین موفقیت بزرگ، نزد پدر آمد و خبر پیروزى خود را گفت. در این لحظه یاران امام مشاهده كردند كه امام على(علیه السلام)شروع به گریه كرد. اصحاب با تعجب به امام گفتند: «این اولین پیروزى ما به بركت حسین(علیه السلام)است چرا گریه مى كنى؟»
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:25
اخبار
با توجه به درخواست های مكرر هموطنان و شیعیان مقیم خارج از كشور ایران، مبنی بر معرفی حساب ارزی برای واریز هدایا جهت مشاركت در امر ساخت ضریح مطهر، به استحضار این دسته از عزیزان می رساند با پیگیری های فراوان صورت گرفته در این راستا، بانك تجارت با توجه به گستره ی همكاری با بانك های خارجی و بین المللی برای این امر انتخاب گردید. لذا عزیزانی كه قصد واریز وجوه نقدی از خارج كشور به حساب ارزی كارگاه ضریح مطهر دارند می توانند با مراجعه به هر یك از شعب بانك های خارج از كشور هدایای خود را (به هر ارزی به جز دلار آمریكا) به این حساب واریز نمایند. شماره حساب ارزی: Swift: BTEJIRTHXQOM Account: 1544124397 Name: ZARIH IMAM HOSSEIN با توجه به این كه درخواست های زیادی از هموطنان مقیم كشور انگلستان در این خصوص وجود داشته است، به اطلاع این دسته از عزیزان می رساند برای واریز به این حساب می توانند به PIB BANK لندن مراجعه نمایند. ضمنا جهت دسترسی آسان به این حساب، نام بانك های طرف قرارداد بانك تجارت در خارج از كشور نیز در ذیل این پست قرارداده شده و شما می توانید با دانلود آن، از مشخصات این بانكها مطلع شوید. توضیح این كه لازم نیست حتما از طریق این بانكها اقدام نمایید، بلكه این بانك ها در امر انتقال وجه و واریز به حساب سریعتر عمل می كنند.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:23
اهل بیت
مهندسی ضریح: شاید برای اولین بار در طول تاریخ باشد، که برای طراحی سازه ضریح از مهندسین مختلف در رشته های عمران و معماری، همچنین سیستم های روز مهندسی استفاده گردیده است. این امر را مهندسین جوان این مرز و بوم؛ آقایان مهندس توكلی، مهندس خوش نژاد، مهندس فتحی، مهندس كاظمی و خانم مهندس شهرستانی با افتخار بر دوش کشیدند و سازه ای طراحی کردند که در خور نام امام حسین(علیه السلام) و کربلای معلی باشد. مشخصات این سازه عبارت است از: مساحت پلان: 87/22متر مربع ابعاد: 34/7 * 04/5 ارتفاع: 94/4 متر تعداد پنجره: 20 مقاومت در برابر فشار عمودی: 8/12 تن بار زنده و مرده مقاومت در برابر فشارهای جانبی: 600 کیلو بر هر متر مربع وزن سازه چوبی: 5500 كیلوگرم وزن كل ضریح بعد از نصب قطعات فلز: 12 تن اسکلت ضریح: جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و ... می باشد، از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل های شبه قاره هند به دست می آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب ها ست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد از سویی و چرب بودن نسوج آن از دیگر سوی، در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده اند. چرا که بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و ... ساخته شده اند، هنوز پابرجاست. چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه ی آن در سال 1988 از جنگل های برمه استحصال گردیده است. فروشنده چوب به نمایندگان کارگاه اعلام داشته است؛ قریب ده سال است که این چوب ها را خریده است ولی علی رغم خریداران فراوان، نتوانسته آن را بفروشد. گو این كه این چوب از ابتدا برای ساخت ضریح استحصال گردیده بوده است. نجاری: نجاری این ضریح مطهر را آقایان استاد مهدی دیدار و استاد اکبر رحیم؛ اساتید کارگاه نجاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها) بر عهده دارند، که مطابق نقشه های مهندسی رایانه ای، ساختمان اسکلت اصلی ضریح مطهر را با شیوه ای بدیع و دقیق ساخته اند. لازم به ذكر است پیكره چوبی و هزینه ساخت آن توسط آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها اهدا گردیده است. طراحی: وظیفه ی طراحی را استاد محمود فرشچیان؛ نگارگر نام آشنای دنیا، بر عهده گرفتند. ایشان با تاکید بر این که ضریح سیدالشهداء(علیه السلام) باید شایسته ی این نام بزرگ باشد، طراحی نازک کاری ضریح را با خط سیری هدفمند و به شکلی بدیع که مشابه آن در دیگر ضرایح مطهر معصومین(علیهم السلام) تا به حال دیده نشده است، انجام داده اند. در این كار بزرگ، هر نقشی معنایی را تداعی می كند و هر خطی نشانگر سیر الی الله است كه در نهایت تمامی نقوش و خطوط، چشم و دل بیننده را از كثرت به وحدت رهنمون می شود. خطاطی: خطاطی سور کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهداء(علیه السلام)، اسماء جلاله و نام های مبارک معصومین(علیهم السلام) بر عهده ی جناب استاد سید محمد حسینی موحد؛ از خطاطان به نام جهان اسلام قرار گرفته است. تقریباً حرم مطهری نیست که یادگاری از دستنوشته های این استاد بزرگ را در خود جای نداده باشد. ایشان در امر خطاطی ضریح مطهر حضرت امام رضا(علیه السلام) نیز آثار ماندگار را بر جای نهاده اند. قلمزنی و زرگری: امر قلمزنی این ضریح مطهر که در واقع اجرای نقوش و خطوط است، بر عهده ی استاد مصطفی خدادادزاده می باشد. استاد خدادادزاده؛ قلمزنی ضریح مقدس امام هشتم شیعیان(علیه السلام) را نیز در کارنامه ی خویش دارد. ایشان و تیم قلمزنی اش نقوش رسم شده توسط استاد فرشچیان و همچنین خطوط استاد موحد را بر روی ورق های نقره و طلا، قلمزنی کرده و سپس این اوراق را بر روی سازه چوبی سوار می کنند، که این کار (مونتاژ قطعات نقره و طلا) را زرگری ضریح گویند. قطر ورق های نقره و طلای به کار رفته در این ضریح مطهر، متناسب با جایگاه نصب بین 2 تا 4 میلیمتر است. این امر کل نقره به کار رفته در ورق های قلمزنی شده را 1800 کیلو و طلای به کار رفته در این ضریح را به 120 کیلو می رساند. همچنین قلمزنی سقف ضریح مطهر بر روی ورق های مس که بعد از قلمزنی توسط طلا روکش خواهد شد، انجام می گردد كه وزن مس مصرفی نیز 600 كیلو می باشد. ریخته گری و تراشکاری گوی و ماسوره: قطر گوی و ماسوره هایی که در این ضریح مقدس به کار می رود ، 8 میلیمتر می باشد که در نوع خود بی سابقه است. ریخته گری این قطعات که از آلیاژ نقره 95% تهیه گردیده است، در صنایع حدید تهران انجام شده و سپس با تلاش بی وقفه اساتید تراشکار در کارگاه ضریح (استاد سیداحمد هاشمی و آقای حسن باقرزاده) و همچنین متخصصین شرکت دنده سازان قم، تراش خورده و سنگ و پولیش می شوند تا برای مونتاژ داخل پنجره ها آماده گردند. قطعات گوی و ماسوره را بولت هایی از جنس استیل به هم متصل می کند. پاسنگ: از دیگر بخش هایی ضریح مطهر که نمایان است، سنگی است که دور تا دور پایه های ضریح مطهر را در بر خواهد گرفت. طبق تمهیداتی که اندیشیده شده است، این سنگ از مرغوب ترین سنگ های معادن کشور تهیه و مطابق طراحی انجام شده، توسط اساتید این فن تراش خواهد خورد. داخل ضریح: داخل ضریح مطهر از سه بخش عمده تشکیل شده است. بخش اول صندوقچه های منصوب بر مضجع شریف است که از همان صندوقچه های فعلی به خاطر نفاست و استحکامی که هنوز داراست، استفاده خواهد شد. بخش دوم دیواره های ضریح مطهر است که پشت شبکه ها با شیشه ی ده میل و پشت ستون ها نیز با ورق های نقره ی قلمزنی شده پوشانده خواهد شد. و بخش سوم نیز سقف آن است که در طرح پیش بینی شده؛ از نقوش معرق برای تزیین آن استفاده خواهد شد. نور پردازی: در طراحی صورت گرفته برای ضریح مطهر، از مدرن ترین شیوه های نور پردازی روز استفاده خواهد شد، به گونه ای که به جای استفاده از چراغ و ... برای روشن کردن داخل ضریح، از فیبر نوری و قطعات بلور و کریستال با قابلیت تغییر رنگ و شدت نور و تنظیم آن در خارج از ضریح مطهر، استفاه می شود. برآورد هزینه ی پروژه: هزینه های اجرای این پروژه بدون احتساب طلا؛5 میلیارد تومان برآورد گردیده است. در خصوص طلای مورد نیاز نیز تصمیم هیأت امناء بر این قرار گرفته است كه مادامی كه علاقمندان به سیدالشهداء علیه السلام اقدام به اهدای طلا و جواهر می نمایند، همان طلا و جواهرات ذوب و یكسان سازی آلیاژی شده و سپس به صورت ورق های طلا در آمده و در امر قلمزنی استفاده خواهد شد. میزان پیشرفت كارهای انجام شده: 1.طراحی نقوش و بازوبندی ها 100% 2.پیكره چوبی 100% 3.گوی و ماسوره 80% 4.قلمزنی روی صفحات نقره 70% 5.قلمزنی روی صفحات مس 20% 6.خطاطی 40% 7.طراحی معرق داخل ضریح 100% 8.طراحی نور پردازی 100% نصب و اجراء در كربلای معلی 9.طراحی اطفاء و اعلام حریق 100% نصب و اجراء در كربلای معلی 10.طراحی دوربین های آن لاین 100% نصب و اجراء در كربلای معلی 11.مونتاژ اولیه :یك دهنه 12.مونتاژ ثانویه:در كربلای معلی
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:18
سينمای ایران و جهان
به گزارش «تابناک»، نظر رهبر انقلاب درباره فیلم «طلا و مس»، بیانیه شورای عالی تهیه کنندگان سینما، بازگشت حاتمی کیا به سینمای جنگ با فیلم «چ مثل چمران»، پروژه های فاخر فارابی، بزرگداشت خسرو شکیبایی، معرفی نامزدهای انجمن منتقدین سینما و اختتامیه جشنواره فیلم جوان ایرانی مهمترین عناوین رویدادهای سینمایی در سینما در هفت روزی که گذشت، بودند.
بنا بر این گزارش، «یك حبه قند» به كارگردانی رضا میركریمی، «پرتقال خونی» به کارگردانی سیروس الوند، «ورود زندهها ممنوع» به كارگردانی جواد مزدآبادی، «روز رستاخیز» به كارگردانی احمد رضا درویش فیلم هایی هستند که این روزها تصاویر آنها ضبط می شود.
در هفته گذشته، تصویربرداری فیلم سینمایی «جرم» به کارگردانی مسعود کیمایی تمام شد و فیلم سینمایی «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری کلید خورد. در این هفته، فیلم «پسر آدم دختر حوا» به کارگردانی رامبد جوان اکران شد و فیلم های «کیفر» کار حسن فتحی، «هفت دقیقه تا پاییز»، کار علیرضا امینی و «چهل سالگی» به کاگردانی علیرضا رئیسیان در جذب مخاطب با هم رقابت کردند.
مشاجره فراستی و فتحی در برنامه هفت
کیفر در شرایطی ناعادلانه اکران شد، همزمان با مسابقات جام جهانی که من حتی خودم نمی روم فیلم خودم را ببینم... این حرف مریلا زارعی، بازیگر فیلم کیفر است. حسن فتحی که در اعتراض به اکران ناعادلانه فیلمش تصمیم گرفته بود سکوت کند، جمعه گذشته در برنامه هفت فریدون جیرانی حاضر شد؛ اما ایراداتی که مسعود فراستی به کیفر گرفت، واکنش سریع فتحی را برانگیخت. در حالی که خیلی ها کیفر را از نمونه های خوب سینمای ایران دانسته اند، فراستی در این برنامه فیلمنامه این فیلم را به شدت ضعیف ارزیابی کرد و به روند داستانی که برای شخصیت فیلم رخ می دهد، انتقاد کرد.
فتحی در پاسخ به این انتقادها گفت: من باید به تک تک این انتقادات پاسخ دهم و باید زمانی در اختیار من گذارید تا حرف های خود را بزنم. در حالی که فتحی در حال دفاع از فیلم کیفر بود، جیرانی سخنان وی را قطع کرده و زمان را در اختیار فراستی قرار داد که این کار با انتقاد شدید فتحی روبه رو شد.
تهیه کنندگان سینما: تصمیم گیران اصلی اکران ما باشیم
معاونت سینمایی وزارت ارشاد پذیرفت که انتخاب فیلمها برای اكران به عهده اهل سینما باشد. منظور از اهل سینما چه کسانی هستند؟ این موضوع مهمی است به ویژه اینکه در دورانی هستیم که رواج ابتذال، موضوع داغ این روزهای سینماست؛ ابتذالی که برخی سینماگران آن را به سالن داران و برخی منتقدین آن را به برخی تهیه کنندگان مبتذل دوست نسبت می دهند، اتفاقا گوی سبقت را در اکران از دیگر فیلم ها ربوده است. به همین دلیل، شورای عالی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینما پس از تصمیم معاونت سینمایی، بیانیه ای صادر کرد و خواستار آن شد که دست سالن داران، در برگزیدن فیلم های اکرانی کوتاه شود و تهیه کنندگان تصمیم گیران اصلی اکران فیلم ها باشند تا امكان نمایش عمومی برای فیلمهای ارزنده و مستقل ایجاد شود.
این شورا سالن دارانی که جز منافع اقتصادی خود به چیز دیگری نمی اندیشند، فرهنگ را فراموش کرده و مخاطب سینمای ایران را به مبتذل دوستی متهم کرده اند، مورد انتقاد شدید قرار داد. در بخشی از این بیانیه آمده است:
«توجه و گرایش بیش ازحد به وجه اقتصادی سینما، یقینا منجربه تضعیف بُعد فرهنگی سینما میشود. این چرخه معیوب تولید كنندگان را نیز به گرداب تولیدات سطحی میكشاند و نهایت این روند غیرعقلانی گریز و واپس زدگی مخاطب را به دنبال دارد. بیم آن میرود سینمای ایران را به سالهای ابتدایی دهه پنجاه كشاند.»
همه چیز برای ساخت پروژه خرمشهر فراهم است/ کارگردان و نویسنده بعداً مشخص می شوند
پروژه سینمایی خرمشهر با فارابی به نتیجه رسید، ارتش قول همکاری داد، امکانات مورد نیاز فراهم است؛ اما هنوز کارگردان و نویسندگان این پروژه مشخص نیستند. حمید آخوندی تهیه کننده این پروژه به ایسنا گفت: «خوشبختانه برای ساخت این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی به نتیجه قطعی رسیدیم و آقای میراعلایی، نهایت همكاری را با ما داشتهاند و ارتش نیز از لحاظ امكانات ما را تأمین خواهد كرد و هم اکنون مشغول مذاكره با كارگردانهای صاحبنام برای ساخت اپیزودهای این فیلم هستیم.
قرار است با دوستان نویسنده هم جلساتی داشته باشیم و طرحهایی با موضوع «خرمشهر» را از آنها بگیریم تا برای ساخت به كارگردانهایی كه طرحی از خودشان ندارند، بدهیم. پروژه سینمای «خرمشهر» شامل هشت یا نه اپیزود ده دقیقهای خواهد بود كه هر كدام توسط یكی از كارگردانان صاحب نام سینما كه كارنامه برجستهای دارند، ساخته میشود و پس از قطعیشدن هر یك از آنها نامشان اعلام خواهد شد.» همه چیز فراهم است، تنها انتخاب کارگردان و نویسنده پروژه مانده که آن هم زیاد مهم نیست بالاخره انجام می شود!
حاتمی کیا سکوت کرده اما خبرساز است
در یکی دو ماه گذشته، منابع خبری از مشغله این روزهای ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم سینمایی «بانوی شهر ما» که مضمونی اجتماعی دارد، خبر دادند. البته او خود دراین باره سکوت کرده و از فیلم جدیدش هیچ نگفته است؛ اما در هفته گذشته او بار دیگر خبرساز شد، در حالی که خود سکوت کرده است: «چ مثل چمران»؛ عنوان فیلمنامه جدید حاتمیكیا درباره شهید چمران است كه در ژانر دفاع مقدس آماده شده و حاتمیكیا در این فیلم می خواهد، بخشی از زندگی شهید چمران در رویداد قهرمانانه پاوه را به تصویر بكشد. برخی رسانه ها با تیتر «بازگشت حاتمی کیا به سینمای جنگ» این خبر را منتشر کردند.
اظهار نظر رهبر انقلاب درباره «طلا و مس»
رهبر انقلاب مضمون فیلم سینمایی طلا و مس را که روزهای پایانی اکران خود را می گذراند، «عالی» خطاب کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است، از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند، مورد تمجید قرار دادند.
گفتنی است، پیش از این، برخی افراد با دادن تحلیل های غیر کارشناسانه مضمون این فیلم و هدف تهیه کننده آن را توهین و تضعیف روحانیت قلمداد کرده بودند.
افطار تا سحر به جای طرح اذان تا اذان
سینما در ماه مبارک رمضان با رکود اقتصادی روبه رو می شود، به همین دلیل تصمیم گیرندگان سینما در سال گذشته، طرح اذان تا اذان را اجرایی کردند تا از رکود سینما دراین ماه بکاهند؛ اما گویا این نام مشکلاتی داشته و امسال طرح افطار تا سحر جایگزین این عنوان شده است. این خبر را علی سرتیپی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرده است.
معاون سینمایی حوزه هنری استعفا داد
محمد حسین نیرومند که پیش از این معاون سینمایی حوزه هنری بود از سمت خود استعفاداد و محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری، حمید امیریان را به عنوان سرپرست این معاونت برگزید.
اعضای شورای مركزی مجمع فیلمسازان برگزیده شدند
مجمع عمومی سالانه شورای مركزی مجمع فیلمسازان، از ساعت 18 روز پنجشنبه در خانه سینما بر پا شد. در این نشست كه از 69 نفر عضو مجمع فیلمسازان، 43 نفر حضور داشتند، برای انتخاب شورای مركزی جدید تشكل صنفی كارگردان-تهیهكنندههای سینمای ایران، 11 نفر كاندیدا شدند و هفت نفر به عنوان اعضای اصلی شورای مركزی رأی آوردند.
بنا بر این گزارش، عزیزالله حمیدنژاد، علیرضا داوودنژاد، مجید قاریزاده، مهدی فخیمزاده، مهرداد فرید، محسن امیریوسفی و محمد احمدی به عنوان اعضای شورای مركزی این مجمع برگزیده و سیامك شایقی و داوود موثقی، اعضای علیالبدل شدند.
در سومین انتخابات شورای مركزی مجمع فیلمسازان، كیومرث پوراحمد به عنوان بازرس اصلی و منوچهر مصیری به عنوان بازرس علیالبدل برگزیده شدند.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:9
اخبار
رئیسمجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت : در اطراف ایران، مسائل جدی در حال مطرح شدن است و آنهایی كه از انقلاب ما ضربه خورده بودند برای رسیدن به اهداف شوم خود خیز برداشتهاند.
به گزارش ایلنا ، آیتالله هاشمی رفسنجانی، در دیدار جمعی از مسئولین و اعضای خانه صنعت و معدن جوانان هدف اصلی از خصوصیسازی در سیاستهای كلی اصل 44 را ارتقا بهرهوری عنوان كرد و گفت: استفاده از مدیریت موفق بخش خصوصی میتواند بسیاری از شركتهای دولتی را از حالت سكون و ركود خارج كند.
وی افزود: واگذاری شركتهای دولتی به بخش خصوصی واقعی میتواند سرمایه هنگفتی را وارد بودجه كند و استفاده از این سرمایه در بخشهای عمرانی رونق اقتصادی را به همراه داشته و سالیانه بسیاری از خلاءها را در بخش مالیاتی برطرف میكند و میتواند مشكلات حوزه اشتغال را كاهش دهد.
هاشمی رفسنجانی ایجاد تعادل میان واردات و صادرات و كاهش اتكا به نفت در هزینههای جاری و حمایت از تولیدكنندگان را موجب رونق اقتصاد كشور بیان كرد و گفت: استفاده از ظرفیت بالای بخش صنعت كشور و حضور مدیران جوان، سختكوش و خلاق میتواند نوید بخش آیندهای مطلوب برای صنعت كشور باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریمهایی كه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است، تأكید كرد: در اطراف ایران، مسائل جدی در حال مطرح شدن است و آنهایی كه از انقلاب ما ضربه خورده بودند برای رسیدن به اهداف شوم خود خیز برداشتهاند.
وی تأكید كرد: آنها از جنگ، كودتا و ایجاد موانع برای جمهوری اسلامی ایران به نتیجهای نرسیدند و اكنون به سراغ تحریمهای هدفمند رفتهاند.
هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: مقابله با تحریمهای فعلی، نیازمند عقلانیت و پرهیز از ماجراجویی و تنش است و با یك سیاست خارجی فعال و حفظ اتحاد در داخل میتوانیم آثار آن را كاهش دهیم.
در ابتدای این دیدار صدری، رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن جوانان، سحرخیز رئیس خانه صنعت و معدن جوانان خراسان رضوی، قدرتی رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان فارس هر كدام مطالبی را در خصوص لزوم ایجاد اشتغال، اشكالات در خصوصیسازی، جایگاه فعلی سند چشمانداز و سیاستهای كلی در اداره كشور، موانع صادراتی و مسائل مربوط به مالیات را به اطلاع رساندند.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:7
اخبار
به گزارش سپاه نیوز؛ سردار مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح تاكید كرد: حضور پترائوس در افغانستان، افزایش تروریسم و وسعت یافتن دامنه شكستهای آمریكا را رقم خواهد زد.
وی یادآور شد: بر این اساس دولت امریكا هیچ شانسی برای موفقیت نخواهد داشت و لذا از هم اكنون میتوان برافروختن شعلههایی كه دامن آمریكا در افغانستان را خوهد سوزاند، مشاهده كرد،كه البته با حضور پترائوس در حال برافروختهتر شدن میباشد.
به گفته جزایری، مزید بر این خواست عمومی مردم افغانستان، به نظر نمیرسد حتی اعضای ناتو نیز هماهنگی لازم را با این رئیس آمریكایی داشته باشند. بنابراین تشدید اختلافات در افغانستان به خوبی از نمای نزدیك قابل رؤیت است.
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح در ادامه اظهار داشت: پارادوكس تروریسم طالبان و القاعده به دلیل مراودات نزدیكشان با آمریكا و انگلیس موضوعی نیست كه از دید صاحبنظران و كشورهای صاحب نفوذ منطقه پنهان باشد و این مسئلهای نیست كه حل آن در توان مقام ارشد نظامی آمریكا در افغانستان كه در عمل نشان داده از عمق لازم فكری نیز برخوردار نیست، باشد.
وی راه حل مسئله افغنستان را خروج نیروها و نظامیان خارجی از این كشور و سپردن افغانستان به دست مردم دانست و افزود: غیر از این هیچ راه حلی وجود ندارد و از آنجا كه آمریكاییها به دنبال حفظ و گسترش منافع نامشروع خود در سایر كشورها و از جمله افغانستان هستند، متأسفانه در حال حاضر نمیتوان نسبت به وضعیت این كشور خوشبین باشیم كه البته مقصر اصلی آن آمریكاست.
رئیس ستاد تبلیغات دفاعی كشور در پایان تأكید كرد: آمریكا خیال نكند با صدور تروریسم به سایر كشورها، به منافع دلخواه خود خواهد رسید، چرا كه تروریسم دامن آمریكا و سایر اعضای ناتو را خواهد گرفت و نشانههای آن از هم اكنون پیداست.
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:3
اخبار
ه گزارش سپاه نیوز به نقل از دفتر آیت الله سید احمد خاتمی، سفیر انگلیس در تهران ششم تیرماه سال جاری با ارسال نامه ای به آیت الله خاتمی، از وی تقاضای اختصاص زمانی برای ملاقات کرده بود که امام جمعه موقت تهران از پاسخ به نامه وی امتناع ورزیده بود.
به دنبال امتناع عضو هیات رییسه مجلی خبرگان از پاسخ به نامه سایمون گس، سفارت انگلیس در تهران با ارسال نامه ای به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درخواست خود را برای ملاقات سفیر این کشور با آیت الله خاتمی مجددا مطرح کرد که وزارت خارجه با ارسال نامه ای در تاریخ 27 تیرماه 1389 به ستاد برگزاری نماز جمعه خواستار ارسال درخواست سفیر انگلیس، توسط این ستاد به آیت الله خاتمی شد. لازم به ذکر است که موضوع این ملاقات "آشنایی" اعلام شده بود.
امام جمعه موقت تهران در پاسخ به درخواست سفیر انگلیس، به خاطر خیانت و توطئه گری لندن علیه اسلام و مسلمانان و شیطنت این کشور علیه جمهوری اسلامی بویژه در فتنه سال 88 ، بشدت با انجام این ملاقات مخالفت کرد.
متن پاسخ آیت الله سیداحمد خاتمی به حجت الاسلام سید یدالله شیرمردی مسئول ستاد نماز جمعه تهران درباره وضوع "درخواست ملاقات سفیر انگلیس" به شرح زیر است:«با توجه به پرونده سیاه دولت انگلیس در عرصه خیانت به اسلام و توطئهگری مداوم این دولت علیه مسلمانان و نیز شیطنت پیوسته علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه در فتنه سال 88 ، به وزارت محترم امور خارجه اطلاع دهید که اینجانب اجازه ملاقات به سفیر انگلیس نمیدهم.»
گفتنی است حسین رسام تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس و از متهمان اغتشاشات سال گذشته و کودتای مخملی در جلسه محاکمه خود در 17 مردادماه سال گذشته با افشای نقش انگلیس در فتنه سال 88 اعتراف کرده بود: «شورای فرهنگی بریتانیا از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی، برگزاری دوره های مشترک با نهادهای دولتی و حکومتی، شناسایی و جذب نخبگان از طریق اعطای بورسیه و نیز جاسوسی علمی و صنعتی در دانشگاهها اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز میکرد.
رسام همچنین گفته بود: «از حدود 4 ماه قبل از انتخابات جلسات مختلفی در این خصوص تشکیل شد و اطلاعات لازم از طریق مرتبطین و فعالان سیاسی به ویژه اصلاح طلبان جمع آوری شده بود.»
پنج شنبه 31/4/1389 - 1:0