• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4655روز قبل
اخبار
كاهش پوكی ‌استخوان با مصرف منظم چای!
ارتباط مستقیم بین مصرف چای و افزایش تراکم استخوان وجود دارد و بیان کننده این مطلب است که شیوع پوکی استخوان در افرادی که به‌ طور منظم و روزانه چای مصرف می‌کنند، کمتر است.

ایسنا: نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد: مصرف چای، ارتباط مستقیمی با افزایش تراکم استخوان دارد و استفاده منظم و روزانه از این نوشیدنی می‌تواند به میزان قابل توجهی شیوع پوکی استخوان را در افراد کاهش دهد.

مصرف چای در سراسر جهان عمومیت دارد و به خصوص در کشور ما به مراتب بیش از سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. مطالعات مختلفی اثرات منفی قهوه و ارتباط کافئین موجود در آن‌ را با پوکی استخوان ارزیابی کرده‌اند. اما ارتباط بین مصرف چای و پوکی استخوان کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی با توجه به مصرف بالای چای در جامعه و شیوع بالای پوکی استخوان در کشور، درک این ارتباط حائز اهمیت است. در همین خصوص مطالعه‌ای توسط رامین حشمت، اپیدمیولوژیست مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

در این پژوهش، جمعیت مورد مطالعه شامل زنان و مردان رده سنی20 تا 72 سال بودند که در طرح جامع پیشگیری و درمان پوکی استخوان شرکت داشتند و با نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری شدند. در مجموع یك هزار و 125 نفر(621 زن و 504 مرد) با میانگین سنی 42.6 سال بررسی شدند. با توجه به میزان چای مصرفی روزانه، افراد به دو گروه بالای چهار فنجان و کمتر - مساوی چهار فنجان تقسیم شدند و تراکم استخوانی آن‌ها با استفاده از روش Dual energy X-ray Absorption اندازه‌گیری و مقایسه شد.

یافته‌ها نشان داد: میانگین تراکم استخوانی در دو گروه مورد مطالعه در ناحیه گردن و استخوان ران با یکدیگر تفاوت بارز و معنی‌دار داشت. اما این ارتباط به طور مجزا در گروه‌های مختلف به تفکیک سن، جنس و یا هر دو، مشاهده نشد.

نتایج بدست آمده از مطالعه حاضر حاکی از آن است که ارتباط مستقیم بین مصرف چای و افزایش تراکم استخوان وجود دارد و بیان کننده این مطلب است که شیوع پوکی استخوان در افرادی که به‌ طور منظم و روزانه چای مصرف می‌کنند، کمتر است.
شنبه 5/6/1390 - 19:16
اخبار
دو روی سکه لامپ‌های کم مصرف
به گفته وی، ما در استفاده از این لامپ‌ها جوان هستیم و بهتر است رعایت نكات لازم صورت گیرد، زیرا كه اثرات این لامپ‌ها در طولانی مدت مشخص می‌شود.

فارس: سه سال پیش بود كه لامپ‌های كم مصرف همراه با تبلیغات گسترده در خانه و محل كارمان برای خودشان جا باز كردند و حالا دیگر در سبد خانوارها برای خود سهمی دارند. این درحالی است که به اعتقاد كارشناسان اگر به درستی از آنها استفاده نشود مانند بمب شیمیایی كوچكی در خانه و حتی زباله‌ها عمل می‌كنند.

از سال 87 هم‌زمان با شدت گرفتن خشكسالی در خوزستان، لزوم كاهش مصرف انرژی محسوس‌تر شد و متعاقب آن یافتن راه‌كارهای صرفه‌جویی و كاهش استفاده از انرژی اهمیت یافت.

در همین راستا تغییر در ساعت كار ادارات و سازمان‌های دولتی، هماهنگ كردن صنایع، تاكید بر خاموش كردن لامپ‌های اضافی و الزام به استفاده از لامپ‌‌های كم مصرف در ادارات دولتی و غیردولتی و بازار از اولویت‌های مدیریت مصرف برق قرار گرفت.

در مورد مزایای انكارناپذیر لامپ‌های كم‌مصرف صحبت‌های زیادی شده از جمله اینكه انرژی مصرفی در لامپ کم‎مصرف حدود 20 درصد لامپ‎های رشته‎ای است؛ طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای حدود یك هزار ساعت و طول عمر لامپ‎های کم‎مصرف بین 5 هزار تا 10 هزار ساعت است؛ لامپ‎های کم‎مصرف در اثر کار گرم نمی‌شوند، در مقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده و در اثر ریزش باران نمی‎شکند؛ در لامپ‌های رشته‌ای حدود 95 درصد از انرژی به گرما تبدیل می‌شود، لامپ‌های كم مصرف حدود 80 درصد مصرف برق ناشی از روشنایی را كاهش می‌دهد و... .

كارشناسان می‌گویند هر چند استفاده از این لامپ‌ها از منظر اقتصادی به اقتصاد ملی کمک می‌كند و در مجموع مصرف انرژی را در كشور كاهش می‌دهد و در بخش اقتصاد خانواده و سبد هزینه خانوار هم می‌تواند به پایین آوردن هزینه‌ها کمک کند، اما این تنها یك روی سكه است و اگر از این لامپ‌ها به درستی استفاده نشود همانند بمب‌های کوچک شیمیایی در خانه و حتی در زباله‌ها عمل می‌کنند.

* بایدها و نبایدهای لامپ کم مصرف

یك محقق و استاد دانشگاه، آموزش و آگاهی رسانی در مورد استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف را ضروری می‌داند و نسبت به خطرات بی‌توجهی به استفاده از این لامپ‌ها برای سلامتی جامعه هشدار می‌دهد.

دكتر مهران افخمی با تاكید بر دقت در نحوه استفاده از این لامپ‌ها، می‌گوید: لامپ‌های كم‌مصرف برای جاهایی كه انسان به صورت طولانی مدت در معرض نور است مثل اتاق نشیمن یا اتاق كار مناسب نیستند و باید در اماكنی كه حضور كمتر باشد مثل راهروها و پاركینگ‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی در مورد دلیل این امر توضیح می‌دهد: یكی از خصوصیات این لامپ‌ها تغییر فركانس است؛ یعنی نور آنها شدت و ضعف دارد و نور ثابتی ندارند به همین دلیل اگر به صورت طولانی مدت در معرض نور آنها قرار گیریم به چشم آسیب می‌رسانند و در طولانی مدت بیما‌ری‌هایی مثل آب مروارید به وجود می‌آورند.

افخمی می‌افزاید: با توجه به اینكه لامپ‌های كم مصرف دو نوع سفید و قرمز (مهتابی و آفتابی) دارند باید سعی شود كه از آنها به صورت مختلط و همراه با لامپ رشته‌ای استفاده شود یا اینكه دو نوع لامپ آفتابی و مهتابی در كنار هم مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته وی، ما در استفاده از این لامپ‌ها جوان هستیم و بهتر است رعایت نكات لازم صورت گیرد، زیرا كه اثرات این لامپ‌ها در طولانی مدت مشخص می‌شود.

وی همچنین حداقل فاصله برای استفاده از این لامپ‌ها را حدود 50 تا 60 سانتی‌متر عنوان می‌كند و اظهار می‌دارد: به عبارتی استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف برای چراغ‌های مطالعه توصیه نمی‌شود و برای مطالعه بهتر است از لامپ‌های LED كه هم كم‌مصرف هستند و هم جیوه ندارند استفاده شود.

این استاد دانشگاه، لامپ‌های كم‌مصرف را منبع اشعه ماوراء بنفش (UV) عنوان و تصریح می‌كند: یكی از خصوصیات لامپ‌های كم مصرف تشعشع UV است.

اثرات این اشعه بر روی سلامتی و پوست افراد ثابت شده است كه در طولانی مدت سبب سوختگی‌های خفیف و با شدت بالا سبب افزایش سرطان‌ می‌شود به همین دلیل باید در فاصله استفاده و مدت زمان استفاده بسیار دقت شود.

وی می‌گوید: باید حتی‌الامكان سعی شود این لامپ‌ها درون محفظه‌های مشبك قرار گیرند تا نور آنها پیش از تابش بر روی افراد شكسته شود و به صورت مستقیم به چشم و پوست تابیده نشود.

افخمی تاكید می‌كند: درجه حرارت محیطی كه این لامپ‌ها در آن قرار دارند نیز باید بین صفر تا 48 درجه سانتی‌گراد باشد به همین دلیل در گلخانه‌ها، حمام و سونا نباید استفاده شود.

وی با اشاره به طول عمر 5 تا 10 هزار ساعتی این لامپ‌ها، می‌گوید: استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف فقط در این مدت مجاز است و پس از این مدت حتی اگر خاموش نشوند نباید از آنها استفاده كرد؛ این در حالیست كه خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی تا زمانی كه لامپ از كار بیفتد، از آن استفاده می‌كنند.

افخمی در ادامه با بیان اینكه جیوه یكی از عناصر ضروری در این لامپ‌هاست، می‌گوید: در انواع استاندارد 2.5 میلی‌گرم و در بعضی از انواع غیراستاندارد (كه اغلب ساخت كشور چین است) مقدار جیوه به 8 میلی‌گرم هم می‌رسد.

این محقق توضیح می‌دهد: جیوه فلز سنگین خطرناكی است كه وقتی وارد محیط زیست می‌شود پایداری زیادی دارد و در بدن موجودات زنده ذخیره می‌شود و اصطلاحا تجمع زیستی پیدا می‌كند.
جیوه حتی از بدن مادر به نوزاد منتقل می‌شود، این عنصر خطرناك اثرات منفی زیادی دارد از جمله تاثیر بر سیستم عصبی و مغز، جلوگیری از رشد مغزی نوزاد، ناهنجاری‌های مغزی، عقیم شدن و كاهش حافظه است و باید خیلی مراقب آن باشیم.

وی اظهار می‌دارد: استفاده از لامپ‌های استاندارد كه جیوه كمتری دارند قطعا آسیب كمتری وارد می‌كند و لامپ‌های غیراستاندارد نباید به دلیل ارزان‌تر بودن كالا خریداری شوند.

افخمی نسبت به نحوه دفع این لامپ‌ها نیز هشدار می‌دهد و تصریح می‌كند: متاسفانه در كشور ما برای جمع‌آوری و دفع لامپ كم‌مصرف و دیگر زباله‌های خاص، مانند وسایل الكتریكی و كامپیوتری، برنامه مناسبی توسط شهرداری‌ها ارائه نشده و این زباله‌ها وارد سیستم معمولی زباله‌های شهری می‌شوند كه بسیار خطرناك است.

وی ادامه می‌دهد: اگر لامپ‌های كم مصرف مانند بقیه زباله‌ها در مدفن معمولی پسماند دفع شود، جیوه موجود در آنها ابتدا خاك را آلوده كرده، سپس از طریق شیرابه به آب‌های زیرزمینی منتقل و وارد چرخه حیات می‌شود و با مصرف آب یا گیاه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وارد بدن انسان می‌شود.
این متخصص علوم زیست محیطی همچنین تاكید می‌كند: اگر لامپ كم‌مصرف به هر دلیل بشكند (برخی انواع غیراستاندارد به خودی خود متلاشی می‌شود) باید حداقل 15 دقیقه محل را ترك كنیم؛ چون با شكستن لامپ، جیوه موجود در آن در فضا پخش می‌شود كه ماندن و تنفس در محل باعث ورود جیوه به جریان خون می‌شود و 15 دقیقه طول می‌كشد تا جیوه ته‌نشین شود.

پس از آن باید با باز كردن پنجره‌ها هوا جریان یابد. نكته مهم این است كه باید حتی‌المقدور از جاروبرقی برای جمع‌آوری آن استفاده نشود چرا كه جیوه وارد كیسه جاروبرقی شده، با هر بار استفاده در هوا پخش می‌شود، اگر مجبور به استفاده از جاروبرقی شدیم باید كیسه و جاروبرقی به دقت شسته و تمیز شود.

* كم‌مصرف‌ها مضر نیستند؛ نیازی به اطلاع‌رسانی نیست

با تاكید بر جایگزینی لامپ‌های كم‌مصرف با لامپ‌های رشته‌ای، وزارت نیرو تمام توان خود را به كار بست تا به هر وسیله‌ای از جمله با تبلیغات گسترده (و در جایی كه جواب نمی‌گرفت مانند بازار با توسل به زور) فرهنگ استفاده از لامپ‌های كم مصرف را در بین مردم نهادینه كند.

مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق اهواز می‌گوید: با آغاز خشكسالی در سال‌های 87 و 88 به منظور كاهش مصرف انرژی و ترویج فرهنگ استفاده از لامپ‌های كم مصرف بیش از یك میلیون و 300 لامپ كم‌مصرف 23 ولت را به صورت یارانه‌ای توزیع كردیم.

یدالله حضرتی می‌افزاید: این طرح دو ساله هدفش این بود كه فرهنگ صرفه‌جویی و استفاده از لامپ كم‌مصرف را ترویج كند كه استقبال بسیار خوبی هم از آن شد، به طوری كه الان دیگر لامپ یارانه‌ای توزیع نمی‌شود و فرهنگ استفاده از لامپ كم‌مصرف در بین مردم نهادینه شده است.

وی با تاكید بر اینكه لامپ‌های كم‌مصرف مشكلی برای سلامتی افراد ندارند می‌گوید: تا كنون دلیل مستندی برای تاثیر منفی این لامپ‌ها بر روی بدن ارائه نشده كه بخواهیم راجع به آن اطلاع‌رسانی كنیم.

روابط عمومی توزیع برق استان نیز توضیح می‌دهد: در پروژه‌ای تحت عنوان كاهش تلفات انرژی، توزیع لامپ كم مصرف در برنامه قرار گرفت كه در همین راستا در سال‌های 87 و 88 حدود 3 میلیون لامپ یارانه‌ای بین مردم توزیع شد.

* خطر جیوه لامپ‌ها جدی است

در اطلاعیه اخیر سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، تعویض لامپ‌ها ساده‌ترین راه برای تحقق دستاوردهای سریع و عظیم در بهره‌وری انرژی عنوان شده است. بر طبق این گزارش برآورد سازمان بین‌المللی انرژی (EIA)، نشان می‌دهد تامین روشنایی‌های الکتریکی 19 درصد از کل الکتریسیته تولیدی توسط نیروگاه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد که این مقدار بیشتر از تمام انرژی تولیدی توسط نیروگاه‌های هسته‌ای است.

گر چه این اطلاعیه اثرات منفی تابش پرتوی فرابنفش و میدان‌های الکترومغناطیسی لامپ‌های كم‌مصرف و خطرات بهداشتی آن برای مصرف‌کنندگان را، با استناد به اینكه تا کنون هیچ گزارش منفی از اثرات منفی دریافت نشده، رد می‌كند و استفاده از لامپ‌های کم مصرف استاندارد را بسیار ایمن می‌داند، اما اضافه می‌كند: آنچه که موجب می‌شود تا در رابطه با استفاده از این گونه لامپ‌ها سئوالاتی مطرح شود، مقدار بسیار اندک جیوه در ساختار این نوع لامپ‌ها است که سبب می‌شود تا لامپ‌های کم‌مصرف در رده زباله‌های خاص خانگی قرار گیرند. لذا پس از استفاده و پایان عمر مفید، نگهداری از لامپ‌های کم مصرف باید به گونه‌ای باشد تا با کم‌ترین اثرات سوء بر روی انسان و محیط زیست، برای بازیافت و یا دفن بهداشتی به محل زباله‌های ویژه، منتقل شوند.

البته هر لامپ كم‌مصرف تنها در حدود 5 میلی‌گرم جیوه دارد كه آن هم تا زمانی که حباب لامپ شكسته نشده باشد، آزاد نمی‌شود و هیچ خطری را متوجه مصرف كننده نخواهد كرد، مصرف كننده باید توجه داشته باشد كه در پایان عمر لامپ، آن را به مراكز بازیافت تحویل دهد و در صورتی كه در محل زندگی او مراكز بازیافت وجود ندارد لامپ را در دو لایه كیسه پلاستیكی قرار داده، در آن را محكم ببندد و سپس در سطل زباله قرار دهد، همچنین در صورتی كه به هر دلیل حباب لامپ كم‌مصرف در محل مصرف شكسته شود تمهیداتی را برای پاک‌سازی فرش و موكت و فضای محیط به كار ببندد.

گرایش مردم به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف با تبلیغ روزافزون آن در رسانه‌ها و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، اکنون که بر اثر تبلیغات، بسیاری از لامپ‌های رشته‌ای تبدیل به لامپ کم‌مصرف شده، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به این لامپ‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

کارشناسان بر این باورند با توجه به نوین بودن لامپ‌های كم‌مصرف و ناآشنایی استفاده‌كنندگان از این محصولات، باید مردم آموزش‌های لازم را در این خصوص ببینند تا کمتر دچار مشکل شوند، همچنین تولید و استفاده از آن تابع مقررات خاصی باشد تا استفاده‌کنندگان را دچار مشکل و عوارض نکند.
شنبه 5/6/1390 - 19:15
آلبوم تصاویر
عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان

بوزمجه دوچرخه در استرالیا

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان

این حیوان شباهت زیادی به دارکوب دارد و برای یافتن غذا درخت را سوراخ می کند.

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان

این مار ماهی با عادت نا متعارف غذا خوردن یکی از منزجر کننده ترین موجودات دریایی است.

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
خرچنگ یتی که در سال ۲۰۰۵ در اقیانوس آرام کشف شد.

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
خوک دریایی که در اعماق دریا زندگی می کند.

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
سایت پاتوق۹۸ – لاک پشت سفید

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
لوریس ضعیف که نسلش در حال انقراض است.

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
ماهی بادکنکی

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
ماهی گربه ای مو دار

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
ماهی حبابی

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
منقار کفشی یکی از بزرگ ترین پرندگان مناطق آفریقا

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
میمون پوزه دار

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
موش کور دماغ ستاره ای

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
موش گوش دراز

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
نوعی میمون محلی در جنگلهای غربی برزیل

عکسهایی از ۱۶ حیوان عجیب و غریب جهان
تمساح هندی

جمعه 4/6/1390 - 20:2
آلبوم تصاویر
عکسهای طنز و خنده دار شهریور ۹۰

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

 

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

 

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

 

عكسهای طنز و خنده دار شهریور 90

 

جمعه 4/6/1390 - 20:1
عقاید و احکام
مگه پیامبر موقع سجده روی مهر سجده می کردن ؟

مگه پیامبر موقع سجده روی مهر سجده می کردن ؟

.

چرا شیعه روی مهر سجده میکنه؟ مگه پیامبر موقع سجده روی مهر سجده می کردن؟

توی جواب باید بگیم که سجده بر مهر موضوعیت نداره، بلکه سجده باید بر زمین انجام بشه همونطوری که رسول خدا فرمودن: خدا زمین را برای من محل سجده و موجب طهارت (تیمم) قرار داد.(۱) و اینکه شیعه ها روی مهر نماز می خونن بخاطر اینه که اولا از خاکه و سجده بر اون صحیحه و در ثانی خیلی راحت و سهل الوصوله

سایت پاتوق۹۸ : در ثانی توی عبادتی مثل نماز ما نمی تونیم چیزی از خودمون اضافه یا کم کنیم و به سلیقه خودمون نماز بخونیم؛ پس باید توی این زمینه از پیامبر تبعیت بشه.
پیامبر فرمودن: همانگونه که من نماز می خوانم، شما نیز نماز بگذارید.(۲) این روایت نشون دهنده اینه که ما باید روی همون چیزی که پیامبر سجده می کردن، سجده کنیم؛ یعنی همون خاک

پاتوق ۹۸: حالا که ما سیره پیامبر (صل الله علیه و آله) رو ملاک سجده کردن قرار دادیم که حضرت بر خاک سجده می کردن و حتی بعضی مواقع که زمین بشدت گرم می شد روی حصیر (که از درختان ساخته میشه) سجده می کردن یا اینکه پیامبر بر خمره(۳) که از برگ درخت خرما بافته میشه، سجده می کردن، دیگه دلیلی برای سجده کردن بر فرش و… باقی نمی مونه

برای نمونه به چند روایت اهل سنت اشاره می کنیم:

عبدالکریم ابى امیه گفت «رفتار دائمى ابوبکر نسبت به سجده در حال نماز این بود که یا بر زمین نماز مى‏خواند و یا در حال سجده، پیشانى را (اگر روى فرش یا مانند آن قرار مى‏گرفت) به سوى زمین مى‏کشید»(۴)

از عمر بن خطاب نقل شده است که گفت «اگر کسى به دلیل سرما یا گرما نمى‏تواند بر زمین سجده کند بر لباسش سجده کند» (یعنى در حال ضرورت)(۵)

از علی بن ابیطالب(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هنگامى که کسى نماز می خواند عمامه را از پیشانى کنار بزند.(۶)

پس نتیجه این میشه که اگه یه عده از اوناییکه خودشون رو اهل سنت می دونن و روی فرش و… سجده می کنن، دارن بر خلاف سنت پیامبر (صل الله علیه و آله) و صحابه اون حضرت عمل می کنن.

(برگرفته از سایت پرسمان)

پی نوشت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱) امالی الصدوق، ص۲۱۶ / صحیح بخارى، ج ۱، ص ۹۲ ، کتاب التیمم، ح ۲

۲) بحارالانوار، ج ۸۵، ص ۲۹۲

۳) مسند احمد، ج ۱، ص ۳۶۹، ۳۰۳، ۳۰۹ و ۳۵۸، ابن حجر عقلانى مى‏گوید: «خمره با ضم خاء و سکون میم است و طبرى مى‏گوید آن سجاده کوچکى است که از برگ درخت خرما بافته مى‏شود اندازه آن به قدرى است که صورت و دست روى آن قرار گیرد و اگر بزرگ‏تر باشد دیگر به آن حصیر مى‏گویند و نخ‏هاى آن نیز مستور و پوشیده است، (ابن حجر العقلانى، فتح‏البارى، ج ۱، ص ۴۳۰)

۴) متقى هندى، کنزل العمال، مؤسسه الرساله، بیروت، ج ۸، ص ۱۲۸، روایت ۲۲۲۲، باب السجود و مایتعلق به

۵) همان، روایت ۲۲۲۵

۶) بیهقى، السنن الکبرى، ج ۲، ص ۱۰۵

 

جمعه 4/6/1390 - 20:0
سلامت و بهداشت جامعه
قابل توجه افرادی که هر روز نوشابه می نوشند

قابل توجه افرادی که هر روز نوشابه می نوشند

.

مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین و کافئین دار، و در پس آن احساس شدید بی انرژی بودن و بی حالی چیزی است که برای افراد علاقمند به اینها، امری آشنا است. اما بسیاری از افراد به نظر می رسد که مشکلی با آن ندارند.
برخی از شما فکر می کنید که مقایسه ی علاقه و عادت به مصرف زیاد کافئین و نوشیدنی های شیرین با مصرف مواد مخدر، ایجاد هراس بیهوده است. و برخی دیگر از شما واقعا برایتان مهم نیست که پس از نوشیدن ۳۹ گرم قند، خود را در چه باتلاقی انداخته اید. اما آنچه حقیقتا ما را نگران عادت نوشیدن بی رویه ی نوشابه های گازدار می کند، نتیجه ای است که در درازمدت به وجود می آید.

در اینجا تصویری از خودتان را پس از چند سال نوشیدن مرتب نوشابه های گازدار می توانید ببینید.

 چاقتتر خواهید بود: بر طبق یک تحقیق که در مجله ی Nurse’s Health Study چاپ شده و در آن ۹۰۰۰ زن به مدت ۸ سال مورد مطالعه قرار گرفتند، زنانی که هر روز یک نوشابه ی گازدار مصرف می کردند، در یک دوره ی ۴ ساله حدود ۵٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کردند.

احتمالا دچار دیابت خواهید بود:در مطالعه ی بالا، در زنانی که اظهار کردند که هر روز یک یا تعداد بیشتری از نوشیدنی های سبک شیرین شده با قند یا پانچ میوه می نوشند، مشاهده شد که دوبرابر دیگران احتمال بروز دیابت نوع ۲ در آنها نسبت به افرادی که به ندرت این نوشیدنی ها را مصرف می کند، بیشتر بود.

احتمال بیماری قلبی در شما بسیار زیاد خواهد شد: براساس یک تحقیق علمی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در مجله انجمن قلب آمریکا چاپ شده، افرادی که هر روز نوشابه ی گازدار می نوشند، در یک دوره ی ۴ ساله ، ۲۴% احتمال بیشتری برای افزایش قند خون و ۳۲% احتمال بیشتری برای کم شدن سطح کلوسترول خوب در آنها وجود خواهد داشت. پاتوق۹۸: همچنین زنانی که روزانه بیش از ۲ نوشابه ی شیرین شده با قند مصرف کنند، ریسک حمله های قلبی یا مرگ در اثر بیماری قلبی در آنها در مقایسه با زنانی که به ندرت از این نوشابه ها می نوشند، ۴۰% بالاتر است.

شما احتمالا از جهات دیگر نیز کمتر سلامت خواهید بود: در چندین مطالعه، از جمله تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد، آشکار شده است که اثر نوشابه های گازدار رژیمی بر روی سلامتی مشابه اثر نوشابه های گازدار معمولی است، صرف نظر از اینکه دارای مقدار اندکی قند باشند یا اصلا دارای قند نباشند. چرا چنین است؟ نوشیدن نوشابه های گازدار معمولا بخشی از یک سبک زندگی کلی است که چندان سالم نیست: می دانیم که شما علاقه ای ندارید که ما نوشیدن کافئین و نوشابه های گازدار را با سوء مصرف مواد مقایسه کنیم. اما اگر بخواهیم وارد مبحث سبک زندگی شویم، برخی فکر می کنند که نوشیدنی های گازدار، نقش جاده صاف کن را برای این مواد بازی می کنند.

جمعه 4/6/1390 - 19:59
طنز و سرگرمی

پدرم گفت به من

سخنی جانانه

از همان چیزی که

اسمش هست رایانه

صورتی دارد او

کوچک و رنگین است

اسم او مانیتور

وزن او سنگین است

صورتش چون تی وی

جعبه ای از شیشه

از دو دوست دیگر

او جدا نمیشه

اولین دوست او

صفحه کی برد است

صفحه ای پر دکمه

یک کمی هم ترد است

دوست بعدی او

جعبه ای پر شور است

با دو تا دوست خود

آشنا و جور است

دست در دست هم

چقدر خوشحالند

جنب و جوشی دارند

همگی پر کارند

جمعه 4/6/1390 - 19:58
اخبار
کارگردان پنج کیلومتر تا بهشت انتهای سریال را لو داد !

کارگردان پنج کیلومتر تا بهشت انتهای سریال را لو داد !

.

افخمی می‌گوید: صرف قرار گرفتن یک دختر و پسر در یک قاب و در یک سکانس نمی‌تواند این نتیجه را القا کند که این دو رابطه عاشقانه‌ای با هم خواهند داشت.
به گزارش شبکه ایران، علیرضا افخمی کارگردان و نویسنده مجموعه‌ تلویزیونی “پنج کیلومتر تا بهشت” در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص رابطه ارتباط عاشقانه امیرحسین و مینا ضمن لو دادن بخشی از داستان تاکید کرد: صرف قرار گرفتن یک دختر و پسر در یک قاب و در یک سکانس نمی‌تواند این نتیجه را القا کند که این دو رابطه عاشقانه‌ای با هم خواهند داشت.

تنها آیدا تا آخر قصه برای امیرحسین جانفشانی می‌کند
افخمی به مهر گفت: حداقل در سکانس‌هایی که تاکنون به مخاطبان عرضه شده است تصور می‌کنم افراد کمی این دغدغه برایشان به وجود آمده باشد که در ادامه مجموعه، این دغدغه برای آن افراد اندک نیز به صفر خواهد رسید. دلیلش این است که امیرحسین یک ارتباط حسی، عشقی و عاطفی با آیدا دارد و تا آخر قصه تنها کسی که برای نجات امیرحسین جانفشانی می‌کند آیدا خواهد بود.

نکته‌ای که از داستان مجموعه لو دادم
سایت پاتوق۹۸: وی ضمن تاکید بر عدم شکل‌گیری رابطه ارتباط عاشقانه امیرحسین و مینا تاکید کرد: بالاخره قدری فضاسازی دارد صورت می‌گیرد و ممکن است این فضاسازی و ابهام‌آفرینی بیشتر شود. برای جلوگیری از آن قدری از انتهای داستان را مجبورم بیان کنم که امیر حسین تا انتهای داستان کاملا به آیدا وفادار خواهد بود و عشق و علاقه این دو تا به انتها نه تنها کم نخواهد شد بلکه بیشتر هم می‌شود که اصلی‌ترین نکته‌ای است که می‌توانم در مورد رعایت حریم امیرحسین و مینا و امیرحسین و آیدا مطرح کنم همین نکته‌ای است که از داستان مجموعه لو دادم.

امیرحسین و مینا دو کاراکتر متضادند
کارگردان “پنج کیلومتر تا بهشت” افزود: حتی اگر این قسمت پایانی را هم بیان نمی‌کردم مخاطب مجموعه به خوبی درک می‌کند که صرف قرار گرفتن یک دختر و پسر در یک قاب و در یک سکانس نمی‌تواند این نتیجه را القا کند که این دو رابطه عاشقانه‌ای با هم خواهند داشت بلکه مخاطب به خوبی از سکانس‌های ارائه شده و سکانس‌هایی که ارائه خواهد شد در می‌یابد که کاراکتر امیرحسین و کاراکتر مینا دو کاراکتر متضاد هستند که این موضوع در نوع و بیان دیالوگ‌هایشان کاملاً مشهود است.

نباید این دونفر چون در یک قاب دیده می‌شوند روابط عاشقانه تصور کرد
وی همچنین در بخش دیگر این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: به طوری که گویی از دو دنیای متفاوت فکری هستند و به طور مستمر در حال مشاجره و دعوا و رد کردن نظرات هم هستند. نباید تصور کنیم چون این دو نفر در یک قاب دیده می‌شوند پس حتما باید روابط عاشقانه‌ای برایشان متصور بود.

جمعه 4/6/1390 - 19:57
خواص خوراکی ها
خوراکی هایی که اشتها را کاهش می دهند !


خوراکی هایی که اشتها را کاهش می دهند !

.

همۀ ما دوست داریم که به راحتی و به سرعت وزن کم کنیم. خوب است که بدانید یک سری مهار کنندۀ طبیعی اشتها وجود دارند، که به ما در این زمینه کمک می‌کنند.

مهارکننده های طبیعی اشتها
مزیت عمدۀ این مهارکننده ها این است که سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازند، و مانند بسیاری از داروها نیستند که در داروخانه ها به فروش می‌رسند و بعد از مدتی به علت عوارض جانبی شدید از سطح بازار جمع آوری می‌شوند.

سایت پاتوق۹۸: خودتان را غرق در محصولاتی که قول می‌دهند با کم کردن اشتها، وزن تان را سریع پایین می‌آورند، نکنید. طبق مطالعات انجام شده، ممکن است با این کار سلامتی تان را به خطر بیندازید. به جای استفاده از این محصولات، باید نگاهی دوباره به بشقاب غذایتان بیندازید و خوراکی هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی خاصیت مهارکنندگی اشتها را دارند.

آب و تمام نوشیدنی های بدون قند
زمانی که آب یا هر نوشیدنی بدون قند دیگری می‌نوشیم، فیبرهای معده کشیده می‌شوند و این کشش باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود. پاتوق۹۸: این تأثیر مهارکنندگی اشتها بر اثر پر کردن معده ایجاد می‌شود. با این حال، باید حواستان باشد که آب مدت زمان زیادی در معده نمی‌ماند و درنتیجه اثر سیرکنندگی آن کوتاه مدت خواهد بود.

سوپ ها
سوپ ها علاوه بر وجود مایعات که باعث سیر شدن می‌شوند، حاوی فیبر هم هستند و همان طور که می‌دانید فیبرها هم مهارکنندۀ اشتها هستند.

سبزیجات خام
سبزیجات خام سرشار از فیبر هستند و شدت احساس گرسنگی را کم می‌کنند. به یاد داشته باشید که مصرف سبزیجات خام نیازمند جویدن بسیار زیاد است. و عمل جویدن نیز در پیدایش نشانه های سیری سهیم است.

میوه های سرشار از پکتین
پکتین فیبرهایی هستند که در معده تبدیل به نوعی ژل می‌شوند که باعث افزایش احساس سیری می‌گردند. بعضی میوه ها احساس سیر بودن را بیشتر از بقیه ایجاد می‌کنند. مثلاً سیب. سایت پاتوق ۹۸: به یاد داشته باشید که میوه ها هم مانند سبزیجات خام نیاز به جویدن بسیار زیاد دارند و همین جویدن یکی از عوامل مهم در ایجاد احساس سیری است.

موادغذایی سرشار از پروتئین
مواد غذایی سرشار از پروتئین و به ویژه گوشت سفید و برخی از انواع ماهی ها، عاملی برای مهار قابل توجه اشتها هستند.

تخم مرغ آب پز و سفت
تخم مرغ نیز حاوی میزان بالایی پروتئین است، ضمناً تخم مرغ سفت، نوعی احساس سیری فوری و همچنین سنگینی طولانی مدت، نیز ایجاد می‌کند.

غلات سرشار از کربوهیدارت پیچیده
نان، برنج و گندم غلات غنی از قندهای ملایمی هستند که به سرعت احساس سیری طولانی مدت برای فرد به همراه می‌آورند. اگر غلات کامل را در الویت قرار دهید، تأثیر سیرکنندگی آنها به علت وجود مقادیر قابل توجه فیبر به سراغتان خواهد آمد.

غلات را همیشه به مقادیر کم و بدون اضافه کردن مواد چرب و یا سس میل کنید.

به عبارت دیگر، کم کردن شدت گرسنگی با داشتن تغذیه ای متعادل و به کمک نیروی سیر کنندگی مواد غذایی، امکان پذیر است. البته، همزمان با بهره بردن از چنین تغذیه ای، باید از استرس اجتناب کرده و ورزش را شروع کنید.

جمعه 4/6/1390 - 19:57
اخبار
آماده شدن دختر برای زایمان در آینده

این که می‌گویند ما در برابر نسل آینده‌مان مسئولیم، یک شعار نیست، دامنه‌اش هم روز به روز وسیع‌تر می‌شود.

یعنی دیگر فقط به این برنمی‌گردد که تغذیه و تحصیل فرزندتان چطور باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد وضعیت والدین هم می‌تواند بر سلامت بچه‌ها مؤثر باشد.

این بار نتایج یکی از این تحقیقات را بشنوید که درباره خطر ابتلا به سرطان سینه در دختران است.

محققان انگلیسی و فنلاندی در یک طرح مشترک به این نتیجه رسیده‌اند که استخوان‌بندی مادران می‌تواند روی احتمال ابتلا به این بیماری در دختران آنها، تأثیر بگذارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ScienceDaily، گزارش سایت پاتوق۹۸: این محققان نشان می‌دهد اندازه استخوان لگن مادران می‌تواند شاخص مهمی در تعیین احتمال ابتلا محسوب شود؛ طوری که زنانی که بزرگترین قطر لگن آنها بیشتر از ۳۰ سانتی‌متر باشد، دختران‌شان تا ۳ برابر بیشتر ممکن است به سرطان سینه دچار شوند. شکل لگن هم در این

مورد مؤثر است. به این ترتیب که لگن‌های گردتر، می‌تواند تا ۵/۲ برابر این احتمال را بالا ببرد.

حتما این سؤال برایتان پیش آمده که اندازه لگن مادر چطور می‌تواند روی بیماری سرطان دخترش تأثیر بگذارد؟ محققان مجری این طرح، که از دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان و نیز مؤسسه تحقیقات پزشکی فنلاند هستند، موضوع را این طور توجیه می‌کنند که در زمان بلوغ دختران، یکی از تغییراتی که در بدن آنها اتفاق می‌افتد، رشد دهانه لگن آنهاست.

(که دلیل آن هم روشن است؛ آماده شدن دختر برای زایمان در آینده) میزان این رشد، وابستگی تام دارد به میزان هورمون زنانه‌ای که در زمان بلوغ ترشح آن به صورت جهشی بالا می‌رود.

هرچه میزان این هورمون‌های زنانه مسئول تغییرات در بلوغ بالاتر رود، قطر لگن هم بیشتر خواهد شد. به گفته این محققان، مهم‌ترین شکل بیوشیمیایی مؤثر در این‌باره، هورمونی است به نام «کاتکول استروژن».

اما رابطه این سطح هورمونی بالا در مادر با فرزند دخترش چطور شکل می‌گیرد؟ محققان می‌گویند البته این مطالعه روی جنبه‌های مولکولی قضیه کار نکرده است و تنها یک کار اپیدمیولوژیک بوده است.

یعنی آنها اطلاعات بیش از ۶ هزار زن باردار را که اندازه لگن آنها به‌طور معمول برای مراقبت‌های پیش از زایمان اندازه گرفته شده، جمع‌آوری کرده‌اند و در یک مطالعه طولانی‌مدت آینده‌نگر، وضعیت ابتلا به بیماری دختران آنها را بررسی کرده‌اند.

سایت پاتوق۹۸: تحلیل این اطلاعات، محققان را به سمت شکل‌دهی این فرضیه هدایت کرده است؛ این که احتمالا این خانم‌ها در زمان بارداری هم سطح هورمونی بالاتر از دیگران دارند و این سطح بالا، روی بافت پستان جنین آنها تأثیر می‌گذارد و باعث به وجود آمدن تغییراتی در مولکول DNA سلول‌های این ناحیه می‌شود و به این ترتیب احتمال سرطانی شدن آنها را

بالا می‌برد.

نتایج این مطالعه در نشریه «زیست‌شناسی انسانی» چاپ شده و تأکید دوباره‌ای است بر نقش والدین در سلامت فرزندان‌شان.

ابعاد دیگری از این نقش، پیش از این هم شناخته شده بود. این موضوع دیگر تقریبا به اثبات رسیده که وراثت، به‌خصوص از طرف مادری، می‌تواند تا حد زیادی عامل انتقال بیماری باشد.

از طرف دیگر، نقش چاقی هم در بالا بردن احتمال ابتلابه سرطان سینه، بسیار پررنگ است.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که نمایه توده بدنی بالاتر از حد طبیعی دارند، یعنی به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا هستند، در معرض خطر درگیر شدن با این بیماری هستند.

از جمع این ۲نکته می‌توان نتیجه گرفت که مادرانی که اضافه‌وزن دارند، خیلی زود باید برای کنترل این مشکل خود اقدام کنند، چرا که سلامت دختران‌شان را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

پزشکان توصیه می‌کنند دختران و خانم‌هایی که به هر دلیل در معرض احتمال بالاتر ابتلا به سرطان سینه هستند، به‌موقع جهت انجام اقدامات تشخیص مراجعه کنند؛ چرا که تشخیص به موقع این بیماری می‌تواند عامل تعیین‌کننده در اثربخشی درمان آن باشد.

جمعه 4/6/1390 - 19:56
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته