• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4655روز قبل
اخبار

دروغ بزرگ شهریور را باور نکنید!

امسال هم مثل چند سال اخیر، شایعه ای در اینترنت پخش شده که شامگاه پنجم شهریورماه، مریخ آن قدر به زمین نزدیک خواهد شد که دو ماه در آسمان خواهد درخشید و شق القمر خواهد شد!

ذوالفقار دانشی: شاید شما هم ایمیلی با این مضمون دریافت کرده باشید که در شامگاه پنجم شهریور، مریخ آن قدر به زمین نزدیک خواهد شد که به بزرگی ماه در آسمان دیده می شود و بنابرابن، امشب دو ماه در آسمان خواهد درخشید. در برخی موارد، حتی از برخورد مریخ به ماه و وقوع شق القمر صحبت شده و ادعا شده که چنین پدیده ای هر چند هزار سال یک بار اتفاق می افتد.

صدالبته که این شایعه بی پایه و اساس است. سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مدارش به دور خورشید طوری است که در نزدیک ترین حالت 55 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. این در حالی است که ماه با ربع قطر زمین در 400 هزار کیلومتری سیاره مادری واقع است. بنابراین برای آن که مریخ به اندازه ماه در آسمان زمین دیده شود، باید هفتاد برابر به زمین نزدیک تر شود که چنین اتفاقی جز بر اثر برخوردی کیهانی امکان پذیر نیست!

اما ریشه این شایعه در اتفاقی است که شهریور 1382 / آگوست 2003 روی داد. گردش زمین و مریخ به دور خورشید طوری است که این دو سیاره هر 26 ماه یک بار روی یک خط و یک جهت از خورشید قرار می گیرند. این رویداد مقابله نام دارد و سبب می شود مریخ نه تنها به درخشان ترین و بزرگ ترین حالت در آسمان زمین دیده شود، که همانند ماه بدر با غروب خورشید طلوع کند و به هنگام طلوع خورشید در آسمان غروب کند.

از آن جاکه مدار مریخ برخلاف مدار تقریبا دایروی زمین، بیضوی است، فاصله زمین و مریخ در مقابله ها فرق می کند. هر 15 سال یک بار، مقابله مریخ و زمین در نزدیک ترین فاصله یعنی 55 میلیون کیلومتری روی می دهد و مقابله بزرگ مریخ اتفاق می افتد که سبب می شود سیاره سرخ نیز به بزرگ ترین و درخشان ترین حالت ممکن دیده می شود. اما حتی در این شرایط هم مریخ با چشم غیرمسلح جز نقطه ای درخشان دیده نمی شود که 3 تا 4 برابر از سیاره ناهید کم نورتر است و فقط با تلسکوپ یا دوربین های دوچشمی است که می توان قرص این سیاره، کلاهک های سفید قطبی و برخی عوارض سطح آن را مشاهده کرد.

آخرین بار، در شهریور 1382 بود که مقابله بزرگ مریخ اتفاق افتاد و بار دیگر می توان در شهریور 1397 شاهد آن بود. در حال حاضر، مریخ در فاصله ای بسیار دور از زمین و پشت خورشید واقع است و مشاهده آن بسیار دشوار است.

شنبه 5/6/1390 - 19:29
بهداشت روانی

خواب هایی که زندگیتان را عوض می کنند

 آنچه در خواب می بینید تصاویر بی اهمیتی نیستند. شاید وقتی بیدار شوید همه آن ها را فراموش کنید اما اگر سعی کنید و آن ها را به خاطر بیاورید می توانید نکته هایی مهمی از دل آن ها بیرون بکشید.

کمتر انسانی را پیدا می کنید که به خواب ها و رویاهایی که می بیند اهمیت ندهد، اما اکثر ما نمی دانیم این خواب ها چه معنایی دارند اما متخصصان می گویند، دقت کردن بیشتر به رویاهای شبانه می تواند به بالا رفتن کیفیت زندگی انسان کمک کند. دکتر گائل دلانی، پروفسور روان پزشکی می گوید: «هرشب، وقتی رویایی ببینید این ناخودآگاه تان است که نسبت به زندگی شما و اتفاقاتی که برای شما افتاده واکنش نشان می دهد... اگر به این خواب ها دقت کنید می توانید راه حل بسیاری از مشکلات خودتان را در آن ها پیدا کنید.» در این مطلب شما نکته های بسیار مهمی در مورد تعبیر رویاها و چگونگی استفاده از تعبیر آن ها در زندگی واقعی پیدا می کنید.

وقتی فلج شدن به نفع شماست
طی 90 دقیقه اول خواب، شما از خواب سبک به مرحله خواب عمیق وارد می شوید. سپس وارد مرحله Rem می شوید که در آن ضربان قلب و تنفس شما نامنظم شده، حرکات چشم ها سریع می شود و سرعت فعالیت مغز بالا می رود و در این مرحله حدود 80 درصد رویاها شکل می گیرد. در همین مرحله هم هست که رویاها واضح و شفاف هستند. به طور معمول شما طی خواب شبانه تان 3 تا 5 بار وارد این مرحله می شوید اما جالب ترین نکته در این میان این است که طی این مرحله تقریبا تمام اعضای دیگر بدن شما فلج می شوند، اما چرا؟ دکتر ویلیام کولر، فوق تخصص خواب و مدیر مرکز خواب اسپرینگ هال می گوید: «این فلج شدن واکنش طبیعی بدن است تا بدن در حین خواب دیدن به خواب ها عمل نکند، مثلا باعث شود که فرد در زمان خواب دیدن لگد نزند یا ندود یا مشت نزند.»

اما وقتی که رویا می بینید در مغزتان چه اتفاقی می افتد؟ متخصصان خواب در این مورد می گویند که اطمینان ندارند، ولی اکثر آن ها می گویند، خواب دیدن نتیجه رویارویی خاطرات و احساس فرد است. در واقع از جهتی خواب دیدن می تواند احساس شما را درباره تمام آنچه طی روز برای تان اتفاق افتاده تعدیل کند و از جهتی دیگر هم خواب دیدن تفسیرهای ناخودآگاه شما در مورد خود شما و جهان پیرامون تان است. دکتر کولر می گوید: «در خلال خواب، خاطرات ذخیره می شوند. رویا دیدن روندی است که باعث تقویت حافظه درازمدت می شود.» در واقع می شود گفت که خواب دیدن روندی است که طی آن ناخودآگاه و مغز شما تصمیم می گیرند چه مسائلی را در ذهن تان ذخیره و کدام ها را پاک کنند.

وقتی زنگ خطر در بدن تان به صدا درآمده
خیلی از انسان ها خواب هایی می بینند که می توانند تعبیری در مورد اتفاقات آینده آن ها داشته باشند، مثلا بسیاری از انسان ها خواب هایی می بینند که در مورد یک انسان خاص یا یک موضوع خاص است و بعد برای آن فرد یا موضوع اتفاقی می افتد. اما دکتر بارت می گوید، تجربیات او نشان داده که خواب های پیشگویانه، در مورد انسان های عادی در این زمان وجود ندارد: «وقتی به طور ناخودآگاه نگران کسی یا چیزی هستیم، در خواب آن فرد یا چیز را می بینیم، مثلا اگر فامیل بیماری داشته باشیم یا با رئیس مان دعوا کرده باشیم ممکن است خواب خطر برای آن فامیل یا خواب اخراج از کار را ببینیم و بعد که این اتفاق ها افتاد فکر کنیم که خواب های ما پیشگویانه بوده اما در واقع خواب ها فقط واکنش ناخودآگاه ما به آنچه در اعماق وجودمان می دانیم و گاه حتی به خاطر نمی آوریم، است.»

دکتر استنلی کریپلر، متخصص روان شناسی می گوید: «در یک مورد باید این خواب های پیشگویانه را جدی بگیریم آن هم در مورد بیماری هاست، به خصوص در مورد مشکلات قلبی. بارها شده است که افراد، حتی جوان ها، خواب هایی در مورد بیماری خود و بیماری های قلبی خود دیده اند و وقتی مورد معاینات قرار گرفته اند مشخص شده است که واقعا دچار این مشکل بوده اند، در واقع این خواب ها زنگ خطری است که ناخودآگاه شما به صدا درمی آورد تا بدانید در بدن تان اتفاق نامناسبی افتاده است.»

چرا خواب های تان سورئال است؟
اما چرا رویاها خیلی اوقات شبیه واقعیت نیستند؟ اگر واقعا رویاها همان چیزهایی هستند که ما در زندگی عادی می بینیم پس چرا این قدر شکل های آن ها متفاوت، خاص و دور از واقعیت است؟ دکتر دلانی می گوید: «زمانی که می خوابیم هوشیاری و ذهن بیدار ما خاموش می شود، برای همین است که ناخودآگاه تصاویر و شکل هایی را می سازد که غریب و عجیب و از لحاظ منطقی غیرواقعی به نظر می رسد.»

چرا خودتان را به شکل آنجلینا جولی در خواب می بینید؟
آیا این واقعیت دارد که هیچ کس در خواب خودش را یعنی تصویر چهره اش را نمی بیند؟

دکتر دلانی می گوید: «من 30 سال است در حیطه خواب کار می کنم، بسیاری از مراجعان من خودشان را در خواب های شان دیده اند، البته خیلی از اوقات آن ها خودشان را به چهره ای متفاوت در خواب دیده اند، حتی خانمی بود که خودش را در خواب به شکل آنجلینا جولی می دید... وقتی خودتان را به شکل فرد دیگری در خواب ببینید، احتمالا ناشی از این است که ذهن و ناخودآگاه شما شباهت هایی میان شما و آن فرد می بیند... برای مثال در مورد خانمی که خودش را به شکل آنجلینا جولی در خواب می دید، متوجه شدم که این خانم بسیار به کارهای نیکوکارانه علاقه دارد و حتی یک کودک را از کشوری دوردست به فرزندی قبول کرده، این همان کاری است که آن بازیگر مشهور و همسرش هم انجام داده اند، در واقع ناخودآگاه زن این گونه شباهتی میان این 2 نفر یافته و در خواب خود را به شکل آنجلینا جولی دیده است.»

جای کوسه ها را با دلفین ها عوض کنید
بین 8 تا 10 درصد افراد بالغ کابوس های تکرار شونده، مثل تحت تعقیب بودن یا غرق شدن می بینند. دکتر شیلی هریس، پروفسور علوم خواب در مرکز پزشکی سون فایر در برانکس می گوید: «این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما زیر فشار استرس مدام باشید، ذهن تان با این کابوس ها سعی می کند با اضطراب و ناراحتی که با آن درگیر است کنار بیاید.» دکتر هریس می گوید: «اول به پزشک مراجعه کنید، برخی داروها می توانند کابوس های تکراری ایجاد کنند، اگر این طور نبود به یک متخصص خواب مراجعه کنید تا شیوه های مختلف خواب درمانی را برای شما اجرا کند. یکی از این شیوه ها نوشتن کابوس ها و تلاش برای تغییر آن هاست.

وقتی با گریه از خواب بیدار می شوید
گاهی اوقات خواب های ما آن قدر واقعی به نظر می رسند که با خنده یا گریه از خواب بیدار می شویم؛ دکتر بارت می گوید: «این حالت در افرادی اتفاق می افتد که ذهن شان در خواب هم کاملا بیدار است.

در این گونه خواب ها تصاویر کاملا شفاف و واضح هستند و همه چیز واقعی به نظر می رسد.» دکتر توره نیلسن، فوق تخصص روان پزشکی می گوید: «وقتی خواب های دردناک و ناراحت کننده واقعی می بینید، احتمالا حس بد در تمام طول روز همراه تان خواهد بود.»

شنبه 5/6/1390 - 19:28
سينمای ایران و جهان

فیلمی که آمار طلاق را کاهش می دهد

 کاظم راست گفتار با اشاره به فضای شاد و مفرح فیلم تازه خود گفت: فیلم «زنان ونوسی مردان مریخی» دارای فضایی شاد و خانوادگی است که به عقیده من اگر همه مردم این فیلم را ببینند 30 درصد آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

کاظم راست گفتار در آستانه اکران فیلم تازه اش گفت: «زنان ونوسی مردان مریخی» فیلمی بسیار کمدی و خوش رنگ و لعاب است و مسایل خانوادگی در آن مطرح می شود. توصیه می کنم افراد زیر 15 سال فیلم را به همراه خانواده ببینند. زیرا ممکن است سوالاتی برایشان در نوع روابط خانوادگی پیش بیاید که بهتر است به اتفاق خانواده این فیلم را به تماشا بنشینند تا والدین بتوانند به سوالات احتمالی فرزندان شان پاسخگو باشند.

فیلمی که آمار طلاق را کاهش می دهد

وی در ادامه افزود: فیلم دارای فضایی شاد و مفرح و خانوادگی است اگر همه مردم این فیلم را ببینند 30 درصد آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

در این فیلم ما سعی کرده ایم خانواده ایرانی را به تصویر بکشیم و به نوعی در مقابل مسایل انحرافی که این روزها در ماهواره ها به وفور دیده می شود و بنیان های خانواده را زیر سؤال می برد، خانواده ایرانی و مبانی تحکیم آن را در قالب طنز و مفرح به بیننده القاء کنیم.

فیلمی که آمار طلاق را کاهش می دهد

کارگردان «چک» در ادامه با توجه به برخی اخبار منتشره افزود: هیچ ممنوعیتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ورود افراد زیر 15 سال به سالن نمایش برای دیدن فیلم در نظر گرفته نشده است و به عقیده من خانواده ها اگر کودک دو ساله هم دارند با خود به سینما ببرند زیرا این فیلم برای خانواده ها جذاب و در عین حال مفرح است و یک کلاس کارآموزی برای دختران خواهد بود.

فیلمی که آمار طلاق را کاهش می دهد

امین حیایی، بهاره رهنما، شیلا خداداد، امیرحسین رستمی، سحر زکریا، شراره رخام در "زنان ونوسی، مردان مریخی" بازی کردند. داستان درباره مهندس جوانی به نام سعید است که مقدار زیادی پول قرض می گیرد تا همسرش را برای اسکی به فرانسه بفرستد. زمان اسکی همسر مرد یخ می زند و...

فیلمی که آمار طلاق را کاهش می دهد

عوامل این فیلم عبارتند از:

دستیار اول و برنامه ریز: محمدجواد رجب زاده، گروه نویسندگان: حسین مثقالی و شعله نیک روش، عکاس: احمدرضا شجاعی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست، صدابرداران: محمود خرسند، وحید دوزنده، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: ویشکا آسایش، تهیه کننده: سید محمدرضا مفیدی، محصول آمایش هنر.

شنبه 5/6/1390 - 19:28
طنز و سرگرمی

آخ جون … کرتیم به مولا…

دیشب همینجور تو حال خودم داشتم روزنامه میخوندم یهو صدای داد دختر کوچیکه رو از توی اتاقشون شنیدم که گفت: دست نزن …!

سریع رفتم توی اتاقشون بهش گفتم چی گفتی به خواهرت…؟ معصومانه نگاهم کرد گفت: به وسایل من دست میزنه …!

یاسمن گفت: بابا جون این بیماره …! ببرش دکتر…! بخدا بیماره …همش لگد میزنه به من…!

این دختر کوچیکه با اینکه هنوز پنج سالشه اما خیلی قلدره…! دوباره ازش پرسیدم چی گفتی تو؟ دیگه نبینم ازین حرفا بزنی ها…! وسایلتونم جدا بذارین تا قاطی نشه …این کمد مال تو اونم مال یاسمن…!

دختر کوچیکه گفت: ای ول به ولات…! یاسمن گفت: دمت قیژ…!!!

نمیدونستم به این نوع حرف زدن بخندم یا دعواشون کنم …! بهشون گفتم دیگه اینجوری حرف نزنین ها…! دختر کوچیکه گفت: باباجون اینجوری حرف بزنیم حال میده…!

چشمام گرد شد بهش گفتم حال میده یعنی چی…؟ یاسمن گفت: یعنی باحاله…! بهشون گفتم
اینجور حرف زدن رو از کجا یادگرفتین…؟ یاسمن گفت: تو پارک…تو سی دی هامون…همه اینجوری حرف میزنن…! حال میده حاجی…!

با تعجب گفتم: حاجی…؟ گفت: عمو حمید و عمو امین و جواد همش به هم میگن حاجی…! گفتم: حالا یه حالی ازتون بگیرم حال کنین حاجی… سی دی ممنوع… پارک هم دیگه خبری نیست…! حاجی..!

برگشتم نشستم به روزنامه خوندن که دیدم این دختر کوچیکه داره یه بالش بزرگ رو به زور میکشه میاره طرف من… فکر کردم میخواد بیاد اینجا بخوابه…! به من که رسید گفت: دولا شو بابا جونم این بالشت رو بذارم پشتت کمرت درد نگیره…! بالش رو که گذاشت پشتم معصومانه گفت: نمیبریمون پارک …؟

گفتم چرا باباجون… ولی به یه شرط قول بدین دیگه اینجوری حرف نزنین…! دختر کوچیکه پرید هوا گفت: آخ جون…! کرتیم به مولا…!!

شنبه 5/6/1390 - 19:27
خاطرات و روز نوشت

خانه اینجاست

 این عکسی است که فضاپیمای وویجر از زمین گرفته است. عکسی که زمین را در فضای بیکران نشان می دهد. کارل ساگان فضانورد آمریکایی کتابی با همین عنوان نوشته است.

خانه اینجاست

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دوباره به این نقطه نگاه کنید. همین جاست. خانه اینجاست. ما اینجاییم. تمام کسانی که دوستشان دارید٬ تمام کسانی که می شناسید٬ تمام کسانی که تا به حال چیزی در موردشان شنیده اید٬ تمام کسانی که وجود داشته اند٬ زندگی شان را در اینجا سپری کرده اند. برآیند تمام خوشی ها و رنج های ما در همین نقطه جمع شده است...
هزاران مذهب٬ ایدئولوژی و دکترین اقتصادی که آفرینندگانشان از صحت آنها کاملا مطمئن بوده اند٬ تمامی شکارچیان و صیادان٬ تمامی قهرمانان و بزدلان٬ تمامی آفرینندگان و ویران کنندگان تمدن٬ تمامی پادشاهان و رعایا٬ تمامی زوج های جوان عاشق٬ تمامی پدران و مادران٬ کودکان امیدوار٬ مخترعان و مکتشفان٬ تمامی معلمان اخلاق٬ تمامی سیاستمداران فاسد٬ تمامی «ابرستاره ها»٬ تمامی رهبران کبیر٬ تمامی قدیسان و گناهکاران در تاریخ گونه ما٬ اینجا زیسته اند٬ در این ذره غبار که در فضای بیکران در مقابل اشعه خورشید شناور است.
زمین ذره ای خرد در مقابل عظمت جهان است. به رودهای خون که توسط امپراطوران و ژنرال ها بر زمین جاری شده٬ البته با عظمت و فاتحانه٬ بیاندیشید. این خونریزان٬ اربابان لحظاتی از قسمت کوچکی از این نقطه بوده اند. به بی رحمی های بی پایانی که ساکنان گوشه ای از این نقطه٬ توسط ساکنان گوشه دیگر (که از این فاصله نمیتوان آنها را از هم بازشناخت) متحمل شده اند بیاندیشید٬ چقدر اینان به کشتن یکدیگر مشتاقند٬ چقدر با حرارت از یکدیگر متنفرند. تمامی شکوه و جلال ما٬ تمامی حس خودمهم بینی بی پایان ما٬ توهم اینکه ما دارای موقعیتی ممتاز در پهنه گیتی هستیم٬ به واسطه این عکس به چالش کشیده می شود.
سیاره ما لکه ای گم شده در تاریکی کهکشانهاست. در این تیرگی و عظمت بی پایان٬ هیچ نشانه ای از اینکه کمکی از جایی میرسد تا ما را از شر خودمان در امان نگاه دارد٬ دیده نمی شود. زمین تنها جای شناخته شده است که قابلیت زیست دارد. هیچ جایی نیست٬ حداقل در آینده نزدیک که گونه بشر بتواند به آنجا مهاجرت کند. مشاهدات٬ بله٬ استقرار٬ هنوز نه. خوشتان بیاید یا نه٬ زمین تنها جایی است که می توانیم روی پای مان بایستیم. گفته شده که فضانوردی تجربه ای است شخصیت ساز که فرد را فروتن می سازد. شاید هیچ تصویری بهتر از این٬ غرور ابلهانه و نابخردانه نوع بشر را در دنیای کوچکش به نمایش نگذارد.
برای من٬ این تصویر تاکیدی است بر مسئولیت ما در جهت برخورد مهربانانه تر ما با یکدیگر٬ و سعی در گرامی داشتن و حفظ کردن این نقطه آبی کمرنگ٬ تنها خانه ای که تاکنون شناخته ایم...

شنبه 5/6/1390 - 19:26
آلبوم تصاویر
مصلحی و احمدی نژاد در یک قاب +عکس
moslehi-12
شنبه 5/6/1390 - 19:23
آلبوم تصاویر
عکس/ افطار ایرانی در سئول

شنبه 5/6/1390 - 19:23
اخبار
عکس/ تناقض رفتار بازیگران مذهبی

دکتر مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با تناسب نقشهای دینی با شخصیت بازیگر اظهار داشت:برای ایفای نقش شخصیتهای دینی باید از بازیگرانی استفاده کرد که دارای زمینه های مذهبی و سوابق روشنی در جامعه باشند متأسفانه 90 درصد بازیگران حتی فاقد مطالعات اولیه مذهبی بوده و فقط براساس روابط با تهیه کننده یا کارگران و یا شکل و شمایل ظاهری انتخاب می شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی بازیگران چهره گیشه پسند دارند و نام و چهره آنها برای فیلم و یا سریال ایجاد جذابیت می کند، گروهی دیگر از تهیه کنندگان از این گونه چهره ها برای تضمین تماشاگر استفاده می کنند.

این رفتارشناس اجتماعی یادآور شد: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی بازیگران نقشهای دینی نباید در نقشهایی مخالف با ضوابط دینی ظاهر شده باشند و یا بعد از آن ظاهر شوند. برای مثال در سریال یوسف پیامبر چهره کمتر شناخته شده ای به عنوان شخصیت حضرت یوسف انتخاب شد اما بعدها همین هنرپیشه به قدری در سریالها و فیلمهای دیگر بازی کرد که سابقه ذهنی فیلم دینی وی از حافظه اجتماعی پاک شد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد موضوع نیاز و مسئله مادی را اصلی ترین دلیل تنوع نقش قلمداد کنند گفت: در پاسخ به این گونه افراد باید گفته شود، فیلمها و سریالهای مذهبی کم نیستند. بلکه اگر هنرمندان خود را برای ایفای نقش در این گونه سریالها و فیلمها حفظ و جذاب کنند افکار جامعه آنها را بیشتر پسندیده و در قالب شخصیتهای هنری دینی بیشتر جای می گیرند.

دکتر ابهری اظهار داشت: متأسفانه به خاطر حضور مافیای هنری در سینما و تلویزیون چهره های محدود و معین در این گونه تولیدات دیده می شوند. یعنی هر کارگردان و تهیه کننده تیم مخصوص به خود را دارد که با اعلام نام وی آن گروه هنری چه زن و چه مرد در ذهنها تداعی می شوند، ممکن است یک یا دو نفر براساس نیاز تغییر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: برای پذیرفته شدن فیلمها و سریالهای دینی باید بیشتر از چهره های ناشناخته ، کمتر دیده شده استفاده شود تا از نظر روانشناسی هنری برای جامعه و بیشتر مردم قابل قبول تر باشد.و یا اینکه هنرمندانی که در این گونه نقشها ظاهر می شوند تقدس و عنوان نقش خود را حفظ کرده و سعی کنند از کشیده شدن به نقش های بازاری خودداری کنند.

وی تأکید کرد: از نگاه رفتارشناسی انتخاب بازیگر همواره باید بین نقش و هنرمند یا شخصیت مورد نظر و هنرپیشه یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد، البته در بسیاری از اوقات دستهای چهره پرادازان این کمبودهای را پر می کنند که بی تردید هرچقدر چهره پردازی و گریم برای ایفای نقش بیشتر شود، پذیرش آن دشوارتر می شود. برای مثال وقتی یک خانم هنرپیشه 30 سال در نقش یک زن سالمند ظاهر می شود و یا یک هنرپیشه مرد در نقش یک روحانی ایفای نقش می کند به قول خود هنرمندان نشستن نقش بر چهره هنرپیشه قسمت اعظم باور پذیری در رابطه با آن سریال یا فیلم است.

شنبه 5/6/1390 - 19:22
اخبار
تفاوت فرهنگی!
در مهد كودك های ایران 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن هر كی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره باخته و بعد 9 بچه و 8 صندلی و ادامه بازی تا یك بچه باقی بمونه. بچه ها هم همدیگر رو هل میدن تا خودشون بتونن روی صندلی بشینن.

در مهد كودك های ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یكی روی صندلی جا نشه همه باختین. لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میكنن و همدیگر رو طوری بغل میكنن كه كل تیم 10 نفره روی 9 تا صندلی جا بشن و كسی بی صندلی نمونه. بعد 10 نفر روی 8 صندلی، بعد 10 نفر روی 7 صندلی و همینطور تا آخر.

با این بازی ما از بچگی به كودكان خود آموزش میدیم كه هر كی باید به فكر خودش باشه. اما در سرزمین آفتاب، چشم بادامی ها با این بازی به بچه هاشون فرهنگ همدلی و كمك به همدیگر و كار تیمی رو یاد میدن ...
شنبه 5/6/1390 - 19:20
بهداشت روانی
10 چیز ترس آور که شاید به آن فکر نکردید!
بطور کلی برای غلبه بر اغلب ترس ها، معمولاً باید شما درست برعكس عمل كنید. بطوریکه وقتی از چیزی می ترسید، خود را از آن كنار می كشید و با این روش، مدام بر ترس، اضطراب و عدم اعتماد بنفس خود می افزایید؛ باید دقیقا با افزایش اعتماد بنفس، اضطراب و ترس را از خود دور کنید.
فوبیا؛ هراس یا ترس شدید پدیده ای است كه به صورت آگاهانه یا ناخود آگاهانه زندگی بسیاری از انسانهای جهان را مختل می كند. این پدیده بیشتر ناشی از ترس از قرار گرفتن در موقعیتی خطرناك است و معمولا كنترل آن برای فرد مبتلا سخت و گاهی غیر ممكن است. در حدود 19.2 میلیون نفر انسان در سن 18 سالگی در آمریكا به گونه های مختلفی به این اختلال روحی مبتلا هستند كه در ادامه مطالب این ایمیل به عمده موارد و مشهورترین آنها که نشریه لایو ساینس اشاره شده را از نظر خواهید گذراند.

• ترس از مار:
یكی از رایج ترین فوبیاها در میان بسیاری از مردم ترس از مار است كه به احتمال زیاد ریشه ای تكاملی دارد. در گذشته های دور تشخیص دادن مارها و عنكبوتها برای بقای انسان نقشی حیاتی داشته است. توانایی تشخیص مارها در یك چشم به هم زدن یكی از رفتارهای تكاملی است كه به اجداد انسان در جهان وحشی ما قبل تاریخ امكان بقا داده است.

• ترس از خزندگان عجیب:
شاید برخی از افراد با دیدن برخی از حشرات تنها احساس چندش آوری پیدا كنند، اما این جانداران كوچك در واقع این توانایی را دارند كه برخی از انسانها را به شدت بترسانند كه این شدت در زنان نسبت به مردان چهار برابر است. مطالعه دانشمندان دانشگاه كارنگی ملون نشان می دهد دختر بچه های 11 ماهه به سرعت قادرند در برابر تصاویری از مارها با عنكبوتها نشانه های ترس را در صورت خود انعكاس دهند در حالی كه این خصوصیت در پسربچه هایی با همین سن وجود ندارد. دیدگاه تكاملی این فوبیا بر این اساس است كه زنان در دوران باستانی حیات بشر در هنگام جمع آوری غذا با چنین جاندارانی مواجه می شده اند و انقباض ماهیچه های بدن و صورت در برابر چنین منظره ای به عنوان ابزار محافظت مادر و فرزند در برابر جاندار شناخته شده است.

• ترس از مكان:
در حدود 1.8 میلیون جوان 18 ساله در آمریكا از قرار گیری در اماكنی كه فرار كردن از آن مشكل باشد هراس دارند. مكانها و فعالیتهایی كه شامل این فوبیا می شوند آسانسور، حضور در رقابتهای ورزشی، پلها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگی، فروشگاه های بزرگ و فرودگاه ها بر شمرده شده اند. این هراس می تواند باعث شود افراد هرگز خانه های خود را ترك نكنند، به سفر نروند و در مناطق شلوغ قرار نگیرند.

• ترس از دیگران:
در صورتی كه صحبت كردن در برابر دیگران رنگ چهره شما را دگرگون ساخته، صدای شما را گرفته كرده و عرق از سر و روی شما جاری می كند، بدانید كه نشانه های این فوبیا در شما وجود دارد. بیگانه ترسی پدیده ای است كه 15 میلیون جوان آمریكایی از آن در عذابند و تنها صحبت كردن آنها را در جمع تحت تاثیر قرار نمی دهد بلكه خوردن و آشامیدن این افراد نیز در برابر جمع دچار اختلال خواهد شد. این فوبیا از سن 13 سالگی در نوجوانان آغاز می شود.

• ترس از بلندی:
یكی از رایج ترین ترسها در میان افراد است كه در حدود 3 تا 5 درصد از آمریكایی ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. برخلاف تصور پیشین دانشمندان كه این فوبیا را ناشی از ترسی غیر واقعی می دانستند مطالعات جدید نشان می دهد مبتلایان به این ترس، ارتفاع ساختمانها را بسیار بیشتر از ارتفاع واقعی می بینند و همین امر بر ترس آنها می افزاید.

• ترس از تاریكی:
برای بسیاری از كودكان، خاموش شدن چراغ اتاق همراه با بروز ترسی شدید ناشی از بیرون آمدن هیولایی از زیر تختخواب و یا از داخل كمد دیواری است. در واقع ترسیدن از تاریكی یكی از رایجترین ترسها در میان كودكان است كه در پس آن تفكرات و توهمات جالب توجهی نهفته است. كودكان در تاریكی به هر پدیده ممكنی فكر می كنند و معتقدند در تاریكی دزدی خواهد آمد و آنها را خواهد ربود و یا اسباب بازی های آنها را به سرقت خواهد برد. ریشه این ترس كودكان از ناشناخته های آنان سرچشمه می گیرد و در صورت درمان نشدن تا زمان بزرگسالی نیز ادامه پیدا خواهد كرد.

• ترس از صاعقه:
صدای مهیب رعد و برق می تواند علائمی مانند تپش شدید قلب را برای افرادی كه از فوبیای رعد و برق رنج می برند در برداشته باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا زندگی خود را به مناطقی منتقل می كنند كه از شرایط جوی آرامی برخوردار است. نكته جالب درباره این فوبیا این است كه مبتلایان از ترس خود احساس خجالت داشته و آن را مخفی نگاه می دارند.

• ترس از پرواز:
ترسی است كه در حدود 25 میلیون انسان تنها در آمریكا به آن مبتلا هستند. این افراد در دو گروه ترس، ترس از سقوط هواپیما و ترس از كابین كوچك هواپیما تقسیم می شوند. جالب است بدانید نسبت مرگ انسانها در سقوط هواپیما یك در 20 هزار است در حالی كه این نسبت در مرگهای ناشی از سوانح رانندگی یك در 100 و در مرگ ناشی از حملات قلبی یك در پنج است.

• ترس از سگ:
حتی كوچك ترین و بامزه ترین سگهای نژاد ژرمن شپرد می توانند ترسی مهیب را در مبتلایان به این نوع از فوبیا ایجاد كنند. این ترس معمولا از احتمال گاز گرفته شدن خود فرد و یا افرادی دیگر توسط سگها ناشی می شود البته برخی تنها نسبت به سگهای شكاری و یا تازی هراسناك هستند.

• ترس از دندانپزشك:
در حدود 9 تا 20 درصد از آمریكاییها به دلیل ترس و واهمه از رفتن به دندانپزشكی خودداری می كنند. در صورت ابتلا به این فوبیا فرد به هیچ قیمتی حاضر به مراجعه به یك دندانپزشك نبوده و تنها در صورتی كه درد امان آنها را ببرد به مطب دندانپزشكی خواهند رفت. از دلایل ریشه ای ارائه شده برای ابتلا به این ترس، تجربیات بد گذشته از دندانپزشك، ترس از تزریق لثه و ترس از صندلی و مته دندانپزشكی عنوان شده اند كه معمولا می توان آن را با همكاری دندانپزشك از میان برداشت.

پی نوشت:
هرچند باز هم عوامل دیگری هستند که ممکن است باعث ترس شوند ولی در هر صورت غلبه بر ترس هم آنچنان ناممکن نیست و از همه مهمتر برای غلبه بر ترس باید اعتماد بنفس خود را به کمک گرفت. بهترین و مؤثرترین راه غلبه بر ترس هم اقدام است. در روانشناسی ترس گفته می شود، به هر آنچه كه از آن می ترسید، نزدیك شوید و در آن فرو روید. اگر از آب می ترسید، تا خودتان را درون آن نیندازید ترستان نمی ریزد. اگر از کنفرانس دادن واهمه دارید، تنها راه حل شما كنفرانس دادن است. البته در بار اول ممكن است در اثر ترس صدایتان بلرزد و نفس كم بیاورید، اما با این وجود دفعه بعد برایتان آسانتر خواهد بود و دفعات بعد به مراتب آسانتر و بالاخره زمانی می رسد كه نه تنها نمی ترسید، بلكه خودتان از آن مشتاقانه استقبال می كنید.

بطور کلی برای غلبه بر اغلب ترس ها، معمولاً باید شما درست برعكس عمل كنید. بطوریکه وقتی از چیزی می ترسید، خود را از آن كنار می كشید و با این روش، مدام بر ترس، اضطراب و عدم اعتماد بنفس خود می افزایید؛ باید دقیقا با افزایش اعتماد بنفس، اضطراب و ترس را از خود دور کنید.

شنبه 5/6/1390 - 19:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته