بسم الله الرحمن الرحیم
ذكر روز چهارشنبه
100 مرتبه
یا حی و یا قیوم
امام هادی(ع):
هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد ، مصائب دنیا بر وی سبک آید ، گر چه تکه تکه شود .
تحف العقول ، ص 511
خدایا! یاری ام ده تا بدانم عقل، راه نیست، که چراغ راه است و هر چند چراغی به دست داشته باشم، تا نروم، به مقصد نمی رسم. دستگیرم شو تا در گرداب علم بی هدف از دیدار کعبه جمالت باز نمانم. پس مرا لذت و سرمستی عشقی عطا کن تا پیوسته رهرو راه تو باشم که آن را نهایتی نیست.
سم الله الرحمن الرحیم
خدایا! یاری ام ده تا اگر در بند دشمنان درمانده ام یا از بار خطا ها رنجور و دل خسته ام، هراسی به خود راه ندادم که تو مرا پناهی، دستگیرم شو که عمری بر باد داده ام و روزگار به بیهودگی سر آورده ام، اما همچنان به رحمت تو امیدوارم، که تو زیان دیدگان را نیز خریداری، پس مرا شادی از خود رهیدن و بال و پر سوخته به سوی تو پریدن، عطا فرما.
اصطلاحات و واژه ها
قبه : سقف گرد و بر آمده بنا که شبیه گنبد باشد را قبه گویند. مقرنس : کاشی و گچ بری آویخته ازسقف را گویند ازاره : قسمت پایین دیوارهای حرم مطهر و یا هر بنای دیگر از کف بنا به بالا حدود دو متر کمتر یا بیشتر ازاره نامیده می شود . رواق : به معنی پیش خانه و سایبان است و هر یک از بناهای سر پوشیده اطراف حرم را رواق گویند . صفه : ایوان ، غرفه ، سکو و شاه نشین خانه و محل خروجی آن را گویند . ترنج : چین و شکن ، نقش گل بزرگ مدور یا چند گوش که در میان قالی بافند. اسلیمی : خطوط مارپیچی است که در زمینه کاشی کاری و گچ بری و نقاشی به رنگ های متمایز مطرح می شود و شاخه های کوتاه و برگ و گل هایی از ساقه مار پیچی از آن منشعب می شود. صحن : خانه و فضا را گویند . به فضاهای باز اطراف رواقها صحن گفته می شود . بست : فضای خارج از صحن ها بست نام دارد و آن محلی است که زائران و مشتاقان حضرتش جهت تشرف ابتدا قدم به آنجا گذاشته و با گذر از آن برای کسب حالت صفا و معنویت روحی که شرط اساسی تشرف است آماده می شوند . در چهار سوی اماکن چهار بست وجود دارد که به نام چهار نفر از علمای برجسته اسلام : شیخ طوسی ، شیخ طبرسی ، شیخ حر عاملی و و شیخ بهایی نام گذاری شده اند دو بست شیخ طبرسی و شیخ بهایی از آثار متاخرند. نقارخانه : یکی از واحد ها و آثار بسیار زیبا و تاریخی صحن انقلاب اسلامی ، ساختمان نقاره خانه است که بر روی ایوان شرقی صحن موصوف قرار دارد. نقاره زنی در آستانه مقدسه از گذشته های دور انجام می گرفته و به صورت یک سنت درآمده است . آغاز نقاره زدن درآستان قدس بنا بر شواهد تاریخی از اواسط قرن نهم مرسوم گردید . در طول سال به جز دو ماه محرم و صفر و سایر ایام سوگواری درهر شبانه دوز دو نوبت دقایقی قبل از طلوع و غروب آفتاب به وسیله نوبت چیان رسمی آستان قدس طبل و نقاره با آهنگی خاص به صدا درمی آید و با نواختن آخرین ضربت طلوع و غروب خورشید را اعلام می دارد . سقاخانه : محلی که در آنجا آب برای تشنگان ذخیره کنند و آنجا را متبرک دانند. بقعه : قسمتی از زمینی است که ممتاز باشد در اصطلاح به مدفن امامان بقعه گویند. حرم : پیرامون و داخل مکانهای مقدس را حرم گویند . کتیبه : نوشته ای حاشیه مانند است که به خط جلی ، ثلث ، یا نسخ یا نستعلیق و خطوط کوفی بر دو سر در بقعه و ایوانها ،مساجد و مقابر و اماکن متبرکه نگاشته می شود. مضجع : خوابگاه ، آرامگاه قبر را گویند. عصای نقره ای : طبق مطالعات انجام شده زمان کاربرد و کارکرد عصای نقره ای مشخص نیست با این وجود بنابر گفته خدمه با سابقه حوزه حرم مطهر به وسیله دربانان و خدام پاسداری و نگهداری می شد و زمان تشرف متولی باشی دربانان با عصای نقره در مبادی ورودی به صحن حضور یافته و وی را تا جلوی رواق ها همراهی می نمودند. در موقع تشییع جنازه شخصیت ها بزرگان و بستگان خدمه دو نفر دربان با عصای نقره ای خود هنگام خطبه خواندن برای میت و دور زدن دراطراف صحن از باب احترام آنها را همراهی می کردند. استفاده از عصای نقره ای بیشتر به منظور تشریفات بود و شکوه و عظمت دربار رضوی را می رساند. زائرین محترم نیز مشابه درها و ابنیه حرم مطهر به عنوان تبرک و تیمن قسمت فوقانی عصا را که به شکل زیبایی منبت کاری گردیده بوسه می زنند.
نسیم رضوان
نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند .
بهترین زائر حرم حضرت رضا (ع) کسی است که آداب زیارت و شرایط میهمانی را رعایت کرده و بهترین هدیه را برای صاحب خانه آورده باشد و ناخوشایند ترین میهمان کسی است که با لباسهای آلوده و کثیف و با اخلاق ناپسند به میهمانی آمده باشد. البته وقتی صاحب خانه فردی کریم، سخاوتمند و بزرگوار باشد، هم خوبان را می پذیرد و هم افراد فرومایه را، امّا میهمان خود باید حرمت صاحب خانه را نگاه دارد و وقتی می خواهد به ملاقات فرد بزرگواری برود، خود را از آلودگی ها پاک گرداند و آداب دیدار و گفت و گو را بیاموزد و به کار گیرد. پیامبر(ص) و امامان (ع) خود اهل عبادت و بندگی خدا و اطاعت از دستورات الهی بوده اند، مردم و بندگان خدا را دوست داشته و به آنان خدمت کرده و حق خدا و حقوق بندگان خدا را رعایت کرده اند، خوب بوده اند و به خوبی ها سفارش کرده اند. بهترین و محبوب ترین زائر این بزرگواران نیز کسی است که در این صفات و رفتار به آنان نزدیکتر باشد، و پیش از آنان که گام در حرم این عزیزان بگذارد، غسل زیات کند ، وضو بگیرد ، نماز و نیایش به درگاه خدا داشته باشد، از گناهان و لغزش های گذشته خود، به درگاه الهی توبه کند و وقتی احساس کرد، شانه هایش از بار گناه هان و خطا ها قدری سبک تر شده است، مانند کسی که به محضر بزرگترین انسان عصر خود، شرفیاب می شود، آهسته، آرام، با وقار و با فکر و ذکر الهی در کنار درِ ورودی قرار می گیرد و اجازه ورود بخواهد . و این آغاز یک زیارت مقبول خواهد بود، انشاء ا...
مسخرگی ، تفریح سفیهان و کار جاهلان است . مسند الامام الهادی ، ص (304)