آلبوم تصاویر
پنج شنبه 15/2/1390 - 18:25
قرآن
و در شهرستان قوم صالح نه (نفر از رؤساى) قبیله بودند كه دائم در زمین به فتنه و فساد مىپرداختند و هرگز قدمى به صلاح (خلق) بر نمىداشتند. (48)
آن رؤساى مفسد (به قوم صالح) گفتند كه شما هم قسم شوید كه با هم شبیخون زنیم و شبانه صالح را به قتل برسانیم، آن گاه به وارث او همه شهادت خواهیم داد كه ما در مكان ارتكاب قتل (او و) اهلش حاضر نبودیم و البته ما راستگوییم. (49)
و آن كافران (در قتل صالح) مكر و حیله به كار بردند و ما هم آنها را از جایى كه هیچ نمىفهمیدند به كیفر مكرشان رسانیدیم. (50)
بنگر كه پایان مكرشان چه شد؟ عاقبت ما همه آنان را بستگانشان هلاك كردیم. (51 سوره نمل
تفسیر
(آیه 48)- توطئه نه گروهك مفسد در وادى القرى در اینجا بخش دیگرى از داستان صالح و قومش را مىخوانیم كه بخش گذشته را تكمیل كرده و پایان مىدهد، و آن مربوط به توطئه قتل صالح از ناحیه نه گروهك كافر و منافق و خنثى شدن توطئه آنهاست.
مىگوید: «در آن شهر (وادى القرى) نه گروهك بودند كه (همیشه) فساد در زمین مىكردند و اصلاح نمىكردند» (وَ كانَ فِی الْمَدِینَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ).
(آیه 49)- مسلما با ظهور صالح و آیین پاك و مصلح او، عرصه بر این گروهكها تنگ شد، اینجا بود كه طبق این آیه «گفتند: بیایید قسم یاد كنید به خدا كه بر او [صالح] و خانوادهاش شبیخون مىزنیم (و آنها را به قتل مىرسانیم) سپس به ولىّ دم او مىگوییم: ما هرگز از هلاكت خانواده او خبر نداشتیم و در این گفتار خود صادق هستیم»! (قالُوا تَقاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ).
(آیه 50)- هنگامى كه آنها در گوشهاى از كوه بر سر راه صالح به معبدش كمین كرده بودند كوه ریزش كرد و صخره عظیمى از بالاى كوه سرازیر شد و آنها را در لحظهاى كوتاه در هم كوبید و نابود كرد! لذا قرآن مىگوید: «آنها نقشه مهمى كشیدند و ما هم نقشه مهمى كشیدیم، در حالى كه آنها خبر نداشتند»! (وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ).
برگزیده تفسیر نمونه، ج3، ص: 427
(آیه 51)- سپس مىافزاید: «پس بنگر كه عاقبت توطئه و مكر آنها چگونه بود كه ما همه آنها و تمام قوم و طرفداران آنها را نابود كردیم»؟! (فَانْظُرْ كَیْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ)
يکشنبه 4/2/1390 - 8:8
قرآن
(روزى كه) مردم از قبرها برانگیخته و به پیشگاه خدا حاضر شوند آن گاه ضعیفان به گردنكشان گویند: ما (در دنیا) تابع رأى شما بودیم آیا (امروز) شما هیچ از عذاب خدا ما را كفایت خواهید كرد؟ جواب دهند كه اگر ما را از خدا سعادت هدایت بود ما هم شما را هدایت مىكردیم، اكنون هر چه جزع و التماس كنیم یا صبر و تحمل، یكسان است و هیچ (از عذاب) گریزگاهى نداریم. (21سوره ابراهیم برگزیده تفسیر نمونه، ج2، ص: 504 كافر شوید (به خدا زیانى نمىرساند) چرا كه آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست و خداوند بىنیاز و شایسته ستایش است ... هرگاه بخواهد شما را اى مردم مىبرد و گروه دیگرى مىآورد، و خداوند بر این كار تواناست».
(آیه 21)- در چند آیه قبل اشارهاى به مجازات سخت و دردناك منحرفان لجوج و بىایمان شده بود در اینجا همین معنى را تعقیب و تكمیل مىكند.
نخست مىگوید: «و در قیامت همه آنها (جباران و ظالمان و كافران اعم از تابع و متبوع، پیرو و پیشوا) در پیشگاه خداوند ظاهر مىشوند» (وَ بَرَزُوا لِلَّهِ جَمِیعاً).
و «در این هنگام ضعفاء (یعنى پیروان نادانى كه با تقلید كور كورانه، خود را به وادى ضلالت افكندند) به مستكبران (و رهبران گمراه) مىگویند: ما پیروان شما بودیم آیا (اكنون كه به خاطر رهبرى شما به این همه عذاب و بلا گرفتار شدهایم) حاضرید شما سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید»؟ (فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذِینَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ).
اما آنها بلافاصله مىگویند: «اگر خدا ما را (به سوى نجات از این كیفر و عذاب) هدایت مىكرد ما هم شما را راهنمایى مىكردیم» (قالُوا لَوْ هَدانَا اللَّهُ لَهَدَیْناكُمْ).
ولى افسوس كه كار از این حرفها گذشته است، «بر ما یكسان است چه بىتابى و جزع كنیم و چه صبر و شكیبایى، راه نجاتى براى ما وجود ندارد» (سَواءٌ عَلَیْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا ما لَنا مِنْ مَحِیصٍ) | این عکس تغییر سایز داده شده است. روی این جایگاه کلیک کنید برای دیدن عکس کامل. تصویر اصلی دارای اندازه 881x591 یا سنگینی میباشد 43کیلو بایت. |
__________________
پنج شنبه 25/1/1390 - 7:8
قرآن
(شما مردم فرزندان نوحید كه) ما چون طوفان دریا طغیان كرد شما را به كشتى نشاندیم (و نجاتتان دادیم). (11)
تا آن (غرق كفار و نجات مؤمنان) را مایه پند و عبرت شما مردم قرار دهیم و لیكن گوش شنواى هوشمندان این پند و تذكر را تواند فرا گرفت. (12الحاقه
" إِنَّا لَمَّا طَغَى الْماءُ حَمَلْناكُمْ فِی الْجارِیَةِ" این آیه اشاره است به طوفان نوح، و كلمه" جاریه" به معناى كشتى است، در این جمله خطاب را متوجه افرادى كرده كه در كشتى نوح سوار بودند، كه در حقیقت خطاب به عموم بشر است، كه نیاكانشان همانها بودند كه به وسیله كشتى نوح از غرق نجات یافتند، چون این اخلاف و آن اسلاف یك نوعند، و مىتوان حال بعضى از آنان را به همه نسبت داد، و بقیه الفاظ آیه روشن است. (مىفرماید: این ما بودیم كه آن زمان كه آب طغیان كرد شما را سوار كشتى كردیم، و از غرق نجات دادیم).
__________________________________________________
(1) تفسیر قرطبى، ج 18، ص 261.
(2 و 3) مجمع البیان، ج 10، ص 344.
ترجمه المیزان، ج19، ص: 657
شنبه 20/1/1390 - 5:47
آموزش و تحقيقات
اگر شما به بیش از یك زبان سخن می گویید، احتمال بروز فراموشی و دیگر عوارض بیماری آلزایمر در شما كمتر خواهد بود.
یك پژوهش جدید نشان می دهد كه حتی یادگیری زبان دوم در دوران میانسالی و سالخوردگی نیز بروز عوارض بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازد.
سندرا لمایر یكی از كارمندان تارنمای صدای آمریكا به چهار زبان مسلط است. او می گوید: «زبان اول من فرانسه است. من در هائیتی به دنیا آمدم و تا سن پنج سالگی كه به نیویورك آمدیم، فرانسه صحبت می كردم.»
تحقیق جدید نشان می دهد افرادی مانند سندرا كه به بیش از یك زبان صحبت می كنند، نسبت به سایرین در وضعیت بهتری هستند. این افراد در سالخوردگی كمتر از دیگران از فراموشی رنج خواهند برد و حتی اگر به بیماری آلزایمر دچار شوند، نشانه ها و عوارض بیماری در آن ها كمتراست.
الن بایلیستاك، روانشناس دانشگاه یورك در تورنتو در كانادا، در تحقیقی كه روی ٤٥٠ بیمار مبتلا به آلزایمر انجام داد، به این نتیجه رسید كه تسلط به دو زبان می تواند عوارض بیماری آلزایمر را حدود چهار تا پنج سال به تاخیر بیاندازد.
او می گوید: «امكان دارد كه ذهن افراد دو زبانه از انسجام بیشتری برخوردار باشد و در نتیجه در مقابل بیماری هایی مانند آلزایمر مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.»
در تحقیق دیگری كه در لوگزامبورگ انجام شد، نشان داده شده است كه افرادی كه به سه زبان و یا بیشتر صحبت می كنند، نسبت به افرادی كه به دو زبان تسلط دارند، احتمال ابتلای آن ها به بیماری فراموشی در دوران سالخوردگی كمتر خواهد بود.
بایلیستاك می گوید یادگیری زبان در هر سنی می تواند به شما كمك كند كه در سالخوردگی كمتر به فراموشی دچار شوید.
پنج شنبه 18/1/1390 - 7:55
قرآن
این قرآن براى عموم مردم مایه بصیرت بسیار و براى اهل یقین موجب هدایت و رحمت پروردگار است. -20الجاثیه
بعد از آنكه به مساله تشریع شریعت براى رسول خدا (ص) اشاره كرد، و فرمود كه آن جناب را بر شریعتى از أمر یعنى شریعت اسلام قرار دادیم، اینك در این آیات به این معنا اشاره مىكند كه شریعت اسلام بصیرتهایى براى مردم است، كه با آن تشخیص مىدهند كه چه راهى از راههاى زندگى را طى كنند تا به حیات طیب در دنیا و سعادت زندگى آخرت برسند، و نیز شریعت اسلام هدایت و رحمتى است براى مردمى كه به آیات خدا یقین دارند.
و نیز به این نكته اشاره مىكند كه آنچه مرتكبین گناهان را وادار مىكند كه از پیروى شریعت سرباز زنند، انكار معاد است، آنها خیال مىكنند كه با افراد متشرعى كه پابند ترجمه المیزان، ج18، ص: 258
به دین خدا هستند، در زندگى و مرگ یكسانند، و براى پابندى به شریعت هیچ اثرى قائل نیستند، لذا فكر مىكنند چرا به خاطر پیروى از شریعت خود را به زحمت اندازیم، و بدون جهت مقید نموده، بار سنگین اعمال صالح را به دوش بكشیم؟
به همین جهت خداى تعالى بر بطلان پندار آنان و اثبات معاد اقامه برهان مىكند، و سپس به شرح جزئیات پرداخته شمهاى از پاداشهاى صالحان و عقابهاى طالحان و منكرین و مجرمین را بیان نموده، و سوره را با حمد و تسبیح خدا ختم مىكند
سه شنبه 16/1/1390 - 17:19
قرآن
به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه این براى آنان پاكیزهتر است زیرا خدا به آنچه مىكنند آگاه است سوره نور آیه 34
شأن نزول:
از امام باقر علیه السّلام چنین نقل شده است كه جوانى از انصار در مسیر خود با زنى رو برو شد. چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد تا اینكه وارد كوچه تنگى شد باز همچنان به پشت سر خود نگاه مىكرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشهاى كه در دیوار بود صورتش را شكافت! با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مىروم و این ماجرا را باز گو مىكنم، هنگامى كه چشم رسول خدا به او افتاد فرمود: چه شده است؟ برگزیده تفسیر نمونه، ج3، ص: 289
و جوان ماجرا را نقل كرد، در این هنگام جبرئیل، پیك وحى خدا نازل شد و آیه مورد بحث را آورد.
تفسیر:
مبارزه با چشم چرانى و ترك حجاب: پیش از این گفتهایم كه این سوره در حقیقت سوره عفت و پاكدامنى و پاكسازى از انحرافات جنسى است، در اینجا احكام نگاه كردن و چشم چرانى و حجاب را بیان مىدارد.
نخست مىگوید: «به مؤمنان بگو: چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ كنند» (قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ).
و از آنجا كه گاه به نظر مىرسد كه چرا اسلام از این كار كه با شهوت و خواست دل بسیارى هماهنگ است نهى كرده، در دنباله آیه مىفرماید: «این براى آنها پاكیزهتر است» (ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ).
سپس به عنوان اخطار براى كسانى كه نگاه هوسآلود و آگاهانه به زنان نامحرم مىافكنند و گاه آن را غیر اختیارى قلمداد مىكنند، مىگوید: «خداوند از آنچه انجام مىدهید آگاه است» (إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ)
پنج شنبه 11/1/1390 - 19:3
سياست
دانشگاه آكسفورد درباره مهدی هاشمی فرزند اكبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری اسبق ایران و این اتهام كه طرح پذیرفته شده پایان نامه دكترای وی در این دانشگاه با كمك دیگران نوشته شده است، تحقیق می كند.
گاردین نوشت: مهدی هاشمی رییس سابق یك شركت دولتی گاز در ایران دوره پنج ساله دكترای خود را درباره قانون اساسی ایران در ماه اكتبر (مهر و آبان) در دانشكده مطالعات شرقی دانشگاه آكسفورد شروع كرده است.
به نوشته گاردین، یك استاد دانشگاه آكسفورد شكایت كرده است كه استاندارد بالای این دانشگاه به دلیل كمك های افرادی در داخل این دانشگاه به امكان ادامه تحصیل مهدی هاشمی، تخریب شده است.
روزنامه انگلیسی نوشت: اگر این اتهام ثابت شود می تواند به اخراج مهدی هاشمی از آكسفورد منجر گردد.
گاردین افزود: افشای تحقیق درباره مهدی هاشمی پس از آن صورت می گیرد كه نظارت ها بر روابط دانشگاه های انگلیس با فرزندان شخصیت های معروف در خاورمیانه تشدید شده است.
"سر هاوارد دیویس مدیر دانشگاه ال اس ایی لندن ماه گذشته به دلیل ارتباطات نزدیكش با سیف الاسلام پسر معمر قذافی و دریافت كمك مالی از رژیم لیبی مجبور به استعفا شد".
به نوشته گاردین، اخیرا روزنامه های ایران نیز گزارش داده بودند كه مهدی هاشمی از دوستان نزدیك سیف الاسلام قذافی است.
این روزنامه در ادامه نوشت: سر "پیتر نورث" حقوقدان و معاون سابق دانشگاه آكسفورد كه یك وكیل بین المللی شناخته شده است، سرپرستی تحقیق درباره پرونده مهدی هاشمی را برعهده دارد... بر اساس مقررات طرح پایان نامه دانشجویان باید توسط خودشان نوشته شود نه دیگران.
روزنامه انگلیسی افزود: دانشگاه آكسفورد همچنین درباره اتهامات مطرح شده مبنی بر اینكه زبان انگلیسی مهدی هاشمی به آن اندازه قوی نیست كه بتواند پایان نامه دكترا در آكسفورد بنویسد، تحقیق می كند.
"موضوع دیگری كه درباره مهدی هاشمی در دست تحقیق و بررسی است، این موضوع می باشد كه وی نتوانسته است ثابت كند در 12 مایلی مركز شهر آكسفورد (محل تحصیل) زندگی می كند."
به نوشته گاردین، آقای نورث تاكنون با تعدادی از اساتید و مسئولان دانشگاه آكسفورد درباره این پرونده مصاحبه كرده است.
دانشگاه آكسفورد در ماه دسامبر(آذر و دی) حداقل دو شكایت از شخصیت های دانشگاهی در این باره دریافت كرده است.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: "كاوه موسوی" از استادان ایرانی مركز مطالعات حقوقی و اجتماعی دانشگاه آكسفورد مدعی شده است كه مهدی هاشمی برای تكمیل تقاضای تحصیل خود و پذیرش این تقاضا، توسط افرادی در داخل دانشگاه آكسفورد حمایت شده است.
به نوشته گاردین، این موضوع آقای كاوه موسوی را عصبانی كرده زیرا وی معتقد است با این كار حق یك متقاضی واجد شرایط ضایع شده است.
"موسوی گفت: من هیچ شكی ندارم كه معیارهای معمول در پذیرش مهدی هاشمی نادیده گرفته شده است... متقاضیان بسیار زیادی وجود دارند كه در مقایسه با وی از شایستگی های بسیار بالاتری برای تحصیل در آكسفورد برخوردارند."
روزنامه گاردین در بخشی از گزارش خود نوشته است كه مهدی هاشمی اتهامات مطرح شده را رد كرده است.
اروپام**345**1516
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30314771
ملاحظه
آنروز که امام راحل فرمودمن با هیچکس عقد اخوت نخوانده ام امروز را می دید که امثال مهدی هاشمی اینگونه تغییر موضع دهند وبه بهانه ادامه تحصیل در آغوش انگلیس قرارگیرند.
سئوال اینست که اگردانشگاههای داخل ارزشی ندارند چراخود را معطل آن نموده ایم درواقع وقتی فرزندان مدعیان فوج فوج راهی دانشگاه خارجه میشوند تکلیف عوام روشن است .
بیادداشته باشیم در دوره ای از تاریخ وقتی انگلیس امتیازی را درخصوص ایران گرفت روس درمقابل امتیاز معلمی ولیعهد ایران را بدست آورد .
سه شنبه 9/1/1390 - 16:6
قرآن
سوگند به قلم و آنچه مىنویسند (۱) سوره قلم
در واقع آنچه به آن در اینجا سوگند یاد شده است ظاهرا موضوع كوچكى است: یك قطعه نى، و یا چیزى شبیه به آن، و كمى ماده سیاه رنگ، و سپس سطورى كه بر صفحه كاغذ ناچیز رقم زده مىشود.
اما در واقع این همان چیزى است كه سر چشمه پیدایش تمام تمدنهاى انسانى، و پیشرفت و تكامل علوم، و بیدارى اندیشهها و افكار، و شكل گرفتن برگزیده تفسیر نمونه، ج5، ص: 245
مذهبها، و سر چشمه هدایت و آگاهى بشر است، تا آنجا كه دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسیم مىكند «دوران تاریخ» و «دوران قبل از تاریخ»، دوران تاریخ بشر از زمانى شروع مىشود كه خط اختراع شد، و انسان توانست ماجراى زندگى خود را بر صفحات نقش كند، عظمت این سوگند هنگامى آشكارتر مىشود كه توجه داشته باشیم آن روزى كه این آیات نازل گشت، نویسنده و ارباب قلمى در آن محیط وجود نداشت، و اگر كسانى مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در كل سرزمین «مكّه» كه مركز عبادى و سیاسى و اقتصادى حجاز بود به بیست نفر نمىرسید، آرى سوگند به قلم یاد كردن در چنین محیطى عظمت خاصى دارد.تفسیرنمونه
سه شنبه 9/1/1390 - 6:48
قرآن
سوره 70 آیه 43
روزى كه از گورها[ى خود] شتابان برآیند گویى كه آنان به سوى پرچمهاى افراشته مى دوند
یَوْمَ یَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ سِراعاً كَأَنَّهُمْ إِلى نُصُبٍ یُوفِضُونَ بیان است براى «یومهم» ظهور آیه در آنست كه اولا خروج از قبرها به سرعت انجام خواهد گرفت، نظیر این آیه است: یَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ كَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ قمر/ 7، ثانیا به محض خروج راه خود را یافته به سرعت به طرف حساب و تعیین سرنوشت خواهند رفت، نظیر: فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ یس/ 51
يکشنبه 7/1/1390 - 14:54