روزی از محضر امام حسین (ع) پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟فرمود: «
لا، ولو ادركته لخدمته ایام حیاتی؛ نه هنوز متولد نشده است، من زمانی كه
او رادرك كنم، همه عمر به خدمت او كمر میبندم».
در كمال الدین از
امام حسین (ع) روایت شده: «ما دوازده امام داریم، اول آنها امیرمؤمنان
علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها نهمین فرزند من است، او امامی است كه
بهحق قیام مینماید و خداوند زمین را پس از آن كه با « كفر و بی دینی
اهلش» مرده باشد،به وسیله او زنده میكند و هم با وی دین حق اسلام را بر
همه ادیان غالب میگرداند، هرچند مشركان نخواهند. او غیبتی دارد كه در آن
مردم بسیاری از دین بر میگردند و گروهیدیگر، بر دینِ حقِ اسلام ثابت
میمانند؛ برخی از « روی سرزنش» به آنها میگویند: اگرراست میگویید موقعِ
ظهور امام زمان شما چه وقت است؟!»
«ان الصابر فی غیبته علی الاذی
و التكذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدیرسول الله(ص)؛ آگاه باشید آنان كه
در غیبت ولیّ با تحملّ رنجها و تكذیب بی دینان برعقیدة خود ثابت میمانند،
مثل كسانیاند كه با شمشیر در ركاب رسول خدا جهاد كردند.»
از پیشگاه امام
حسین (ع) سوال كردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟
فرمود: «لا" لكن
صاحب الامر الطرید الشدید، الموتوربابیه، المكنی بعمه، یَضَعُسیفه علی
عاتقه ثمانیة اشهر؛ نه من نیستم، بلكه صاحب این امر كسی است كه از
میانمردم كنارهگیری میكند، به سرزمینهای دور دست میرود و خون پدرش بر
زمینمیماند و از عمویش پنهان میشود. آن گاه شمشیر بر میدارد و هشت ماه
تمام شمشیربر زمین نگذارد».
هم چنین در جای دیگر روایت است:
« قائم
هذه الامه التاسع من ولدی صاحب الامر، و هو الذی یقسم میراثه و هو
حی؛قائم این امت، نهمین فرزند من است كه او صاحب این امر، و میراثش
تقسیم میشود، درحالی كه او زنده است».
نشانههای حضرت
حارث بن مغیره
میگوید: به ابی عبدالله حسین بن علی (ع) عرض كردم:
امام مهدی (ع) با
چه نشانهای شناخته شود، فرمود: « با آرامش و وقار. عرضكردم: و (نیز) با چه
نشانهای؟ فرمود: با شناختن حلال و حرام الهی و به این كه مردم به
اومحتاج اند و او به كسی نیاز ندارد».
و باز از امام حسین (ع) روایت
شده كه فرمود: « در قائم ما ( آل محمد (ص)) سنتیاز ابراهیم و سنتی از موسی
و سنتی از عیسی و سنتی از ایوب و سنتی از محمد (ص) است؛سنتی كه از نوح به
ارث برده است: طول عمر است ؛
سنتی كه از ابراهیم به ارث برده
است: پنهان به دنیا آمدن و كناره گرفتن از مردماست ؛
سنتی كه از
موسی به ارث برده است: ترس و غایب شدن است ؛
سنتی كه از عیسی به
ارث برده است: اختلاف مردم در مورد اوست؛
سنتی كه از ایوب به ارث
برده است: بخشایش، پس از گرفتاری است ؛
سنتی كه از پیامبر اكرم (ص)
به ارث برده است: ظهور با شمشیر است».
امام حسین (ع) فرمودند:
«لِلمْهدی خَمسُ علامات: السفیانی و الیمانی و الصیحة من السماء،
والخسفبالبیداء، و قتل النفس الزكیه ؛
برای مهدی ما پنج علامت است: 1
ـ خروج سفیانی ؛ 2 ـ خروج یمانی ؛
3 ـ بانك آسمانی ؛ 4 ـ خسف در سرزمین
«بیدا» 5 ـ قتل نفس زكیّه.
و باز حارث بن مغیره میگوید: به خدمت
امام حسین (ع) شرف یاب شدم و عرضكردم: حضرت مهدی را با چه نشانههایی
بشناسیم؟ فرمود: «بمعرفة الحلال و الحرام وبحاجة الناس اءلیه، ولایحتاج
الی أحد ؛
با شناخت احكام و معارف و نیاز همگان به او، و بی نیازی او
از همه».
ابو یحیی نقل میكند: مردی از امام حسین (ع) دربارة
امامان پرسید، حضرتفرمود: «دوازده نفرند كه به شمار نقبای بنی اسرائیل اند،
نه نفر آنان از فرزندان منهستند، آخرین شان، قائم آل محمد (ص) است. به
یقین از رسول خدا (ص) شنیدم،میفرمود: بر شما بشارت باد، بر شما بشارت باد. بر
شما بشارت باد! همانا مثَل اهل بیتمن، همچون مَثَل باغی است كه هر سال
گروهی از آن (بهره میگیرند) و سیر میشوند، تاآخرین آنان برای مردمی ظهور
میكند كه دریای جمعیت شان از همه گستردهتر و ( عمقو توسعة فهم و
ادراكشان) از همه ژرفتر و پر شاخهتر، و در میوه چینی وجود نورانی
امامعصرشان از همه خوشه چینتر خواهد بود.
اینها همگی اهل نجات و
رستگاریاند چگونه هلاك میشوند، مردمی كه اولینشان من هستم و آخرین شان
دوازده نفر از سعادت مندان خردمند پس از من و مسیح بنمریم خواهد بود؟ بله،
در این میان، عمر نادانان ( پیرو اهل دنیا) نابود میشود، آنان از مننیستند و
من هم از آنان نیستم.
ارتباط بین
حوادث كربلا و ظهور مهدی
روایت شده است كه ظهور حضرت مهدی
(عج) با حوادث كربلا رابطة خاصی پیداكرده، كه از آن جمله است:
1 ـ
در تمام ایام مربوط به حضرت ولی عصر (عج) زیارت امام حسین (ع) وارد
شدهاست، چون شب نیمه شعبان و شب قدر ؛
2 ـ آغاز قیام جهانی حضرت
مهدی (عج) طبق روایات فراوانی در روز عاشوراخواهد بود؛
3 ـ در بیشتر
احادیث كه از وجود مقدس رسول اكرم (ص) در خصوص آن مصلحجهانی وارد شده به
وسیلة امام حسین (ع) به عناوینی، چون ( از تبار پسرم حسین (ع))، (از نسل
این پسرم)، (نهمین فرزند پسرم حسین) معرفی شده است ؛
4 ـ سفر
تاریخی امام (ع) كه از مكه معظمه به مقصد كوفه آغاز شد و به مقصدنرسید،
توسط فرزند رشیدش تكمیل میشود و پایتخت حكومت جهانی آن حضرت،شهر كوفه
خواهد بود ؛
5 ـ وجود مقدس ولی ا... اعظم طبق روایات همواره به یاد
جد بزرگوارش امامحسین (ع) هر صبح و شام اشك میریزد.
از جمله
عبادتهای بسیار مهم و با فضیلت در شب نیمة شعبان زیارت حضرتسیدالشهدا (ع)
است و البته در این جا این سؤال پیش میآید كه ولادت حضرتمهدی(عج) چه
ارتباطی با زیارت امام حسین (ع) دارد كه در شب تولد امام زمان (عج)زیارت
حضرت اباعبدالله حسین (ع) مستحب است؟ ممكن است، گفته شود: چون
امامحسین(ع) جد بزرگوار آن حضرت است با این زیارت، ولادت فرزندش را به
ایشان تبریكمیگوییم، ولی این سخن از جهاتی نمیتواند درست باشد، زیرا كه
در این صورت زیارتحضرت امام حسن عسكری (ع) مناسبتر بود، چرا كه آن حضرت
پدر بلا واسطه و امامحسین (ع) پدر با واسطه امام زمان (عج) است و اگر گفته
شود امام حسین (ع) چون پدربزرگ است، زیارتش، زیارت بقیة ائمه معصومین :
مانند امام حسن عسكری (ع) نیزهست. در این صورت گوییم زیارت حضرت
امیرالمؤمنین و یا زیارت رسول الله (ص) مناسبتر خواهد بود.
زیرا آن دو
بزرگوار پدر ائمهاند، پس با این مقدمات باید گفت:حقیقت مهمتر از اینها است.
زیارت امام حسین (ع) در این شب حاكی از رابطة مخصوص و پیوند آسمانی
قیامكربلا و نهضت امام حسین (ع) با حضرت مهدی (عج) است، زیرا در این قیام
مقدسآسمانی رهبر و پیشوای نهضت حسین بن علی (ع) بر خاك و خون كشیده
میشود و دراین جهاد مقدس اصحاب و یاران سلحشور و با وفایش به لقاء ا...
میپیوندند و همهمیدانیم كه انتقام خون مقتول بر عهدة وصی و فرزند مقتول
است.
خداوند میفرماید: (و من قتل مظلوما جعلنا لولیه سلطانا)؛ كسی
كه مظلومكشته شد و به دست ستمگران و مردم جفا پیشه از پای درآمد، برای
ولّیِ او سلطنت وقدرت قرار دادیم».
لذا ولیّ دمِ امام حسین (ع) حضرت
مهدی است و امر انتقام و خون خواهی بهدست آن حضرت میباشد.
ویژگیهای امام
هنگام ظهور
امام حسین (ع) فرمود:
« اگر مهدی آل محمد (ص) قیام كند، مردم او را نشناسند، زیرا او به سوی
آنانمیآید، در حالی كه جوانی رشید است و از بزرگ ترین آزمون ها این است
كه صاحب مردم( امام زمان)، جوان ظهور میكند، در حالی كه آنان میپندارند،
او پیرمردی كهن سالاست.»
از احمد بن محمد بن احمد بن طلحة خراسانی از
علی بن حسین از اسماعیل بنمهران از عمرو بن ایان از عمرو بن ثمر از جابر
از ابی جعفر (ع) مثل این حدیث روایتشده است.
و در تفسیر آیه
(اقترب الساعة) صاحب تفسیر از احمد بن ادریس و از ابیعبدا... از ابن نوید از
حسین بن احمد سنقری از یونس بن حسین و از ابی عبدا... (ع) درقول خدای
تعالی (مدهامتان) روایت كرده كه آن حضرت فرمود كه در مابین مكه ومدینه
نخلستانها به هم متصل میشوند، یعنی در وقت ظهور. (یریدون لیطفئوا
نوراللهبافواههم و الله مُتّمُ نوره) ؛ اراده میكنند كه با دهانهای خود نور
خدا را خاموش نمایند وحال آن كه خدا نور خود را تمام كننده است».
صاحب تفسیر گوید: خدا با قائم اتمام نور خواهد نمود. او را بر همه
مذاهب و ادیانغالب میكند. در آن وقت كسی غیر از خدا عبادت نمیشود. این
است معنای حدیث كهزمین را پر از عدل میكند؛ چنان كه پراز ظلم و جور كرده
است: (و اُخری تحبّونها نصرمن الله و فتح قریب) را به فتح قائم تاویل
كرده.
(حتی" اذا رأوا ما یوعدون)؛ وقتی كه قائم (عج) و امیر
المؤمنین را كه به ایشانوعده میشود، میبینند.
(فسیعلمون من اضعف
ناصراً واقل عددا)؛ پس به زودی میداند كه كیستضعیف تر و كمتر از حیث یاور
و ناصر».
(انهم یكیدون كیدا و اكید كیدا فمهّل الكافرین أمهلهم رویدا)؛
به درستی كهایشان حیله میكنند، حیله كردنی، و من حیله میكنم، حیله
كردنی و ایشان را یا محمد اندكی مهلت بده .
صاحب تفسیر گفته كه هر
آیینه قائم مبعوث میشود و انتقام از ظالمان بنی امیه وقریش میگیرد. صاحب
تفسیر از احمد بن ادریس از محمد بن عبدالجبار از ابن ابی عمیراز حماد بن
عثمان از محمد بن مسلم روایت كرده كه میگوید: از ابی جعفر پرسیدم: از
قولخدا (واللیل اذا یغشی) آن حضرت فرمود: مراد امیرالمومنین است كه در
دولت باطلظلمتِ نفس ستم به او احاطه نمود و نور دیدهاش را خاموش كرد و
مامور گردید كه صبرنماید، گفتم: (والنهار اذا تجلّی) فرمود: نهار عبارت از
قائم است، زمانی كه قیام كرد، بردولت باطل غالب میشود. خدای تعالی در
قرآن برای خلق مثلها آورده و با آنها با پیغمبرخود خطاب نموده غیر از او
كسی آنها را نمیداند: (قل ارایتم ان اصبح ماءكم غوراً فمنیاتیكم بماء
معین) صاحب تفسیر گوید: اگر خود امام شما غایب شود، پس چه كسیبرای شما
امامی میآورد كه مانند او باشد.
شیخ صدوق در كتاب «ثواب الاعمال»
از ابن ولید از صفا از عباد بن سلیمان ازمحمد بن سلیمان و او از پدرش روایت
كرده: به ابی عبدالله (ع) گفتم (هل أتی"ك حدیثالغاشیه) فرمود: مراد قائم
(ع) است، ظالمان را با شمشیر احاطه میكند. راوی میگویدكه گفتم: (وجوه
یومئذ خاشعه) آن حضرت فرمود: به قائم (عج) خضوع میكنند وطاقت ابا و
امتناع ندارند، گفتم: (عامله) فرمود: عمل به غیر از ظهور قائم ایمان به
اونیاورد، هر چند كه به سایر ائمه ایمان آورده باشد. ایمان آوردنش به قائم
(عج) در وقتظهور سودی نخواهد داشت. كمال الدین از ابن متوكل از محمد عطار
از ابن عیسی از عمربن عبدالعزیز از جماعتی از اصحاب ما، ایشان از داود رقی
از ابی عبدالله (ع) در خصوصقول خدای تعالی: (الذین یؤمنون بالغیب) روایت
كرده آن حضرت فرمود: ایمان بهغیب اعتقاد به قیام قائم است.
و در
كتاب « الامام الحجة ابن الحسن االعسكری» از حضرت امام باقر از پدرشامام
علی بن الحسین از پدرش امام حسین رسیده: «آن گاه كه ائمه معصومین درگیر
وگرفتار جور مخالفان قرآن و خلفای جابر شدند، مردی از ما به حق قیام كند و
313 نفر ازمردان جانباز و یاران مخلص، او را یاری دهند، با تأیید الهی و پرچم
پیغمبر به جانبمدینه روان میگردد، از میان بیداء كه میگذرد، میگوید: این
جا همان مكانی است كهخداوندِ قوی (حنیف) عذابش را بر زمین فرو میبارد».
امام حسین (ع) فرمود: « خدا قائم ما (آل محمد (ص) را آشكار میكند، تا
ازستمكاران انتقام بگیرد؛ عرض شد: ای فرزند رسول خدا قائم شما كیست؟ فرمود:
نهمینفرزند از فرزندان پسرم، محمد بن علی (ع)، او حجة بن الحسن بن علی
بن محمد بنعلی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی، فرزندم میباشد و او
همان كسی است كهزمانی طولانی غایب میشود. سپس ظهور میكند و زمین را پر
از عدل و داد میسازد، بههمان سان كه از ظلم وجور پر شده است».
http://www.yjc.ir/fa/news/4658808/
امام علی علیه السلام در روایتی به نه چیز اشاره می کنند که مشاهده آن از ۹ نفر زشت تر است.
ایشان می فرمایند:
نه چیز زشت است و از نه کس زشت تر است تا از دیگران :
۱- کوتاه دستی و بی عرضگی از پادشاهان و فرمانروایان
۲- بخل ورزیدن از توانگران و ثروتمندان
۳- زود خشمگین شدن از علماء
۴- حرکات سبک و بچه گانه از میانسالان
۵- قطع رابطه از سوی سران و بزرگان
۶- دروغگویی از قضات
۷- بیماری مزمن از پزشکان
۸- بی حیایی و فحاشی از زنان
۹- تندی و عصبانیت از فرمانروایان
حجتالاسلام محمدعلی
جاودان از اساتید برجسته اخلاق هستند که در طی دوران زندگی و تحصیل
حوزویشان از محضر اساتید برجستهای از جمله آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی،
آیتالله خوانساری، آیتالله حقشناس و علامه عسکری بهرهمند شده اند.
ما در یک خوابی هستیم که حرف را نمی شنویم
در
آیه 51 سوره مبارکه یس می فرماید: «وَنـُفِخَ فی الصّور فإِذا هُمْ مِن
الأجْداثِ إلى رَبّهمْ یَنسِلونَ» در صور دمیده می شود. ناگاه می بینی، همه
از قبرها بیرون آمدند و «إلى رَبّهمْ یَنسِلونَ». ینسلون یعنی یسرعون،
یعنی به سرعت به سوی ربّشان می روند. از قبر بیرون می آیند و به سرعت به
سوی ربّشان می روند.
در آیه بعد می فرماید: «قالوا یَا وَیلنا مَنْ
بَعَثنا مِنْ مَرْقدِنا هذا مَا وَعَدَ الرَّحْمنُ وَصَدَقَ المُرْسَلونَ»
می گویند وای بر ما. چه کسی ما را از این قبرها بیرون آورد؟ قاعدتا در
جوابشان گفته می شود: «هذا مَا وَعَدَ الرَّحْمنُ» این همان وعده ای است که
خداوند به شما داده بود. همه تان در قیامت وعده داشتید، الان به آن وعده
رسیده اید.
ما در یک خوابی هستیم که حرف را نمی شنویم. آن کسی که شنید
هم در خواب است. در آیه 54 سوره مبارکه یس می فرماید: «فالیَوْمَ لا
تــُظلمُ نفسٌ شیْئاً» امروز هیچ کس، به هیچ وجه، حتی یک سر سوزن مورد ظلم
قرار نمی گیرد. چرا؟ در ادامه می فرماید: «وَلا تـُجْزَوْنَ إِلا مَا
کـُنتمْ تعْمَلونَ»؛ زیرا به هرکس آنچه کرده است می دهند. نه کم می کنند نه
زیاد. وای از آنچه که ما کردهایم.
خدا را آنطور که بایست نشناختند
پس
دو حادثه بسیار مهم قیامت این است: 1. همه به نزد خدا میروند. 2. هرکس
آنچه کرده است جزا می بیند. در آیه 91 سوره مبارکه انعام میفرماید: «وَمَا
قدَرُوا اللهَ حَقّ قدْرهِ » خدا را آنطور که بایست نشناختند. در آیه 67
سوره مبارکه زمر می فرماید:« ... وَالأرْضُ جَمِیعًا قبْضَتهُ یَوْمَ
القیامَةِ» در روز قیامت زمین به تمامی در قبضه قدرت الهی است.
قیامت
چیست؟ روزی است که این مطلب که همه قدرت ها دست خداست، آشکار می شود. عرض
کردیم در این دنیا هم همینطور است، همیشه همینطور بوده است. همیشه همه قدرت
ها در اختیار خداست. پس چرا گفتند در قیامت؟ زیرا این مطلب در قیامت ظهور
می کند. پس اولین حادثه این است که در روز قیامت قدرت الهی ظهور می کند.
این که به نزد خدا می روند، به این معناست. قدرت الهی ظهور می کند.
شما اگر خودت زندگی را تحصیل کرده باشی دیگر نمی میری
زمانی
که در صور دمیده می شود همه موجودات، هر موجود ذی شعوری که در آسمان ها
است، مانند فرشتگان آسمانی و هر موجود ذی شعور که در زمین است، بیهوش می
شوند. مگر کسانی که خدا می خواهد. حتی زمانی که قیامت برپا شد هم قیامت
برای آنها برپا نمیشود. ببینید که انسان چقدر می تواند بزرگ باشد.
آخر
آنها چه کار کرده اند که نمی میرند؟ اگر انسان اینجا زنده شد، دیگر نمی
میرد. این زندگی که ما داریم، زندگی ای است که از بدو تولد داشته ایم.
خودمان این زندگی را کسب نکرده ایم. شما اگر خودت زندگی را تحصیل کرده باشی
دیگر نمی میری. برای تحصیل زندگی چه کار کنیم؟ کسانی که اینطور هستند،
هیچگاه مضطرب نمی شوند. هیچگاه حواسشان پرت نمی شود.
در تمام کارهای خوبی که شما می کنید، در حال تحصیل عقل هستید
در
آیه 70 سوره مبارکه زمر می فرماید: «وَ وُفــّیـَتْ کــُلّ نفس مَا
عَمِلتْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَا یَفعَلونَ» قرآن این اصطلاح «وُفــّیـَتْ»
را مکرر برای جزای اعمال به کار برده است. می گویند در قدیم دیوانی به نام
دیوان استیفاء بوده است. عمل انسان را به طور کامل، به انسان تحویل می دهند
طوری که حتی یک سر سوزن از عمل از دست نرفته است. این حادثه دوم است که
بسیار مهم است.
در آیه 30 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «توَدّ لوْ
أنّ بَیْنهَا وَ بَیْنهُ أَمَدًا بَعیدًا» مدام آرزو می کند و دعا می کند
که ای کاش این کارهایی که من کرده بودم از من فاصله می گرفت. الان هم ما
گاهی آرزو می کنیم که ای کاش نکرده بودم. خودم کرده ام، هیچ کاری نمی توان
کرد. اگر یک ذره عقل به کار برده بودم این کار را نمی کردم. اگر حواسم پرت
نبود...
در تمام کارهای خوبی که شما میکنید، در حال تحصیل عقل هستید.
بعد هم بهشت را به بهای عقل به انسان می دهند. در آیه 179 سوره مبارکه
اعراف می فرماید: «وَلقدْ ذرَأنا لِجَهَنَّمَ کثیراً مِنَ الجنِّ وَالإنس
لهُمْ قـُلوبٌ لا یَفقهُونَ بهَا وَ لهُمْ أعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِهَا
وَلَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بهَا أُولئِکَ کالأنْعَام بَلْ هُمْ أضَلّ
أُولَئِکَ هُمُ الغافِلونَ» ما اینها را برای جهنم ساخته ایم، چرا؟ زیرا بی
عقلند. آدم بیعقل ساخته شده برای جهنم. دوستان ما می گویند بهای بهشت عشق
است، قرآن می گوید عقل. در قرآن یک بار هم نگفته عشق.
مرحوم آقای
بهجت(رض) در زمان های قدیم با مرحوم آقای میلانی ملاقات کرده بودند. ایشان
فرموده بود که آقای بهجت به ایشان عرض کرده بودند، اینکه می گویند وضو نور
است، من نور وضو را دیده ام. دیدم یعنی چه؟ بعد فرمودند بعد از اینکه این
مطلب را گفتم از من گرفته شد. نه اینکه نورش گرفته شد. نورش هست ولی دیگر
نمی دیدند.
منبع: خبرگزاری دانشجو