• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1616
تعداد نظرات : 49
زمان آخرین مطلب : 4179روز قبل
آلبوم تصاویر

شنبه 25/9/1391 - 0:38
آلبوم تصاویر

شنبه 25/9/1391 - 0:37
آلبوم تصاویر

شنبه 25/9/1391 - 0:36
آلبوم تصاویر

شنبه 25/9/1391 - 0:35
آلبوم تصاویر
شنبه 25/9/1391 - 0:33
آلبوم تصاویر

شنبه 25/9/1391 - 0:31
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
   
شهید قاضی طباطبائی اولین شهید محراب به جز آن که یک انقلابی به تمام معنا بود، یک محقق و مورخ برجسته نیز بود.کتاب تحقیق در باره اولین اربعین امام حسین (ع) ازجمله کارهای خوب تاریخی ایشان است که سالها پیش به چاپ رسیده و اکنون چاپ منقح و مصحح آن ارائه شده است.اصل مطلب این است که آیا این درست است که خاندان اهل بیت پس از واقعه کربلا به کوفه و شام رفتن و در نخستین اربعین بر مزار امام حسین و دیگر شهدای کربلا آمده اند یا نه.این مطلب در لهوف سید ابن طاوس آمده و خود سید در الاقبال خود در آن تردید کرده است. اشکالی که معمولا به آن خبر شده این است که آیا مسیر و طول آن و نیز اخباری که در باره اقامت اسرا در هر شهری آمده، این را که اسرا در نخستین اربعین به کربلا آمده باشند ممکن می سازد یا نه. بسیاری بر این باورند که در چهل روز چنین سفری ممکن نیست به خصوص که اسرا در هر شهری برای مدتی اقامت اجباری داشته اند.شهید قاضی طباطبائی در صدد آن است تا در این کتاب مفصل نشان دهد که چنین چیزی امکان دارد. به همین دلیل تمامی راه های ممکن را برای ارزیابی این اخبار و نیز بررسی های گسترده ای برای نشان دادن فاصله و زمان میان انجام داده است.صرف نظر از این که این مطلب درست باشد یا نه کتاب نشانگر تتبع و پژوهشی گسترده در حوزه تاریخ اسلام است و فواید حاشیه ای بسیار فراوانی دارد. بیش از همه نشانگر توان علمی شهید قاضی طباطبائی در مقام یک مورخ زبده و برجسته است.

 

 

تحقیق د باره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع)
شهید حاج سید محمدعلی قاضی طباطبائی
مکان چاپ: تبریز
تاریخ چاپ: 1383
ناشر: کنگره بزرگداشت شهید قاضی

 

 

 

 

 

 

 
شنبه 25/9/1391 - 0:19
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
   
معرفی کتاب العراق فی احادیث و آثار الفتناگر به تاریخ تمدن اسلامی بنگریم، می بینیم حوادث وحشتناکی که آن را در نوردیده است، بر ابعاد فکری و اجتماعی مردم تاثیر عمیقی گذاشته است. هر اندازه حوادث تلخ بیشتر می شده تن دادن به قضا و قدر و نوعی سرخوردگی در جوامع اسلامی بیشتر به چشم می خورد. از آن طرف پناه بردن به نوعی عرفان و دنیا گریزی و چیزی که مسکنی باشد بر آلام آنها در این جوامع بیشتر دیده می شود. اگر به بعضی از آثار بعد از حمله مغول نگاه کنیم این موضوع را می توان دریافت.گو این که این موضوع در عصر حاضر که دیگر این گونه افکار را قبول ندارند هنوز وجود دارد و دغدغه ذهنی بعضی افراد و به ویژه علما و دانشمندان است. چگونگی برخورد با حوادث متوالی، و توجیه آنها بعضی مواقع خود به بحثی کلامی منجر می شود که آیا این حوادث تلخ، عذاب خداوندی است یا نه حوادثی طبیعی و یا دست پرداخته انسان است که خود باعث آنها شده است. مناطق جغرافیایی نیز در این زمینه مهم است. در طول تاریخ اسلام بعضی نواحی بوده یا هنوز هستند که به علت موقعیت جغرافیایی مهم شان کمتر روی خوشی به خود دیده اند و همواره درگیر حوادث تلخ بوده اند. این عوامل باعث شده تا علما و دانشمندان اسلامی در ژرفای موضوع خوض کنند تا به کنه مطلب برسند. موضوع فوق از جنبه های مختلفی می تواند مورد بررسی قرار گیرد که یکی از آنها واکاوی آن در احادیث و آثار رسیده از پیشوایان دین است.با توجه به آن چه گفته شد سال گذشته میلادی کتاب فوق در دو جلد دبی چاپ شد. کتاب حاضر پیشینه عراق را در احادیث و اخباری که آینده آن را پیشگویی می کند بررسی کرده است. گو این که حوادثی که حد اقل در دوران معاصر بر عراق گذشته است آن قدر ذهن ها را مشغول کرده که محققان نیز وارد میدان شده اند تا چرایی آن را بفهمند. مقدمه مؤلف بسیاری از مطالب را برای ما بازگو می کند. پیشینه ذهنی در ارائه مطالب و دیدی که وی به این گونه اخبار و احادیث دارد همان ابتدا کار را برای ما آسان می کند. عینکی که مؤلف برای این کار به چشم تحقیقی خود زده، سلفی است. البته در جای دیگری این دیدگاه خود را آشکارتر بیان می کند. وی در صفحه 8 مقدمه تاکید می کند که یکی از اهداف او در این کتاب آن است که ثابت کند اگر در احادیث و اخبار ذکری از فتنه نجد به میان آمده، ظهور محمد بن عبد الوهاب و فرقه وهابیه نیست. گو این که خود این موضوع در بین خود اهل سنت درگیری زیادی ایجاد کرده که مشغله ذهنی نویسنده این کتاب شده است.وی در گزارش کار خود در این مقدمه گفته که سعی کرده است برای احادیث و اخبار فتن که در مورد عراق رسیده است قواعدی کلی از علم حدیث و تخریج آنها و ذکر درست و نادرست آنها بیابد. وی در جای دیگر نیز ذکر می کند که احادیث ضعیف و نادرستی در این زمینه وجود دارد که سعی کرده، آنها را شناسایی و بررسی کند.وی به گفته خود تلاش کرده که حوادث واقع شده در عراق را بازگو کند و سخن علما و پژوهشگران دقیق را در زمینه تفسیر و تحلیل این حوادث بیاورد. کار دیگر مؤلف در این کتاب، ذکر حدود عراق است. به گفته وی حدود عراق در احادیث و آثار رسیده، بیش از حدود جغرافیایی آن است که باید به آن توجه داشت. ابتدا مروری بر جلد اول این کتاب داریم.فصل آغازین جلد اول کتاب با عنوان «عراق خیزشگاه فتنه ها و بررسی آن در دوران معاصر» ابتدا احادیث رسیده در این زمینه را از کتب معتبر اهل سنت نقل می کند و در پاورقی بعضی توضیحات می دهد. در فصل بعدی، وی به رد و نقد سخن کسانی می پردازد که نجد مذکور در احادیث فتن را نجد حجاز می پندارند. زیرا قدما نجد را بادیه ای در حجاز دانسته اند و به همین دلیل فتنه نجد را بعضی از اهل سنت ظهور محمد بن عبد الوهاب دانسته اند. (1/ 34) مؤلف در این فصل اقوال گوناگونی می آورد که آنچه در احادیث نبوی درباره نجد آمده، طبق حدیث مشهور «الفتنه من قبل المشرق » نجد واقع در شرق حجاز را شامل می شود که عراق است. تمام این فصل در اصل جهت دفاع از محمد بن عبد الوهاب است و نه بحث علمی. مؤلف از ص 43 جلد اول، طی چند فصل کوتاه به شرح و تفسیر این فراز از حدیث نبوی می پردازد که «الفتن تموج موج البحر». وی با مقدار توضیح به بیان این مطلب می پردازد که شدت گرفتن فتنه ها از زمان کشته شدن خلیفه دوم آغاز شده و ادامه دارد که در آخر الزمان بیشتر می شود. صفحات 51 تا 59 به ویژه به این مهم اختصاص دارد.یکی از موضوعات مهم در بررسی تاریخ عراق، پیدایش خوارج در آن و سپس انتشار آن در دیگر بلاد اسلامی است. در این کتاب نیز بحثی طولانی راجع به آنها و مظاهر جدید خروج و خوارج آمده است. (ص 59 به بعد)وی طی فصلی (ص 68 تا 74) فتنه عبدالله قحطانی در سال 1400ق را که در مکه اتفاق افتاد و ادعای مهدویت داشت از مظاهر جدید خروج می داند. همچنین فتنه حماه در سال 1402ق در سوریه را در این زمره به حساب می آورد. وی سپس به وقایع الجزایر می پردازد و طی بحثی مفصل دیدگاه عبد العزیز بن باز و البانی را که شایع شده بود از مبارزین پشتیبانی کرده اند آورده است و به ذکر فتوای البانی پرداخته است. مؤلف می گوید: مسببین وقایع الجزایر و فتنه حماه کار خود را انقلاب به حساب می آوردند و همین دلیل بحثی در زمینه انقلاب دارد. وی در این مورد نیز بر شاکله خود عمل می کند و راجع به قیام امام حسین (ع) همان حرف های وهابیون را تکرار می کند. در بحث تاریخی قیام ها اشاره ای نیز به شیعه و عملکرد آنها دارد و تهمت همیشگی که آنها پیوسته دشمنان اسلام را در سرکوب مسلمانان یاری داده اند. (ص 129)نویسنده در بخشی دیگر بر این نظریه است که نوع فتنه در هر زمان بر حسب بنیان گذار آن سنجیده می شود. وی در ادامه دیدگاه قبلی خود که شروع شدت فتنه را از زمان عمر بن خطاب می داند اولین فتنه را قتل عثمان بن عفان به حساب می آورد. وی این فتنه را فتح بابی می داند که تا روز قیامت ادامه دارد.(ص 138 به بعد)وی در فصل حرمت تشبه به اهالی عراق در خروج اولشان می گوید: « المتاخرین من العلماء حکوا إجماع اهل السنه علی الخروج علی الأمراء و عدوا ذلک من عقائد أهل السنه». مؤلف در این فصل می کوشد مقدمه ای برای فصل بعد آماده کند که با عنوان «الفتنه وکلت بثلاث» سراغ یکی از دلمشغولی های جدی خود می رود. گو این که دسته گل هایی که القاعده در سراسر دنیا به آب دادند مؤلف را آن قدر نگران کرده که در این فصل آنها را مشتی جوان پرشور می داند که مصالح و مفاسد را به خوبی تشخیص نمی دهند و کار خود را با ترازوی علما نمی سنجند و ضوابط معتبر نزد آنها وزن و ارزشی ندارد و باعث شدند که سلفیون را متهم به این کارها بکنند.(ص 147) وی سپس طی چندین فصل مباحث ابتدایی کتاب مانند مکان فتنه، معنای نجد در احادیث و رد مدعای تطابق فتنه نجد با ظهور محمد بن عبد الوهاب را به طور مفصل بیان می کند. مؤلف در این کار گاهی دچار تناقض نیز می شود. وی که دیدگاه های سلفی خود را در برابر قیام امام حسین (ع) گه گاه بروز می دهد، هنگام بحث درباره این که نجد، همان عراق است ناچار می شود یکی از دلایل خود را شهادت امام حسین (ع) ذکر کند و آن را یکی از حوادثی بداند که در آن جا اتفاق افتاد و این را با حدیثی از رسول الله (ص) ثابت می کند.(ص 174)وی از این پس به طور مفصل به ذکر احادیث و اخباری می پردازد که در آنها از وجود فتنه در عراق یاد شده است. برای نمونه این حدیث را بنگرید: دخل ابلیس العراق، فقضی حاجته و دخل شام فطردوه حتی بلغ بساق و دخل مصر فباض فیها و فرخ و بسط عبقریه. (ص 179) از این جا به بعد می توان عقیده کلامی جبرگونه مؤلف را دید که تلاش می کند احادیث موجود را به هر شکل ممکن به عراق تطبیق دهد. مؤلف برای این کار احادیث را به طور دقیق چه از لحاظ لفظ و لغت و چه از لحاظ معنا و مدلول و سند مورد بررسی قرار می دهد. بیشترین تلاش او نیز بر سر حدیثی که از پیامبر (ص) نقل می کند. «عن أبی هریره قال: قال رسول الله (ص) منعت العراق درهمها و قفیزها و منعت الشام مدیها و دینارها و منعت مصر اردبها و دینارها وعدتم من حیث بدأتم، وعدتم من حیث بدأتم، وعدتم من حیث بدأتم».(ص 187) وی این حدیث را به شکل ها و طرق گوناگونی می آورد و در باره آن بحث می کند.مؤلف در فصل های بعدی احادیثی را آورده که خروج مغول و ظهور ترک ها و سلطه آنها بر بلاد اسلامی در قرون میانی تمدن اسلامی تطبیق می کند.وی همچنین اخبار دیگری را ذکر کرده که درباره کوفه و بصره است. (ص 324) وی در فصل دیگری با عنوان رسیدن شر و فتنه در آخر الزمان به همه جا، آغاز آن را از بصره می داند. مؤلف به این نکته نیز اشاره کرده که بصره نزد قدما هند نامیده می شده زیرا بصره در جهت هند بوده و از آن جا به هند می رفته اند.(ص 357) مؤلف در ادامه به فتنه مغول و تصرف عراق توسط آنها می پردازد و همان قصه قدیمی دخالت علقمی و کمک او به مغولان در تصرف بغداد اشاره می کند و مقداری تشفی قلب می کند. البته او فتنه های واقع شده را تمام شده نمی داند بلکه آنها را تا روز قیامت ادامه یافتنی می داند که مقداری از آنها هنوز اتفاق نیفتاده است.(ص 369 به بعد) وی در همین راستا به ظهور تیمور لنگ و در ادامه به اتفاقاتی که در فارس و بین کردها اتفاق افتاده، نیز اشاره می کند. وی فصلی را نیز به حصر اقتصادی عراق اختصاص داده است که در آن قحطی و خشکسالی اتفاق افتاده یا می افتد.جلد دوم نیز با این موضوع شروع می شود که ستمگران در بغداد جمع می شوند و ثروت های زیادی را به سوی آن سرازیر می کنند و در این موقع بغداد در زمین فرو می رود.(ص 477)وی فصلی نیز به عراق و ملاحم آن و ظهور سفیانی اختصاص داده است.(ص 500) مؤلف در این فصل نیز حدیثی از پیامبر نقل کرده و پیرامون آن به شرح و توضیحی می پردازد.در فصل بعدی (ص 521 به بعد) وی به جنگ عظیمی که هنگام ظهور مهدی موعود(ع) در ناحیه فرات اتفاق می افتد می پردازد. . وی در این فصل به وفور به الفتن نعیم بن حماد استشهاد می کند و احادیث زیادی در زمینه علامات ظهور مهدی می آورد.وی در فصلی دیگر به تبیین این موضوع می پردازد که در تطبیق احادیث فتن بر واقع باید محذوراتی را در نظر داشت که پس از به بیان این محذورات می پردازد.(ص599 به بعد)مؤلف سپس طی فصلی کوتاه بر این باور است که احادیث فتن بر زمان حاضر تطبیق نمی کند.(ص 618)مؤلف سپس به پی گیری موضوع عراق در کتاب های جدید فتن می پردازد.(ص 640) و پس از آن موضوع هارمگدون را مطرح می کند و آنچه را راجع به عراق در آن وجود دارد، بیان می کند.(ص 642) وی همچنین بعضی مطالب دیگر محققین را مورد بررسی قرار می دهد.مؤلف در فصلی دیگر سعی می کند تاریخ تطبیق بعضی از نصوص را بر حوادث معاصر مشخص کند و به تحلیل و بررسی آنها و به ویژه نقد آنها بپردازد.(ص 699) وی در این راه به خصوص به نقد این موضوع می پردازد که بعضی از افراد در دوران معاصر، صدام – حاکم پیشین عراق – را همان سفیانی می دانند که در آخر الزمان ظهور می کند و به دنبال جنگ هایی که او راه انداخت در احادیث می گردند. در چند فصل بعدی وی به ضوابط این تطبیق و بعضی موارد دیگر در این زمینه می پردازد. مؤلف در فصلی دیگر رساله ابن تیمیه به ملک ناصر راجع به مغول را آورده است. (ص 737)فصل بعدی به جهاد در زمان فتنه اختصاص دارد که به دنبال رساله ابن تیمیه و در توجیه آن آمده است. چگونه فهمیدن احادیث فتن در ص 750 و تطبیق احادیث فتن بر ظاهر آنها و بعضی از ضوابط شرعی آنها در ص 756 آمده است. این فصل، آخرین فصل کتاب است و پس از آن فهارس ده گانه آن وجود دارد که حدود 120صفحه از آخر کتاب را در بر می گیرد.

کتاب فوق در نگاهی سریع، کتابی است سرشار از علوم حدیث بر پایه افکار سلفی که احادیث فتن را در مورد عراق بررسی کرده است. بعضی از مواقع مطالب گسترده شده و در برخی دیگر بر خلاف آن است. وی سعی کرده است در این کتاب به طور معتدل این احادیث را بررسی کند، یعنی نه آنها را مثل بعضی به طور حتم به وقایع معاصر تطبیق دهد و نه آنها را رد کند هر چند که دیدگاه جبر گرایانه و بعضی دیگر از افکار سلفی مانند مخالفت با علم غیب و این گونه پیشگویی ها وی را به راه هایی دیگر کشانده است.

شنبه 25/9/1391 - 0:17
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
   
  بحث از ادبیات عاشورا بحث بسیار پردامنه و جالبی است و در دو زمینه مهم یعنی زبان عربی و فارسی و در یک صد سال اخیر در شعر اردو جایگاه بسیار پر ارجی دارد. در شعر عربی کتاب ادب الطف یکی از آثار ماندگار و پرارجی است که نوشته شده است.ایضا در باره شعر عربی آن هم تا قرن ششم استاد محمد باقر محمودی کتاب زفرات الثقلین را در دو مجلد نگاشت که مجمع احیاء الثقافة الاسلامیه در سال 1414 آن را در قم چاپ کرد. سال گذشته هم دکتر انسیه خزعلی کتاب امام حسین در شعر عربی معاصر را نوشت که امیر کبیر آن را به چاپ رساند.در لندن هم آقای کلباسی شعرهای زیادی را در مجلدات فراوان تدوین کرده وشماری از مجلدات آن را به چاپ رسانده و بسیاری هم مانده است.اکنون خانم مرضیه مححمد زاده کتاب دانشنامه شعر عاشورایی را در دو مجلد رحلی بزرگ چاپ کرده و از بکار بردن تعبیر دانشنامه چنین معلوم می شود که در صدد استقصای نسبتا کاملی بوده است. طبعا روشن است که چنین استقصایی به این سادگی قابل تحقق نیست و این اثر هم بیش از آن که یک دانشنامه باشد گزیده ای است از شعر عربی و فارسی در باره عاشورا.مجلد اول این کتاب شاعران عرب است و سرکار خانم مرضیه محمد زاده که خود اهوازی است و طبعا با زبان عربی آشنا این بخش را از مجموعه ای عظیم برگرفته و مجلد نخست کتاب خود را در 695 صفحه ارائه کرده است. این مجلد که با پیشگفتار بهاءالدین خرمشاهی تحت عنوان «امام حسین (ع) در قرآن » آغاز شده، در ابتدا مرثیه سرایان نخستین را که عمدتا از اهل بیت آن هم معاصران کربلا هستند جای داده است. اما فصل اول کتاب مرثیه سرایان دوره اول از قرن اول تا پایان قرن سوم است. فصل دوم از قرن چهارم تا پایان قرن ششم، فصل سوم از قرن هفتم تا پایان قرن نهم، فصل چهارم از قرن دهم تا پایان قرن سیزدهم و فصل پنجم از قرن چهاردهم تا قرن پانزدهم.برای هر شاعر شرح حالی به دست داده شده و سپس اشعاری انتخاب و خوشبختانه به فارسی ترجمه شده است. طبعا دقت در ترجمه نیاز به بررسی دیگری دارد. در این کتاب از آثار کهن و متأخر از قبیل ادب الطف و الغدیر و غیره استفاده شده است. با کمال شگفتی در پاورقی ها (تا آنجا که مرور شد) و نیز مآخذ کتاب (بنگرید جلد دوم، ص 1709 حرف زاء) نامی از زفرات الثقلین فی مآتم الحسین که به صورت تخصصی و با شرح و بسط در باره کهن ترین اشعار عربی در رثای امام حسین (ع) نوشته شده چیزی نیافتم.مجلد دوم در هزار صفحه (که البته صفحه شماری دنباله مجلد اول) به همراه بیش از یک صد صفحه برای فهارس، اختصاص به شاعران غیر عرب دارد. در اینجا هم شاعران در دو بخش شاعران متقدم و شاعران متأخر و در هر قسمت بر حسب ترتیب تاریخی شاعران ابتدا معرفی و سپس اشعار یا اشعاری از آنان در باره امام حسین درج شده است. گاه به نظر می آید برای استفاده از دواوین افراد از دیوان های آنان که به صورت انتقادی چاپ شده استفاده نشده است که فقط در یک نظر نگاهم به تأثیر تبریزی افتاد که شعرش از کتاب دانشمندان آذربایجان نقل شده نه دیوان او. طبعا در موارد فراوانی هم از دواوین شعرا استفاده شده است.بدون تردید انجام چنین کار سنگینی مخصوصا اگر بخواهد با استقصاء درست و دقت انجام شود کار سختی است و این کتاب هم تلاشی است در این جهت. ان شاء الله که نویسنده محترم مأجور خواهد بود.

دانشنامه شعر عاشورایی
مرضیه محمد زاده
مکان چاپ: تهران
تاریخ چاپ: 1383
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات

شنبه 25/9/1391 - 0:12
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
   
ثبت عزاداری های سنتی و اصولا نگارش تاریخ عزاداری در شیعه از یک سو کاری است مذهبی و از سوی دیگر تاریخی.
برای کسانی که به تاریخ علاقمند هستند و حتی به مسائل اجتماعی و آداب و رسوم عشق می ورزند ثبت جزئیات مربوط به کیفیت عزاداری کاری درخور توجه است. به خصوص اگر نوعی حساسیت در پرداختن به هرچه بیشتر جزئیات و ارائه اطلاعات مردمی در آن وجود داشته باشد.
اما کاری که در صدد معرفی آن هستیم کاری است مذهبی و به هدف تبلیغ و ترویج آیین های مذهبی در ماه محرم نوشته شده است. با این حال دقیقا همان چیزی است که علاقمندان به تاریخ آن را می پسندند.
اثر هفت جلدی آقای سید حسین معتمدی که از روحانیون کاشانی است به لحاظ آن که به مسأله مذهبی – اجتماعی مهم عزاداری پرداخته و تلاش کرده است تا جزئیات جالبی را در تاریخ عزاداری در روزگار گذشته و به خصوص روزگار ما ثبت کند و مخصوص در باره کاشان که مهد این قبیل عزاداری ها و شهر هئیت های مذهبی است فراون سخن گفته اثری فوق العاده است. برای کاشان فوق العاده مهم است. این را تأکید می کنم چون واقعا جزئیات فراوانی در این باره در آن ثبت شده است.
با این همه و مع الاسف نظم و ترتیب آن در همه مجلدات بک نواخت نیست و از آنجایی که از یادداشت های متنوع ارسالی از سوی دیگران بهره برده سطح نگارشی و ادبی و اطلاعاتی آن بسیار |پر فراز و نشیب است.
جلد اول این کتاب با 848 صفحه و 26 فصل تاریخ عزادری در همه جا و از جمله در کاشان است. در واقع غالب مطالب این جلد مربوط به عزاداری در کاشان و آداب و سوم خاص آن و اسامی هیئت ها و عزاداری سقایی و مسائلی از این قبیل است. به مناسبت از شمار فراوانی از علمای کاشان هم یاد شده است. این جلد در سال 1378 چاپ شده است.
جلد دوم عنوانش این است: عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزه های علمیه و کشورهای جهان که 900 صفحه است. این مجلد حاوی تاریخچه عزاداری در شهرهای مختلف ایران است: قم، قزوین، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، شوشتر، دزفول، اهواز، خرمشهر، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بصره، بحرین، کویت، عربستان سعودی، عمان. این جلد در سال 79 چاپ شده است.
جلد سوم هم در 792 صفحه همان عنوان مجلد پیشین را دارد جز آن که مربوط به شهرها و کشورهای دیگری است: تبریز، اردبیل، زنجان، بهبهان، خمین، نطنز، کرمان، سوریه، لبنان، هندوستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه، تایلند، انگلستان، این تا ص 400 است. بعد از آن از فصل شانزدهم تا بیست و پنجم تاریخ شروع عزاداری از اول و بحث روضه خوانی از نظر ائمه و ثواب گریه کردن و آغاز سینه زنی و زمان علنی شدن شعارهای شیعه و حکومت پهلوی و بی حجابی و جلوگیری از عزاداری و آغاز سیاه پوشی برای امام حسین است.
جلد چهارم که 650 صفحه است در باره مدایح و مراثی و ذکرهای نوحه سرایی سقایی برای چهارده معصوم خاصه شهدای کربلا از مدینه تا مدینه رایج بین دسته جات سقایی و سقاخوان های کاشان است.
دو جلد پنجم و ششم تا لحظاتی که این سطور را می نوشتم از صحافی در نیامده است. اما جلد هفتم که به بازار آمده مجموعه ای از فتاوی علما در باره عزاداری و کیفیت آن است که در باره قمه زنی و غیره هم مطالب فراوانی در آن آمده که خواندنی است.
آقای سید حسین معتمدی کاشانی مقیم کاشان است و کتاب را هم انتشارات عصر ظهور در قم توزیع می کند.

 

 

عزاداری سنتی شیعیان
سید حسین معتمدی کاشانی
مکان چاپ: قم
تاریخ چاپ: 1378 - 1384
ناشر: مؤلف

 

 

 

 

 

 

 
شنبه 25/9/1391 - 0:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته