خانواده
جماعت!
كجا میرویم؟
چرا به زمین و آسمان بد میگوییم؟
چرا از روزگار گله میكنیم؟
چرا تحمل خودمان را نداریم؟
چرا با لبخند بیگانهایم؟
چرا غصهها به جانمان چنگ انداخته؟
چرا از یكدیگر خستهایم؟
چرا به آب و آسمان نگاه نمیكنیم؟
چرا انتظار بهار را نمیكشیم؟
چرا دیگر صورتهامان "ناضره" نیست؟
چرا چشمهامان "الی ربّك ناظره" نیست؟
مگر فراموشمان شده زمین از آن خداست و "یورثها من یشاء من عباده" ؟
مگر فراموشمان شده "والعاقبة للمتقین" ؟
چرا دلهایمان را به "إنّ الارض یرثها عبادی الصالحون" خوش نمیكنیم؟
چرا منتظر "الساعة" كه "قریب" است نیستیم؟
چرا برای "یوم الخروج" روزشماری نمیكنیم؟
چرا به "والله متم نوره" یقین نداریم؟
جماعت!
باور بیاورید به وعده خداوند؛ "لیستخلفنّهم فی الارض" دروغ نیست.
"لیظهره علی الدین كلّه" جدّی است، اگر چه مشركان را خوش نیاید.
جماعت!
"انشق القمر" در پیش است.
"اقترب الساعة" چشم برهم زدنی طول نمیكشد.
"یوم الفتح" از راه میرسد و خدا نكند در آن روز از كسانی باشیم كه ایمان به دردمان نخورد.
جماعت!
نمازهایتان را با "أمّن یجیب المضطر" ختم كنید.
و به یاد داشته باشید منت خدا را بر "الذین استضعفوا فی الارض"
او همه تشنگان را با "ماء معین"سیراب میكند.
جماعت!
خداوند اراده كرده است كه ما قوی باشیم كه او را دوست بداریم و او دوستمان بدارد.
خداوند به "اقامواالصلوة" ما افتخار میكند.
"اتواالزكوة" ما را به رخ دنیاطلبان میكشد.
از "امروا به معروف و نهوا عن المنكر" ما حظ میكند.
جماعت!
ما تنها نیستیم.
"أینما تكونوا یأت بكم اللّه جمیعاً" دست به سر كردن ما نیست.
چرا نوید "بقیةالله خیرلكم" را به یكدیگر نمیدهیم؟
به خدا قسم زمین، مرده نمیماند!
به خدا قسم "جاء الحق" آمدنی است!
"زهق الباطل" شدنی است!
و وای به حال ما اگر از مفلحونِ "حزب الله" نباشیم.
سهیلا صلاحی اصفهانی...
/aviny
دوشنبه 19/5/1388 - 23:47
دعا و زیارت
1. زیباروی نورانی
مهدی صاحب الزمان علیهالسلام از معدود انسانهایی است كه از نهایت زیبایی صورت و اندام برخوردار است، تا آنجا كه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در باره او فرمود: «اَلْمَهْدِیُّ طَاوُوسُ اَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَیْهِ جَلَابِیبُ النُّورِ؛ (1) مهدی طاووس اهل بهشت است كه جامههایی از نور او را در بر گرفته است.»
ای به دلها درد عشقت، جاودانه، جاودانه
میكشم بار غمت را عاشقانه، عاشقانه
ای كه طاووس بهشتی جلوهای كن جلوهای كن
تا به كی ای مرغ قدسی جای تو در آشیانه
در باره چهره آن حضرت، پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ الدُّرِّیِّ اللَّوْنُ لَوْنٌ عَرَبِیٌّ؛ (2) مهدی از نسل من است. سیمایش چون ماه تابان و رنگش عربی (گندمگون) است.»
و امیرمؤمنان علی علیهالسلام فرمود: «حَسَنُ الْوَجْهِ حَسَنُ الشَّعْرِ یَسِیلُ شَعْرُهُ عَلَی مِنْكَبیْهِ وَ نُورُ وَجْهِهِ یَعْلُو سَوَادَ لِحْیَتِهِ؛ (3) زیبا چهره و زیبا موی است و موی او بر شانههایش فرو ریخته و درخشندگی چهرهاش بر سیاهی محاسنش غلبه میكند.»
2. خال زیبای صورت
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «اَكْحَلُ الْعَیْنَیْنِ كَثُّ اللِّحْیَةِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ؛ (4) دیدگان مباركش سرمه كشیده، محاسن مباركش پرمو و بر گونه راست او یك خال است.»
و علی علیهالسلام فرمود: «مهدی دیدگانی مشكی، موهایی پر پشت، چهرهای چون ماه تابان، پیشانی باز و درخشان، خالی [بر گونه راست] و نشانی [چون مهر نبوت در میان دو كتف] دارد.» (5)
خال زیبای جمال دلربایت را بنازم
بوی عطر جانفزای خاك پایت را بنازم
ای صفای هر مصفا مهدی زیبای زهرا
از صفای قلب میگویم صفایت را بنازم
من گدایم من گدایم بر گدایان درِ تو
عزت و جاه و جلال هر گدایت را بنازم
3. قامت موزون
علامت دیگر برای زیبایی یك فرد، اندام موزون و قد و قامت متناسب اوست كه حضرت مهدی علیهالسلام از این نعمت نیز برخوردار است.
امام صادق علیهالسلام در این باره فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ كَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْكِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ (6) دراز قامت متكبر و كوتاه قامت چسبیده [به زمین كوتوله] نیست، بلكه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانیای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست چون دانه مشك كه بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
4. چهره جوان و تغییر ناپذیر
از نشانههای دیگری كه باعث زیبایی چهره آن حضرت شده است، این است كه بعد از قرنها به سر بردن در غیبت كبری، هنگامی كه ظهور میكند، به صورت جوانی است كه سیمای جوانی از آن نمایان است و گذشت زمان آن اندام زیبا را پیر و فرسوده نكرده است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «اِنَّهُ مِنْ اَعْظَمِ الْبَلِیَّةِ اَنْ یَخْرُجَ اِلَیْهِمْ صَاحِبُهُمْ شَاباًّ وَ هُمْ یَحْسَبُونَهُ شَیْخا كَبِیرا؛ (7) از امتحانات بزرگ [خداوندی] است كه صاحبشان به صورت جوانی ظاهر میشود، در حالی كه آنها او را پیری كهنسال تصور میكنند.»و در حدیث دیگر فرمود: «در صاحب الزمان نشانی از حضرت یونس هست و آن اینكه بعد از غیبتش، به صورت جوانی ظاهر میشود.» (8)
یوسف كنعان عشق بنده رخسار اوست
خضر بیابان عشق تشنه گفتار اوست
موسی عمران عشق طالب دیدار اوست
كیست سلیمان عشق بر در او یك فقیر (9)
و امام هشتم علیهالسلام فرمود: «عَلَامَتُهُ اَنْ یَكُونَ شَیْخَ السِنِّ شَابَّ الْمَنْظَرِ حَتَّی اِنَّ النَّاظِرَ اِلَیْهِ لَیَحْسَبُهُ ابْنَ اَرْبَعِینَ سَنَةً اَوْ دُونَهَا وَ اِنَّ مِنْ عَلَامَتِهِ اَنْ لَا یَهْرَمَ بِمُرُورِ الْاَیَّامِ وَ اللَّیَالِی عَلَیْهِ حَتّی یَأْتِیَ اَجَلُهُ؛ (10) از نشانههای او سیمای جوانی او در سن كهولت است كه هر كس او را ببیند، او را چهل ساله یا كمتر تصور میكند و از نشانههای او این است كه با گذشت روزها و شبها پیر نشود تا اجلش فرا رسد.»
5. قدرت بدنی وصف ناپذیر
یك رهبر جهانی علاوه بر اندام متناسب و زیبا باید كه از قدرت بدنی متناسب نیز برخوردار باشد. حضرت مهدی علیهالسلام را هم وراثت یاری میكند كه دارای بدن و قدرت حیدرگونه میباشد و هم دست قدرت و عنایت الهی پشت سر او است و به او توان تصرف تكوینی در موجودات را داده است. در این باره امام صادق علیهالسلام فرمود:
«اِنَّ الْقَائِمَ اِذَا خَرَجَ كَانَ فِی سِنِّ الشُّیُوخِ وَ مَنْظَرِ الشَّبَابِ قَوِیاًّ فِی بَدَنِهِ لَوْ مَدَّ یَدَهُ اِلَی اَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَی وَجْهِ الْاَرْضِ لَقَلَعَهَا وَلَوْ صَاحَ بِالْجِبَالِ تَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا لَا یَضَعُ یَدَهُ عَلَی عَبْدٍ اِلَّا صَارَ قَلْبُهُ كَزُبُرِ الْحَدِیدِ؛ (11) قائم علیهالسلام هنگامی كه ظهور میكند، در سن كهولت خواهد بود، ولی با سیمای جوانی و نیروی بدنی قوی كه اگر دستش را به سوی قویترین درخت روی زمین بكشد، از ریشه بر میكند و اگر بر كوهها بانگ بزند، سنگهایش فرو ریزد. دستش را بر هیچ بندهای نمیگذارد، جز آنكه قلبش چون قطعه آهن محكم و استوار میگردد.»
از این روایت، ولایت تكوینی حضرت بر جهان هستی به خوبی نمودار میشود. در روایت دیگری علاوه بر قدرت تكوینیِ دست آن حضرت، به قدرت تكوینی نگاه و چشمانش نیز اشاره شده است. امیر مؤمنان علیهالسلام در این باره میفرماید: «یُؤْمِی لِلطَّیْرِ فَیَسْقُطُ عَلَی یَدِهِ وَ یَغْرِسُ قَضِیبا فِی الْاَرْضِ فَیَخْضَرُّ وَ یُورِقُ؛ (12) به مرغ نگاه [یا اشاره] میكند، به دست مباركش میافتد. چوبی را در زمین میكارد، سبز میشود و برگ میآورد.»
6. دو علامت دیگر
علی علیهالسلام فرمود: «بِظَهْرِهِ شَامَتَانِ شَامَةٌ عَلَی لَوْنِ جِلْدِهِ و شَامَةٌ عَلَی شِبْهِ شَامَةِ النَّبِیِّ صلیاللهعلیهوآله؛ (13) در پشت او دو خال [و دو علامت] است كه یكی به رنگ پوستش و دیگری شبیه خال [و مهر[ پیامبر صلیاللهعلیهوآله است.»
و امام باقر علیهالسلام فرمود: «بِالْقَائِمِ عَلَامَاتٌ... شَامَةٌ تَحْتَ كِتْفِهِ الْاَیْسَرِ، تَحْتَ كِتْفَیْهِ وَرَقَةٌ مِثْلُ الاْآسِ؛ (14) در وجود قائم علامتهایی هست... خالی [شبیه مهر نبوت] زیر شانه چپش میباشد و زیر هر دو شانهاش برگی مثل برگ آس است.»
7. بوی خوش
از نشانههای دیگر آن حضرت، بوی عطر جانفزایی است كه از آن وجود نازنین به مشام میرسد؛ همان گونه كه از رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله استشمام میشد و در حدیث معروف، نقل شده: وقتی امام حسن و امام حسین و امیر مؤمنان علیهمالسلام به ترتیب وارد شدند، بوی پیغمبر اكرم صلیاللهعلیهوآله را متوجه شدند. مهدی علیهالسلام نیز وارث چنین كسی است.
امام رضا علیهالسلام فرمود: «وَ تَكُونُ رایِحَتُهُ اَطْیَبَ مِنْ رَایِحَةِ الْمِسْكِ؛ (15) بوی خوش او از بوی خوش مشك معطرتر است.»
گر رخ گشاید رونق افزاید چمن را
ارزان كند اِسْپر و هم مُشكِ ختن را
گل برگ رنگش ارغوان را سُخره دارد
پیچیده مویش نسترین و نسترن را
ابی نعیم محمد بن احمد انصاری از كامل بن ابراهیم كه از گروه مفوّضه بود، نقل میكند كه میگوید: نزد امام حسن عسكری علیهالسلام رفتم و با خود گفتم: وارد بهشت نمیشود، مگر كسی كه عقیده من را داشته و سخن من را بگوید. بعد از سلام و برخی مسائل نزد دَرِی نشستم كه پرده بر آن آویخته بود، «فَجَاءَتِ الرِّیحُ فَكَشَفَتْ طَرَفَهُ فَاِذَا اَنَا بِفَتیً كَاَنَّهُ فِلْقَةُ قَمَرٍ مِنْ اَبْنَاءِ اَرْبَعَ سِنِینَ اَوْ مِثْلِهَا...؛ (16) پس باد آمد و پرده را كنار زد، ناگهان كودكی چهارساله یا شبه آن همچون پاره ماه دیدم.»سپس ادامه میدهد:
او گفت: ای كامل بن ابراهیم! از این سخن او تنم لرزید و به من الهام شد كه بگویم: «لبیك یا سیدی؛ بلی ای آقای من!»پس فرمود: آمدهای نزد حجت خدا كه از او بپرسی: آیا جز كسی كه هم مسلك توست، بهشت میرود؟ عرض كردم: بلی قسم به خدا! پس فرمود: در این صورت بهشتیان خیلی اندك خواهند بود. قسم به خدا! حقّیها داخل بهشت نمیشوند. عرض كردم: ای آقای من! حقّیها كیستند؟ فرمود: گروهی كه [خیال میكنند] علی را دوست میدارند و به حق او قسم یاد میكنند، در حالی كه حق و فضل و برتری او را نمیدانند.... سپس پرده دوباره به حال خود برگشت؛ به گونهای كه من قدرت كنار زدن آن را نداشتم.
امام حسن عسكری علیهالسلام نگاهی متبسّمانه به من كرد، آن گاه فرمود: «چرا نشستهای در حالی كه حجت خدا از حاجت قلبی و درونیات خبر داد و فهماند كه حجت بعد از من كیست!»پس من بیرون آمدم و از آن روز به بعد او (حضرت مهدی علیهالسلام ) را ندیدم.» (17)
پی نوشتها:
1. روزگار رهایی، كامل سلیمان، ترجمه علی اكبر مهدیپور، نشر آفاق، چاپ سوم، 1376، ج 1، ص 122؛ منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص 147؛ ینابیع المودة، ج 3، ص 164؛ ر. ك: مكیال المكارم، محمد تقی موسوی اصفهانی، مؤسسة الامام المهدی، 1404 ق، ج 1، ص 67.
2. روزگار رهایی، ج 1، ص 121؛ منتخب الاثر، ص 185؛ كشف الغمة، ج 3، ص 259؛ مكیال المكارم، ص 67.
3. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، دار احیاء التراث، ج 51، ص 36؛ روزگار رهایی، ج 1، ص123.
4. روزگار رهایی، ج1، ص 122؛ منتخب الاثر، ص 166.
5. روزگار رهایی، ج 1، ص 122؛ بحارالانوار، ج 52، ص 51؛ منتخب الاثر، ص 186.
6. بحارالانوار، ج 51، ص 3 و 19، روزگار رهایی، ج 1، ص 128.
7. روزگار رهایی، ج 1، ص 126؛ منتخب الاثر، ص 258.
8. بحارالانوار، ج 52، ص 287؛ روزگار رهایی، ج 1، ص 126؛ منتخب الاثر، ص 285.
دوشنبه 19/5/1388 - 23:42
دعا و زیارت
مرد درشت قامت و چرب زبانی،خار ریشه داری را در وسط راه عبور مردم کاشت.مردم که از آن راه عبور می کردند،اورا سرزنش می کردندو از اومی خواستند که آن خار را از جا برکند،ولی او به اعتراض مردم اعتنا نمی کرد.
خار،هر روز و هر ماه و هر سال،ریشه دارتر می شد و قدرت بیشتری می یافت،ولی عمر آن مرد،روز به روز سپری می شد و به سوی پیری و سستی رهسپار بود.
حاکم و قاضی وقت او را احضار کرد و به او تکلیف نمود که آن را خار را از جا بر کند.ولی او امروز و فردا می کرد و مکرر مهلت می خواست و وقت می گذراند.
حاکم به او می گفت:
این فردا کردن تو موجب می شود که خار ،ریشه دارتر و محکمتر و جوانتر گردد.از طرف دیگر تو نیز پیر و سست و ناتوانتر می گردی؛بنابراین مهلت و فرصت را از دست مده.زود باش و گرنه بعد توان ریشه کنی آن خار را پیدا نمی کنی.
ولی او امر را به آینده موکول می کرد:
تو که می گویی که فردا این بدان
که به هر روزی که می آید زمان
آن در خت بد جوانتر می شود
وین کننده پیر و مضطر می شود
خار بن در قوّت بر خاستن
خارکن در سستی و در کاستن
خار بن هر روز و هر دم سبز و تر
زود باش و روزگار خود مبر
ای برادر غافل مباش!که هر یک از صفات زشت و بدی که در وجود تو هست،خاری سر راه تکامل توست.ا
گر هر چه زودتر این خارها را از صفحه ی لطیف روح خود بیرون نیاوری،ریشه دارتر می شود و تو سست تر می گردی.
بنابر این،حال که جوان و قدرت مند هستی و آن خار هم ضعیف می باشد،کمر همت ببند و آن را برکَن.مثل عمر و ابوبکر (در میدان خیبر)این در و آن در نزن،بلکه مثل علی(ع)به میدان بیا و در خیبر بکن،و گر نه فرصت از دست می رود:
یا تبر بردار و مردانه بزن
تو علی وار این در خیبر بکن
ورنه چون صدیق و فاروق مهین
هین طریق دیگران را برگزین
تو نور و آب هستی و آن خار، نور و آب خود را بر نار پیروز کن:
پس هلاک نار،نور مؤمن است
زانکه بی ضد،دفع ضد لا یُمکن است
گر همه خواهی تو دفع شرّ نار
آب رحمت بر دل آتش گـُمار
چشمه آن آب رحمت،مؤمن است
آب حیوان روح پاک محسن است
هین مگو فردا که فرداها گذشت
تا بکلّی نگذرد ایّام کشت....
دوشنبه 19/5/1388 - 23:38
دعا و زیارت
یارب به علی بن ابی طالب و آل
آن شیر خداوند جهان جل جلال
کاندر سه مکان رسی بفریاد همه
اندر نزع و قبر و هنگام سوال
دوشنبه 19/5/1388 - 23:36
دعا و زیارت
ز لیلی هم شنیدم "یا علی "گفت
به مجنون چون رسیدم"یا علی"گفت
مگراین وادی دارالجنون است
كه هر دیوانه دیدم"یا علی"گفت
چمن با ریزش باران رحمت
دعایی كرد او هم"یا علی"گفت
یقین پروردگار آفرینش
به موجودات عالم"یا علی"گفت
دوشنبه 19/5/1388 - 23:33
دعا و زیارت
1) باعث خشنودی خدا و دوستی ملائكه است.
2) باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است.
3) باعث درخشش برای اهل آسمان همانند ستارگان است.
4) باعث روشنی دل است.
5) باعث استجابت سریع دعا است.
6) باعث پذیرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است.
7) باعث كفاره گناهان است.
8) باعث زیبایی صورت و شادابی چهره و نورانی شدن آن در طول روز است.
9) باعث سلامتی و تندرستی و رفع انواع بیماریهای جسمی و روحی است.
10) باعث از بین رفتن غم و اندوه و تقویت نور چشم است.
11) باعث تمسك یافتن به اخلاق انبیاء و اولیای خداوند است.
12) باعث انجام دادن سنّت پیامبران و صالحان است.
13) باعث تابش نور خدا به او میشود.
14) باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بین مردم است
15) باعث افزایش عمر است.
16) باعث جلب رزق و روزی فراوان و ادعای قرض است.
17) باعث نوعی صدقه است.
18) باعث نوشته شدن چهار ثواب
بزرگ برای خود است.
19) خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار میدهد
20) كلید رفتن به بهشت و جواز
عبور از پل صراط است.
21) زینت آخرت و نور مؤمن در آخرت است.
22) نماز شب همچون سایبانی در
روز قیامت است بر سرش.
23) نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قیامت درحالیكه همه عریانند.
24) نماز شب در روز قیامت همچون نوری در برابرش است و چشم نمازگزار نماز
شب در روز قیامت شادمان است.
25) نماز شب میان شخص
نمازگزار و آتش جهنم همچون
حائلی فاصله میگذارد
26) میزان اعمال خوب نمازگزار
در روز قیامت سنگین است.
27) نماز شب همچون تاجی در روز قیامت است بر سرش.
28) چراغی است برای تاریكی
قبر و برطرف كننده وحشت تاریكی قبر است
29) نماز شب همچون مشعلی نورانی است در تاریكی قبر.
30) نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ایمن میكند و برات آزادی از آتش جهنم
است
دوشنبه 19/5/1388 - 23:27
دعا و زیارت
برخی میپرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از
صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) فرستاده
میشود، آیا در احادیث معصومان(علیهم السلام) وارد
شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که
علاقهمندان و ارادتمندان به آقا امام زمان علیه السلام،
خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کردهاند؟
در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام
صادق علیه السلام میفرمایند:
«مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی
مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ
مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از
نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد
و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمیرود مگر آن
که قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) را درک
میکند. (1)
منبع:
1. سفینة البحار، حاج شیخ عباس قمّی، ج 2، ص49.
دوشنبه 19/5/1388 - 23:19
دعا و زیارت
شیخ حر عاملى رحمه اللّه از بزرگان اصحاب نقل مى كند كه امام صادق علیه السلام فرمود:
**((شبى كه حضرت قائم (عج ) در آن متولد شد، هیچ نوزادى در آن شب متولد نمى شود مگر اینكه مؤمن خواهد شد، و اگر در سرزمین كفر متولد گردد، خداوند او را به بركت امام مهدى (عج ) به سوى ایمان منتقل مى سازد.))
*(5) در نیمه شعبان زیارت حضرت امام حسین علیه السلام و همچنین زیارت امام زمان علیه السلام مستحب است ، امام صادق علیه السلام فرمود:
((شب نیمه شعبان بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو ركعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است ، در ركعت اول بعد از حمد، سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود)).
*(6) غسل و شب زنده دارى و عبادت در این شب بخصوص فضائل بسیار دارد، این شب در نزد خدا چنین مقامى دارد كه ولایت با سعادت امام زمان علیه السلام در سحرگاه این شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده .
** ضمنا روایاتى آمده كه نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است ،و در بعضى از این روایات است شب نیمه شعبان شب امامان علیهم السلام است و شب قدر شب رسول خدا صلى اللّه علیه و آله است .
**از جمله فضائل این شب اینكه ، از شبهاى مخصوص زیارت امام حسین علیه السلام است كه صد هزار پیامبر (صلواة اللّه علیهم ) آن حضرت را در این شب زیارت مى كنند.
**از نمازهاى مستحبى كه در این شب وارد شده دو ركعت نماز است كه در هر ركعت بعد از حمد صد بار سوره توحید خوانده مى شود.
**نقل شده رسول اكرم صلى اللّه علیه و آله فرمود:
شب نیمه شعبان در خواب دیدم جبرئیل بر من نازل شد و فرمود:
اى محمد؛
اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم در چنین شبى خوابیده اى ؟ گفتم این شب چه شبى است ؟ فرمود
شب نیمه شعبان است برخیز، مرا بلند كرد و به بقیع برد، و سپس فرمود سرت را بلند كن زیرا در این شبها درهاى رحمت خدا در آسمان بروى بندگان باز است ، همچنین در رضوان ، در آمرزش ، در فضل ، در توبه ، در نعمت ، در جود و سخاوت ، در احسان باز است ، خداوند به عدد پشمها و موهاى چرندگان در این شب گنهكاران را آزاد مى كند، پایان عمرها در این شب ، تعیین مى گردد، رزق هاى یكسال در این شب تقسیم مى شود و حوادث یكسال در این شب معین مى گردد.
**اى محمد! كسى كه این شب را با تكبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشت منزل و سراى او است ، و خداوند گناهان گذشته و آینده اش را مى آمرزد...
**اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم این شب را احیاءدار و به امت خود دستور بده آنها نیز این شب را احیاء بدارند، و با عمل به سوى خدا تقرب جویند، چرا كه این شب شبى شریف است .
** از اعمال این شب ، خواندن دعاى كمیل در سجده است روایت شده كه كمیل گوید دیدم على علیه السلام این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند.
**در مورد زیارت امام حسین علیه السلام در این شب بخصوص در صورت امكان در كنار قبرش ، آمده هر كه بشناسد امام حسین علیه السلام را و شهادت او و هدف شهادتش را كه موجب نجات امت گردید و وسیله و راهگشائى براى رسیدن به فوز عظیم شد (خلاصه اینكه عبادتش در این شب از روى توجه و علاقه و معرفت خاص باشد) آنگونه خویشتن را در برابر خدا خاضع نماید كه شایستگى آن را دارا مى باشد و نیز از خدا خواسته هاى شرعیش را تقاضا كند.(7)
بر گرفته از کتاب حضرت مهدى علیه السلام فروغ تابان ولایت
مؤ لف محمد محمدى اشتهاردى
پی نوشتها
5- توضیح المقاصد شیخ بهائى ، صفحه 532.
6- اثباة الهداة جلد 7، صفحه 162.
7- اقتباس از كتاب المراقبات ، نوشته عالم ربانى و عارف صمدانى ، مرحوم حاج میرزا جواد تبریزى صفحه 79 به بعد (دعاها و نمازهاى دیگرى نیز ذكر شده به این كتاب مراجعه شود.)
جمعه 16/5/1388 - 19:17
دعا و زیارت
حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : در آخر زمان و نزدیک برپایی قیامت زنانی ظاهر میشوند که زینت های خود را در معرض تماشای همگان می گذارند از دین خدا بیرون رفته و به فتنه ها و فساد داخل شده اند و حرام های خدا را حلال و روا می دارند ، انان در ناپاکی دنیا غوطه ور میشوند و در آتش سوزان درزخ ، جاوید می مانند (کلام نور ، نادر مهربان ، انتشارات مهربان ، سال 1377 ، ج 3 ، ص48)
چهارشنبه 14/5/1388 - 17:50
اخبار
نماینده زاهدان در مجلس گفت كه تفكر وهابیت به منظور تفرقهافكنی میان مذاهب مختلف جهان اسلام، توسط انگلیسیها و تفكر صهیونیستی بهوجود آمد تا از این طریق به اهداف شوم خود كه نابودی اسلام ناب محمدی است، دست یابند.
حسینعلی شهریاری در گفتوگو با ایسنا، افزود: در واقع عمده مشكلات موجود در دنیای اسلام، ناشی از تفكرات افراطی وهابیت است كه بهصورت غیرمعقول، غیرانسانی و غیراسلامی شكل گرفته است.
وی اظهار كرد: آمریكا و خاندان آل سعود به عنوان دو مركز مهم تقویت و پشتیبانی این تفكر افراطی، سعی در ترویج آن میان كشورهای مسلمان را دارند كه میتوان به تحت تاثیر قرار دادن حوزههای علمیه پاكستان و شكلگیری طالبان افراطی اشاره كرد.
وی ادامه داد: اوج فعالیت فرقه وهابیت كه هیچگاه جزو فرق اسلامی به شمار نمیرود، بر به شهادت رساندن شیعیان، متمركز گردیده به گونهای كه همه روزه شاهد كشتار بیرحمانه شیعیان توسط وهابیون هستیم.
شهریاری با بیان اینكه تفكر وهابیت كه همراه با انحرافهای ایدئولوژیكی است، باید با استدلال و منطق علما رفع گردد، افزود: هیچ گاه در قرآن اجازه كشتار انسانهای بیگناه اعم از مسلمان و غیرمسلمان داده نشده در حالی كه وهابیون به آسانی و به فجیعترین شكل ممكن مسلمانان و شیعیان را به شهادت میرسانند، بنابراین چنین تفكری هیچ ارتباطی با جهان اسلام ندارد.
وی تصریح كرد: برنامههای مناسب فرهنگی و فشارهای سیاسی كشورهای مسلمان به عربستان سعودی، آمریكا و پاكستان میتواند یكی از راههای مبارزه با این تفكر افراطی باشد. وی ادامه داد: رشد این فرقه در كشور و میان جوانان بیكار، بیسواد و یا افرادی كه دچار فقر فرهنگی و اجتماعی هستند بیشتر رواج دارد كه زنگ خطری برای جامعه دینی ما میباشد.
نماینده زاهدان در مجلس خاطرنشان كرد: یكی از علل رشد تفكر وهابیت، كمكاری علمای اهل سنت است كه باید برای جلوگیری از رشد آن دست به اقدامات و فعالیتهای كارشناسانه و جدی بزنند.
دوشنبه 12/5/1388 - 14:46