چهارشنبه 11 مهر 1403 - 26 ربيع الاول 1446 - 2 اکتبر 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
jazereyearam
آخرین مطلب
تعداد مطالب : 743
تعداد نظرات : 108
زمان آخرین مطلب : 3511روز قبل
دعا و زیارت
بازگشت به فطرت
سخن از ایمان فراوان گفته شده لیكن آنچه باید در این مورد به آن توجه كرد تبلور ایمان در عمل و تأثیر آن در رفتار و كردار فردی و اجتماعی است.
در اسلام ایمان بدون تحقق و تبلور در عمل ارزش ندارد. ایمان قلبی تنها در آغاز حركت انسان قرار دارد و در تداوم حركت ضروری است كه به زبان آید و در عمل نمود پیدا كند والا همان اعتقاد قلبی نیز از دست خواهد رفت و اطراف آن را پوشش و غبار خواهد گرفت.
در همین رابطه است كه در قرآن هر جا كلمه ایمان به كار رفته به دنبالش عمل صالح یا مصداق و نمونهای از عمل آورده شده است: «آنان كه ایمان آوردهاند، خداوند به وسیله ایمانشان آنها را هدایت و راهنمایی خواهد كرد.» (یونس-8)
و علی(ع) میفرماید: راه ایمان روشنترین راه و تابانترین چراغ است پس به سبب ایمان به اعمال شایسته راه برده میشود و با عمل شایسته ایمان كامل میشود با ایمان علم و آگاهی سرشار و آباد میشود. امام صادق (ع) در همین رابطه میفرماید: از ما نیست كسی كه ایمان را فقط سخن بدون عمل بداند.
از امام علی (ع) سئوال شد كه ایمان چیست؟ امام در جواب فرمود: ایمان بر 4 پایه استوار است: صبر، یقین، عدل، جهاد.
صبر خود بر4 شعبه است: 1.شوق (علاقهمندی نسبت به كمال مطلوب) 2.شفق(ترس و دوری از عوامل بازدارنده) 3.زهد(پارسایی و برداشت كم برای بازدهی زیاد) 4.ترقب(مراقبت و آمادگی همیشگی). آن كس كه مشتاق بهشت باشد، از شهوات چشم میپوشد و آن كس كه از آتش بیم داشته باشد از كارهای حرام اجتناب میكند و آن كس كه در دنیا زاهد باشد مصیبتها را به راحتی تحمل میكند و آن كس كه منتظر مرگ باشد در انجام كارهای خیر پیشی میگیرد.
فطری بودن ایمان
چنانچه در سوره روم، آیه 30 آمده است: «پس حقگرایانه رو و جهت حركت خود را به جانب دین، استوار ساز، همان قانون فطری كه خداوند مردم را بر اساس آن سرشته و آفریده است، هیچگونه تغییر و تبدیلی در قانون خلقت و آفرینش خداوند وجود ندارد، تنها راه درست و اساسی همین راه است ولی بسیاری از مردم نسبت به آن آگاهی و شناخت ندارند،»ایمان به خدا همواره در ابتدای تلاش و شناخت انسان قراردارد و به دنبال این ایمان است كه درصدد شناخت خدا برمیآید تا با گرایش به آن ضعفها و كمبودها و نیازهایش را برآورده كند.
چنانچه در مفردات راغب در معنی ایمان میخوانیم: ایمان تصدیقی است كه همراه آن ایمنی و امن باشد و آرامش خاطر از بین رفتن اضطراب و خوف است. به بیانی دیگر ایمان به خدا در نهاد و سرشت همه انسانها نهفته است و تمامیانسانها ذاتاً به قدرتی آگاه و با اراده و حاكم بر جهان هستی ایمان و باور دارند، گرچه این ایمان به صورت ناخودآگاه و نامشخص است.
قرآن در آیات متعدد فطری بودن ایمان و نیازمندی انسان به جایگاه امن بدون اضطراب و... را به روشنی بیان كرده است. به عنوان مثال در سوره آل عمران آیه 83 میخوانیم: «آیا چیزی غیر از خدا را جستجو میكنید. در حالی كه هر آنچه در آسمانها و زمین است سر به فرمان اوست. »
در این آیه پیجوئی و تلاش برای یافتن راهی غیر از راه خدا و معبودی به جز خدا توبیخ و سرزنش شده است و به خوبی روشن میكند كه انسان دریافتن و بازگشت به خویشتن اسلامیخویش باید بسیار هوشیار باشد تا بتواند آنچه را خود دارد و سرشتش بر آن نهاده شده بیابد و با ایمان به خدا هماهنگی و همسانی خود را با دستگاه آفرینش ثابت كند و همچون موجودات آسمان و زمین سر به آستان خدا نهند و فقط او را بیابد و جهت خود را با موجودات زمین و آسمان یكی كرده، در مسیر توحید قرار گیرد.
همچنین در سوره مریم آیه 82 آمده است كه: «و خدایانی غیر از خدا را برگرفتند تا برای آنان مایه عزت باشد در صورتیكه چنین نیست، به زودی از عبادت آنان روی گردانده با آنان ضدیت خواهند كرد.
ذلت و زبونی ای كه ناشی از كمبود درونی است آنها را به پرستش غیر خدا كشانده تا بلكه با اتكاء به آنها قدرتمند شوند ولی پس از مدت زمانی چون آنان را كامل و لایق نیافته با آنان به ضدیت برخواهند خاست؛ زیرا كارشان از ابتدا برخلاف اقتضای فطرت و ناموس خلقت بوده است و چنین عملی سرانجام به روگردانی و ستیزهجویی میانجامد.
همچنین در سوره یس آیه74 میخوانیم: غیر از خدا معبودهایی را برای خود برگزیدند تا شاید مورد یاریشان واقع شوند، گمان میكردند خدایان دروغین میتوانند آنها را یاری داده و پاسخگوی نیازمندیهایشان باشند
يکشنبه 2/4/1387 - 1:8
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 1
]
آموزش و تحقيقات
انواع دماسنجها
دما یکی از عناصر اساسی شناخت هوا میباشد، با توجه به دریافت
نامنظم
انرژی خورشیدی
توسط زمین ، دمای هوا در سطح
زمین دارای تغییرات زیادی است که این تغییرات به نوبه خود سبب تغییرات دیگری در
سایر عناصر هوا میگردد. دمای هوا را بوسیله
دماسنج
اندازه گیری میکنند
.
دماسنج معمولی استاندارد (Thermometer)
این دماسنج یک لوله بسیار باریک
شیشهای مسدود است که در انتهای آن محفظهای تعبیه و از
جیوه
یا
الکل
پر شده است. در داخل لوله دماسنج خلاء کامل وجود دارد. گرم و سرد شدن مخزن باعث گرم
و سرد شدن مایع درون مخزن شده و متعاقب آن باعث بالا و پایین رفتن مایع در داخل
مخزن شیشهای میشود، با مشاهده سطح مایع در داخل لوله دماسنج و قرائت عددی که روی
بدنه شیشه نوشته شده است دمای هوا در آن لحظه مشخص میشود
.
دماسنج حداکثر (Max-Thermometer)
اغلب نیاز است علاوه بر دمای معمولی هوا
حداکثر دمایی که در طول یک دوره معین مثلاً یک شبانه روز اتفاق افتاده است نیز
اندازه گیری و تثبیت شود، به این منظور از دماسنج حداکثر استفاده میکنند. این نوع
دماسنج با یک تفاوت جزئی تقریبا مشابه دماسنجهای معمولی است، به این صورت که لوله
مویین آن در محلی که به مخزن منتهی میشود بسیار باریک شده است
.
هنگامی که
دما زیاد میشود جیوه داخل مخزن منبسط شده و نیروی حاصل میتواند باعث راندن جیوه
از داخل مجرای باریک بالای مخزن به قسمت بالای لوله گردد، به این ترتیب ارتفاع جیوه
در داخل مخزن بالا میرود و با کاهش دما مایع داخل مخزن منقبض میشود. ولی باریک
بودن لوله از برگشت مایع به داخل مخزن جلوگیری میکند و سطح مایع در داخل لوله در
محلی که بالاترین دمای قبلی اتفاق افتاده است باقی میماند، بنابراین سطح فوقانی
جیوه نشان دهنده حداکثر دمای اتفاق افتاده است
.
دماسنج حداقل (Minimum Thermometer)
دماسنجهای حداقل برای تثبیت پایینترین
دمای اتفاق افتاده در یک دوره معین بکار میرود. دماسنجهای حداقل مشابه دماسنجهای
معمولی است، با این تفاوت که مایع داخل مخزن این نوع دماسنج بجای جیوه از مایعات
رقیقتر مانند الکل استفاده میشود. به علاوه در داخل لوله مویین یک سوزن شیشهای که
دو سر آن گرد میباشد، رها گردیده که به عنوان شاخص از آن استفاده
میشود
.
وقتی دمای هوا کاهش مییابد با انقباض مایع سطح بالای الکل در داخل
لوله مویین با اعمال نیروی کشش سطحی شاخص سوزنی را نیز به طرف پایین مخزن حرکت
میدهد. با افزایش دما مجدداً الکل در داخل لوله مویین از اطراف سوزن عبور کرده و
به طرف بالا صعود میکند، اما سوزن در پایینترین محلی که قبلا در اثر کشش سطحی
پایین آمده بود باقی میماند. بنابراین قسمت بالایی شاخص شیشهای پایینترین دمایی
را که اتفاق افتاده است نشان میدهد، در حالی که انتهای سطح الکل در بالای لوله
دمای لحظهای هوا را نشان میدهد
.
دماسنج حداقل - حداکثر (Min-Max Thermometer)
این دماسنج ترکیبی از دو
دماسنج حداقل و حداکثر میباشد، این دماسنج از یک لوله شیشهای
U
شکل ساخته شده است
که دو انتهای آن مسدود میباشد. قسمت پایینی لوله
U
شکل با جیوه پر شده است. علاوه
بر جیوه قسمت بالایی لوله قسمت چپ بطور کامل از الکل پر شده است، اما نصف حجم لوله
سمت راست که انتهای آن به صورت یک مخزن گشاد شده میباشد از الکل پر شده است و نصف
دیگر آن از یک نوع گاز پر شده است
.
در بالاترین سطح جیوه و در داخل الکل در
هر دو ستون شاخصهای شیشهای رنگی که یک سوزن در وسط آن تعبیه شده است وجود دارد، در
اثر گرم و سرد شدن و متعاقب آن انبساط و انقباض سطح جیوه بالا و پایین میرود
.
بالاترین حدی که جیوه در شاخه سمت چپ بالا رفته است دمای حداقل و بالاترین حدی که
جیوه در شاخه سمت راست بالا رفته دمای حداکثر را نشان میدهد
.
دمانگار (Thermograph)
دمانگار یک وسیله کاملاً مکانیکی است و با استفاده
از یک عنصر فلزی که انحنای آن با دما تغییر میکند ساخته شده است، یک طرف عنصر فلزی
حساس به تغییرات دما که دارای انحنا میباشد به بازوی اهرم طویل و متحرکی بسته شده
است که این بازو ممکن است مستقیماً دما را از روی یک مقیاس ساده درجه بندی شده نشان
دهد و یا اینکه انتهای بازو به یک قلم ثبات متصل گردد. با تغییر دمای هوا انحنای
فلز تغییر میکند و این امر با توجه به نحوه تغییرات دما باعث انحراف قلم در انتهای
بازوی مکانیکی به طرف بالا و پایین در روی کاغذ گراف میگردد و دماها ثبت میشوند
.
يکشنبه 2/4/1387 - 1:7
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
بیماری ها
انواع بیماریهای خونی
بیماریهای خونی بیماریهای هستند که در آنها در تعداد و
شکل
سلولهای
خونی
اختلالاتی وجود دارد که هر یک خود را با علایمی نشان
میدهند
.
کم خونی
یکی از عمومیترین ناراحتیهای خونی ،
بیماری
کم خونی
است. علت آن کم بودن تعداد گلبولهای قرمز یا کم بودن مقدار
هموگلوبین
در این گلبولهاست. در تمام انواع کم خونی بافتهای بدن بویژه
ماهیچهها
و
مغز
به خاطر کمبود
اکسیژن
آسیب میبینند. کم خونی ممکن است ناشی از کمبود
آهن
در جیره غذایی باشد در این حالت گلبولهای قرمز به تعداد عادی وجود دارند اما در
آنها مقدار هموگلوبین کم است. این نوع کم خونی در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج
است علائم این نوع کم خونی رنگ پریدگی و زود خسته شدن است. خوردن غذاهای آهندار
مانند
جگر
، گوشت و سبزیجات و مصرف داروهای آهندار در درمان آن موثرترند
. انواع کم خونی
به صورت زیر است
.
·
کم خونی ناشی از دفع خون
:
که در این
حالت بدن بعد
از یک خونریزی شدید دچار کم خونی خواهد شد
.
·
کم خونی آپلاستیک
:
به معنی فقدان
عملکرد طبیعی
مغز
استخوان
میباشد که بطور مثال در افرادی که در معرض
تشعشع
گاما
قرار گرفتهاند دیده میشود
.
·
کم خونی مگالوپلاستیک
:
که ناشی از
فقدان
ویتامین
B
12
،
اسید فولیک
و فاکتور داخلی مخاط معده
میباشد
.
·
کم خونی همولیتیک
:
(
خونی که لیز شده
باشد) ، شامل پررنگ شدن گلبولهای قرمز ، داسی شکل شدن گلبولهای قرمز میباشد و در
نتیجه گلبولهای قرمز خون شکل قرصی و طبیعی را ندارند بلکه هلالی شکل میشوند. چنین
گلبولهایی معمولا بهم میچسبند و مسیر رگها را میبندند. در نتیجه اکسیژن کافی به
بافتها
نمیرسد. و در این حال شخص دچار
کم
خونی شدید
میشود
.
پلیسیتمی
پلیسیتمی ثانویه
هر گاه بافتها به علت کم بودن شدید اکسیژن هوا در
ارتفاعات بلند دچار هیپوکسی شوند در این حالت اندامهای خونساز بطور اتوماتیک مقدار
زیادی گلبول قرمز تولید میکنند
.
پلی سیتمی حقیقی(اریترمی)
این بیماری از یک
تغییر
ژنی
بوجود میآید که در گروه سلولی همو بلاستیک که
گویچههای
قرمز خون
را تولید میکنند ایجاد میشود. سلولهای بلاستی حتی هنگامی که
گویچههای سرخ بیش از حدی وجود دارند، از تولید گویچههای قرمز باز نمیایستند
.
لوسمی
معمولا در هنگام ابتلا به یک بیماری عفونی ، تعداد
گلبولهای سفید
زیاد میشود. تا بدن بتواند
با عوامل عفونت مبارزه کند. اما پس از بهبود ، تعداد گلبولها تا حد طبیعی کاهش
مییابد. اگر افزایش تعداد گلبولهای سفید بطور مداوم و بدون هیچ دلیلی افزایش یابد
به آن لوسمی میگویند. در این حالت مراکز گلبول ساز ، از نظم خارج شده و بطور
زیانباری به تولید گلبولهای سفید میپردازند. افزایش تعداد گلبولهای سفید ، مجالی
برای تولید گلبولهای قرمز و
پلاکتها
باقی نمیگذارد و به همین دلیل تعداد این سلولها در خون کاهش مییابد. در نتیجه این
بیماری با کم خونی و خونریزیهای داخلی همراه است. تعداد گلبولهای سفید در این
بیماری به 100هزار عدد در میلیمتر مکعب میرسد
.
هموفیلی
هموفیلی
شایعترین و وخیمترین بیماریهای خونریزی دهنده مادرزادی میباشد. علت آنها کمبود
فاکتورهای 11 ، 9 و 8 با منشا ژنتیکی است. این بیماری اختصاص به مردان دارد و در
زنان بندرت دیده میشود. علت بیماری ، فقدان یکی از عواملی است که در
انعقاد
خون
نقش دارند. هموفیلی درجات مختلف دارد. در نوعی از آن یک زخم ساده میتواند
موجب خونریزی شدید شود در فرد هموفیل عامل فعال کننده ترومبوپلاستین
(گلوبولین آنتی هموفیلیک
)
وجود ندارد
.
انواع هموفیلی
هموفیلی A
شایعترین نوع هموفیلی است که کاهش در
فاکتور 8
باعث علت این بیماری است
.
کمبود
فاکتور 9
انعقادی علت بیماری کریسمس یا
هموفیلی
B
است. فاکتور 8 در جریان خون به فاکتور
von willbrand
متصل است بدین جهت مواقعی که این فاکتور کمبود داشته باشد فاکتور 8
هم کاهش نشان میدهد. اختلال انعقادی با علت کمبود
فاکتور 11
خونی را
اصطلاحا
هموفیلی
C
میگویند. ژن معیوب
هموفیلی
B
و
A
بر روی
کروموزوم
جنسی
قرار دارند و به این علت است که این بیماری به علت شرایط خاص کروموزومهای
جنسی در افراد مذکر انحصارا در مردان موجب بیماری میشوند
.
درمان هموفیلی
در سال 1840 میلادی برای معالجه هموفیلی از تزریق خون
استفاده شد. در سال 1936 به جای تزریق خون کامل از
پلاسما
استفاده کردند از اواخر دهه 1960 پلاسمای متراکم مورد استفاده قرار گرفت اوایل دهه
70
پلاسمای خشک متراکم تهیه شد و برای نخستین بار کودکان و بزرگسالان هموفیل
توانستند به شکل عادی زندگی کنند
.
تالاسمی
تالاسمی
نوعی کم خونی ارثی است که در آن در تولید
هموگلوبین
اختلال بوجود آمده است. دو نوع
تالاسمی
وجود دارد
. تالاسمی مینور
(
خفیف) و
تالاسمی ماژور
(
شدید). در تالاسمی مینور بطور
معمول اشخاص سالم و طبیعی هستند اما برخی از آنها ممکن است کم خونی خفیفی داشته
باشند. بیشتر مبتلایان به
تالاسمی مینور
از بیماری خود اطلاعی ندارند و وقتی
از این مساله مطلع میشوند که خونشان مورد آزمایش قرار گیرد یا صاحب فرزندی مبتلا
به تالاسمی ماژور شوند. از نشانههای افراد مبتلا به تالاسمی مینور این است که
گلبولهای قرمز این بیماران کوچکتر از گلبولهای قرمز افراد طبیعی است
.
هنگام
ساخته شدن گلبولهای قرمز در
مغز
استخوان
افراد مبتلا به
تالاسمی ماژور
به مقدار کافی هموگلوبین ساخته
نمیشود و گلبولهای قرمز خون این بیماران تقریبا خالی از هموگلوبین است. مبتلایان
به تالاسمی ماژور در هنگام تولد ، طبیعی هستند ولی بین سه ماهگی و هجده ماهگی دچار
کم خونی میشوند. و رنگ پریدهاند خوب نمیخوابند و خوب غذا نمیخورند حالت تهوع
دارند و اگر درمان نشوند میمیرند. تنها راه درمان تالاسمی ماژور تزریق منظم خون
است که بطور معمول میباید، هر چهار هفته یکبار صورت گیرد. فرزندان مبتلا به
تالاسمی ماژور از پدر و مادرانی متولد میشوند که هر دو مبتلا به تالاسمی مینور
هستند به این منظور برای جلوگیری از تولد چنین نوزادانی ضروری است در هنگام ازدواج
خون زن و مرد از جهت ابتلا به بیماری تالاسمی مینور مورد آزمایش قرار گیرند تا در
صورت ابتلای هر دو آنها به این بیماری از ازدواج جلوگیری شود
.
يکشنبه 2/4/1387 - 1:6
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
انقلاب اسلامی
توضیحات کلی
انقلاب در لغت به معنی زیر و رو شدن یا پشت و رو شدن است، فلاسفه انقلاب را ین گونه بیان می نمایند که ذات و ماهیت یک شیی لزوماعوض شده باشدو در نگاه جامعه شناسان انقلاب به معنای دگر شدن است حتی نباید بگوییم دگرگون شده زیرا دگرگون شدن یعنی اینکه گونه و کیفیتش جور دیگر شود. به عوض باید بگوییم دگر شدن یعنی تبدیل شدن به موجودی دیگر. انقلاب در ایران دگر شدن جامعه ایرانی بود با یاری گرفتن از آموزه های اسلام ناب محمدی که زمینه ساز جامعه توحیدی می باشد.
انقلاب اسلامى ایران بىشک پدیدهاى نوظهور در قرن حاضرمىباشد.انقلابى غایتگرا،آرمانگرا،اسلامگراوعالمگیر و جهانشمول وبىنظیردر جهان اسلام که به رهبری
امام خمینی
(ره) هدایت گردید و تحولى شگرف در عرصه روابط بینالملل و در معادلات سیاسى دولتهاى جهان پدید آورد. این رهبر تاریخ ساز انقلابى را بنیان نهاد که بسان تیغى دو لبه همزمان علیه
کمونیسم
و
کاپیتالیسم
به کار گرفته شد. ایشان با هدف مقابله با سلطه ابرقدرتهاى شرق و غرب، ملل اسلامى را به رویکردى مجدد به ارزشهاى اسلامى فرا خواندند و با قائل شدن رابطهاى مستقیم میان انقلاب و ایدئولوژى،
انقلاب
را شرطى لازم و ضرورى براى تحقق آرمانهاى الهى و وسیلهاى براى نیل به مقاصد مکتبى و ایصال جامعه بشرى به تعالى انسانى تلقى کردند، که در این راه در پیاده کردن نظریه خویش اهتمام نمودند. در این رهگذر، ایشان علاوه بر اهتمام به حاکمیت آرمانها و ارزشهاى مذهبى، از هیچ کوششى براى تحقق جنبههاى آزادیخواهانه و استقلال طلبانه نهضت فروگذار ننمودند و بدین ترتیب انقلاب به عنوان وسیلهاى براى تحقق
جمهوری اسلامی
مطمح نظر ایشان قرار گرفت.
شخصیت عظیم رهبر کبیر و
امام
عزیز
ما، حقاً و انصافاً پس از پیامبران خدا و اولیاى معصومین، با هیچ شخصیت دیگرى
قابل مقایسه نبود. او ودیعهى خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانهى عظمت الهى
بود. وقتى انسان او را مىدید، عظمت بزرگان دین را باور مىکرد. ما نمىتوانیم عظمت
پیامبر
صلیاللهعلیهوآلهوسلم،
امیرالمؤمنین
،
سیّدالشّهداء
،
امام
صادق علیه السلام
و بقیهى اولیا را حتّى درست تصور کنیم؛ ذهن ما کوچکتر از آن
است که بتواند عظمت شخصیت آن بزرگمردان را در خود بگنجاند و تصور کند؛ اما وقتى
انسان مىدید شخصیتى با عظمت امام عزیزمان و با آن همه ابعاد گوناگون: ایمان قوى،
عقل کامل، داراى حکمت، هوشمندى، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بىاعتنایى به
زخارف دنیا، تقوا و ورع و خداترسى و عبودیت مخلصانه براى خدا، دستنیافتنى است، و
مشاهده مىکرد که همین شخصیت عظیم، چگونه در برابر آن خورشیدهاى فروزان آسمان
ولایت
،
اظهار کوچکى و تواضع و خاکسارى مىکند و خودش را در مقابل آنها ذرهیى به حساب
مىآورد، آنوقت انسان مىفهمید که پیامبران و اولیاى معصومینعلیهالسلام چهقدر
بزرگ بودند
.
(
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری
)
يکشنبه 2/4/1387 - 1:5
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
بیماری ها
اندازه گیری فشار خون
فشار خون چیست؟
خونی که در هر انقباض عضله قلب از داخل سرخرگها عبور
میکند به دیواره آن فشاری وارد میکند که آن را فشار خون گویند. فشار خون دارای یک
میزان ماکزیمم (فشار خون سیستولی) و یک میزان مینیمم (فشار خون دیاستولی)میباشد
.
در هنگام تعیین و گزارش فشار خون هر دو میزان باید ذکر شود. این میزانها بیشتر بر
حسب میلیمتر جیوه و گاهی سانتیمتر جیوه گزارش میشود. گزارش فشار خون بصورت عدد
کسری است که صورت آن فشار خون سیستولی یا ماکزیمم و مخرج آن فشار خون دیاستولی یا
مینیمم میباشد
.
لزوم اندازهگیری فشار خون
اندازهگیری فشار خون
یکی از مهمترین
معایناتی است که تمام افراد باید هر از گاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند. 15
%
افراد سن بالا دارای
فشار
خون بالا
هستند و خودشان خبر ندارند.به همین علت هر انسانی چه مشکل داشته باشد
و چه نداشته باشد لازم است که حداقل هر 6 ماه یکبار
فشار خون
خود را اندازه بگیرد تا در صورت
بالا یا پایین بودن بیش از حد آن نسبت به درمان اقدام کند. در افرادی که مشکل فشار
خون بالا دارند و در حال مصرف
داروی ضد فشار خون
میباشند لازم است که به
طور مرتب و ترجیحاً روزانه فشار خون خود را اندازهگیری نمایند تا نسبت به موثر
بودن داروها و شدت فشار خون خود آگاهی کامل داشته باشند
.
شرایط قبل از اندازهگیری فشار خون
فشار خون باید در شرایط خاصی گرفته و
بهتر است کسی فشار خون را بگیرد که به این امر تسلط کافی داشته باشد و بتواند شرایط
لازم را برای اندازهگیری دقیق مهیا کند. بهتر است که بیمار تا نیم ساعت قبل از
اندازهگیری فشار خون غذا و چای میل نکرده باشد. سیگار نکشیده باشد و اندازه گیری
فشار خون در شرایط آرام و بدون
استرس
انجام گیرد . در ضمن لازم است بیمار قبل از اندازهگیری فشار خون فعالیت فیزیکی
سنگینی انجام نداده باشد و قبل از اندازهگیری فشار خون ، حداقل به مدت 10_5 دقیقه
در حالت راحت و ریلکس باشد
.
وضعیت مناسب برای اندازهگیری فشار خون
·
درستترین حالت برای اندازهگیری فشار خون حالت درازکشیده است. و بعد حالت
نشسته راحت. فردی که حداقل ده الی پانزده دقیقه در حالت دراز کشیده قرار گرفته و
هیچ استرسی در این مدت به او وارد نشده باشد، اگر میزان فشار خون سیستولیک او
بالاتر از 140 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک بیش از 90 میلیمتر جیوه باشد، مبتلا
به پرفشاری خون است. در حالت طبیعی ، اگر فردی بهسرعت از پلهها بالا و پایین رود،
قطعاً فشار خونش افزایش پیدا میکند. (در شرایط خاصی که احتمال میدهیم بیمار فشار
خون پایین داشته باشد ولی در حالت دراز کشیده فشار خون طبیعی است، یکبار دیگر فشار
خون را در حالت ایستاده یا نشسته با پاهای آویزان اندازه میگیریم که اگر پایین
باشد معلوم میشود
.)
·
باید دست بیمار به نحوی قرار داده شود که هم سطح قلب او باشد
.
·
بازوبند باید در بازوی بیمار به نحوی بسته شود که نه خیلی شل باشد و نه خیلی
سفت
.
نحوه اندازهگیری فشار خون
دستگاه
فشار خون
شامل ستون یا صفحه مدرج بازوبند و تلمبه میباشد. باید ابتدا بازوبند
در بازوی بیمار بسته شود، محل آن نیز بهتر است حدود 3-2 سانتیمتر بالاتر از چین
آرنج باشد. سپس بازوبند را باید آنقدر باد کرد تا نبض بیمار قطع شود و 30 میلیمتر
جیوه بالاتر از آن مقدار باد کردن را ادامه داد. میزان این فشار در اشخاص بالغ بین
200_ 150
میلیمتر جیوه میباشد. سپس گوشی را از قسمت زنگوله مانند آن (و نه از قسمت
مسطح و پردهدار) روی نبض آرنج (در ناحیه جلوی چین آرنج قسمت داخل) قرار میدهیم و
از فشار دادن آن خودداری میکنیم. پس از آن پیچ تلمبه را کمی باز میکنیم تا هوای
داخل بازوبند بتدریج خالی شود (هر ثانیه 3 میلیمتر جیوه یا هر 3 ثانیه 10 میلیمتر
جیوه) و با دقت به صدای شنیده شده از گوشی گوش میسپاریم جایی که صدای نبض بیمار
شروع شده به عنوان فشار سیستولی در نظر گرفته میشود. سپس صدای نبض بیمار ادامه
مییابد تا کاملاً قطع شود یا خیلی ضعیف شود
.
لحظهای که قطع صدای نبض رخ میدهد نیز فشار
خون دیاستولی را نشان میدهد. به عنوان مثال بازوبند را تا فشار 170 میلیمتر جیوه
باد میکنیم. هنگام خالی کردن آن ، در فشار 120میلیمتر جیوه ضربان نبض را میشنویم
و هنگامی که فشار به70 میلیمتر جیوه رسید، صداها کاملاً قطع میشود. اصطلاحاً بیان
میکنیم که فشار خون بیمار 120 روی 70 میلیمتر جیوه یا 12روی 7 است . عدم رعایت
مسائل تکنیکی و سالم نبودن دستگاه روی رقم اندازهگیری شده تاثیر میگذارد
.
اشتباهات اندازهگیری فشار خون
چندین کار به اشتباه در اندازهگیری فشار
خون متداول شده است که ذکر آنها ضروری است
:
·
اکثر افراد و حتی پزشکان گوشی را زیر بازوبند قرار میدهند که این امر فشار خون
را بطور کاذب بالا نشان میدهد
.
·
در مطبها و بیمارستانها معمولاً از یک نوع بازوبند برای همه استفاده میشود که
این امر صحیح نمیباشد. بازوبند افراد چاق باید با افراد لاغر تفاوت داشته باشد
.
·
با یکبار اندازهگیری فشار خون نمیتوان قضاوت صحیح از وضعیت فرد داشت و لازم
است که این معاینه در زمانها و شرایط متفاوت تکرار شود
.
·
در نهایت پیش میآید که معاینه کننده در لحظه شنیدن صدای اول شک میکند و همان
لحظه بازوبند را دوباره باد میکند که این امر نیز فشار خون را بطور دروغین بالاتر
از حد واقعی نشان میدهد
.
نحوه اندازهگیری فشار خون با دستگاههای دیجیتالی
امروزه دستگاههای
دیجیتالی اندازه گیری فشار خون در بازار موجود است. این دستگاهها شامل یک نوع
بازوبند است که توسط لولهای به قسمت الکترونیکی دستگاه وصل میشود. با فشار دادن
دکمهای روی قسمت دیجیتالی دستگاه ، بازوبند شروع به باد شدن میکند تا به یک سطح
معینی برسد سپس بطور اتوماتیک باد آن میخوابد. در بازوبند یک گیرنده خاص
الکترونیکی وجود دارد که نسبت به نبض حساس است و میزان فشار خون را روی صفحه
نمایشگر نشان میدهد
.
آیا میزان فشار خون تغییر میکند؟
در طول روز ، میزان فشار خون هر شخصی
تغییر میکند. صبحها میزان فشار خون بالاتر و شبها پایینتر است. در حالت طبیعی ، به
هنگام نگرانی و استرس و فعالیت فیزیکی بالا میرود. برخی افراد هنگام ملاقات با
پزشک مضطرب شده و میزان فشار خون آنها بالا میرود. تقریبا میزان فشار خون افراد در
نخستین ملاقات با پزشک بالاتر از ملاقاتهای بعدی است. به همین علت پزشکان اندازره
گیری فشار خون را در 3-2 نوبت جداگانه و یا به صورت 24 ساعته توصیه میکنند و بعد
بطور موثق اعلام میکنند که فرد دچار فشار خون بالا است یا خیر
.
آیا داشتن دستگاه فشار خون در منزل مفید است؟
اگر پزشک تشخیص دهد که فرد
به علت
اضطراب
در کلینیک دچار فشار خون بالا میشود بهتر است که فرد به اندازهگیری فشار خون خود
در منزل مبادرت کند. برخی از افراد نیز با اندازهگیری فشار خون در منزل بیشتر
احساس آرامش میکنند ولی برخی افراد دیگر ، هنگامی که فشار خون خود را اندازه
میگیرند، بیشتر دچار اضطراب میشوند که چنین عملی به این افراد توصیه نمیشود
.
فشارسنجهای دیجیتالی به آسانی میتوانند در منزل مورد استفاده قرار گیرند ولی برخی
از آنها کارایی خوبی ندارند
.
يکشنبه 2/4/1387 - 1:3
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
انتظار و ظهور منجی در ادیان الهی
اعتقاد به ظهور منجی و امام مهدی علیه السلام در همه ادیان به عنوان یک وجه
مشترکی می باشد : ادیان الهی در این باور توحیدی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارندو
اعتقاد به آخرالزمان و ظهور منجی و اصلاحگر توانمند و بزرگ جهانی از آرمانهای
مشترک تمام ادیان و مذاهب زنده دنیا به شمار میرود. اما این مسأله در مذهب شیعه به
گونهای متمایز مطرح است چرا که هویت اساسی شیعه و رمز ماندگاری، پویش و جوشش آن در
طول تاریخ در پیوند با اندیشه سرخ حسینی و امید سبز مهدوی معنا میشود
.
یهودیان و مسیح
موعود
یهودیان معتقدند که عیسایی ظهور خواهد کرد که البته با عیسای
مسیحیان متفاوت است .آن گونه که بررسیها نشان میدهد، پیش از اسارت قوم یهود و
آوارگی آنان توسط آشوریان، اندیشه ظهور منجی در ادبیات مذهبی، غیر مذهبی، اساطیر و
افسانهها و روایات مکتوب و شفاهی
بنی اسرائیل
جایی
نداشته است. تنها در سده دوم پیش از میلاد بود که ظهور نجات بخشِ قوم خدا در اذهان
و افکار یهود توسعه یافت و دانیال نبی به دنبال رنجهای پیاپی قوم یهود، پایان
زجرها را نوید داد: «و در ایام این پادشاهان، یهوه خدای آسمانها سلطنتی را که تا
ابد جاوید میماند، بر پا خواهد نمود و این سلطنت به قومی دیگر غیر از
بنی اسرائیل
منتقل
نخواهد شد، بلکه تمامی آن سلطنتها را خرد کرده، مغلوب خواهد ساخت و خودش برای
همیشه پایدار و جاودان خواهد ماند، دانیال نبی، باب دوم، آیه 44». اشعیای پیامبر
نیز در پیشگوییهای خود مژده آمدن مسیح را داد و گفت: «""برای ما ولدی و پسری
بخشیده میشود که سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر و خدای قادر و
پدر سرمدی و سرور و سلامتی خوانده خواهد شد. ترقی سلطنت و سلامتی او را بر کرسی
داوود و بر کشور وی پایانی نخواهد بود، تا آن که انصاف و عدالت را برای همیشه
استوار سازد ،کتاب اشعیا، باب 9 : 6 ـ 8
""» .
البته شایان توجه است که قوم
یهود به عنوان مردمی دیندار همواره به آینده خویش امیدوار بودند و این عبارت کتاب
مقدس میان یهودیان رایج بود که: «اگر چه ابتدایت صغیر بود، عاقبت تو بسیار رفیع
گردد، ایوب، باب 8 : 7.» با این وجود آنان پس از نخستین ویرانی شهر قدس، همیشه در
انتظار رهبر الهی، قدرتمند و پیروزی آفرین بودند تا اقتدار و شکوه «قوم برگزیده» را
احیا کند. یهودیان بر مبنای آنچه در زبور داوود آمده بود خود را وارثان به حق
خداوند میپنداشتند. در زبور آمده است: «زیرا که شریران منقطع خواهند گشت و متوکلان
به خداوند وارث زمین خواهند شد. هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود اما حکیمان
(
صالحان) وارث زمین خواهند گشت و میراث آنها خواهد بود تا ابد الآباد. زیرا
متبرکان خداوند وارث زمین خواهند شد و ملعونان وی منقطع خواهند گشت ،زبور داوود،
باب 37: نک به مجموع آیات 9، 18، 28، 29
.» .
این اندیشه وقتی با پیش
گوییهای صریح اشعیا در هم آمیخت، نیرو و امیدی تازه در رگهای یهود جریان یافت
.
ایشان کلام اشعیا را در حافظه خود به خوبی حفظ کردند و آن را دستمایه عشق به
آیندهای روشن و افتخارآمیز قرار دادند، آنجا که میگوید: «""نهالی از تنه، یَسّی
(
پدر داوود) بیرون آمده، شاخهای از ریشههایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار
خواهد گرفت، یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و روح معرفت و ترس از خداوند، خوشی او
در ترس از خدا خواهد بود و موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد کرد و بر وفق سمع
گوشهای خویش تنبیه نخواهد نمود، بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به
جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود. جهان را به عصای دهان خویش زده، شریران
را به نفخه لبهای خود خواهد کشت. کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش
امانت
"".»
سپس اشعیا به گونهای کنایهآمیز به صلح جهانی در آن دوران اشاره
میکند و ادامه میدهد: «گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد
خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند... طفل شیر
خواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد و طفلِ از شیر باز داشته شده، دست خود را بر
خانه افعی خواهد گذاشت و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهد کرد، زیرا که
جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود، مثل آبهایی که دریا را میپوشاند اشعیا، باب
11: 1
ـ 9.» .اما صفنیای پیامبر به نابودی رهبران دولتها اشاره میکند و آن را
مقدمه جهان شمولی دین یهود میداند. او میگوید: «به منظور گردآوری طوایف بشر بر یک
دین حق، سلاطین دول مختلف را نابود کنیم. آن وقت برگردانیم به قومها لب پاکیزه را
برای خواندن همگی به نام خدای و عبادت کردن ایشان به یک روش ،صفنیا، باب 3 : 8 ـ
9.» .
یهودیان در طول تاریخ به این مسأله از دریچهای مذهبی نگریسته، انتظار را یک
وظیفه مقدس به شمار آوردهاند، تنها پس از ورود صهیونیسم سیاسی به دنیای یهود بود
که زاویه نگاه برخی یهودیان به این مسأله عوض گشت و تشکیل یک حاکمیت سیاسی را
راهگشای «عصر مسیحا» دانستند
.
هم اکنون صهیونیستها با سوء استفاده از تغییر
نگرش به وجود آمده خود را به عنوان منتظران واقعی مسیحا معرفی کرده، در پایان مراسم
سالگرد بنیانگذاری رژیم اسرائیل (پنجم ماه ایّار عبری)، پس از دمیدن در شیپور
عبادت، این گونه دعا میکنند: «اراده خداوند، خدای ما چنین باد که به لطف او شاهد
سپیده دم آزادی باشیم و نفخ صور مسیحا گوش ما را نوازش دهد» .بیگمان طرز تلقی
صهیونیسم از مقوله انتظار و ظهور منجی، یکی از بینشهای چالش آفرین وبحرانساز
فراروی معتقدان به آخرالزمان میباشد. چرا که تکیه بیش از اندازه بر نژاد و قومیت،
این مکتب را دچار نوعی تمامیت خواهی غیر عادلانه نموده، ظرفیتهای گفت و گو را از
آن گرفته است
.
مسیحیان و بازگشت مسیح اندیشه بازگشت حضرت عیسی علیهالسلام یکی
از باورهای جامعه مسیحیت را تشکیل میدهد
.
این شوق و انتظار در بخشهای
قدیمیتر عهد جدید مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونیکیان به خوبی منعکس شده
است، اما در رسالههای بعدی مانند رسالههای پولس به تیموتاؤس و تیطس، همچنین رساله
پطرس، به بعد اجتماعی مسیحیت توجه گشته است.این مسأله از آنجا ناشی میشد که با
گذشت زمان پی بردند که بازگشت مسیح بر خلاف تصور آنها نزدیک نیست، هر چند اقلیتی
از آنان بر این عقیده باقی ماندند که عیسی به زودی خواهد آمد و حکومت هزار ساله خود
را تشکیل خواهد داد؛ حاکمیتی که به روز داوری پایان خواهد یافت. از همین رو از دیر
باز گروههای کوچکی به نام هزاره گرا در مسیحیت پدید آمدند که تمام سعی و تلاش خود
را صرف آمادگی برای ظهور دوباره عیسی در آخر الزمان میکنند
.
البته وجود
آیاتی در انجیل این حالت انتظار را تشدید میکند و با اشاره به عدم تعیین وقت ظهور،
آن را ناگهانی معرفی میکند. به عنوان مثال در انجیل متّا از زبان عیسی علیهالسلام
این گونه نقل شده است که: شما نمیتوانید زمان و موقع آمدن مرا بدانید؛ زیرا این
فقط در ید قدرت خداست. هیچ بشری از آن لحظه «زمان ظهور» آگاهی ندارد؛ حتی فرشتگان،
تنها خدا آگاه است ـ مکاشفه، باب17:14 و باب19:16»یا آن که در انجیل لوقا این چنین
آمده است: «مسیح میگوید: همیشه آماده باشید، زیرا که من زمانی میآیم که شما گمان
نمیبرید لوقا، باب12:40..» .روشن نگه داشتن چراغ انتظار در لابهلای انجیل به چشم
میخورد، مثلا در انجیل آمده است: «کمرهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته
بدارید. باید مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند که چه وقت از عروسی
مراجعت کند. تا هر وقت آید و در را بکوبد، بیدرنگ برای او باز کنند. خوشا به حال
آن غلامان که آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید،
زیرا در ساعتی که شما گمان نمیبرید، پسر انسان میآید،لوقا، باب12 : 35 ـ 40
.»
مسیحیت ضمن تأکید بر غیر منتظره بودن بازگشت عیسی، هدف از این بازگشت را
ایجاد حکومتی الهی در راستای حکومت الهی آسمانها ارزیابی میکند.علاوه بر این ظهور
مسیح را یگانه راه حل برای ادامه حیات و زندگانی بر میشمرد.عیسی را منجی انسانها
و پادشاه پادشاهان معرفی میکند. وی بر اساس سخنان دانیال نبی سیستم اجتماعی،
اقتصادی، سیاسی، تربیتی و مذهبی جهان را عوض خواهد کرد و جهانی بر مبنای راه و روش
خدا بنا میکند. مسیحیان همچنین برای ظهور حضرت عیسی بن مریم علاماتی قائل
میباشند: «عنقریب بعد از آن آزمایش سخت، روزگاران خورشید تیره و تار میگردد و ماه
نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند کرد و قدرتهای آسمانی نیز به
لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسمانی اشکار خواهد شد و سپس
تمامی قبائل زمین نگران و غمگین میگردند و آنگاه عیسی از ابرهای آسمان با جلال و
شکوه و قدرت فرو خواهد آمد ،انجیل متا، باب 6: 10
.»
ظهور منجی در اسلام
روایات اسلامی نیز بر آمدن حضرت مسیح علیهالسلام صحه میگذارند. از
جمله آن که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند
: «
وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ
لَیُوشَکَنَّ اَنْ یُنَزَّلَ فیکُمُ ابْنُ مَرْیَمَ حَکَما عَدْلاً وَ اِماما
مُقْسِطا
؛ ""سوگند به آن که جانم به دست او است به طور یقین عیسی بن مریم به
عنوان داوری عادل و پیشوایی دادگر در میان شما فرود خواهد آمد""» .همچنین مفسران در
تفسیر آیه 159 سوره نساء آن رابا بازگشت حضرت مسیح در آخر الزمان مرتبط میدانند و
این آیه را در همین رابطه ارزیابی میکنند، مجمع البیان، ج3، ص212؛ نمونه، ج4،
ص204. به هر حال مسأله فرود آمدن مسیح علیهالسلام و بازگشت وی در آخرالزمان از
نقاط مشترک اندیشه انتظار نزد مسلمانان و مسیحیان است
.
البته اسلام در این
رابطه منجی موعود را مهدی علیهالسلام معرفی نموده، او را پیشوای آخرالزمان معرفی
میکند
: «
کَیْفَ بِکُمْ
(
اَنْتُمْ) اِذا نَزَلَ عیسَی بْنُ مَرْیَمَ فیکُمْ وَ اِمامُکُمْ مِنْکُمْ؛
""
چگونه خواهید بود، آنگاه که عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و پیشوای شما از
خود شما باشد. ، بحار الانوار، ج 14، ص 344""» یا آنکه در روایتی دیگر از قول امام
باقر علیه السلام نقل شده است
: «
یَنْزِلُ قَبْلَ یَوْمِ
الْقِیامَةِ اِلَی الدُّنْیا فَلا یَبْقی اَهْلُ مِلَّةِ یَهُودیٍّ وَ لا
نَصْرانیٍّ اِلاّ آمَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یُصَلّی خَلْفَ الْمَهْدیِّ؛
""
پیش از قیامت، [عیسی] به دنیا فرود میآید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی
نمیماند مگر آنکه پیش از مرگ به او ایمان آورد و [آن حضرت[ پشت سر مهدی
علیهالسلام نماز میگذارد، بحار الانوار، ج 14، ص 349
"".»
در اسلام نیز
مسئله انتظار فرج، بسیار قدیمی است که یکی از نشانههای سابقه داشتن این اعتقادها
همانا ظهور عدهای از مدعیان مهدودیت، از اوائل اسلام به این طرف میباشد. در اسلام
تا حدی به انتظار فرج اهمیت داده شده که پیامبر اکرم آن را برترین اعمال امتش معرفی
نموده و امام صادق علیه السلام یکی از شرایط پذیرفته شدن اعمال بندگان را انتظار
حکومت مهدی عجلالله (انتظار فرج) میداند و در جایی دیگر میفرمایند که "و انتظروا
الفرج صباحاً و مساعاً یعنی صبح و شام در انتظار فرج و ظهور باش". مسئله مهدی موعود
از صدر اسلام و از زمان پیغمبر اکرم یک امر قطعی و مسلم در میان مسلمین بوده است و
از نیمه دوم قرن اول هجری منشأ حوادث بزرگ تاریخی شده است
.
مهدویت در اسلام
و بالاخص در تشیع یک فلسفه بزرگ است، اعتقاد به ظهور منجی است، نه در شعاع زندگی یک
قوم و یک ملت و یا یک منطقه و یا یک نژاد بلکه در شعاع زندگی بشریت. مهدویت به این
نیست که یک منجی بیاید، و مثلا شیعه را یا ایران را یا آسیا را یا مسلمانان جهان
را نجات دهد، مربوط به این است که یک منجی و مصلح ظهور کند و تمام اوضاع زندگی بشر
را در عالم دگرگون کند و در جهت صلاح و سعادت بشر تغییر بدهد. قرآن کریم هم
میفرماید
: "«
و لقد کتبنا
فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون ، انبیاء ، 105
»
یعنی ما از پیش اطلاع دادهایم که وارث اصلی زمین ، بندگان صالح و شایسته ما
خواهند بود. برای همیشه زمین در اختیار ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و
اسیران هوای نفس نخواهد بود." پیش بینی یک آینده سعادت بخش و پیروزی کامل عقل بر
جهل ، توحید بر شرک ، ایمان بر شک ، عدالت بر ظلم ، سعادت بر شقاوت است. اندیشه
پیروزی نهائی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم ، گسترش جهانی
ایمان اسلامی ، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی ، تشکیل مدینه فاضله و
جامعه ایدهآل ، و بالاخره اجراء این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و
عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی ، از او به " مهدی " تعبیر شده است ، اندیشهای
است که کم و بیش همه فرق ومذاهب اسلامی - با تفاوتها و اختلافهائی - بدان مؤمن و
معتقدند
.
این اندیشه ، به حسب اصل و ریشه ، قرآنی است . این قرآن مجید است
که با قاطعیت تمام ، پیروزی نهائی ایمان اسلامی
(
هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین
الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون
»
ترجمه: ""او کسى است که رسولش
را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان
کراهت داشته باشند!( ""توبه / 33 وصف /9) ، غلبه قطعی صالحان و متقیان
(
لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر
ان الارض یرثها عبادی الصالحون
»
ترجمه: در «زبور» بعد از ذکر (تورات
)
نوشتیم: «""بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» ""(انبیا /105
)
،
کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران برای همیشه
(
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا
فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان
و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون
»
ترجمه: ""ما مىخواهیم بر
مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم! و
حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از
آنها [بنى اسرائیل] بیم داشتند نشان دهیم ""( قصص /5 و 6 ) و آینده درخشان و
سعادتمندانه بشریت
(
قال
موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا ، ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و
العاقبة للمتقین
»
ترجمه: ""موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید، و
استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد،
واگذار مىکند و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است! ""(اعراف /128) را نوید داده
است . در حدیثی که از شیعه و سنی نقل شده چنین آمده است که اگر از دنیا بیش از یک
روز نمانده باشد خداوند آن یک روز را چنان طولانی می کند که مهدی ظهور کرده و جهان
را از عدل و داد لبریز سازد
.
در اخبار آمده است که او نه تنها اسلام را
احیاء می کند بلکه همه ادیان را به حالت حقیقی خویش اقامه می کند. بنابر این انتظار
فرج واژه آشنایی است که تجلی یکی از بزرگترین دگرگونیها را به همراه دارد، دگرگونی
برای آن عده از افراد که بیصبرانه در اقیانوس متلاطم زندگی، سفینه نجات را
میطلبند تا با تنها ناخدای کشتی حق و عدالت به سرزمین خوشبختیها قدم گذارند، در
همان سرزمینی که صلح، صفا، برابری، برادری، امنیت، رفاه و آسایش و ... حاکم باشد.ما
با سیری گذرا در کتب مقدسه ادیان و مذاهب مختلف جهان، به این حقیقت میرسیم که
اعتقاد به ظهور مصلحی که در آخر الزمان ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد خواهد
کرد یک اعتقاد جهانی و همگانی است. اکنون همه ادیان راجع به حضرت حجت پیش بینی
میکنند که عدل کامل ، صلح کامل ، رفاه کامل ، سلامت کامل و امنیت کامل برقرار
خواهد شد ، همان پیش بینی تکامل تاریخ و تکامل بشریت است ، یعنی زندگی بشر در آینده
منتهی میشود به عالیترین و کاملترین زندگیها که از جمله آثاری که در آن هست آشتی
انسان و طبیعت است و آن این است که زمین تمام معادن خود را در اختیار انسان قرار
میدهد ، آسمان تمام برکات خود را در اختیار انسان قرار میدهد و همه اینها خود
تکامل تاریخ است
.
يکشنبه 2/4/1387 - 1:2
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
انتظار فرج
مقدمه
انتظار فرج واژه آشنایی است که یکی از بزرگترین دگرگونیهای جهان را
به همراه دارد، دگرگونی برای آن عده از افراد که بیصبرانه در اقیانوس متلاطم
زندگی، سفینه نجات را میطلبند تا با
تنها ناخدای کشتی حق و عدالت
به سرزمین
خوشبختیها قدم گذارند، در همان سرزمینی که صلح، صفا، برابری، برادری، امنیت، رفاه
و آسایش و ... حاکم باشد،
قرآن کریم هم میفرماید
:
"
ما از پیش اطلاع
دادهایم که وارث اصلی زمین، بندگان صالح و شایسته ما خواهند بود. برای همیشه زمین
در اختیار ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و
اسیران هوای نفس
نخواهد بود
".
انتظار فرج در مذاهب مختلف جهان
ما با سیری گذارا در
کتب مقدسه ادیان
و مذاهب مختلف جهان، به این
حقیقت میرسیم که اعتقاد به ظهور مصلحی که در
آخر الزمان
ظهور کرده و جهانی را که پر از
ظلم و بیعدالتی گشته، اصلاح کرده و عدالت را بر آن حاکم خواهد نمود، یک اعتقاد
جهانی و همگانی است. به عنوان مثال در
زبور
میخوانیم که "قومها را به انصاف داوری
خواهد کرد و یا در
تورات
آمده "اگر چه تاخیر کند برایش منتظر باش زیرا که البته خواهد آمد" در انجیل نیز
آمده "آنگاه پسر انسان را ببنید که با قوت و جلال عظیم میآید" در کتب مقدسه هندوها
نیز میخوانیم "کالکی مظهر دهم و یشنو، در انقضای کلی یا عصر آهن، سوار بر اسب سفید
در حالیکه شمشیر برهنه درخشانی بصورت ستاره دنبالهداری در دست دارد ظاهر میشود و
شریران را تماما هلاک میسازد" در کتب مقدسه مانویه نیز هست که "خرد شهر ایزد، در
آخر الزمان ظهور کرده، عدالت را در جهان میگستراند" و
کتب مقدسه زردشتیان
بیان میدارد که
"
سوشیانس دین را به جهان رواج دهد
".
البته اگر چه ما نتوانیم از همه نویدها
در نگاه کلی جهان نسبت به شخص مصلح در
آخر الزمان
به وجه مشترکی برسیم ولی سوای از
شخصیت آن، همه آنها از یک حقیقت مسلم حکایت دارد و آن اینکه؛ نوید مصلح جهانی به
گوش همه ملل و اقوام جهان رسیده
.
انتظار فرج در دین اسلام
در
اسلام
نیز مسئله انتظار فرج، بسیار قدیمی است که یکی از نشانههای سابقه داشتن این
اعتقادها، همانا ظهور عدهای از مدعیان مهدودیت، از اوائل اسلام به این طرف
میباشد. در اسلام تا حدی به انتظار فرج اهمیت داده شده که
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
آن را
برترین اعمال امتش معرفی نموده و
امام صادق علیهالسلام
یکی از شرایط پذیرفته
شدن اعمال بندگان را انتظار
حکومت مهدی عجلالله
(
انتظار فرج) میدانند
و در جایی دیگر میفرمایند که: صبح و شام در انتظار فرج و ظهور باش" همچنانکه در
مقدمه نیز یادآور شدیم قرآن کریم هم میفرماید: __ " ما از پیش اطلاع دادهایم که
وارث اصلی زمین، بندگان صالح و شایسته ما خواهند بود. برای همیشه زمین در اختیار
ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و
اسیران هوای نفس
نخواهد بود
".
انتظار فرج در آئینه روایات
دربارهی انتظار فرج روایات زیادی از سوی امام معصوم در
تاریخ موجود است، از جمله
:
ابوبصیر
از
امام
صادق علیه السلام
پرسید:« فرج چه وقت است؟
»
امام علیه السلام فرمود:« هر کس
این امر را بشناسد، با انتظار، برایش فرج حاصل شده است
.»
امام
سجاد علیه السلام
فرمود:« انتظار فرج بزرگترین فرج است
.»
امام
رضا علیه السلام
فرمود:« آیا انتظار فرج، فرج نیست؟ خداوند عزوجل می فرماید
: «
فانتظروا انی معکم من المنتظرین
»
؛ ( منتظر باشید؛ همانا من نیز با شما از
جمله منتظران هستم
.)»
امام
کاظم علیه السلام
فرمود:« دویست سال است که
شیعه
با آرزو ( و امید فرج
مهدی
علیه السلام
)
تربیت میشود
.»
در
توقیع
ای که از سوی امام زمان علیه السلام
به وسیله
محمد
بن عثمان
برای
اسحاق بن یعقوب
صادر گردید، چنین آمده است
: «
برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، چرا که خود آن، برای شما فرج و گشایش است
.»
آری اینست فلسفه بزرگ مهدویت، در عین اینکه پیشبینی یک
سلسله تکانهای شدید و نابسامانیها و کشتارها و بیعدالتیها است: پیش بینی یک
آینده سعادت بخش و
پیروزی کامل عقل بر جهل
، توحید بر شرک،
ایمان بر شک، عدالت بر ظلم، سعادت بر شقاوت است
.
البته در دین مقدس اسلام
باب ویژهای در انتظار فرج گشوده و برای کسانی که منتظرند ویژگیها و دستوراتی را
بیان کرده که اینک به عنوان مشتی نمونه خروار به بعضی از وظایف منتظران واقعی
میپردازیم
:
وظایف منتظران
·
خودسازی، و البته اصلاح نفس و پاکسازی درونی در صورتی به تکامل و اوج خود خواهد
رسید که انسان در آرزوی پاکسازی جهان بوده و تنها به تهذیب خویش نپردازد،
در واقع کسی منتظر ظهور میباشد که علاوه بر اعتقاد، امید و
انتظار، بر اساس انتظار و امید، عمل نماید
.
امام صادق علیهالسلام
میفرمایند: هر کس
دلشاد است که از یاران حضرت قائم به شمار آید، باید چشم به راه بوده و به پارسایی و
نیکوئی رفتار کند چنین کسی منتظر حقیقی است
...
·
دعا کردن از برای حفظ وجود آن مصلح حقیقی در آخر الزمان از شر
شیاطین جن وانس
و تعجیل ظهور ایشان
.
·
صدقه دادن با هر چیزی که ممکن باشد برای حفظ وجود مبارک آن حضرت
.
·
برخاستن از برای تعظیم، زمان شنیدن نام ایشان بخصوص شنیدن لقب قائم
.
·
مسئلت از خداوند برای حفظ دین و ایمان در آخر الزمان در زمان غیبت
.
و آخر اینکه: اللهم اجعل اعوانه و انصاره
منابع
1.
علامه مجلسی، بحارالانوار
2.
شیخ عباس قمّی، منتهی الامال، انتشارات هجرت، چاپ ششم
3.
فریده گل محّمدی، رسالت جهانی حضرت مهدی عجلالله، دانش اسلام، چاپ هفتم
4.
سید مرتضی مجتهدی سیستانی، صحیفه مهدیه، مترجم موسسه اسلامی ترجمه، نشر الماس،
پاییز 82
5.
عمران علیزاده، سخنان حضرت مهدی عجل الله، انتشارات خضراء، اردیبهشت 1363
6.
شهید مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر به ضمیمه چهار مقاله دیگر
.
يکشنبه 2/4/1387 - 1:0
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
امامت
امامت مهمترین اصل اعتقادی مذهب
تشیع
است. امامت در لغت به معنای دوستی،
یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . است و در اصطلاح، یک منصب
الهی و خدادادی است که شامل همه فضیلتهای انسانی است
.
مطابق این تعریف، امامان
از سوی خداوند و به وسیله
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
تعیین
میشوند، دارای همان فضایل و امتیازات پیامبر (بجز مقام نبوت) هستند، و کار آنان
منحصر به حکومت دینی نیست
.
اما دانشمندان اهل سنت امامت را این گونه تعریف
میکنند
:
« الامامه رئاسه عامه فی امور الدین و الدنیا، خلافة عن النبی؛
(
امامت یعنی ریاست و سرپرستی عمومی در امور دین و دنیا در مقام جانشینی پیامبر صلی
الله علیه و آله و سلم
.)
مطابق این تعریف، امامت یک مسئولیت ظاهری در حد ریاست
حکومت است؛ اما حکومتی که شکل دینی دارد و عنوان جانشینی پیامبر (در امر حکومت) را
به خود گرفته است. طبیعتاً چنین امامی میتواند از سوی مردم برگزیده شود
!
به
عبادت دیگر علمای اهل سنت، امامان را تنها به معنای جانشینان پیامبر در بر پا
داشتن احکام شرع و پاسداری از حوزه دین دانسته اند
.
اما شیعیان معتقدند
مقام امامت در امتداد مقام نبوت است و
ولایت
امام همان ولایت نبوی و ولایت الهی است که ناگسستنی است. بنا به اعتقاد شیعیان،
امامت فقط یک حکم شرعی فرعی نیست
.
متصدیان امر امامت، دوازده
نفر از نسل پیامبر اکرم هستند
:
امام
علی
،
امام
حسن
،
امام
حسین
،
امام
علی بن الحسین
،
امام
محمد باقر
،
امام
جعفر صادق
،
امام
موسی کاظم
،
امام
علی بن موسی الرضا
،
امام
محمد تقی
،
امام
علی نقی
،
امام
حسن عسگری
و
امام
مهدی
علیهم السلام
.
به اعتقاد شیعیان، امامانی که جانشینان پیامبر صلی
الله علیه و آله وسلم در اجرای احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و تربیت مردماند،
از گناه و خطا مبرا هستند و در تمامی فضایل و کمالات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی
و . . . سر آمد همگانند
.
منابع
:
پیام قرآن، ج 9، ص 18؛ کشف المرار؛
شرح تجرید قوشجی، ص 472؛ شرح مواقف
يکشنبه 2/4/1387 - 0:59
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
اقتصاد
مبانی اقتصاد اسلامی
قبل از قرن هفدهم ، علم و فلسفه با یگدیگر در قلمرو معارف
بشری مورد تحقیق واقع می شدند و مرز مشخصی میان آن دو وجود نداشت ، تا آنکه در
دوران رنسانس ، فرهنگ اومانیسم زمینه های شناخت مسائل اجتماعی را از طریق عقل و
تجربه به وجود آورد ؛ این روند در خلال قرن هفدهم آنچنان شتاب یافت که باعث شد در
ابتدای قرن هجدهم زمزمه ی استقلال و جدایی علوم اجتماعی از فلسفه آغاز شود ؛ و
پدیدۀاستقلال و انفکاک علوم اجتماعی از فلسفه نیز به طور طبیعی این اندیشه را
نمودار ساخت که پدیدۀ اجتماعی ویژگی های منظمی دارند و قانون حاکم بر رفتار اجتماعی
همانند قانونمندی حاکم بر جهان ماده و طبیعت است
.
در مورد اقتصاد هم ،
اندیشمندان اقتصادی معتقد بودند که فعالیت های انسان در تولید ، توزیع و مصرف تابع
قوانین طبیعی است که باید آنها را شناخت تا آنکه بتوان روابط علمی بین پدیده های
اقتصادی را تبین کرد . از آنجا که این قوانین طبیعی است پس ، مناسب ترین قوانینی
هستند که می توانند تعادل به وجود آورند ، به شرط اینکه در وضعیت طبیعی و آزادبکار
روند و دولت یا اخلاق یا دین ، در عملکرد آنها دخالتی نکنند . بنابراین پدیده های
عینی اقتصادی و رفتار های انسان عاقل اقتصادی در صحنه اقتصاد ، همانند دیگر رخداد
های
فیزیکی
، تابع رابطه علمی مشخص است و با روش
تجربه قابل ملاحظه و بررسی است . واقعیت این است که پیدایش رفتار های اقتصادی ،
تصادفی و اتفاقی نیست ، بلکه نظام علّی و معلولی بر آنها حاکم است ؛ به گونه ای که
می توان در سایه رابطه علیت ، این رفتار ها را تفسیر کرد ؛ ولی نباید از نظر دور
داشت که یکی از اجزاء علت تامه و این رفتار ها و رخدادهای عینی اراده و اختیار
انسان است . رابطه اقتصادی در جامعه الزاما"در چهارچوب یک نظام اقتصادی ، مشکل می
گیرد و نظام اقتصادی هم بدون « جهت » و « هدف » پذیرفته نیست و « باید » های که
«
جهت » و « هدف » نظام اقتصادی را تبیین می کنند ؛ « باید » های مبانی نامیده می شود
.
اقتصاد چیست
انسان با توجه به تمایلی که به ارضای نیاز های خود
دارد ، سعی می کند که با صرف حداقل تلاش یا هزینه ، حداکثر نتیجه را به دست آورد ،
این راه و روش ، اصل اقتصاد نامیده شده ، فرد تحت تأثیر هر مشرب خاص که باشد ، لازم
است بر مبنای این اصل رفتار کند . بنابرین ، « اقتصاد » علمی است که رفتار و رابطه
انسان را با اشیای مادی مورد نیاز او که به رایگان در طبیعت نمی یابد ، مطالعه می
کند . مطالعه اقتصاد باید درک ، بیان و تا حدی پیش بینی رفتار اقتصادی انسان را
امکان پذیر سازد . این مطالعه باید به بهبود رفاه مادی فردی و اجتماعی بشر کمک کند
؛ بنابرین می توان ادعا کرد که اقتصاد ، قبل از هر چیز ، به تجزیه و تحلیل و تو ضیح
شرایط و روابطی که در قلمرو رفاه مادی قرار دارد ، می پردازد . و اقتصاد بر خلاف
علوم طبیعی ، علم محض نیست ؛ بلکه مجموعه اصول و قواعدی است که تحت تأثیر اراده بشر
قرار می گیرد
.
موضوع علم اقتصاد
موضوع اقتصاد عبارت است : از ثروت (کالاها ،
خدمات و منابع ) از حیث چگونگی تولید ، توزیع و مصرف آن . مقصود از « ثروت » جنبه
مالیت و ارزش کالاها و خدمات است ، نه جنبه عینیت اموال ؛ بنابرین ثروت از نظر
ارزشمند بودن و مالیت موضوع اقتصاد است
.
ثروت ،از حیث چگونگی رشد ، توزیع و به
مصرف رساندن آن موضوع اقتصاد است ، نه از حیث آن به این شخص یا آن شخص
تعریف اقتصاد
یکی از معانی اقتصاد در لغت ، میانه روی و پرهیز از
افراط و تفریط در هر کاری است . در آیه « و اقصد فی مشیک » نیز به همین معنی آمده
است
.
از آن نظر که اعتدال در هزینه زندگی یکی از مصادیق میانه روی بوده ، کلمه
«
اقتصاد » دربارۀ آن بسیار استعمال می شده است تا آنجا که در به کار گیری عرفی از
«
اقتصاد » غالبا" همین معنی مقصود بوده است . اقتصاد از معانی عرفی خود (میانه روی
در معاش و تناسب دخلو خرج ) ، تعمیم داده شده و معادل
economy
قرار گرفته است
.
به هر حال برای « اقتصاد » که اقتصاددانان از بحث می کنند تعاریف مختلفی ارائه
شده است
.
ارسطو : علم اقتصاد یعنی مدیریت خانه
.
آدام اسمیت : اقتصاد ،
علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل است
.
استوارت میل : اقتصاد ، عبارت است از
بررسی ماهیت ثروت از طریق قوانین تولید و توزیع
ریکاردو :اقتصاد علم است
.
آلفرد مارشال : اقتصاد ،عبارت است از مطالعه بشر در
زندگی
شغلی و حرفه ای . در تعریف دیگر : علم اقتصاد بررسی کردار های انسان در جریان عادی
زندگی اقتصاد یعنی کسب درامد و تمتع از آن برای تربیت دادن زندگی است
.
روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی
روش شناسی
اقتصاد دارای روش های تحقیق ، تحلیل و بیان موضوعاتی است که
در بعضی از آنها با سایر علوم مشترک است . در اقتصاد دو روش شناخته شده « روش قیاسی
»
و « روش استقرای » برای شکل دادن به نظریه های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد
.
مبنای اصل روش قیاسی ، قیاسی منطقی و مبنای اصلی روش استقرای ، استقرای منطقی می
باشد
.
قیاس منطقی
حجتی است که در آن ، ذهن از قضایای کلی ، نتیجه ای جزئی را
استنتاج می کند ؛ به تعبیر دیگر ، قولی است ، فراهم آمده از چند قضیه ، به نحوی که
از آن قول ، به طور ذاتی قول دیگری لازم آید . قیاس منطقی عمل ذهن برای استنتاج از
کلی است
.
استقرایی منطقی
حجتی است که در آن ذهن از قضایای جزئی به نتیجه ای کلی
می رسد و از محسوس به معقول یا از پدیده به قانون میرسد . در این استدلال ، در واقع
بخشی از قضایای جزئی دیده شده و سپس حکم آن به همه موارد تعمیم داده شده ، قانون
کلی استخراج می شود
.
روش قیاس
روش قیاسی ، عبارت است از روش
استدلال عقلی
و انتقال از معلول به علت یا
بر عکس ، با استفاده از لازم و ملزوم ها و روابط منطقی میان قضایا ، برای اثبات یک
نظریه کلی
.
روش استقرای
عبارت است از روش استدلال از بررسی جزئیات و داده های
آمار
ی
و عینی به هدف دستیابی به نتایج و قواعد و احکام عام و کلی ؛ به عبارت دیگر ، حرکت
از جزئی به کلی برای تکوین یک نظریه را روش استقرایی گویند . در این روش استدلال
لبتدا از طریق تحقیقات تجربی پدیده های اقتصادی مورد مشاهده قرار می گیرند و سپس با
تعمیم نتایج روابط خاص مشاهده شده در پدیده ها ، قواعد و قضایایی کلی و عام ، به
صورت یک نظریه یا
قانون اقتصادی
ارائه می شود
.
فرضیه
نتایج و قواعد به دست آمده از فرضها در مورد یک پدیدۀ اقتصادی
را با استفاده از روابط و دلایل منطقی ، یک فرضیه اقتصادی گویند
.
نظریه
با آزمون تجربی یک فرضیه اقتصادی و با تأیید نسبی روابط و قواعد
ارائه شده در آن ، به وسیله تحقیقات تجربی در مورد پدیده های خاص اقتصادی ، یک
نظریه ساخته می شود . تکرار تأیید نسبی تجربی یک فرضیه ، آن را به صورت یک قانون در
می آورد . این نظریه یا قانون خود می تواند به عنوان فرض های یک نظریه دیگر اقتصادی
به صورت قواعد کلی در روش قیاسی به کار رود
.
يکشنبه 2/4/1387 - 0:58
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
بیماری ها
افزایش تحرك در درمان افسردگی موثر است
ورزش همواره برای سلامتی مفید است، و افرادی كه دچار افسردگی هستند چنانچه علاوه بر توصیه های دارویی پزشك تحرك بدنی خود را افزایش دهند به مراتب سریع تر بهبود می یابند.
پزشكان ایتالیایی با تحقیق بر روی افراد 40 تا 60 ساله كه اكثرا" زن بوده اند دریافتند كه علائم بیماری افسردگی در آن دسته از زنانی كه طی یك دوره 8 ماهه تمرینات ورزشی كنترل شدهای را آغاز كردند به میزان قابل توجهی بهبود پیدا كرد. در حالی كه افرادی كه ورزش نمیكردند با وجود مصرف دارو روند درمانی كندتری داشتند. در عین حال با توجه به اینكه فعالیتهای خارج از منزل زنان عموما" كمتر از مردان است این سكون و بی حركتی زمینه را برای مرور افكار ناخوشایند و ابتلا به افسردگی مهیا می كند و ورزش می تواند بسیار موثر باشد. بنابر همین گزارش احتمال ابتلا به بیماری افسردگی در افرادی كه تحرك بدنی دارند و به لحاظ فیزیكی فعال هستند نسبت به اشخاصی كه یكجا می نشینند به مراتب كمتر است. این مطالعات نشان میدهد كه ورزش كردن حتی میتواند به افراد افسردهای كه مدتهای طولانی دارو مصرف می كرده اند و نسبت به دارو مقاوم شدهاند، كمك كند. این محققان خاطرنشان میكنند كه ورزش میتواند یك روش درمانی اضافی و موثر برای بهبود افسردگی در بلند مدت باشد به ویژه زمانی كه افراد به طور گروهی ورزش می كنند، از نشاط بیشتری برخوردار خواهند شد.
يکشنبه 2/4/1387 - 0:57
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
گزارش محتوا
محتوای مخالف با موازین شرعی
محتوای مخالف با مصالح نظام جمهوری اسلامی
محتوای نقض کننده حریم شخصی من
محتوای مخالف با موازین اخلاقی
مورد توجه ترین های هفته اخیر
لینک ها
جستجو در مطالب روزانه
ثبت مطلب جدید
مطالب روزانه اعضا
فعالان مطالب روزانه
مطالب من
نظرات مطالب من
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته