صدقه و انفال از جمله موارد تأکید شده در قرآن کریم که نتایج دنیوی و اخروی بسیاری برای آن نقل شده به مشروط بر اینکه خالصانه، با رضایت قلبی و برای رضایت خداوند پرداخت شود. صدقه دادن در راه خدا مورد تأیید اسلام است که دو شکل واجب و مستحب را شامل می شود . صدقه واجب بخشی از اموال شخصی است که با شرایطی خاص به افرادی داده می شود، از جمله زکات، خمس و فطریه. صدقه مستحب مقدار خاصی ندارد و صدقه دهنده می تواند هر مقدار از مال خود را که بخواهد در راه خدا به فقرا و نیازمندان ببخشد. انفاق و بخشش مال ، برکت را در پی داشته، خیرات دنیوی و اخروی دیگری نیز برای صدقه دهنده به ارمغان دارد . صدقه در صورتی که بدرستی هزینه شده و بدست مستحقها و نیازمندان واقعی برسد، در زدودن فقر از جامعه نیز مؤثر است . دوری از بلا و مرگ بد، طول عمر، شفای مریض، دورکننده فقر از جامعه از دیگر برکات صدقه برای فرد بخشنده است . صدقه باید خالصانه و با رضایت قلبی و جهت رضایت خداوند پرداخت شود تا تأثیرات بیشمار خود را داشته باشد . ضمن اینکه صدقه باید به نیازمند واقعی داده شده و اجازه ندهیم احساسات انساندوستانه بر ما غلبه کرده و به کسانی کمک کنیم که نیازمند واقعی نبوده و از رأفت همنوعان خود سوء استفاده میکنند . صدقه کارکرد اقتصادی گسترده ای دارد که در صورت درست پرداخت شدن در رفع بسیاری از نیازهای جامعه مؤثر واقع شده و کمکی است برای اینکه جامعه از رفاه نسبی برخوردار شود . مستحب است انسان زیاد صدقه بدهد، به ویژه در اوایل روز و اوایل شب همچنین مستحب است در صدقه دادن اقوام، نزدیکان و همسایگان را بر دیگران مقدم بداریم. صدقه به نوعی ارتقای معنویت فردی و اجتماعی و شکرگزاری از خالق هستی است که نعمتهایی در اختیارمان قرار داده و فرصتی است برای اینکه در اقدامی خیر و انساندوستانه شرکت کرده، توشه ای برای آخرت خود ذخیره کنیم . صدقه ریسمانی برای رسیدن به معنویات دنیوی و دستیابی به برکات اخروی است و آثار پرداخت آن به خوبی در زندگی انسان قابل مشاهده است. سوره منافقون، آیه 10: وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکُن مِّنَ الصَّالِحِینَ؛ و از آنچه روزى شما گردانیدهایم انفاق کنید پیش از آنکه یکى از شما را مرگ فرا رسد و بگوید پروردگارا چرا تا مدتى بیشتر [اجل] مرا به تأخیر نینداختى تا صدقه دهم و از نیکوکاران باشم . سوره توبه، آیه 75: وَمِنْهُم مَّنْ عَاهَدَ اللّهَ لَئِنْ آتَانَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ؛ از آنان کسانىاند که با خدا عهد کردهاند که اگر از کرم خویش به ما عطا کند قطعا صدقه خواهیم داد و از شایستگان خواهیم شد . سوره توبه، آیه 79: الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ کسانى که بر مؤمنانى که [افزون بر صدقه واجب] از روى میل صدقات [مستحب نیز] مىدهند عیب مىگیرند و [همچنین] از کسانى که [در انفاق] جز به اندازه توانشان نمىیابند [عیبجویى مىکنند] و آنان را به ریشخند مىگیرند [بدانند که] خدا آنان را به ریشخند مىگیرد و براى ایشان عذابى پر درد خواهد بود . سوره نساء، آیه 114: لاَّ خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا؛ در بسیارى از رازگوییهاى ایشان خیرى نیست مگر کسى که [بدین وسیله] به صدقه یا کار پسندیده یا سازشى میان مردم فرمان دهد و هر کس براى طلب خشنودى خدا چنین کند به زودى او را پاداش بزرگى خواهیم داد . سوره احزاب، آیه 35: إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادتپیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقهدهنده و مردان و زنان روزهدار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مىکنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است . سوره بقره، آیه 263: قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِّن صَدَقَةٍ یَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ؛ گفتارى پسندیده (در برابر نیازمندان) و گذشت (از اصرار و تندىِ آنان) بهتر از صدقهاى است که آزارى به دنبال آن باشد و خداوند بىنیاز بردبار است. امام على (ع): و صدقة السر فانها تکفر الخطیئة و صدقة العلانیة، فانها تدفع میتة السوء، صدقه دادن نهانى گناه را پاک و صدقه دادن آشکار مرگ بد را باز دارد. (نهج البلاغه، خطبه110) امام سجاد (ع): و حق الصدقة ان تعلم انها ذخرک عند ربک عزوجل و ودیعتک التى لاتحتاج الى الاشهاد علیها فاذا علمت ذلک کنتبما تستودعه سرا اوثق منک بما تستودعه علانیة و تعلم انها تدفع البلایا و الاسقام عنک فی الدنیا و تدفع عنک النار فی الآخرة؛ حق صدقه این است که بدانى ذخیره و امانتى است که به خدا مىسپارى و نیازى به شاهد و گواه ندارد. اگر این حقیقت را دریافتى به صدقه پنهانى مطمئنتر خواهى شد تا صدقه علنى و مىفهمى که در دنیا بلاها و بیمارىها را دفع مىکند و در آخرت جلوگیر آتش است. (تحف العقول)
سایتهای مستهجن وجود دارند. چه به ما بربخورد و چه بر نخورد این سایتها به زبان فارسی هم وجود دارند و آمارهای غیر رسمی نشان میدهد که مشتری هم دارند. با پاک کردن صورت مسأله چیزی عوض نمیشود. همشهری مثبت درپروندهای به بررسی سایتهای مستهجن، عتیاد به آنها و راههای مقابله با این آسیب روانی میپردازد این نشریه در بخشی از مطلب خود با عنوان "شاید برای شما هم اتفاق بیافتد" آورده است. این جوری که دارد پیش میرود، احتمالا در ویراست بعدی طبقهبندی اختلالهای روانی جایی هم برای هرزهنگاریهای اینترنتی کنار گذاشته میشود. متاسفانه در حال حاضر این اختلال فقط در بحثهای حقوقی کشورهای مختلف مطرح شدهاند و روانشناسها و روانپزشکها آن را در اختلالات خود قرار ندادهاند. اما این به آن معنا نیست که تحقیقی در این مورد انجام نشده باشد. هرزهنگاری اینترنتی مقدمه یک بیماری فراگیر روانشناختی به نام اعتیاد جنسی است. برای همین چندین محقق روانشناس ته و توی این مشکل را درآوردهاند و مراحل مختلف هرزهنگاری را شرح دادهاند. در این دو صفحه میخواهیم این مراحل پیش رونده را شرح دهیم تا هم شما پیشاپیش از عوارض آن آگاه شوید و انگیزه بیشتری برای پیشگیری داشته باشید و هم با راههای درمان آن آشنا شوید. مرحله اول: اعتیاد وابستگی آنلاین اولش این جوری است که شما برای کنجکاوی به یکی از سایتهای مستهجن که لینکهایشان این طرف و آن طرف زیاد ریختهاند، مراجعه میکنید. اما این پایان ماجرا نیست. این تصاویر و متنها آن قدر قدرت تخیل شما را به کار میاندازند که شما بارها و بارها، دوباره و دوباره به آن سایتها مراجعه میکنید. فرد در ذهن خودش این تصویرها و داستان متنها را بارها و بارها در ذهن خود تصور میکند و تحریک میشود. جالب اینجاست که افراد تحصیلکرده و با هوش، شاید به خاطر قدرت تصور بالاترشان در مقابل این سایتها آسیبپذیرترند. خلاصه اینکه یک دفعه فرد به خودش میآید و میبیند که واقعا به این سایتها معتاد شده است. دقیقا مانند مصرفکنندههای مواد، معتادان به این سایتها هم دیگر با دیدن مثلا یک عکس یا فیلم در شبانه روز راضی نمیشوند و وقت بیشتر و بیشتری را صرف تصاویر مستهجن و مستهجنتر میکنند و البته کمکم عوارض این اعتیاد گریبان خانواده و شغل فرد را هم میگیرد. مرحله دوم: تشدید هر چه مستهجنتر بهتر همانطور که در مرحله قبل هم توضیح دادهشد، معتادان به این سایتها کمکم وقت بیشتر و بیشتر و تصاویر مستهجنتر و مستهجنتری را طلب میکنند. اما این فقط در فضای مجازی اینترنت نیست. آنها کمکم توقعات عجیب و غریب جنسی که در نتیجه دیدن این سایتها برایشان ایجاد شدهاست را از همسر خودشان هم دارند. معلوم است که این توقعات عجیب و غریب که فقط منحرفان جنسی از پس آنها برمیآیند در زندگی طبیعی برآورده نمیشود. اینجاست که فرد ممکن است حتی بخواهد تنوع طلبی جنسی خود را با یافتن شریکهای متعددتر ارضا کند. ضمن اینکه این نوع برخورد باعث میشود که همسر فرد کمکم از او آزرده شود و کنارهگیرتر شود. این دور باطل همچنان ادامه پیدا میکند و زندگی طبیعی فرد را کاملا مختل میکند. مرحله سوم: حساسیتزدایی هیچ چیز زشت نیست هر چه که فرد بیشتر پیش میرود و بیشتر در سایتهای مستهجن غرق میشود، تشخیص فضای مجازی از فضای واقعی و التزامات اخلاقیاش برایش مشکلتر میشود. در درجه اول دیگر هیچ محتوای مستهجنی برای او شوکبرانگیز نیست. او دیگر میخکوب نمیشود. هیچ چیزی برایش کریه نیست. در فضای واقعی هم بسیاری از انحرافات جنسی در دیگران برای او طبیعی به حساب میآید. قاتی شدن فضای مجازی و واقعی برای او این توهم را به وجود میآورد که «این کاریست که همه آن را انجام میدهند». فرد دیگر قادر به درک این نکته نیست که فضای مجازی مستهجنی که او در آن سیر میکند را فقط یک اقلیت بسیار کوچک از جامعه واقعی آن هم با هدفهای بیشتر اقتصادی به وجود آوردهاند و این گروه کوچک به هیچ عنوان نماینده جامعه واقعی نیستند. در جامعه واقعی برای اکثریت هنوز هم آن تصاویر وقیح و میخکوبکننده هستند و این افراد معتاد به سایتهای مستهجن هستند که مشکل دارند و نه جامعه. مرحله چهارم: انحراف جنسی بدل شدن به تصاویر در سایتهای مستهجن فقط به تمایلات طبیعی جنسی پرداخته نمیشود. بخش عظیمی از این تصاویر و متنها مربوط به کسانی است که از انحرافات جنسی رنج میبرند. در آخرین مرحله و شدیدترین مرحله از اعتیاد به سایتهای مستهجن، خود فرد هم ممکن است این رفتارهای انحرافی را انجام دهد. لاقیدی جنسی و انجام رفتارهای پرخاشگرانه جنسی دو نمونه از رفتارهایی است که در نتیجه مشاهده این سایتهای مستهجن انجام میشود. یکی از بدترین عواقب این مشکل روانشناختی این است که نگرش فرد به اطرافیانش کاملا جسمی میشود. در واقع بخش عاطفی و انسانی که به طور طبیعی در روابط آدمها با یکدیگر وجود دارد کم کم از ذهن این افراد محو میشود و او به همه فقط با دیدگاه جنسی نگاه میکند.