• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1303روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است تب، تنگی نفس و سرفه‌های خشک برخی از علائم بسیار رایج ابتلا به ویروس کرونا هستند که افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و آلرژی نیز این علائم را از خود بروز می‌دهند. با این حال، یک علامت ویژه وجود دارد که تنها مختص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است؛ ناچشایی (ageusia) یا از دست دادن حس چشایی.

ناچشایی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد کارکرد‌های مزه شناسی زبان خود را از دست می‌دهد و افراد نمی‌توانند ۵ مزه‌های اصلی مانند شیرینی، ترشی، تلخی، شوری و طعم خوشمزگی (Umami) را تشخیص دهند. اگر احتمال می‌دهید به ویروس کرونا مبتلا شده اید، راهکار ساده‌ای برای اثبات این موضوع وجود دارد و آن آزمون ساده چشایی با مواد غذایی است. در این گزارش ۱۰ ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که اگر مزه آن را تشخیص نمی‌دهید، احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

۱- میوه‌ها
هر انسان سالمی باید بتواند مزه شیرین را تشخیص دهد. میوه‌ها به دلیل آنکه دارای شیرینی طبیعی هستند بهترین مواد غذایی برای تست کردن حس چشایی محسوب می‌شوند. برای این کار، یک تکه میوه مانند سیب، موز و یا انگور را در دهان بگذارید. باید با جویدن میوه مزه شیرینی آن را با زبان خود حس کنید، در غیر این صورت مشکوک به کرونا هستید.

۲- شکلات‌ها
شکلات‌ها یکی از موارد بسیار مناسب برای تست چشایی هستند. اگر برای مثال تکه‌ای شکلات حاوی کاکائو را مصرف کرده و مزه دلپذیر آن را حس نمی‌کنید، حس چشایی شما به درستی کار نمی‌کند و احتمالاً بیمار هستید.

۳- لیمو
برخی مردم عاشق مواد غذایی ترش هستند و برخی دیگر به آن‌ها علاقه‌ای ندارند. با این حال، اگر کمی آب لیمو و یا لیموی تازه را مصرف می‌کنید و حس بی تفاوتی دارید، قطعا دچار یک مشکل جدی شده اید.

 

۴- خیار شور
گاز زدن یک تکه خیار شور لذت تحریک حس چشایی را به همراه دارد. به طور طبیعی در افراد سالم سیستم چشایی به راحتی در مقابل خوردن خیار شور تحریک می‌شود. حس چشایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در مقابل خیار شور تحریک نمی‌شود.

 

۵- چیپس سرکه‌ای و نمکی
چیپس سرکه‌ای و نمکی راهکار مناسبی برای تست ذائقه افراد است. اما چرا؟ چیپس ماده غذایی مناسبی برای این کار است نه تنها به دلیل طعم ترش آن، بلکه این ماده غذایی ترد و شور است و به راحتی می‌تواند حس چشایی یک فرد سالم را تحریک کند.




۶- نمک سفره
نمک‌ها از دیرباز در رژیم غذایی انسان‌ نقش مهمی ایفا کرده اند. مقداری نمک را در کف دستان خود بریزید و سپس آن را میل کنید. اگر چیزی احساس نمی‌کنید حتماً به انجام تست کرونا اقدام کنید.

۷- جوانه بروکسل
جوانه بروکسل یکی از تلخ‌ترین سبزیجات روی زمین است، به همین دلیل هم کودکان تمایلی به خوردن این سبزی ندارند. از آنجا که مزه تلخ یکی از ۵ حواس اصلی انسان است، می‌توانید با خوردن جوانه بروکسل حس چشایی خود را مورد سنجش قرار دهید.

 

۸- چای سبز
چای سبز به دلیل مزه تلخی که دارد یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای سنجش حس چشایی در افراد است. اگر با خوردن چای سبز هیچ حسی را درک نمی‌کنید، باید نگران ابتلا خود به کووید ۱۹ باشید.

۹- سس سویا
"اومامی" یک واژه ژاپنی برای طعم دلپذیر است و جزو ۵ مزه اصلی محسوب می شود که انسان‌ها توانایی درک آن را دارند. برای تست حس اومامی خود می‌توانید مقداری سس سویا را مزه مزه کنید. اگر چیزی احساس نمی‌کنید، احتمالا دچار بیماری کرونا شده اید.

 

۱۰- پنیر بو داده
پنیر بو داده که به پنیر بد بو نیز شهرت دارد یکی دیگر از مواد غذایی برای تست مزه چشایی است. اگر شما نمی‌توانید مزه تند و بوی بد این پنیر را تشخیص دهید، احتمالاً حس چشایی خود را به دلایلی از دست داده اید.

تست چشایی قطعی‌ترین راه حل برای تشخیص ابتلای افراد به ویروس کرونا نیست. این تست تنها به شما می‌گوید حس چشایی شما دچار نقصان شده است و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. در عین حال، از دست دادن حس چشایی علامتی منحصر به فرد است که تنها در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می‌شود و می‌تواند برای تشخیص‌های ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:20
خواص خوراکی ها

 

 

 اگر به نوشیدنی‌های موجود در مِنوی هواپیما‌ها نگاه کنید، در اکثر آن‌ها آب گوجه فرنگی وجود دارد. در حالی که نوشیدن آب گوجه فرنگی در حد آب سیب و پرتقال رواج ندارد. پس چرا برخی مسافران ترجیح می‌دهند به هنگام سفر هوایی آب گوجه فرنگی بنوشند؟

پاسخ ساده است، چون ذائقه انسان در طول پرواز نسبت به وقتی که روی زمین است، تغییر می‌کند. یعنی اگر یک لقمه غذا را درست قبل از سوار شدن به هواپیما خورده و چشیده باشید، همان لقمه برای شما به هنگام پرواز طعم دیگری خواهد داشت.

این اتفاق گذشته از دلیل بیولوژیکی متاثر از بسیاری از عوامل موجود در هواپیماست که در نهایت موجب بروز این اختلاف طعم می‌شود. از جمله این که شما در کابین هواپیما با کاهش حس بویایی خود مواجه می‌شوید؛ حسی که نقش قابل توجهی در کارکرد حس چشایی ما و تشخیص طعم غذا‌ها دارد. درست همانند زمانی که بینی شما به هنگام سرماخوردگی دچار گرفتگی می‌شود و به همین دلیل از نظر شما اکثر غذا‌ها بی‌مزه می‌شوند.

هوای کابین هواپیما بسیار خشک نگه داشته می‌شود. این هوای خشک مجاری بینی شما را خشک می‌کند و به تبع آن قدرت تشخیص طعم‌ها کاهش می‌یابد.

گذشته از خشکی هوای کابین، کاهش فشار هوای داخل آن موجب افت اکسیژن موجود در خون مسافران می‌شود؛ عاملی که افت قدرت بویایی را تشدید می‌کند.

دستور تهیه ۴ غذای اروپایی که موجب افزایش آسودگی در دوران کرونا می‌شود
نتایج یک مطالعه در مورد تفاوت طعم‌ها داخل و خارج کابین هواپیما نشان می‌دهد که قدرت تشخیص طعم‌های شیرین و شور حدود ۳۰ درصد در داخل کابین هواپیما کاهش می‌یابد؛ نتیجه‌ای که مساله‌ای جدی برای تهیه کنندگان غذای سفر‌های هوایی محسوب می‌شود. به عنوان نمونه طعم برخی مواد غذایی از جمله علف لیمو (سنبل هندی) و پودر کاری در داخل کابین هواپیما بیش از حد عادی به نظر می‌آید، در حالی که سیر، زنجبیل و دارچین به هنگام سفر هوایی بی‌مزه‌تر از معمول هستند.

به همین دلیل برخی شرکت‌های هواپیمایی از برخی طعم‌های قوی‌تر برای تکمیل فهرست غذایی خود استفاده می‌کنند؛ موادی همچون عصاره میوه‌ها و روغن سبزی‌ها که استفاده از آن‌ها نیاز به مصرف نمک بیشتر را در غذا‌ها کاهش می‌دهد.



در این میان، آب گوجه فرنگی که طعم خاصی نزدیک به اومامی دارد. اومامی طعم پنجم غذا‌ها پس از شوری، تلخی، شیرینی و ترش است که طعمی شبیه عصاره گوشت پخته و پنیر مانده است.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که طعم لذیذ اومامی به هنگام پرواز تقویت می‌شود و به همین دلیل برخی مسافران ترجیح می‌دهند به جای آب سیب و پرتقال، آب گوجه فرنگی بنوشند؛ در حالی که در حالت عادی آب گوجه فرنگی به آن خوش‌مزگی نیست.

با توجه به این تفاوت طعم‌ها در آسمان و زمین، سرآشپز‌های مراکز پخت غذا‌های مورد استفاده در سفر‌های هوایی تلاش می‌کنند تا با تغییر ترکیب مواد غذایی و دستور تهیه غذا‌ها مانع از درک ساده بی‌مزه بودن غذا‌ها در آسمان توسط مسافران شوند.

دوشنبه 31/6/1399 - 7:17
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

 

عدنان الفرا متخصص مشکلات گوارشی اهل سوریه گفت: فست فود‌ها و غذا‌های آماده که خارج از خانه تهیه می‌شوند، به خصوص فلافل و شاورما که دو غذای پرطرفدار هستند موجب انتقال کرونا به انسان و طولانی شدن عمر این ویروس در بدن می‌شوند.

او گفت: بر اساس نتیجه مطالعات افراد بسیاری دیده شده اند که علت اختلالات گوارشی آن‌ها تجمع ویروس کرونا در دستگاه گوارشی‌شان از طریق فست فود‌ها بوده است. از این رو شاید تهیه کننده غذا به ویروس کرونا آلوده و موجب انتقال عفونت باشد یا شخص از طریق لمس سطح وسایل پلاستیکی و فلزی مانند چنگال، چاقو و قاشق‌ها حین خرید غذا در فروشگاه که به شکل مناسب ضدعفونی نشده اند، مبتلا شود.

الفرا بیان کرد: در این روز‌ها شدیدا بر اجتناب از مصرف غذا‌های آماده پرطرفدار مانند فلافل و شاورما که در هوای آزاد قرار دارند، تاکید می‌شود؛ زیرا احتمال آلوده شدنشان به ویروس زیاد است حتی اگر رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی پروتکل‌های بهداشتی لازم را اجرا کنند.

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:15
سلامت و بهداشت جامعه

 

 ویروس کرونا که یک بیماری مسری است پس از گسترش در بین مردم، خودش را با علائم مختلفی به همگان معرفی کرد، از شایع‌ترین علامت‌های ابتلا به این بیماری گلودرد و سرفه‌های خشک است.

سازمان جهانی بهداشت از همان ابتدا کرونا را با علائمی همچون تب و لرز، گلودرد و سرفه‌های خشک به مردم معرفی کرد و از مردم خواست اگر در خود یا اطرافیانشان این علائم را مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند.

تا الان درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است و شرکت‌های داروسازی مختلفی در تلاش هستند تا داروی درمان این بیماری را پیدا کنند.

برای کاهش علائم این بیماری به خصوص گلو درد و سرفه‌های خشک درمان خانگی وجود دارد که می‌توانیم با مصرف برخی مواد غذایی تا حدودی، التهاب ناشی از این بیماری را از بین ببریم.

راهکار‌های مختلفی وجود دارد تا علامت‌های ناشی از کرونا را تقریبا بی‌اثر کنیم:

-با اضافه کردن رطوبت هوا از دستگاه رطوبت ساز یا بخور استفاده کنیم.

- مایعات گرم مانند آبگوشت بخوریم. سوپ‌های رقیق و چای کم رنگ همراه با عسل مصرف کنیم.

- برای کمک به سیستم ایمنی در مقابله با عفونت استراحت کافی داشته باشیم.

-  با نوشیدن آب و آب میوه‌های خانگی با شیرینی کم و آب سبزیجات تازه بدنمان را هیدراته کنیم.

- حداقل دو تا سه بار و هر سه روز یک بار آب نمک قرقره کنیم. نوشیدن یا قرقره کردن سرکه سیب و عسل می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش التهاب گلو داشته باشد.

- خوب است که به محض شروع بیماری ریشه شیرین بیان را مصرف کنید.

دوشنبه 31/6/1399 - 7:14
اطلاعات دارویی و پزشکی

 

 یک ایمونولوژیست و متخصص ژنتیک اتریشی بیان کرد: در حال تولید منطقی‌ترین دارو برای ویروس کروناست که نه تنها ویروس را از بین می‌برد، بلکه خطر عواقب طولانی مدت را نیز کاهش می‌دهد.

این دانشمند متذکر شد که ۱۵ سالی می‌شود که بر اساس مطالعه اولین ویروس کرونا، که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ انجام شده است، در حال تولید داروست.

پنینگر گفت: در حال حاضر آزمایش‌های بالینی فاز II را انجام می‌دهیم، زیرا می‌خواهیم بدانیم که آیا این دارو موثر است یا خیر، ما زمان را کاهش نمی‌دهیم، اما یک مطالعه کام انجام خواهیم داد.

او در مورد منحصر به فرد بودن این دارو تأکید کرد: داروی ما، اولاً ویروس را مسدود می‌کند و می‌توانیم هزاران بار آن را کاهش دهیم. ثانیاً، آن دارای فعالیت آنزیمی است که از اندام‌ها ریه ها، قلب و غیره محافظت می‌کند؛  یعنی ما دو عمل در دارو گنجانده ایم.

 

 

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:12
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد بیماران کرونایی در مقایسه با مبتلایان به آنفلوانزا با کمبود سلول ایمنی T در بدنشان مواجه هستند.

در ایمنی سلولی لنفوسیت‌های T شرکت می‌کنند و نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌های ویروسی دارند.

یک تیم محقق از موسسه دوهرتی استرالیا ۲۲ بیمار کرونایی که در سه درجه ضعیف، متوسط و شدت یافته بیماری تقسیم می‌شدند را مورد بررسی قرار دادند. این محققان با تمرکز بر روی لنفوسیت T به ویژه T کشنده متوجه شدند که لنفوسیت‌های کشنده T یکی از موثرترین و مهم‌ترین سلول‌ها برای مقابله با آنفلوانزا هستند.

در این مطالعه مشخص شد که در بیماران کرونایی سلول‌های اصلی ایمنی به اندازه کافی تحریک نمی‌شوند تا لنفوسیت T را به میزان مورد نیاز تولید کنند. این تیم همچنین در کنار کشف کمبود تعداد سلول‌های T در بیماران کرونایی دریافتند که اغلب این سلول‌های تولید شده غیرفعال باقی مانده اند به طوری که گویا به هیچ وجه در معرض ویروس قرار نگرفته اند.

کاترین کدزیرسکا، محقق برجسته ایمونولوژی آنفلوانزا در جهان، گفت: یافته‌های پیرامون سلول‌های T از آنجا که اطلاعات حیاتی برای تولید واکسن را نیز فراهم می‌کنند، از اهمیت دو چندانی برخوردار هستند.

او در ادامه بیان کرد: شناخت مشخصه‌ای از لنفوسیت T مقابله کننده با کرونا و نوع پروتیین آن کمک زیادی به ساختن واکسن موثر این بیماری می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد به طور بالقوه اگر واکسنی بتواند سیستم ایمنی سلول‌های T کشنده را ترمیم کند و پس از مدت کوتاهی آن‌ها را تقویت کند، احتمالاً پاسخ ایمنی بسیار قوی‌تری ایجاد می‌کند و می‌تواند به عنوان واکسن کرونا عرضه شود.

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:10
اطلاعات دارویی و پزشکی

 

 

دانشمندان آمریکایی می‌گویند که حداقل یک نوع سلول ایمنی برای مقابله با کرونا به خصوص در افراد مسن باید وجود داشته باشد. زمانی که مواد میکروب زا وارد بدن می‌شوند ابتدا با سیستم دفاعی عمومی بدن روبرو می‌شوند که این نوع دفاع در همه موارد یکسان است.

اما پس از شناسایی میکروب مورد نظر، سیستم دفاعی دوم بدن وارد کار می‌شود و با تولید پادتن یا سلول‌های ایمنی T وارد مقابله با ویروس یا باکتری می‌شود.

برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ سلول‌های ایمنی T یکی از اساسی‌ترین‌هاست. در یک مطالعه مشخص شد بیماران کووید ۱۹ که ابتلای خفیف‌تری داشتند، دارای پاسخ‌های ایمنی سازگارتر و به ویژه پاسخ سلول‌های T قوی‌تر به ویروس کرونا بودند.

شین کروتی از موسسه ایمونولوژی لاژولا کالیفرنیا و یکی از محققان این مطالعه گفت: افراد بالای ۶۵ سال به احتمال زیاد پاسخ سلول‌های T ضعیف و به طور کلی پاسخ ایمنی ضعیف‌تری دارند.

او توضیح داد: با افزایش سن، میزان ذخیره سلول‌های ساده کاهش می‌یابد. به بیان دیگر، سالمندان سلول‌های T اولیه کمتری در دسترس دارند که برای پاسخگویی به مهاجم جدید فعال شود.

محققان گفتند: پیری و کمبود سلول‌های T اولیه ممکن است از عوامل خطر و عدم موفقیت در ایجاد پاسخ ایمنی سازگار و در نتیجه باعث افزایش شدت کووید ۱۹ است.

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:9
خواص خوراکی ها

 

رایج‌ترین باور غلط درباره رژیم‌های غذایی

▫️یکی از رایج ترین تصمیمات اشتباه در رژیم های لاغری، تلاش برای حذف چربی از رژیم غذایی است.

▫️یک رژیم غذایی سالم باید حتماً شامل مقداری چربی باشد و این باور اشتباه از آن جا شکل گرفته که هر گرم از چربی کالری بیشتری نسبت به پروتئین یا کربوهیدرات دارد، ولی بهتر است برای کاهش وزن، مقدار چربی دریافتی روزانه تحت کنترل باشد و چربی های سالم تر مثل روغن آووکادو، روغن گردو، روغن زیتون و غیره مصرف کرد و توصیه می شود فقط حدود 10 درصد از کالری دریافتی روزانه به شکل چربی اشباع باشد.



دوشنبه 31/6/1399 - 7:5
خواص خوراکی ها

 

 

زیتون بخورید تا امراض قلبی و سرطان را از خود دور کنید👌

زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان است که از تمایل به لخته شدن خون ورسوب کلسترول جلوگیری کرده وضدسرطان سینه و کولون است.

دوشنبه 31/6/1399 - 7:4
سلامت و بهداشت جامعه

▪️زیاد خوابیدن موجب ابتلا به آلزایمر می‌شود

▫️دانشمندان دریافتند که زیاد خوابیدن ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

▫️محققان تأکید می‌کنند، افرادی که ۹ ساعت در شبانه روز می‌خوابند به میزان قابل توجهی در خطر هستند. به نظر می‌رسد بی‌خوابی و خواب طولانی مدت باعث کاهش عملکرد عصبی شناختی می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری آلزایمر یا دمانس باشد.

▫️به گفته دانشمندان، بهترین میزان خواب ۷ تا ۸ ساعت است که هم به سلامتی افراد کمک می‌کند، هم مانع آسیب به سلامتی می‌شود. پس بهتره است در این روز‌های قرنطینگی به اندازه بخوابید./صداوسیما

 

 

دوشنبه 31/6/1399 - 7:2
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته