• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 723
تعداد نظرات : 303
زمان آخرین مطلب : 5215روز قبل
فلسفه و عرفان

نگهداری دم ماهی و دل زن از مشکلات است .

ارتور شوپنهاور

جمعه 12/4/1388 - 20:22
فلسفه و عرفان

اگر زن نبود نوابغ جهان را چه کسی پرورش می داد ؟

 

ناپلئون

جمعه 12/4/1388 - 20:21
فلسفه و عرفان

زن رسماً مربی مرد و مهّذب اخلاق اوست.

اناتول فرانس

جمعه 12/4/1388 - 20:19
فلسفه و عرفان

.در دنیا تنها دو چیز زیباست ، زن و گل.

 

 

..مالرب..

جمعه 12/4/1388 - 20:17
فلسفه و عرفان

*****زیباترین خوی زن ، نجابت اوست******

/ارد بزرگ/

جمعه 12/4/1388 - 20:16
فلسفه و عرفان

آنکس بر خویشتن نگهبان دارد که برای رسیدن به هوس و آرزوهای کوچک  قدر نیکخویی و جوانمردی را نشکند ، و اگر فزونی و کامیابی بد روزگار را دید تن به پستی و زبونی نسپارد

.بزرگمهر.

جمعه 12/4/1388 - 20:12
فلسفه و عرفان

توهین ها مانند سکۀ تقلبی اند . ما ناگزیریم آنها را بشنویم ، ولی مجبور نیستیم قبولشان کنیم.

                                                  رسورجن

جمعه 12/4/1388 - 20:9
ادبی هنری

وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد ، دلیلش آن است که شما هم چیز زیادی از او نخواسته اید  

 

مارسل پیره وو

جمعه 12/4/1388 - 20:6
دعا و زیارت
                                 سوره ی یوسفمقدمه: ----------تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 291----------------سوره یوسف ( دارای 111 آیه كه همه در مكه نازل شده است )تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 292----------------آغاز سوره یوسف قبل از ورود در تفسیر آیات این سوره ذكر چند امر لازم است : در اینكه این سوره در مكه نازل شده است در میان مفسران ، بحث و اشكال نیست ، تنها از ابن عباس نقل شده كه چهار آیه آن ( سه آیه نخست و آیه هفتم ) در مدینه نازل گردیده . ولی دقت در پیوند این آیات با آیات دیگر این سوره نشان می دهد كه نمی توان آنها را از بقیه تفكیك كرد ، بنا بر این احتمال نزول این چهار آیه در مدینه بسیار ضعیف است . تمام آیات این سوره جز چند آیه كه در آخر آن آمده سر گذشت جالب و شیرین و عبرت انگیز پیامبر خدا یوسف (علیه السلام) را بیان می كند و به همین دلیل این سوره بنام یوسف نامیده شده است و نیز و به همین جهت از مجموع 27 بار ذكر نام یوسف در قرآن 25 مرتبه آن در این سوره است ، و فقط دو مورد آن در سوره های دیگر ( سوره غافر آیه 34 و انعام آیه 84 ) می باشد .                                     ............................ محتوای سوره ی یوسف: -----------تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 292-----------------محتوای این سوره بر خلاف سوره های دیگر قرآن همگی به هم پیوسته و بیان فرازهای مختلف یك داستان است ، كه در بیش از ده بخش با بیان فوق العاده گویا ، جذاب ، فشرده ، عمیق و مهیج آمده است . گرچه داستان پردازان بی هدف ، و یا آنها كه هدفهای پست و آلوده ای دارند سعی كرده اند از این سرگذشت آموزنده یك داستان عشقی محرك برای هوسبازان بسازند و چهره واقعی یوسف و سرگذشت او را مسخ كنند ، و حتی در شكل یك فیلم عشقی به روی پرده سینما بیاورند ولی قرآن كه همه چیزش الگوتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 293-----------------و اسوه است ، در لابلای این داستان عالیترین درسهای عفت و خویشتن داری و تقوی و ایمان و تسلط بر نفس را منعكس ساخته آنچنان كه هر انسانی - هر چند ، بارها آنرا خوانده باشد - باز به هنگام خواندنش بی اختیار تحت تاثیر جذبه های نیرومندش قرار می گیرد . و به همین جهت قرآن نام زیبای احسن القصص ( بهترین داستانها ) را بر آن گذارده است ، و در آن برای اولوا الالباب ( صاحبان مغز و اندیشه ) عبرتها بیان كرده است . دقت در آیات این سوره این واقعیت را برای انسان روشنتر می سازد كه قرآن در تمام ابعادش معجزه است ، چرا كه قهرمانهائی كه در داستانها معرفی می كند - قهرمانهای واقعی و نه پنداری - هر كدام در نوع خود بی نظیرند . ابراهیم قهرمان بت شكن با آن روح بلند و سازش ناپذیر در برابر طاغوتیان . نوح آن قهرمان صبر و استقامت و پایمردی و دلسوزی در آن عمر طولانی و پربركت . موسی آن قهرمان تربیت یك جمعیت لجوج در برابر یك طاغوت عصیانگر . یوسف آن قهرمان پاكی و پارسائی و تقوی ، در برابر یك زن زیبای هوسباز و حیله گر . و از این گذشته قدرت بیان وحی قرآنی در این داستان آنچنان تجلی كرده كه انسان را به حیرت می اندازد ، زیرا این داستان چنانكه می دانیم در پاره ای از موارد به مسائل بسیار باریك عشقی منتهی می گردد ، و قرآن بی آنكه آنها را درز بگیرد ، و از كنار آن بگذرد تمام این صحنه ها را با ریزه كاریهایش طوری بیان می كند كه كمترین احساس منفی و نامطلوب در شنونده ایجاد نمی گردد ، در متن تمام قضایا وارد می شود اما در همه جا اشعه نیرومندی از تقوا و پاكی ،تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 294-----------------بحثها را احاطه كرده است .  داستان یوسف قبل از اسلام و بعد از آن بدون شك قبل از اسلام نیز داستان یوسف در میان مردم مشهور و معروف بوده است ، چرا كه در تورات در چهارده فصل از سفر پیدایش ( از فصل 37 تا 50 ) این داستان مفصلا ذكر شده است . البته مطالعه دقیق این چهارده فصل نشان می دهد كه آنچه در تورات آمده تفاوتهای بسیاری با قرآن مجید دارد و مقایسه این تفاوتها نشان می دهد كه تا چه حد آنچه در قرآن آمده پیراسته و خالص و خالی از هر گونه خرافه می باشد و اینكه قرآن به پیامبر می گوید : پیش از این از آن غافل بودی ( بنابر اینكه منظور از احسن القصص داستان یوسف باشد ) اشاره به عدم آگاهی پیامبر از واقعیت خالص این سرگذشت عبرت انگیز است . از تورات كنونی چنین بر می آید كه یعقوب هنگامی كه پیراهن خون آلود یوسفرا دید چنین گفت : این قبای پسر من است و جانور درنده او را خورده یقین كه یوسف دریده شده است - پس یعقوب جامه های خود را درید و پلاس به كمرش بست و روزهای بسیاری از برای پسرش نوحه گری نمود - و تمامی پسران و تمامی دخترانش از برای تسلی دادن به او برخاستند ، اما او را تسلی گرفتن امتناع نمود و گفت به پسر خود به قبر محزونا فرود خواهم رفت . در حالی كه قرآن می گوید : یعقوب با هوشیاری و فراست از دورغ فرزندان آگاه شد و در این مصیبت جزغ و فزع و بی تابی نكرد ، بلكه آنچنان كه سنت انبیاء است با آن مصیبت برخورد صبورانه ای داشت هر چند قلبش می سوخت و اشكش جاری می شد و طبعا از كثرت گریه چشمش را از دست داد ولی به تعبیر قرآن با صبر جمیل و با خویشتن داری ( كظیم ) سعی كرد ازتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 295-----------------كارهائی همچون دریدن جامه و نوحه گری و پلاس به كمر بستن كه علامت عزاداری مخصوص بود خودداری كند . بهر حال بعد از اسلام نیز این داستان در نوشته های مورخین شرق و غرب گاهی با شاخ و برگهای اضافی آمده است در شعر فارسی نخستین قصه یوسف و زلیخا را به فردوسی نسبت میدهند و پس از او یوسف و زلیخای شهاب الدین عمعق و مسعودی قمی است و بعد از او ، یوسف و زلیخای عبدالرحمن جامی شاعر معروف قرن نهم است .  چرا بر خلاف سرگذشتهای سایر انبیاء داستان یوسف یكجا بیان شده است ؟ یكی از ویژگیهای داستان یوسف این است كه همه آن یكجا بیان شده ، بخلاف سرگذشت سایر پیامبران كه بصورت بخشهای جداگانه در سوره های مختلف قرآن پخش گردیده است . این ویژگی به این دلیل است كه تفكیك فرازهای این داستان با توجه به وضع خاصی كه دارد پیوند اساسی آن را از هم می برد ، و برای نتیجه گیری كامل همه باید یكجا ذكر شود ، فی المثل داستان خوب یوسف و تعبیری كه پدر برای آن ذكر كرد كه در آغاز این سوره آمده بدون ذكر پایان داستان مفهومی ندارد . لذا در اواخر این سوره می خوانیم ، هنگامی كه یعقوب و برادران یوسف به مصر آمدند و در برابر مقام پر عظمت او خضوع كردند ، یوسف رو به پدر كرد و گفت : یا ابت هذا تاویل رؤیای من قبل قد جعلها ربی حقا : پدرم ! این تاویل همان خوابی است كه در آغاز دیدم خداوند آن را به واقعیت پیوست ( آیه 100 ) .تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 296-----------------این نمونه پیوند ناگسستنی آغاز و پایان این داستان را روشن می سازد ، در حالی كه داستانهای پیامبران دیگر این چنین نیست و هر یك از فرازهای آن مستقلا قابل درك و نتیجه گیری است . یكی دیگر از ویژگیهای این سوره آنست كه داستانهای سایر پیامبران كه در قرآن آمده معمولا بیان شرح مبارزاتشان با اقوام سركش و طغیانگر است كه سر انجام گروهی ایمان می آوردند و گروه دیگری به مخالفت خود تا سر حد نابودی به مجازات الهی ادامه می دادند . اما در داستان یوسف ، سخنی از این موضوع به میان نیامده است بلكه بیشتر بیانگر زندگانی خود یوسف و عبور او از كورانهای سخت زندگی است كه سر انجام به حكومتی نیرومند تبدیل می شود كه در نوع خود نمونه بوده است .                                     ...............................فضیلت تلاوت سوره ی یوسف: ------------تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 296------------------فضیلت سوره یوسف . در روایات اسلامی برای تلاوت این سوره فضائل مختلفی آمده است از جمله در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم : من قرء سورة یوسف فی كل یوم او فی كل لیلة بعثه الله یوم القیامه و جماله مثل جمال یوسف و لا یصیبه فزع یوم القیامة و كان من خیار عباد الله الصالحین . : هر كس سوره یوسف را هم روز و هم شب بخواند ، خداوند او را روز رستاخیز بر می انگیزد در حالی كه زیبائیش همچون زیبائی یوسف است و هیچگونه ناراحتی روز قیامت به او نمی رسد و از بندگان صالح خدا خواهد بود . بارها گفته ایم روایاتی كه در بیان فضیلت سوره های قرآن آمده به معنی خواندن سطحی بدون تفكر و عمل نیست بلكه تلاوتی است مقدمه تفكر ، و تفكری است سر آغاز عمل ، و با توجه به محتوای این سوره روشن است كه اگر كسیتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 297------------------برنامه زندگی خود را از آن بگیرد و در برابر طوفانهای شدید شهوت و مال و جاه و مقام خویشتن داری كند تا آنجا كه سیاه چال زندان را توام با پاكدامنی بر قصر آلوده شاهان مقدم دارد ، چنین كسی زیبائی روح و جان او همانند زیبائی یوسف است و در قیامت كه هر چیز در درون است آشكار می گردد جمال خیره كننده ای پیدا خواهد كرد و در صف بندگان صالح خدا خواهد بود . لازم به تذكر است كه در چند حدیث از تعلیم دادن این سوره به زنان نهی شده است شاید به این دلیل كه آیات مربوط به همسر عزیز مصر و زنان هوسباز مصری با تمام عفت بیانی كه در آن رعایت شده برای بعضی از زنان تحریك كننده باشد و به عكس تاكید شده است كه سوره نور ( كه مشتمل بر آیات حجاب است ) به آنها تعلیم گردد . ولی اسناد این روایات رویهمرفته چندان قابل اعتماد نیست و به علاوه در بعضی از روایات عكس این مطلب دیده می شود و در آن تشویق به تعلیم این سوره به خانواده ها شده است از این گذشته دقت در آیات این سوره نشان می دهد كه نه تنها هیچ نقطه منفی برای زنان در آن وجود ندارد بلكه ماجرای زندگی آلوده همسر عزیز مصر درس عبرتی است برای همه آنهائی كه گرفتار وسوسه های شیطانی می شوند . 
جمعه 12/4/1388 - 18:49
دعا و زیارت
                                      سوره ی هود محتوا و فضیلت سوره ی هود: ---------تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 1---------------از آغاز سوره هود این سوره در مكه نازل شده و 123 آیه است  تفسیر نمونه ج : 9 - ص : 3---------------محتوا و فضیلت این سوره مشهور در میان مفسران این است كه تمام این سوره در مكه نازل شده ، و طبق نقل تاریخ القرآن ، چهل و نهمین سوره ای است كه بر پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) نازل گردید . و نیز طبق تصریح بعضی از مفسران نزول این سوره در اواخر سالهائی بود كه پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) در مكه به سر می برد یعنی بعد از مرگ ابو طالب و خدیجه و طبعا در یكی از سختترین دورانهای زندگانی پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) كه فشار دشمن و تبلیغات خشن و زهرآگینش بیش از هر زمان دیگر احساس می شد . به همین جهت در آغاز این سوره ، تعبیراتی كه جنبه دلداری و تسلی نسبت به پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) و مؤمنان دارد دیده می شود . قسمت عمده آیات سوره را سر گذشت پیامبران پیشین مخصوصا نوح كه با وجود نفرات كم بر دشمنان بسیار پیروز شدند تشكیل می دهد . ذكر این سر گذشتها هم وسیله آرامش خاطر برای پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) و مؤمنان در برابر آن انبوه دشمنان بوده ، و هم درس عبرتی برای مخالفان نیرومندشان . و به هر حال آیات این سوره ، همانند سایر سوره های مكی ، اصول معارف اسلام مخصوصا مبارزه با شرك و بت پرستی و توجیه به معاد و جهان پس از مرگ و صدق دعوت پیامبر را تشریح می كند ، و در لابلای مباحث ، تهدیدهای شدیدی نسبت به دشمنان ، و دستورهای مؤكدی در زمینه استقامت به مؤمنان ، دیده می شود . در این سوره علاوه بر حالات نوح پیامبر و مبارزات شدیدش كه مشروحاتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 4---------------آمده است به سر گذشت هود و صالح و ابراهیم و لوط و موسی و مبارزات دامنه دارشان بر ضد شرك و كفر و انحراف و ستمگری اشاره شده .  این سوره مرا پیر كرد . آیات این سوره به روشنی این امر را اثبات می كند كه مسلمانان هرگز نباید به خاطر كثرت دشمنان و حملات شدید آنان میدان را خالی كنند ، بلكه باید هر روز بر استقامت خویش بیفزایند . به همین دلیل در حدیث معروفی می خوانیم كه پیغمبر اكرم (صلی الله علیهوآلهوسلّم) فرمود شیبتنی سورة هود : سوره هود مرا پیر كرد ! و یا اینكه هنگامی كه یارانش عرضه داشتند آثار پیری زودرس در چهره شما ای رسولخدا نمایان شده ، فرمود : شیبتنی هود و الواقعة : سوره هود و واقعه مرا پیر كرد ! و در بعضی از روایات سوره مرسلات و عم یتسائلون و تكویر و غیر آن نیز اضافه شده است . و از ابن عباس در تفسیر این حدیث چنین نقل شده كه ما نزل علی رسول الله (صلی الله علیهوآلهوسلّم) آیة كان اشد علیه و لا اشق من آیة فاستقم كما امرت و من تاب معك : هیچ آیه ای بر پیغمبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) شدیدتر و دشوارتر از آیه استقم كما امرت و من تاب معك ... ( استقامت كن آنچنان كه دستور یافته ای و همچنین كسانی كه با تو هستند ) نبود . بعضی از مفسران نقل كرده اند كه یكی از دانشمندان پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) را درتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 5---------------خواب دید ، و از حضرتش سؤال كرد ، اینكه از شما نقل شده سوره هود مرا پیر كرد آیا علتش بیان سر گذشت امتهای پیشین و هلاك آنها است ، فرمود : نه ، علتش آیه فاستقم كما امرت ... بود . به هر حال این سوره علاوه بر این آیه ، آیات تكان دهنده ای مربوط به قیامت و بازپرسی در آن دادگاه عدل الهی و آیاتی پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتی در باره مبارزه با فساد دارد كه همگی مسئولیت آفرین است ، و جای تعجب نیست كه اندیشه در این مسئولیتها آدمی را پیر كند . نكته دیگری كه در اینجا باید به آن توجه داشت این است كه بسیاری از آیات این سوره تاكیدی است بر مطالبی كه در سوره قبل یعنی سوره یونس آمده است ، و آغازش مخصوصا درست شبیه همان آغاز ، و برداشتن نیز در بسیاری از موارد تاكید بر همان مسائل است .  تاثیر معنوی این سوره اما در مورد فضیلت این سوره ، در حدیثی از پیغمبر اكرم (صلی الله علیهوآلهوسلّم) آمده است : من قرء هذه السورة اعطی من الاجر و الثواب بعدد من صدق هودا و الانبیاء علیهم السلام ، و من كذب بهم ، و كان یوم القیامة فی درجة الشهداء ، و حوسب حسابا یسیرا : كسی كه این سوره را بخواند ، پاداش و ثوابی به تعداد كسانی كه به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و كسانی كه آنها را انكار نمودند خواهد داشت ، و روز قیامت در مقام شهداء قرار می گیرد ، و حساب آسانی خواهد داشت . روشن است كه تنها تلاوت خشك و خالی این اثر را ندارد بلكه تلاوتتفسیر نمونه ج : 9 - ص : 6---------------این سوره توأم با اندیشه ، و سپس عمل است كه ، انسانرا به مؤمنان پیشین نزدیك ، و از منكران پیامبران دور می سازد ، و به همین دلیل به تعداد هر یك از آنها پاداشی خواهد داشت ، و چون با شهیدان امتهای گذشته هم هدف خواهد بود ، جای تعجب نیست كه در درجه آنان قرار گیرد ، و حسابی ساده و آسان داشته باشد . و نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمود : كسی كه این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد ، خداوند نیروی فوق العاده ای به او خواهد داد ، و كسی كه آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب می شود تا آنجا كه هر كس او را ببیند از او می ترسد ! گرچه افراد ظاهر بین و راحت طلب از اینگونه احادیث چنین برداشت می كنند كه فقط بودن خط و نقش قرآن با انسان برای رسیدن به این هدفها كافی است ، ولی روشن است كه منظور از داشتن اینها با خود آن است كه همچون یك دستورالعمل و برنامه زندگی همراه داشته باشد ، پیوسته این برنامه را بخواند و مو به مو اجرا كند ، و مسلما چنین كار آنهمه آثار را نیز خواهد داشت ، چه اینكه در این سوره دستور استقامت ، مبارزه با فساد ، همبستگی در راه هدف و قسمت زیادی از تجربیات و تاریخ اقوام پیشین كه هر كدام از آنها یك درس پیروزی بر دشمن است ، وجود دارد .
جمعه 12/4/1388 - 18:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته