اقتصاد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اساس گزارشات، شش هزار بشكه نفت وارد رودخانه كرخه شده است.
به گزارش ایسنا؛ محسن رضایی در حاشیه نخستین همایش آسیب شناسی اثرات انتقال آب خوزستان بر منافع ملی در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی در اهواز با بیان این مطلب افزود: بی احتیاطی عامل حادثه نشت نفت در كرخه بوده است. باید با این بی احتیاطیها برخورد شود.
وی عنوان كرد: باید از رخداد مجدد چنین حوادثی در كشور جلوگیری شود. شركت ملی نفت ایران و دولت باید خسارتهای وارد شده بر اثر این حادثه را جبران كنند.
رضایی اظهار داشت: اجرای طرحهای انتقال آب از رودخانه كارون متوقف شده، اما امكان پیگیری مجدد این موضوع توسط دستاندركاران آن وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: موضوع انتقال آب رودخانههای خوزستان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری شده است. تاكنون چندین تونل برای انتقال آب و تامین آب شرب مردم مركز ایران از رودخانههای خوزستان احداث شده است. شهرهایی همچون اصفهان و یزد از این تونلها برای تامین آب استفاده میكنند.
رضایی عنوان كرد: باید با كمك نظر كارشناسی و فنی، حد انتقال آب از سرشاخههای رودخانههای خوزستان مشخص شود تا موجب وارد شدن زیانهای وسیع به مردم پایین دست رودخانهها نشود.
وی تصریح كرد: مردم در استان خوزستان به شدت نگران پدیده انتقال آب از رودخانههای استان هستند. باید این مباحث مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هم اینك مردم خوزستان در تامین آب شرب با مشكل مواجه هستند. امیدوارم طرحهای تامین آب مردم در شهرهای استان هرچه سریعتر اجرایی شوند.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:18
سياست
فرزند آیت الله منتظری با بیان اینكه شایعه فوت منتظری با اهداف خاصی منتشر میشود گفت: خبر بیماری و فوت پدر اینجانب دروغ است و آن را تكذیب میكنم.
سعید منتظری پسر حسینعلی منتظری در گفتگو با فارس با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص كسالت و فوت پدر خود در برخی محافل گفت:وی امروز در جلسه تدریس فلسفه خود حاضر شدند و هیچگونه كسالتی در ایشان وجود ندارد.
وی افزود: هر از چند گاهی چنین شایعاتی با اهداف خاص برخی گروهها منتشر میشود كه البته معلوم نیست چه هدفی را دنبال میكنند.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:18
دانستنی های علمی
ایسنا: خشكسالی و برخی آفتها دلیل اصلی گرانی آجیل و خشكبار عنوان میشود كه علاوه بر گرانی باعث كاهش 73 درصدی صادرات پسته و كاهش 49 درصدی سهم آن در صادرات غیرنفتی كشور شده است.
پسته احمدآقایی درجه دو در فروشگاههای تهران به طور میانگین 10 هزار تومان، پسته اكبری مرغوب 12 هزار و 500 تومان، تخمه كدوی مرمری 5500 تومان، تخمه كدوی گوشتی 6500 تومان، پسته كلهقوچی 12500 تومان و مغز بادام 14 هزار تومان استكه هر كدام از آنها نسبت به سال گذشته افزایش حدودا دو برابری نشان میدهد.
پسته فندوقی هم كه كیفیت مناسبی ندارد با قیمت هر كیلو 11 هزار تومان خرید و فروش میشود.
در مقایسه با سال گذشته پسته بیش از دو برابر افزایش داشته است و انواع تخمه 60 تا 80 درصد گرانتر شدهاند؛ مغز بادام حدود 70 درصد رشد قیمت داشته است و مغز گردو هم 40 درصد گرانتر شده است.
با این حال رییس اتحادیه آجیل و خشكبار تهران تاكید دارد كه اتحادیه نظارتهای كافی را بر گرانفروشی آجیل و خشكبار دارد و مسئولیت گرانی بر عهده اتحادیه نیست.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:15
دانستنی های علمی
وزیر نیرو در حاشیه کمیسیون عالی ایران و سوریه درباره توضیحات درج شده در ذیل قبوض آب و برق گفت : در این توضیحات طبق مصوبه مجلس و دولت است و میزان پرداختی حقیقی بدون یارانه مشخص در آن درج شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، فتاح با اشاره به نگاه یارانه ای که موجب می شود آب و برق را بیش از میزان مصرف کنیم تصریح کرد : ما در ایران به نسبت جمعیت زیاد مصرف می کنیم و این درج توضیح پای قبض ها نه برای آماده کردن مردم و نه برای منت است و تنها برای این است که ببینیم انرژی آب و برق چه نعمتی وچه ارزشی است.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:14
موسيقي
بهنظر میرسد سال 1388، سال پركار استاد محمدرضا شجریان و همایون در خارج از كشور خواهد بود؛ چراكه لااقل دو تور بزرگ با گروههای و برپا خواهند كرد كه اولین آنها ماه آوریل (اردیبهشتماه) و دومی حوالی سپتامبر (شهریورماه) برگزار میشود.
البته استاد شجریان و فرزندش در این تورهای موسیقی همكاری مشتركی ندارند و هریك بهطور مستقل تور موسیقایی خود را برگزار میكنند؛ هرچند به هر حال این مانع از آن نمیشود كه سال 1388 را سال پركار شجریانها در اروپا و آمریكا ننامیم.
همانطور كه پیش از این اعلام شده بود- با همراهی گروه دستان از اروپا آغاز میشود و در كانادا و آمریكا پایان میپذیرد. تور موسیقی محمدرضا شجریان اما، تور متفاوتتری است چون همانطور كه فارس خبر داده اولین برنامه مشترك شجریان و گروه <شهناز> با یك گروه بزرگ اروپایی یعنی اركستر فیلارمونیك كلن است. مجید درخشانی عضو گروه <شهناز> گفته كه این تور موسیقی به دعوت اركستر فیلارمونیك كلن آلمان صورت گرفته و مقصد آن هم كلن، سوئد، پاریس و لندن است.
این نوازنده تار با اعلام اینكه هنوز برنامه نهایی قطعی نشده، افزوده است: <یك بخش از برنامه، اجرای كار قبلی گروه شهناز در تهران و بخش دیگر شامل اجرای قطعات جدید است.>
به گفته درخشانی، محمدرضا شجریان پیش از این همواره تورهای موسیقیاش را با گروههای كوچك برگزار میكرد و این برای اولین بار است كه تصمیم گرفته گروه كامل شهناز را برای این تور كنار خود داشته باشد.
همچنین محمدعلی رفیعی (مدیر برنامههای محمدرضا شجریان) ضمن بیان اینكه جزئیات تور سال آینده استاد شجریان مشخص نیست، گفت: <جزئیات این تور تیرماه سال آینده مشخص میشود.
قرار است تركیب اعضای این تور، همان تركیب گروه شهناز در كنسرت تابستان باشند، هرچند امكان دارد یكی دو نفر از اعضای گروه به جهت انجام خدمت سربازی نتوانند همراه ما باشند. با این حال تركیب گروه تا حد 90 درصد تركیب اجرای تابستان است.>
رفیعی در مورد احتمال برپایی كنسرت دوباره استاد شجریان با گروه <آوا> اضافه كرد: <در حال حاضر برنامهای وجود ندارد و فكر نمیكنم سال آینده هم برنامهای داشته باشند.>
دوشنبه 12/12/1387 - 13:13
اخبار
«سید نورالدین شهنازی زاده» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گفت وگو با برنا با بیان این که وزارت نفت از تابستان امسال در پی وجود صفهای طولانی اقدامات متعددی را به صورت هم زمان برای کاهش زمان سوخت گیری خودروها در جایگاههای بنزین آغاز کرد، گفت: یکی از برنامهها اجرای طرح تبدیل تلمبههای تک نازله به 2 نازله در جایگاههای بنزین تهران بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: در این راستا تعداد نازلها در 50 جایگاه بنزین تهران افزایش پیدا کرد؛ به گونهای که با اجرای این طرح تعداد 280 نازل جدید به ظرفیت سوخت رسانی افزوده شد که این تعداد افزایش نازل معادل 40 جایگاه جدید کارآیی دارد.
معاون وزیر نفت یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت در این رابطه را برطرف کردن مشکل تعمیر، نگهداری و پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت در جایگاهها عنوان کرد و افزود: با راهاندازی خط تعمیرات کارت خوان و سامان دهی تعمیرات، کلیه تلمبههای بنزن در مدار بهره برداری قرار گرفتند.
به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته هم اکنون به ندرت مشاهده میشود که تلمبهای به دلیل خرابی کارت خوان از مدار خارج شده باشد.شهنازی زاده یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته را افزایش تعداد جایگاههای بنزین اعلام کرد و گفت: در این رابطه ساخت و توسعه جایگاههای سیار، کوچک و سریع نصب و ثابت در اتوبانها و شهرکهای تهران آغاز شد.
وی ادامه داد: به طوری که تا پیش از دهه فجر 10 جایگاه ثابت و در ایام دهه فجر هم 10 جایگاه در بنزین نصب و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. معاون وزیر نفت از ساخت 5 جایگاه بنزین در تهران تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر عملیات اجرایی و ساخت 44 جایگاه جدید در تهران آغاز شده است.
شهنازی زاده با شاره به پایان جانمایی 35 جایگاه جدید بنزین در تهران، تبیین کرد: در برنامه داریم با حل مشکل زمین و همکاری با سایر دستگاهها تعداد جایگاههای سریع نصب را هم افزایش دهیم.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:12
مصاحبه و گفتگو
کتاب "رسانه ای به نام احمدی نژاد" آمد
كتاب رسانهای به نام احمدینژاد (سفر به نیویورك) از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شد.
به گزارش ایلنا، این كتاب روایتی از سفر چهارم دكتر احمدینژاد به اجلاس شصت و چهارم سازمان ملل در شهر نیویورك است. در این كتاب كه از سوی ساسان والیزاده نگاشته شده است, شرح مسایل سفر به نیویورك از سوی رئیس جمهور و تیم همراه آن به تحریر درآمده است.
كتاب رسانهای به نام احمدی نژاد شامل شش فصل است. در مقدمه این كتاب با نام "در آستانه", سه موضوع حاشیهای پیش از سفر در بخشهایی به نامهای "مسالهای به نام ویزا" , "در سكوت" و "حركت" بررسی و پس از آن به بیان خاطرات سفر رئیسجمهور به كشور آمریكا پرداخته شده است.
این كتاب در شمارگان پنج هزار نسخهای منتشر شده است.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:11
سياست
حجتالاسلام سقای بیریا گفت: «من خبر دارم، آقای اردوغان ارادت خاصی به امام حسین دارد و در مراسم عاشورا چند سال است پیام میدهد و میگوید امام حسین باید الگوی ما باشد».
به گزارش آفتاب ، حجتالاسلام محمدناصر سقای بیریا مشاور امور روحانیت محمود احمدینژاد که شامگاه روز شنبه سوم اسفندماه در جمع عزاداران نبوی در مسجد دانشکده فنی دانشگاه آزاد اراک سخن میگفت قسمت عمده مطالب خود را به تبیین دستاوردها و تجلیل از دولت نهم معطوف کرد.
مشاور امور روحانیت رئیسجمهور با بیان مراحل پرتاب ماهواره امید و تجلیل از دست اندرکاران این ماهواره از نامگذاری روز چهاردهم بهمن به عنوان روز فضائی خبر داد.
سقای بیریا به بیان خاطرهای از زبان وزیر دفاع پرداخت و گفت: «وزیر محترم دفاع گفتند یک خانوادهای را من میشناسم که اینها نزدیک بود کارشان به طلاق بکشد. وقتی ماهواره امید پرتاب شد دو روز بعد اختلافاتشان حل شد. گفتند چطور؟ گفتند مشکلشان این بود که پسرشان میخواست برود خارج درس بخواند پدر مخالف بود و مادر میگفت باید برود. این منشا اختلاف بود. وقتی که ماهواره امید پرتاب شد پسرشان گفت من همینجا سربازی میروم و همینجا درس میخوانم. دیگر محیط برای درس خواندن آماده است».
وی در ادامه با بیان اینکه پس از پرتاب ماهواره امید همه مسلمانان دنیا خوشحال شدند گفت: «پرتاب ماهواره امید مشکل قرنها را حل کرد. این پیشرفتها و در راس آن فضایی شدن قدم بزرگی بود. همیشه بر سر ما مسلمانان میزدند که شما عقب ماندهاید».
حجتالاسلام سقای بیریا در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در مورد جنگ غزه گفت: «دولت یک پولی را گذاشت برای صدا و سیما که پوشش خبری را درست بدهد، یک کار علاوهای بود که شما شاهد بودید مستقیم از درون غزه تماس حاصل میکردند».
وی در ادامه با بیان اینکه کار دیپلماتیک جمهوری اسلامی بسیار دیدنی بود گفت: «آقای محرابیان را ایشان [احمدینژاد] مامور کردند بروند ونزوئلا. آقای محرابیان نقل میکند ما آمدیم تماس گرفتیم ونزوئلا دیدیم هیچ کس نیست، هیچ ادارهای تلفن را بر نمیدارد. شب ژانویه بود همه رفته بودند. آمدم به آقای احمدینژاد گفتم هیچ کس نیست. من پیام به کی ببرم بدهم. هیچ کس پاسخگو نیست. آقای احمدینژاد به آقای محرابیان گفت پرواز میکنی میروی کاراکاس آنجا میپرسی میبینی چاوز کدام شهر است. هر شهری هست تو برو آنجا. [محرابیان] گفت ما همینطور در ابهام پرواز کردیم رفتیم کاراکاس. ساعت 11:30 شب به وقت کاراکاس رسیدیم آنجا. از طرف سفارتخانه یک ساعت بعد به ما خبر دادند آقای چاوز در کاخ ریاست جمهوری منتظر شما است. پنج تا از وزرایش هم احضار کرده بود. سراسیمه آمد در جلسه. [چاوز] گفت چی شده؟ چه اتفاقی افتاده؟ گفتم به غزه حمله شده، نمیدانید؟ گفت حمله شده باشد غزه به ما چه ربطی دارد. [محرابیان] گفت یک ساعت و نیم با او صحبت کردم. آخر به او گفتم اگر به ونزوئلا حمله بشود شما انتظار دارید جمهوری اسلامی بیاید حمایت کند؟ گفت بله. گفتم خوب نسبت ما و غزه هم همین است. [چاوز]گفت: «ها»! وقتی فهمید، اولین قدمی که برداشت، ما هم به او پیشنهاد نکردیم، [چاوز] گفت، یک اخراج سفیر اسرائیل از ونزوئلا.[محرابیان] گفت بندهای دوم سوم چهارم را که نوشت، گفتیم میخواهد جنگ راه بیاندازد، بگذار ما برویم. [محرابیان] گفت فردا 8 صبح ما در فرودگاه بودیم، دیدیم خبری نشد. اخبار چیزی نگفت. یک مرتبه دیدیم خبر را قطع کرد، خبر فوری، خبر فوری. خود چاوز آمد پشت تلوزیون گفت که محرابیان اینجا بوده و ما دیشب با هم جلسه داشتیم و اینهم نتیجه جلسه ما، یک دو سه چهار پنج شش».
سقای بیریا در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این کسی در دنیا جرات این را نداشت که حتی هولوکاست را انکار کند گفت: «کسی در دنیا جرات نداشت سفیر آن کشور را اخراج کند. بعد دو سه کشور دیگر کارهای مشابه انجام شد و این، فضا را ایجاد کرد برای آقای اردوغان که آن سیلی نهایی را به رئیس رژیم صهیونیستی بزند».
مشاور امور روحانیت احمدینژاد با بیان اینکه آقای اردوغان برای ما خیلی محترم است گفت: «من خبر دارم، آقای اردوغان ارادت خاصی به امام حسین دارد. در آنکارا هر سال در آنجا در مراسم عاشورا چند سال است پیام میدهد و میگوید امام حسین باید الگوی ما باشد».
حجتالاسلام سقای بیریا در ادامه گفت: «یک وقت خدمت آقای احمدینژاد بودیم یکی از دوستان صحبت این را کرد که آقای اردوغان خیلی کار مهمی کرد [که این موضوع] را مطرح کرد، آقای احمدینژاد گفت؛ روزهای اولی که ما با او تماس میگرفتیم پشت تلفن میترسید، میگفت آقای احمدینژاد این مسائل را نمیشود پشت تلفن مطرح کرد. اردوغانی که پشت تلفن میلرزید، آقای احمدینژاد میگوید باید به غزه کمک کنیم میگوید بابا! پشت تلفن نمیشود. این، در داووس آن حرکت را انجام میدهد. چه شد؟ چطور جرات پیدا کردند»؟
مشاور امور روحانیت احمدینژاد با بیان اینکه خدا روزهای بسیار پرشکوهی را به ما توفیق داده تا ببینیم گفت: «شما پایتان را از ایران بیرون بگذارید، کسانی که از ایران بیرون رفتند میگویند، خارج از مرزها مردم دیگر نزدیک است ایشان را [احمدینژاد] را بپرستند. ایشان از داخل بیشتر مشهورند».
وی در ادامه با اشاره به اینکه احمدینژاد هرجا با هر مسئولی که مینشیند گفته میدانید مشکل چیست؟ مشکل خداپرستی است، گفت: «مورالس وقتی میخواست تحلیفش را انجام بدهد گفت ما باید خداپرست بشویم. [احمدینژاد] گفت من قبلش با او صحبت کردم. همین احمدینژادی که دم از خدا میزند دم از امام زمان میزند، دم از مبارزه با ظلم میزند، مردم میخواهند، امام زمان هم اگر بیاید مگر غیر از این حرفها را میزند»؟
وی در ادامه با بیان اینکه دولت نهم را مقام معظم رهبری به این مردم هدیه کرد گفت: «شاخص ها را مقام معظم رهبری گفت. مردم رفتند به دنبالش و مصداقش را پیدا کردند. مردم دیگر این راه را رها نخواهند کرد. این راه، راه عزت است. این راه، راه پیشرفت اسلام است [...] من گفتهام، مردم بعد از هشت سال احمدینژاد هم، یک احمدینژاد دیگر را پیدا میکنند».
در ادامه این جلسه سقای بیریا به تعدادی از سوالات دانشجویان پاسخ داد.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:10
سياست
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: پویایی فقه اسلامی ایجاب میكند كه زن مسلمان براساس كرامت انسانی, عدالت اجتماعی و تامین مصلحت عمومی حركت كند. این همان گفتمان امام(ره) است كه حفظ مصالح نظام و عموم مسلمانان را مبنای قانونگذاری میدانست و به فقهای شورای نگهبان سفارش مینمود كه :«باید سعی خودتان را بنمایید تا خدای ناكرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی, اجتماعی, نظامی و سیاسی متهم به عدم قدرت بر اراده جهان نگردد».
به گزارش خبرنگار ایلنا, متن كامل پیام هاشمی رفسنجانی به همایش "زن, گفتمان قدرت و سیاست در كشورهای اسلامی" به این شرح است:
"انقلاب اسلامی ایران كه حاصل تلاش و مجاهدت میلیونها زن و مرد غیور ایرانی است با پشت سرگذاشتن سی سال پرفراز و نشیب, وارد دهه چهارم پیروزی خود شده است. خاستگاه این انقلاب آموزههای انسانساز اسلام و رهبر فرزانه آن به عنوان مجتهدی آگاه به شرایط جامعه و معتقد به ابتنای فقه بر ضروریات زمان و مكان بود.
پیروزی انقلاب اسلامی در عصری به وقوع پیوست كه بسیاری از اندیشوران و نظریهپردازان اجتماعی, دین را صرفا برنامهای برای ایجاد ارتباطات فردی بین انسان و خدا تلقی میكردند, اما به بار نشستن انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی(ره) ثابت كرد؛ آموزههای دینی میتواند علاوه بر تضمین سلامت نفس و روح انسانی, باعث جنبش و حركت تودههای اجتماعی در جهت اصلاح امور سیاسی, اقتصادی و فرهنگی جامعه گردد.
این انقلاب با شعار كارآمدی راهبردها و رهنمودهای دینی در حل بحرانهای اجتماعی, اقتصادی و سیاسی, خود را به جهانیان معرفی كرد و همه ملتهای تحت ستم دنیا تلاش كردند از آن الگوبرداری كنند. در این میان, زنان مسلمان با الگو گرفتن از الگوی زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و دلگرمی از حمایتهای مداوم حضرت امام خمینی(ره) در عرصههای اجتماعی حضور پیدا كردند.
ستایشهای حضرت امام(ره) از مقام و جایگاه زنان كه برآمده از آموزههای اصلی قرآنی و مكتبی بود, باعث شد بانوان مسلمان در زمینههای آموزشی, پژوهشی, صنعت, خدمات و نیز مدیریت اجتماعی به موفقیتهای روزافزونی دست پیدا كنند.
زنان ایرانی كه در دوران مبارزه به رژیم ستمشاهی و شكلگیری انقلاب و بیش از آن در دوران دفاع مقدس دوش به دوش مردان این مرز و بوم در جبهه پشتیبانی مجاهدت كرده بودند, در دوران بازسازی و سازندگی نیز با ابتكارات, اختراعات و نوآوری در زمینههای مختلف نشان دادند كه میتوانند عظمت و حركت میهن اسلامی را پاس بدارند.
افزایش موفقیتهای زنان در آزمون دانشگاهها, مسابقات علمی, تاسیس و مدیریت اقتصادی سودآور در بخش صنعت و كشاورزی, تاسیس و مدیریت موسسات خیریه, تاسیس و مدیریت موسساتی جهت و توانمندسازی بانوان و موارد دیگر از این قبیل, نشان میدهد كه بانوان از توانایی مدیریتی بالایی برخوردار هستند.
نباید زنان به بهانه تفاوتهای جسمی و روانی با مردان كه البته واقعیتی غیرقابل انكار است, از حضور در برنامههای راهبردی به دور نگاه داشته شوند. از سوی دیگر اختیارات و اقتدارات وسیعی كه قانون در طول تاریخ برای مردان قرار داده, نباید امنیت و سلامت اجتماعی زنان را به خطر اندازد.
آموزههای قرآنی بر وحدت گوهر آفرینش زن و مرد تاكید كرده است و هر دو جنس را شایسته رشد و كمال و خداگونه شدن میداند.
فعالیتهای اجتماعی زنان مسلمان ایرانی در دهههای پس از پیروزی انقلاب نشان داده كه بانوان ایرانی همواره حدود شرعی را رعایت كرده و به هیچ روی الگوهای غربی را نمونه عمل خود قرار نمیدهند.
پویایی فقه اسلامی ایجاب میكند كه زن مسلمان براساس كرامت انسانی, عدالت اجتماعی و تامین مصلحت عمومی حركت كند. این همان گفتمان امام(ره) است كه حفظ مصالح نظام و عموم مسلمانان را مبنای قانونگذاری میدانست و به فقهای شورای نگهبان سفارش مینمود كه :«باید سعی خودتان را بنمایید تا خدای ناكرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی, اجتماعی, نظامی و سیاسی متهم به عدم قدرت بر اراده جهان نگردد.»
این جانب ضمن تشكر از دستاندركاران برگزاری همایش "زن, گفتمان قدرت و سیاست در كشورهای اسلامی", امیدوارم محققان اسلامی با تعمیق مطالعات فراوان خویش, راه را برای كاربردی نمودن آموزه های دینی هموار نمایند و شاهد روزافزون زنان در عرصههای مختلف اجرایی باشیم.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:8
دانستنی های علمی
وبلاگ بامدادی
نوشتهی زیر فرق میان «دانشجو» و «دانش-جو» است. جملهها ترتیب معینی ندارند و باید به صورت یک کل خوانده شوند. اگر چیزی از قلم افتاده لطفا پیشنهاد دهید تا اضافه کنم.
این نوشته هیچ ارتباطی به وقایع امروز یا دیروز ایران ندارد. تنها دلیلی که آنرا مینویسم گفتگوی مجازی با یک دوست بود که بحث به اینجا کشیده شد.
فرق بین دانشجو و دانش-جو چیست؟
با باطل شدن کارت دانشجویی، دوران دانشجویی دانشجو تمام میشود. اما دانش-جو تا پایان عمر دانش-جو است.
دانشجو به امورات دانشجویی علاقه دارد. دانش-جو به یادگرفتن و جستجو کردن علاقه دارد.
دانشجو عاشق دانشگاه است. دانش-جو عاشق دانش است.
دانشجو تحصن میکند، شعار میدهد، هیجانزده میشود، قرمز میشود و آمپر میچسباند. دانش-جو با دقت و پشتکار مطالعه میکند و از درک شگفتیهای جامعه و جهان حیرت میکند.
دانشجو بازیچهی دست گروههای اینوری یا آنوری یا داخلی یا خارجی قرار میگیرد و بعد هم سرکوب میشود. دانش-جو بازیچهی دست کسی نمیشود و سرکوب هم نمیشود.
دانشجو روز دوم خرداد فکر میکند ایران تبدیل به سوئیس شده و چهار سال بعد فکر میکند ایران تبدیل به عربستان سعودی شده. دانش-جو اما میداند که نه آن تحول بود و نه این. برخلاف دانشجو، آنروزها دانش-جو هیجانزده نشده بود تا امروز نامید شده باشد.
دانشجو همیشه توی حس است. هر جا میرود میگوید من دانشجو هستم و هی کارت دانشجویاش را نشان میدهد. دانش-جو فروتن و آرام است و کارت دانش-جویی هم ندارد چرا که دانش-جو بودن کارت یا ثبتنام لازم ندارد.
دانشجو راحت جَوزده میشود؛ جو شلوغبازی، جو هول شدن، جو ناگهان همه چیز را عوض کنیم، جو ما مبارزیم، جو انقلاب، جو اصلاحات، جو تندروی، جو رادیکالیسم اینوری یا آنوری، جو مد، جو روشنفکری، جو همه گاوند و فقط ما میفهمیم… اما دانش-جو را هیچوقت هیچجوی نمیگیرد.
دانشجو به رشتهاش مینازد، به رتبهاش مینازد، به معدلاش مینازد، به دانشگاهاش مینازد. دانش-جو به علاقههایش، تواناییهایش و هدفهایش مینازد.
دانشجو خود را موجودی چند بعدی میداند. چرا که هم درس میخواند، هم تحصن میکند، هم کتاب میخواند هم سینما میرود. دانش-جو اما میداند برای چندبعدی شدن باید یک عمر دود چراغ بخورد و استخوان خرد کند.
دانشجو به در و دیوار دانشگاه خیلی حساس است. مثلا اینکه در سردر دانشگاه دستگاه ورود و خروج نصب کنند رگ غیرتش را کلفت میکند. دانش-جو اما به درها و دیوارها کار ندارد و مثلا بیشتر به این حساس است که اگر فلان استاد در فلان دانشگاه درس میدهد به صورت مستمعآزاد از او بهره ببرد.
دانشجو به زمین و آسمان دانشگاه حساس است و مثلا از اینکه «گروههایی» در حریم دانشگاه پیکرشهدا را دفن کنند شاکی میشود. این موضوع اهمیت چندانی برای دانش-جو ندارد چرا که دفن شهدا در دانشگاه منافاتی با دانش-گاه و دانش-جو بودن ندارد.
دانشجو میخواهد در طول چند سال دوران دانشجوییاش ایران را آباد کند و مدرکش را هم که گرفت همه چیز یادش میرود و میرود سراغ کسب و کار و خانوادهداری، دانش-جو اما میخواهد در این چند سال کمی سواد و شعورش را زیاد کند تا شاید بتواند نقش کوچک ولی واقعی و مثبتی در تحولاتی که دیشب شروع نشدهاند و احتمالا تا چند صد سال دیگر نیز ادامه دارند بازی کند.
دانشجو سطحی و میانمایه است و بر سطحی بودناش هم اصرار دارد. دانش-جو از میانمایگی گریزان است و تلاش میکند عمیق و دقیق باشد.
دانشجو پس از دوران دانشجویی دیگر دانشجو نیست بلکه همکار، همسر، پدر یا مادر است. دانش-جو همیشه دانش-جو است حتی اگر همکار، همسر، پدر یا مادر شده باشد.
دانشجو فکر میکند تحولات جامعه را دانشجوها انجام میدهند. دانشجو فکر میکند انقلاب مشروطه کار دانشجوها بوده، دانشجو فکر میکند انقلاب ایران را دانشجوها به ثمر رساندند، دانشجو فکر میکند دانشجوها خیلی کارها کردهاند. دانش-جو اما میداند که انقلابها، اصلاحات و اصولا همهی تحولات از ریشههای جامعه قدرت میگیرند و مثلا در ایران تحولات همواره توسط روحانیت مبارز و همینطور روشنفکران منتقد قدرت، رهبری و هدایت شده است و نقش دانشجوها در بهترین حالت به اندازهی نمکی است که روی غذایی پاشیده شود.
دانشجو مطمئن است. دانش-جو تردید علمی دارد.
دانشجو به محض اینکه کارت دانشجویاش صادر شد جامعهشناس، کارشناس امور سیاسی، حقوقدان و اصولا صاحبنظر میشود. دانش-جو اما معمولا دهها سال طول میکشد تا در یک یا دو زمینه صاحبنظر شود.
با کمی زرنگی و زبانبازی میتوان دانشجو را وادار کرد که حتی درب اتاق استادش را هم بشکند یا از دیوار بالا برود. دانش-جو را با زبانبازی وادار به هیچکاری نمیتوان کرد.
دانشجو را هیچکس بیست سال دیگر به خاطر نمیآورد. اما دانش-جو احتمالا استاد شده یا یک محقق برجسته با دامنهی تاثیرگذاری بسیار گسترده.
اگر در دو سمت دانشگاه یک طرف کنفرانس علمی باشد و آن طرف برنامهی تحصن. دانشجو در تحصن شرکت میکند و دانش-جو در کنفرانس علمی. اگر یک طرف تحصن باشد و یک طرف شیشه شکستن، دانشجو شیشه میشکند و دانش-جو از هر دو پرهیز میکند. کلن هر چه هیجانبیشتر باشد دانشجو بیشتر حال میکند. دانش-جو از هر گونه هیجان (غیر از احتمالا ورزش یا روابط خصوصی) پرهیز میکند.
دانشجو فکر میکند سیاست بازی و شوخی است. دانش-جو میداند سیاست خیلی جدی است و قوانین خودش را دارد.
دانشجو بازی دست گروههای مختلف میشود و خیلی وقتها هم قربانی خشونت. دانش-جو بازی دست کسی نمیشود و قربانی پوچ چیزی هم نمیشود.
دانشجو زود به زود نظرش عوض میشود چون نظرش احساسی است و حرف هایش هم از خودش نیست. دانش-جو اما دهنبین نیست و تا دانش کافی نداشته باشد نظری نمیدهد. بنابراین دانش-جو نظرش دستخوش باد حوادث و سخنهای این و آن نیست و مواضع پایدارتر و متینتری دارد.
دانشجو ساده است و راحت آلت دست قرار میگیرد بنابراین بدون که بخواهد یا نیت بدی داشته باشد گاه و بیگاه در حرکتهایی مشارکت میکند که به ضرر جامعه است. دانش-جو اما چون هوشیار و دقیق است نه آلتدست قرار میگیرد و نه هرگز شرمسار تاریخ میشود.
دانشجو چون احساساتی و سطحی است درست در مهمترین برهههای تاریخی با مردم قهر میکند و در کوران مبارزهی اجتماعی حتی از بیسوادترین و محرومترین اقشار جامعه هم عقبتر میماند. دانش-جو نه احساساتی است، نه قهرو و اگر انتخابش این باشد همیشه کنار مردم میماند.
دانشجو بدون این که بداند چه خبر است در شلوغیهایی که «دیگران» طراحی کردهاند شرکت میکند و چون حواسش نیست و ساده است اولین کسی است که قربانی میشود. بعد مظلومانه میگوید، ای داد و بیداد دیدید چقدر مظلوم بودم؟ دانش-جو اما هرگز در بازیای که قواعدش را درست یاد نگرفته و بازیگردانهایش را هم نمیشناسد شرکت نمیکند.
دانشجو غر میزند و بهانه میگیرد. دانش-جو تحلیل میکند.
دانشجو عاشق آدمهایی است که خوب بلدند به زبان دانشجوها حرف بزنند و فوری دنبال این نوع آدمها راه میافتد. دانش-جو از زبانبازها گریزان است اما سعی میکند آنها و اهدافشان را مطالعه کند.
دانشجو یا زیادی امیدوار است یا آخر ناامیدی. دانش-جو روشنبین است.
دانشجو سرش برای دردسر درد میکند. دانش-جو به دردسر اعتقادی ندارد.
دانشجو برای جامعه نسخه میپیچید. دانش-جو جامعه را مطالعه میکند.
دانشجو کوچک میماند. دانش-جو بزرگ میشود.
دانشجو وقتی اشتباه میکند دیگران را مقصر میداند. دانش-جو وقتی اشتباه میکند کمسوادی و محدودیت ذهنی خودش را سرزنش میکند.
دانشجو توهم استادی دارد. دانش-جو استاد میشود.
دوشنبه 12/12/1387 - 13:6