فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﺷﯿﺎدی ﮔﯿﺴﻮان ﺑﺎﻓﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻋﻠﻮﯾﺴﺖ و ﺑﺎ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﺣﺠﺎز ﺑﻪ ﺷﻬﺮی در آ«د ﮐﻪ از ﺣﺞ ﻫﻤﯽ آﯾﻢ و ﻗﺼﯿﺪه ای ﭘﯿﺶ ﻣﻠﮏ ﺑﺮد
ﮐﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ ام . ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺴﯿﺎرش ﻓﺮﻣﻮد و اﮐﺮام ﮐﺮد ﺗﺎ ﯾﮑﯽ از ﻧﺪﯾﻤﺎن ﺣﻀﺮت ﭘﺎدﺷﺎه ﮐﻪ در آن ﺳﺎل از ﺳﻔﺮ درﯾﺎ آﻣﺪه
ﺑﻮد ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ او را ﻋﯿﺪ اﺿﺤﯽ در ﺑﺼﺮه دﯾﺪم . ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﺟﯽﻧﯿﺴﺖ. دﯾﮕﺮی ﮔﻔﺘﺎ : ﭘﺪرش ﻧﺼﺮاﻧﯽ ﺑﻮد در ﻣﻠﻄﯿﻪ
ﭘﺲ او ﺷﺮﯾﻒ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺻﻮرت ﺑﻨﺪد. ؟ و ﺷﻌﺮش را ﺑﻪ دﯾﻮان اﻧﻮری درﯾﺎﻓﺘﻨﺪ. ﻣﻠﮏ ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎ ﺑﺰﻧﻨﺪش و ﻧﻔﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ
دروغ درﻫﻢ ﭼﺮا ﮔﻔﺖ . ﮔﺘﻒ : ای ﺧﺪاوﻧﺪ روی زﻣﯿﻦ ﯾﮏ ﺳﺨﻨﺖ دﯾﮕﺮ در ﺧﺪﻣﺖ ﺑﮕﻮﯾﻢ اﮔﺮ راﺳﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ
ﻋﻘﻮﺑﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﯾﯽ ﺳﺰاوارم . ﮔﻔﺖ : ﺑﮕﻮ ﺗﺎ آن ﭼﯿﺴﺖ. ﮔﻔﺖ :
ﻏﺮﯾﺒﻰ ﮔﺮت ﻣﺎﺳﺖ ﭘﯿﺶ آورد
دو ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ آﺑﺴﺖ و ﯾﮏ ﭼﻤﭽﻪ دوغ
اﮔﺮ راﺳﺖ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﻰ از ﻣﻦ ﺷﻨﻮ
ﺟﻬﺎن دﯾﺪه ، ﺑﺴﯿﺎر ﮔﻮﯾﺪ دروغ
ﻣﻠﮏ را ﺧﻨﺪه ﮔﺮﺗﻒ و ﮔﻔﺖ : ازﯾﻦ راﺳﺖ رت ﺳﺨﻦ ﺗﺎ ﻋﻤﺮ او ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ ﻧﮕﻔﺘﻪ اﺳﺖ. ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎ آﻧﭽﻪ ﻣﺎﻣﻮل اوﺳﺖ ﻣﻬﯿﺎ
دارﻧﺪ و ﺑﺨﻮﺷﯽ ﺑﺮود.
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:39
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
وزرای اﻧﻮﺷﯿﺮوان درﻣﻬﻤﯽ از ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﻤﻠﮑﺖ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﻤﯽ ﮐﺮدﻧﺪ و ﻫﺮﯾﮑﯽ از اﯾﺸﺎن دﮔﺮﮔﻮﻧﻪ رای ﻫﻤﯽ زدﻧﺪ و ﻣﻠﮏ
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺪﺑﯿﺮی اﻧﺪﯾﺸﻪ ﮐﺮد. ﺑﺰرﺟﻤﻬﺮ را رای ﻣﻠﮏ اﺧﺘﯿﺎر آﻣﺪ. وزﯾﺮان درﻧﻬﺎﻧﺶ ﮔﻔﺘﻨﺪ : رای ﻣﻠﮏ را ﭼﻪ ﻣﺰﯾﺖ دﯾﺪی
ﺑﺮ ﻓﺮك ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺣﮑﯿﻢ ؟ ﮔﻔﺖ : ﺑﻤﻮﺟﺐ آﻧﮑﻪ اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﯿﺴﺖ و رای ﻫﻤﮕﺎن در ﻣﺸﯿﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﻮاب آﯾﺪ ﯾﺎ
ﺧﻄﺎ ﭘﺲ ﻣﻮاﻓﻘﺖ رای ﻣﻠﮏ اوﻟﯿﺘﺮ اﺳﺖ ﺗﺎ اﮔﺮ ﺧﻼف ﺻﻮاب آﯾﺪ ﺑﻌﻠﺖﻣﺘﺎﺑﻌﺖ ، از ﻣﻌﺎﺗﺒﻌﺖ ، ا زﻣﻌﺎﺗﺒﺖ اﯾﻤﻦ ﺑﺎﺷﻢ.
ﺧﻼف راءى ﺳﻠﻄﺎن راءى ﺟﺴﺘﻦ
ﺑﻪ ﺧﻮن ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎﺷﺪ دﺳﺖ ﺷﺴﺘﻦ
اﮔﺮ ﺧﻮد روز را ﮔﻮﯾﺪ: ﺷﺐ اﺳﺖ اﯾﻦ
ﺑﺒﺎﯾﺪ ﮔﻔﺘﻦ ، آﻧﮏ ﻣﺎه و ﭘﺮوﯾﻦ
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:37
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﭘﺎدﺷﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﮐﺸﺘﻦ ﺑﯽ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻓﺮﻣﺎن داد. ﮔﻔﺖ : ای ﻣﻠﮏ ﺑﻤﻮﺟﺐ ﺧﺸﻤﯽﮐﻪ ﺗﻮ را ﺑﺮ ﻣﻦ اﺳﺖ آزار ﺧﻮد ﻣﺠﻮی ﮐﻪ اﯾﻦ
ﻋﻘﻮﺑﺖ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻧﻔﺲ ﺑﺴﺮ آﯾﺪ و ﺑﺰه آن ﺑﺮ ﺗﻮ ﺟﺎوﯾﺪ ﺑﻤﺎﻧﺪ .
دوران ﺑﻘﺎ ﭼﻮ ﺑﺎد ﺻﺤﺮا ﺑﮕﺬﺷﺖ
ﺗﻠﺨﻰ و ﺧﻮﺷﻰ و زﺷﺖ و زﯾﺒﺎ ﺑﮕﺬﺷﺖ
ﭘﻨﺪاﺷﺖ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﮐﻪ ﺳﺘﻢ ﺑﺮ ﻣﺎ ﮐﺮد
در ﮔﺮدن او ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﮕﺬﺷﺖ
ﻣﻠﮏ را ﻧﺼﯿﺤﺖ او ﺳﻮدﻣﻨﺪ آﻣﺪ و از ﺳﺮ ﺧﻮن او ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ .
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:36
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﯾﮑﯽ از وزرا ﭘﯿﺶ ذاﻟﻨﻮن ﻣﺼﺮی رﻓﺖ و ﻫﻤﺖ ﺧﻮاﺳﺖ ﮐﻪ روز و ﺷﺐ ﺑﻪﺧﺪﻣﺖ ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺸﻐﻮﻟﻢ و ﺑﻪ ﺧﯿﺮش اﻣﯿﺪوار و
از ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ ﺗﺮﺳﺎن . ذواﻟﻨﻮن ﺑﮕﺮﯾﺴﺖ و ﮔﻔﺖ : اﮔﺮ ﻣﻦ ﺧﺪای را ﻋﺰوﺟﻞ ﭼﻨﯿﻦ ﭘﺮﺳﺘﯿﺪﻣﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺳﻠﻄﺎن را ، از ﺟﻤﻠﻪ
ﺻﺪﯾﻘﺎن ﺑﻮدﻣﯽ.
ﮔﺮﻧﻪ اﻣﯿﺪ و ﺑﯿﻢ راﺣﺖ و رﻧﺞ
ﭘﺎى دروﯾﺶ ﺑﺮ ﻓﻠﮏ ﺑﻮدى
ور وزﯾﺮ از ﺧﺪا ﺑﺘﺮﺳﯿﺪى
ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﺰ ﻣﻠﮏ ، ﻣﻠﮏ ﺑﻮدى
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:35
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﻓﻘﯿﺮى وارﺳﺘﻪ و آزاده ، در ﮔﻮﺷﻪ اى ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮد. ﭘﺎدﺷﺎﻫﻰ از ﮐﻨﺎر او ﮔﺬﺷﺖ . آن ﻓﻘﯿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻨﮑﻪ آﺳﺎﯾﺶ زﻧﺪﮔﻰ
را در ﻗﻨﺎﻋﺖ دﯾﺪه ﺑﻮد، در ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺎه ﺑﺮﻧﺨﺎﺳﺖ و ﺑﻪ او اﻋﺘﻨﺎ ﻧﮑﺮد.
ﭘﺎدﺷﺎه ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻏﺮور و ﺷﻮﮐﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ، از آن ﻓﻘﯿﺮ وارﺳﺘﻪ رﻧﺠﯿﺪه ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺪ و ﮔﻔﺖ : اﯾﻦ ﮔﺮوه ﺧﺮﻗﻪ ﭘﻮﺷﺎن ﻟﺒﺎس
ﭘﺮوﺻﻠﻪ ﭘﻮش ﻫﻤﭽﻮن ﺟﺎﻧﻮران ﺑﻰ ﻣﻌﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ از آدﻣﯿﺖ ﺑﻰ ﺑﻬﺮه ﻣﻰﺑﺎﺷﻨﺪ.
وزﯾﺮ ﻧﺰدﯾﮏ ﻓﻘﯿﺮ آﻣﺪ و ﮔﻔﺖ : اى ﺟﻮاﻧﻤﺮد! ﺳﻠﻄﺎن روى زﻣﯿﻦ از ﮐﻨﺎر ﺗﻮ ﮔﺬر ﮐﺮد، ﭼﺮا ﺑﻪ او اﺣﺘﺮام ﻧﮑﺮدى و ﺷﺮط
ادب را در ﺑﺮاﺑﺮش ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎوردى ؟
ﻓﻘﯿﺮ وارﺳﺘﻪ ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﺷﺎه ﺑﮕﻮ از ﮐﺴﻰ ﺗﻮﻗﻊ ﺧﺪﻣﺖ و اﺣﺘﺮام داﺷﺘﻪ ﺑﺎش ﮐﻪ از ﺗﻮ ﺗﻮﻗﻊ ﻧﻌﻤﺖ دارد. واﻧﮕﻬﻰ ﺷﺎﻫﺎن ﺑﺮاى
ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻰ ﻣﻠﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، وﻟﻰ ﻣﻠﺖ ﺑﺮاى اﻃﺎﻋﺖ از ﺷﺎﻫﺎن ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ.
ﭘﺎدﺷﻪ ﭘﺎﺳﺒﺎن دروﯾﺶ اﺳﺖ
ﮔﺮﭼﻪ راﻣﺶ ﺑﻪ ﻓﺮ دوﻟﺖ او اﺳﺖ
ﮔﻮﺳﭙﻨﺪ از ﺑﺮاى ﭼﻮﭘﺎن ﻧﯿﺴﺖ
ﺑﻠﮑﻪ ﭼﻮﭘﺎن ﺑﺮاى ﺧﺪﻣﺖ او اﺳﺖ
ﯾﮑﻰ اﻣﺮوز ﮐﺎﻣﺮان ﺑﯿﻨﻰ
دﯾﮕﺮى را دل از ﻣﺠﺎﻫﺪه رﯾﺶ
روزﮐﻰ ﭼﻨﺪ ﺑﺎش ﺗﺎ ﺑﺨﻮرد
ﺧﺎك ﻣﻐﺰ ﺳﺮ ﺧﯿﺎل اﻧﺪﯾﺶ
ﻓﺮق ﺷﺎﻫﻰ و ﺑﻨﺪﮔﻰ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ
ﭼﻮن ﻗﻀﺎى ﻧﻮﺷﺘﻪ آﻣﺪ ﭘﯿﺶ
ﮔﺮ ﮐﺴﻰ ﺧﺎك ﻣﺮده ﺑﺎز ﮐﻨﺪ
ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ ﺗﻮاﻧﮕﺮ و دروﯾﺶ
ﺳﺨﻦ آن ﻓﻘﯿﺮ وارﺳﺘﻪ ﻣﻮرد ﭘﺴﻨﺪ ﺷﺎه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ ، ﺑﻪ او ﮔﻔﺖ : ﺣﺎﺟﺘﻰ از ﻣﻦ ﺑﺨﻮاه ﺗﺎ ﺑﺮآورده ﮐﻨﻢ .
ﻓﻘﯿﺮ وارﺳﺘﻪ ﭘﺎﺳﺦ داد: ﺣﺎﺟﺘﻢ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎر دﯾﮕﺮ ﻣﺮا زﺣﻤﺖﻧﺪﻫﻰ .
ﺷﺎه ﮔﻔﺖ : ﻣﺮا ﻧﺼﯿﺤﺖ ﮐﻦ .
ﻓﻘﯿﺮ وارﺳﺘﻪ ﮔﻔﺖ :
درﯾﺎب ﮐﻨﻮن ﮐﻪ ﻧﻌﻤﺘﺖ ﻫﺴﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ
ﮐﯿﻦ دوﻟﺖ و ﻣﻠﮏ ﻣﻰ رود دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:34
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﮐﺸﺘﻰ ﮔﯿﺮى در ﻓﻦ ﮐﺸﺘﻰ ﮔﯿﺮى ﺳﺮآﻣﺪه ﺑﻮد و ﺳﯿﺼﺪ و ﺷﺼﺖ ﺑﻨﺪ ﻓﺎﺧﺮﺑﺪاﻧﺴﺘﯽ ﻣﮕﺮ ﮔﻮﺷﻪ ی ﺧﺎﻃﺮش ﺑﺎ ﺟﻤﺎل
ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﮔﺮدان ﻣﯿﻠﯽ داﺷﺖ. ﺳﯿﺼﺪ و ﭘﻨﺠﺎه و ﻧﻪ ﺑﻨﺪش درآﻣﻮﺧﺖﻣﮕﺮ ﯾﮏ ﺑﻨﺪ ﮐﻪ در ﺗﻌﻠﯿﻢ آن دﻓﻊ اﻧﺪاﺧﺘﯽ و ﺗﺎﺧﯿﺮ
ﮐﺮدی . ﻓﯽ اﻟﺠﻤﻠﻪ ﭘﺴﺮ در ﻗﻮت و ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺮآ«د و ﮐﺴﯽ را در زﻣﺎن او ﺑﺎ او اﻣﮑﺎن ﻣﻘﻮﻣﺖ ﻧﺒﻮد ﺗﺎ ﺑﺤﺪی ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﻣﻠﮏ
آن روزﮔﺎر ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮد : اﺳﺘﺎد را ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻣﻦ اﺳﺖ از روی ﺑﺰرﮔﯿﺴﺖ و ﺣﻖ ﺗﺮﺑﯿﺖ وﮔﺮﻧﻪ ﺑﻪ ﻗﻮت ازو ﮐﻤﺘﺮ ﻧﯿﺴﺘﻢ
وﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎ او ﺑﺮاﺑﺮم. ﻣﻠﮏ را اﯾﻦ ﺳﺨﻦ دﺷﺨﻮار آﻣﺪ . ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎﻣﺼﺎرﻋﺖ ﮐﻨﻨﻨﺪ. ﻣﻘﺎﻣﯽ ﻣﺘﺴﻊ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﺮدﻧﺪ و ارﮐﺎن
دوﻟﺖ و اﻋﯿﺎن ﺣﻀﺮت و زورآوران روی زﻣﯿﻦ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪﻧﺪ . ﭘﺴﺮ ﭼﻮن ﭘﯿﻞ ﻣﺴﺖ اﻧﺪر آﻣﺪ ﺑﺼﺪﻣﺘﯽ ﮐﻪ اﮔﺮ ﮐﻮه روﯾﯿﻦ
ﺗﻦ ﺑﻮدی از ﺟﺎی ﺑﺮﮐﻨﺪی . اﺳﺘﺎد داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺟﻮان ﺑﻪ ﻗﻮت ازو ﺑﺮﺗﺮ اﺳﺖ . ﺑﺪان ﺑﻨﺪ ﻏﺮﯾﺐ ﮐﻪ از وی ﻧﻬﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﻮد ﺑﺎ او
درآوﯾﺨﺖ . ﭘﺴﺮ دﻓﻊ ﻧﺪاﻧﺴﺖ ﺑﻬﻢ ﺑﺮآﻣﺪ. اﺳﺘﺎ ﺑﻪ دو دﺳﺖ از زﻣﯿﻨﺶﺑﺎﻻی ﺳﺮ ﺑﺮد و ﮐﻮﻓﺖ . ﻏﺮﯾﻮ از ﺧﻠﻖ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ .
ﻣﻠﮏ ﻓﺮﻣﻮد اﺳﺘﺎد را ﺧﻠﻌﺖ و ﻧﻌﻤﺖ دادن و ﭘﺴﺮ را زﺟﺮ و ﻣﻼﻣﺖ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﺮورده ی ﺧﻮﯾﺶ دﻋﻮی ﻣﻘﻮﻣﺖ ﮐﺮدی و
ﺑﺴﺮ ﻧﺒﺮدی. ﮔﻔﺖ : ای ﭘﺎدﺷﺎه روی زﻣﯿﻦ ، ﺑﻪ زور آوردی ﺑﺮ ﻣﻦ دﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺮا از ﻋﻠﻢ ﮐﺸﺘﯽ دﻗﯿﻘﻪ ای ﻣﺎﻧﺪه ﺑﻮد و
ﻣﻪ ﻋﻤﺮ از ﻣﻦ درﯾﻎ ﻫﻤﯽ داﺷﺖ ، اﻣﺮوز ﺑﺪان دﻗﯿﻘﻪ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻏﺎﻟﺐ آﻣﺪ . ﮔﻔﺖ : از ﺑﻬﺮ ﭼﻨﯿﻦ روزی ﮐﻪ زﯾﺮﮐﺎن ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ :
دوﺳﺖ را ﭼﻨﺪان ﻗﻮت ﻣﺪه ﮐﻪ دﺷﻤﻨﯽ ﮐﻨﺪ . ﻧﺸﻨﯿﺪه ای ﮐﻪ ﭼﻪ ﮔﻔﺖ آﻧﮑﻪ از ﭘﺮورده ﺧﻮﯾﺶ ﺟﻔﺎ ﺑﺪﯾﺪ.
ﯾﺎ ﻣﮕﺮ ﮐﺲ در اﯾﻦ زﻣﺎﻧﻪ ﻧﮑﺮد
ﮐﺲ ﻧﯿﺎﻣﻮﺧﺖ ﻋﻠﻢ ﺗﯿﺮ از ﻣﻦ
ﮐﻪ ﻣﺮا ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻧﮑﺮد
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:31
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﻇﺎﻟﻤﯽ را ﺣﮑﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﺰم دروﯾﺸﺎن ﺧﺮﯾﺪی ﺑﺤﯿﻒ و ﺗﻮاﻧﮕﺮان را دادی ﺑﻄﺮح. ﺻﺎﺣﺒﺪﻟﯽ ﺑﺮ او ﮔﺬر ﮐﺮد و ﮔﻔﺖ :
ﻣﺎرى ﺗﻮ ﮐﻪ ﮐﺮا ﺑﺒﯿﻨﻰ ﺑﺰﻧﻰ
ﯾﺎ ﺑﻮم ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺠﺖ ﻧﺸﯿﻨﻰ ﻧﮑﻨﻰ
زورت از ﭘﯿﺶ ﻣﻰ رود ﺑﺎ ﻣﺎ
ﺑﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻏﯿﺐ دان ﻧﺮود
زورﻣﻨﺪى ﻣﮑﻦ ﺑﺮ اﻫﻞ زﻣﯿﻦ
ﺗﺎ دﻋﺎﯾﻰ ﺑﺮ آﺳﻤﺎن ﺑﺮود
ﺣﺎﮐﻢ از ﮔﻔﺘﻦ او ﺑﺮﻧﺠﯿﺪ و روی از ﻧﺼﯿﺤﺖ او درﻫﻢ ﮐﺸﯿﺪ و ﺑﺮ او اﻟﺘﻔﺎت ﻧﮑﺮد ﺗﺎ ﺷﺒﯽ ﮐﻪ آﺗﺶ ﻣﻄﺒﺦ در اﻧﺒﺎر ﻫﯿﺰﻣﺶ
اﻓﺘﺎد وس اﯾﺮ اﻣﻼﮐﺶ ﺑﺴﻮﺧﺖ و ز ﺑﺴﺘﺮ ﻧﺮﻣﺶ ﺑﻪ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﻧﺮم ﻧﺸﺎﻧﺪ . اﺗﻔﺎﻗﺎ ﻫﻤﺎن ﺷﺨﺺ ﺑﺮ او ﮔﺬﺷﺖ و دﯾﺪش ﮐﻪ ﺑﺎ
ﯾﺎران ﻫﻤﯽ ﮔﻔﺖ : ﻧﺪاﻧﻢ اﯾﻦ آﺗﺶ از ﮐﺠﺎ در ﺳﺮای ﻣﻦ اﻓﺘﺎد؟ ﮔﻔﺖ : از دل دروﯾﺸﺎن.
ﺣﺬر ﮐﻦ ز درد دروﻧﻬﺎى رﯾﺶ
ﮐﻪ رﯾﺶ درون ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺳﺮ ﮐﻨﺪ
ﺑﻬﻢ ﺑﺮ ﻣﮑﻦ ﺗﺎ ﺗﻮاﻧﻰ دﻟﻰ
ﮐﻪ آﻫﻰ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺮ ﮐﻨﺪ
و ﺑﺮ ﺗﺎج ﮐﯿﺨﺴﺮو ﻧﺒﺸﺘﻪ ﺑﻮد :
ﭼﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎى ﻓﺮاوان و ﻋﻤﺮﻫﺎى دراز
ﮐﻪ ﺧﻠﻖ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﺎ ﺑﺮ زﻣﯿﻦ ﺑﺨﻮاﻫﺪ رﻓﺖ
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ ﻣﻠﮏ ﺑﻪ ﻣﺎ
ﺑﻪ دﺳﺘﻬﺎى دﮔﺮ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺨﻮاﻫﺪ رﻓﺖ
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:30
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﯾﮑﯽ از ﻣﻠﻮك ﻋﺮب ﺷﻨﯿﺪم ﮐﻪ ﻣﺘﻌﻠﻘﺎن را ﻫﻤﯽ ﮔﻔﺖ ﻣﺮﺳﻮم ﻓﻼن را ﭼﻨﺪاﻧﮑﻪ ﻫﺴﺖ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﮐﻨﯿﺪ. ﮐﻪ ﻣﻼزم درﮔﺎه
اﺳﺖ و ﻣﺘﺮﺻﺪ ﻓﺮﻣﺎن دﯾﮕﺮ ﺧﺪﻣﺘﮑﺎران ﺑﻪ ﻟﻬﻮ و ﻟﻌﺐ ﻣﺸﻐﻮل اﻧﺪ و در ادای ﺧﺪﻣﺖ ﻣﺘﻬﺎون . ﺻﺎﺣﺒﺪﻟﯽ ﺑﺸﻨﯿﺪ و ﻓﺮﯾﺎد و
ﺧﺮوش از ﻧﻬﺎدش ﺑﺮآﻣﺪ . ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪش ﭼﻪ دﯾﺪی؟ ﮔﻔﺖ : ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ درﮔﺎه ﺧﺪاوﻧﺪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺜﺎل دارد.
دو ﺑﺎﻣﺪاد ﮔﺮ آﯾﺪ ﮐﺴﻰ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﺎه
ﺳﯿﻢ ﻫﺮ آﯾﻨﻪ در وى ﮐﻨﺪ ﺑﻠﻄﻒ ﻧﮕﺎه
ﻣﻬﺘﺮى در ﺑﻮل ﻓﺮﻣﺎن اﺳﺖ
ﺗﺮك ﻓﺮﻣﺎن دﻟﯿﻞ ﺣﺮﻣﺎن اﺳﺖ
ﻫﺮ ﮐﻪ ﺳﯿﻤﺎى راﺳﺘﺎن دارد
ﺳﺮ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮ آﺳﺘﺎن دارد
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:28
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﻣﻠﮏ زوزن را ﺧﻮاﺟﻪ ای ﺑﻮد ﮐﺮﯾﻢ اﻟﻨﻔﺲ ، ﻧﯿﮏ ﻣﺤﻀﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﻨﺎن را در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﺮدی ، و در ﻏﯿﺒﺖ ﻧﮑﻮﯾﯽ
ﮔﻔﺘﯽ. اﺗﻔﺎﻗﺎ ازو ﺣﺮﮐﺘﯽ در ﻧﻈﺮ ﺳﻠﻄﺎن ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ آﻣﺪ . ﻣﺼﺎدره ﻓﺮﻣﻮد و ﻋﻘﻮﺑﺖ ﮐﺮد و ﺳﺮﻫﻨﮕﺎن ﻣﻠﮏ ﺑﻪ ﺳﻮاﺑﻖ ﻧﻌﻤﺖ او
ﻣﻌﺘﺮف ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﺷﮑﺮ آن ﻣﺮﺗﻬﻦ . در ﻣﺪت ﺗﻮﮐﯿﻞ او رﻓﻖ و ﻣﻼﻃﻔﺖﮐﺮدﻧﺪ ی و زﺟﺮ و ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ روا ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪی.
ﺻﻠﺢ ﺑﺎ دﺷﻤﻦ اﮔﺮ ﺧﻮاﻫﻰ ﻫﺮﮔﻪ ﮐﻪ ﺗﻮ را
در ﻗﻔﺎ ﻋﯿﺐ ﮐﻨﺪ در ﻧﻈﺮش ﺗﺤﺴﯿﻦ ﮐﻦ
ﺳﺨﻦ آﺧﺮ ﺑﻪ دﻫﺎن ﻣﻰ ﮔﺬرد ﻣﻮذى را
ﺳﺨﻨﺶ ﺗﻠﺦ ﻧﺨﻮاﻫﻰ دﻫﻨﺶ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﮐﻦ
آن ﭼﻪ ﻣﻀﻤﻮن ﺧﻄﺎب ﻣﻠﮏ ﺑﻮد ا زﻋﻬﺪﺗﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﺑﺪر آﻣﺪ و ﺑﻪ ﺑﻘﯿﺘﯽ در زﻧﺪان ﺑﻤﺎﻧﺪ . آورده اﻧﺪ ﮐﻪ ﻃﮑﯽ از ﻣﻠﻮك
ﻧﺎﺣﯽ در ﺧﻔﯿﻪ ﭘﯿﺎﻣﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎد ﮐﻪ ﻣﻠﻮك آن ﻃﺮف ﻗﺪر ﭼﻨﺎن
ﺑﺰرﮔﻮار ﻧﺪاﻧﺴﺘﻨﺪ و ﺑﯽ ﻋﺰﺗﯽ ﮐﺮدﻧﺪ . اﮔﺮ رای ﻋﺰﯾﺰ ﻓﻼن
اﺣﺴﻦ اﷲ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎ اﻟﺘﻔﺎﺗﯽ ﮐﻨﺪ در رﻋﺎﯾﺖ ﺧﺎﻃﺮش ﻫﺮ ﭼﻪﺗﻤﺎﻣﺘﺮ ﺳﻌﯽ ﮐﺮده ﺷﻮد و اﻋﯿﺎن ای» ﻣﻠﮏ ﺑﻪ دﯾﺪار
او ﻣﻔﺘﻘﺮﻧﺪ و ﺟﻮاب اﯾﻦ ﺣﺮف را ﻣﻨﺘﻈﺮ . ﺧﻮاﺟﻪ ﺑﺮﯾﻦ وﻗﻮف ﯾﺎﻓﺖ و از ﺧﻄﺮ اﻧﺪﯾﺸﯿﺪن و در ﺣﺎل ﺟﻮاﺑﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﭼﻨﺎن
ﮐﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ دﯾﺪ ﺑﺮﻗﻔﺎی ورق ﻧﺒﺸﺖ و روان ﮐﺮد. ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻌﻠﻘﺎن واﻗﻒﺷﺪ و ﻣﻠﮏ را اﻋﻼم ﮐﺮد ﮐﻪ ﻓﻼن را ﮐﻪ ﺣﺒﺲ
ﻓﺮﻣﻮدی ﺑﺎ ﻣﻠﻮك ﻧﻮاﺣﯽ ﻣﺮاﺳﻪ دارد . ﻣﻠﮏ ﺑﻬﻢ ﺑﺮآﻣﺪ و ﮐﺸﻒ اﯾﻦﺧﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮد ﻗﺎﺻﺪ را ﺑﮕﺮﻓﺖ و رﺳﺎﻟﺖ ﺑﺨﻮاﻧﺪﻧﺪ .
ﻧﺒﺸﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺣﺴﻦ ﻇﻦ ﺑﺰرﮔﺎن ﺑﯿﺶ از ﻓﻀﯿﻠﺖ ﻣﺎﺳﺖ و ﺗﺸﺮﻃﻒ ﻗﺒﻮﻟﯽﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ ﺑﻨﺪه را اﻣﮑﺎن اﺟﺎﺑﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺘﺤﮑﻢ
آﻧﮑﻪ ﭘﺮورده ﻧﻌﻤﺖ ﻧﻌﻤﺖ اﯾﻦ ﺧﺎﻧﺪان اﺳﺖ وﺑﻪ اﻧﺪك ﻣﺎﯾﻪ ﺗﻐﯿﺮ ﺑﺎ وﻟﯽ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﯽ وﻓﺎﯾﯽ ﻧﺘﻮان ﮐﺮد ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ :
آن را ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺎى ﺗﻮ اﺳﺖ ﻫﺮ دم ﮐﺮﻣﻰ
ﻋﺬرش ﺑﻨﻪ ار ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻤﺮى ﺳﺘﻤﻰ
ﻣﻠﮏ را ﺳﯿﺮت ﺣﻖ ﺷﻨﺎﺳﯽ او ﭘﺴﻨﺪ آﻣﺪ و ﺧﻠﻌﺖ و ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪ و ﻋﺬر ﺧﻮاﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻄﺎ ﮐﺮدم ﺗﻮ را ﺑﯽ ﺟﺮم و ﺧﻄﺎ
آزردن. ﮔﻔﺖ : ای ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻨﺪه درﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺮ ﺧﺪاوﻧﺪ را ﺧﻄﺎ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﺪ. ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﺮﯾﻦ ﺑﻨﺪه را
ﻣﮑﺮوﻫﯽ ﺑﺮﺳﺪ ﭘﺲ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺗﻮ اوﻟﯿﺘﺮ ﮐﻪ ﺳﻮاﺑﻖ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺮﯾﻦ ﺑﻨﺪه داری و اﯾﺎدی ﻣﻨﺖ و ﺣﮑﻤﺎ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ :
ﮔﺮ ﮔﺰﻧﺪت رﺳﺪ ز ﺧﻠﻖ ﻣﺮﻧﺞ
ﮐﻪ ﻧﻪ راﺣﺖ رﺳﺪ ز ﺧﻠﻖ ﻧﻪ رﻧﺞ
از ﺧﺪا دان ﺧﻼف دﺷﻤﻦ و دوﺳﺖ
ﮐﯿﻦ دل ﻫﺮدو در ﺗﺼﺮف اوﺳﺖ
ﮔﺮﭼﻪ ﺗﯿﺮ از ﮐﻤﺎن ﻫﻤﻰ ﮔﺬرد
از ﮐﻤﺎﻧﺪار ﺑﯿﻨﺪ اﻫﻞ ﺧﺮد
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:25
فلسفه و عرفان
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﯾﮑﯽ از ﺑﻨﺪﮔﺎن ﻋﻤﺮو ﻟﯿﺚ ﮔﺮﯾﺨﺘﻪ ﺑﻮد . ﮐﺴﺎن در ﻋﻘﺒﺶ ﺑﺮﻓﺘﻨﺪ و ﺑﺎز آوردﻧﺪ . وزﯾﺮ را ﺑﺎ وی ﻏﺮﺿﯽ ﺑﻮد و اﺷﺎرت ﺑﻪ
ﮐﺸﺘﻦ ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎ دﮔﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻌﻞ روا ﻧﺪارﻧﺪ. ﺑﻨﺪه ﭘﯿﺸﻪﻋﻤﺮو ﺳﺮ ﺑﺮ زﻣﯿﻦ ﻧﻬﺎد و ﮔﻔﺖ:
ﻫﺮ ﭼﻪ رود ﺑﺮ ﺳﺮم ﭼﻮن ﺗﻮ
ﭘﺴﻨﺪی رواﺳﺖ
ﺑﻨﺪه ﭼﻪ دﻋﻮی ﮐﻨﺪ ، ﺣﮑﻢ ﺧﺪاوﻧﺪ راﺳﺖ
اﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ آﻧﮑﻪ ﭘﺮورده ی ﻧﻌﻤﺖ اﯾﻦ ﺧﺎﻧﺪاﻧﻢ ، ﻧﺨﻮاﻫﻢ ﮐﻪ در ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﻮن ﻣﻦ ﮔﺮﻓﺘﺎر آﯾﯽ ، اﺟﺎزت ﻓﺮﻣﺎی ﺗﺎ وزﯾﺮ
ﺑﮑﺸﻢ آﻧﮕﻪ ﻗﺼﺎص او ﺑﻔﺮﻣﺎی ﺧﻮن ﻣﺮا رﯾﺨﺘﻢ ﺗﺎ ﺑﺤﻖ ﮐﺸﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ. ﻣﻠﮏ را ﺧﻨﺪه ﮔﺮﻓﺖ ، وزﯾﺮ را ﮔﻔﺖ : ﭼﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ
ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯽ؟ ﮔﻔﺖ : ای ﺧﺪاوﻧﺪ ﺟﻬﺎن از ﺑﻬﺮ ﺧﺪای اﯾﻦ ﺷﻮخ دﯾﺪه را ﺑﻪ ﺻﺪﻗﺎت ﮔﻮر ﭘﺪر آزاد ﮐﻦ ﺗﺎ ﻣﺮا در ﺑﻼﯾﯽ ﻧﯿﻔﮑﻨﯽ.
ﮔﻨﺎه از ﻣﻦ اﺳﺖ و ﻗﻮل ﺣﮑﻤﺎ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ :
ﭼﻮ ﮐﺮدى ﺑﺎ ﮐﻠﻮخ اﻧﺪاز ﭘﯿﮑﺎر
ﺳﺮ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻧﺎداﻧﻰ ﺷﮑﺴﺘﻰ
ﭼﻮ ﺗﯿﺮ اﻧﺪاﺧﺘﻰ ﺑﺮ روى دﺷﻤﻦ
ﭼﻨﯿﻦ دان ﮐﺎﻧﺪر آﻣﺎﺟﺶ ﻧﺸﺴﺘﻰ
پنج شنبه 18/4/1388 - 12:23