• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1039
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4283روز قبل
سياست
سیاسیون سهل‌اندیش در حکمت عدم رابطه با آمریکا دچار تردید شده‌اند
رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتولوم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ با ظاهری دوستانه بود گفت: گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند که در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی گردید.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی لاریجانی در آغاز نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال جانسوز امام (ره) گفت: در آستانه ارتحال جانسوز رهبر بزرگ انقلاب اسلامی قرار داریم بر روح بلند آن مرد الهی  درود می فرستیم و این مصیبت را به  ملت عزیز و نمایندگان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام (ره) از منظر احیاگری دینی و اصلاحگری اجتماعی در صده‌های اخیر از مرتبتی بالا برخوردار است که کمتر می‌توان در بین مغنیان دین و مصلحان اجتماعی نظیر آن را یافت.

وی تاکید کرد: عمق بینش دینی و تسلط ایشان به علوم مختلف اسلامی٬ فقه٬ فلسفه٬ کلام و عرفان و نگاه نافذ ایشان به علل انحطاط مسلمانان و شگردهای استعمارگران و مخصوصا داشتن تئوری حکومت اسلامی٬ از ایشان نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان اسلام شخصیتی استثنایی ساخت که تاثیرات اندیشه‌های بلند ایشان را امروز در بین توده‌های مسلمان منطقه به روشنی درک نمود.

لاریجانی با بیان این که منظومه فکری امام (ره) در ابعاد مختلف بر چند ارکان استوار است، ادامه داد: امام به عنوان اندیشمندی زمان شناس و روشن بین و منادی اسلام زنده هم مخالف با کج اندیشی و واپسگرایی بود و با متحجران‌ ستیز داشت و هم با روشنفکرزدگی دین ستیز که ریاکارانه برای دنیا طلبی اسلام را التقاطی معرفی می‌کردند مبارزه می‌نمود.

رئیس موقت مجلس نهم تصریح کرد: اسلام امام (ره)، در عصر عسرت ایدئولوژی های بشری و ناتوانی آنها از تامین عدالت و استقرار آزادی و معنویت حیات جدیدی را برای مسلمانان و بشریت تعریف نمود که از آن به عنوان اسلام ناب محمدی یاد نمود.

وی گفت: ویژگی قرائت امام از اسلام اصالت فکر فقهی و مزوج بودن با روح معنوی و عرفانی و عقلانی بودن و جامعیت اجتماعی و سیاسی و پرتحرک بودن و انقلابی بودن در عرصه های سیاسی و مبارزه با استعمار و استبداد است.

لاریجانی با تاکید بر این که نگاه عدالت محور در مدرسه فکری امام(ره) تجلی و ظهور عمده دارد افزود: گرچه در فلسفه سیاسی اسلام عدالت بنیاد مدینه فاضله است اما مخصوصا در قرن بیستم با رویگردانی دنیای غرب از مفهوم و تحقق عدالت عملا روشنفکران جهان اسلام نیز عمده همت خود را بر وجه آزادی قراردادند و اگر در باب عدالت اجتماعی هم برخی از مصلحان متاخر تاکید نمودند نگاهی فراگیر و معطوف به عمل ارائه نکردند.

رئیس موقت قوه مقننه تاکید کرد: امام (ره) این توفیق را یافت که نظریه خویش در باب عدالت را در مسیر اجرا قرار دهد گرچه در این زمینه باید تلاشی افزون از گذشته داشت تا هدف‌های آن مرد الهی جامه عمل بپوشد.

وی با بیان این که تکیه بر مردم سالاری دینی از منظر امام (ره) هم طریق رسیدن به هدف‌های متعالی جامعه اسلامی است و هم بخشی از تحقق عدالت محسوب می شود، گفت: مردم سالاری صرفا طریق نیست؛ یکی از مضامینی که در بیانات و آثار ایشان زیاد تکرار شده است مردمی بودن همه شئون حکومت است که عامل تحرک و رقابت در حوزه سیاسی جامعه می باشد و زنده بودن جامعه را محقق می کند.

لاریجانی ادامه داد: دموکراسی خام در نظریه ایشان حرکتی است در تاریکی و لذا کمال دموکراسی را در هدایت دینی و هدف گذاری حق معرفی می کند آنگونه که امام حسین (ع) فرمود در پناه دین عقل به کمال می رسد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی افزود: احترام امام (ره) که فرمود مجلس در راس امور است واز طرفی بارها توصیه فرمودند که قوانین باید براساس اسلام تدوین گردد وجهی از این دیدگاه است که "امور ملک با مشورت خردمندان٬ سیاست شود چه ملک از خردمندان جمال گیرد و دین از پرهیزگاران کمال یابد".

وی بیان داشت: تکیه بر استقلال سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی در نظریه حکومتی امام (ره) امری کانونی است. امام (ره) زیربنای استقلال سیاسی و اقتصادی استقلال فرهنگی می دانند و بارها جامعه را به رجوع به عالمان دین و اسلام شناسان واقعی توصیه فرمودند تا از صراط مستقیم خارج نشوند و از طرفی وجه غالب انحطاط در جوامع اسلامی را در عدم استقلال سیاسی می دانستند به این جهت مبارزه با استکبار و استعمار در نظریه سیاسی ایشان امری فرعی و تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه امام (ره) بیماری جامعه مسلمانان امروز را در فرودستی اجباری و از دست دادن عزت نفس مسلمانان می یابد و علت العلل آن را از دست دادن استقلال سیاسی و تحمیل استعماری می داند.

رئیس موقت قوه مقننه ادامه داد: به این جهت واژه شیطان بزرگ در نگاه امام (ره) صرفا یک ابتکار در واژه گزینی نیست بلکه نقش چراغ خطر برای نسل های مختلف دارد تا از مکر آن در امان بمانند و انصافا این خط فکری٬ عامل عزتمندی نظام جمهوری اسلامی گردید.

لاریجانی با بیان این که در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتولوم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ای بود با ظاهری دوستانه که گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند٬ گفت: در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی گردید.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم عزتمندی امروز ایران در استقلال سیاسی با قرائت انقلابی امام (قدس سره) است. عضوی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفته است ایران از موقعیت ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه٬ قفقاز و آسیای مرکزی مربوط به ایران است و این نتیجه پایداری و صراطی است که امام (ره) پایه گذار آن بوده است.

وی بیان داشت: امام (ره) حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می دانست که اسلام نمی خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد به این جهت در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می دانستند. مرحوم شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می نمود و در کتاب اقتصاد خود آورده است یکی از اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نمو ثروت است همانطور که از شرایط اولیه اجتماع سالم اقتصاد سالم است؛ اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قائم به ذات و بی عیب.

رئیس موقت مجلس نهم تاکید کرد: جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد و مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد این نکته مهمی است که شهید مطهری تاکید کردند.

لاریجانی با تاکید بر این که امام (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می دانست و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود٬ گفت: امام (ره) جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی قانونی و قانون شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می دانستند.

وی تصریح کرد: امید است این ایام فرصت بازاندیشی مولفه های اصلی مدرسه فکری امام (ره) برای نمایندگان مجلس حاصل شود که توشه راه مجلس نهم گردد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با هشدار به بیانات اخیر مقامات آمریکایی و اقدامات آنها و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه تصریح کرد: به نظر می رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه سازی بحران جدیدی هستند؛ یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته است ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی نماییم. احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده اند. سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بنغازی سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می شود و خاکستر این آتش افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می پوشاند.

لاریجانی با بیان این که غرب باید متوجه بازی خطرناک خود باشد، با طرح این سوال که آیا نسبت به اشغال نظامی بحرین لازم نیست اقدامی کنند٬ گفت: سوال این است که چرا مجال نمی دهند سیر اصلاحات سیاسی در سوریه جلو رود. برخی از مرتجعین منطقه افتخار می کنند که پول  و سلاح برای جنگ داخلی سوریه ارسال نموده اند و به نظر می رسد رئیس جمهور دموکرات آمریکا دچار همان اشتباه محاسباتی کارتر گردیده است که عجولانه به تاریخچه سیاسی خود مهر پایان زد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین نماید حمایت می کند و رفتارهای تروریستی و دخالت های فرصت طلبانه برخی کشورها در سوریه و پیام های جنگ طلبانه و غیرعقلانی آمریکا را محکوم و هشدار می دهد که شروع این ماجراجویی ممکن است سهل جلوه کند اما پایان قطعا صعب خواهد بود.

 

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1615721

چهارشنبه 5/7/1391 - 18:12
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتشر شد

سروش نیوز:کتاب" حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)" به قلم آیت الله محمد محمدی ری شهری در موضوع مجموعه احادیث شیعه‎ی با روایات حضرت عبدالظیم حسنی (ع) از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برای نوبت اول درسال 90 منتشر شده است.




حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) راوی بخشی از حکمتهای خاندان رسالت و امامت است. این مجموعه که بدین مناسبت حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نامیده شده  شامل شناخت نامه عبدالعظیم(ع) و یکصد حکمت از سخنان حکیمانه‏ای است که بی واسطه یا باواسطه توسط ایشان از اهل بیت(ع) روایت شده است.

نویسنده کتاب از مجموعه آثار منتشر شده  کنگره حضرت عبدالعظیم (ع) در نگارش این کتاب بهره برده است. به جز یک روایت ، متن همه روایاتی که در این حکمت نامه آمده و نیز ترجمه آنها برگرفته از مسند حضرت عبدالظیم حسنی(ع) است که پس از مصدریابی توسط پژوهشکده علوم و معارف حدیث با نظمی نوین در پنج فصل ارایه شده است.

کار اصلی نویسنده در این کتاب شرح اکثر احادیث آن است و نکته قابل توجه در این باره این است که در بسیاری از موارد ، پیوند سخنان حکیمانه پیامبر و اهل بیت(ع) با قرآن کریم مشخص گردیده است. اگر هم سخنان دیگر آن بزرگواران نیز بر همین منوال شرح داده شوند معلوم می‏شود که رهنمودهای آنان چیزی جز تفسیر قرآن و شرح پیامها، اشارات و لطایف این کتاب آسمانی نیست.

در این کتاب سند کامل روایات، همراه با متن عربی آنها آمده تا معلوم شود که حضرت عبدالعظیم(ع) در چه نقطه‏ای از سند قرار گرفته اند. البته در مواردی که روایتی به منظور شرح دادن آن تقطیع شده باشد درپانوشت به متن کامل آن در فصل پنجم ارجاع شده است.

این مجموعه پس از پیشگفتار نویسنده در پنج فصل حکمتهای اعتقادی، حکمتهای عبادی، محاسن اخلاق و رفتار، بدهای اخلاق و رفتار و حکمتهای جامع گردآوری شده است.

در قسمتی از این کتاب در حکمت برابری زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) با زیارت امام حسین (ع) آمده است: برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سالار شهیدان-هرجند در شرایط ویژه- بی تردید بدون حکمت نیست. شاید نتوان به حکمت آن پی برد لیکن رمز و راز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی، عملی و جهادی آن بزرگوار جستجو کرد.

این کتاب در339 صفحه و شمارگان هزار نسخه و با قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات دارالحدیث قم برای نوبت اول، سال گذشته روانه بازار نشر شده است.مهر

چهارشنبه 5/7/1391 - 18:9
سياست
صالحی در پایان نشست کمیته فلسطین اعلام کرد:

شیوه‌های مختلفی برای فشار جدی به رژیم صهیونیستی وجود دارد

سروش نیوز:وزیر خارجه ایران با اشاره به مطرح شدن پیشنهادات عملی برای حمایت از مردم فلسطین گفت: بررسی ممنوع کردن خرید اجناس صهیونیستی از جمله آنها است.




خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ایران با اشاره به مطرح شدن پیشنهادات عملی برای حمایت از مردم فلسطین گفت: بررسی ممنوع کردن خرید اجناس صهیونیستی از جمله آنها است.

خبرگزاری فارس: اجماع اعضای «نم» برای حمایت عملی از مردم فلسطین و فشار به رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در پایان نشست کمیته فلسطین در حاشیه نشست نم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در این نشست تلاش شد پیشنهاداتی که در جهت حمایت از ملت فلسطین ارائه شده عملیاتی شود.

وی ادامه داد: با ایجاد وحدت بین گروه‌های فلسطینی تلاش می‌کنیم این کار را پیش ببریم و یکی از زمینه‌هایی که باید روی آن کار شود چگونگی استفاده از رسانه‌ها است.

صالحی به چگونگی کمک به مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: ایجاد امکان توانمندسازی در بین فلسطینی‌ها و چگونگی بررسی ممنوع کردن خرید اجناس ساخت رژیم صهیونیستی و همچنین نگاه جدید به اعمال فشارهای سیاسی از جمله این موارد است.

صالحی یادآور شد: برخی کشورهای عضو نم با رژیم صهیونیستی رابطه دارند و شیوه‌های مختلفی برای فشار جدی به رژیم صهیونیستی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمامی پیشنهاداتی که تا کنون صورت گرفته در حمایت از مردم فلسطین است و باید به آنها شکل عملی بدهیم، تصریح کرد:‌ این دستاورد خیلی خوبی بود و شرکت‌کنندگان بسیار خوشحال بودند که سرانجام حمایت‌هایی که تا به حال معنوی بوده در جهت فشار به رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل عملیاتی خواهد شد.

./فارس

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910607001323

چهارشنبه 5/7/1391 - 18:5
سياست
واکنش ایران به خروج نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا
آمریکا بر فهرست‌بلند اقدامات ‌ضدایرانی خود افزود/واشنگتن حامی منافقین

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام آمریکا در خارج کردن نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کرد: دولت آمریکا با این کار بر فهرست بلند اقدامات ضد ایرانی خود افزود.

خبرگزاری فارس: آمریکا بر فهرست‌بلند اقدامات ‌ضدایرانی خود افزود/واشنگتن حامی منافقین

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای به اقدام دولت آمریکا در خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد.

این بیانیه به شرح زیر است:

دولت آمریکا سرانجام پس از سال‌ها پنهانکاری در حمایت از گروهک تروریستی منافقین، با خارج ساختن نام این گروهک منفور از فهرست تروریستی آن کشور، بر فهرست بلند اقدامات ضدایرانی خود افزود و با این اقدام خود بار دیگر ثابت کرد که رفتارهای این کشور با هیچ منطقی سازگاری ندارد.

اگرچه این گروهک پیش از این نیز آزادانه و بدون هیچ مانعی در آمریکا فعالیت می‌کرد، اما دولت آمریکا با این اقدام مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی خود ثابت کرد که همچنان با نگاه ابزاری به پدیده تروریسم از معیارهای دوگانه در این خصوص استفاده می‌کند و تروریسم از نظر این کشور به تروریسم خوب و بد تقسیم می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام غیرمسئولانه دولت آمریکا که با بیش از دو سال فعالیت‌های پوششی و علنی برخی مقامات رسمی این کشور در حمایت از خارج ساختن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست مزبور صورت گرفت، اعلام می‌دارد که این گونه اقدامات مغایر با تعهدات حقوقی و بین‌المللی آمریکاست و باعث مسئولیت آن دولت در کلیه اقدامات تروریستی گذشته، حال و آینده این گروهک خواهد شد که باید در قبال آن پاسخگو باشد.

پیشینه و عملکرد سیاه تروریستی گروهک منافقین در قبال ملت ایران و مزدوری رژیم صدام و شهادت هزاران نفر از مردم بی‌گناه و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران به دست این گروهک، موضوعی نیست که برای افکار عمومی جهان پوشیده باشد و دولت آمریکا با این اقدام، رسماً و عملاً خود را همراه و حامی فعالیت‌های تروریستی و جنایات این گروهک بر ضد ملت‌های ایران و عراق و حتی اتباع آمریکایی قرار داده است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910708001354

چهارشنبه 5/7/1391 - 18:2
شخصیت ها و بزرگان

خبرگزاری فارس: حدود 40 سال پیش، طلبه تازه داماد برای ماه عسل در تابستان راهی مشهد می‌شود، بی‌پولی به او فشار می‌آورد، به بن‌بست می‌رسد، در صحن انقلاب رضوی با امام(ع) خود نجوا می‌کند تا اینکه یکی از رفقا را می‌بیند!

خبرگزاری فارس: ماجرای عنایت امام رضا(ع) به حجت‌الاسلام قرائتی در ماه عسل+فیلم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی که به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس حضور داشت، در صحن انقلاب حرم رضوی به بیان خاطره‌ای از ماه عسل خود پرداخت که در ادامه می‌آید:  

 

*ماجرای بی‌پولی طلبه تازه داماد در مشهد  

یک خاطره‌ای از این صحن انقلاب دارم؛ جوان بودم، تقریباً چهل سال پیش با خانواده به مشهد آمده بودم، تازه داماد شده بودم، ماه عسلم بود.

خدا همه اموات را رحمت کند،‌ پدرم گفت: برو، من برایت پول می‌فرستم، پول دست ما نرسید، حالا یا پدر یادش رفته بود یا دیر پول را فرستاد یا دیر دستمان رسید، به هر حال ما هیچی پول نداشتیم، حتی پول یک نان هم نداشتیم!

خانه آمدم و تازه داماد بودم، خانواده گفت: برو یک نان بگیر!

من در دلم گفتم: نسیه می‌کنیم، توی صف نانوایی رفتم، در صف نانوایی دیدم که اگر نانوا بگوید قبولت ندارم، من روبروی مردم خجالت می‌کشم.

آن موقع چهره تلویزیونی نبودم، یک طلبه گمنام بودم، حالا یک نفر بگوید قبولت ندارم، هر کسی باشد، خوار می‌شود، چه طلبه باشد چه غیر طلبه!

 

*هنگامی که تمام راه‌ها بسته شد

گفتم: چه کنم، به ذهنم رسید که در خانه یک سجاده مخمل است، گفتم: سجاده را یواشکی زیر عبا می‌گذارم، بیرون می‌برم و می‌فروشم!

خانه آمدم، سجاده حاج خانم را تا کردم و زیر عبا گرفتم تا خواستم بیرون بیایم،

حاج خانم گفت: سجاده را کجا می بری؟!، من هم چون نمی‌خواستم حاج خانم بفهمد بی پولم، سجاده را روی لب طاقچه گذاشتم.

گفت، می‌روم و در صحن زیارت‌نامه می‌خوانم،  چرا که افرادی هستند که سواد ندارند –چهل سال پیش بود- در صحن آمدم و به زوارها گفتم: زیارت‌نامه بخوانم،

گفتند: نه، به هر کسی که گفتم: زیارت نامه بخوانم، گفتند: نه!

به ذهنم رسید که یک تسبیح چوبی دارم و همین را می فروشم!

به کسی گفتم این تسبیح را می‌خری، نگاه کرد و گفت: دو ریال، آن زمان نان یک تومان بود، گفت: دو ریال می‌خرم!

 

*توسل حجت‌الاسلام قرائتی به امام رضا(ع)/ امام رضا(ع) زودتر پول را برسان، نانوایی بسته می‌شود!

دیگه هر کاری که به نظرم می‌رسید، انجام داده بودم، در همین صحن ایستادم به امام رضا(ع) گفتم: یا امام رضا(ع) جد شما در خانه فقرا شب‌ها چیزی می‌دادند، حالا من امشب فقیر شدم، من نمی‌خواهم در ماه عسل حاج خانم بفهمد، حالا من پول ندارم، اینجا می‌ایستم، کسی اینجا بیاید و به من پول بدهد!

بعد گفتم: یا امام رضا(ع) نانوایی می‌بندد، اگر می‌خواهی پول بدهی، یک مقدار زودتر بده وگرنه نانوایی ها می‌بندند!

یکی از علما که جوان بود، ده سالی هم امام جماعت بود، پیش من آمد و گفت: حاج آقا قرائتی من مدتی است که دنبال شما می‌گردم!

چون چند شب قبل من را دیده بود و من به او گفته بودم، تابستان‌ها چون هوای قم و کاشان گرم است، مشهد می‌آیم تا مقداری به درس‌هایم برسم و تا آخر تابستان هم اینجا هستم.

گفت: فردا می‌خواهیم برویم، پول زیادی داریم، چون چند روز پیش گفتی می‌خواهی تا آخر تابستان بمانی، من پول زیادی دارم، ممکن است بزنند! بعد مبلغی پول به ما داد و ما هم از امام رضا(ع) تشکر کردیم.

چهارشنبه 5/7/1391 - 18:0
سياست
ماجرای تهدید امام خمینی به اعدام در ترکیه از زبان قرائتی

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام قرائتی به ماجرای تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و تهدید ایشان به اعدام از سوی رئیس سازمان امنیت ترکیه اشاره کرد.

خبرگزاری فارس: ماجرای تهدید امام خمینی به اعدام در ترکیه از زبان قرائتی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از مفسران قرآن و از مبلغان موفق اسلامی، بیش از 30 سال است که به تدریس علوم و معارف قرآنی با زبانی شیرین و همه‌فهم می‌پردازد.

برنامه تلویزیونی این مفسر قرآن با عنوان «درس‌هایی از قرآن» پنج‎شنبه هر هفته پس از خبر ساعت 19 از شبکه اول سیما پخش می‌شود که تکرار آن روزهای جمعه ساعت 14:30 از شبکه سیمای قرآن مشاهده است. با توجه به استقبال فراوان مخاطبان از برنامه «درس‌هایی از قرآن»،‌ متن کامل هر برنامه را که توسط پایگاه اینترنتی آن منتشر می‌شود؛ برای استفاده علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

متن کامل سخنان حجت‌الاسلام قرائتی با موضوع «شیوه‌های تعلیم و تربیت» که در تاریخ 24 فروردین از شبکه اول سیما پخش ‌شد، در پی می‌آید:

* عبرت گرفتن از تاریخ گذشتگان

بحث ما راجع به تعلیم و تربیت است و شیوه‌های آموزش و تربیت.

یکی از شیوه‌های آموزش و تربیت استفاده از تاریخ است. بارها در قرآن فرموده: «سیرُوا فِی الْأَرْض‏» (انعام/11) در زمین سیر کنید. این آیه‌ای است که غربی‌ها به آن عمل کردند، ما به آن کم عمل کردیم یا نکردیم. به اسم جهانگرد به اسم مستشار اقتصادی، مستشار نظامی، به نام‌های مختلف، دیپلمات، زیر و بم همه کشورها را حتی به اسم سم‌پاشی در زیر زمین خانه‌ها را فهمیدند چیست. به اسم سم‌پاشی مزارع، عدد درخت‌های ما را متوجه شدند. این «سیرُوا فِی الْأَرْض‏» است. منتها نه گردش برای لذت، برای تفریح همراه با رشد فکری. خوب، استفاده از تاریخ.

امام که به ترکیه تبعید شد، رئیس امنیت ترکیه برای اینکه امام را بترساند، یک روز امام را سوار ماشین کرد و گفت: یک جایی برویم. او را برد و یک منطقه‌ای را نشان داد. گفت: این منطقه را می‌بینی؟ چهل نفر از علمای ترکیه که علیه حکومت حرف زدند، در همین میدان اعدام شدند. یعنی امام را برد، که بترساند. امام فرمود: عجب! ای کاش ما هم طوری اقدام می‌کردیم که اعدام می‌شدیم. دید بدتر شد. یعنی اگر لیموترش دست آدم عاقل بیفتد از همان لیموترش لیمونات درست می‌کند. رئیس امنیت ترکیه ایشان را برد که بترساند، ایشان بیشتر شجاع شد. گفت: معلوم می‌شود ما کوتاهی کردیم. علمای اهل سنت چهل نفرشان اینجا اعدام شدند؟! پس چرا علمای شیعه اعدام نشدند؟

گاهی بچه‌ها در خانه وحشت می‌کنند، ممکن است خدای ناکرده، خدای ناکرده، زبانم لال، یک بچه یک جا مثلاً نخواسته باشد به خانه بیاید، یا از خانه فرار کند، خانه گریز باشد. اگر پدرش دستش را بگیرد و یک گردش او را ببرد یا او را به پارک ببرد، نیازی به فرار نیست. در خانه‌ی چهل متری و آپارتمان 50 متر، 60 متر خوب بچه وحشتش می‌گیرد. یک خرده باید حالا که خانه تنگ است پدر و مادر با یک گردش این را جبران کنند. سکنجبین که می‌پزند، می‌چشند اگر دیدند ترش است شکرش را اضافه می‌کنند. اگر این بچه جایش تنگ است، یا درس‌هایش زیاد است پدر و مادر باید خوش اخلاق باشند. ایام امتحانی، ماه اردیبهشت و خرداد که بچه‌ها امتحان دارند، اینجا چون بچه‌ها درس زیاد می‌خوانند باید به غذای بچه‌ها، به اخلاق بچه‌ها، به محبت بچه‌ها بیشتر رسیدگی شود. چون باید جبران کنیم. اسلام به پیشنمازها گفته: اگر دیدید پشت سرتان آدم‌های ضعیفی هستند، مراعات آن افراد ضعیف را هم بکنید. خود قرآن می‌گوید: من وقتی می‌بینم افرادی ضعیف هستند کوتاه می‌آیم. «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فیکُمْ ضَعْفا» (انفال/66) یعنی حالا که شما ضعیف هستید من کوتاه می‌آیم. «سیرُوا فِی الْأَرْض‏» استفاده از تاریخ و تجربه.

* پرسش و پاسخ، شیوه قرآن، پیامبر و اهل بیت(علیهم‌السلام)

یکی از راه‌های تعلیم و تربیت که در اسلام هست شیوه‌ی سؤال و جواب است. بحث را به عنوان سؤال و جواب دربیاوریم. «أَ لَا أُنَبِّئُکُمْ بِأَکْبَرِ الْکَبَائِر» (مستدرک/ج17/ص416) می‌خواهید به شما بگویم بزرگترین گناه چیست؟ می‌گویند: بگو. بعد آنوقت می‌گوید. این فرق می‌کند تا بگوییم که «الْحَاقَّةُ، مَا الْحَاقَّةُ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْحَاقَّةُ» (حاقه/1 تا3) بعد آیه را بگوید. «الْقارِعَةُ، مَا الْقارِعَةُ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْقارِعَةُ» (قارعه/1 تا3) بعد می‌گوید. «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَ مَا أَدْرَئکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» (قدر/1 و2) بعد می‌گوید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرْ مِّنْ أَلْفِ شهَْرٍ» (قدر/3) اینکه طرف را تشنه کنیم. «الم، ذَالِکَ الْکِتَب‏» (بقره/1و2) یعنی یک چیزی بگو که طرف تشنه شود و بعد حرفت را بزن. «هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْغاشِیَةِ» (غاشیه/1) می‌خواهی قصه‌اش را بگویم. بعد قصه‌اش را بگو.

شما صاف به خانه بیایی به همسرت بگویی: فلانی سلامت را رساند. این یک نمره دارد. اما اگر به همسرت بگویی: می‌خواهی بگویم امروز چه کسی سلامت را رساند؟ می‌گوید: چه کسی بود؟ این را وادار کن که بپرسد چه کسی بود و بعد... سر کلاس مربیان و معلمین سؤال کنند.

چرا خدا ما را در دنیا عذاب نمی‌کند؟ یا پاداش نمی‌دهد؟ چرا می‌گوید قیامت؟ بهتر نبود خدا هرکس خوب و بد بود، همین جا جواب می‌داد؟ چرا عذاب به قیامت می‌افتد؟ کیفر یا پاداش به قیامت می‌افتد؟ سؤال کن، بعد از بچه‌ها بخواه یک دقیقه فکر کنند. فکر می‌کنند بعد آنوقت بگو. این به دلشان می‌چسبد. سؤال و جواب! حرف را دفعتاً نزنید.

* استفاده از مثال و تمثیل در بیان مطالب

شیوه‌ی تمثیل؛ مثال خیلی مهم است. خیلی مسأله‌ی مهمی است. بعضی از بزرگان که سوادشان اصلاً از نظر علمی استاد من هستند، به من می‌گویند: ما تلویزیون که می‌نشینیم، می‌نشینیم ضرب المثل‌های تو را یاد بگیریم. گاهی یک ضرب المثل، مثلاً می‌خواهی بگویی: کلمات نماز را غلط بگویی معنایش عوض می‌شود. شما بگویی: «اللهم سل...» با سین، یا بگویی «اللهم صلّ». «س،ص،س،ص،س،ص»، «اللهم سَلّ...»، «اللهم صلِّ» اگر «سلِّ» بگویی یعنی خدایا او را بکش. «صلِّ» یعنی خدایا درود بفرست. آنوقت این را مثل می‌زنیم، آمپول در رگ بزنی شفا می‌دهد، در گوشت بزنی، درد می‌آید. شماره تلفن، 021 یک استان است، 031 یک استان دیگر است. دست را اینجا بگذاری احترام است، اینجا بگذاری مسخره است. اینجا بگذاری مسخره است. سوییچ ماشین دندانه‌اش اینطور باشد، باز می‌شود. دندانه‌هایش کم و زیاد شود باز نمی‌شود. یعنی با مثل قصه را...

من این مثال را قبلاً در تلویزیون گفتم. می‌گویند: امام عسگری شهید می‌شود، امام زمان امام می‌شود. امام زمان(ع) وقتی امام شد 5 ساله بود. آیا می‌شود بچه‌ی 5 ساله امام شود؟ در تلویزیون مثل فلش کامپیوتر را زدم. و الآن دوباره تکرار می‌کنم. فلش کامپیوتر در جیبتان هست؟ یک فلش به ما بدهید. فوری! این چیزش را دربیاورید. با این فلش کامپیوتر مسأله‌ی امام زمان را مطرح می‌کنم. این فلش 1- فلز است. 2- یک سانت در یک سانت است. درونش هم پوک است، تو خالی است. یک فلزی یک سانت در یک سانت، وصل به کامپیوتر می‌کنیم. چند لحظه شده و نشده میلیون‌ها مطلب از آن فلز به آن فلز منتقل می‌شود. چطور بشر توانست علوم را از فلز به فلز منتقل کند. خدای بشر نمی‌تواند علم امام عسگری را به یک بچه‌ی 5 ساله منتقل کند؟ یک مثال است. آقا چهل سال گناه کردم چرا قرآن می‌گوید: «خالدین فیها» همیشه بسوزیم. یک مَثل، شما یک لحظه چاقو را به چشمت می‌زنی، تا ابد کور هستی! چاقو زدن یک ثانیه، کوری همیشه. یک مَثل همین است.

در قرآن یک آیه داریم می‌گوید: هرچه خوبی است از خداست. هرچه بدی است از شما. «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّه‏ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِک‏» (نساء/79) سیئه از تو است، بدی از تو است. خوبی از خداست. چطور این آیه را تفسیر کنیم؟ با یک مَثل. کره‌ی زمین دور خودش و خورشید می‌گردد. همیشه یک جایش روشن است و یک جایش تاریک است. هرجایش روشن است از خورشید است. هرجایش تاریک است از خودش است. ما هم هرچه خوبی داریم از خداست، هرچه بدی داریم از خودمان است. یعنی این استفاده از تمثیل خیلی مسأله‌ی مهمی است.

* نقش تکرار و تمرین در ماندگاری آموزه‌های دینی

استفاده از تکرار؛ مثلاً در روایات داریم که حضرت فرمود: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَائِی‏» (فقیه/ ج4/ ص420) خدایا به جانشینان ما رحم کن. دو مرتبه می‌گفت: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَائِی‏» سه مرتبه فرمود: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَائِی‏». خدا جانشینان... گفتند: یا رسول الله خلفای تو چه کسانی هستند که سه بار فرمودی؟ فرمود: علمای ربانی! علمای ربانی خلفای ما هستند. سه بار می‌گوید، این تکرار. یا مثلاً داریم «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَالٌ لَا یُزَکَّى‏» (کافی/ ج3/ ص504) دوبار می‌گوید، تکرار می‌کند. لعنت خدا، لعنت خدا بر مالی که زکاتش داده نشود. دو بار می‌گوید برای تأکید. یا مثلاً می‌بینیم سه بار در نامه نوشته: «عَلَیْکَ بِصَلَاةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلَاةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلَاةِ اللَّیْل‏» (فقیه/ ج1/ ص484) یا در سوره‌ی الرحمن، بالای سی بار می‌گوید: «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ». یک نعمت را می‌گوید، یک فاکتور می‌زند. اینطور نیست که سی قلم را با یک فاکتور بدهد. هر جنسی یک فاکتور دارد. هر یک نعمتی یک «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» دارد.

سه مرتبه حضرت فرمود: «إن الدین النصیحة إن الدین النصیحة إن الدین النصیحة» (روضة الواعظین/ ج2/ ص424) نصیحه یعنی خیرخواهی. روح دین این است که آدم دلش به حال دیگران بسوزد. موتوری دارد می‌رود، خانمش هم پشت سرش سوار کرده است. به لباس خانم باد می‌خورد، ممکن است به زیر پره‌های موتور برود. به او می‌گوییم: آقا مواظب باش یک وقت این خانم سرنگون نشود، خودت سرنگون نشوی. می‌گوید: به ما چه؟!می‌افتد چشمش باز می‌شود. چقدر بی‌خیال، بی غیرت! یک سنگ در جاده است این سنگ تیز است، ممکن است یک لاستیک را بترکاند. پیاده شویم سنگ را برداریم. ما که نیانداختیم! مگر من شهردار هستم. مگر من برای وزارت راه هستم؟ بی‌خیال! خیرخواه نیست. قرآن می‌گوید: حتی آنهایی که نمی‌توانند به جبهه بروند، پا ندارند بروند، چشم ندارند، دست ندارند به جبهه بروند، می‌گوید: «إِذا نَصَحُوا» (توبه/91) به شرطی که خیرخواهی کنند. جبهه نمی‌توانی بروی ولی خیرخواه جبهه باش. 1- استفاده از تاریخ، 2- سؤال و جواب 3- استفاده از مثال.

یک کتاب تمثیلات است، جیبی است، صد تا ضرب المثل است. هر ضرب المثلی هم پاسخ به یک شبهه فکری است. این تمثیلات را حق تمبر محفوظ هم نیست. هرکس می‌خواهد چاپ کند، چاپ کند به شرطی که نفروشد. مثلاً چاپ کند وزارتی، سازمانی، چاپ کند، در اختیار همکارانش مجانی بگذارد. هرکس می‌خواهد سود نبرد مجاز است. این کتاب برای من است. ضرب المثل‌هایی که مشکل را حل کرده است. که دو سه موردش را الان گفتم. مثل مَثَل فلش کامپیوتر، مثل چاقو در چشم! یک معلم یا مربی از این ضرب المثل‌ها خوب می‌تواند استفاده کند. تکرار، ضرب المثل، سؤال و جواب، تاریخ.

* تحریک قوّه‌ی تفکر و حسّ کنجکاوی

حس کنجکاوی را تحریک کنیم. این هم از ابزار تعلیم و تربیت است. یعنی وادار کنیم بچه‌ها خودشان هم فکر کنند. چند روز پیش یک کلاسی داشتم، یک آیه‌ای را نوشتم. گفتم: روی این آیه فکر کنید. ترجمه کردم، گفتم: حالا آیه را فهمیدید؟  خودتان روی آیه فکر کنید. وادار کنیم که بچه‌ها خودشان فکر کنند و از قرآن چیزی دربیاورند. حس کنجکاوی!

یک بار حضرت فرمود: «اتقوا ذنوباً لا تغفر» بترسید از گناهانی که خدا نمی‌بخشد. گفت: نظر شما کدام است؟ یکی گفت: دزدی، یک گفت: نمی‌دانم چه... هرکسی یک گناهی را گفت. گفت: نه اینها نیست. آخر گفتند: یا رسول الله خودت بگو. آن گناهی را که خدا نمی‌بخشد چیست؟ فرمود: خدا گناهان کوچک را نمی‌بخشد.

به خانم می‌گوییم: فُکلت بیرون است، گناه است. تو بنده‌ی خدا هستی، به شکرانه‌ی اینکه خدا به تو نعمت داده، زیبا آفریده، این زیبایی را برای شوهرت بگذار. تو قیمتی هستی. دختر قیمتی می‌گوید: نمی‌گذارم کسی از من لذت ببرد. مگر اینکه خرجی مرا بدهد. خانه، ماشین، تلفن، همه امکانات را هرکس خرجی مرا داد به من هم نگاه کند. این می‌گوید: نه من آرایش می‌کنم، جوان‌ها مرا مفت ببینید. خودش را حراج می‌کند. خودت را حراج نکن تو ارزش داری. خانمی که خودش را آرایش کرده و نشان می‌دهد، چرا خودت را حراج می‌کنی، تو حیف هستی. هرکس همه‌ی زندگی تو را تأمین کرد، حق دارد به تو نگاه کند. نه هرکس مفت کنار خیابان با یک بستنی، با یک لبخند، با یک تلفن و اسم ام اس، تو گران هستی، چرا خودت را حراج کردی؟ این مویت پیدا نباشد. آقای قرائتی حالا این دو تا تار مو را گیر نده. خیلی‌ها گناهان بزرگتر کردند. می‌گوید: این چیزی نیست. اینکه می‌گویی: چیزی نیست دیگر خدا نمی‌بخشد.

ببین اگر من یک سنگی، از این سنگ‌های کوچک که به نان سنگک چسبیده، اگر من یک سنگ کوچک بزنم در سر شما، بگویی: آخ! بگویم: چیزی نیست. بگویم: چیزی نیست، شما بیشتر عصبانی می‌شوی.  اما اگر یک سنگ یک کیلویی از دست من افتاد خورد روی پای شما، پای شما خونی شد، بگویم: ببخشید، می‌بخشی. یک کیلو را می‌بخشی، یک مثقال را نمی‌بخشید. چون یک مثقال را می‌گویم: چیزی نیست.

تفاوت گناهان کوچک و بزرگ در بخشش و آمرزش

شما مبلغ سنگینی بدهکار باشید. بروید نزد بستانکار بگویید: آقا من یک مقدار به شما بدهکار هستم، فعلاً ندارم. انشاءالله بعداً می‌دهم. می‌گوید: خیلی خوب باشد. اما اگر یک مبلغ کمی بدهکار هستی، حالا چه خبر است، دو فلس از ما می‌خواهی. چیزی نیست! طرف از این بیشتر ناراحت می‌شود. شما بگو چیزی هست، ندارم بدهم. قابل اغماض است. اما بگویی: چیزی نیست آدم لجش می‌گیرد.

یک شاگرد سر کلاس نیاید، عذرخواهی کند. آدم او را می‌بخشد. اما یک شاگرد سر کلاس بیاید هی به معلم چنین کند. معلم بگوید: گوش بده. آخر چیزی نیست! خود شما چه حالی می‌شوید که کار کوچک را آدم بگوید چیزی نیست؟ حالا دو تا مو که چیزی نیست. حالا اینها که... حالا یک شب که شب عروسی، بگذار اینها... حرف نماز را نزن. عروس آرایش کرده حالا وضو بگیرد، کلی لاک به دست‌هایش زده است. حالا یک شب که صد شب نمی‌شود. حالا نمازت را بعد بخوان. اینکه آدم بگوید: حالا شب عروسی است، حالا مهمانی است، حالا... گناهی که آدم انجام بدهد، بگوید: این چیزی نیست. خدا این را نمی‌بخشد. میکروب چیزی نیست، کوچولو است ولی یک آدم را از پا درمی‌آورد. پوست خیار چیزی نیست، ولی یک وزنه بردار حرفه‌ای را ممکن است ویلچری‌اش کند.

خود ما هم همینطور هستیم. اگر من عمامه‌ام را یک دو سانت جلوتر بگذارم، مثلاً اینجا بگذارم، دادگاه ویژه روحانیت مرا می‌گیرد. از تلویزیون هم مرا بیرون می‌کنند. می‌گویم: این که چیزی نیست. می‌گویند: نه چیزی نیست. حرام هم نیست، اما این کاری که کردی دیگر جایت در تلویزیون نیست. خود خانمی که می‌گوید: این دو تا مو چیزی نیست، اگر ببیند من عمامه‌ام را روی دماغم گذاشتم، این دیگر تا آخر عمرش به حرف من گوش نمی‌دهد. چرا می‌گویی چیزی نیست؟ مال مردم چیزی است. خلاف خدا چیزی است. اینهایی که چیزی نیست آدم را از پا درمی‌آورد. اینهایی که چیزی نیست چون آدم گناهان بزرگ را می‌بیند یادش است چه غلطی کرده است، تا می‌گویند: گناهکار هی یاد گناه بزرگ می‌افتد، می‌گوید: خدایا مرا ببخش. اما گناه کوچولوها را اصلاً می‌گوید: چیزی نیست. توبه هم نمی‌کند و لذا این اثر خودش را دارد. تریاک مهم است، سیگار که چیزی نیست. ولی همین که چیزی نیست، چیزی نیست برایت تنگی سینه می‌آورد.

یکی از روش‌های تربیت این است که سؤال کنیم. اول پیغمبر فرمود: چه گناهی است که خدا نمی‌بخشد؟ در مردم ولوله می‌اندازد. تو بگو، تو بگو، تو بگو، خوب که حرف‌هایشان را جمع‌بندی کرد، می‌گوید: نه، هیچ‌کدام از اینها نیست. آن گناهی که آدم بگوید: چیزی نیست.

یک کسی یک نماز غلط خواند، به او گفتند: آقا این نماز تو غلط بود. گفت: برو. اینقدر خدا تارک الصلاة دارد که الآن فرشته‌ها سر همین نماز من دعوایشان است. او می‌گوید: به من بده ببرم، او می‌گوید: به من بده ببرم. (خنده حضار) خوب آن تارک‌الصلاة‌ها را ممکن است خدا ببخشد، ولی اینکه هم نماز غلط می‌خواند و می‌گوید: اینکه چیزی نیست.

* ابهام و کلی گویی

ابهام و کلی گویی؛ بعد توضیح بدهیم. ببین اگر من در دستم انگشتر باشد، ممکن است اصلاً شما یک ساعت هم به دست و انگشتر من نگاه کنید، یادتان برود. اما اگر اول کلی گفتم، گفتند: چه در دست من است؟ یک خرده فکر کردید و بعد گفتم: انگشتر، این می‌ماند. طلبه‌ها یک اصطلاحی دارند می‌گویند: مثل خلاصه‌ی اخبار و مشروح اخبار. تیتر روزنامه، بعد مشروح آن در صفحه‌های بعد. اول آدم یک چیز کلی بگوید، بعد مفصل بگوید. پیغمبر فرمود: از گل قشنگی که روی کود است بپرهیزید. «إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَن‏» (کافی/ ج5/ ص332) دوری کنید از گل‌های زیبایی که ریشه‌اش در پهن است. گفتند: یعنی چه؟ گفتند: یا رسول الله! «وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَن‏»؟ گل قشنگی که ریشه‌اش در پهن است که بپرهیزیم چیست؟ فرمود: دختر خوشگلی که در خانواده‌ی نا اهل است. خانواده، خانواده‌ی خوبی نیست. ولی دختر قشنگ است. می‌گوید: از این دخترها بترسید. پسر سوپر دولوکس است، آدم نگاهش می‌کند به! کاش این داماد ما می‌شد. کیلویی خوب است. اما معلول فکری است. فکرش انحراف دارد. خانه لوکس است، پایه‌هایش خراب است. ولی حضرت نفرمود: دختر زیبایی که در خانواده‌ی نا اهل است، بترسید، فرمود: از گل زیبایی که ریشه‌هایش در آلودگی‌ها بدست آمده است. بعد گفتند: یا رسول الله چیست؟ بعد آنوقت امام... یعنی آدم یک چیز کلی بگوید، بعد این را باز کند. این هم یک شیوه‌ای است.

* بهره‌گیری از موقعیت‌های مکانی و زمانی در تعلیم و تربیت

استفاده از صحنه‌های موجود؛ از همان صحنه‌های موجود استفاده کنید. عرض کنم به حضور شما که... صلواتی بفرستید (صلوات حضار)

مثلاً حضرت می‌بیند که پاییز شده، برگ درخت‌ها می‌ریزد. خوب یک صحنه موجود است که باد می‌آید و برگ درخت‌ها می‌ریزد. فرمود: دو تا مؤمن که به هم دست بدهند، دو تا مؤمن یعنی مرد با مرد، زن با زن، نه یعنی زن و مرد. گاهی وقت‌ها ما گفتیم اگر کسی به کسی بگوید: من دوستت دارم، ثواب است. گفت: خوب پس این جوان‌ها به این عمل می‌کنند. هرکسی را دوست دارند، می‌گویند: دوست دارم.گفتم: نه آن یک معنای دیگر دارد. پاییز است برگ‌ها زرد است، باد می‌آید و برگ‌ها می‌ریزد. این یک صحنه موجود است. حضرت فرمود: دو تا مؤمن که به هم دست بدهند، مادامی که دستشان در دست همدیگر است، گناهانشان مثل برگ درخت‌ها می‌ریزد. یعنی از همین استفاده می‌کند. استفاده از صحنه‌ها موجود!

کسی خدمت امام آمد گفت: آقا قیام کن علیه بنی عباس. شما طرفدار داری. شیعه‌ها مرید شما هستند. بلند شو یک کودتایی، انقلابی! حضرت فرمود: صحرا برویم. او را برداشت و در بیابان برد و یک گله میش بود، و با یک چوپان. گفت: برو این میش‌ها را بشمار. رفت و برگشت وگفت: زیاد نیستند هفت تا بود. حضرت فرمود: اگر هفت تا مرید جدی داشتم قیام می‌کردم. یعنی مریدان جدی من هفت تا هم نیستند. یعنی از همین استفاده کرد. این مهم است.

یا صحنه‌سازی؛ امام صادق می‌خواست بگوید: هرکس به کسی ظلم کند به بدن کسی ضربه وارد کند باید دیه بدهد. امام صادق می‌خواست این را بگوید. صحنه سازی کرد. به یکی از اصحابش فرمود: شما به من اجازه می‌دهی دست شما را فشار بدهم. گفت: آقا خواهش می‌کنم. دست من در خدمت شما. امام صادق(ع) دست ایشان را گرفت و محکم فشار داد. وقتی فشار داد جای فشار روی دست ماند. حضرت فرمود: اگر کسی به همین مقدار دست کسی را فشار بدهد، که جای این فشار بماند باید جریمه بدهد. منتها این را صاف ننشست بگوید: هرگاه کسی به بدن کسی لطمه‌ای وارد کند باید جریمه بدهد. نه! اجازه گرفت. دستی را فشار داد، جای این فشار ماند و بعد از این استفاده کرد. عملی...

گاهی وقت‌ها برای آموزش و برای محبت امامان ما خودشان را نازل می‌کردند. امیرالمؤمنین آمد خانه‌ی یک یتیمی، به یتیم گفت: عزیز! پسرم، عزیزم! هرچه به این حرف زد، این بچه یتیم همینطور نگاه کرد.هرچه امیرالمؤمنین خواست این را یک طوری بخنداند، شادش کند، دید نمی‌شود. با زانوها و دست‌هایش راه رفت. بَع بَع، مَع، صدای بزغاله کرد. این بچه خندید. یکی آمد گفت: بابا تو امیرالمؤمنین هستی، رئیس حکومت اسلامی هستی. صدای بز می‌کنی؟! فرمود: طوری نیست، من صدای بز می‌کنم یتیم بخندد. ببینید این ایجاد صحنه‌ها، اینکه آدم خودش را پایین ببرد. اینکه بخواهد دست یک کسی را فشار بدهد اجازه بگیرد. ما اصلاً راحت در خانه‌ی مردم پارک می‌کنیم، اجازه هم نمی‌گیریم. لحن گفتن فرق دارد. به ما گفتند اگر وارد مسجد شدی، آقا رکوع بود نگو: یا الله!مگر ما نوکر تو هستیم، همینطور دولا بایستیم، تو زودتر بیا. حاضر است سه هزار نفر، دو هزار نفر، صد نفر را همینطور دولا نگه دارد، چه خبر است، آقا برسد. خوب چه کنیم؟ می‌گوید: بگو «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» (بقره/153) یعنی مردم اگر صبر کنید، خدا با شماست. یعنی اینطور نیست که من به جماعت برسم، یک چیزی هم گیر شما می‌آید.

یک جوانی خواست یک پیرمردی را ببوسد، روبوسی کند پیرمرد گفت: ببوس، یک چیز گیر من می‌آید. حالا اینطور نیست که تو به جماعت برسی، یک چیزی هم گیر ما می‌آید. «ِإِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» نگو: یا الله، یا الله معنایش این است که بایست تا من برسم. ما نوکر تو نیستیم که بایستیم. اما وقتی گفتی «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» یعنی چه؟ یعنی تو نوکر من نیستی ولی وقتی صبر کردی، یک چیزی هم به تو می‌دهم. لحن‌ها فرق می‌کند.

حرکات دست، خیلی چیزها را باید با هیجان گفت. با آهنگ‌های مختلف، ما الآن الله اکبرمان هر کدامش یک آهنگی دارد. اگر 22 بهمن بود می‌گوییم: الله اکبر! در راهپیمایی بود می‌گویید: الله اکبر! نماز بود می‌گوییم: الله اکبر! تعجب کردیم می‌گوییم: الله اکبر! مکبر بودیم می‌گوییم: سمع الله لمن حمده، الله اکبر! یعنی با آهنگ‌های مختلف کد تعیین می‌کنیم که این چه الله اکبری است. مثل بوق ماشین، بوق عروس با بوق فحش فرق می‌کند. راننده‌هایی که بوق می‌زنند، شش رقم بوق داریم. بوق سلام، بوق فحش، بوق عروسی.

یک پیر زن و پیر مردی در یک ماشینی نشسته بودند. گفتند: خوب ما پنجاه سال پیش که عروسی کردیم بوق نزدیم، ماشین نبود، بوق نبود، بگذار ما در بیابان بوق بزنیم، قضایش را انجام بدهیم. به شوفر گفتم: آقا یک خرده بوق بزن که اینها از مشکل در بیایند.

حرکت دست، یک بنده خدایی وقتی می‌خواست دستش را حرکت بدهد، ناشیانه حرکت می‌داد. همچین می‌کرد. می‌گفت که: یوسف هم در چاه رفت. پیغمبر بزرگوار هم معراج رفت. (خنده حضار) یعنی اصلاً ضد... هرچه می‌گفت دست و پایش ضد لبش بود. باید معلم حرکاتش، چشم و ابرویش، رنگ لباس خیلی مهم است. شما الآن لباس مرا ببینید. حالا هم ببینید. من بارها گفتم و باز هم خواهم گفت. سر کلاس باید رنگ معلم شاد باشد. چادر سیاه برای خیابان، چه گناهی کرده یک دختر می‌خواهد یک چیزی یاد بگیرد، هفت ساعت سیاه نگاه کند. تخته سیاه را هم سفید کردند، وایت بردش کردند، سبزش کردند، لباس مشکی برای خیابان خوب است. البته نه شادی که چشمک بزند. شاد آرام، شاد دلنواز، رنگ مشکی خوب نیست. رنگ قرمز هم خوب نیست. روایت داریم.

حضرت دید یک قافله‌ای جاجیمی که روی شتر انداختند، پارچه‌ای که روی شتر انداختند، قرمز است. فرمود: این پارچه‌ی قرمز را انداختید روی شتر، سوار می‌شوید نگاهتان به این قرمز می‌افتد و برای چشمتان بد است. بردارید. چنان دویدند که شترها رم کردند. رنگ قرمز خوب نیست. رنگ باید رنگ شاد باشد.

*بهره‌گیری از خنده و شادی در امر آموزش

استفاده از خنده، در کلاس باید استفاده از خنده باشد. شرایط بدنی و طبی و بهداشتی را در نظر بگیرید. من شب‌های قدر مسجد دانشگاه تهران قرآن سر می‌گیرم. چون قبل از سخنرانی من دعای الغوث خواندند دو ساعت تقریباً نشستند، وقتی من روی منبر می‌روم، می‌گویم: آقا من تا منبر می‌روم همه شما بلند شوید بایستید. یک پنج دقیقه بایستید من دو تا حدیث بخوانم شما ایستاده گوش دهید. مگر لازم است آدم بنشیند حدیث گوش بدهد. شما ایستاده گوش بدهید. ضمناً وقتی می‌ایستید، یک کسی می‌خواهد بیرون برود، برود. یک کسی می‌خواهد جا به جا شود. یک کسی زانویش درد گرفته، اینقدر مردم به من دعا می‌کنند خدا پدرت را بیامرزد. بابا خوب زانویش درد گرفته، اجازه به او بدهید بلند شود. تنوع خیلی خوب است. در نماز یک حمد و قل هو الله گفتن بس است، حالا خم شو. خم شدی می‌گوید: بلند شو، سجده برو. یک نماز پنج دقیقه‌ای چند رقم تنوع دارد. تنوع مهم است. رنگ مهم است. بچه‌ می‌خواهد دستشویی برود، بگو برو. نخیر باشه زنگ استراحت برو. بابا اگر اجازه ندهید درس را نمی‌فهمد. اسلام گفته اگر ادرارت می‌آید، نماز جماعت را هم از خیرش بگذر. برو دستشویی نمازت را فرادی بخوان. جماعت خیلی ثواب دارد، خیلی ثواب دارد ولی اگر بناست ادرارت را نگه داری، از خیرش بگذر. می‌خواهد بخندد، خوب بگذار بخندد. نخند! این هم بدتر می‌کند. خوب وقتی خنده‌اش گرفته بگذار بخندد. جلوی فطرت را نگیرید. الآن خنده‌اش گرفته.

ما یکجایی بودیم هروقت می‌خواستیم بخندیم این مربی ما می‌گفت: آقا شما یک ربع دیگر بخند. خوب یک ربع دیگر خنده‌ام نمی‌گیرد. (خنده حضار) اینکه دست خودم نیست. من یک دهم حرف‌هایم را هم نزدم.

معلمی کار سختی است، معلمی کار خداست. «الرَّحْمَانُ،عَلَّمَ الْقُرْءَانَ» (الرحمن/1 و2) یعنی خدای رحمان، معلمی شغل خداست. شغل انبیا هم که پیغمبر فرمود. یک چیز دیگر هم عرض کنم. شغل جبرئیل هم هست. «عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوى‏» (نجم/5) یعنی معلمی شغل خداست. شغل جبرئیل است، شغل انبیاء است. کار سختی است. مایه‌های تعلیم و تربیت هم در قرآن است. ماشاءالله، بالاترین اساتید تعلیم و تربیت نسبت به قرآن باید بیایند شاگردی کنند، خیلی لطیفه در قرآن است.

امیدوارم که خداوند دستتان را بگیرد و نسل آینده را خوب تربیت کنید. نسبت به نسل آینده خائن نباشید.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900816000107

چهارشنبه 5/7/1391 - 17:59
مهدویت
تهذیب نفس، شرط درک خدمت امام زمان (عج)
حجة السلام قدس می گوید:
روزی آقا فرمودند: در تهران استاد روحانیی بود که لُمعَتین را تدریس می کرد، مطلع شد که گاهی از یکی از طلاب و شاگردانش که از لحاظ درس خیلی عالی نبود، کارهایی نسبتاً خارق العاده دیده و شنیده می شود.
روزی چاقوی استاد (در زمان گذشته وسیله نوشتن قلم نی بود، و نویسندگان چاقوی کوچک ظریفی برای درست کردن قلم به همراه داشتند) که خیلی به آن علاقه داشت، گم می شود و وی هر چه می گردد آن را پیدا نمی کند و به تصور آنکه بچه هایش برداشته و از بین برده اند نسبت به بچه ها و خانواده عصبانی می شود، مدتی بدین منوال می گذرد و چاقو پیدا نمی شود. و عصبانیت آقا نیز تمام نمی شود.
روزی آن شاگرد بعد از درس ابتداءً به استاد می گوید:
آقا، چاقویتان را در جیب جلیقه کهنه خود گذاشته اید و فراموش کرده اید، بچه ها چه گناهی دارند. آقا یادش می آید و تعجب می کند که آن طلبه چگونه از آن اطلاع داشته است.
 
از اینجا دیگر یقین می کند که او با (اولیای خدا) سر و کار دارد، روزی به او می گوید: بعد از درس با شما کاری دارم. چون خلوت می شود می گوید: آقای عزیز، مسلم است که شما با جایی ارتباط دارید، به من بگویید خدمت آقا امام زمان(عج) مشرف می شوید؟
استاد اصرار می کند و شاگرد ناچار می شود جریان تشرف خود خدمت آقا را به او بگوید. استاد می گوید: عزیزم، این بار وقتی مشرف شدید، سلام بنده را برسانید و بگویید: اگر صلاح می دانند چند دقیقه ای اجازه تشرف به حقیر بدهند.
مدتی می گذرد و آقای طلبه چیزی نمی گوید و آقای استاد هم از ترس اینکه نکند جواب، منفی باشد جرأت نمی کند از او سؤال کند ولی به جهت طولانی شدن مدت، صبر آقا تمام میشود و روزی به وی می گوید: آقای عزیز، از عرض پیام من خبری نشد؟ می بیند که وی (به اصطلاح) این پا و آن پا می کند. آقا می گوید: عزیزم، خجالت نکش آنچه فرموده اند به حقیر بگویید چون شما قاصد پیام بودی (و ما علی الرسول إلا البلاغ المبین)
آن طلبه با نهایت ناراحتی می گوید آقا فرمود: لازم نیست ما چند دقیقه به شما وقت ملاقات بدهیم، شما تهذیب نفس کنید من خودم نزد شما می آیم.
http://www.hawzah.net/fa/articleview.html?ArticleID=93035
چهارشنبه 5/7/1391 - 17:58
ورزش و تحرک
تماشا: استادیوم روهای حرفه ای هم اگر او را ببینند، نمی شناسند! ولی اگر یک کلمه حرف بزند قطعا حدس می زنند که او کیست! هوشنگ پروین، گوینده ای که هیچ نسبتی هم با علی پروین ندارد. بازنشسته ارتش است و 45 سالی می شود به عنوان مربی و سرناجی در استخر شهیدشیرودی مشغول به کار است. او همان کسی است که از سال 81 صدایش را از بلندگوهای ورزشگاه آزادی می شنویم!

سایت پارس فوتبال گفت و گوی جالبی با هوشنگ پروین انجام داده که خلاصه ای از حرف های او را می خوانیم.

اولین حقوقم از گویندگی 90 تومان بود. این روزها 30 هزار تومان می گیرم ولی اگر جمعیت از پنجاه هزار نفر بیشتر شود حقوق ما هم دوبرابر می شود.

طبق قوانین فیفا برای کم کردن تنش میان تماشاگران 18 دقیقه قبل از بازی باید اسامی را اعلام کنیم و نیم ساعت مانده به بازی خودمان را به استادیوم برسانیم.

هوادار پرسپولیس هستم و دخترم رهرو بابا، اما این دامادمان استقلالی از کار درآمد.

باور کنید به نظر من در حقیقت بعد از بازی ایران و رژیم اشغالگر قدس و پیروزی ایران در آن بازی بود که تماشاگران به سمت فوتبال هجوم آوردند. با علی پروین، امیر قلعه نویی و دکتر بیژن ذوالفقارنسب دوستی دیرینه ای دارم، از بازیکنان هم آندو تیموریان یک دوست خوب است.

هر بار بغض گلویم را می گیرد وقتی می خواهم تعویض علی کریمی یا فرهاد مجیدی را اعلام کنم آخر کدام بازیکن می تواند جایگزین این بازیکنان بشود. من نمی دانم در مغز این مربیان چه می گذرد.

علی پروین یک مرد به تمام معناست. او 30 سال پیش صدهزار تومان داد تا خانه سازی کنم. به خاطر همین لوتی گری ها او هنوز محبوب تر از بازیکنان حال حاضر است. از جیب بازیکنان امروزی فقط موبایل خارج می شود.

با این فامیلی من، همه می پرسند داداش علی پروین هستی؟! اما با هم نسبتی نداریم، اما مثل یک برادر او و قاسم پناهگر را دوست دارم.

اگر استقلال گل بخورد معطل نمی کنم و زننده گل را می گویم اما اگر پرسپولیس گل بخورد شل و ول می شوم تا میکروفن را به دستم بگیرم. اما بازیکنان هر دو تیم را مثل پسر خودم دوست دارم.

در شغل ما از پاداش خبری نیست. با همین دریافتی به خانه می رویم.

طی این چند سال آخری، گل حنیف عمران زاده به شهرداری یاسوج جنس دیگری داشت.

پیشنهاد گویندگی در سازمان ها و اجرای مراسم مختلف را حتی با یک تماشاگر استادیوم عوض نمی کنم.

زمان دیدارهای ملی و نواختن سرود ملی و اعلام اسامی بازیکنان عزیز کشورم من هم غرور خاصی پیدا می کنم. یک نفر هم می آید و خارجی ها را می گوید.

عاشق سینما هستم و فیلمی وجود ندارد که ندیده باشم. جدایی نادر از سیمین را هم می پسندم.
http://www.tabnak.ir/fa/news/222983
چهارشنبه 5/7/1391 - 16:57
آلبوم تصاویر

عکس/ زیباترین استادیوم های سراسر دنیا از نمای بالا



استادیوم کیپ تاون - آفریقای جنوبی


استادیوم پتکو پارک - سن دیگو، امریکا



استادیوم دولت - پنسیلوانیا، امریکا



استادیوم سیسرو - سائو پائولو، برزیل



استادیوم سه رودخانه - پیتزبورگ، امریکا



Stadium 1986 World Series



Duke Stadium 1943



استادیوم ریموند جیمز - خلیج تمپا، فلوریدای امریکا



استادیوم مکی - نوادا، امریکا



استادیوم یادبود - کالیفرنیا، امریکا



استادیوم ژیلت - ماساچوست، امریکا



استادیوم فوتبال - بندر پورتوپرنس، هائیتی



استادیوم امید - مینه سوتا، امریکا



استادیوم دویت پری - اوهایو، امریکا



استادیوم نیلند - تنسی، امریکا



استادیوم مینوت ماید پارک - هوستون، تگزاس



ورزشگاه بانک امریکا - شارلوت، کارولینای شمالی



استادیوم پیت - پیتزبورگ، امریکا



استادیوم کوالکوم - سن دیگو، امریکا



استادیوم میشیگان - ان آربور، میشیگان



استادیوم سان لایف - میامی، فلوریدا



استادیوم کنان - کارولینای شمالی، امریکا



استادیوم ماراکانا - ریودوژانیرو، برزیل



استادیوم یانکی قدیمی - نیویورک، امریکا



استادیوم المپیک (در دست ساخت) - لندن، انگلستان


منبع: عصر ایران
چهارشنبه 5/7/1391 - 16:55
آلبوم تصاویر
ختصاصی سروش نیوز//بمناسبت روز تجلیل از مقام والای زن و ولادت امام خمینی(ره)منتشر شد

عکس منتشر نشده از امام خمینی(ره)و دخترشان

سروش نیوز:این عکس متعلق به سال 1361در جماران است .دختر مکرمه حضرت امام خمینی (ره )در کنار ایشان مشاهده می شوند.


چهارشنبه 5/7/1391 - 16:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته