کامپیوتر و اینترنت
دولت هندوستان شبکه های اجتماعی فیس بوک، توئیتر و دیگر شرکتهای اینترنتی را تهدید کرده در صورتی که مطالب توهین آمیز و موهن را از روی وب سایتهای خود حذف نکنند، علیه آنها دست به اقدامات قانونی خواهد زد.
به گزارش خبرگزاری مهر، "کاپیل سیبال" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور هندوستان، بزرگترین دموکراسی جهان، با فراخواندن نمایندگان شرکتهای گوگل، فیس بوک، توئیتر و یاهو، جلساتی برای شکایت درباره مفاهیم توهین آمیزی که علیه "سونیا گاندی" رئیس حزب کنگره ملی هندوستان و "مانموهان سینگ" نخست وزیر هندوستان بر روی وب سایت این شرکتها منتشر می شوند را ترتیب داد.
سیبال اعلام کرد این شرکتها باید در برابر حساسیتهای هندوستان حساس باشند اما این حرکت از جانب هندوستان این کشور را متهم به تلاش برای سانسور مفاهیم اینترنتی کرده است. در این وب سایتها انتقادات شدیدی به سونیا گاندی وارد شده و تصاویر ساختگی ناراحت کننده ای را از گاندی و سینگ منتشر کرده اند.
بر اساس گزارش سی نت، این شرکتها روز دوشنبه بار دیگر توسط سیبال فراخوانده شدند و از آنها درخواست شد تا هندوستان پیش از انتشار مطالب آنها را مورد نظارت قرار دهد تا از انتشار مطالب توهین آمیز جلوگیری شود اما این شرکتها درخواست هند را نپذیرفتند. وی این شرکتها را تهدید کرد که در صورت عدم تنظیم مفاهیمی که منتشر می کنند، علیه آنها اقدامات قانونی انجام خواهد داد.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:17
سينمای ایران و جهان
انجمن علمی تئاتر و کانون نمایش دانشگاه تهران در پی هشدارهایی مبنی بر تعطیلی تالار مولوی بیانیهای مشترک صادر کردند که در ادامه میخوانید.
«حق گرفتنیست امام علی (ع)
تئاتر دانشگاهی در تمامی دنیا پدیدهایست که از آن به عنوان شالوده و بنمایه تئاتر حرفهای یاد میشود و پیریزی آینده این هنر، اگر نه به اغراق تمامی آن، که بیشک بخش مهم و اصلی حیات اجتماعی هر جامعهایست. لاجرم هر نوع آموزشی نیز در این محیط محتاج به ابزاریست که برای تبلور، مسیر پیشرفت و تکامل آن را تبیین میکند.
در ایران پهناور، امروزه تئاتر آکادمیک مهمترین منبع تغذیه تئاتر حرفهای و پدیدار کننده نبوغیست که آبشخور رفتار، ویژگیها و خلاقیتهای تئاتر تکامل یافته و الگوبندی شده اقتصادیست. جامعه تئاتر دانشگاهی ایران نیز همواره در پرتو حمایتهای مدیریت فرهنگی وزارت علوم روزگاریست که منبع همین هنر است و تئاتر مولوی نیز، یکی از مهمترین ابزار این پدیداری.
چندی است جامعه دانشگاهی تئاتر، توانسته با ایجاد فضایی جدید در تئاتر مولوی امکان دستیابی به آرزوهای جوانان مستعد را فراهم و در این نومیدی محض جوانی که میخواهد خود را باور و هنرش را بارور کند، ریشه امیدی بزرگ را در دل نامطمئن دانشجویان تئاتر بدواند.
تئاتر مولوی در سال گذشته فضایی را در اختیار جوانانی گذاشته است که با همه گمنامیها و بیتوجهیها توانستهاند آثار خود را به منصه ظهور بگذارند و نگاهی گذرا به این آثار نشان دهنده پویایی و توانایی بیش از اندازه تئاتر دانشگاهی است، چه بسا بیشتر از ظرفیتهای تئاتر حرفهای. جوانانی رانده شده از محیط بسته و قرنطینه تئاتر شهر و سالنهای حصار کشیده ایرانشهر، تنها آرزوی خود را اجرا در تئاتر مولوی به عنوان ملکی از املاک کوچک تئاتر دانشگاهی و سرزمین آرزوها برای دستیابی به آیندهای نامعلوم اما پر امید میبینند.
با این همه، نامهربانی متولیان تئاتر که بیتوجه به این فضای تازه و این موقعیت جدید، نگاهی تکبعدی و انحصارطلب را در اندیشه خود پروراندهاند، سبب استعدادسوزی و از بین رفتن اندیشههای جدید و تجربههای نو در تئاتر این مرز و بوم خواهد شد.
چه تاسف که عدم حمایتهای تعیین شده که بخشی از وظایف مدیریت کلان تئاتری در قبال دانشجویان محسوب میشود، این روزها تئاتر مولوی را به سمت انزوا و چه بسا تعطیلی ناخواسته برده است. اجرایی نشدن تعهدات مرکز هنرهای نمایشی، در طول سال گذشته، نه تنها اجراهای دانشجویی را در تئاتر مولوی که نه از سر ارتزاق، که تنها به سبب کمی توجه بیشتر- تحتالشاع قرار داده، که حتی امکان داشتن سالنهایی کامل و استاندارد را در این نابسامان ابزار و امکانات به مخاطره انداخته است. و روی دردناک قضیه بیگمان اینجاست که آیا به راستی تعهدات آن مرکز محترم، بیش از هزینه یک گردهمایی یا بودجه یک کار سفارشی بوده و خواهد بود؟
از این رو، جامعه کارگردانان، نویسندگان، طراحان و بازیگران تئاتر دانشگاهی، با همه خستهگیهایش نسبت به موقعیتهای متزلزل گذشته و آینده، اعتراض خود را نسبت به کوتاهیها و معلقفکریهایی که این بحران را شامل شده است اعلام، و ضرورت رسیدگی به این شکوائیه درددلگونه خود را از مدیریت ارگانهای رابط خواستار شده و خواهشمند است با این بیتوجهیها فضای سرخورده تئاتر دانشگاهی را بیش از این به حاشیه و پاورقی سوق ندهند.»
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:17
شخصیت ها و بزرگان
آنچه در پی میآید سخنرانی آیتالله مجتبی تهرانی در پنجمین شب مراسم عزاداری ماه محرم است:
اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم؛ بسم الله الرّحمن الرّحیم؛ و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
«الاسلام بدؤه محمدیٌّ و بقاؤه حسینیٌّ»
مروری بر مباحث گذشته
بحث ما راجع به قیام و حرکت امام حسین علیهالسلام بود که عرض کردیم این قیام هدفمند و همچنین صحیفهای از دروس برای ابنای بشر در ابعاد گوناگون معرفتی، معنوی، فضیلتیِ انسانی، دنیوی، اخروی، فردی و اجتماعی بود. بالأخره گفتیم که این حرکت و قیام عجولانه نبود، این طور نبود که حساب نشده باشد یا در محاسبه اشتباه شده باشد، بلکه بسیار حساب شده بود. بحث ما به اینجا رسید که هر قیام و حرکتی دو رکن دارد؛ رهبری و حضور حد اکثری مردم در صحنه و این بر محور سه زمینه است؛ اعتماد مردم به رهبر قیام، همسو بودن هدف رهبری با هدف مردمی که اکثریّتشان در صحنه حاضر شدند و همسو بودن نظر رهبری و مردم نسبت به فساد نظام موجود، یعنی هم رهبری و هم مردم آن نظام را فاسد بدانند.
جلسه گذشته بحث ما به اینجا رسید که در آن موقع، مردم در رابطه با حرکت امام حسین، سه دسته بودند؛ یک دسته کسانی که به امام حسین اعتقاد و اعتماد داشتند، او را بر حق و سزاوار رهبری میدانستند. اینها تا آخر نسبت به همین نظریهای که داشتند پایدار ماندند. البته اینها همان عدّه قلیل و کمی بودند که با حسین(علیهالسلام) در صحرای کربلا شهید شدند.
دسته دیگر کسانی بودند که با اینها همعقیده بودند، ولی از نظر عملی به خاطر جهات مادی دنیوی مثل تهدید، تطمیع و تحمیق پایدار نبودند که یا کناره گرفتند و یا با نظام حاکم فاسد همسو شدند. البته همسو شدنشان نه از باب اعتقاد به آن بود؛ اصلاً نه به معاویه اعتقاد داشتند و نه به یزید، بلکه به امام حسین اعتقاد داشتند، ولی دیدند اگر بخواهند پای او بایستند، زندگی دنیاییشان به هم خواهد خورد. آنها برای حفظ دنیایشان یا اینکه از یاری حضرت صرف نظر کردند و یا با دشمن همسو شدند. آنهایی که طمعشان بیشتر بود یا نسبت به تهدیدات ترسوتر بودند، با تشکیلات فاسد حکومت همکاری کردند. این گروه دوم بعداً پشیمان شدند که تشکیلات توّابین و امثال اینها را پیش آوردند.
این دو گروهی که گفتیم مربوط به عراقیها، بصرهایها و کوفیها و امثال اینها بود. امّا گروه سوم، شامیان بودند. اینها به امام حسین اعتقاد نداشتند، بلکه به معاویه اعتقاد داشتند و با او همسو بودند. اینها بینششان نسبت به نظام اسلام و رهبری اسلام را از دستگاه حکومتی گرفته بودند. یعنی هر چه حکومت میگفت، همان را میپذیرفتند. اینها رابطهای تنگاتنگ با صحابه پیغمبر یا مهاجرین و انصار و تابعین نداشتند. آن موقع هم که ارتباطات مثل الآن نبود. تمام اطلاعات این گروه، چه نسبت به رهبر فاسد موجود و چه نسبت به مخالفین او، مثل امام حسین و بنی هاشم، از ناحیه حکومت بود و اطّلاعات دیگری هم نداشتند.
اطلاعاتی که در رابطه با اصل نظام اسلام هم داشتند، از مبدأ وحی نبود، بلکه از همان نظام فاسد گرفته بودند و همه این باورها در مردم ریشه داشت. مثلاً حکومت، معاویه را یکی از کتّاب وحی معرفی کرده بود، یعنی وقتی وحی به پیغمبر نازل میشد و پیغمبر میگفت، عدّهای آن را مینوشتند و معاویه یکی از آن کتّاب وحی بوده است ـنعوذ بالله من همزات الشیاطینـ[1]
نگاه کنید او را چهطور معرفی کرده بودند! گفته بودند که از کتّاب وحی و از خصّیصین پیغمبر است. لذا هرچه که معاویه و حکومت راجع به خودشان، دیگران و حتی راجع به اسلام میگفتند، مردم قبول میکردند.
خاندان ابوسفیان درصدد براندازی اسلام
این ظاهر قضیه بود؛ امّا باطن قضیه غیر از این بود. خود معاویه چه طور آدمی بود؟ من جلسه قبل او را معرفی کردم. معاویه کسی بود که اصلاً به اسلام اعتقاد نداشت. جملاتش با مغیره را شب گذشته از منابع فریقین خواندم و دیگر تکرار نمیکنم. من این جمله را میگویم تا در ذهنتان ثبت شود: «معاویه در صدد براندازی اسلام بود». یک وقت میگویی دنبال براندازی حکومت اسلامی بود، یک وقت میگویی دنبال براندازی اسلام بود؛ اینها دو تا است. معاویه به دوستش گفت: تا موقعی که اسم پیغمبر روزی پنج مرتبه در مأذنهها میآید، کار خراب است. او گفت که باید این اسم دفن شود. «لَا وَ اللَّهِ إِلَّا دَفْناً دَفْنا».[2] او دنبال براندازی اسلام بود. کسی هم نمیدانست که او ضدّ اسلام است، مگر خصّیصینی که با او بودند، البته آنها هم به رویش نمیآوردند.
این حرفهای معاویه همان جاهلیتهای بت پرستی است؛ «لم یؤمن بالله طرفه عین»، معاویه یک چشم به هم زدن نیز به خدا ایمان نیاورده بود. پدرش ابوسفیان هم همینطور بود. حالا نمیخواهم سراغ او بروم. در تاریخ دارد وقتی که کور شده بود، در جلسهای گفت: کسی اینجا نیست؟ همه خودمانی هستیم؟ گفتند: بله، گفت از این حرفهایی که پیغمبر میزند، خبری نیست.
این از ابوسفیان، این هم فرزندش و آن هم نوهاش یزید که گفتم او از پدر و جدّش باصفاتر بود و در جلسهای علنی گفت: این حرفها دروغ است و از وحی و نبوّت، خبری نیست؛ بحث بحث سلطنت و حکومت است.
یزید به روایت تاریخ
اما راجع به یزید، خیلی حرفها مطرح شده است. من از دو سه نفر از مورّخین مشهور مطالبی را راجع به یزید نقل میکنم. ببینید مورخین درباره اعتقادات یزید چه مینویسند.
1. سعیدبنعاص
یعقوبی از تاریخ نویسان معروف در اسلام است، او مینویسند بعد از این که سعید بن عاص و دیگر افسران پیشنهاد بیعت یزید را به عدهای دادند، آنها گفتند: «نبایع من یلعب بالهروب و الکلاب و یشرب الخمر و یظهر الفسوق؟! ما حجتنا عند الله؟!» ما با کسی بیعت کنیم که با میمون و سگ بازی میکند و خمر میخورد و اصلاً هیچ باکی ندارد و متجاهر به فسق است و خلاف شرع میکند؟! ما چه حجتی پیش خدا داریم که با چنین کسی بیعت کنیم؟! آیا بیاییم او را بر جان و مال و همه چی خودمان مسلّط کنیم؟! جواب خدا را چه بدهیم؟!
2. اهل مدینه
کسانی که مدینه بودند، نمیدانستند در شام که تقریباً مرکز حکومتیشان بود چه میگذرد. بیاطلاعی افراد آن زمان را نگاه کنید! ابنجوفی که شخصی معروف است، میگوید: جماعتی از مدینه به شام رفتند تا رفتار و کردار یزید را ببینند. آنها رفتند و وقتی که برگشتند، گفتند: «قدمنا من عند رجل لیس له دین؛ یشرب الخمر و یلعب بالکلاب»، ما پیش کسی رفتیم که اصلاً دین نداشت؛ مرتّب خمر میخورد و سگ بازی میکرد.
3. عبداللهبنحنظله
حتماً اسم «حنظله غسیل الملائکه» را شنیدهاید. حنظله از صحابه پیغمبر است، عبدالله پسر حنظله، یزید را اینطور تعریف میکند: «ان رجلاً ینکح الامهات و البنات والاخوات و یشرب الخمر و یترک الصلوه»، میگوید او آدمی است که مادرش، دخترش وخواهرهایش را به نکاح خود در میآورد، خمر میخورد، نماز نمیخواند.
4.مسعودی صاحب «مروجالذهب»
مسعودی در مروج الذهب میگوید: اصلاً یزید به «السکران الخمیر»، یعنی دایم الخمر معروف شده بود. توجه کنید من اینها را میگویم تا مقداری برای بحثهای بعدی روشنتان کنم.
خلافت بر آل ابوسفیان حرام است
یزید این کارها را آشکارا انجام میداد، امّا کارهای معاویه به این آشکاری نبود. مهم شناسایی او بود که تظاهر به اسلام میکرد ولی در باطن چیز دیگری بود. شما نمیدانید که معاویه و عمروعاص چه ضربهای به اسلام زدند.
مروان بن حکم نزد ولید فرماندار مدینه بود که خبر مرگ معاویه را به امام حسین میدهد و میگوید بیا بیعت کن و امام حسین میگوید بیعت نمیکنم. فردای آن شب وقتی مروان در کوچه به امام حسین برخورد میکند، امام را به اسلام و مسلمین نصیحت میکند. که امام حسین این تعبیر را اوّلین بار اینجا فرمودند: «وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِیدَ» باید فاتحه اسلام را خواند اگر یزید سر کار بیاید.
امام حسین بحث حکومت نداشت. یک وقت میگویی بحث حکومت است که قیام میکنیم و حکومت را عوض کنیم؛ امّا این نکته دیگری است، یزید میخواهد دین اسلام راعوض کند و همان بتپرستی بیاید. وقتی مروان در کوچه به امام میگوید بیا به خاطر اسلام و مسلمین بیعت کن، حضرت میگوید: اگر امّت به سرپرستی مثل یزید مبتلا شود، باید فاتحه اسلام را خواند. این یزیدی که اصلاً دین ندارد.
بعد فرمود: «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللَّهِ(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) یَقُولُ الْخِلَافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَى آلِ أَبِی سُفْیَان»[3] خودم از جدّم پیغمبر شنیدم که میگفت: خلافت بر آل ابوسفیان حرام است. پیغمبر میدانست اینها دین ندارند. مصلحت روزگار ابوسفیان را به اسلام کشید نه واقعیت اسلام. او چارهای جز این ندید که مسلمان شود. اینها همان بیدینها هستند.
تفاوت بحث ظواهر با واقعیّت
شما خیال نکنید اینها تند روی است! یک وقت بحث ظواهر میکنیم، امّا اینجا فرق دارد، اینها را با هم خلط نکنید! یک بحث ظواهر است، اخوت و برادری ظاهری است برای این که ما اسکلت اسلام ثابت نگاه داریم و این پیکره را حفظ کنیم. یک وقت هم میخواهیم واقعیت قضایا را بررسی کنیم، اینها دو مطلب است.
اسلام ظاهری که حلّیت نکاح را میآورد، طهارت و نجاست و امثال اینها را میآورد، با گفتن شهادتین کافی است، ته دلش هر چیزی که میخواهد باشد، باشد؛ هر مشرکی که میخواهد باشد، باشد، اما همین که ظاهراً شهادتین را میگوید و مسلمان میشود، کافی است. این یک بحث است که بحثی فقهی است. امّا یک بحث دیگری داریم که واقع نگری است. در بحث واقعنگری ما دقت نظر بیشتری داشته باشیم. در اینجا باید دقیق باشیم که آیا میخواهیم زمام امّت را به دست کسی دهیم که میدانیم ایمان ندارد و میخواهیم او را به عنوان زمام دار دینی هم معرفی کنیم؟ مسأله این است.
معرفی معاویه به مردم توسط امام حسین در منا
من راجع به معاویه عرض کردم که او دنبال براندازی اسلام بود، امام حسین هم این را می دانست نه آن موقعی که معاویه مرد، از زمانی که معاویه را دیده بود، او را میشناخت. از زمان پدرش علی(علیهالسلام) و برادرش، خوب میدانست که او کیست. امام از همان موقع هم نقشه کشیده بود که هر وقت زمامداری امور از نظر الهی به عهده او آمد، این غدّه فاسد را جرّاحی کند و دور بیاندازد.
حالا آیا قیام امام عجولانه بود؟ امام حسین برای براندازی معاویه دهها سال نقشه کشیده بود، یزید که آدمی نبود، حضرت بخواهد او را براندازد. برای همین ما به سراغ آن خطبه امام حسین در منا خواهیم رفت که حضرت در زمان حیات معاویه در سال پنجاه و هشت هجری ایراد فرمودند. حضرت از تمام کسانی که در بلاد اسلامی مختصر نفوذی در مردم داشتند دعوت کرد. از هر کشور و هر منطقهای مثل کوفه، بصره، یمن و... بودند. حضرت دعوتشان کرد و برایشالن آن خطبه را خواند.
در آن زمان همه سرشناسان به مکه میآمدند و در منا هم که دیگر همه جمع هستند. حضرت همه را دعوت کرد و علناً معاویه را معرفی کرد. بیش از هزار نفر جمعیت در آن مراسم دعوت بودند. من متن خطبه را بعداً میخوانم. حضرت تأکید کرد و گفت بر همه شما واجب است که این چیزهایی را که من گفتم، به بلادتان بروید و اینها را به مردم بگویید. یعنی تمام ملت اسلامی را از حرفهای من راجع به معاویه آگاه کنید. بگویید او فاسد و بی دین است و باید از بین برود. حالا آیا امام حسین عجولانه حرکت کرد؟
ابزار انقلاب امام حسین، «خون و کشته شدن»
انقلاب امام حسین از آن انقلابهایی که دنبال حکومت دنیایی هستند، نبود. افرادی که انقلاب و کودتا میکنند و میخواهند رژیمی را بردارند و خودشان جای آن بنشینند، اگر توانستند این کار را بکنند، میگویند: این انقلاب و حرکت موفّقیت آمیز بود، امّا اگر نشد، میگویند انقلاب شکست خورد. انقلاب امام حسین در این قالب نمیگنجد. اینجا است که برخی اشتباه کردهاند. این انقلاب برای رسیدن به حکومت نبود. این انقلاب مواجهه با کسی بود که میخواست اسلام را براندازد و امام حسین میخواست اسلام را نگه دارد. لذا ابزار این انقلاب غیر از ابزار دیگر انقلابها است. هر کدام از اینها ابزار خاصّ خودش را دارد. ابزار آن کسی که میخواهد اسلام باقی بماند، غیر از آن کسی است که میخواهد حکومت را در دست بگیرد.
آن کسی که میخواهد حکومت را در دست بگیرد ابزارش معلوم است، پول و اسلحه و بوقهای تبلیغاتی است. از یک طرف بوق، از آن طرف هم پول تا عدهای از افراد را تطمیع کند و با پول بخرد و عدهای از ترسوها را هم تهدید کند. این ابزار برای حکومتهای شیطانی است که من سال گذشته بحث کردم.
اما ابزار این انقلاب چیز دیگری است، این میخواهد دین اسلام را نگه دارد، به حکومت کاری ندارد. این انقلاب فریاد میزند: «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی» این با کشته شدن درست میشود که جلسه گذشته گفتم، لذا امام حسین به هر کسی که آمد با صفا گفت از ریاست و پول خبری نیست، اگر بیایی کشته میشوی. حضرت آنقدر دوست داشت که دیگران بیایند و در این مسیر کشته شوند. چون میدانست «این کشته شدن، پیروزی است»،
من جلسه گذشته توضیح دادم و الآن حرفم را ادامه میدهم. نه این که «مردن مردم» ابزار خوبی است برای این که اسلام پایدار بماند؛ بلکه اگر امام حسین همه آنهایی را که با عمر سعد بودند میکشت و بعد هم حکومت را در دست میگرفت، از نظر دینی بُرد نکرده بود و به هدفش که بقا اسلام بود نرسیده بود. امام میدانست هر نفر از یارانش که کشته میشوند، در طول تاریخ مطرح میشوند. چه کسی میتواند آن را پنهان کند؟ آیا میشود این را در تاریخ پایمال کرد که بچه شیرخوارهاش را روی دستش بیاورد و بگوید به او آب دهید، امّا او را بکشند؟ آیا انسانی میتواند از این بگذرد؟ من از شما سؤال میکنم؛ امام حسین اینها را میدانست، پس چرا خانوادهاش را به کربلا آورد؟ برای این آورد که امروز اسلام را به دست من و تو بدهد. این حرکت امام حسین برای این معنا بهترین معرّف بود، چون امام حسین هر چه میخواست اسلام بود.
خون بر شمشیر پیروز است
این برنامه امام حسین(علیهالسلام) بود که بجنگد و کشته شود تادین بماند و آبیاری شود. این جمله منسوب به استاد ما، امام(رضواناللهتعالیعلیه) است که خون بر شمشیر پیروز است. شما نمیدانید این جمله چه قدر زیبا است. نسبت به آن هدف مقدس بهترین جمله است. با شمشیر نمیشد اسلام را نگه داشت، امّا با خون دادن و کشته شدن اسلام ماند. قرنها ماند و باز هم دارد پیش میرود.
امام حسین آمده است این درس جدید را به ابنای بشر تدریس کند که خون بر شمشیر پیروز است. حضرت از همین راه وارد شد تا توانست اسلام را نگه دارد. آیا حرکت امام حساب نشده بود؟
با دید مادی گرایان و ابنای دنیایی، امام حسین شکست خورد. ولی از یک دید بالاتر که نگاه کنی میبینی امام حسین برای رسیدن به هدفش به غیر از این راهی نداشت. اگر کسی بگوید امام حسین آمد آنجا و دید راه برگشت ندارد و مجبور شد تن به قضا داد و مفتی جانش را داد، خیلی نادان است. آیا حضرت روغن چراغ ریخته را وقف امام زاده کرد؟![4] عزیز من شماها نفهمیدید که او هدفش از قیام و حرکتش چه بود و چه چیز را دیده بود که شمانمیبینید.
دوران یزید؛ بهترین موقعیّت برای شناساندن بنیامیه
نکته دیگری باید بگویم که توجه داشته باشید، اگر امام حسین زمان امیرالمؤمنین(علیهالسلام) یا زمان امام حسن با معاویه در میافتاد، خیال میکنید این بُرد را داشت؟! خیر! چون آنطور که باید نمیتوانست اینها را به مردم معرفی کند. باید معاویه به مردم معرفی شود، باید این خاندان بنی امیه معرفی شوند که چه آدمهای فاسدی هستند. بهترین موقعیت آن موقعیت بود. حضرت میخواست پدرش را براندازد، اما در موقعیت پسرش یزید بود که خوب میتوانست این قضیه را جا بیاندازد که اینها چه افراد جانیای هستند و اصلاً به اسلام اعتقاد ندارند.
کار حضرت مشکل بود چون باید یک عده نفهم و نادان را آدم میکرد که هیچ چیزی را نمیفهمیدند. جلسه گذشته گفتم معاویه به امیرالمؤنین پیغام داد که صد هزار نفر شمشیرزن دارم که اگر من شتر نر را بگویم ماده است، قبول میکنند. معاویه صد هزار حیوان داشت که ظاهرشان انسان بد ولی بهرهای از فهم و شعور انسانی نداشتند. چگونه میتوان صد هزار حیوان را آدم کرد؟ مگر به این زودی میشود؟ راهی جز این نبود.
اینها با شمشیر آدم بشو نبودند. امام حسین راهی جز این نداشت که از راه خون وارد شود. صحنه کربلا را هم که میدانید چهطور بود. دو سال قبل از کربلا هم امام حسین آن خطبه را خواندند که اگر رسیدم برایتان میخوانم و میگویم از مورخین هم چه کسانی این قضیه را نقل کردهاند. عجیب این است که خود این راوی که مرد ملّایی هم هست، بهخاطر این که روشن کند، خطبه را تکه تکه بیان میکند، ولی اصل بحث را متوجّه نمیشود.
پینوشتها: [1]. وقتی شیطان بخواهد وحی کند، معلوم است چه کسانی را انتخاب میکند. معاویه از کتّاب وحی شیاطین بوده است؛ نه پیغمبر.
[2]. بحارالأنوار، ج33، ص16
[3]. بحارالأنوار، ج44، ص326
[4]. من جداً از این ناراحت هستم که چرا افرادی که از آنها متوقع نیست اینطور حرفها را میگویند
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:15
اقتصاد
عاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت با تأکید بر اینکه بازار روغننباتی متعادل و قیمتها در شرایط خوبی است، گفت: کارخانجات کوچکی که بر اساس سهمیه و یارانه کار میکردند وضعیت خوبی ندارند.
محمد قبله در خصوص وضعیت بازار روغننباتی اظهار داشت: پس از هدفمندی یارانهها روغننباتی از جمله کالاهای اساسی بود که هیچگونه کمبودی را در بازار احساس نکرد و قیمت آن هم متعادل با قیمتهای جهانی پیش رفت و شاهد هیچ تشنجی در بازار نبودیم.
وی افزود: بخشی از کارخانجات کوچک و کارگاههای تولید روغننباتی که بر اساس سهمیه و یارانه دولت تنها روغننباتی کالابرگی را تولید میکردند پس از هدفمندی یارانهها و با نبود یارانه و کالابرگ از میدان رقابت خارج شدند.
معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت گفت: برندهای معروف و کارخانجات بزرگ روغننباتی با اجرای قانون هدفمندی هیچ مشکلی نداشتهاند و سهم عمده بازار را در دست دارند
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:14
کنکور
از امروز ثبت نام برای آزمون سراسری آغاز شده است. در حالیکه قرار بود داوطلبان از ساعت 9 صبح این امکان را داشته باشند اما سازمان سنجش اعلام کرد که ثبت نام داوطلبان از ساعت 2.5 بعد از ظهر شروع می شود.
داوطلبان می توانند با ورود به سایت سازمان سنجش پس از خریداری کارت اعتباری و دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام در این آزمون ثبت نام کنند.
همچنین داوطلبان می توانند با مراجعه به باجه های پستی ضمن خرید کارت اعتباری ثبت نام، دفترچه راهنما را دریافت کنند و پس از آن با ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری 91 اقدام کنند.
داوطلبان هر گروه آزمایشی می توانند علاوه بر ثبت نام در گروه مربوطه، در آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی و هنر نیز شرکت کنند.
همچنین داوطلبانی که تا زمان ثبت نام، اطلاعات سوابق تحصیلی خود را دریافت نکنند می توانند در روزهای 30 بهمن تا 3 اسفند ماه سال 90 در آزمون ثبت نام کنند.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:12
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
در این کتاب تحقیقی، با بررسى منابع شیعه درباره زیارت عاشورا به شرح فرازها و عبارات آن با اشاره و استفاده از مباحث قرآنى و روایی پرداخته شده است.
به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» نوشته احمدرضا آقادادی در 208 صفحه با قیمت 3800 تومان از سوی انتشارات دلیل ما روانه بازار نشر شد. در این کتاب حدیث زیارت عاشورا، با بررسى منابع شیعه نقل شده و فرازهاى عبارات آن با بحثى قرآنى، روایی مورد نگارش قرار گرفته است. بحث در مورد زیارت و آداب آن و توضیحاتی در مورد منابع زیارت عاشورا و کیفیت آن آغاز مى شود.
«سلام» اولین لغتى است که مورد بررسى قرار می گیرد و سپس برخى از عبارات زیارتنامه طبق توضیحات قرآنى و حدیثی مورد دقت قرار مى گیرد. یکى از مباحث زیارت عاشورا که مورد توجه قرار گرفته مسئله برائت و اهمیت دشمن شناسى در این زیارت است که در دو بخش به صورت مبسوط توضیح داده شده است: بخش اول در مورد کسانى که به اسم لعن شده اند و بخش دوم کسانى که به وصف لعن شده اند مانند: اولین و آخرین ظالم، تبعیت از ظالم، ناصبى. شفاعت و معناى تقرب آخرین مطلب در شرح این زیارت است. پایان بخش کتاب، کتابشناسى زیارت عاشورا است که مورد استفاده محققین خواهد بود.
نویسنده در مقدمه این کتاب می نویسد: «زیارت عاشورا که بهعنوان یکی از مرزهای عقیدتی شیعه دارای مفاهیم بلند و در بردارنده ارکان اعتقادی تشیع است، چندی است که با بیمهری کسانی واقع شده که خود را از دوستان و محبین اهل البیت (ع) میدانند؛ ولکن قاصراً و به احتمال اقوی مقصراً آب در آسیاب دشمن وهابی ریخته و با سخنان و مکتوباتشان جز قلب آل الله «علیهم افضل الصلوة» و دوستان ایشان را به درد نیاوردهاند.
در چنین شرایطی من که اقل طلاب و احقر کسانی بودم که دستی بر قلم داشته و تحقیقی در این زمینه به انجام رسانیده بودم، از باب کلام نورانی جعفری که فرمودند: "علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفارتیه یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا: علمای شیعیان ما مرزبانانی هستند که اجازه حمله شیطان و عفریتهای او را برشیعیان ضعیف (الاعتقاد) ما نمیدهند"، بر خود لازم دیدم که نتیجه تحقیقات خویش را در معرض عموم قرار دهم.»
ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:11
اقتصاد
ازدحام مردم برای خرید سکه از شعب منتخب بانک ملی در قم موجب تعطیلی و اخلال در فعالیت روزانه این بانکها شد.
هنگامی که شام غریبان امام حسین(ع) و یارانش پایان یافت و عزاداران برای استراحت به خانه بر میگشتند، ازدحام مقابل بانک ملی برای دریافت سکه طلا شکل گرفت و عدهای مقابل بانک اتراق کردند تا صبح فردا اولین کسانی باشند که از بانک سکه میخرند.
ساعت حدود 10 صبح روز چهارشنبه ازدحام جمعیت مقابل شعب منتخب بانک ملی به اوج رسید و تلاش نیروی انتظامی برای نظم دادن به صفهای چند لایه مقابل شعبه صفائیه قم که حداقل 200 نفر به نظر میرسید بینتیجه بود.
دراین صف طولانی که تعدادی از آنها هم از بانوان بودند، تنها صدایی که به گوش میرسید همهمه و اعتراض بود.
پسر جوانی که بیشتر از همه عجله داشت تا وارد بانک شود، در پاسخ گفت: از ساعت 11 و 30 دقیقه دیشب اینجا در صف هستم، حالا بعد از این همه مدت که در اینجا منتظر هستم، کرکره بانک را پایین کشیدهاند و میگویند قرار نیست سکه توزیع شود و اگر قرار نبوده سکه توزیع کنند، پس چرا مردم را اینجا کشیدهاند؟ اگر بنا بر توزیع سکه است، پس چرا در بانک را میبندند؟ و اگر سکهها را به مردم نمیفروشند، چه کسی این همه سکه را خواهد خرید؟
فرد دیگری که ادعا داشت از سپیده صبح در صف ایستاده است، در پاسخ به این سوال که مگر سکه به چه قیمتی به فروش میرسد که این همه رنج صف و ازدحام را به جان میخرید، گفت: اولا که از بیکاری که بهتره! در ثانی، هر مرتبه سه تا چهار تا سکه میخریم 527 هزار تومان و بالای 600 هزار تومان میفروشیم، توی این وضع اقتصادی چه کسی میتواند یک روزه اینقدر کاسب باشد!!
جوان دیگری که اصرار داشت حتما نامش در گزارش درج شود گفت: این توزیع سکه از روز چهارشنبه هفته قبل شروع شده و روزهای اول پنج سکه میفروختند، اما به مرور به سه و دو سکه کاهش داده شد و الان هم که بانک را تعطیل کردند و به زور پلیس میخواهند مردم را متفرق کنند.
محسن قلندریان افزود: در حال حاضر مردم سردرگم هستند و روزهای قبل که شعبه مرکزی اقدام به توزیع سکه میکرد نظم بهتری وجود داشت.
در این میان پیرمردی که توان راه رفتن نداشت، بی خبر از همه جا به جمعیت پیوست و از فردی پرسید: روغن کوپنی میدن؟! و جمعیت به این سخن پیرمرد خندیدند.
وی در حالی که دفترچه حسابش را در دست میچرخاند، ادامه داد: من آمدم یارانهام را بگیرم.. چرا بانک تعطیله!! و کسی برای این سئوال جوابی نداشت.
پسر جوانی بعد از اینکه همه را به سکوت فرا میخواند، رو به جمعیت گفت: "من الان داخل بانک بودم، مسئولان بانک تصمیم گرفتند به کل جمعیت نفری یک نیم یا ربع سکه بدهند، هرکس هم شلوغ کند به دلیل اخلال در امنیت شهر بازداشت خواهد شد! پس خواهش میکنم بیاید در صف بایستید تا زودتر کار ما راه بیفته" جمعیت به این حرف و ادعای پسر توجهی نکردند و خندیدند.
تلاش برای گفتگو با مسئولان بانک که پشت کرکرههای بسته بانک بودند راه به جایی نبرد و مأمور نیروی انتظامی مستقر در محل هم طبق وظیفه جوابی ندادند!
در این مدت اتفاق خاصی به جز حرفهای پراکنده نیفتاد و معلوم نبود که بانکی که کرکرهها را در یک روز کاری و بعد از دو روز تعطیل پایین کشیده بود، چگونه میخواهد پاسخگوی مراجعههای روزانه خود باشد و یا جواب این جمعیت طلبکار سکه را بدهد و کسانی که توان ایستادن در صف را ندارند، بیایند سکه با قیمت واقعی بخرند!!
آنچه مشخص است این است که ظاهرا شیوه بانک مرکزی در شکستن قیمت سکه با مشکلاتی همراه است و این روند به یک سرگرمی و شغل کاذب برای برخی از مردم تبدیل شده و بازهم این دلالها هستند که دنیا به کامشان شده است.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:10
اخبار
ساعاتی پیش کمیته عالی انتخابات مصر نتایج نهایی دور دوم مرحله اول انتخابات پارمانی مصر در 9 استان اعلام کرد و براساس آن حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون با کسب 62 درصد مجموع کرسیها بر 35 کرسی از مجموع 56 کرسی پارلمان دست یافت.
ساعاتی پیش کمیته عالی انتخابات مصر نتایج نهایی دور دوم مرحله اول انتخابات پارمانی مصر را که در 9 استان قاهرة، اسکندریة ، اسیوط ، فیوم ، دمیاط ، البحر الاحمر ، پورت سعید ، کفر الشیخ و الاقصر برگزار شده بود را اعلام کرد.
براساس نتایج به دست آمده حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون با کسب 62 درصد مجموع کرسیها در صدر و جناح مستقل 12 درصد و حزب سلفی نور 9 درصد مجموع کرسیها در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
به این ترتیب حزب آزادی و عدالت مجموع 56 کرسی بر 35 کرسی دست یافت و این به این معناست که اخوان المسلمون بر 62.5 درصد کرسیهای فردی دست یافت.
پس از آن جناح مستقل با کسب 7 کرسی و مجموع 12.5 درصد مجموع کرسیها و حزب سلفی نور با احراز 5 کرسی و کسب 9 درصد مجموع کرسیها در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
در این میان حزب الوفد تنها بر یک کرسی توسط "صالح محمد عبد العلیم داود" و جناح المصریه با یک کرسی توسط "صالح محمد حامد"، نائب رئیس حزب مصریها آزاد و حزب "عدل" با یک کرسی توسط "مصطفى النجار"، و حزب "شهروند"، از بازماندگان حزب منحل ملی بر یک کرسی دست یافت.
دور دوم مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر طی روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته جهت انتخاب کاندیداهای مستقل فردی برگزار شد
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:9
ورزش و تحرک
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از تمرین امروز این تیم درباره دیدار با استقلال در جام حذفی گفت:« استقلال را خوب آنالیز کردهایم و در این هفته هم تمرینهای خوبی برای این دیدار انجام دادهایم اما تنها مشکل ما که دیگر همه آن را میدانند تعداد زیاد مصدومان و محرومانمان است. با این حال سایر بازیکنان قبراق و سرحال آماده دیدار با استقلال هستند.امیدوارم هواداران هم در این بازی مهم ما را تنها نگذارند و ما شاهد حمایت آنها در ورزشگاه آزادی باشیم و انشاءالله ما هم با شکست استقلال یک هدیه خوب به آنها خواهیم داد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا این بار نوبت پرسپولیس است که داربی را ببرد گفت:» بردن داربی نوبتی نیست. البته ما میخواستیم که این بازی پس از پایان نیم فصل انجام شود تا بازیکنان مصدوم ما به شرایط آرمانی خود برسند اما سازمان لیگ راضی نشد و باید با این شرایط به مصاف استقلال برویم. با این حال همه بازیکنانی که اکنون در اردوی ما هستند، با تمام وجودشان بازی میکنند.»
استیلی درباره این موضوع که دیدار مقابل استقلال سرنوشت او را روی نیمکت پرسپولیس تعیین خواهد کرد گفت:« نمیدانم که چه اتفاقی میافتد اما من هم فکر میکنم که این بازی خیلی تاثیرگذار است.»
سرمربی پرسپولیس درباره بازگشت میثاق معمارزاده به تمرینهای تیمش و آوردن گل و شیرینی از سوی دروازهبان پرسپولیس برای کادر فنی جهت آشتی کردن گفت:« گل و شیرینی در کار نبود. معمارزاده از حرفهایی که زده بود پشیمان شده بود و از تیم و کادر فنی و باشگاه عذرخواهی کرد. ما هم به خاطر اینکه در ماه محرم هستیم، معمارزاده را بخشیدیم.»
استیلی در ادامه درباره قرعه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا گفت:« گروه آسانی نداریم و الغرافه و الهلال هر دو تیمهای خوبی هستند. اگر ما به شرایط آرمانی خود برسیم و در نیم فصل هم بازیکنانی را که میخواهیم به خدمت بگیریم مطمئنا قدرت اول این گروه خواهیم بود. هر تیمی که بخواهد به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا برسد، نباید برایش فرقی داشته باشد که با کدام تیمها همگروه شده است. البته نخستین بازی ما هم در عربستان خواهد بود اما ما ترسی نداریم و بهترین بازیمان را مقابل همه تیمهای گروه انجام خواهیم داد.»
سرمربی پرسپولیس همچنین درباره حضور هواداران در بازی روز جمعه با توجه به استقبال کم آنها از بازیهای گذشته لیگ گفت:« این بازی با سایر بازیها فرق دارد و فکر میکنم هواداران دیگر ورزشگاه را پر میکنند. امیدواریم که آنها با حضور پرشور خود ما را در بازی مقابل استقلال حمایت کنند.»
استیلی درباره کمبود بازیکن در خط حمله پرسپولیس با توجه به سه اخطاره بودن جواد کاظمیان هم گفت: «به هر حال همان طور که گفتم غایبان زیادی برای این بازی داریم اما خوشبختانه اولادی شرایط خوبی پیدا کرده و میتوانیم در این بازی به او امیدوار باشیم و سایر بازیکنان هم شرایط خوبی دارند. ما در جام ولایت هم با وجود اینکه از بازیکنان جوانمان استفاده کردیم اما بسیار بهتر از استقلال بودیم و اگر آن پنالتی را گل میکردیم، استقلال را برده بودیم. با این حال آن بازی دیگر تمام شده و ما به فکر پیروزی در این بازی هستیم. امیدوارم بعد از یک باخت و یک مساوی، این بار نوبت برد ما باشد و با این برد هواداران را خوشحال کنیم.»
به دلیل اینکه تمرین استقلال پشت درهای بسته برگزار میشود، امکان گفتوگو با پرویز مظلومی سرمربی استقلال برای خبرنگاران فراهم نشده است. بر اساس اعلام باشگاه استقلال قرار است فردا به خبرنگاران اجازه حضور در تمرینات این تیم داده شود.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:8
اخبار
در یک پدیده نادر دو دختر دوقلوی بههم چسبیده در بیمارستان سینا زرند به دنیا آمدند. این دو قلوها از ناحیه شکم به هم چسبیدهاند.
فتانه مختاری، متخصص زنان و زایمان بیمارستان سینا زرند با اشاره به اینکه تا زمان تولد این کودکان هیچ کس از بههم چسبیده بودن این دوقلوها اطلاعی نداشت، گفت: نوزاد اول از طریق سر به دنیا آمد، اما بچه دوم به راحتی به دنیا نمیآمد که پس از بررسی صورت گرفته مشخص شد، نوزادان از ناحیه شکم به هم چسبیدهاند.
او به فارس گفت: چسبندگی بین این نوزادان زیاد نیست. مراقبتهای ویژه از این دوقلوها انجام شده است. هماهنگیهای لازم برای جداسازی این دوقلوهای بههم چسبیده با پزشک معالج در رفسنجان صورت گرفته است و عملیات جداسازی در بیمارستان رفسنجان انجام میشود.
یکی دیگر از متخصصان کودکان و نوزادان بیمارستان سینا زرند گفت: با انجام معاینات متعدد از نوزادان مشخص شد که آنها در وضعیت طبیعی به سر میبرند و از نظر قلب و عروق طبیعی هستند و مشکل تنفسی ندارند. سودابه دیوسالار حال عمومی نوزادان بههم چسبیده را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: هم اکنون در حال انجام مراحل اعزام این نوزادان به رفسنجان برای عمل جداسازی هستیم.
چهارشنبه 16/9/1390 - 21:6