• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 639
تعداد نظرات : 863
زمان آخرین مطلب : 5437روز قبل
دعا و زیارت
1) جدال مکن تا احترامت برود ، و شوخی مکن تا بر تو گستاخ شوند .
لا تمار فیذهب بهاؤک ، و لاتمازح فیجترأ علیک
تحف العقول ، ص 516

2) هر که به نشستن در جاهای معمولی مجلس بسنده کند ، خدا و فرشتگان بر او رحمت می فرستند تا برخیزد .
من رضی بدون الشرف من المجلس لم یزل الله و ملائکته یصلون علیه حتی یقوم
تحف العقول ، ص 516

3) از گناهانی که آمرزیده نشود این است که گفته شود: کاش بجز بر این گناه مؤاخذه نشوم .
من الذنوب التی لاتغفر: لیتنی لا أؤاخذ الا بهذا
تحف العقول ، ص 517

4) شرک در میان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سیاه در شب تار نهانتر است .
الإشراک فی الناس أخفی من دبیب النمل علی المسح الأسود فی اللیلة المظلمة
تحف العقول ، ص 517

5) نسبت بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خدا ، از سیاهی چشم به سفیدیش نزدیکتر است .
بسم الله الرحمن الرحیم أقرب الی اسم الله الأعظم من سواد العین الی بیاضها
تحف العقول ، ص 517

6) دوستی نیکان به نیکان ثواب است برای نیکان ، و دوستی بدان به نیکان بزرگواری است برای نیکان ، و دشمنی بدان با نیکان زینتی است برای نیکان ، و دشمنی خوبان با بدان رسوایی است برای بدان .
حب الأبرار للأبرار ثواب للأبرار ، و حب الفجار للأبرار فضیلة للأبرار ، و بغض الفجار للأبرار زین للأبرار ، و بغض الأبرار للفجار خزی علی الفجار
تحف العقول ، ص 517

7) خنده بیجا نشانه نادانی است .
من الجهل الضحک من غیر عجب
تحف العقول ، ص 517

8) از ادب همان بس که آنچه برای خود نمی پسندی ، برای دیگران نیز مپسندی .
کفاک أدبا تجنبک ما تکره من غیرک
مسند الامام العسکری ، ص 288

9) از بلاهای کمرشکن ، همسایه ای است که اگر کردار خوبی را بیند نهانش سازد ، و اگر بد کرداری بیند آن را فاش کند .
من الفواقر التی تقصم الظهر جار إن رأی حسنة أطفأها و إن رأی سیئة أفشاها
تحف العقول ، ص 517

10) عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه کردن در امر خداست .
لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة ، و إنما العبادة کثرة التفکر فی أمر الله
تحف العقول ، ص 518

11) چه بد است آن بنده خدا که دورو و دو زبان است . در حضور برادرش او را می ستاید ، و در غیاب او بدگوئیش می کند . اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد ، و اگر گرفتار گردد او را وانهد .
بئس العبد عبد یکون ذا وجهین و ذا لسانین ، یطری أخاه شاهدا ، و یأکله غائبا ، إن أعطی حسده ، و إن ابتلی خانه
تحف العقول ، ص 518

12) رسیدن به خداوند متعال ، سیر و سفری است که جز با شب زنده داری حاصل نگردد .
إن الوصول الی الله عز و جل سفر لا یدرک إلا بامتطاء اللیل
مسند الامام العسکری ، ص 290

13) کم آسایشترین مردم کینه ورز است .
أقل الناس راحة الحقود
تحف العقول ، ص 519

14) مؤمن برای مؤمن برکت است ، و بر کافر اتمام حجت .
المؤمن برکة علی المؤمن و حجة علی الکافر
تحف العقول ، ص 519

15) دل نابخرد در دهان اوست ، و دهان خردمند فرزانه در دل او .
قلب الأحمق فی فمه ، و فم الحکیم فی قلبه
تحف العقول ، ص 519
دوشنبه 26/12/1387 - 18:45
دعا و زیارت
. فروتنی در آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند .
التواضع أن تعطی الناس ما تحب أن تعطاه
المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225

2. برای خداوند بقعه هایی است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعاکننده را به اجابت رساند ، و حائر حسین (ع) یکی از آنهاست .
إن لله بقاعا یحب أن یدعی فیها فیستجیب لمن دعاه ، و الحیر منها
تحف العقول ، ص 510

3. هر کس از خدا بترسد ، مردم از او بترسند ، و هر که خدا را اطاعت کند ، از او اطاعت کنند ، و هر که مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگان ندارد ، و هر که خالق را به خشم آورد باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می گردد .
من التقی الله یتقی ، و من أطاع الله یطاع ، و من أطاع الخالق لم یبال سخط المخلوقین . و من أسخط الخالق فلییقن أن یحل به سخط المخلوقین
تحف العقول ، ص 510

4. کسی که چهل روز گوشت نخورد بدخلقی پیدا کند ، و کسی که چهل روز پی در پی نیز گوشت بخورد اخلاقش بد می شود .
من ترک اللحم أربعین صباحا ساء خلقه ، و من أکل اللحم أربعین صباحا ساء خلقه
بحار الانوار ، ج 56 ، ص 326

5. به راستی که خدا ، جز بدانچه خودش را وصف کرده ، وصف نشود. کجا وصف شود آنکه حواس از درکش عاجز است ، و تصورات به کنه او پی نبرد ، و در دیده ها نگنجد ؟ او با همه نزدیکی اش دور است و با همه دوری اش نزدیک . کیفیت و چگونگی را پدید کرده ، بدون اینکه خود کیفیت و چگونگی داشته باشد . مکان را آفریده بدون اینکه خود مکانی داشته باشد . او از چگونگی و مکان بر کنار است . یکتای یکتاست ، شکوهش بزرگ و نامهایش پاکیزه است .
إن الله لا یوصف إلا بما وصف به نفسه ، و أنی یوصف الذی تعجز الحواس أن تدرکه و الاوهام أن تناله و الخطرات أن تحده و الأبصار عن الإحاطة به . نأی فی قربه و قرب فی نأیه ، کیف الالکیف بغیر أن یقال : کیف ، و این الأین بلا أن یقال : أین ، هو منقطع الکیفیة و الأینیة ، الواحد الأحد ، جل جلاله و تقدست أسماؤه
تحف العقول ، ص 510

6. هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد ، مصائب دنیا بر وی سبک آید ، گر چه تکه تکه شود .
من کان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر
تحف العقول ، ص 511

7. اگر بگویم کسی که تقیه را ترک کند مانند کسی است که نماز را ترک کرده ، راست گفته ام .
لو قلت إن تارک التقیة کتارک الصلاة لکنت صادقا
تحف العقول ، ص 511

8. شخص شکرگزار ، به سبب شکر ، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است . زیرا نعمت ، کالای دنیاست و شکرگزاری ، نعمت دنیا و آخرت است .
الشاکر أسعد بالشکر منه بالنعمة التی أوجبت الشکر ، لأن النعم متاع و الشکر نعم و عقبی
تحف العقول ، ص 512

9. خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است ، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت ، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است .
إن الله جعل الدنیا دار بلوی و الَخرة دار عقبی ، و جعل بلوی الدنیا لثواب الَخرة سببا ، و ثواب الَخرة من بلوی الدنیا عوضا
تحف العقول ، ص 512

10. ستمکار بردبار ، بسا که بوسیله حلم و بردباری خود از ستمش گذشت شود و حق دار نابخرد ، بسا که به سفاهت خود ، نور حق خویش را خاموش کند .
إن الظالم الحالم یکاد أن یعفی علی ظلمه بحلمه و إن المحق السفیه یکاد أن یطفئ نور حقه بسفهه
تحف العقول ، ص 512

11. کسی که خود را سبک می شمارد ، از شر او در امان مباش .
من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره
تحف العقول ، ص 512

12. اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت .
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245

13. حسد نیکوییها را نابود سازد .
الحسد ماحق الحسنات
مسند الامام الهادی ، ص 302

14. تکبر و غرور ، دشمنی آورد .
الزهو جالب المقت
مسند الامام الهادی ، ص 302

15. فقر آزمندی نفس است و ناامیدی بسیار .
الفقر شره النفس و شدة القنوط
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 368

دوشنبه 26/12/1387 - 18:44
دعا و زیارت

احادیث و کلام گهربار امام جواد (ع) :

1-    عزت نفس مؤمن او را از مردم بی نیاز می دارد

2-    نا سپاسی نعمت ها موجب خشم و غضب الهی است

3-    قبل از بررسی جوانب کار، دست بکار اقدامی نشوید تا پشیمان نگردید

4-    آرزو های دور و دراز نداشته باشید تا قساوت قلب پیدا نکنید

5-    آن کس که کار زشتی را نکو شمارد، در آن کار شریک خواهد بود

6-    آدم با انصاف چون حق بر او ثابت و آشکار گردد می پذیرد

7-    کمی گله و شکایت ، از علائم شکیبایی و برد باری است

8-    پیروی از هواهای نفسانی نشانه ضعف نفس است

9-    کسی که در کارها صبر و بردباری داشته باشد، پیروز ی او حتمی است

10-    کسی که نهال های تقوا و پرهیزگاری را بنشاند میوه های آرزو را خواهد چید

11-    کسی که سرچشمه و منشأ  چیزی را نشناسد راه وصول به آن برایش دشوار است

12-    برترین و بالاترین عبادت، آن است که از شائبه و ریا و خود نمایی بدور باشد

13-    چهار چیزآدمی را در انجام کارها کمک می کند: 

                               1- تندرستی 2- بی نیازی 3- دانایی 4- توفیق و تأیید الهی

14- هرکس در راه خدا عطا و بخشش نماید ایمانش کامل است

15- هر کس برای خدا نهی و ممانعت کند ایمانش کامل است

دوشنبه 26/12/1387 - 18:43
دعا و زیارت

1- بهترین و ارزنده ترین خصلت ها :انجام کارهای نیک ، فریاد رسی بیچارگان و برآوردن آرزوی آرزومندان است.

2- امین به تو خیانت نکرد بلکه تو خائن را امین دانستی

3- از بخششی که زیان آن برای تو بیش ازسودی است که به برادرانت می رسد خودداری کن

4- ایمان عبارت است از : اقرار به زبان، شناخت با قلب و عمل نمودن با اعضاء و جوارح

5- بالاترین درجه عقل خود شناسی است

6- آن که به پاداش یقین داشته باشد ، بخشش بسیار کند

7- آن کس که برای رضای الله کسی را به برادری گزیند خانه ای در بهشت بدست آورده است

8- بهترین ثروت شخص و برترین اندوخته اش صدقه است

9- خوش خلقی دو گونه است: فطری و اختیاری، ولی صاحب خلق خوش اختیاری برتر است

10- شکیبایی بر بلا زیبا و پسندیده است ولی برتر از آن صبر در برابر محرمات است

11- سرآمد طاعت الله تعالی صبر و رضاست

12- عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است

13- با دوستان فروتن باش، از دشمن احتیاط کن و با عموم مردم گشاده روباش

14- در شگفتم از آن کس که بردگان را با دارایی خود می خرد و آزاد می کند چگونه آزادگان را با اخلاق خوش خود نمی خرد

15- بی اعتنایی به دارایی مردم، بهتر از بذل و بخشش است
دوشنبه 26/12/1387 - 18:42
دعا و زیارت
.    مصیبت برای شکیبا یکی است و برای بی تابی کننده دوتاست .                    

2.    برای هر چیزی دلیلی باید ، و دلیل خردمند تفکر است ، و دلیل تفکر خاموشی .           
 
3.    همنشینی با اهل دین ، شرف دنیا و آخرت است .                        

4.    نماز نافله راه نزدیک شدن هر مؤمنی به خداوند است .                    

5.    کمک به ناتوان از بهترین صدقه است .                           

6.    سختی ناحق را آن کس شناسد که بدان محکوم گردد .                    

7.    مهرورزی و دوستی با مردم ، نصف عقل است .                        

8.    خشم کلید هر بدی است .                                    

9.    برای هر چیزی زکاتی است ، و زکات تن روزه های مستحبی است .                

10.    تدبیر نیمی از زندگی است .                               

11.    کمی عیال یک نوع توانگری است .                               

12.    هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده .                   

دوشنبه 26/12/1387 - 18:41
دعا و زیارت
فرمایشات گهربار امام صادق (ع)

1. عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست .
أکمل الناس عقلا أحسنهم خلقا .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 27

2. پیامبر خدا (ص ) فرموده است : ما گروه پیامبران مأموریم که با مردم به اندازه عقل خودشان سخن بگوئیم .
قال رسول الله (ص ) : إنا معاشر الانبیاء أمرنا أن نکلم الناس علی قدر عقولهم .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 27

3. شخصی از امام صادق - علیه السلام - پرسید عقل چیست ؟ فرمود : چیزی است که به وسیله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آید . آن شخص گوید : گفتم پس آنچه معاویه داشت چه بود ؟ فرمود : آن نیرنگ است ، آن شیطنت است ، آن نمایش عقل را دارد ، ولی عقل نیست .
قال رجل له - علیه السلام - ما العقل ؟ قال : ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان . قال : قلت : فالذی کان فی معاویة ؟ فقال : تلک النکراء ، تلک الشیطنة ، وهی شبیهة بالعقل ، و لیست بالعقل .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 11

4. ابن سنان گوید به حضرت صادق - علیه السلام - عرض کردم : مردی هست عاقل که گرفتار وسواس در وضو و نماز می باشد : فرمود چه عقلی که فرمانبری شیطان می کند ؟ گفتم : چگونه فرمان شیطان می برد ؟ فرمود از او بپرس وسوسه ای که به او دست می دهد از چیست ؟ قطعا به تو خواهد گفت از عمل شیطان است .
عبدالله بن سنان قال : ذکرت لابی عبدالله - علیه السلام - رجلا مبتلی بالوضوء و الصلاة و قلت : هو رجل عاقل ، فقال : أبو عبدالله و أی عقل له و هو یطیع الشیطان ؟ فقلت له : و کیف یطیع الشیطان ؟ فقلت له : سله هذا الذی یأتیه من أی شیء هو ؟ فانه یقول لک من عمل الشیطان .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 13

5. پیامبر خدا فرموده است : ای علی هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست .
قال - علیه السلام - : قال رسول الله : یا علی لا فقر أشد من الجهل ، لا مال أعود من العقل .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 30

6. کسی که تعقل نکند رستگار نمی شود .
لا یفلح من لا یعقل .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 31

7. میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد .
لیس بین الایمان و الکفر الا قلة العقل قیل : و کیف ذاک یا ابن رسول الله ؟ قال : إن العبد یرفع رغبته الی مخلوق فلو أخلص نیته لله لأتاه الذی یرید فی أسرع من ذلک .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 - 33

8. کسب دانش واجب است .
طلب العلم فریضة .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 35

9. چون خدا خیر بنده ای خواهد ، او را در دین دانشمند کند .
اذا أراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 39

10. کسی که احادیث ما را روایت کند و دلهای شیعیان ما را استوار سازد ، از هزار عابد بهتر است .
الراویة لحدیثنا یشد به قلوب شیعتنا أفضل من ألف عابد .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 40

11. یا عالم باش ، یا دانشجو و یا دوستدار اهل علم و چهارمی ( یعنی دشمن اهل علم ) مباش که به سبب دشمنی آنها هلاک شوی .
اغد عالما أو متعلما أو أحب أهل العلم ، و لا تکن رابعا فتهلک ببغضهم .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 41

12. راجع به قول خداوند " به درستی که فقط علماء از خداوند می ترسند " فرمود : مراد از علماء کسانی هستند که کردارشان مطابق با گفتارشان باشد و کسانی که این چنین نباشند ، عالم نیستند
فی قول الله عز و جل : " انما یخشی الله من عباده العلماء " قال : یعنی بالعلماء من صدق فعله قوله و من لم یصدق فعله قوله فلیس بعالم .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 44

13. چون مؤمنی که عالم به دین است بمیرد ، رخنه ای در اسلام افتد که هیچ چیز جای آن را پر نمی کند .
اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 46

14. همانا مردم چون نمی پرسند هلاک می شوند .
انما یهلک الناس لانهم لا یسألون .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 49

15. از دو صفت پرهیز کن که هرکس هلاک شد به خاطر این دو صفت بود . بپرهیز از این که طبق رأی و نظر خویش به مردم فتوی دهی یا به آنچه نمی دانی عقیده دینی پیدا کنی .
ایاک و خصلتین ففیهما هلک من هلک : ایاک أن تفتی الناس برأیک أو تدین بما لا تعلم .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 52

16. مفضل گوید : به امام صادق (ع ) عرض کردم : اهل نجات به چه علامت شناخته شود ؟ فرمود : آن که کردارش موافق گفتارش باشد .
قال المفضل بن عمر : قلت له - علیه السلام - لم یعرف الناجی ؟ قال : من کان فعله لقوله موافقا .
اصول کافی ، ج 1 ، ص 56
دوشنبه 26/12/1387 - 18:40
دعا و زیارت
فرمایشات گهربار امام محمد باقر (ع)

1) سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 170

2) چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 172

3) دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 173

4) هر که خوش نیت باشد ، روزی اش افزایش می یابد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 175

5) هر کس با خانواده اش خوش رفتار باشد ، بر عمرش افزوده می گردد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 175

6) بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 65 ، ص 152

7) خداوند ، دشنام گوی بی آبرو را دشمن دارد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 176

8) برترین عبادت ، پاکی شکم و پاکدامنی است . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 176

9) خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد . کافی ، ج 2 ، ص 663

10) دعای انسان پشت سر برادر دینی اش ، نزدیکترین و سریعترین دعا به اجابت است . کافی ، ج 2 ، ص 507

11) چون مؤمن با مؤمنی دست دهد ، پاک و بی گناه از یکدیگر جدا می شوند . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 73 ، ص 20

12) از دشمنی بپرهیزید ، زیرا فکر را مشغول کرده و مایه نفاق می گردد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 2 ، ص 301

13) هیچ کس از گناهان سالم نمی ماند ، مگر اینکه زبانش را نگه دارد . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 178

14) هر کس ظاهرش از باطنش بهتر باشد ، ترازوی اعمالش سبک می شود . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 4 ، ص 404

15) امروز ، غنیمت است ، در حالی که نمی دانی فردا ، از آن کیست . بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75
دوشنبه 26/12/1387 - 18:39
دعا و زیارت
فرمایشات گهربار امام سجاد (ع)


1. سپاس خدای را که اول است و پیش از او اولی نبوده ( مبدا هر موجودی است ) و آخر است و پس از او آخری نباشد ( مرجع همه اشیاء است)
الحمد لله الاول بلا اول کان قبله ، و الاخر بلا اخر یکون بعده .

2. خدایی که دیده های بینندگان از دیدنش ( در دنیا و آخرت ) ناتوانند ( محال است او را ببینند ، چون آنچه به چشم سر دیده می شود بایستی در مکان و جایی باشد ، و محتاج به مکان جسم است و خدای تعالی جسم نیست ) و اندیشه های وصف کنندگان از عهده وصفش برنیایند ( هرچه کوشند نمی توانند به طوری که شایسته است او را وصف نمایند ، چنان که حضرت سیدالمرسلین - صلی الله علیه و آله - فرمود : لا احصی ثناء علیک ، انت کما اثنیت علی نفسک یعنی من را توانایی مدح و ثنای تو نیست ، تو خود باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی ، و حضرت سید الواصیین امیرالمؤمنین - علیه السلام - فرمود : هو فوق ما یصفه الواصفون یعنی او برتر و بالاتر است از آنچه وصف کنندگان او را بستایند )
الذی قصرت عن رؤیته ابصار الناظرین ، و عجزت عن نعته اوهام الواصفین .

3. به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید ، و آنان را به اراده و خواست خویش به وجود آورد بی این که از روی مثال و نمونه ای باشد ( چون همیشه خداوند بوده و دیگری جز او نبوده که نمونه به دست داده باشد )
ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا ، و اخترعهم علی مشیته اختراعا .

4. سپس آنان را در راه اراده و خواست خویشتن روان گردانید ، و در راه محبت و دوستی به خود ( که غریزه هر موجودی است ، چنان که در قرآن کریم سوره 17 ، آیه 44 فرموده : و ان من شی ء الا یسبح بحمده ولکن لا تفقهون تسبیحهم یعنی موجودی نیست جز آن که ذکرش تسبیح و ستایش خداست ، ولی شما تسبیح ایشان را در نمی یابید ) برانگیخت ، در حالی که توانایی ندارند تأخیر نمایند آنچه را که ایشان را به آن جلو انداخته ، و نمی توانند پیش اندازند آنچه را که ایشان را از آن عقب خواسته ( از آنچه برای آنان تعیین نموده تجاوز نمی توانند کرد ، و این با استطاعت و توانا بودن در انجام عمل نیک و بد منافات ندارد ، زیرا معنی فرمایش امام - علیه السلام - در ظاهر آن است که خدای تعالی هرگاه چیزی اراده نمود غیر آن واقع نمی شود )
ثم سلک بهم طریق ارادته ، و بعثهم فی سبیل محبته ، لا یملکون تاخیرا عما قدمهم الیه ، و لا یستطیعون تقدما الی ما اخرهم عنه .

5. و از رزقی که عطا فرموده هر جانداری را روزی معلومی قرار داده است ( چنان که در قرآن کریم سوره 43 ، آیه 32 فرموده : نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوة الدنیا " ما روزی ایشان را در زندگانی دنیا بینشان تقسیم و پخش نموده ایم " به طوری که ) به هر کس از آنان فراخی و فراوانی داده کاهنده ای نمی کاهد ، و هر که را کاسته افزاینده ای نمی افزاید ( جز خداوند سبحان توانا نیست که آن را زیاد و کم گرداند ، بنابراین نباید برای به دست آوردن روزی از جاده درستی و پرهیزکاری بیرون رفت و گرد حرام گشت که آنچه قسمت و بهره است از راه حلال خواهد رسید ، و باید دانست که حرام روزی ای که خدای تعالی قرار داده نیست ، پس آنکه همیشه حرام می خورد از روزی مقسوم خود چشم پوشیده و خداوند آن را حبس نموده که اگر شکیبایی نموده گرد حرام نمی گشت حتما آنچه در خور حال اوست به وی می رسید )
و جعل لکل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه ، لا ینقص من زاده ناقص ، و لا یزید من نقص منهم زائد .

6. پس از آن برای او ( هر یک از ایشان ) در زندگی مدتی معلوم تعیین و پایانی معین قرار داده ( معلوم نموده هر یک از ایشان تا چه مدتی خواهد زیست ) که با روزهای زندگیش به سوی آن پایان گام برمی دارد ، و با سالهای روزگارش به آن نزدیک می شود تا چون به پایانش نزدیک شود ، و حساب عمر و زندگیش را تمام بستاند ، او را به آنچه خوانده از پاداش سرشار ( بهشت ) یا کیفر ترسناک خود ( دوزخ ) فراگیرد ( در اینجا از قرآن کریم سوره 53 ، آیه 31 اقتباس و استفاده نموده فرمود : لیجزی الذین اساؤا بما عملوا و یجزی الذین احسنوا بالحسنی یعنی ) تا کسانی را که با کردارشان بد کرده و آنان را که با رفتار شایسته نیکویی نموده اند جزا دهد
ثم ضرب له فی الحیوة اجلا موقوتا ، و نصب له امدا محدودا ، یتخطأ الیه بایام عمره ، و یرهقه باعوام دهره ، حتی إذا بلغ اقصی اثره ، و استوعب حساب عمره ، قبضه الی ما ندبه الیه من موفور ثوابه ، أو محذور عقابه ، لیجزی الذین اساؤا بما عملوا و یجزی الذین احسنوا بالحسنی .

7. و این جزا ( کیفر و پاداش ) با عدالت و درستی از اوست ( از هر عیب و نقصی ) منزه و پاک است نامهای او ، و نعتها و بخششهایش ( برای همه ) پی در پی است ( به کسی ظلم و ستم روا ندارد ، بلکه هر چه کند طبق حکمت و مصلحت است ، از این رو چنان که در قرآن کریم سوره 21 ، آیه 23 است : لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون یعنی ) از او نپرسند آنچه را که بجا می آورد و از ( گفتار و کردار ) دیگران باز پرسند
عدلا منه ، تقدست اسماؤه ، و تظاهرت الاؤه ، لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون .

8. و سپاس خدای را که اگر بندگانش را از شناختن سپاسگزاری خود بر نعمتهای پی در پی که به ایشان داده و بخششهای پیوسته که برای آنها تمام گردانیده باز می داشت ( امر نفرموده بود که شکر نعمتهایش بجا آورند ) هر آینه نعمتهایش را صرف نموده او را سپاس نمی گزاردند ، و در روزی که عطا فرموده فراخی می یافتند و شکرش بجا نمی آوردند
و الحمد لله الذی لو حبس عن عباده معرفة حمده علی ما ابلاهم من مننه المتتابعة ، و اسبغ علیهم من نعمه المتظاهرة ، لتصرفوا فی مننه فلم یحمدوه ، و توسعوا فی رزقه فلم یشکروه .

9. و اگر چنین می بودند ( شکر نمی کردند ) از حدود انسانیت به مرز بهیمیت ( چار پایان ، که مرتبه بی خردی است ) روی می آوردند و چنان بودند که در کتاب محکم و استوار خود ( قرآن مجید سوره 25 ، آیه 44 ) وصف فرموده : ( ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا ، یعنی ) ایشان ( ناسپاسان ) جز مانند چار پایان نیستند بلکه گمراهترند ( زیرا چارپایان هیچیک از قوای طبیعی را تعطیل و بیکار ننموده بلکه هر یک را برای آنچه آفریده شده بکار می اندازند ، پس اگر گمراه باشند در طلب کمال کوتاهی ننموده اند به خلاف انسان که اگر قوه عقلیه را که به معرفت حق راهنماست و امتیاز او از چارپایان به همین قوه است تعطیل نموده از کار بیندازد از چارپایان گمراهتر و سزاوار کیفر است)
و لو کانوا کذلک لخرجوا من حدود الانسانیة الی حد البهیمیة فکانوا کما وصف فی محکم کتابه : إن هم إلا کالانعام بل هم اضل سبیلا .

10. و سپاس خدای را که ( با آفرینش آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست و فرستادن کتابها و پیغمبران و نصب ائمه معصومین - علیهم السلام - ) خویشتن را ( وجود، علم ، قدرت و حکمتش را ) به ما شناساند و شکر و سپاس ( از نعمتهای ) خود را به ما الهام نمود ( گفته اند : الهام چیزی است که در قلب افاضه می شود ، و فرق بین الهام و وحی آن است که الهام بی واسطه ملک است و وحی به واسطه اوست ، و وحی از خواص رسالت است و الهام از خواص ولایت ، و وحی مشروط به رساندن است و الهام مشروط نیست ، و در لغت الهام و وحی هر دو به معنی تلقین و فهماندن است ، مرحوم سید علیخان در شرح بر صحیفه می فرماید : روایت شده چون خداوند سبحان در آدم - علیه السلام - روح دمید هنگامی که راست شد و نشست عطسه کرد ، به او الهام شد گفت : الحمد لله رب العالمین " سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است " خداوند فرمود : یرحمک الله یا آدم " ای آدم خدا تو را بیامرزد " پس نخستین حمد و سپاس او از بشر به طور الهام واقع شده است ) و درهای علم به ربوبیت پروردگاریش را بر ما گشود ( ائمه معصومین - علیهم السلام - را راهنمایان ما گردانید تا به وسیله آنان به شهر علم رسیده خدا را بشناسیم ، رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود : انا مدینه العلم و علی بابها یعنی منم شهر علم و علی باب آن ) و بر اخلاص ( بی ربا ، و خودنمائی ) در توحید و یگانگیش راهنماییمان فرمود ، و از عدول و کجروی و شک و دو دلی در امر خود ( معرفت ذات و صفات یا دین و احکامش ) دورمان ساخت
و الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه ، و الهمنا من شکره ، و فتح لنا من ابواب العلم بربوبیته ، و دلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده ، و جنبنا من الالحاد و الشک فی امره
دوشنبه 26/12/1387 - 18:38
دعا و زیارت
.    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
 لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
(تحف العقول ، ص 251)

2.    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع می شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود
 أیما اثْنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة
(محجه البیصاء ج 4،ص 228)

3.    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد
 لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق
(تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)

4.    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
 إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

5.    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
 لا یأمَن یومَ الْقیامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا
(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)

6.    عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند
 أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاء
(بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

7.    گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است
 اَلْبُکاءُ مِنْ خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ
(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)

8.    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
 مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

9.    بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد
اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِِ
(الدره الباهره ، ص24)

10.    هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا
(بحار الانوار،ج 4،ص 19)

11.    کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.
 لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق.
(مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)

12.    کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود
  من حاول اَمرا بمعصیة الله کان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
(بحارالانوار،ج78،ص120)

13.    کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند ی، خداوند او را به مردم وا می گذارد
من طلب رضی الناس بسخط الله وکله الله إلی الناس .
(بحارالانوار،ج78،ص126)

14.    کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند
من اَحبک نهاک و من اَبغضک اَغراک
(بحار الانوار،ج75،ص128)

15.    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر
(بحارالانوار،ج78،ص119)
دوشنبه 26/12/1387 - 18:37
دعا و زیارت
1- امام حسن (ع): از آن حضرت سؤال شد: زهد چیست ؟ فرمود : رغبت به تقوی و بی رغبتی به دنیا
قیل له - علیه السلام - ما الزهد ؟ قال : الرغبة فی التقوی والزهادة فی الدنیا .
تحف العقول ، ص 227

2- امام حسن (ع): از آن حضرت سؤال شد : مروت چیست ؟ فرمود : حفظ دین ، عزت نفس ، نرمش ،احسان ، پرداخت حقوق و اظهار دوستی نسبت به مردم .
قیل له - علیه السلام - ما المروة ؟ قال : حفظ الدین واعزاز النفس ولین الکنفوتعهد الصنیعة واداء الحقوق والتحبب الی الناس .
تحف العقول ، ص 227

3- امام حسن (ع): از آن حضرت سؤال شد : کرم چیست ؟ فرمود : بخشش پیش از خواهش و اطعام در قحطی .
قیل له - علیه السلام - ما الکرم ؟ قال : الابتداء بالعطیة قبل المسألة واطعامالطعام فی المحل .
تحف العقول ، ص 227

4- امام حسن (ع) :از آن حضرت سؤال شد: بخل چیست ؟ فرمود : آنچه در کف داری شرف بدانی ، و آنچه انفاق کنی تلف شماری .
قیل له - علیه السلام - ما الشح ؟ قال : أن تری ما فی یدک شرفا وما أنفقته تلفا .
تحف العقول ، ص 227

5- امام حسن (ع) :از آن حضرت سؤال شد : بی نیازی چیست ؟ فرمود : رضایت نفس به آنچه برایش قسمت شده ، هر چند کم باشد .
قیل له - علیه السلام - ما الغنی ؟ قال : رضی النفس بما قسم لها وإن قل .
تحف العقول ، ص 228

6- امام حسن (ع) :از آن حضرت سؤال شد : فقر چیست ؟ فرمود : حرص به هر چیز .
قیل له - علیه السلام - ما الفقر ؟ قال : شره النفس الی کل شیء .
تحف العقول ، ص 228

7- امام حسن (ع) :از آن حضرت سؤال شد : شرف چیست ؟ فرمود : موافقت با دوستان و حفظ همسایگان .
قیل له - علیه السلام - ما الشرف ؟ قال : موافقة الاخوان وحفظ الجیران .
تحف العقول ، ص 228

8- امام حسن (ع) :از آن حضرت سؤال شد : پستی و ناکسی چیست ؟ فرمود : به خود رسیدن و بی اعتنایی به همسر .
قیل له - علیه السلام - ما اللؤم ؟ قال : احراز المرء نفسه واسلامه عرسه .
تحف العقول ، ص 228

9- امام حسن (ع) :پناهنده به خدا آسوده و محفوظ است ، و دشمنش ترسان و بی یاور .
ان جار الله آمن محفوظ وعدوه خائف مخذول .
تحف العقول ، ص 229

10- امام حسن (ع) :از خدا بر حذر باشید با زیادی یاد او ، و از خدا بترسید به وسیله تقوی ، و به خدا نزدیک شوید با طاعت ، به درستی که او نزدیک است و پاسخگو .
احترسوا من الله بکثرة الذکر واخشوا الله بالتقوی وتقربوا الی الله بالطاعة فإنه قریب مجیب .
تحف العقول ، ص 229

11- امام حسن (ع) :بزرگی کسانی که عظمت خدا را دانستند این است که تواضع کنند ، و عزت آنها که جلال خدا را شناختند این است که برایش زبونی کنند ، و سلامت آنها که دانستند خدا چه قدرتی دارد این است که به او تسلیم شوند .
ان رفعة الذین یعلمون عظمة الله ان یتواضعوا ، و ( عز ) الذین یعرفون ما جلال اللهان یتذللوا ( له ) ، وسلامة الذین یعلمون ما قدرة الله ان یستسلموا له .
تحف العقول ، ص 229

12- امام حسن (ع) :بدانید که خدا شما را بیهوده نیافریده و سر خود رها نکرده ، مدت عمر شما را معین کرده ، و روزی شما را میانتان قسمت کرده ، تا هر خردمندی اندازه خود را بداند و بفهمد که هر چه برایش مقدر است به او میرسد ، و هر چه از او نیست به او نخواهد رسید ، خدا خرج دنیای شما را کفایت کرده و شما را برای پرستش فراغت بخشیده و به شکر گزاری تشویق کرده ، و ذکر و نماز را بر شما واجب کرده و تقوی را به شما سفارش کرده ، و آن را نهایت رضایتمندی خود مقرر ساخته .

اعلموا ان الله لم یخلقکم عبثا ولیس بتارککم سدی ، کتب آجالکم وقسم بینکم معائشکم ، لیعرف کل ذی لب منزلته وأن ما قدر له اصابه وما صرف عنه فلن یصیبه ،قد کفاکم مؤونة الدنیا وفرغکم لعبادته وحثکم علی الشکر وافترض علیکم الذکروأوصاکم بالتقوی منتهی رضاه .
تحف العقول ، ص 234

13- امام حسن (ع) :ای بندگان خدا ، پرهیزگار باشید ، و بدانید که هر کس پرهیزگار باشد ، خداوند او را به خوبی از فتنه ها و آزمایشها برآورد و در کارش موفق سازد و راه حق را برایش آماده کند .
فاتقوا الله عباد الله ، واعلموا أنه من یتق الله یجعل له مخرجا من الفتن ویسددهفی أمره ویهییء له رشده .
تحف العقول ، ص 234

14- امام حسن (ع) :هیچ مردمی با هم مشورت نکند مگر اینکه به درستی هدایت شوند .
ما تشاور قوم الا هدوا الی رشدهم .
تحف العقول ، ص 236

15- امام حسن (ع):پستی و ناکسی این است که شکر نعمت نکنی .
اللؤم ان لا تشکر النعمة
تحف العقول ، ص 236
دوشنبه 26/12/1387 - 18:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته