چشمه كوثر و فرزندان امام كاظم(ع)
فراوانى فرزندان نسل رسالت و ولايت از موضوعاتى است كه قابل انكار نيست هر چند گاه اينامر كه تعداد فرزندان ائمه به دهها نفر مىرسد براى برخى مورخان گران آمده وآنان سعى نمودهاند به روشهاى مختلف از تعداد آنها بكاهند اما حقيقت اين است كه«كوثر» همان كوثرى كه خداى متعال در قرآن كريم سورهاى را به نامش نازل كرده،كليد حل مشكل است. آن روز كه ابراهيم يگانه فرزند حضرت پيامبر در هفده ماهگىدر مدينه طيبه رحلت كرد و در بقيع به خاك سپرده شد، گروهى از منافقان و دشمنانو دشمنان مرگ وى را علامتبريده شدن نسل رسالت و نابودى اسلام دانستند و باكنايه و زخمزبان دل وى را آزردند. اين موضوع كه به شدت پيامبر را افسرده كرددر نهايتبه نزول سوره مباركه كوثر انجاميد و خداى متعال چنين فرمود: «بسم الله الرحمن الرحيم. انا اعطيناك الكوثر فصل لربك و انحر ان شانئك هوالابتر» اعجاز اين سوره منحصر در حسن و حسين فرزندان بلافصل على(ع) نبود بلكهدر نسلهاى بعدى نيز همين معجزه الهى جريان يافت. و به روشنى مىتوان اين معجزهآشكار را ديد. كوثرى جوشان در نسل تمام ائمه به وديعه گذاشته شد كه نسل نبوت وامامت را زنده نگاه داشت. مرورى بر فشارها و اعدامها و سياستهاى كينهتوزانهحاكمان اموى و عباسى نشان مىدهد كه چگونه همين «كوثر جوشان» گاه تنها باريكهحفظ نسل ولايتبود. از اينروى به نظر مىرسد نه تنها نبايد كثرت اولاد امامانموجب بروز سؤال شود بلكه ظهور اعجاز الهى «كوثر» در طول حيات ائمه بايد مارا به شگفتى و تحسين وا دارد. يكى از اين امامان معصوم كه به كثرت اولاد مشهور است امام موسى كاظم(ع) است كهتمام تاريخنويسان به تعدد فرزندانش گواهى دادهاند. در بين نويسندگان تا آنجا كه ما جستجو كردهايم تنها عباس فيض نويسنده انجمفروزان به اين حقيقت ظريف دستيافته و جارى كوثر را در نسل امام كاظم به تماشانشسته است. وى مىنويسد: «موضوع كثرت نسل پيغمبر اكرم از چيزهايى است كه به شهادت حس و تاريخ بههيچوجه قابل انكار نيست. چنانچه خداوند تبارك و تعالى هم در قرآن مجيد در آنجايى كه مىفرمايد: انااعطيناك الكوثر فصل لربك و انحر ان شانئك هو الابتر بدين معنى تصريح فرمودهزيرا به اتفاق مفسرين منظور از كوثر كثرت نسل است و شان نزول اين سوره آن استكه ازدياد در نسل با كمتر تاملى در اين عصر اعجاز قرآن ثابت مىگردد زيرا ذريهپيغمبر در كثرت چنانند كه كوچكترين ديه و قريهاى را هم از آنها خالى نمىتوانديافتبا اينكه از طرف بنىاميه و بنىعباس و خلفاى آنها براى اضمحلال اين شجرهطيبه و قطع نسل اين دودمان شريف منتهاى كوشش و جديت اعمال و به منظور انقراضسلسله فاطميين انواع دسائس برانگيخته گشت كه كربلا و قتل هفتاد و دو نقر يارانحسينى حتى اطفال شيرخوار و عمليات منصور دوانيقى و متوكل براى نمونه كفايتمىكند.قتل ذريه پيغمبر در طف يا زنده زنده در گور كردن و در وسط پايهها گذاردن وهزارها كشتارهاى ديگر كه همواره پى در پى جريان داشتيك سلسله عوامل ممتدىبودند كه قطع نسل پيغمبر را ايجاب مىكرد و در عين حال اين سلسله جليله امروزهچنان توسعه پيدا كردهاند كه شرق تا غرب را فرا گرفتهاند و در طرف مقابل ذرهامويان و دودمان عباسيان با تمام قدرت و عظمتسلطنت و خلافتى كه دارا بودند ودر قرون متمادى در ناز و نعمت زندگانى مىكردند امروزه كوچكترين اثرى هم ازآنها ديده نمىشود و شايد در سراسر اين كشور هم يك نفر اموى يا عباسى وجودنداشته باشد و در كتاب سياده الاشراف مسطور است موقعى كه حسين بنعلى(ع) شهيدگشت در طايفه بنىاميه دوازده هزار گهواره طلا و نقره وجود داشت كه اطفالشيرخوار خود را در آنها مىجنباندند و از براى سيدالشهدا(ع) فرزندى نبود جز سيدسجاد(ع) معذالك از بنىاميه نسلى باقى نيست و از سادات حسينى و رضوى در هرمنطقه جماعتى وجود دارند. اين است نمونهاى از آثار حقيقت و آن بود عواقب ظلم وستم.»
قال رسولالله (ص):
لا' يُعَذِّبُ اللّهُ قَلْباً أَسْكَنَهُ الْقُرْآنَ.
خداوند قلبي كه در آن قرآن را جاي داده عذاب نميكند.
مستدركالوسائل، ج4، ص 233، ح 4572
﴿وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ﴾
زندگى دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى نيست! و سراى آخرت، براى آنها كه پرهيزگارند، بهتر است! آيا نمىانديشيد؟!
(انعام/32)
قصود از «ردم» سدي است كه در سال هفدهم هجري در روزگار عمر، براي حفظ مسجد الحرام از سيل، ساخته شد. محل آن در بالاترين نقطه مدّعا ـ جايي كه برخي از علما نوشته اند كه مُحْرم براي دعا در آن جا مي ايستد، چون از آنجا كعبه مطهّره قابل ديدن است ـ قرار داشته است.اختلاف نظر درباره محل تولد آن حضرت ما را بر آن مي دارد تا درباره قطعيت محل معروف و شناخته شده، به عنوان مولد النبي ترديد كنيم و آن را فاقد استناد درست تاريخي بدانيم. اين مطلبي است كه شيخ عبدالله عياشي (1037 ـ 1090) در سفرنامه خود تشريح كرده و مي نويسد:از كتاب هاي سيره چنين به دست مي آيد كه در باره محل تولد آن حضرت، در اين كه در مكه بوده يا ابواء و اين كه اگر در مكه بوده در شعب بوده يا محصّب يا جاي ديگر، اختلاف نظر وجود دارد. من نمي دانم كه مردم تعيين اين محل را به عنوان محل تولد از كجا به دست آورده اند، جز آن كه ثابت شود اين خانه، خانه پدر يا جد حضرت بوده كه در آن صورت، اين سخن كه تولد آن حضرت در مكه و در اينجا بوده طبيعي مي نمايد; چرا كه انسان به طور عادي در خانه پدرش متولد مي شود. اگر مقصود از شعب، همان شعب ابي طالب باشد كه آن حضرت همراه بني هاشم و بني مطلب در قضيه صحيفه به آنجا رفته، چنين چيزي بعيد نيست; چرا كه اين خانه در نزديكي نقطه پاياني شِعب قرار گرفته است.شگفت آن كه مردم، محلي را به اندازه يك قبر مشخص كرده آن را محل تولد حضرت مي دانند. به نظر من تعيين چنين محلي از طريق روايتي ـ اعم از آن كه صحيح باشد يا ضعيف ـ بعيد مي نمايد; چرا كه در اصل تولد آن حضرت در مكه، اختلاف است و در اين كه اگر در مكه بوده در كدام شعب بوده و اين كه اگر در اين شعب بوده در كدام خانه بوده است. حتي بر فرض تعيين خانه، واقعا بعيد است كه پس از گذشت سال هاي فراوانِ دوره انقطاع ثبت آثار، موضع آن معين باشد.
اهميت سوق الجيشي برخلاف آنچه صهيونيست ها ادعا مي كنند، طرح نخستين تاسيس يك كشور يهودي در فلسطين، از آنان نيست، بلكه طراحي اصلي، قدرت هاي استعماري بوده اند. به بيان ديگر، پيشنهاد يهود سازي فلسطين از سوي فرانسه و انگليس و پيش از توصيه تئودور هرتصل، پايه گذار صهيونيسم ( 1904 م. ) در كنفرانس 1897م. بال سوئيس مطرح شد. اين نشان از اهميت استراتژيك سرزمين فلسطين براي دولت هاي استعمارگر دارد. فلسطين به دليل قرار داشتن در قلب امپراتوري عثماني و مجاورت (با) درياي مديترانه و كانال سوئز، منطقه بسيار پرمنفعتي براي اروپايي ها به شمار مي آمد... (زيرا) كه قلمرو عربي امپراتوري عثماني بر سر راه هاي هندوستان و شرق آسيا و خليج فارس قرار داشت... آمريكا به ويژه در سالهاي دهه 1930م. به اهميت منافع استراتژيك نفت در عربستان سعودي و خليج فارس پي برد و ... از سوي ديگر كشورهاي خاورميانه و به ويژه جهان عرب مي توانستند به بازارهاي خوبي جهت مصرف كالاهاي امريكا تبديل شوند. اين منافع متقابل باعث شد تا پس از برپايي كنفرانس صهيونيست ها دره تل بيلت مور نيويورك در 1942م.، دولت امريكا حمايت كامل خود را از سياست جديد جنبش صهيونيسم براي تبديل فلسطين به يك كشور يهودي اعلام كند. وانگهي، به اعتراف هرتصل، يهوديان نمايندگان تمدن غرب خواهند بود كه قادرند به گمان او، پاكي نظم و رسوم منزه غرب را به گوشه طاعون زده شرق، يعني فلسطين، به ارمغان آورند. دولت اسرائيل و سرزمين اسرائيل براي صهيونيست ها نيز از اهميتي بسيار برخوردار است. جنبش صهيونيسم، دو دليل تاريخي و مذهبي در رابطه با تاسيس كشور اسرائيل در فلسطين ارائه داده است. ( دليل اول ) مورخان صهيونيست... معتقدند... تاسيس... اسرائيل... در واقع بازسازي حكومت باستاني قوم يهود است كه در اثر هجوم بيگانگان در سده پنجم قبل از ميلاد نابود شد... ( دليل دوم ) بازگشت يهوديان به فلسطين و بناي دولت جديد... تحقق وعده الهي... (است) كه از سوي خداوند به سوي بني اسرائيل داده شده است. در بخشي از اعلاميه تاسيس دولت اسرائيل، در اين باره آمده است: سرزمين اسرائيل محل ولادت يهود بود. هويت معنوي، مذهبي و ملي آن ها در اين جا شكل گرفت. در اين جا بود كه به استقلال دست يافتند و فرهنگي خلق كردند كه اهميت ملي و عالم گير داشت. در اين جا بود كه تورات را نوشته، به جهان عرضه داشتند. اما صهيونيست ها دلايلي معتبر براي تائيد ادعاهاي تاريخي و مذهبي خويش به دست نداده اند و حتي برخي يهوديان و صهيونيست ها، صحت اين ادعاها را رد كرده اند. از ديگر دلايل اهميت استراتژيك فلسطين اشغالي، همجواري آن با تنگه هاي استراتژيك جهان است. اسرائيل در همسايگي با تنگه هاي بسفر، داردانل، باب المندب و به ويژه، طولاني ترين كانال آبي جهان و كوتاه ترين راه دريايي ميان اروپا و آسيا، يعني تنگه سوئز قرار دارد. حتي فلسطين از طريق ساحلي كوچك در بند ايلات ( عيلات ) واقع در خليج عقبه، به درياي سرخ و از آن طريق با كانال سوئز مرتبط است؛ كانالي كه اهميت آنرا مي توان از سخنان ارنست رنان، نويسنده مشهور فرانسوي، خطاب به سازنده كانال سوئز، فردينالد دولسپس، دريافت: آنچه شما ساخته ايد، نه تنها دو دريا را به هم وصل مي كند، بلكه يك كانال ارتباطي بين اقيانوس هاي دنياست. اهميت آن از لحاظ دريانوردي چندان شكوهمند است كه هنگام جنگ هر كس آزرومند در اختيار داشتن آن است. فلسطين براي جهان اسلام نيز داراي اهميتي بسيار است؛ زيرا در قلب خاورميانه و جهان اسلام جاي دارد؛ منطقه اي كه طولاني ترين و پيچيده ترين منازعه قرن بيستم ميلادي، يعني اختلاف اعراب و اسرائيل در آن روي داده است. فلسطين، كه در هسته مركزي ممالك عربي واقع است، كشورهاي عربي آسيا را به كشورهاي عرب زبان افريقا متصل مي كند و راه ارتباط و اتصال زميني جزيره العرب به درياي مديترانه و اقيانوس ها و كشورهاي اروپايي به شمار مي رود. از اين رو، تاسيس اسرائيل در فلسطين، جهان عرب را به دو بخش جغرافيايي تقسيم و راه ارتباطي آن را قطع كرده است. همچنين، فلسطين زادگاه و زيست گاه شماري از پيامبران الهي، يادآور پيروزي مسلمانان بر صليبيان و قبله گاه اول و معراج گاه پيامبر اكرم (ص) است. بنابراين، هرگونه ادعا و منازعه بر سرآن، غرور ديني مسلمانان را جريحه دار مي كند. چنان كه گذشت، فلسطين زادگاه و آرامگاه بسياري از پيامبران است؛ مثلاً شهر الخليل، در 32 كيلومتري جنوب شرقي بيت المقدس، مدفن حضرت ابراهيم (ع)، همسرش ساره، اسحاق و يعقوب (ع) است. عيسي مسيح (ع) در شهر افراته بيت اللحم در 10 كيلومتري بيت المقدس به دنيا آمده است و در شهر ناصريه زيست و در همان جا به پيامبري رسيد. عكا، مركز فعاليت بهائيان دنياست، و قبر علي محمد ميرزا ( علي محمد باب ) در آن جاست، و همچنين، قبر ميرزا حسين علي بهاء، امام و پيغمبر دروغين و خداي حزب جاسوس بهائي در شهر حيفاست. بيت المقدس يا اورشليم (شهر صلح و آرامش )، نزد پيروان سه دين يهودي، مسيحي و اسلام داراي اهميت است. برخي از مهمترين اماكن مذهبي يهوديان، چون ديوار ندبه، كوه صهيون يا صيون ( پر آفتاب )، مقبره حضرت داوود و سليمان نبي (ع) در بيت المقدس قرار دارند. مقدس ترين مكان مذهبي و زيارتي مسيحيان، يعني زادگاه حضرت مسيح (ع) در بيت اللحم است. قدس نخستين قبله مسلمانان و مسجدالاقصي، محل معراج پيامبر است. جمعيت فلسطين اشغالي در 1993م. نيز از 4/81، 1/14،8/2 درصد تشكيل شده است، اما زبان رسمي آنان، عربي و عبري است. مساحت فلسطين اشغالي 20700 كيلومتر مربع است كه بيش از نيمي از آن فلات و كوه است. از اين رو، بيشتر جمعيت فلسطين در مناطق پست و حاصل خيز ساحلي زندگي مي كنند. جمعيت اسرائيل غاصب 4882000 نفر است كه سه پنجم آن را جوانان كمتر از 30 سال، به خود اختصاص داده اند. اين در حالي است كه يك سوم اين جمعيت، يهودياني هستند كه از ديگر كشورها به اسرائيل مهاجرت كرده اند. برابر، شماري بسيار از جمعيت بومي فلسطين، در كشورهاي ديگر آواره اند. هم اكنون اين كشور به وسيله نظام جمهوري اداره مي شود، و رئيس جمهور به مدت پنج سال از سوي تنها مجلس كشور، كه 120 عضو دارد، انتخاب مي گردد، اما طول مدت نمايندگي مجلس، چهار سال است. همچنين، فلسطين اشغالي، از ويژگي هاي اقتصادي زير بهره مند است: 1) منابع گازي در بحرالميت كه پست ترين گودال جهان به شمار مي رود، كشف شده است. 2) در حوزه كوچكي در جنوب شرقي اشدود نفت استخراج مي شود. 3) يكي از دو لوله اي كه نفت عراق را به مديترانه مي رساند، به بندر حيفا وصل مي شود. 4) اسرائيل غاصب در زمينه اقتصادي از پيشرفته ترين كشورهاي خاورميانه است و صنايع آن را الكترونيك، ماشين سازي و اسلحه سازي تشكيل مي دهد. 5) بحرالميت غني ترين معادن پتاس جهان را دارا است. افزون بر اين، منابع غني منگنز، سديم، برومين نيز در اين درياچه يافت مي شود.
7. چيزهايي كه سجده بر آنها صحيح است عبارت از: ـ تربت سيد الشهداء (مُهر) ـ كلوخ. ـ سنگ. (انواع سنگها) مانند سنگ مرمر، سنگهاي سفيد و سياه، سنگ آهك، سنگ گچ و ... ـ چوب. ـ برگ درختان. ـ علف و كاه. ـ كاغذ و غيره.
امام علی (عليه السلام):
لا لِباسَ أجمَلُ مِنَ السَّلامَةِ.
پوششى زيباتر از سلامتی نيست.
غررالحكم و دررالكلم، ج 6، ص 380
انتفاضه: نااميدي مردم از دولت هاي عربي و ساف براي بازپس گيري فلسطين و تاثير انقلاب اسلامي ايران، روندي نوين از قيام و مبارزه عليه اسرائيل را پديد آورد كه آنرا « انتفاضه » مي خوانند. انتفاضه با هدف رفع اشغال فلسطين، در پاييز 1987م. با نيروي بسيار پا به عرصه حيات سياسي گذاشت، به گونه اي كه حكومت هاي عربي گروههاي فلسطيني را به دنباله روي از خود وادار ساخت، و براي نخستين بار، اسرائيل را با خطري جدي از درون رو به رو كرد. بدين سان، اسرائيل براي نخستين بار، موضعي دفاعي برگزيد و مهاجرت يهوديان به اسرائيل كاهش يافت. از اين رو، اسرائيل كوششي گسترده براي مهار آن آغاز كرد، ولي هيچ يك از اين كوشش ها ( مانند تاسيس دولت خودگردان فلسطين ) تاكنون نتوانسته است انتفاضه را سركوب يا متوقف كند.
قال رسول الله صلى الله عليه وآله :
انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوز الجنة
انتظار كشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجى است از گنجهاى بهشت .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78)
قال على عليه السلام :
الصلوة حصن من سطوات الشيطان
نماز قلعه و دژ محكمى است كه نمازگزار را از حملات شيطان نگاه مى دارد.