• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2172
تعداد نظرات : 1604
زمان آخرین مطلب : 5024روز قبل
دعا و زیارت
    
                  نماز، شباهتى است با فرشتگان
                  نام يكى از سوره هاى قرآن ، ((صافّات )) است . خداوند در اوّلين
                  آيه آن به فرشتگانى كه در صفّ هستند سوگند ياد مى كند. در چند
                  جاى ديگر نيز، قرآن از صفوف فرشتگان و آماده اطاعت بودن آنها سخن
                  به ميان آورده است .
                  نام يكى ديگر از سوره هاى قرآن ، ((صَف ))‌مى باشد كه در آن هم
                  ازرزمندگانى كه با صفوف فشرده در راه خداوند جهاد مى كنند ستايش
                  شده است . اين دو واژه ((صَف )) و ((صافّات )) كه نام دو سوره
                  است نشانه توجّهى است كه قرآن به نظم و انضباط دارد.
                  نمازگزار نيز در صفوف جماعت شباهتى با فرشتگانى پيدا مى كند كه
                  در صفوف بسيار بزرگ قرار دارند.
                  برگرفته از كتاب يكصد و چهارده نكته درباره نماز
يکشنبه 15/7/1386 - 15:33
دعا و زیارت

                  ترك نماز و دوزخ
                  در قيامت بارها ميان اهل بهشت و اهل دوزخ گفتگو رخ مى دهد كه
                  قرآن برخى از آنها را بيان فرموده است . در يكى از آن صحنه ها،
                  اهل بهشت از مجرمان مى پرسند: چه عاملى شما را به دوزخ روانه
                  كرد؟ آنها چهار عامل را مى شمرند، كه اوّلين آنها پايبند نبودن
                  به نماز است(( لم نك من المصلّين )). 
                  برگرفته از كتاب يكصد و چهارده نكته درباره نماز
                  
يکشنبه 15/7/1386 - 15:31
دعا و زیارت

                   حقيقت‌ بهشت‌، ولايت‌ است‌ كه‌ همان‌ عبوديّت‌ محضه‌ و بندگي‌
                  مطلقة‌ إلهي‌ است‌، كه‌ در آن‌ نقطه‌ از كينونت‌، هيچ‌ حجاب‌ و
                  پرده‌اي‌ فاصل‌ بين‌ بنده‌ و مولي‌ نيست‌. خداوند بر اريكة‌
                  عظمت‌ و ابَّهت‌ و جلال‌ و علم‌ و قدرت‌ و حيات‌ و حكم‌ و حكمت‌
                  نشسته‌؛ و بنده‌ بر زمين‌ مسكنت‌ و فقر و ذلّت‌ و جهل‌ و عجز و
                  نيستي‌ و نياز، سر به‌ سجده‌ در قبال‌ چنين‌ ربّ غفور و رحيم‌ و
                  وَدودي‌ نهاده‌ است‌.
                   و آنچه‌ از نعمت‌ها در عوالم‌ فيضان‌ دارد، همه‌ از اين‌ ناحية‌
                  ولايت‌ و بر اثر اظهار عبوديّت‌ در قبال‌ اطلاق‌ صفات‌ و أسماء
                  حضرت‌ خداوند است‌، كه‌ در هر نشأه‌ و عالمي‌ به‌ تناسب‌ آن‌
                  عالم‌ به‌ اشكال‌ و صور مختلف‌ ظاهر گرديده‌ است‌؛ چه‌ نعمت‌هاي‌
                  اين‌ عالم‌، و چه‌ نعمت‌هاي‌ عالم‌ برزخ‌، و چه‌ نعمت‌هاي‌ عالم‌
                  قيامت‌.
                   اقرار و اعتراف‌ به‌ عزّ مقام‌ كبريائي‌ حضرت‌ باري‌ تَعالي‌
                  شأنُه‌العزيز، و سپردن‌ تمام‌ مراتب‌ هستي‌ و انانيّت‌ و شخصيّت‌
                  را به‌ آن‌ حضرت‌، و طيّ مراحل‌ و منازل‌ توحيد افعالي‌ و صفاتي‌
                  و اسمائي‌ و توحيد ذاتي‌ به‌ تمام‌ معني‌ الكلمه‌ دربارة‌ آن‌
                  وجود اقدس‌؛ درجة‌ اعلا و ارفع‌ بهشت‌ را تشكيل‌ ميدهد، و هر
                  درجه‌ و مقام‌ از اين‌ پائين‌تر را، درجات‌ و مقامات‌ پائين‌تر.
                  و معلوم‌ است‌ كه‌ محبّت‌ در عالم‌ وجود، يك‌ اندازه‌ قسمت‌
                  نگرديده‌ است‌، بلكه‌ به‌ هر موجودي‌ به‌ اندازة‌ ماهيّت‌ و
                  ظرفيّت‌ خود ريخته‌ شده‌، و رشحه‌اي‌ از محبّت‌ لايزالي‌ و
                  لم‌يزلي‌ بدانجا تراوش‌ كرده‌ است‌.
                   بنابراين‌ اگر بگوئيم‌ حقيقت‌ بهشت‌ ولايت‌ است‌، و از آن‌
                  محبّت‌ مترشّح‌ ميگردد، و اين‌ محبّت‌ در هر عالمي‌ به‌ قدر آن‌
                  عالم‌ و به‌ سِعة‌ آن‌ عالم‌ به‌ صور مختلف‌ و به‌ أشكال‌
                  متفاوت‌ متجلّي‌ گرديده‌ است‌ و عالم‌ ملك‌ و ملكوت‌ را به‌ وجود
                  آورده‌ است‌؛ سخني‌ به‌ گزاف‌ نگفته‌ايم‌. هر جا محبّت‌ شديدتر
                  باشد، صفا و خلوص‌ و ايثار و انفاق‌ و عبوديّت‌ بيشتر است‌، و هر
                  جا كمتر باشد كمتر است‌. پس‌ ميتوان‌ يُحِبُّهُمْ را اساس‌
                  پي‌ريزي‌ عالم‌ دانست‌، كه‌ از آن‌ يُحِبُّونَهُ پيدا مي‌شود. و
                  يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ پيوسته‌ دست‌ در آغوش‌ يكديگر
                  نهاده‌، و جذب‌ و انجذاب‌ ربوبي‌ و عبودي‌ موجب‌ پيدايش‌ عالم‌
                  شده‌اند. بندگان‌ از خدا آفريده‌ شده‌اند و بسوي‌ خدا بر
                  ميگردند، و متّقيان‌ بازگشت‌ خوبي‌ دارند.
                   رسول‌ الله‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ مركز ولايت‌
                  پنهان‌، و أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ ظهور مقام‌ ولايت‌ است‌.
                   و بر همين‌ اصل‌، روايت‌ مستفيضه‌ بلكه‌ متواتري‌ داريم‌
                  بالتّواتر المعنوي‌، بر اينكه‌ بهشت‌ و آثار بهشت‌ و درجات‌ آن‌،
                  و حور و قصور آن‌، و فاكهه‌ و شراب‌ آن‌، و جَنَّـ'تٍ تَجْرِي‌
                  مِن‌ تَحْتِهَا الاْنْهَـ'ر آن‌، و غِلمان‌ و فرشته‌ و خازن‌
                  آن‌، و بالاخره‌ تمام‌ خصوصيّات‌ و خواصّ آن‌؛ از ولايت‌ و
                  متعلّق‌ به‌ ولايت‌ است‌، و بر اين‌ اصل‌ بنا شده‌ و بر اين‌
                  اساس‌ مردم‌ از آن‌ بهرمند ميگردند.
                    
         
يکشنبه 15/7/1386 - 15:29
دعا و زیارت

                  روايات‌ دالّه‌ بر اينكه‌ بهشت‌ و تمام‌ خصوصيّات‌ آن‌ متعلّق‌
                  به‌ ولايت‌ است‌
                   در «أمالي‌» صدوق‌ از رسول‌ الله‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌
                  وسلّم‌ روايت‌ است‌ كه‌:
                   إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَآءَ
                  عَلَي‌ صَفَآئِحِ الذَّهَبِ. فَإذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَي‌
                  الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ: يَا عَلِيُّ! [189]
                   «حلقة‌ در بهشت‌ از ياقوت‌ سرخ‌ است‌ كه‌ بر روي‌ صفحه‌هاي‌ طلا
                  قرار داده‌ شده‌ است‌. چون‌ حلقه‌ را بر روي‌ صفحه‌ بكوبند،
                  طنين‌ مي‌اندازد و ميگويد: يا عليّ! »
                   و در «خصائص‌» نَطَنزي‌ از ابن‌ مسعود روايت‌ ميكند كه‌
                  رسول‌خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ فرمودند:
                   عَلِيُّ بْنُ أَبِي‌طَالِبٍ حَلْقَةٌ مُتَعَلِّقَةٌ بِبَابِ
                  الْجَنَّةِ، مَنْ تَعَلَّقَ بِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ. [190]
                   «عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ حلقه‌اي‌ است‌ كه‌ به‌ در بهشت‌ آويزان‌
                  است‌، هر كس‌ خود را بدان‌ بياويزد داخل‌ بهشت‌ ميگردد.»
                   و در «خصال‌» صدوق‌ با سند متّصل‌ خود از عَطيّه‌ از جابر
                  آورده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌
                  فرمودند:
                   مَكْتُوبٌ عَلَي‌ بَابِ الْجَنَّةِ: «لاَ إلَهَ إلاَّ اللَهُ،
                  مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ أَخُو رَسُولِ اللَهِ» قَبْلَ
                  أَنْ يَخْلُقَ اللَهُ السَّمَوَاتِ وَ الاْرْضَ بِأَلْفَيْ
                  عَامٍ. [191]
                   «بر بالاي‌ سر در بهشت‌ نوشته‌ است‌ ـ دو هزار سال‌ قبل‌ از
                  اينكه‌ خداوند آسمانها و زمين‌ را بيافريند ـ: نيست‌ معبودي‌ جز
                  خدا، محمّد است‌ فرستادة‌ خدا، عليّ است‌ برادر رسول‌ خدا.»
                   و نيز در «خصال‌» با سند متّصل‌ خود از رسول‌ الله‌ صلّي‌ الله‌
                  عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ روايت‌ ميكند كه‌:
                   أُدْخِلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ عَلَي‌ بَابِهَا مَكْتُوبًا
                  بِالذَّهَبِ: لاَ إلَهَ إلاَّ اللَهُ، مُحَمَّدٌ حَبِيبُ اللَهِ،
                  عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ، فَاطِمَةُ أَمَةُ اللَهِ، الْحَسَنُ
                  وَالحُسَيْنُ صَفْوَةُ اللَهِ؛ عَلَي‌ مُبْغِضِيهِمْ لَعْنَةُ
                  اللَهِ. [192]
                   «مرا داخل‌ در بهشت‌ كردند، و ديدم‌ با خطّ زرّين‌ بر درش‌
                  نوشته‌ بود: نيست‌ معبودي‌ جز خدا، محمّد است‌ حبيب‌ خدا، علي‌
                  است‌ وليّ خدا، فاطمه‌ است‌ كنيز خدا، حسن‌ و حسين‌اند برگزيدة‌
                  خدا؛ بر دشمنان‌ آنان‌ باد لعنت‌ خدا.»
                   در «إكمال‌ الدّين‌ و إتمام‌ النّعمة‌» صدوق‌ با اسناد خود از
                  أبوطُفيل‌ از عليّ عليه‌ السّلام‌ در ضمن‌ پاسخهاي‌ ايشان‌ به‌
                  مرد يهودي‌ روايت‌ كرده‌ كه‌ فرمودند:
                   وَ مَنْزِلُ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ
                  وَسلَّمَ مِنَ الْجَنَّةِ فِي‌ جَنَّةِ عَدْنٍ وَ هِيَ وَسَطُ
                  الْجِنَانِ، وَ أَقْرَبُهَا مِن‌ عَرْشِ الرَّحْمَنِ جَلَّ
                  جَلاَلُهُ. وَالَّذِينَ يَسْكُنُونُ مَعَهُ فِي‌ الْجَنَّةِ
                  هَـ'´ؤُلاَ´ءِ الاْئِمَّةُ الاِثْنَا عَشَرَ. [193]
                   «و منزل‌ و مقام‌ رسول‌ الله‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌
                  وسلّم‌ در بهشت‌ آنستكه‌ آن‌ حضرت‌ در بهشت‌ عدن‌ هستند، و آن‌
                  بهشت‌ در ميان‌ همة‌ بهشتهاست‌ و از همة‌ آنها به‌ عرش‌ خداوند
                  رحمن‌ جلّ جلالُه‌ نزديكتر است‌. و آن‌ كسانيكه‌ با محمّد در
                  اين‌ بهشت‌ هستند امامان‌ دوازده‌گانه‌ مي‌باشند
يکشنبه 15/7/1386 - 15:26
شعر و قطعات ادبی
     
                  اين کوزه چو من عاشق زاری بوده است
                  در بـند   سر   زلف   نـگاری   بوده‌سـت
                  اين   دستـه  کـه  بر  گردن  او  می‌بيني
                  دستی‌ست  که  برگردن ياری بوده‌ست
                  هر  چند  که  رنگ و بوی زيباسـت مرا
                  چون  لاله  رخ  و چو سرو بالاست مرا
                  معـلوم   نـشد  که  در  طربخانه  خاک
                  نـقاش   ازل   بـهر   چه   آراسـت   مرا
                  برخيز   و    بيا    بـتا    برای   دل   ما
                  حل  کن به  جمال خويشتن  مشکل  ما
                  يک  کوزه  شراب  تا  بهم  نوش کـنيم
                  زان  پيش  که  کوزه‌ها کنند از گـل ما
        
يکشنبه 15/7/1386 - 15:21
محبت و عاطفه
هميشه يادمون باشه اگه خواستيم عاشقه كسی بشيم عاشقی كسی بشيم كه 
دل بزرگی داشته باشه تا اگه خواستيم خودمون رو داخل آن قلب جای
                  بديم مجبور نشيم خودمون رو كوچيك كنيم.
                  
يکشنبه 15/7/1386 - 15:16
ادبی هنری
    
                       ·       اگر کليد قلبی را نداری قفلش نکن.
                  ·       اگر کسی را دوست داری خردش نکن.
                  ·       اگر دستی را گرفتی رهايش نکن.
                                                                     زرتشت
               
يکشنبه 15/7/1386 - 15:13
دعا و زیارت
   
                  در کتاب جامع الاخبار و مکارم الاخلاق آمده است:
                  هر مومنی پنج ملک موکل دارد:
                  يکی در پيش روی او که شيطان را از او دور می گرداند.
                  دومی در عقب سر او که آفات آسمان را از او باز می دارد.
                  سومی در طرف راست او که حسنات او را می نويسد.
                  چهارمی در طرف چپ او که سيئات او را می نويسد.
                  پنجمی در ناصيه(پيشانی) که او را حافظ می گويند.
                  هر صلواتی که انسان در شب می فرستد آن ملک آن راتاوقت طلوع    آفتاب نگه می دارد سپس می رود. باز به جهت حفظ صلوات در روز می
                  آيد. رفتن آن فرشته برای آن است که می رود نزد قبر مطهر پيامبر
                  اسلام (ص) و در برابر قبر می ايستد و می گويد: السلام عليک يا
                  رسول الله ، فلان بن فلان در اين شب يا در اين روز بر تو چندين
                  مرتبه صلوات فرستاده است.
                  آن حضرت می فرمايد: صلوات و سلام من بر او باد.
                  سپس آن ملک به زير عرش می رود و می گويد: خداوندا بنده    توفلان
                  بن فلان چندين صلوات بر حبيب تو فرستاده است که به روضه مقدسه آن
                  حضرت رفتم و به عرض رسانيدم و آن حضرت بر آن شخص صلوات و سلام
                  فرستاد.
                  خداوند می گويد: بر آن بنده باد صلوات؛ ومن صلوات او را در ابر
                  سفيد نورانی می گذارم و در رکنی از ارکان عرش می سپارم و آن
                  صلوات در حجاب عزت محفوظ می ماند تا روز قيامت. پس در وقتی که
                  عمل بنده را می سنجند آن صلوات را بياورند و در کفه حسنات آن
                  بنده گذارند تا سنگين شود.
يکشنبه 15/7/1386 - 15:10
ادبی هنری
        
          
        پرمعني ترين كلمه ما است ... آن را به كار ببر. عميق‌ترين كلمه عشق است ... به آن ارج بنه. بيرحم‌ترين كلمه تنفر است ... از بين ببرش. سركش‌ترين كلمه حسد است ... با آن بازی نكن.             خودخواهانه‌ترين كلمه من است... از آن حذر كن. ناپايدارترين كلمه 
  خشم است... آن را فرو ببر. بازدارنده ترين كلمه ترس است ... با 
  آن مقابله كن. با نشاط‌ترين كلمه کار است ... به آن بپرداز. پوچ   ترين كلمه طمع است ... آن را بكش راستی بدترین درد هم خیانت که خیلی ها کارشونه نه.
يکشنبه 15/7/1386 - 15:2
شعر و قطعات ادبی
                  آمد و دل را هوایی کرد و رفت
                  جام عشقم را طلایی کرد و رفت
                  تازه دل در سینه سامان می گرفت
                  دل شکست و بی وفایی کرد و رفت
                  
يکشنبه 15/7/1386 - 14:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته