دعا و زیارت
فرع سوم، آرايش سيرت در سجده
فلسفه و فرياد سجده، استكبارزدايي است. با يك حركت بسيار آرام، بايد به انقلابهاي معنوي و انفجارهاي دروني دست يافت كه دست آورد بزرگ آن، يكتايي در توحيد است. تنها فرودي كه سر از فراز و فوز عظيم بدر ميآورد، سجدة ساجدان الهي است. اگر سجده را، اوج بندگي بنده بينهايت كوچك، در مقابل بينهايت بزرگ معنا كنيم، به واقعيت و حقيقت نزديكتريم تا معاني ديگر. در واقع، سجدهگاه، آزمايشگاهي است كه تمام تئوريهاي زندگي و ديني، در آن، عيني و كاربردي ميشود. ساجد الهي در حال سجده، «من حقيقي» خويش را «هسته مركز عبادت» ميبيند و سپس كل جهان هستي را در عين كثرت، غرق در يكتايي مييابد.
به هر صورت، به فرموده آيت الله بهجت:
نماز به منزله كعبه و تكبيرة الاحرام، پشت سر انداختن همه چيز غير خدا و داخل شدن در حرم الهي است و قيام، به منزلة صحبت دو دوست، و ركوع خم شدن عبد در مقابل آقاست، و سجده نهايت خضوع و خاك شدن در مقابل او است، و وقتي كه عبد آخر نماز از پيشگاه مقدس الهي باز ميگردد اولين چيزي را كه سوغات ميآورد سلام از ناحيه او است.
شنبه 25/1/1386 - 8:8
دعا و زیارت
شیخ مفید (رحمه الله)
از كسانى كه موفق به دريافت نامه از ناحيه مقدّسه حضرت بقيّة الاعظم عجّل الله تعالى فرجه الشريف شده است جناب ابى عبدالله محمد بن نعمان معروف به شيخ مفيد (رحمه الله) مى باشد.
و آن نامه به اين شرح است:
«لأخ السديد و والولىّ الرشيد الشيخ المفيد ابى عبدالله محمد بن نعمان ادام الله اعزازه من مستودع العهد المأخوذ على عباده»
ترجمه، (اين نامه ای ست) از كسى كه خدا عهد او را به بندگانش وعده داده براى برادر استوار (در دين) و دوستى كه (در ایمان) رشد پيدا كرده است جناب شيخ مفيد ابى عبدالله محمد بن نعمان كه خدا عزّت او را پايدار بدارد.
بسم الله الرحمن الرحيم
امّا بعد سلام عليك اى دوستدار مخلص در دين كه به يقين، مخصوص حقّ ما گشتى به درستى كه ما حمد مى كنيم خدايى را كه غير او خدايى نيست و از او مى خواهيم كه درود بفرستد بر آقا و مولا و پيغمبر ما محمّد و آل طاهرين او.و تو را (كه خدا توفيق تو را براى يارى حق پايدار گرداند و درستى گفتار تو را كه از ما سخن مى گويى، پاداش عنايت فرمايد) خبرى مى دهم كه خدا به ما اذن داد كه تو را به نوشتن نامه اى برايت، مشرف سازيم و تو را امر نمائيم كه بعضى از امور را به دوستان ما كه نزد تو هستند برسانى (خداوند آنها را با اطاعت از خودش عزيز گرداند و كارهاى مهمّ ايشان را به عنايت و حفاظت خود، به عهده گيرد) پس اطاعت كن و توجه داشته باش (كه خدا تو را براى يارى خود عليه دشمنانش كه از دين خارج شده اند، تأييد نمايد) بر چيزيكه ذكر مى كنم و به دستور العملى كه برايت مى نويسم عمل كن و آن را به كسانى كه به ايشان اطمينان دارى، برسان. انشاء الله
اگر چه خدا صلاح ما و شيعيان مؤمن ما را در اين دانسته تا زمانيكه حكومت دنيا با گناهكاران است در جايى منزل كنيم كه از شهرهاى اهل ظلم و ستم دور باشد، ليكن ما از خبرهاى شما آگاه هستيم و هيچ چيز از احوال شما بر ما پنهان نيست و انحرافاتى كه به شما رسيده را مى دانيم. خطاهايى كه پيشينيان صالح از آن كناره مى گرفتند ولى بسيارى از شما به آنها ميل پيدا كرده اند و آن عهدى را خدا از ايشان گرفته بود، پشت سر انداختند. گويا اصلا عهد و ميثاقى نمى دانند. ما شما را رها نمى سازيم و ياد شما را فراموش نمى كنيم كه اگر اينچنين نبود بلاها بر شما نازل مى شد و دشمنان، شما را نابود مى كردند پس از معصيت خدا پرهيز نمائيد و تقوى پيشه كنيد و براى نجات و رهايى شما از فتنه اى كه به شما روى آورده، ما را يارى كنيد(78) فتنه اى كه هر كس زمان مرگش فرا رسيده باشد، در آن فتنه هلاك مى شود و كسى كه به آرزويش (ديدار و ظهور ما) رسيده باشد، نجات مى يابد و اين فتنه نشانه نزديك شدن حركت ما و علامت جدا شدن خوب و بد شما است كه به جهت انتقال امر و نهى ما صورت مى گيرد.و خداوند نور خود را تمام مى كند اگر چه كه مشركين ناراحت باشند.از آتشى كه تفكرات بنى اميّه شعله هاى آن را بر افروخت و طايفه هدايت يافته را به هراس انداخت، به تقيه پناه آوريد. نجات دادن كسى كه در اين فتنه خود را پنهان نسازد و براى رهايى از آن در راههاى مورد رضايت گام بر مى دارد، بر عهده من مى باشد.از حادثه اى كه در ماه جمادى الاولى امسال اتفاق مى افتد، عبرت بگيريد.و به جهت آنچه بعد از آن روى مى دهد، از خواب (غفلت) بيدار شويد.به زودى از آسمان نشانه اى روشن، ظاهر مى شود و همانند آن نيز در زمين علامتى آشكار گردد كه تفاوتى با هم ندارند در مشرق زمين حادثه اى روى مى دهد كه سبب حزن و اندوه و اضطراب است و بعد از آن گروهى كه از اسلام خارج باشند بر عراق غلبه پيدا كنند و به سبب اعمال ايشان ارزاق مردم عراق تنگ شود.سپس به جهت هلاك شدن شخصى از اشرار، گشايش و فرج در آن غم و اندوه ايجاد مى شود و مردمان خوب و با تقوى مسرور و خوشحال گردند و هر كس اراده نمايد كه حج انجام دهد به آرزوى خود برسد اگر چه تعداد آنها بسيار باشد و همه با هم اجتماع نمايند.و ما به جهت آن آسان شدن حج و واقع شدن آن به صورت اختيار و اجتماع ايشان، شأن و مقام و قدرتى داريم كه نظامند و طبق قاعده انجام مى پذيرد.پس بايد هر يك از شما كارى را كه باعث قرب و نزديكى شما به محبّت ما شود، انجام دهد و اعمالى را كه سبب نزديكى شما به آنچه ما را ناراحت و خشمگين مى نمايد ترك نمايد. چرا كه فرج ما مسأله اى است كه ناگهان فرا مى رسد. زمانيكه توبه فائده اى نمى بخشد و پشيمانى از گناه نجات بخش نخواهد بود.و خداوند راه صلاح و رسيدن به حق را به شما الهام نمايد و با لطف خود اسباب دستيابى به رحمتش را براى شما فراهم سازد.اين است صورت خطى كه با دست مبارك نوشته شده و بر صاحب آن دست سلام باد.اين نوشته ى ما به توست اى برادر و اى دوستدار كه در محبت ما صادق و با صفايى و يار وفادار ما مى باشى. خداوند با ديده اى كه هرگز به خواب نمى رود، از تو محافظت كند.
پس از اين نوشته نگهدارى كن و كسى را بر خطّ آنچه نوشته ايم آگاه مكن و هركس را كه به او اطمينان دارى از مطالب آن آگاه ساز و به ايشان توصيه نما كه به آن عمل كنند ان شاء الله تعالى و صلى الله على محمد و آله الطاهرين .
شنبه 25/1/1386 - 8:6
آموزش و تحقيقات
نخستين خانهي توحيد
(انّ اوّل بيت وضع للنّاس للّذي ببكّة مباركا و هدي للعالمين).
«همانا نخستين خانه اي كه براي عمومي مردم قرار داده شد، همان است كه در مكه قرار دارد، و مايهي بركت و هدايت جهانيان است».
«به خاطر بياوريد هنگامي كه ما خانهي كعبه را مركز امن و امان براي مردم قرار داديم، و (فرمان داديم كه)از مقام ابراهيم، محلي براي نماز خود انتخاب كنيد و ما به ابراهيم و اسماعيل ـ عليهما السلام ـ امر كرديم كه خانهي مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و سجده كنندگان پاك و پاكيزه كنيد».
بقره/125.
شنبه 25/1/1386 - 8:0
دعا و زیارت
۱- مهدی ۲- محسن ۳- حامد ۴- احمد ۵- منعم ۶- خاتم الائمه ۷- ابوالقاسم ۸- اباصالح
۹- خاتم الاوصیاء ۱۰- احسان ۱۱- قطب ۱۲- خلف ۱۳- مضطر ۱۴- قائم الزمان
۱۵- خلیفه الله ۱۶- مضطر ۱۷- قیم الزمان ۱۸- خلیفه الاتقیاء ۱۹- ناطق ۲۰- قاطع
۲۱- فتح ۲۲- بقیه الله ۲۳- کاشف الغطاء ۲۴- داعی ۲۵- ثائر ۲۶- کمال ۲۷- رب الارض
۲۸- نور الاصفیاء ۲۹- کلمه الحق ۳۰- سدره المنتهی ۳۱- نور الاتقیاء ۳۲-لسان الصدق
۳۳ -صاحب الغیبه ۳۴- ولی الله ۳۵- میزان الحق ۳۶- صاحب الزمان ۳۷- وارث
۳۸- منصور ۳۹- صاحب الرجعه ۴۰- هادی ۴۱- حجت ۴۲- صاحب العصر ۴۳- منتقم
۴۴- حق ۴۵- صالح ۴۶- منتظر ۴۷- حجاب ۴۸-صاحب الامر ۴۹- موعود ۵۰- برهان الله
۵۱- طاب التراث ۵۲- عالم ۵۳- صاحب ۵۴- عدل ۵۵- قائم ۵۶- غوث ۵۷- جوار الکنس
۵۸- ضیاء ۵۹- غایب ۶۰- غایه القصوی ۶۱- خلیل ۶۲- فجر ۶۳- باسط ۶۴- منان
۶۵- مدبر ۶۶- مامول ۶۷- مومّل ۶۸- نور آل محمد(ع) ۶۹- نجم ۷۰- بلد الامین
۷۱- بقیه الانبیاء ۷۲- تالی ۷۳- حاشر ۷۴- لواء اعظم ۷۵- خازن ۷۶- صمصام الاکبر
۷۷- عین ۷۸- یعسوب الدین ۷۹- جابر
برخی از نامها و القاب حضرت(عج) که بخاطر شرایط سخت دوران ظلم جهت ناشناخته ماندن توسط دوستان آن حضرت خطاب می شد.
۱- فقیه ۲- جعفر ۳- ناحیه مقدسه ۴- رجل ۵- سید ۶- صاحب الدار ۷- غریم ۸- صاحب الناحیه
شنبه 25/1/1386 - 7:45
دانستنی های علمی
در انجام کارها روی شیوه ای خاص تاکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند
شنبه 25/1/1386 - 7:42
دعا و زیارت
مقابر (قبرستان حجون)
2 ـ نكته ديگري كه بايد توجه داشت آن است كه، هر كسي كه در مكه درگذشته، لزوما در مقبره حجون مدفون نشده; اين چيزي است كه از رساله صاحب قاموس به دست مي آيد. چرا كه در زمان ظهور اسلام، قبرستان هايي به جز مقبره حجون ـ كه همان مقبره معلاة است وجود داشته; از جمله آنها مقبره عليا ميان معابده و ثنية الخرمانيه ـ ثنية اذاخر ـ بوده كه در جاهليت و اسلام افرادي در آن دفن مي شده اند. همچنين مقبره مهاجرين در حصحاص ميان فخ و زاهر (شهداء). و نيز مقبره شُبَيْكه كه به مقبره احلاف مشهور بوده; چنانكه مقبره معلاة به «مقبرة المطيبين» شهرت داشته است. بنابر اين نمي توان مطمئن بود هر كسي از صحابه كه در مكه در گذشته، در مقبره معلاة (حجون) دفن شده است.
شنبه 25/1/1386 - 7:38
دعا و زیارت
واژهي مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كريم ذكر شده كه در 22 مورد به صورت مفرد ( 1 ) و در 6 مورد ديگر، به صورت جمع آمده است. (2 )
در اين آيات، به اهميت و جايگاه رفيع مسجد در اسلام، پاره اي از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصي و مسجد اصحاب كهف، اشاراتي شده است.
البته، آيههاي ديگر نيز در قرآن دربارهي مسجد و اهميت آن آمده است كه هر چند لفظ مسجد در آنها نيامده است، ولي بنابر مفهوم اين آيات و گفتهي تمامي مفسران، ميتوان در مورد مساجد، اين آيات را نيز ذكر كرد.
از آنجا كه در اين كتاب بر آن نيستيم تا به تفسير و تبيين تمامي اين آيات بپردازيم، تنها به ذكر آياتي كه بيانگر ابعاد گوناگون مسجد در جامعه اسلامي است، بسنده ميكنيم.
1- سورهي بقره آيات 145، 150،151،191، 196، 217، مائده / 2; اعراف / 29 و 31، انفال / 34; توبه / 7; اسراء 1; كهف / 21; عنكبوت / 7; فتح / 25 و 27; حج / 25.
2- سورهي بقره / 14 و 187; توبه / 17 و 18; حج / 40; جن / 18.
پنج شنبه 23/1/1386 - 10:5
دعا و زیارت
قال على عليه السلام :
ان الانسان كان فى الصلوة فان جسده و ثيابه و كل شى ء حوله يسبح
هنگامى كه انسان مشغول نماز است ، و بدن و لباس و هرچه پيرامون اوست خدا را تسبيح مى گويند.
(بحارالانوار، ج 82، ص 213)
پنج شنبه 23/1/1386 - 10:0
دعا و زیارت
ما استنزل الرزق بشى ء مثل التعقيب فيمابين طلوع الفجر الى طلوع الشمس
چيزى رزق آفرين تر از تعقيب بين نماز صبح وطلوع آفتاب نيست .
(وسائل الشيعه ، ج 4 ص 1036).
پنج شنبه 23/1/1386 - 9:56
دعا و زیارت
قال رسول الله صلى الله عليه وآله :
و اما صلاة العصر فهى الساعة التى اكل ادم فيها من الشجرة فاخرجه الله - عز و جل - من الجنة ، فامره الله ذريته بهذه الصلاة الى يوم القيامة و اختارها الله لامتى فهى من احب الصلوات الى الله - عز و جل - و اوصانى ان احفظها من بين الصلوات
اما (علت وجوب ) نماز عصر، و آن در ساعتى است كه حضرت آدم از آن ميوه كه از خوردن آن نهى شده بود، خورد و خداوند او را از بهشت خارج كرد.پس خداوند ذريه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود، و خداوند سبحان اين نماز عصر را براى امت من نيز اختيار نمود و اين نماز از محبوبترين نمازها در نزد خداوند است و مرا سفارش نمود به حفظ بيشتر اين نماز در بين نمازهاى يوميه .
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 8)
پنج شنبه 23/1/1386 - 9:50