• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2172
تعداد نظرات : 1604
زمان آخرین مطلب : 5032روز قبل
دعا و زیارت
 
 

 

 

 


در آستانه ظهور منجیان موعود در دین زرتشت، شورش ها و قیام هایی به وقوع می پیوندد اين قيام ها در دين اسلام هم وجود دارد.

خبرگزاري شبستان: در آستانه ظهور منجیان موعود در دین زرتشت، شورش ها و قیام هایی به وقوع می پیوندد. این حرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ای در مخالفت با آرمان های منجیان و دسته ای دیگر موافق آرمان های منجیان که در اینجا دسته اول را با نام شورش و دسته دوم را با نام قیام می نامیم.

قبل از پایان هزاره سوشیانسها، شورش ها و عصیان هایی در مناطق مختلف ایران به وقوع می پیوندد. پیشوایان این گروه سنگدلانی هستند که کوشش خود را در نابودی همه مظاهر نیک بشری به کار می برند. بیشتر این شورش ها در ناحیه خراسان است. در خراسان مرد غیر ایرانی دست به شورش می زند و بر ایران حاکم می شود.(1)

« آنان از کسته( خطه) خوراسان به ایرانشهر بریزند، افراشته درفش باشند، و زین سیاه دارند و موی ژولیده بر پشت دارند و از نژاد پست ترین بندگان و درودگران زویش(نام خانواده ای که دشمن زرتشت بوده است) و بیشتر مزدور باشند.»(2)

مهمترین شورشگری که نمایشگر نزدیکی زمان ظهور سوشیانس می باشد، ضحاک است. طبق روایات زرتشتی در پایان هزاره اوشیدرماه و قبل از ظهور آخرین موعود، ضحاک مظهر تباهی، نیستی و فساد و شورش می کند. شخصیت ضحاک مشابه دجال در روایات شیعه است.

بر اساس روایات زرتشتی، در پایان هزاره هوشیدر ماه ضحاک که در کوه دماوند به بند کشیده شده است، آزاد می شود. علت رهایی آن است که آشموغی( ملحدی) هدیه از مردمان می طلبد؛ ولی به او داده نمی شود. او کینه مردم به دل می گیرد و بر ضحاک فریاد می زند که اکنون نه هزار سال است که فریدون دیگر در قید حیات نیست، چرا بند را پاره نمی کنی و این جهان را از وجود مردمان پاک نمی کنی. ضحاک بند پاره می کند و بدین علت نیرو و قدرت او افزایش می یابد. او در ابتدا آشموغ را می بلعد و مجددا فرمانروایی بر دیوان و مردمان را به عهده می گیرد.(3)

ضحاک دارای قدرت اهریمنی است. او آن قدر زنده می ماند تا یک سوم از مردم و گاو و گوسفندرا ببلعد.(4) طبق نظر بندهشن، وقتی سوشیانس آیین زرتشت به پیدایی رسد، نخست از جهان مرده، گرشاسب سام را برمی انگیزاند. گرشاسب به جنگ ضحاک رود و او را به گرز زند و او را بکشد و از آفریدگان باز دارد. آنگاه هزاره سوشیانس آغاز می شود.(5)

پي نوشت:
1-زند و هومن یسن، فصل4، بند42
2-همان، فصل4، بند4
3-همان، فصل9، بند14-13
4-همان، بند16
5-تهمورس دینشاه، بندهشن،تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1348 خورشیدی، ص188

چهارشنبه 2/8/1386 - 2:42
بیوگرافی و تصاویر بازیگران



چهارشنبه 2/8/1386 - 2:37
دعا و زیارت
 
 

 

 

 


 بيش از يكصد آيه از قرآن كريم به مصلح كل حضرت بقية الله ارواحنا فداه تفسير و تأويل شده است، كه علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسي در دائرة المعارف بزرگ شيعه « بحارالانوار » 70 آيه را به استناد احاديث وارده از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در پيرامون ظهور يكتا بازمانده از حجت‌هاي حضرت حديث نقل كرده است.


بيش از يكصد آيه از قرآن كريم به مصلح كل حضرت بقية الله ارواحنا فداه تفسير و تأويل شده است، كه علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسي در دائرة المعارف بزرگ شيعه « بحارالانوار » 70 آيه را به استناد احاديث وارده از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در پيرامون ظهور يكتا بازمانده از حجت هاي حضرت حديث نقل كرده است.1 و برخي از بزرگان كتابهائي را در اين رابطه به رشته تحرير در آورده اند كه از آن جمله است:

1 المحجة فيما نزل في القائم الحجة (عليه السلام )

شامل 120 آيه از آيات تفسير شده به ظهور حضرت مهدي ارواحنا فداه به استناد احاديث وارده از معصومين علهيم السلام.2

2 –المهدي في القرآن

شامل 110 آيه از آيات تأويل شده به ظهور حضرت مهدي عليه السلام به استناد احاديث وارده از طريق شيعه و سني. 3

3 –موعود قرآن ترجمه فارسي « المهدي في القرآن »

4 –سيماي امام زمان (عليه السلام ) در آينه قرآن

شامل بيش از 140 آيه از آيات قرآن كريم كه روايات فريقين (شيعه و سني) به ظهور قبله موعود و كعبه مقصود تفسير شده است.4

در ايو ما نجا به نقل چند آيه در اين رابطه بسنده مي كنيم:

1 - « و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين».

«و ما اراده كرده ايم به آنانكه در روي زمين به ضعف كشيده شده اند منت نهاده، آنها را پيشوايان وارثان زمين قرار دهيم.» 5

طبق روايات بي شماري اين آيه در حق مصلح جهان حضرت بقية الله ارواح العالمين له الفداه نازل شده كه در آخرالزمان قيام كرده، بساط ننگين ظلم و بيدادگري را درهم خواهد پيچيد و پرچم عدالت را در سرتاسر جهان به اهتزاز در خواهد آورد. و به تكتازي فرعونيان خاتمه خواهد داد.6

2 - « بقية الله خير لكم ان كنتم مؤمنين ».

يعني:« بازمانده خدا بهتر است براي شما، اگر مؤمن باشيد». 7

مطابق روايات فراواني، هنگامي كه حضرت بقية الله ارواحنا فداه ظهور مي كند پشت خود را به ديوار كعبه تكيه داده، نخستين چيزي كه به زبان مي آورد، اين آيه شريفه است، آنگاه همه آنها كه درآنجاگرد آمده اند با عنوان « السلام عليك يا بقية الله »به پيشگاه آن حضرت عرض ادب مي كنند.8

3 - «هوالله ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهر علي الدين كله و لو كره المشركون».

يعني:« او خدائي است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق برانگيخت تا آن را بر همه اديان پيروز بگرداند. اگر چه مشركان نخواهند».9

پيشواي ششم شيعيان در تفسير اين آيه فرمود: مهدي ما ظهور مي كند و دين مقدس اسلام را بر همه اديان پيروز مي گرداند، اگر چه دشمنان راضي نباشند. كه منظور از اين پيروزي، سيطره نظامي و پيروزي ظاهري است و گرنه از نظر دليل و برهان، اسلام در هر زماني بر همه اديان غلبه داشت. و مكتبهائي كه ريشه آسماني دارد ( چه مسيحيت و كليميت ) چون از يك سو تحريف شده، و از سوي ديگر به هنگام تشريع از طرف خداوند متعال به عنوان برنامه موقت تشريع شده بود، پاسخگوي نيازمنديهاي قرون بعدي نبودند، از اين رهگذر از نخستين روز ظهور اسلام، دليل و منطق اسلام بر همه اديان پيروز بود ولي غلبه ظاهري آن با هنگام ظهور آن يكتا بازمانده از حجتهاي پروردگار تحقق خواهد يافت.10

4- « اعلمو ان الله يحيي الارض بعد موتها قد بينا لكم الايات لعلكم تعقلون ».

يعني:« بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگ آن زنده مي سازد به راستي نشانه هاي –قدرت –خدا را براي شما بيان كرديم. باشد كه عقل خود را بكار بنديد». 11

پيشواي پنجم شيعيان مي فرمايد: مهدي ما قيام مي كند و به وسيله گسترش عدالت در سراسر گيتي، جهان را زنده مي كند، پس از آنكه در زير كابوس ظلم و ستم مرده باشد.12

پيشواي هفتم حضرت موسي بن جعفر عليه السلام نيز در تفسير اين آيه فرمود خداوند زمين را به وسيله عدل و داد زنده مي كند، نه بارش باران.13

آري اگر جامعه اي در زير فشار ظلم و ستم باشد جامعه مرده است و تنها موقعي زنده مي شود كه ظلم و ستم از آن جامعه رخت بربندد و نعمت عدالت در آن جامعه گسترش يابد. از اينجاست كه اميرالمؤمنان علي عليه السلام عدالت را زيربناي زندگي مردم دانسته مي فرمايد:« العدل قوام الرعية ».

5 - « و اشرقت الارض بنور ربها ».

يعني:« زمين به نور پروردگارش منور گرديد».14

امام رضا عليه السلام در تأويل اين آيه مي فرمايد:او چهارمين فرزند من، پسر بهترين كنيزان است كه زمين را از هر جور و ستمي پاكيزه مي كند. مردم در ولادت او دچار ترديد مي شوند. او را غيبتي طولاني است چون ظاهر شود زمين را با نور پروردگارش روشن مي گردد.15

6 - « قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غوراً فمن يأتيكم بماء معين ».

يعني: «بگو اگر ببينيد كه آب شما فروكش مي كند، چه كسي براي شما آب گوارا باز آورد».16

همه موجودات زنده از آب آفريده شده و قوام آنها با آب است ولي منظور از آب گوارائي كه در آيه فوق مطرح شده، مقام ولايت كبراي حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه است كه پس از دوران فروكش (غيبت) يكبار ديگر به فرمان خدا ظاهر شده، تشنگان دانش و فضيلت، و شيفتگان تقوي و عدالت را، از آبشخور اقيانوس بيكران آب حيات و معادن حكمت، سيراب فرموده، به سعادت دنيا و آخرت نائل مي گرداند. به دليل نقش حياتي حضور امام عليه السلام در زندگي توده ها، قرآن كريم وجود اقدس امام عليه السلام را آب گوارا تعبير نموده است.

علي بن جعفر از برادر بزگوارش امام موسي بن جعفر عليه السلام، از تفسير اين آيه مي پرسد، امام عليه السلام مي فرمايد: «‌هنگامي كه امامتان از ديدگان شما ناپديد شود و نتوانيد او را ببينيد چه خواهيد كرد ».17

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله خطاب به عمار مي فرمايد: اي عمار!

خداوند با من عهد كرده كه از تبار حسين عليه السلام 9 امام پديد مي آيد كه نهمين آنها از ديدگان ناپديد مي شود و اين است معناي آيه شريفه « قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غوراً »، براي او يك غيبت طولاني است كه گروهي از عقيده خود برمي گردند و گروهي بر آن ثابت مي مانند و چون آخرالزمان فرا برسد، او ظاهر مي شود و دنيا را پر از عدل و داد كند. چنانكه از جور و ستم پرشده است».18

7 - « هدي للمتقين الذين يؤمنون بالغيب ».

يعني:«هدايت است براي پرهيزكاران كه به غيب ايمان آوردند».19

طبق احاديث فراواني منظور از غيب در اين آيه امام غائب عليه السلام است: امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه مي فرمايد:« پرهيزگاران » شيعيان علي بن ابي طالب عليه السلام هستند و اما « غيب » پس آن حجت غائب است.20

جابربن عبدالله انصاري در ضمن يك روايت طولاني كه از 12 پيشواي معصوم و قائم آنها بحث كرده، از رسول اكرم صلي الله عليه و آله نقل مي كند كه فرمود: خوشا به حال آنانكه در زمان غيبت او شكيبائي پيشه كنند و بر محبت آنها استوار بمانند، كه آنها را خداوند متعال در آيه « الذين يؤمنون بالغيب » ستوده است.21

8 - « و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون ».

يعني:« گذشته از ذكر- تورات –در زبور نيز نوشتيم كه به راستي زمين را بندگان شايسته ام به ارث مي برند».22

از امام باقر و امام صادق عليهما السلام روايت شده كه منظور از بندگان صالح در آيه شريفه، حضرت قائم ( ارواحنا فداه ) و ياران او مي باشد.23

جالب توجه اينكه متن اين بشارت در زبور فعلي موجود است.

طبق وعده قطعي خدا در همه كتابهاي آسماني، روزي بندگان صالح خدا وارث زمين خواهند شد، و پرچم توحيد را در سراسر كره خاكي به اهتزاز در خواهند آورد.

ديگر از ظلم و ستم و تبعيض و تجاوز و حق كشي نشاني نخواهد بود. روح صفا و صميميت و برادري و برابري بر تمام دلها حكومت خواهد كرد. به اميد آن روز.

9 - « وله اسلم من في السموات و من في الارض طوعاً و كرهاً ».

يعني:« هركه در آسمانها و زمين است خواه و ناخواه –تسليم او شده –بر او اسلام آورده اند».24

امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: هنگامي كه قائم (عليه السلام ) قيام كند، نقطه اي در روي زمين نمي ماند جز اينكه به يكتائي خدا و رسالت حضرت پيامبر( صلي الله عليه و آله ) گواهي مي دهند. 25

ابن بكير مي گويد: از ابوالحسن (عليه السلام) در مورد آيه « وله اسلم »‌پرسيدم، فرمود: در حق قائم (عليه السلام ) نازل شده است، هنگاميكه ظاهر شود اسلام را بر يهود، نصاري، صابئين، ملحدين، مرتدين، و كافرين شرق و غرب، عرضه مي كند هر كس( پس از شناخت حقانيت اسلام ) از روي رغبت اسلام آورد، او را به نماز و زكات و ديگر وظائف اسلامي امر مي فرمايد. و هر كس نپذيرد گردن مي زند تا در شرق و غرب جهان احدي جز موحد باقي نباشد. 26

10 - « وعدالله الذين امنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض، كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا ».

يعني:« خداوند انها را كه از شما ايمان آورده، و عمل شايسته انجام داده اند، وعده داده است كه در روي زمين جانشين سازد، چنانكه پيشينيان را جانشين ساخت. و آنان را از ديني كه براي آنها پسنديده، متمكن سازد. و آنها را پس از خوف و وحشت به امنيت برگرداند».27

امام صادق عليه السلام در تفسير آيه فوق فرمود: درباره قائم (عليه السلام) و ياران او نازل شده است.28

امام زين العابدين عليه السلام آيه شريفه را تلاوت كرده فرمود: به خدا سوگند مقصود از آنها شيعيان ما اهل بيت است. خداوند آنها را به دست مردي از ما كه «مهدي » اين امت است جانشين قرار مي دهد و متمكن مي سازد و به امنيت مي رساند.29

نظير اين روايت از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نيز نقل شده است.30


--------------------------------------------------------------------------------

1 بحارالانوار ، ج 51 ، ص 44 –64 .
2تأليف : محدث بزرگوار ، سيد هاشم بحراني ، متوفي 1107 يا 1109 هـ.
3 تأليف : سيد صادق شيرازي .
4 نگارش : علي اكبر مهدي پور .
5 قصص : 5 .
6 تفسير برهان ، ج 3 ، ص 220 و ينابيع المودة ، ص 450 و بحار، ج 51 ، ص 54 .
7 هود : 8.
8 نور الابصار ، ص 172 .
9 صف : .
10 بحارالانوار ، ج 51 ، ص 60 ، المحجة ، ص 227 و ينابيع المودة ، ص 508 .
11 حديد : 17 .
12 تفسير برهان ، ج 4 ، ص 291 .
13 همان مدرك .
14زمر : 69 .
15 ينابيع المودة ، ص 44.
16 ملك : 30 .
17 كمال الدين ، ص 360 و غيبت نعماني ، ص 9.
18تفسير برهان ، ج 4 ، ص 36.
19 بقره : 2 و 3 .
20 بحارالانوار ، ج 51 ، ص 52 و كمال الدين ، ص 340 .
21 المحجة ، ص 17 .
22 انبياء : 105 .
23 عقدالدرر ، ص 217 ، مجمع البيان ، ج 7 ، ص 66 و بحارالانوار ، ج 51 ، ص 47 .
24 آل عمران : 83 .
25 تفسير عياشي ، ج 1 ، ص 183 و ينابيع المودة ، ص 506 .
26 همان مدرك .
27 نو ر : 55.
28 غيبت نعماني ، ص 126 .
29 تفسير عياشي ، ج 3 ، ص 136 .
30 مجمع البيان ، ج 7 ، ص 152
.............................................................................................

منبع: quran.al-shia.com

 
 
چهارشنبه 2/8/1386 - 2:30
دعا و زیارت
 
 

 

 

 




سالروز تأسیس مسجد مقدس جمکران

شیخ حسن بن مثله جمکرانی می گوید: من شب سه شنبه، 17 ماه مبارک رمضان سال 373 هجری قمری در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: برخیز و مولای خود حضرت مهدی علیه السلام را اجابت کن که تو را طلب نموده است.

آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند. چون نیک نگاه کردم، تختی دیدم که فرشی نیکو بر آن تخت گسترده شده و جوانی سی ساله بر آن تخت، تکیه بر بالش کرده و پیرمردی هم نزد او نشسته است. آن پیر، حضرت خضر علیه السلام بود که مرا امر به نشستن نمود. حضرت مهدی علیه السلام مرا به نام خودم خواند و فرمود:

برو به حسن مسلم (که در این زمین کشاورزی می کند) بگو: این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کند.

عرض کردم: یا سیدی و مولای! لازم است که من دلیل و نشانه ای داشته باشم و گرنه مردم حرف مرا قبول نمی کنند.

آقا فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده. ما نشانه هایی برای آن قرار می دهیم و همچنین نزد سید ابوالحسن (یکی از علمای قم) برو و به او بگو: حسن مسلم را احضار کند و سود چند ساله را که از زمین به دست آورده است، وصول کند و با آن پول در این زمین مسجدی بنا نماید.

چهارشنبه 2/8/1386 - 2:20
دعا و زیارت

 
 

 

 

 


مهدي، حقيت شب قدر
در رواياتي كه در شأن و منزلت شب قدر نازل شده است، بارها آمده است و نياز به تكرار نيست كه اعمال انسان‌ها بر دليل خداوند، بر زمين و حجت او، عرضه مي‌شود.

هم‌چنان كه در سوره «قدر» مي‌خوانيم، در شب قدر، «فرشتگان و روح، به اذن پروردگارشان به زمين نازل مي‌شوند.» و آن‌چنان كه روايات، در شرح و تفصيل اين آيه گفته‌اند، فرشتگان در هر شب قدر، اعمال بندگان خداوند را بر پيامبران و امامان معصوم عرضه مي‌كنند؛ زيرا ايشان «حجت» خدا بر زمين و ولي اويند.

در منابع روايي نيز آمده است: «خداوند در شب قدر، مقدرات را به نزد آن كس كه اراده فرموده است (وصي و حجت) فرو مي‌فرستد. به خدا سوگند، روح و ملائكه در شب قدر، بر آدم نازل شدند و مقدرات امور را نزد او آوردند و حضرت آدم در نگذشت مگر اين كه براي خود وصي و جانشين تعيين كرد. همه پيامبراني كه پس از آدم آمدند نيز، بر هر كدام، در شب قدر، امر خداوند نازل مي‌گشت و هر پيامبري، اين مرتبت را، به وصي خويش مي‌سپرد.»

از آن سو، اهميت شب قدر كه در طول سال يگانه و بي‌همتاست، در همين فرود آمدن فرشتگان به زمين و تعيين سرنوشت و تقدير انسان‌ها در طول سال است و همين مسئله بهانه‌ دستوري است كه براي زنده نگاه داشتن اين شب، به بيدار ماندن در آن و تهجد و عبادت و مناجات با خداي بي‌همتا داده شده است؛ فرصتي براي تأمل در آن‌چه گذشته است و تدبير و الحاح نسبت به آن‌چه بايد كرد. و توجه به ولي خداوند بر زمين، به عنوان تنها انسان آگاه از كرده و ناكرده و گذشته و تقدير آينده.

و بي‌شك، هم‌چنان كه در روايات بسياري آمده است، شب قدر، شبي پايان‌ناپذير است و تا قيام قيامت هر ساله خواهد آمد و بنابراين، اين گونه نيست كه در زمان غيبت امام و پيشوا نزول فرشتگان منقطع شود، بلكه در زمان ما نيز ملائكه بر حضرت مهدي كه ظهورش نزديك باد، فرود مي‌آيند و حساب كردار بندگان را به ايشان عرضه مي‌كنند.

وجود مقدس و غايب مهدي، در دوران آخر الزمان، تنها نزول‌گاه ملائك و روح (جبرئيل) است و چنين است كه مي‌توان گفت روح ليلة القدر همان حضرت غايب از ديدگان است و معناي واقعي اين شب بزرگ در وجود مقدس ايشان نهفته است.

چنان‌كه مي‌دانيم، شب قدر ميان سه شب سال از ماه مبارك رمضان، مردد است. شب نوزدهم، بيست و يكم يا بيست و سوم اين ماه. دلايل و روايات چنان‌اند كه گويا در اين مردد بودن و ابهام، تعمدي هست؛ وقتي از امام معصوم سؤال مي‌شود كه آخر كدام يك از اين سه شب، شب قدر است، پاسخ چنين مي‌آيد كه شما را چه باك كه بيش از يك شب به درگاه خداوند حاضر شويد و از گناهانتان استغفار كنيد.

در روايت مي‌خوانيم: شب قدر، فاطمه است و قدر، خداست، پس هركه فاطمه را بشناسد، شب قدر را درك كرده است.

مسلماً مراد از فاطمه در اين روايت، شخص ايشان به تنهايي نيست. زيرا مي‌دانيم كه همه‌ افراد اين خاندان از يك نور و يك طينت‌اند و هر فضيلتي كه براي آنان باشد، بر همه‌شان صادق است.

و شايد بتوان گفت اگر پيامبر اين همه تأكيد بر فضايل زهراي فاطمه نموده، در حقيقت به اين دليل است كه او مادر يازده جانشين اوست يا به عكس، فضايل سرشار وجود مقدس آن بانوست كه مي‌تواند يازده ستاره هستي‌بخش را به دنيا هديه دهد.

و هرچه باشد، شكي در اين نيست كه اگر بتوان گفت فاطمه، شب قدر است، به حتم مي‌توان گفت كه حسن شب قدر است، حسين شب قدر است و در اين زمانه كه قطب عالم امكان و وجود هستي‌بخش و بهانه‌ ماندگار ماندن زمين در آسمان‌ها و فرو نريختن اركان خلقت، وجود مبارك مهدي موعد است، مي‌توان گفت و باور كرد و به پاس‌داشت اين باور دست تمنا به سوي تنها راه نجات و سعادت بشر دراز كرد و گفت: «مهدي، همان شب قدر است.»

مهدي همان تنها گم‌گشته‌اي است كه هر كه دركش كند، به سعادت و نجات خواهد رسيد. مهدي همان است كه تو چه داني كه كيست. مهدي همان است كه بهتر از هزاران است. مهدي همان است كه فرشتگان و جبريل بر او نازل مي‌شوند و تقدير و حساب همه‌كس را به او عرضه مي‌كنند. مهدي همان سلام و صلحي است كه خداوند در شب ديجور آخر زمان به بندگانش بشارت داده است و همان است كه تا طلوع سپيده، مايه صلح و سلامت و امنيت و آرامش بشر است. و مهدي، وعده‌اي است كه خداوند خوبان، فرمان به او داده است.

چه زيبا و بجاست اين جملاتي كه محمدرضا حكيمي در وصف اين شب و اين صلح هستي‌بخش و اين هنگام راز و وقت نياز و اين زمان شكوه و گاه وصال نوشته است:

«آن شب كه بايد شكوائيه هجران را در نورديد و به اميد وصل و ديدار بيدار نشست و از جام طهور «سلام»، تا «مطلع فجر»، سرمست بود، كدام شب است؟ آن شب، كه شاعر حافظ قرآن، با الهام گرفتن از قرآن، آن شب را «شب وصل» مي‌نامد، و نامه هجران را در آن شب، طي شده و پايان يافته مي‌خواند، كدام شب نوراني و دل افروز است؟»

«شبي كه بايد در عاشقي ثابت قدم بود، در طلب كوشيد و بيدار ماند و ديدار جست و احيا گرفت و به نيايش پرداخت، و كار خير كرد و صالحات به جا آورد، و به نيازمندان رسيد و دانايي طلبيد و مذاكره علم كرد؟ شبي كه در آن، كاري بي‌اجر نخواهد ماند؟ شبي كه بايد به ياد روي آن محبوب عزيز، و آن يار آواره از ديار، و پنهان رخسار، با دردمندي‌هاي عاشقانه ناليد و ديدار روي او را از خداي طلبيد، كدام شب عزيز است؟»

ابهام اين شب، و نامتعين بودنش از حيث زمان، نه تنها مايه سردرگمي بندگان و مؤمنان نيست كه خود مايه زيبايي و آرامش است. هم‌چنان‌كه وجود مقدس امام عصر نيز با همه غيبت و همه اسراري كه در خود دارد، زيباترين زيبايي‌هاست. و چه آرامش بخش است و چه زيبا، كه در اين شب گم‌گشته، به جست‌وجوي آن وحيد عصر و آن يگانه دوران، آن آرزو شونده تنها و آن يگانه پيشواي آرماني برآييم و از خداي خوبي‌ها، ظهور آن يگانه راه رسيدن به نيكي را درخواست كنيم و گشايش امر را.

 
 

چهارشنبه 2/8/1386 - 2:15
دعا و زیارت

چهارشنبه 2/8/1386 - 2:4
محبت و عاطفه

چهارشنبه 2/8/1386 - 2:2
دعا و زیارت

چهارشنبه 2/8/1386 - 1:59
دعا و زیارت
چهارشنبه 2/8/1386 - 1:58
رمضان

   
 

 

 

 


قدر؛ چه فرخنده شبی

شب قدر؛ شب یافتن کلید هستی


خبرگزاری مهر : "قدر" در لغت ‏به ‏معناى ارزش و مقدار است، تنها یک شب در طول سال قدر است و همین امر ارزش و منزلت آن را افزایش می دهد چرا که از دست دادن این فرصت یک شبه، تا سال آینده غیر قابل جبران است و البته ندامت و پشیمانی، به جهت بی بهره ماندن از برکات این شب نیز بی نتیجه خواهد بود .

شب قدر شب خداست که درآن تمام ملائکه و افضل آنها روح به زمین مى‏آیند و با حضور در پیشگاه آقا امام زمان(عج) تمام امور را به حضرت تقدیم مى‏دارند. این شب، شب اتصال زمین به آسمان است و شب یافتن کلید هستى.

شب قدر، شبى است که در آن تقدیر خلق و اجتماع تعیین و با ارائه به ‏محضر مقدس حضرت مهدى صلاحیت آن امور تأیید و یا رد می شود .

شب قدر معادل هزار ماه و یا به عبارتى 84 سال است و هر کس به اندازه قدر خویش این ارزشهای این شب را درک مى‏کند.

دراین شب فاصله زمین و آسمان به حداقل مى‏رسد، دعاى بندگان مستجاب مى‏شود و درهاى ‏غفران الهى به روى بندگان باز است.

انسانهایی که قدر و ارزش فرصتها را می دانند با آگاهی از برکت این شب فرخنده، با تمام وجود به منظور کسب فیوضات الهی تلاش می کنند، روح را صفا داده و خود را براى درک سرنوشت ‏خوب، روزى حلال و حوادث دلپذیر روحانى و معنوى آماده می کنند .

شب قدر، شب تقدیر پروردگار است و درعین حال شب تصمیم‏ انسانهایى که مى‏توانند در این شب خود را آماده براى تبعیت از اسلام عزیز و قرآن کریم کنند .

شب قدر، شب بریدن ازغیر خدا و پیوستن به معبود است.

چهارشنبه 2/8/1386 - 1:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته