در ملحق شدن مرد مربى بزن مربیه در حكم مذكور اشكال است و هم چنین اشكال است در الحاق كسى كه بولش متواتر مىچكد
در ملحق شدن بدن زن مربیه بجامه آن در حكم عفو اشكال است و اگر چه خالى از وجه نیست
پنجم
) ریسمان متنجسى كه زخم را بان بخیه زده اند در حكم محمول است به خلاف ریسمان وقیطان و دكمه و نوار كه در جامه به كار رفته و با آن دوخته شده كه اینها از اجزاء لباس حساب مىشوند و در نجاست انها عفو نیست
چهارم
سیم از چیزهائى كه عفو است در نماز خواندن با نجاست آن لباسى است كه نماز در آن به تنهائى تمام نشود یعنى به مقدار ساتر عورت نباشد مثل كلاه و عرقچین و بند زیر جامه و جوراب و كفش و انگشتر و خلخال و نحو اینها به شرط آنكه از میته و از اجزاء نجس العین نباشد و مناط در ساتر آنست كه ستر عورت كند بدون علاج پس هر گاه كسى دستمالى را كه ستر عورت نمىكند مگر به بستن ریسمان و نحو آن عمامه یا شال خود كرده مانعى نیست از نماز كردن در آن هر گاه نجس شود و اما مثل عمامه پیچیده كه ستر عورت مىكند هر گاه از هم باز شود معفو نیست مگر آنكه بعد از پیچیدن او را بدوزند كه حكم كلاه پیدا كند
امام صادق (عیله السلام) :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله وسلم یَا عَلِیُّ لَا فَقرَ أَشَدُّ مِنَ الجَهلِ وَ لَا مَالَ أَعوَدُ مِنَ العَقلِ
اى علىّ هیچ فقرى بدتر از جهل و نادانى نیست و هیچ مال التجاره اى بهتر از عقل نیست كه بیشترین سود را دارد (و نتیجه سودمند آن را انسان مى بیند) .
الكافى ج1 ص 25
عرق بهار نارنج
داستانى از عظمت شاءن سادات
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
لزوم اكرام و احترام از سلسله جلیله سادات و ذریّه هاى رسول خدا صلّى الله علیه وآله از مسلمیات مذهب ماست و در جلد اول گناهان كبیره در بحث صله رحم به آن اشاره شده است و تفصیل مطلب با ذكر ادله آن در كتاب فضائل السادات است و در كتاب «كلمه طیبه» مرحوم نورى چهل روایت و داستان اشخاصى كه به بركت اكرام به ذرّیه طاهره آثار عظیمه مشاهده نمودند نقل كرده است و از رسول خدا صلّى الله علیه وآله روایت كرده اند كه فرمود: «اَكْرمُوا اَوْلادِىَ الصّالِحُونَ للّهِِ وَالطّالِحُونَ لى»
این بتهائی که شما میپرستید، تنها نام خدا بودن را که شما و پدرانتان برآنها نهادهاید، با خود دارند. هیچ دلیل و برهانی بر حقانیت این راه، از جانب خداوند نرسیده و هیچکس حق ندارد، جز فرمان خداوند، فرمان دیگری را گردن نهد و او فرمان داده که جز او کسی را نپرستید. راه درست و دین حق این است ولی بیشتر مردم علم و آگاهی ندارند. یوسف پس از بیان این جملات هدایتگر، به تعبیر خواب آن دو جوان پرداخت و گفت: تعبیر خواب نفر اول که در خواب دیده شراب میسازد اینستکه از اتهام وارده تبرئه میشود و به کارقبلی خود که شربداری شاه است، باز میگردد. تعبیر خواب دومی اینست که در دادگاه محکوم بمرگ میشود و او را به دار میکشند و پرندگان از مغز سر او خواهند خورد و آنچه گفتم امری است قطعی و اجتنابناپذیر. آنگاه رو جوان اولی که بنا بود نجات یابد و به دربار باز گردد کرد و گفت: سرگذشت من و توطئهای که انجام گرفته و مرا بی گناه به زندان انداخته، برای شاه بگو تا دستور آزادی مرا صادر کند. خوابها همانگونه تعبیر شد. از آن دو جوان یکی اعدام و دیگری آزاد شد و به دربار بازگشت ولی شیطان، یوسف را از یاد او برد و در نتیجه سالها در زندان گرفتار ماند. آزادی و نجات: وقال الملک انی اری سبع بقرات سمان یا کلهن سبع عجاف (سوره یوسف: 44) تعداد زیادی خوابگزار در دربار فرعون حضور داشتند که هر خواب کوچک. بزرگ شاه را باصطلاح تعبیر و تفسیر میکردند و طبق افکار خود مطالبی بهم میبافتند و معمولا هم شاه قانع میشد. یکی از شبها شاه خوابی دید نگران کننده و متفاوت با خوابهای معمولی، بدینجهت خیلی پریشان، دستور احضار خوابگزاران و معبران را صادر کرد. لحظهای نگذشت همه حاضر و آماده شنیده خواب شاه شدند. شاه گفت: هفت گاو فربه و چاق را دیدم که مورد حمله هفت گاو قرار گرفتند و گاوهای لاغر آنها را خوردند و همچنین هفت خوشه سبز را دیدم که هفت خوشه خشگیده بر آنها پیچیدند و آنها را از بین بردند. اگر واقعا از علم تعبیر خواب آگاهید، این خواب را تعبیر کنید. خوابگزاران بفکر فرو رفتند. آنگاه بیکدیگر نگریستند و چون هیچکدام تعبیر مناسبی برای آن خواب نیافتند، گفتند،:این خواب از خوابهای آشفته و پریشان است و ما از تعبیر این گونه خوابها اطلاعی نداریم . نگرانی شاه بیشتر شد. سکوتی بر مجلس حاکم گردید و در همان سکوت سنگین و آزار دهنده، ساقی فراموشکار.بیاد یوسف و تعبیر خواب عجیب او افتاد و بی اختیار فریاد زد: بمن اجازه دهید بزندان بروم و از یک زندانی بیگناه که در تعبیر خواب بینظیر است، تعبیر خواب شاه را جویا شوم. اجازه داده شد و ساقی بملاقات یوسف شتافت. پس از گفتگوهای مقدماتی، ساقی خواب شاه را برای یوسف نقل کرد و تعبیر آن را جویا شد. یوسف بزرگوار، آن انسان شریف و وارسته، آن تربیت یافته مکتب وحی و الهام، بدون اینکه از او گلهای کند و از بیوفائی و فراموش کاری او سخنی بگوید یا پیش شرطی برای تعبیر خواب قرار دهد، تعبیر خواب شاه را بیان کرد و هم آینده کشور را پیش بینی نمود و هم خطراتیکه بر سر راه آنها و کشورشان وجود دارد تشریح کرد و راه مقابله با آنرا را نیز بشکلی علمی و حکیمانه بیان نمود.