حکمت 105
احترام گذاشتن به مرزها و حدود احکام الهى (عبادى) و درود خدا بر او، فرمود:
همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نکنید، و حدودى براى شما معیّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نکنید، و از چیزهایى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه دارید، و نسبت به چیزهایى سکوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در باره آنها به رنج و زحمت دچار نسازید.
حکمت 104
1- وصف زاهدان (اخلاقى، تربیتى) و درود خدا بر او، فرمود:
(از نوف بکّالى«» نقل شده، که در یکى از شبها، امام على علیه السّلام را دیدم براى عبادت از بستر برخاست، نگاهى به ستارگان افکند، و به من فرمود: خوابى یا بیدار گفتم: بیدارم. فرمود: اى نوف خوشا به حال آنان که از دنیاى حرام چشم پوشیدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمى هستند که زمین را تخت، خاک را بستر، آب را عطر،«» و قرآن را پوشش زیرین،«» و دعا را لباس روئین خود قرار دادند، و با روش عیساى مسیح با دنیا بر خورد کردند.
حکمت 103 روش برخورد با دنیا (اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود:
(پیراهن و صله دارى بر اندام امام بود شخصى پرسید چرا پیراهن وصله دار مىپوشى) دل با آن فروتن، و نفس رام مىشود، و مؤمنان از آن سر مشق مىگیرند. دنیاى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از یکدیگرند، پس کسى که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت کینه ورزد و با آن دشمنى خواهد کرد. و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هر گاه به یکى نزدیک شود از دیگرى دور مىگردد، و آن دو همواره به یکدیگر زیان رسانند.
حکمت 102 آینده و مسخ ارزشها
(سیاسى، علمى، تاریخى) و درود خدا بر او، فرمود:
روزگارى بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چین را، و خوششان نیاید جز از بدکار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار کمک به نیازمندان خسارت، و پیوند با خویشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حکومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مىگردد
حکمت 101
روش بر طرف کردن نیازهاى مردم (اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او، فرمود:
بر آوردن نیازهاى مردم پایدار نیست مگر به سه چیز، کوچک شمردن آن تا خود بزرگ نماید، پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد.
حکمت 100
روش مناجات کردن (معنوى) و درود خدا بر او، فرمود: (آنگاه که گروهى او را ستایش کردند فرمود:)
بار خدایا تو مرا از خودم بهتر مىشناسى، و من خود را بیشتر از آنان مىشناسم، خدایا مرا از آنچه اینان مىپندارند، نیکوتر قرار ده، و آنچه را که نمىدانند بیامرز
حکمت 98
ضرورت عمل کردن به روایات (علمى، اجتماعى، تربیتى) و درود خدا بر او، فرمود:
چون روایتى را شنیدید، آن را بفهمید عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید، زیرا راویان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند.
حکمت 99
تفسیر الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا (علمى، تفسیرى، اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود:
(شنید که شخصى گفت الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا) این سخن ما که مىگوییم «ما همه از آن خداییم» اقرارى است به بندگى، و اینکه مىگوییم «بازگشت ما به سوى او است» اعترافى است به نابودى خویش.
حکمت 97
ارزش یقین (اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود:
(صداى مردى از حروراء«» را شنید که نماز شب مىخواند و قرآن تلاوت مىکرد) خوابیدن همراه با یقین، برتر از نمازگزاردن با شک و تردید
حکمت 96
ارزش علم و بندگى (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او، فرمود: نزدیکترین مردم به پیامبران، داناترین آنان است، به آنچه که آوردهاند. سپس این آیه را تلاوت فرمود:
«همانا نزدیکترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدند، و مؤمنانى که به این پیامبر خاتم پیوستند» (سپس فرمود) دوست محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم کسى است که خدا را اطاعت کند هر چند پیوند خویشاوندى او دور باشد، و دشمن محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم کسى است که خدا را نافرمانى کند، هر چند خویشاوند نزدیک او باشد.