• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 123
زمان آخرین مطلب : 6000روز قبل
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

سعادتمند حقیقی کسی است که علی را در حیات او و پس از رحلتش دوست بدارد . ( پیامبر اکرم ص )

فاطمه، دختر اسد،در حال طواف بود که درد زایمان او را فرا گرفت؛پس وارد کعبه شد و امیر مومنان را در کعبه بزاد. ( امام سجادع )

 

ودیگر بار ، سخن از انسانی است برگزیده ...

انسانی که باتعبیر شاعرانه ، بلکه به واقع ، قلم را یارایی توصیف او نیست ...

او ، که برتر از وصف ، برتر از اندیشه و والاتر از جوهر کلام بود او که با شگفتی شکوفید وبا معیاری دیگر زیست و به گونه ای دیگر ماند ، وبا حالتی برتر رفت ... انسانی که شکوه واستواری کوه ، نرمخویی وزلالی آب ، خروشندگی صاعقه ، گرمی آفتاب ، گستردگی دریاها و ابهام وهیمنه ای بیشه زاران وجنگلهای انبوه ، وسادگی و صافی کویر و پاکی ملکوت خدا ، همه وهمه را یکجا در وجود خویش داشت ...

آری ، بار دیگر سخن از علی (ع) است ؛ مردی که شگفت زاده شد ، شگفت زیست و شگفت از چشم ما رفت ...

 

نام : علی

لقب : مرتضی

کنیه : ابوالحسن

نام پدر : عمران ابوطالب

نام مادر : فاطمه

تاریخ ولادت : 13 رجب ( 23 سال قبل از هجرت )

محل ولادت : مکه مکرمه خانه خدا

مدت امامت : 30 سال

مدت عمر: 63 سال

تاریخ شهادت : 21 رمضان المبارک سال 40 قمری

علت شهادت : تحریکات قطام

نام قاطل : عبدالرحمن بن ملجم

محل دفن : نجف اشرف

 

تولد :

ابن قعلب می گوید : با عباس - پسر عبدالمطلب - وگروهی دیگر ، رویاروی خانه خداوند نشسته بودیم فاطمه دختر اسد ، به سوی خانه خدا پیش آمد ، ایستاد و چنین گفت : « خداوندا ، به تو و پیامبرانت وکتابهایشان ایمان دارم . گفتار ابراهیم (ع) ، جد خود را راستین می دانم ، همانکه  این خانه را به فرمان تو بنا نهاد ...

تو را به او وبه این کودک که با خویش در شکم دارم سوگند می دهم که زادنش را بر من آسان کن ! »

در همین هنگام ، شگفتا ! به چشم خویش همه دیدیم که دیوار خانه خداوند از هم شکافت ، وآن گرامی بانو ، پا به درون گذارد ودیوار دوباره به هم بر آمد ...

شتابناک برخاستیم تا در خانه را باز کنیم ، اما باز نشد ... ودانستیم که حکمت خداوندی در کار است ...

چهار روز بعد ، آن عزیز بانو ، از خانه پا بیرون نهاد ، با کودکی در آغوش که به او می بالید ... وگفت : پیامی از غیب شنیدم که نامش را « علی » بگذار .

واین به روز جمعه سیزدهم رجب ، سی ام عام الفیل « 23 سال پیش از هجرت » بود .

 

کودکی ودامان پیامبر:

امام ، خود ، از این روزگاران چنین حکایت می فرمایند :

« به هنگام کودکی ، پیامبر مرا به دامان می گرفت ، به سینه می چسباند ، غذا را می جوید وبه دهانم می گذارد واز بوی خوش خویش ، به مشام جانم می بویانید . او در گفتارم دروغ ودر کردارم اشتباه ونادانی نیافت .

خداوند ، پیامبر را از پس شیر خوارگی با بزرگترین فرشتگان همراه کرد تا شب وروز او را در راه بزرگواریها ونیکیهای جهان ، رهنمون باشد ؛ من نیز از پیامبر پیروی می کردم چنان وچنانکه کودک شیر خواری از مادر.

هر روز فرمان می داد که از کردارهای او پیروی کنم . هر سال به « کوه حرا » می رفت ، در اینهنگام ، هیچ کس جز من او را نمی دید ...

در آن ایام که اسلام ، هنوز ، در هیچ خانه راه نیافته بود وفقط پیامبر وهمسرش خدیجه ، مسلمان بودند ، من سومین مسلمان بودم ...نور وحی ورسالت را می دیدم وبوی پیامبری را می بوئیدم .

پیامبر گرامی ، پس از بعثت ، تا سه سال فرمان نیافت که اسلام را آشکار کند ، در این مدت ، تنی چند بدو ایمان آوردند که نخستین کس از مردان ، علی بود .

بدانهنگام که این آیه « وَ اَنذِر عَشیرَتکَ الاَقرَبین » در رسید که « خویشان نزدیک را بیم ده ! » ؛ علی به فرمان پیامبر ، چهل تن از خویشان را مهمان کرد از جمله : ابولهب ، عباس وحمزه را . غذایی که برای بیش از یکنفر کافی نبود آماده شد ، اما به اراده خداوند همه سیر شدند وچیزی از آن کاسته نشد وچون پیامبر خواست آنان را به اسلام دعوت کند ؛ ابولهب گفت :«محمد شما را افسون کرده است !» وهمین سخن موجب شد که حاضران بپراکنند وجلسه تعطیل شود .

ناگزیر پیامبر روز دیگر نیز به همانگونه مهمانی داد وبعد از صرف  غذا ، آغاز سخن کرد :

« ای فرزند عبدالمطلب ! در جوانان عرب ، کسی را سراغ ندارم که بهتر از آنچه من برایتان آورده ام ، آورده باشد . من نیکی (خیر) این جهان وجهان دیگر  را به ارمغان آورده ام ، خدا فرمان داده است تا شما را به سوی او بخوانم . پس ، کدامیک در این راه مرا یاوری خواهید کرد تا همو ، برادر ، وصی وجانشین من گردد؟

پیامبر این تقاضا را سه بار تکرار فرمود ، هر بار تنها علی برخاست وآمادگی خود را ابراز داشت ...

آنگاه پیامبر (ص) فرمود : این ، برادر ، وصی وجانشین من است سخنش را بشنوید واو را فرمان برید !

 

علی (ع) درنخستین شب هجرت :

با ابراز اسلام ، پیامبر از نظر قریش ، خطرناک شناخته شد .

سران قریش ، در « دارُالنٌَدوَة » گرد آمدند و در کشتن پیامبر به شور نشستند ، وسرانجام قرار بر آن شد که از هر قبیله ، یکتن برگزینند تا شبانه به خانه پیامبر بریزند و همه با هم او را بکشند .

پیامبر از سوی خدا آگاه شد و فرمان یافت که آنشب در جای خود نخوابد و شبانه هجرت کند .

پیامبر فرمان خدا را با علی گفت و به او دستور داد که به جای وی ، در بستر بخوابد ؛ به گونه ای که کسی نداند او به جای پیامبر خوابیده است . علی با جانبازی خود ، جان پیامبر گرامی را حفظ کرد وخطرهای این کار بزرگ را برخود هموار ساخت . واین کار چندان چشمگیر بود که خداوند آیه ای در این مقام ، فرو فرستاد :

« از گروه مردم ، کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد وخدا در آمد واز بیراهه به سوی « غار ثور » در بیرون مکه ، شتافت ...

آدم کشان ، با شمشیرهای برهنه به بستر پیامبر یورش بردند ...

علی (ع) از جا برخاست ودر بستر نشست ...

قاتلان با حالتی بر آشفته پرسیدند : محمد کجا رفت ؟

؛ مگر من مامور ومسئول نگهداشت او بودم ؟!

 

علی (ع) ، امین پیامبر (ص) :

پیامبر خود امین قریش بود وهمه امانتها نزد او . اما آنگاه که مجبور شد به مدینه هجرت کند ، در خانه و قبیله اش امین تر از علی (ع) نیافت ، پس او را جانشین خود کرد تا امانت های مردم را به صاحبانشان باز گرداند وهم قرضهایش را بدهد ودختران وزنانش را به مدینه برساند ...

علی ، پس از انجام همه این کارهای مهم ، به همراهی فاطمه (مادر خود ) ، وفاطمه ( دختر پیامبر ص) وفاطمه ( دختر زبیر ) ودیگران ؛ به سوی مدینه به راه افتاد . در راه ، هشت تن از کفار مکه را که راه بر او بستند ، پراکند وچون به مدینه رسید ، پیامبر (ص) او را به خانه خود برد .

 

علی (ع) پیکار در راه خدا :

اسلام ، دین آشتی وزندگی است ؛ با آدمکشی موافق نیست . برای آنکسی که به عمد وبی جهت انسان با ایمانی را بکشد ، عذاب جاودانه مقرر کرده است .

اما در همانحال ، اسلام به جهت جامعیت  وهمه جانبه بودن ؛ یک دین جهانی است وهمه مردم باید به آن بگروند ، پس نیاز به دعوت از دیگران وتبلیغ  دارد.

آشکار است که از همان نخستین گامها ، کسانی که منافع شخصی خود را با پذیرش وحتی گسترش این دین ، در خطر می دیدند ، به مخالفت برخاستند . در همین جا ، قانون  اسلام جهاد مقدس را وضع وتشریع فرموده است تا کسانی را که با اسلام عناد می ورزند ، از میان بردارد .

ونیز ، دفاع  به حکم عقل ، در جایی که بیگانگان به مسلمانان یورش آورند ، ضروری می گردد ، به همین جهت ، دفاع وپیشگیری از هجوم بیگانگان از شاخه های جهاد اسلامی است که عقل وفطرت وانصاف ، به صحت آن حکم می کنند ...

وبیشترین وبلکه همه جنگهای پیامبر اسلام (ص) از نوع دفاع بوده است ...وحضرت عذلی (ع) در بیشتر جنگها حاضر می شد واز هیچ چیز جز خدا نمی ترسید . او پیکار ، نستوه ، سلحشور ، یگانه ، پرچمدار بود ...

چون شیر می غرید ، چون ابر می توفید و لشکر دشمن را چون گردباد لوله می کرد ومی پیچانید ونابود می ساخت ...

زرهش پس پشت نداشت که او هرگز از میدان نمی گریخت وپشت به دشمن نمی کرد ...

ضربه شمشیر آبدارش ، مرگ مجسم وهلاک قطعی بود ...

ضربتش را نیازی به ضربه دوم نبود ...

 

 

سخنان برگزیده از امام علی (ع) :

به خطای دیگران شاد مشو که همیشه از تو درستکاری سر نزند.

با بی توجهی به امور پست ، بر ارزش خود بیفزایید .

هر که بر حسدش غالب نشود ، بدنش گور جانش خواهد شد .

گواراترین زندگی را کسی دارد که از آنچه خداوند نصیب او کرده است خرسند باشد .

برترین کارها کاری است که برای خدا باشد .

آنچه دوست نداری درباره ات گفته شود در باره دیگران مگوی .

هر که میانه روی  پیشه سازد گرفتار فقر نشود .

هر که می خواهد آبروی خود را نگاه دارد ، باید از  جدال بپرهیزد.

در هر روز کار همان روز را انجام ده ، که هر روز را کاری [ ویژه ] است .

خوش رویی احسانی است بی هزینه .

نصیحت کردنت در حضور جمع ، سرکوفت است .

پنج شنبه 19/6/1388 - 15:50
دعا و زیارت

فضایل ومناقب امیرالمومنین علی(ع)

ü  ولادت درداخل کعبه.

ü  شهادت درمسجدکوفه.

ü  اول کسی که درسن10سالگی اسلام آورد و مومن شد.

ü  اول کسی  درنمازخواندن به پیامبر اقتدا کرد.

ü  تنهاامامی که همسرش معصوم است.

ü  کنیه ابوتراب مختص اوست .

ü  لقب«صالح المومنین»مخصوص اوست.

ü  تنهاکسی که دشمنانش اقرار به بزرگی  اونمودند.

ü  تنهاکسی که کلید بهشت در دست اوست.

ü  تنهامظلومی است که قبرش80سال مخفی بوده است.

ü  علی(ع)خودش شهیدشد،پدرش شهیداست،همسر شهید وبرادر شهید است.

پنج شنبه 19/6/1388 - 15:47
دعا و زیارت

مفاسد آخرالزمان

مفاسدی که در آستانه انقلاب حضرت مهدی(عج) فراگیر می شود ،بسیار ست. امام صادق(ع)در روایتی نوع مفاسدی که در آخرالزمان رایج می شود پیش بینی کرده است .حضرت می فرماید:

1)  آن گاه که دیدی حق مرده واهل حق از بین می روند .

2)  ستم همجا فراگرفته است.

3)  قرآن فرسوده گشته،بدعتهایی از روی هواوهوس درمفاهیم آن آمده است.

4)  دین بی محتوا شده،همانند ظرفی که آن را واژگون می سازند.

5)  اهل باطل براهل حق بزرگی می جویند.

6)  فسق آشکارگردیده و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفاء می کنند.

7)  شخص مومن،سکوت اختیار کرده و سخنش را نمی پذیرند.

8)  شخص فاسق دروغ می گوید،کسی دروغ و افترایش رابه اوبازنمی گرداند.

9)  بچه ی کوچک مرد بزرگ را خوارمی شمارد.

10)       پیوند خویشاوندی بریده می شود.

11)       هرکه را به کاربد بستایند،خوشحال می شود.

12)       چاپلوسی فراوان می شود.

13)       آشکارا شراب بنوشند.

14)       امر به معروف کننده خوار است.

15)       خانه کعبه بسته شده و دستور به ترک آن داده می شود.

16)       زندگی مرد ازپس او اداره می گرددوزندگی زن ازفرج او.

17)       زنهابه عمل زنا افتخارمی کنند.

18)       مومن به خاطرایمانش غمناک وپست وخوارمی گردد

19)       بدعت وزنا آشکارمی گردد.

20)       حلال تحریم شود وحرام مجاز.

21)       پست های حساس دولتی به مزایده گذارده می شود.

22)       قمارآشکار می شود.

23)       زنان مسلمان خود را دراختیار کافران می گذارند.

24)       نماز راسبک می شارند.

25)       زنها برحکومت غالب گشته وپستهای حساس را قبضه می کنند.

26)       برای اذان گفتن ونمازخواندن مزد می گیرند.

پنج شنبه 19/6/1388 - 15:44
دعا و زیارت

مسجد جمکران

ازجمله اماکنی که همواره مورد توجه مخصوص امام زمان(عج)بوده وبرکت آن کرامات و عنایات ویژه ای در آن به وقوع پیوسته « مسجد مقدس جمکران » است.این مکان شریف را به جهت واقع شدن درکنار روستایی به نام جمکران ،مسجد جمکران و به خاطر ان که به همت «حسین بن مثله» ساخته شد «مسجد حسین بن مثله» وبه لحاظ آن که به امر مبارک حضرت امام زمان(عج)تاسیس شده است،«مسجد امام زمان(عج)» یا «مسجد صاحب الزمان» می نامند .

امروزه این مکان مقدس به یکی از میعاد گاه های بزرگ عاشقان ولایت و امامت تبدیل شده است که هرهفته شب های سه شنبه و جمعه ،به ویژه در ایام مبارک نیمه شعبان هزاران نفر در آن گرد می آیند .

چگونگی دستور بنا ی مسجد جمکران: یکی از علمای شیعه به نام حسن به محمد بن حسن قمی درکتاب تاریخ قم درمورد چگونگی بتای مسجد مقدس جمکران از کتاب مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین  اثرشیخ ابو جعفر محمدبن باویه قمی (سیخ صدوق) چنین نقل میکند: شیخ صالح وعفیف حسن بن مثله جمکرانی گفت : شب سه شنبه ای که مصادف بود با هفدهم ماه مبارک رمضان سال 393ه.ق در خانه ام خوابیده بودم درحالی که شب از نیمه گذشته بود. ناگهان صدای عده ای از مردم که پشت در خانه گرد امده و مرا صدا می زدند به گوشم رسید.وقتی بیدار شدم خطاب به من گقتند: برخیز که حضرت مهدی(عج)تورا به نزد خود می خواند.

  حسن می گوید: به آنها گفتم اجازه بدهید تا آماده شوم ولباس هایم را بپوشم. صدایی از طرف درخانه یه گوشم رسید که(آن پیراهن مال تونیست)لذا از پوشد آن صرف نظر نمودم و بعد شلوارم را برداشتم تا بپوشم ،باز همان صدا بلند شد که : (آن شلوار مال تونیست شلوارخودت را بردار).شلوار خودم را پوشیدم سپس دنبال کلید درخانه میگشتم تا ان را باز کنم ،باز همان صدا آمد که : (در خانه باز است)وقتی به نزدیک درآمدم باجماعتی از بزرگان مواجه شدم .به آنها سلام کردم.آنها بعد از جواب سلام این پیشامد را تبریک گفتند .سپس مرا همراه خود به محلی که هم اکنون مسجد بنا شده است آوردند .در آنجا وقتی که خوب دقت کردم تختی را دیدم که فرش زیبایی روی آن انداخته شده وجوانی در حدود سی ساله در روی آن به بالشتی تکیه زده بودو پیرمردی مطلبی از روی کتاب برای او می خواندو بیش از شصت  مرد که بعضی لباس سبز بعضی لباس سفید به تن داشتند ودر گوشه کنارآن محا مشغول خواندن نماز بودند. آن پیر مرد که حضرت خضر (ع)بود،مرا درکنار خود جای داد . آنگاه همان جوان نورانی که بعد معلوم شد حضرت مهدی(عج)هستند بعد از تفقد واحوالپرسی مرا به اسم خودم صدا زده فرمودند: «نزد حسن بن مسلم برو وبه او بگو مدت پنج سال است که تو این زمین را آماده ساخته،کشت می کنی،ولی ما آن را خراب می کنیم و امسال قصد داری در آن زراعت نمایی در حالی که تو چنین اجازه ای نداری،باید سود این چند سال کشت را رد کنی تا این مسجد بنا شود ». سپس فرمودند:«به حسن بن مسلم بگو: اینجا زمین شریفی است که خداوند ان را از بین سایر زمینها برگزیده است ولی تو آن را به زمین خود لاحق کردی وبازهم بخواهی این کاررا ادامه دهی کیفر الهی دیگری که نمی توانی آن را تصریف کنی برتو متوجه خواهد شد». 

حسین بن مثله می گوید:«به آن حضرت عرض کردم:مولای من برای اینکه مردم سخن مرا بپذیرند ،نشان و علامتی دراین باره برای من تعیین بفرمایید.» امام زمان(عج) در پاسخ فرمودند:«ما رد اینجا نشانه ای قرار می دهیم تاسخن شما را مردم تصدیق کنند. تو انچه را که بیان شد انجام بده به نزد«سید ابوالحسن»برو وبه او بگو بیاید و حسن بن مسلم را حاضر کند و سود چندساله زمین را از اوبگیرد وبه مردم بدهد تابا آن ساخت بنای مسجد را شروع کنندوبقیه مخارج آن رااز منافع قریه «رهق»که ملک مادر ناحیه«اردهال»است،به اتمام برسانند.ما نصف درآمد رهق راوقف مسجد نموده ایم.»

بعد حضرت به من اشاره فرمودند که :«برو» چون به راه افتادم ومقداری رفتم ،دوباره آن حضرت مرا صدازدند وفرمودند:«در گله ی جعفر کاشانی بزی هست که اگر مردم پول آن را دادند با پول آنهاو اگر ندادند با پول خودت خریداری کن وآن را به اینجا بیاور و ذبح کن و در چهارشنبه که برابر با 18ماه مبارک رمضان است ،گوشت آن را در شب اینده برای بیماران و کسانی که گرفتاری دارند انفاق کن.خداوند همه آنها را شفا می دهد.نشانی و علامت آن بز این است که ابلق است و موی بسیار دارد و در ضمن 7علامت سیاه و سفید در بدن آن بزهست که سه تا از آنها در یک طرف بدن و چهارتا در طرف دیگرآن است که هریک از آنها به اندازه یک درهم است.»

بعد وقتی مجددا به راافتادم برای سومین بار مر صدازده و فرمودند :«اینجا هفت یا هفتاد روز اقامت میکنی .اگر هفت روز اقامت کنی ان مصادف است با شب قدر، واگر هفتاد روز بمانی ،مطابق با شب25ذیقعده است که هردوشب بسیار گرانقدری هستند.»

سید ابوالحسن،حسن بن مسلم را احضار میکند و سود چند ساله زمین را از او می گیرد و سود املاک روستا ی رهق را هم می آورند و مسجد جمکران را بنا می کنند .سید ابوالحسن رضا زنجیرهاو میخها را به خانه خود در قم می بردو از آن به بعد هر کس بیمار می شد به آنجا می رفت و به آن زنجیرها تمسک می جست و خداوند تبارک وتعالی تفضلی نموده وبه واسطه انها ایشان را شفا می داد. ابولحسن محمدبن حیدر می گوید:«شنیدم که سید ابولحسن الرضا وقتی وفات یافت اورا درمحله ای که موسویان نامیده ی شد دفن کردند . بعدها وقتی یکی از فرزندان ایشان بیمار می شود به سراغ صندوقی که زنجیرها ومیخها درآن نگهداری می شد می رود،ولی هنگامی که در صندوق را باز می کند اثری از زنجیرها  میخ ها در آن نمی بیند.

پنج شنبه 19/6/1388 - 15:42
سينمای ایران و جهان

سریال‌های ماه رمضان و ساعت پخش آنها

 

شبكه‌های مختلف سیما امسال 8 مجموعه تلویزیونی ایرانی و خارجی را برای پخش در ماه مبارك رمضان آماده كرده‌اند.

 

به گزارش فارس، مجموعه‌های تلویزیونی «شب هزار و یكم»، «اغماء»، «و این لحظه‌ها یعنی سلام»، «گذر از پاییز»، «دسیسه»، «پنجمین خورشید»، «تهاجم» و «روز حسرت» برای پخش از شبكه‌های یك، دو، سه، تهران و قرآن آماده شده‌اند.

 

**«شب هزار و یكم»

به گزارش خبرنگار فارس، تصویربرداری این سریال سال گذشته در جنوب آغاز و در تهران به پایان رسید. در حال حاضر نیز در حدود 26 قسمت 30 دقیقه‌ای آماده شده تا در ایام ماه رمضان به روی آنتن برود.

این سریال را «شیرین وحیدی» تدوین كرده و «مسعود بهنام» نیز كار صداگذاری آن را انجام داده است و در حال حاضر برای پخش آماده شده و در شب‌های ماه رمضان هر شب ساعت 22:40 از شبكه یك سیما به روی آنتن خواهد رفت.

بازیگرانی نظیر سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدارگلچین، كیومرث ملك‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد كی‌مرام، شیوا خنیاگر، نعیمه نظام‌دوست و... در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش كرده‌اند.

داستان سریال شب هزار و یكم كه توسط «محمد هادی كریمی» نوشته شده، در زمان حال و گذشته و دوران جنگ اتفاق می‌افتد. سكانس‌های مربوط به زمان حال در تهران تصویربرداری شده و سكانس‌های مربوط به گذشته در قالب فلاش بك در جنوب كشور و شهرك سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری شده است.

از دیگر عوامل این مجموعه می‌توان به مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده، طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی، طراح گریم: محمد قومی، صدابردار: بهروز عابدینی، دستیار اول كارگردان ومدیر برنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری و جلوهای ویژه: داوود رسولیان اشاره كرد.

 

 

**«اغماء»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مجموعه تلویزیونی «اغماء» در ماه رمضان سال 1386 از شبكه یك سیما پخش شد و به دلیل استقبال مخاطبان امسال نیز هرشب ساعت 10 دقیقه بامداد به روی آنتن خواهد رفت.

بنابراین گزارش، این سریال در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبكه اول سیما ساخته ‌شد و داستان دكتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌كند كه یك پزشك فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیزش روی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور است.

او اكنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) سر دو راهی قرار دارد. از طرفی عرف پزشكی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد كه فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است...

این سریال را «سیروس مقدم» بر اساس نوشته‌ای از «داریوش مختاری» كارگردانی كرده و «علیرضا افخمی» به عنوان ناظر كیفی آنها را همراهی كرده است.

در این سریال علاوه بر امین تارخ و شیرین بینا بازیگرانی چون لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اكبری، حامد كمیلی، لادن طباطبائی و....به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

 

**«و این لحظه‌ها یعنی سلام»

این مجموعه تلویزیونی در 4 قسمت ساخته شده است. «و این لحظه‌ها یعنی سلام» در قالب نمایشی ساخته شده و در شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) به جای سریال «شب هزار و یكم» به روی آنتن خواهد رفت.

 

 

**«گذر از پاییز»

به گزارش خبرنگار فارس، مجموعه تلویزیونی «گذر از پاییز» ویژه پخش در ماه مبارك رمضان در حال ساخت است و در این ماه هر شب ساعت 21:30 به روی آنتن شبكه دو خواهد رفت.

بنابراین گزارش، تصویربرداری این سریال از نیمه گذشته و تدوین همزمان آن توسط «مهدی جودی» در حال انجام است.

«گذر از پاییز» درباره زندگی مرد ثروتمندی به نام فرخ است كه با دختران و دامادهایش رابطه خوبی دارد اما احساس می‌كند كه دوران بازنشستگی‌اش فرا رسیده و باید اموال و مسئولیت‌های خود را به دخترانش واگذار كند اما شروطی برای انجام این كار وجود دارد...

در این سریال چنگیز جلیلوند نقش فرخ را بازی می‌كند و محمود عزیزی، شیرین بینا، بروز ارجمند، رحیم نوروزی، بهناز جعفری، رامین راستاد، محمود بنفشه‌خواه، فرشید زارعی‌فر و میرطاهر مظلومی از دیگر بازیگران آن هستند.

محسن شاه‌محمدی نیز نویسندگی و كارگردانی سریال «گذر از پاییز» را بر عهده دارد.

این سریال تلویزیونی به سفارش گروه فیلم و سریال شبكه دو در حال تولید است.

 

 

**«دسیسه»

مجموعه تلویزیونی «دسیسه» محصول كشور سوریه است كه در ماه مبارك رمضان هر روز ساعت 17:20 از شبكه دو سیما پخش خواهد شد.

این مجموعه تلویزیونی در ماه مبارك رمضان هر روز به جای مسابقه «دو راهی» از شبكه دو روی آنتن می‌‌رود.

این مجموعه در 26 قسمت به كارگردانی «نذیر عواد» تهیه شده است.

سریال «دسیسه» درباره تاریخچه شكل‌گیری اسرائیل از آغاز تاكنون است.

 

 

**«پنجمین خورشید»

این سریال تلویزیونی به كارگردانی «علیرضا افخمی» در حال حاضر در لوكیشنی واقع در كن مشغول تصویربرداری است و تا به حال حدود نیمی از كار تصویربرداری آن انجام شده است.

مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» اولین سریالی است كه پس از اذان به روی آنتن می‌رود و هر روز ساعت 20:15 دقیقه پخش خواهد شد.

«پنجمین خورشید» كه نام آن تا آغاز ماه مبارك رمضان تغییر خواهد كرد، از مضمون طنز برخوردار است و به طور همزمان توسط «افسانه افخمی» و «رضا سورانی» مراحل تدوین خود را سپری می كند، موسیقی نیز در حال ساخت است .

به گزارش فارس، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» اول خردادماه آغاز شد و در خلاصه داستان این سریال آمده است: مهدی و همایون دو دوست هستند كه در سال 65 و در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌كنند آنها بر اثر حادثه‌ای عتیقه‌ای خاص پیدا می‌كنند كه قابلیت سفر در زمان را دارد و مهدی همراه عتیقه 23 سال در زمان سفر می‌كند و در سال 1388 در تهران امروز خود را می‌یابد. مهدی كه با پدیده‌های جدید و دور از ذهن مواجهه می‌شود دلبسته دختری به نام هما می‌شود اما اتفاقات دیگری برای او می‌افتد كه مجبور به بازگشت به سال 64 می‌شود و ...

این مجموعه تلویزیونی كه قرار است در ماه رمضان از شبكه سه سیما به روی آنتن برود، به تهیه‌كنندگی «داوود هاشمی» ساخته می‌شود و بازیگرانی نظیر حمید گودرزی، مهدی سلوكی، مهوش صبر كن، مریم كاویانی، انوشیروان ارجمند، شهرام قائدی، كامیار محبی و ... در آن ایفای نقش می‌كنند.

فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» را «علیرضا افخمی» و «سجاد ابوالحسنی» نوشته‌اند كه در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته خواهد شد.

 

 

**«تهاجم»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مجموعه تلویزیونی «تهاجم» (الجتیاح،the invasoin) سریالی عربی است و در ماه مبارك رمضان هر روز ساعت 13:30 از شبكه تهران پخش خواهد شد.

این مجموعه تلویزیونی كه برنده جایزه «امی» نیز شده، با حضور گویندگانی نظیر كسری كیانی، علی همت مومیوند، مهرداد ارمغان، كریم بیانی، شراره حضرتی، افسانه آریابقا، بیژن علی محمدی، شهراد بانكی، حسین سرآبادانی، جواد بازیاران و آزیتا لاچینی دوبله شده است.

«شوقی الماجری» تهاجم را ساخته و این سریال در سال 2008 برنده جایزه امی شد. «منذر ریاحنه» در تهاجم بازی می‌كند و داستان آن درباره مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین در مقابل تهاجم رژیم صهیونیستی به اردوگاه پناهندگان جنین در سال 2002 است. این سریال قرار است در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای به روی آنتن برود.

 

 

** «روز حسرت»

مجموعه تلویزیونی «روز حسرت» به كارگردانی «سیروس مقدم» و تهیه كنندگی «مهران رسام» ساخته شده و سال گذشته در ماه مبارك رمضان از شبكه یك سیما به روی آنتن رفته است.

بنابراین گزارش، این مجموعه تلویزیونی امسال نیز به دلیل استقبال مخاطبان، هر روز ساعت 16 از شبكه قرآن به روی آنتن خواهد رفت.

این مجموعه تلویزیونی سال گذشته توانست با 2/81 درصد بیشترین میزان بینندگان را از آن خود كند.

در این سریال بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، مهرآوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ و ... ایفای نقش كرده‌اند و داستان آن درباره یك زن وكیل است كه پس از مرگ همسر پسرش، خواب‌های عجیبی می‌بیند و اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد..
پنج شنبه 5/6/1388 - 16:13
دعا و زیارت

درباره ماه رمضان

 

ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.

 

می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌ های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ ها است؛ روز هایش بهترین روز ها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

 

بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.

 

پس با نیتی درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.به برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه اشاره می‌شود:

 

وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.

 

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام نیمه رمضان سال دوم هجرت

 

جنگ بدر در سال دوم هجرت

 

فتح مکه در سال هشتم هجرت

پنج شنبه 5/6/1388 - 16:9
طنز و سرگرمی

نیش هیچ عقربی کشنده تر از عقربه های ساعت نیست.

------------------------------------------

از وقتی دندان شیری ام افتاده نمیتوانم شیر بخورم.

------------------------------------------

شیب جاده با فلفل تند شد

------------------------------------------.

پیراهنی که عزا گرفته بود از غصه سیاه شد.

------------------------------------------

انجیر از قیمت خود تعجب کرد و خشک شد.

------------------------------------------

وقتی صدایم را بلند می کنم ، کمر سکوتم رگ به رگ می شود.

------------------------------------------

گل میخک با دیدن چکش پژمرد.

 

-------------------------------

جاده ی متروک دیر گاهیست مقصد را از یاد برده است.

--------------------------------

وقتی پایم پیچ خورد خفه شد.

----------------------------

آبشار در اوج زیبایی سقوط می کند.

-------------------------------------

خوابگاه شب لبریز از هماغوشی پلکهاست.

-----------------------------------------

عمری در قطار زندگی محکوم به پیاده روی بودم.

-------------------------------------

سر حرف را که میبندی، سر سکوت باز میشود.

-----------------------------------------

گاهی برای خودت هم دستی تکان بده.

-------------------------------------

باران به سقوطش میگرید.

------------------------------------------

حواسم که پرت شد ، شیشه همسایه شکست.

-----------------------------------------

وقتی یادم رفت باهاش خداحافظی کردم!

-------------------------------

یه نفر دلشو می بازه ، مربی اش رو از کار برکنار می کنه.

------------------------------

قطرات باران هنگام هماغوشی در بستر آب غرق می شوند.

------------------------------------------

عاشق آدم دروغگویی هستم که چشمان راستگویش جبران دروغگوییهایش را میکند.

---------------------------------------------

قطرات اشکم را به تساوی میان چشمهایم تقسیم کردم.

-----------------------------------------------

اینکه قطرات اشکم را با دانه های باران اشتباه نکنم در روزهای بارانی اشک نمی ریزم.

------------------------------------------------

شیر فکرم را باز کردم و گلدان شمعدانی را از فکرم سیراب نمودم.

------------------------------------------------------

با دسته گل به استقبال میکروبی که تازه وارد بدنم شده بود شتافتم.

------------------------------------------------------

از وقتی گیاهخوار شده ام به جای خون در عروقم کلروفیل جریان دارد.

------------------------------------------------------------

فلسفه به وجود آمدن شب فقط به خاطر این است که ما بتوانیم روزها را شماره کنیم.

--------------------------------------------------------

برای اینکه صدای قلبم ناراحتم نکند شبها آن را خارج از قفسه سینه ام می گذارم.

--------------------------------------------------------

تمام حشراتی را که برای تغذیه از جسدم وارد گورم شده بودند بلعیدم.

------------------------------------------------------

گل وجودت را چون قلبم در میان گرفته ام.

-------------------------------------

مقابل در خروجی نگاهت انتظار تصویرم را میکشم.

--------------------------------------

سر حرف را که میبندی، سر سکوت باز میشود.

------------------------------------------

قلب آدم برفی، سفید است.

-----------------------------

سیب، به اندازه توانائی اش بزرگ می شود.

-----------------------------------------

به گلخانه رفتم تا یک بوته ی فراموشی بخرم.

----------------------------------------

سبیل گذاشتم تا حرفها را زیر سیبیلی رد کنم.

-------------------------------------------

آدم های سر به زیر حتما در چاله نخواهند افتاد ، اما هیچ گاه هم آسمان آبی را نخواهند دید.

------------------------------------------------

به دست آوردن تجربه های بزرگ معمولا منجر به از دست دادن زندگی عادی می شود.

---------------------------------------------

می گویند چرا دائما تغییر می کنی ، می گویم شما چرا دائما تغییر نمی کنید ؟

------------------------------------------

روی آدم های منظم می شود حساب کرد ، اما نمی شود آنها را تحمل کرد.

-------------------------------------------

من بعضی از دوستانم را از حقیقت بیشتر دوست دارم.

------------------------------------------

متوسط بودن ؟! یا بزرگ باش یا بمیر !

---------------------------------------------

انسان ها ممکن است که با شادی به هم نزدیک شوند ولی با درد در هم فرو می روند .

-----------------------------------------------

همیشه غمگینانه ترین لحظات را عزیزترین کسانمان به ما هدیه می کنند .

-------------------------------------------------

در سفیدی چشمانت تمام رنگها را تجربه کردم ، تا به سیاهی رسیدم.

---------------------------------------------------

مغزم بر روی شعله های دلم که برای قلبم می سوخت ، کباب شد.

-----------------------------------------------------

حیف که گرسنگی شکم با کلمات شیرین برطرف نمی شود .

---------------------------------------------

ننگ است که روشنایی دیدگان در ظلمات اندیشه غرق شود.

---------------------------------------------

مهربانی را در کودکی یافتم که آبنباتش را به دریاچه نمک انداخت تا شیرین شود.

--------------------------------------------

انقدر برای غربت تک دانه موی سفیدم غصه خوردم که تمام موهایم سفید شد.

-----------------------------------------------------

بیچاره آن خروسی که با صدای ساعت شماطه دار از خواب برمی خیزد.

----------------------------------------------

خوش به حال آن موجود راحتی ،که شیطان برایش درد دل می کند .

----------------------------------------------

سالهاست که کاممان را با حقیقت های تلخ شیرین می کنیم .

------------------------------------------

زن شکسته ترین و خمیده ترین ، ایستاده دنیا است.

-----------------------------------------------

طفلک ستاره خجالتی چشمکی زد و فرار کرد.

---------------------------------------

زندگی ریسمانی است که از آن تا آنجا که توان داری بالا می روی.

----------------------------------------------------

وقتی که خورشید مات و مبهوت به زیبایی ماه می نگرد ، شب میشود.

-------------------------------------------------------

زمستانها از بینی خورشید قندیل نور آویزان میشود .

------------------------------------------

عشق و مرگ دو مفهومی هستند که اولی انسان را به آسمان ها می فرستد و دومی به زیر زمین.

------------------------------------------------------------

اگر واحد پول شاخه نور بود ، بانکها چه نورانی می شدند.

-------------------------------------------------

در میهمانی شبانه ام، ماه ساقی، خودکارم پیاله و کاغذم تا خرخره نور می نوشد .
جمعه 30/5/1388 - 12:45
آموزش و تحقيقات

چگونه فکر دیگران را بخوانیم(1)

آیا مایلید به افکار کسی که کنار دستتان نشسته است پی ببرید؟ اگر با افراد زیادی مواجهه شده باشیم می توانیم بسیاری از افراد را حتی از نوع صحبت کردنشان نیز بشناسیم اما این شناخت در مواجهه حضوری با دانستن بسیاری از حالات اثبات شده در علم روانشناسی بهترین شناخت را نسبت به دیگران برایمان به ارمغان می اورد. اکنون با توجه به نکات ارائه شده میتوانید از روی هر یک از حالات زیر افکار آنها را بخوانید:

خوددار

اگر شخصی دستهایش را پشت کمر خود قفل کند این امر نشان میدهد که وی خود را بشدت کنترل کرده است . دراین حالت او سعی دارد خشم یا احساس نا امیدی را از خود دور کند. این فرد در واقع نشان میدهد که از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردار است و میتواند در حالات مختلف بر خشم یا ناامیدی خود غلبه کند . در این حالت بهتر است با این فرد به آرامی ارتباط برقرار کرد

تدافعی

اگر انگشتان دستها به بازو گره خورده باشد این حالت نشان دهنده حالت تدافعی در برابر حمله غیر منتظره و ناگهانی یا بی میلی برای تغییر چهره شخص است. اگر انگشتها مشت شده باشند حالت بی میلی شدیدتر است در این حالت بهتر است با ارامش با شخص مورد بحث برخورد شود تا کم کم از حالت تدافعی خود خارج شده و ارتباطی زیبا را شروع کند

متفکر

گره کردن دستها به دسته های صندلی نشان میدهد که شخص سعی دارد احساس خود را مهار کند اما قفل کردن قوزک پاها به یکدیگر حالت تدافعی است این حالت شاید بیشتر در مسافران مضطرب هواپیما به هنگام پرواز و فرود دیده شود.

بسیاری از افراد این حالت را به نوعی رسیدن به تصمیمی بزرگ میدانند اما روانشناسان بالینی میگویند که حتی اظطراب نیز نشانه تفکر فرد است

دقیق

وقتی شخص انگشت سبابه خود را روی صورت و بقیه دستش را بصورت گره کرده در پایین صورتش قرار میدهد یعنی که فرد مورد نظر بسیار دقیق است. این حالت نشان میدهد که شخص با دقت زیاد به صحبت های شما گوش میدهد و یک یک کلمات شما را می سنجد و در عین حال در چهره او حالت انتقادی نیز به چشم میخورد اما این انتقاد جنبه دوستانه دارد و شاید بیشتر به منظور برقرار یک ارتباط بین دو نفر است

دودلی

انگشتهای گره شده زیر چانه و نگاه خیره نشان دهنده حالت تردید و دو دلی است . او به صحبت های شما و صحت گفته هایتان تردید میکند . در این حالت ممکن است آرنج روی میز قرار گرفته باشد به گفته برخی از روان شناسان نگاه خیره همیشه نشانه دو دلی است چرا که ثابت قدم و محکم بودن نگاه انسان را نیز مصمم و با اراده می سازد. شاید چون از نگاه شما تردید و دودلی آشکار است دیگران برای قدم جلو گذاشتن و دوست شدن با شما ترید دارند

بی گناه

دستهایی که روی سینه قرار گرفته باشند بهترین نمونه برای حالت بی گناهی و درستکاری است. این حالت به عقیده اکثر روانشناسان اثر باقیمانده ای از شکل سوگند خوردن است که در آن دست را روی قلب قرار میدهند. حالت تواضعی که در این عمل وجوددارد میتواند به شما بگوید که این فرد به رغم آنکه خود به بی گناهیش اذعان دارد ولی نمیداند چگونه آنرا به اثبات برساند و در عین حال بسیار مایل است تا دوست صمیمی برای بیان آنچه در قلبش میگذرد داشته باشد

مطمئن

دستهایی که به کمر زده میشود در مردها نشان دهنده آن است که فرد به آنچه میگوید اعتقاد و اعتماد کامل دارد. خانمها هنگامی که دست خود را به کمر میزنند نشان میدهند که به آنچه میگویند اطمینان دارند. اما در هر دو مورد این حالت به ما میگوید که فرد به هر حال احساس اطمینانی در گفته ها و رفتار خود دارد که میتواند به سادگی این شرایط را به دیگری نیز منتقل کند

چهارشنبه 7/5/1388 - 22:1
دعا و زیارت

ای پرچمدار شیعه و رئیس مذهب جعفری، ای بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. ای ششمین نور سرمدی، تاریخ از كدام مصیبت تو شكوه كند، آری تاریخ، شرمنده از حكایت غربت توست.

السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق، یابن رسول الله

نام: جعفر (به معنى نهر جارى پرفایده)
كنیه: ابو عبداللّه  لقب: صادق
 پدر: حضرت محمد بن على (ع)
مادر: معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر

تاریخ ولادت: یكشنبه 17 ربیع الاول ، سال 83 هجرى

مكان ولادت: مدینه     مدت عمر مبارک : 65 سال
علت شهادت:
مسمومیت   قاتل ملعون:
منصور دوانیقى (خلیفه عباسى)

زمان شهادت: یكشنبه 25 شوال ، سال 148 هجرى

مدفن مطهر:  قـبـر شریفش در قبرستان بقیع (واقع در مدینه منوره) در كنار قبر پدر و جدّ و عمویش امام حسن مجتبى (علیه السلام) مى باشد.
 

زندگینامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و كلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیكن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت كه از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است كه همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملك و یزید بن ولید عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.

كنیه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخى نیز كنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه ذكر كرده ‏اند. كنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این كنیه از دیگر كنیه ‏هاى وى معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخى كنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نیز در كتاب مناقب می ‏گوید: آن حضرت مكنى به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و كنیه خاص وى ابو موسى بوده است.

 

 لقب امام صادق (ع)

 آن حضرت القاب چندى داشت كه مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا كه وى در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند. 

 

 فضایل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسیار است كه به اختصار از آنها یاد می ‏كنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله ای از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نكرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: كل شیء هالك الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای كه خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.

شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت كرده ‏اند. هیچ یك از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بیشترین حجم روایات، احادیثی است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است كه شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. كمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:

یكی اینكه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری كه به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افكار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است كه شیعه در عرصه های گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است كه ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالك خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.

 

امام و فقه اسلامی

ـ فقه شیعه امامیه كه به فقه جعفری مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زیرا قسمت عمده احكام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه كه از آن حضرت نقل شده است از هیچ یك از (ائمه) اهل بیت علیهم السلام نقل نگردیده است. اصحاب حدیث اسامی راویان ثقه كه از او روایت كرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

ـ در نیمه اول قرن دوم هجری فقهای طراز اولی مانند ابوحنیفه و امام مالك بن انس و اوزاعی و محدثان بزرگی مانند سفیان شوری و شعبه بن الحجاج و سلیمان بن مهران اعمش ظهور كردند. در این دوره است كه فقه اسلامی به معنی امروزی آن تولد یافته و روبه رشد نهاده است. و نیز آن دوره عصر شكوفایی حدیث و ظهور مسائل و مباحث كلامی مهم در بصره و كوفه بوده است.

 ـ حضرت صادق (ع) در این دوره در محیط مدینه كه محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعیان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ی آن عصر بودند بلكه او تنها از یك طریق كه اعلاء و اوثق طرق بود نقل می كرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علی بن الحسین (ع) و او از پدرش حسین بن علی (ع) و او از پدرش علی بن ابیطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و این ائمه بزرگوار در مواردی كه روایتی از آباء طاهرین خود نداشته باشند خود منبع فیاض مستقیم احكام الهی هستند.


آثار امام صادق (ع):

غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، كتابت مستقیم خود ایشان نیست و غالبا املای امام (ع) یا بازنوشت بعدی مجالس ایشان است. بعضی از آثار نیز منصوب است و قطعی الصدور نیست.

      1- از آثار مكتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشی (غیر از نجاشی رجالی) است. نجاشی صاحب رجال معتقد است  كه تنها تصنیفی كه امام به دست خود نوشته اند همین اثر است.

        2- رساله ای كه شیخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روایت كرده است شامل مباحث فقه و كلام.

       3- كتاب معروف به توحید مفضل، در مباحث خداشناسی و رد دهریه كه املاء امام (ع) و كتاب مفضل بن عمر جعفی است.

      4- كتاب الاهلیلجه كه آن نیز روایت مفضل بن عمر است و همانند توحید مفضل در خداشناسی و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.

      5- مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه كه منسوب به امام صادق (ع) و بعضی از محققان شیعه از جمله مجلسی،‌ صاحب وسایل (حرعاملی) و صاحب ریاض العلما، صدور آن را از ناحیه حضرت رد كرده اند.

       6- رساله ای از امام (ع) خطاب به اصحاب كه كلینی در اول روضه كافی به سندش از اسماعیل بن جابر ابی عبدالله نقل كرده است.

      7-  رساله ای در باب غنائم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است.

      8-  بعضی رسائل كه جابربن حیان كوفی از امام (ع) نقل كرده است.

      9- كلمات القصار كه بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند كه تماما در تحف العقول آمده است.

     10-  چندین فقره از وصایای حضرت خطاب به فرزندش امام موسی كاظم (ع) سفیان شوری،‌ عبدالله بن جندب، ابی جعفر نعمان احول، عنوان بصری،‌  که در حلیه الاولیاء و تحف العقول ثبت گردیده است.

# همچنین ادعیه امام صادق (علیه السلام) (الصحیفة الصادقیة و الصادصیة الجامعة): مجموعه ادعیه معتبره ای است که از دو امام بزرگوار پنجم و ششم (علیهماالسلام) در کتب روایی شیعه وارد شده و دانشگاه امام صادق (ع) آن را به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه همزمان با میلاد مسعود نبی اکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است. 

پنج شنبه 2/8/1387 - 15:34
اقتصاد

SonyEricsson K610i


بالاخر هم K610i باریک ترین گوشی 3G سونی اریکسون به انتظارات پایان داد و وارد بازار اورپا شد که بزودی شاهد این گوشی در ایران نیز هستیم.

قیمت : 320 $


SonyEricsson W300i


www.Ir-Tci.Org


اولین گوشی دربدار سری واکمن سونی اریکسون هم عرضه شد ...

قیمت : 250 $

چهارشنبه 24/7/1387 - 17:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته