فلسفه و عرفان
زندگى اجتماعى سالم
امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:
لَوْ أَنَّ النّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَ أَمْوَالِهِمْ لَكانُوا عَایِشِینَ بِخَیْر
ترجمه
اگر مردم حقوق یكدیگر را بپردازند و نیازمندى نیازمندان را برطرف سازند، زندگى خوب و رضایت بخشى خواهند داشت.
شرح كوتاه
حدیث بالا كه مخصوصاً در مورد زكات مال و تأمین احتیاجات نیازمندان اجتماع وارد شده، به همه هشدار مى دهد كه اداى حقوق دیگران تنها یك مسأله اخلاقى و انسانى نیست; بلكه یك اصل مهم اجتماعى است كه آرامش و سلامت اجتماع در گرو آن مى باشد.
واكنش هاى خطرناكى كه بر اثر بهره كشى هاى ظالمانه و استثمار طبقاتى، جوامع امروز را به نابودى تهدید مى كند و آرامش را به شكل وحشتناكى بهم مى زند، گواه زنده این دستور بزرگ اسلامى است; و تا مردم جهان «حق» را مساوى با «زور» مى دانند و زورمندان از اداى حقوق واجبى كه بر عهده دارند سرباز مى زنند، هم خودشان در خطرند و هم جوامع انسانى را بخطر مى كشانند.
چهارشنبه 12/10/1386 - 13:47
فلسفه و عرفان
این چنین براى خود ذخیره كن
امیرمؤمنان على(علیه السلام) فرمود:
ما تَقَدَّمَ مِنْ خَیْر یَبْقَ لَكَ ذُخْرُهُ وَ ما تُؤَخّرُهُ یَكُنْ لِغَیْرِكَ خَیْرُهُ
ترجمه
آنچه پیش از خود بفرستى براى تو ذخیره مى شود و آنچه تأخیر بیندازى فایده اش تنها براى دیگران است (و مسؤولیتش متوجه توست).
شرح كوتاه
جنون ثروت اندوزى در دنیاى امروز بیش از هر وقت دیگر به چشم مى خورد; بدون این كه حساب كنند هدف اصلى و فلسفه ثروت چیست؟
آنها كه دیوانهوار در فكر جمع ثروتند و حتى كمترین توجهى به طرق آن از نظر حلال و حرام و ظلم و عدالت ندارند هیچ فكر نمى كنند ثروتهاى كلان را نه با خود مى توان برد، نه همه آن را مى توان خورد، جز بارى سنگین بر دوش صاحب آن نیست، جمع كردن و گذاشتن و رفتن، سپس تمام مسؤولیت هاى آن را بدوش كشیدن.
چهارشنبه 12/10/1386 - 13:41
دعا و زیارت
توسل به امام زمان (عج)
"شیخ طبرسى" صاحب "تفسیر مجمع البیان" در كتاب "كنوز النجاح" (1) روایت كرده است از "احمدبن الدربى" از خدّامه ابى عبداللَّه "حسینبن محمد بزوفرى" كه او گفته است: از ناحیه مقدّسه حضرت صاحب الزمان - علیه الصلوة والسلام - توقیعى بیرون آمد كه اگر كسى را به سوى حق تعالى حاجتى باشد، باید بعد از نصف شب جمعه غسل كند و به مكان نماز خود برود و دو ركعت نماز گزارد؛ در ركعت اول سوره حمد را بخواند و چون به "إِیّاكَ نَعْبُدُ وَإِیّاكَ نَسْتَعین" مىرسد، صد مرتبه آن را تكرار نماید و بعد از آن كه صد مرتبه تمام شود، بقیه سوره حمد را بخواند؛ پس از تمام شدن سوره حمد سوره "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدْ" را یك مرتبه بخواند و ركوع و دو سجده به جا آورد و "سبحان ربّی العظیم و بحمده" را هفت مرتبه در ركوع بگوید و "سبحان ربى الاعلى و بحمده" را در هر یك از دو سجده هفت مرتبه بگوید و بعد از آن ركعت دوم را نیز مانند ركعت اول به جاى آورد و بعد از تمام شدن نماز این دعا را بخواند؛ پس خداوند حاجت او را - هر چه كه باشد - برآورده سازد مگر آن كه حاجت او در قطع كردن صله رحم باشد؛ دعا این است:
"أَللّهُمَّ اِنْ اَطَعْتُكَ فَالْ"مَحْمِدَةُ لَكَ وَ اِنْ عَصَیْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ، مِنْكَ الرَّوْحُ وَ مِنْكَ الْفَرَجُ، سُبْحانَ مَنْ أَنْعَمَ وَ شَكَرَ، سُبْحانَ مَنْ قَدَرَ وَ غَفَرَ، اَللّهُمَّ اِنْ كُنْتُ عَصَیْتُكَ فَاِنّی قَدْ اَطَعْتُكَ فی أَحَبِّ الْاَشْیاءِ اِلَیْكَ وَ هُوَ الْایمانُ بِكَ لَمْ أَتَّخِذْ لَكَ وَ لَدا وَ لَمْ أَدْعُ لَكَ شَریكا مَنّا مِنْكَ بِهِ عَلَىَّ لامَنّا مِنّى بِهِ عَلَیْكَ وَ قَدْ عَصَیْتُكَ یا اِلهی عَلى غَیْرِ وَجْهِ الْ"مُكابَرَةِ، وَ الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِیَّتِكَ، وَلَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّ-تِ- كَ وَلكِنْ اَطَعْتُ هَواىَ وَ اَزَلَّنِی الشَّیْطانُ فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلىَّ وَالْبَیانُ، فَاِنْ تُعَذِّبْنی فَبِذُنُوبی، وَ اِنْ تَغْفِرْ لی وَ تَرْحَمْنی فَاِنَّكَ جَوادٌ كَریمٌ) و بعد از آن تا نفس او وفا كند "یا كَریمُ یا كَریمُ" را مكرّر بگوید، بعد از آن بگوید: "یا امِنا مِنْ كُلِّ شَیءٍ وَ كُلُّ شَىْءٍ مِنْكَ خائِفٌ حَذَرٌ اَسْئَلُكَ بِاَ مْنِكَ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ وَ خَوْفِ كُلِّ شَیْءٍ مِنْكَ، اَنْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِیَنی اَمانا لِنَفْسی وَ اَهْلی وَ وَلَدی وَ سایِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتّى لا أَخافَ وَلا اَحْذَرَ مِنْ شَیْءٍ اَبَدَا اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ، وَ حَسْبُنا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكیلُ . یا كافِیَ اِبْراهیمَ نَمْرُودَ وَ یا كافِیَ مُوسى فِرْعَوْنَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَكْفِیَنی شَرَّ فُلانِ بْنِ فُلانٍ" و به جاى فلانبن فلان، نام شخصى را كه از ضرر او مىترسد و نام پدر او را بگوید، و از خداوند طلب كند كه ضرر او را دفع نماید و كفایت كند. بعد از آن به سجده رود و حاجت خود را مسئلت نماید و به درگاه خداوند تضرع و زارى كند.
هر مرد مؤمن و زن مؤمنهاى كه این نماز را به جا آورد و این دعا را از روى اخلاص بخواند، درهاى آسمان براى برآمدن حاجات او گشوده مىشود و دعاى او مستجاب مىگردد، و این به سبب فضل و انعام (2) خداوند تعالى بر ما و بر مردمان است.
پینوشتها:
1- از كتاب "الذریعة " استفاده میشود كه كتاب كنوز النجاح نزد حاجی نوری بوده است، ولی در حال حاضر از وجود ان اثری نیست.
2- نجم الثاقب، .215.
چهارشنبه 12/10/1386 - 1:53
دعا و زیارت
آداب خوابیدن
در آستانه خوابیدن شبانه اعمال زیر مستحب است:
الف) محاسبه اعمال روزانه خود.
امام صادق (ع) فرموده است:
هنگامى كه به بستر مىروى، نگاه كن و ببین كه در روز، چه به دست آوردهاى و به یاد آر كه خواهى مُرد و معاد و قیامتى در كار هست.
و پیامبر (ص) فرموده است:
لَیْسَ مِنّا مَنَ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فِى كُلِّ یَوْمٍ.
از ما نیست آن كه در هر روز، خود را حسابرسى نكند.
ب)تخلّى پیش از خوابیدن.
حضرت امیر (ع) به امام حسن (ع) این سفارش را كرد تا به طبیب، نیازمند نگردد.
ج) مسواك زدن.
پیامبر اكرم (ص) هنگام خواب مسواك مىكرد.
در روایتى آمده است؛ پیامبر (ص)، هنگام خواب، مسواك را بالاى سر خود مىگذاشت، تا بلافاصله بعد از بیدارى مسواك بزند.
د) شستن دست و صورت قبل از خواب.
پیامبر (ص) فرموده است:
شب نخوابید در حالى كه دستتان آلوده به چربى است؛ و گرنه اگر ناراحتىاى به شما رسید، خود را ملامت كنید.
ه) با وضو خوابیدن.
امام صادق(ع) فرمود:
آن كه با وضو به بستر رود، بسترش مسجد اوست.
در روایت دیگر آمده است:
هر كه با وضو بخوابد، مانند كسى است كه شب را به بندگى خدا گذرانده است.
و) خواندن سوره اخلاص و تكاثر هنگام خواب.
منابع:
- میزان الحكمة، محمد محمدى رى شهرى، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، 1403 ق، ج 10، ص 518.
- محاسبة النفس، السید بن طاووس، المكتبة المرتضویة، تهران.، ص 13.
- میزان الحكمة، محمد محمدى رى شهرى، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، 1403 ق، ج 10، ص 264.
- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسى (م 1111 ق)، المكتبة الاسلامیة، ج 76، ص 203.
- همان، ص 202.
- میزان الحكمة، محمد محمدى رى شهرى، دفتر تبلیغات اسلامى، 10 ج، قم، 1403 ق، ج 10، ص 262.
- وسائل الشیعة، محمد بن الحسن الحر العاملى، المكتبة الاسلامیة، 20 ج، عبدالرحیم ربانى شیرازى، تهران، 1383 ق، ج 1، ص 265.
- همان، ص 266.
- همان، ص 196.
چهارشنبه 12/10/1386 - 1:51
فلسفه و عرفان
توشه سفر چه داری؟
آوردهاند سلمان فارسى، به هنگام مرگ، حسرت زده بود، او را گفتند:
اى اباعبدالله ! بر چه دریغ مى خورى؟
گفت : بر دنیا دریغ نمى خورم . و لیكن، با رسول خدا پیمان كردیم و او گفت :
وسایل زیست شما، همچون زاد راه یك سوار باشد. و اكنون ، بر آن مى ترسم ، كه بدین چیزها كه پیرامون خویش دارم ، از آن فراتر رفته باشم .
آنگاه به آن چه پیرامون خویش داشت اشاره كرد. كه شمشیرى بود و بالشى و كاسه اى چوبین .
چهارشنبه 12/10/1386 - 1:47
فلسفه و عرفان
عدالت به قربانی کردن اسماعیل هم میارزد
امام خمینی(ره) میفرمودند:
«خروج از اعتدال و عدالت الهى و صراط مستقیم ، انحراف است و اجتناب از آن وظیفهاى الهى است.
به جهانیان بگویید، در راه حق و اقامه عدل الهى و كوتاه كردن دست مشركان زمان باید سر از پا نشناخت، و از هر چیزى حتى مثل اسمعیل ذبیح الله گذشت كه حق جاودانه شود.»
چهارشنبه 12/10/1386 - 1:37
دعا و زیارت
علّت تغییر قبله چه بود؟
بطورى كه از آیات قرآن استفاده مى شود قبله مسلمانان در حقیقت همان كعبه (بیت الله الحرام) بوده است و بیت المقدّس به سبب جهاتى كه ذكر خواهد شد، به عنوان یك «قبله موقّتى» براى مسلمانان قرار داده شده بود. آیه «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى السَّمَاءِ فَلَنُوَّلیَنَّكَ قِبْلَة تَرْضَاهَا...; نگاه هاى انتظارآمیز تو را به سوى آسمان (براى تعیین قبله نهایى) مى بینیم! اكنون تو را به سوى قبله اى كه از آن خشنود باشى، باز مى گردانیم...»(1) گواه بر این است كه پیغمبر از گفتگوهاى یهود در مورد قبله بیت المقدّس ناراحت بود و پیوسته انتظار مى كشید كه مدّت این قبله موقّتى پایان پذیرد و قبله ابدى مسلمانان از طرف خداوند بزرگ اعلام گردد.
امّا این كه چرا از ابتدا قبله همیشگى یعنى «كعبه» به مسلمانان معرفى نشد، بلكه مأمور شدند مدّتى به طرف بیت المقدّس نماز بخوانند بطورى كه از آیه «... وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِى كُنْتَ عَلَیْهَا اِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقَبَیْهِ...; و ما آن قبله اى را كه قبلا بر آن بودى، تنها براى این قرار دادیم كه افرادى كه از پیامبر پیروى مى كنند، از آنها كه به جاهلیت باز مى گردند مشخص شوند...»(2) استفاده مى شود كه این موضوع صرفاً به منظور تربیت مسلمانان بوده و براى پرورش روح اطاعت در افراد تازه مسلمان و پیشرفت هدف مقدّس اسلام صورت گرفته است.
اعراب حجاز مخصوصاً اهل مكّه علاقه زیادى به سرزمین خود داشتند، لذا در آغاز كار لازم بود برخلاف تمایل نفسانى و تعصّبات محلّى، كعبه را براى مدّتى رها كنند و به طرف بیت المقدّس نماز بگزارند تا تعصّب ها در آنها كشته شود و روح اطاعت و فرمانبردارى در آنها تحكیم گردد.
علاوه بر این، مسلمانان باید براى مدّتى به طرف بیت المقدّس - مركز قدرت و پایتخت یهود - توجّه كنند و عبرت بگیرند; بیت المقدّس موزه عبرت جهان و جایگاه عزّت و ذلّت بنى اسرائیل است. در بیت المقدّس علل انحطاط و ترّقى این قوم مشهود است. بنى اسرائیل با ذلّت از مصر به آن جا آمدند و با جهاد و فداكارى به عزّت رسیده ند و سپس در اثر پشت پا زدن به دستورات خدا در سراشیبى سقوط قرار گرفتند. زندگى آنها براى مسلمانانى كه تازه وارد این دین مقدّس شده بودند درس عبرتى محسوب مى شد. مسلمانان باید بدانند كه اگر خانه كعبه قبله همیشگى آنها قرار داده شده نه به خاطر این است كه یك مركز محلّى و نژادى براى آنها محسوب مى شود، بلكه از این نظر است كه قدیمى ترین مركز توحید و خداشناسى بوده و به دست قهرمان بزرگ توحید بنا و تعمیر شده است.
1. سوره بقره، آیه 144.
2. سوره بقره، آیه 143.
سه شنبه 11/10/1386 - 20:4
محبت و عاطفه
كریسمس به همه ی هموطنای مسیحی مبارك باشه
سه شنبه 11/10/1386 - 18:35
طنز و سرگرمی
سه شنبه 11/10/1386 - 18:30
طنز و سرگرمی
یارو داشته نوار خالی گوش میكرده و گریه میكرده
میگن چرا گریه میكنی؟
میگه دلم واسه خوانندش میسوزه آخه لال بوده!
سه شنبه 11/10/1386 - 18:6