ورزش و تحرک
چهارشنبه 23/9/1390 - 10:45
قرآن
كلمه شیطان در قرآن 70 بار به صورت مفرد و 18 بار به صورت جمع به كار رفته است كه روى هم 88 مرتبه مى شود.
نگاه اجمالی : شیطان اولین كسى است كه .....
- اولین كسى كه قیاس
نمود و خود را از حضرت آدم علیه السلام برتر و بالاتر دانست و گفت : من از
آتشم و او از خاك در حالى كه آتش از خاك بالاتر است . (1) - اولین كسى كه در پیشگاه با الهى تكبر نمود و به دستور خالق خود عمل نكرد. (2)
- اولین كسى كه معصیت خدا را كرد و آشكارا با او مخالفت نمود.
- اولین كسى كه به دروغ گفت : خدا گفته از این درخت نخورید، چون درخت جاوید است و اگر كسى از آن بخورد تا ابد زنده مى ماند و با خدا شریك مى شود. (3)
- اولین كسى كه قسم به دروغ خورد و گفت : من شما را نصیحت مى كنم . (4)
- اولین كسى كه نماز خواند و یك ركعت آن چهار هزار سال طول كشید. (5)
- اولین كسى كه منبر رفت و براى ملائكه سخنرانى و صحبت كرد.
- اولین كسى كه به خدا مشرك شد.
- اولین كسى كه غنا و آوازخواند،وقتی كه حضرت آدم ازدرخت نهى شده خورد. (6)
- اولین كسى كه گریست ؛ چون او را به زمین فرستادند، به یاد بهشت و نعمتهاى آن نوحه و گریه كرد.
- اولین كسى كه لواط رایاد داد(7) چون زمانى كه به میان قوم لوط آمد خود را در اختیار آنان قرار داد تا با او لواط كنند.
- اولین كسى كه دستور ساختن منجنیق را داد تا حضرت ابراهیم علیه السلام را با آن در آتش اندازند.
پی نوشت:
1- سوره اعراف آیه 12
2- تفسیر قمى ، ص 32، بحار، ج 60، ص 274؛ المیزان ، ج 8، ص 59
3- سوره طه آیه 20
4- سوره اعراف آیه 21
5- نهج البلاغه ، خطبه قاصعه
6- تفسیر عیاشى ، ج 1، ص 4، بحار، ج 60، ص 199، 219
7- علل الشرایع ، ج 2، ص 233، بحار، ج 93، ص 306
ادامه دارد 10:23:53 2011-12-14
چهارشنبه 23/9/1390 - 10:20
دانستنی های علمی
جن و فرشته چه تفاوتهایی دارند ؟
جن
ها دارای روح و نفس هستند و از بین خودشان پیامبر ندارند و بایستی از
دستورات پیامبر آدمیان پیروی کنند چنانکه عده ای از آنها به حضرت مسیح
گرویدند و عده ای دیگر به حضرت محمد ( ص ) و بعضی از آنها از دستورات
خداوند سرپیچی می کنند آنها هم خوب و بد , ظالم و مومن دارند . دارای مذاهب
گوناگونند
عبادتشان طبق همان عقیده ی دینی است که دارند , مثلا
جن های مسلمان نماز می خوانند و روزه می گیرند و وظیفه دارند تمام آداب را
بجا آورند به خدمت پیامبر و ائمه هدا می رسند و مسائل دینی و حلال و حرام
خود را می پرسند . سعد اسکاف می گوید : به منزل امام باقر ( ع ) رفتم
... اشخاصی از اتاق امام خارج شدند که مانند ملخهای زرد بودند و پوستین در
تن داشتند و از زیادی عبادت لاغر شده بودند ... امام فرمود آنها برادران تو
از طایفه جن هستند که به خدمت ما می آیند و مسائل دینی و حلال و حرام خود
را از ما می پرسند.
سدیر
صیرفی نقل می کند : امام باقر در مدینه به من سفارشهایی فرمود , از مدینه
بیرون رفتم... بعد از آنکه امام باقر ( ع ) به مکه آمدند به حضرتش عرض کردم
فدایت شوم مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود فرمود : ای سدیر ما
خدمتکارانی از جن داریم چون خواهیم کاری به فوریت انجام پذیر آن ها را می
فرستیم.
خداوند
احضار جن و روح را تحریم کرده و آن را از گناهان کبیره می شمارد زیرا
انسان را از راه حقیقت دور کرده و به عیادت شیطان وادار می کند و سرانجام
او را تباه خواهد ساخت. قرآن راجع به تسخیر جن و شیطان تنها از حضرت سلیمان
یاد می کند که در سوره انبیاء آیه 82 آمده است (( برخی از شیطانها برای حضرت سلیمان غواصی می کردند و کارهای دیگری جز این انجام می دادند و ما نگهبان آنها بودیم )).
از این آیه فهمیده می شود جن هایی که در تسخیر سلیمان بوده اند از نوع جن های شریر و بد بوده اند .
جن مثل انسان دو نوع است : مومن و کافر , که مومنان از جن را شیطان نمی گویند ولی به کافران آنها اطلاق شیطان شده است .
برای
دور کردن جن و شیطان باید به خدا توسل جست . جن به محض شنیدن ذکر ورد فرار
می کند . وقتی (( بسم الله )) گفته شود اثر بد جنهای کافر خنثی می شود ذکر
(( بسم الله )) در دفع و دور کردن شیطان و جن موثر است .
از امام صادق ( ع ) منقول است : هر کس معوذتین ( سوره های ناس و فلق ) را بسیار بخواند از وسواس و شر جن و انس محفوظ بماند .
از آن حضرت نقل است کسی که سوره جن را تلاوت نماید در زندگی دنیا هرگز آسیبی از جن و انس به او نرسد و مورد سحر و کید آنها واقع نشود .
آیه 59 سوره مریم را اگر بنویسند و بشویند و بر جن زده و مصروع بخورانند و یا به بازویش ببندند شفا می یابد .
(( بسم الله الرحمن الرحیم . فخلف من بعدهم خلف اضاعو الصواه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا ))
از حضرت علی ( ع ) منقول است هر
که در سفر راه را گم کند فریاد کند (( یا صالح اغثنی یا بقول امام باقر (ع
) بگوید : یا صالح ارشدو نا الی الطریق رحمکم الله )) یعنی یا صالح ما را
به راه برسان رحمت خدا بر تو باد بدرستیکه از برادران شما از جنیان شخصی
است که صالح نام دارد از برای خدا در شهرها می گردد چون صدای شما را بشنود
جواب گوید و راهنمایی نماید.
راوی می گوید :
ما در سفری راه را گم کردیم و شخصی از ما دور شد و فریاد زد به نحوی که
مذکور شد سپس برگشت و گفت صدای آهسته شنیدم که راه از جانب راست است.
10:21:102011-12-14 چهارشنبه 23/9/1390 - 10:17
اخلاق
آنچه را خداوند از آن نهی فرموده است، برای سلامتی مادی و معنوی انسان زیانآور است. هیچ گناهی بدون خسران و ضرر نخواهد بود هرچه گناه شنیعتر باشد زیانبارتر است.
عقوق والدین نیز آثار و عواقب ناگواری برای فرد و جامعه دارد که نخست مفاسد اجتماعی و سپس زیانهای فردی آن را میآوریم:
مفاسد اجتماعی:
امام رضا «علیهالسلام» میفرماید خداوند عقوق والدین را حرام فرمود به جهت اینکه:
1- فرزندان را از احترام به فرمان خدا و احترام به پدر و مادر باز میدارد.
2- کفران نعمت انجام میگیرد. (چرا که پدر و مادر از نعمتهای بزرگ الهیاند.)
3-سپاسگزاری و شکرگزاری از میان میرود.
4-موجب کمی و نابودی نسل بشر میگردد
5- احترام و حقشناسی نسبت ایشان کاستی مییابد
6-قطع رحم میشود (و خانوادهها از هم میپاشد.)
7-پدر و مادرها از فرزند دارشدن دلسرد میگردند.
8-بیمیلی آنان نسبت بر تربیت فرزند را در پی دارد .
زیانهای فردی:
1-ذلت و درماندگی:
در زمان پیامبر اکرم «صلی الله علیهو آلهوسلم»، جوان ثروتمندی پدر خویش را آزرده ساخت و از مال هنگفتش او را بهرهای نداد. بر اثر این کار زشت خداوند تمام اموالش را نابود کرد بطوری که به نان شب هم محتاج شد و همراه فقر و تنگدستی، مریضی هم به او روی آورد و ذلیل و درمانده گشت. وقتی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از این جریان مطلع شد فرمود: «ای کسانی که پدر و مادرتان را آزرده میسازید!
از حال این جوان (نگونبخت) عبرت بگیرید و بدانید همانطور که در دنیا سرمایة او از کفش رفت، در آخرت نیز هر درجهای در بهشت داشت تبدیل به درکهای در جهنم شد. »
امام هادی «علیهالسلام» نیز میفرماید:
«العقوق یعقب القله ویودی إلی الذله »؛
«جفا کردن به پدر و مادر، کمبود و پریشانی در پی دارد و منجر به خواری و ذلت میگردد.»
2-رد شدن نماز:
امام صادق علیهالسلام فرمود: «هر کس به پدر و مادر خویش نگاه خشمگین افکند، هر چند آنان به او ستم کرده باشند خداوند نمازش را نمیپذیرد »
از این روایت استفاده میشود که اگر پدر و مادر به فرزند ظلم و ستم هم بکنند باز هم فرزند حق ندارد با ایشان بد رفتاری کند، چه رسد به اینکه آنان به او بدی هم نکرده باشند
3-محروم شدن از نظر لطف خدا:
پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «به سه نفر خدای متعال نظر مرحمت نمیکند.
1-آنکه کاری انجام دهد و منت زیاد بگذارد
2-جفا کار به پدر و مادر
3-معتاد به شرابخوری »
برخوردار نشدن از بوی بهشت:
یعقوببن شعیب میگوید: امام صادق «علیهالسلام» فرمود: «روز قیامت پردهای از پردههای بهشت کنار میرود و هر صاحب روحی بوی بهشت را (حتی) با 500 سال فاصله استشمام میکند. مگر یک گروه. پرسیدم آنها کیستند؟ فرمود: آزاردهندگان پدر و مادر » رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «نسبت به مادر و پدر، نیکو کار باش، جایگاهت بهشت است و اگر جفاکار شدی با جهنم بساز »10:17:462011-12-14 چهارشنبه 23/9/1390 - 10:13
اخلاق
وظیفه فرزند پس از درگذشت والدین
فرزند حتى پس از آن كه پدر و مادرش از دنیا مىروند.
همچنان وظیفهاى اخلاقى دارد. او باید براى آنان نماز بگزارد و از خداوند
برایشان درخواست رحمت و مغفرت كند. از امام باقر(ع) روایت شده است:
ان العبد لیكون باراً بوالدیه فى حیاتهما ثم یموتان فلا
یقصى عنهما دینهما و لا یستغفر لهما فیكتبه اللَّه عاقاً و انه لیكون عاقا
لهما فى حیاتهما غیر بار بهما فاذا ما تا قضى دینهما و استغفر لهما فیكتبه
اللَّه باراً؛ (۲۵۸)
هر آینه كسى كه نسبت به پدر و مادر خود نیكوكار بوده پس
از مرگ آنها دین آنان را ادا نمىكند و براى آنان استغفار نمىنماید پس
خداوند او را در شمار آزار دهندگان قرار مىدهد. و بسا كه كسى آزار دهنده
پدر و مادرش بوده و در حیاتشان به آنان نیكى نمىكرده است ولى پس از مرگ
آنها دین آنها را ادا كرده و برایشان استغفار نموده است پس خداوند او را در
شمار نیكى كنندگان به والدین قرار مىدهد.
از این روایت فهمیده مىشود كه اولا: وظیفه
سپاسگزارى از پدر و مادر با مرگ آنها خاتمه نمىیابد و دیگر این كه خداوند
راه را براى جبران كوتاهىهاى فرزند خطا كار باز گزارده است.
(۲۵۸) - همان، ص ۴۴۱.10:15:512011-12-14
چهارشنبه 23/9/1390 - 10:12
اخلاق
وجوب پرهیز از آزار پدر و مادر
خداوند در قرآن كریم نیكى به پدر و مادر را وظیفهاى واجب معرفى فرموده است؛ وظیفهاى كه پس از توحید در پرستش ذكر شده است:
و قضى ربك الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا اما
یبلغن عندك الكبر احدهما او كلا هما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل
لهما قولا كریما؛ (۲۵۱)
پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر و
مادر خود احسان كنید؛ اگر یكى از آن دو یا هر دو در كنار تو به سالخوردگى
رسیدند به آنها حتى اف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته
بگوى.
مطابق این آیه به پدر و مادر امرى واجب وكوچكترین
بىاحترامى به آنان ممنوع است.این وجوب و ممنوعیت چنان كه گفتیم پس از بیان
وجوب یگانه پرستى ذكر شده است و این گواه اهمیت حقوق والدین است.
اهانت و بىاحترامى نسبت به والدین به هیچ روى پذیرفته
نیست؛ حتى كوچكترین رفتار یا گفتارى كه موجب آزار آنان باشد بر طبق این
آیه ممنوع است.
امام رضا (ع) فرمودند:
اگر لفظى كوتاهتر و سبكتر از اف وجود داشت خداوند آن را در آیه ذكر مىفرمود.
(۲۵۲)
و در روایت دیگرى آمده است كه مقصود از اف كمترین ازار
است و اگر كلمهاى وجود داشت كه بر آزارى كوچكتر دلالت مىكرد، خداوند از
آن نهى مىفرمود.(۲۵۳) روایات بسیارى در نهى از آزار پدر و مادر آمده است.
امام باقر(ع) از پیامبر اكرم(ص) نقل فرمودهاند:
ایاكم و عقوق الوالدین فان ریح الجنة توجد من مسیرة الف سنة و لا یجدها عاق... (۲۵۴)
از آزار پدر و مادر بپرهیزید، زیرا بوى بهشت از هزار سال فاصله بوییده مىشود، ولى آزار دهنده پدر و مادر آن را نمىیابد.
آزار والدین حتى اگر آنان ظالم باشند جایز نیست. امام صادق(ع) فرمود:
من نظر الى ابویه نظر ماقت و هما ظالمان له لم یقبل اللَّه تعالى له صلوة؛ (۲۵۵) كسى كه به پدر و مادرش به حالت دشمنى و تنفر نگاه كند خداوند نمازش را نمىپذیرد.
(۲۵۱) - اسراء، ۲۳.
(۲۵۲) - اصول كافى، ج ۲، ص ۳۴۱، حدیث ۷.
(۲۵۳) - مجمع البیان، ج ۶، ص ۶۳۱.
(۲۵۴) - همان، ص ۴۴۲.
(۲۵۵) - همان. 10:14:292011-12-14
چهارشنبه 23/9/1390 - 10:10
آلبوم تصاویر
چهارشنبه 23/9/1390 - 9:56
مد و لباس
چهارشنبه 23/9/1390 - 9:45
مد و لباس
چهارشنبه 23/9/1390 - 9:36
مد و لباس
چهارشنبه 23/9/1390 - 9:30