آموزش و تحقيقات
شبكاری در بعضی حرفهها ضروری است؛ مثلا
كاركنان بخش درمان، از پزشك گرفته تا پذیرش و... باید گاهی شبها هم سركار
حضور داشته باشند. كاركنان برخی شركتهای خودروسازی نیز حداقل هفتهای یك
شب باید در شیفت شبكار كنند، اما این تغییر الگوی خواب بایدها و نبایدهایی
دارد و شبكارها را در معرض ابتلا به بیماریهای جسمی و روحی قرار میدهد.
دكتر
بهنام اوحدی، روانپزشك در گفتوگو با جامجم میگوید: شببیداری و روز
خوابی الگویی است كه پیامرسانهای عصبی مغز را دچار دگرگونی میكند و باعث
ایجاد حالت اضطراب و افسردگی میشود. این حالت، فرد را مستعد ابتلا به
بیماریهای جسمی میكند، به خصوص كه افسردگی میتواند سیستم ایمنی بدن را
دچار اختلال كند.
شبكاری سلامت را به خطر میاندازد
دكتر
اوحدی زیانهای كار مداوم در شیفت شب را این گونه برمیشمرد: تغییر الگوی
خواب، تغییر خلق، تحریكپذیری، عصبانیت، مشكل در تعامل با محیط، فراموشی،
اختلال هوشیاری و ایجاد مشكلات جسمی مانند دردهای مبهم گوارشی و عضلانی،
مشكلات هورمونی، حالت كوفتگی، سرگیجه و بروز برخی از دردهای عصبی مثل
سردرد نیز با این تغییر الگوی خواب افزایش مییابد.
دكتر
اوحدی توضیح میدهد: باید شیفتهای شبكاری، متفاوت و دورهای باشد و فرد
خواب كافی داشته باشد. برخی افراد شبكار به علت گرفتاری معیشتی، به جای
استراحت كافی در روز و تجدید قوا، بخشی از روز را سركار میروند، ولی این
كار باعث فرسودگی روانی و جسمیشان میشود.
كار در شیفت شب باید محدود باشد
در
طب كار به این نكته تاكید میشود كه شیفت شبانه باید محدود و متغیر باشد و
بیخوابی فراتر از حد نشود، زیرا افزون بر به خطر افتادن سلامت، میتواند
به علت كاهش تمركز باعث بروز حوادث شغلی شود.
دكتر
اوحدی در این باره میگوید: توجه به این موضوع به خصوص برای پزشكان،
جراحان و دستیاران تخصصی بسیار اهمیت دارد، زیرا ممكن است ناخواسته دچار
خطاهای حرفهای شوند. به همین دلیل باید ساعتهای كار آنها تنظیم و ساعت
كار شبانهشان محدود شود.
بعضیها شبكاری را دوست دارند
برخی
افراد براساس ویژگیهای شخصیتی خود، شیفت شب را برای كار انتخاب میكنند
تا با آدمهای كمتری تماس داشته باشند. افراد در خود مانده، درونگرا و
تنهاییگزین (اسكیزوئید) معمولا چنین شیفتهایی را برای كار برمیگزینند.
تنش در شیفت شب كمتر است و تاریكی آرامش میآورد و خیلی از اشخاصی كه شیفت
شب را انتخاب میكنند، طالب آرامش هستند.
برخی
هم میگویند تمركزشان در شب بیشتر است، اما شبكاری بیش از حد و بیدار
ماندن در شبهای متوالی حتی پزشكان و افراد تحصیلكرده را هم در معرض
افسردگی و سوءمصرف مواد قرار میدهد. افسردگی میتواند فرد را به سمت مواد
مخدر ببرد و دیدهایم كه بیشتر معتادان به مواد مخدر، شبها تا صبح
بیدارند و روز تا شب میخوابند.
توصیههایی به شبكارها
شبكارها
باید خواب خوبی در روز داشته باشند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند. اتاق
خوابشان پرده ضخیم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد. در و پنجره اتاق را
ببندند و شرایط خواب مانند شبها باشد. آنها میتوانند برای خواب رفتن مثلا
به موسیقی ملایمی گوش دهند. بعد از بیدار شدن هم برای جلوگیری از خمودگی و
حالت خوابآلودگی، به فعالیت لذت بخشی مثل ورزش و نگهداری از گیاهان
بپردازند.
بیماران دچار اختلال خلقی
دوقطبی (افسردگی ـ شیدایی) و حالتهای روانپریشی نباید شیفتهای شبانه را
انتخاب كنند، زیرا ممكن است بیماریشان تشدید شود.
شیفتكاری فقط شبكاری نیست
دكتر
خسرو صادقنیت، متخصص طب كار و فلوشیپ خواب و رئیس كلینیك اختلالات خواب
بهارلو نیز در گفتوگو با جامجم به جنبههای دیگری از این مشكل اشاره و
شیفتكاری را این گونه تعریف میكند: كسی كه زمان حضور او در محل كار در
ساعت معمول (هشت ـ هفت صبح تا شش ـ پنج بعدازظهر) نباشد، شیفتكار محسوب
میشود، بنابراین فقط شبكارها شیفتكار نیستند، البته عوارض شیفتكاری
شامل حال كسانی نیز كه عصركار هستند یا در شیفتهای چرخشی فعالیت میكنند
هم میشود. در جوامع مختلف از جمله در ایران 30 ـ 20 درصد شاغلان شیفتكار
محسوب میشوند.
عوارض زودهنگام
این
فلوشیپ خواب معتقد است: برخی عوارض مانند ابتلا به بیخوابی و اختلال
خواب، به سرعت گریبان فرد را میگیرد، به خصوص در كسانی كه زمینه دارند.
ریتمهای بیولوژیك بدن این افراد به هم میخورد و از خواب طبیعی محرومشان
میكند و در نتیجه دچار انواع بیخوابی میشوند. بعضی بیخوابیها به علت
اشكال در شروع خواب اتفاق میافتد.
گاهی
نیز فرد میخوابد، ولی مكرر از خواب بیدار میشود و گاهی هم هرچند خوب
میخوابد، اما وقتی بیدار میشود، احساس كسالت میكند. خیلی از افراد دچار
این اختلالها، خودسرانه برای حل مشكلشان قرص خوابآور میخورند، در حالی
كه با مشاهده اولین نشانه و عارضه و قبل از جدی شدن مساله باید با متخصص
طبكار برای برنامهریزی یا اصلاح شیفت كاری مشورت كرد.
شیفتكاری، گاهی زندگی را مختل میكند
به
گفته دكتر صادقنیت، عارضه دیگر، تحریكپذیر شدن فرد و تغییر خلق است كه
روی رابطه با همكاران و حتی افراد خانواده تاثیر سوء میگذارد. افراد
شیفتكار در مواجهه با مشكلات شغلی و خانوادگی تحمل كمتری دارند و
عكسالعملها و برخوردهای نسنجیده، منجر به متاركه و در محیط كار باعث
اخراج از كار به دلیل رفتار نامناسب، تاخیر و غیبتهای مكرر، بیدقتی و خطا
میشود.
از طرفی احتمال بروز اشتباه و در نتیجه افزایش میزان حادثه شغلی در شیفتكارها بیشتر است.
خواب روز، خواب شب
دكتر
صادقنیت تاكید میكند: ثابت شده خواب طی روز كیفیت و كمیت كمتری نسبت به
خواب شب دارد و نتایج تستهای خواب نشان میدهد كسانی كه روز میخوابند،
كمتر به خواب عمیق فرو میروند. كمیت و مدت خواب هم در روز كاهش پیدا
میكند. یكی از علتهای بروز این مشكل، به هم خوردن ریتمهای بیولوژیك بدن
است كه نمیتواند در روز، دستور خواب را صادر كند تا شرایط خواب فراهم
شود. دلیل دیگر آن نور و سر و صدای محیط است كه باعث میشود فرد نتواند با
آرامش استراحت كند. وقتی نور در محیط وجود داشته باشد، هورمون خواب
(ملاتونین) كه باعث تنظیم و شروع خواب میشود، ترشح نخواهد شد.
آنهایی كه نباید شیفتكار باشند
این
متخصص طبكار، شیفتكاری را برای برخی افراد صلاح نمیداند: خانمهای جوان
كه درصدد باردار شدن هستند، زیرا تحقیقات نشان داده شیفتكاری میتواند
تولد نوزاد نارس و نوزاد كموزن را برایشان به دنبال داشته باشد، افراد با
سن بالای 60 سال، زیرا افزایش سن خود باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلال
در خواب میشود و چنین افرادی معمولا مشكل خواب دارند و اگر شبكار باشند،
مشكلات خوابشان تشدید میشود.
كسانی
كه داروهای متعدد مصرف میكنند نباید شیفتكاری كنند، زیرا تنظیم زمان
مصرف داروهایشان به هم میریزد و مبتلایان به بعضی بیماریهای خاص مانند
افراد دچار بیماریهای قلبی ـ عروقی، گوارشی، آسم، دیابت، تشنج و صرع مزمن
نیز باید از شیفتكاری پرهیز كنند.
دكتر
صادقنیت توصیه میكند: نیاز خواب روزكار و شبكار خیلی فرق نمیكند و هشت
ساعت خواب كافی است، ولی چون در روز كیفیت خواب خوب نیست، توجه به شرایط
محیطی و رعایت اصول بهداشت خواب اهمیت بیشتری پیدا میكند.
شنبه 12/5/1392 - 22:55
اطلاعات دارویی و پزشکی
تقریبا
دهان تمام انسانها گاهی خشک میشود. اما اگراحساس خشکی دهان ادامه پیدا
کرد، ممکن است زمان درمان فرا رسیده باشد. خشکی دهان که در طب به آن
xerostomia میگوییم، وقتی روی میدهد که بزاق کافی در دهان نداشته باشید.
احساس
هیجان بطور موقت باعث خشکی دهان میشود. اما تداوم خشکی دهان ممکن است
علامت یک بیماری زمینهای باشد بنابراین مهم است که توسط پزشک معاینه شوید.
در ضمن چون خشکی دهان منجر به پوسیدگی دندانها میشود ویزیت توسط
دندانپزشک هم مهم است.
خشکی
دهان ممکن است باعث اشکال در صحبت کردن، جویدن و بلع و تغییر در مزه غذای
شما شود. همچنین ممکن است باعث گلودرد، گرفتگی صدا و بوی بد دهان شود. خشکی
دهان میتواند در هر سنی ایجاد شود اما افراد مسنتر مستعدتر هستند.
البته خشکی دهان یک نتیجه طبیعی افزایش سن نیست، بلکه افراد مسن ممکن است
داروهای متعددی مصرف کنند که باعث ایجاد خشکی دهان شوند. بیش از ۴۰۰ دارو
وجود دارند که از عوارض آنها خشکی دهان میباشد مثل داروهای ضد افسردگی،
آنتی هیستامینها، شل کنندههای عضلات و داروهای فشار خون.
علل دیگر خشکی دهان عبارتند از:
درمان سرطانها، مثل شیمی درمانی و رادیو تراپی سرو گردن.
تغییرات هورمونی، مثل حاملگی و یائسگی.
بیماریهایی
مثل ایدز، دیابت و سندروم شوگرن (که یک بیماریست که در آن سیستم ایمنی شخص
به بافتهای بدن، از جمله غدد ایجاد کننده رطوبت حمله میکند).
خرو پف یا تنفس با دهان باز.
نقش بزاق:
بزاق توسط سه جفت غدد بزاقی اصلی و غدد بزاقی فرعی ایجاد شده و نقش اصلی در موارد زیر دارد:
جویدن، بلع و هضم غذا
جلوگیری ازعفونت در دهان با کنترل کردن باکتریها
جلوگیری از پوسیدگی دندانها
بزاق
عمدتا از آب تشکیل شده ولی حاوی آنزیمها و مواد لیز کننده هم هست.
آنزیمها به هضم غذا کمک میکنند و مواد لیز کننده (لوبریکانتها) باعث
راحت شدن صحبت، جویدن و بلع میشوند. بزاق به کنترل باکتریها که به سطح
دندانها میچسبند کمک میکند. باکتریها از قند موجود در غذا تغذیه
میکنند. یک محصول قند متابولیزه شده اسید است که باعث خوردگی سطح دندانها
میشود. بنابراین بدون وجود بزاق، پوسیدگی دندانها ایجاد میشود.
درمانهای خشکی دهان:
پزشک
یا دندان پزشک شما ممکن است شستشو و مرطوب کنندههای دهان را توصیه کند یا
بزاق مصنوعی تجویز کند. برخلاف داروها بزاق مصنوعی عملکرد شیمیایی ندارد
بلکه اثر آن مکانیکی است. بزاق مصنوعی دهان را مرطوب و لیز میکند اما غدد
بزاقی را تحریک به ایجاد بزاق نمیکند. بزاق مصنوعی درمان کامل نیست ولی
باعث رفع کوتاه مدت علایم خشکی دهان میشود. بزاق مصنوعی به اشکال مختلف
وجود دارد مثل دهانشویه، اسپری، ژل، و قرص هایی که در دهان حل میشوند.
همچنین داروهایی هم وجود دارند که خشکی دهان ناشی از بعضی بیماریها مثل
سندرم شوگرن و خشکی ناشی از رادیوتراپی را بهبود میبخشند.
نکاتی برای رفع خشکی دهان:
جرعههای کوچک آب یا نوشیدنیهای بدون قند را بنوشید یا تکههای یخ را بمکید.
از
محرک هایی مثل الکل، دخانیات و کافئین پرهیز کنید. بیاد داشته باشید
کافئین علاوه بر قهوه و چای در بسیاری از نوشابههای گازدار وجود دارد.
آدامس بدون قند بجوید یا آب نبات بدون قند بمکید.
از غذاهای شور یا ادویه دار که ممکن است دهان را تحریک کنند دوری کنید.
شبها در اتاق خواب از دستگاه بخور استفاده کنید.
استفاده از بزاق مصنوعی را در نظر داشته باشید.
شنبه 12/5/1392 - 22:40
دانستنی های علمی
قرآن در بیش از 700 آیه ماده ، علم را به كار برده و مسلمانان را به
تفكر و تعمق در پدیده های طبیعت دعوت نموده است . حدود 750 آیه به خدا
شناسی از راه علوم طبیعی مربوط می شود و در كنار این دعوت عمومی به دانش ،
انسان را به شاخه های علوم پزشكی متمایل می كند ؛ آن جا كه می فرماید :
«فلینظر الانسان مم خلق»: پس انسان كه از چه چیزی خلق شده است .
«افلا ینظرون الی الایل كیف خلقت»: آیا به شتر نمی نگرند كه چگونه آفریده شده است ؟
«فلینظر الانسان الی طعامه » : پس انسان به غذای خویش بنگرد.
برخی از احكام دین در قرآن فایده های پزشكی و بهداشتی دارند كه باپیشرفت علم پزشكی بدان پی برده شده است .
بهداشت غذایی قرآن با نزول چند دسته از آیات ، اصلاح رژیم غذایی را برای بشریت آورده و احكامی در این مورد صادر كرده است :
الف – ویژگی های غذا
1- غذا پاك باشد ، یعنی نجس نباشد .
2- غذا پاكیزه باشد یعنی پلید (خبیث) نباشد .
3- حلال باشد و حرام نباشد.
از آن جا كه میل به غذا های پاك و پاكیزه ریشه در طبع انسان دار و امری
است كه از درون ساختمان وجودی او ریشه می گیرد ، بابراین دستور اسلام به
خوردن غذاهای طییب ، نوعی دستور ارشادی است نه حكم یا دستور تاسیسی .
الف)ممنوعیت غذاهای بهداشتی (پلید)
خباثت به چیزی گفته می شود كه پلید است ، یعنی امور پست و
فاسد و گندیده و متعفن و غیر مطبوع كه طبع انسان آن را نمی پسندد . بر این
اساس ، خوردن خوراك های خبیث كه طبیعت انسان از آن ها متنفر است (میوه
گندیده و ....) ، حرام است . زیرا افساد غذا و گندیدن و كپك زدن آن ها به
واسطه تاثیر میكروب ها و قارچ های سمی كه روی آن ها نشسته است و آن ها را
میموم و آلوده می كند ، باعث انواع بیماری ها از جمله سرطان و ... می شود .
همچنین خوردن نجاسات ، آب بینی ، فرو بردن خلطه سینه ، خوردن خاك ، خوردن
خون ، مردار ، شراب ، گوشت خوك و برخی از اجزای حیوان حلال گوشت ، جرو
غذاهای خبیثه محسوب می شود و اسلام به واسطه ضرر های جبران ناپذیر كه خوردن
این دسته از غذا ها بر جسم وارد می سازند ، خوردن آن ها را حرام كرده است .
ب)ممنوعیت اسراف در غذا خوردن
اسراف در تغذیه به معنای پر خوری است كه در قرآن نكوهش شده است و جزو
گانهان كبیره است و آیاتی در مذمت آن نازل شده است : از جمله انه لا یحب
المسرفین . زیرا عدم حب الهی دال بر مبغوضیت است .
نیاز های طبیعی بدن انسان به عناصر اصلی غذایی ( مواد قندی ، چربی ،
پروتئین و ویتامین ) با توجه به سن ، جنس و نوع فعالیت ، برای افراد
گوناگون متغاوت است و اگر تغذیه از اعتدال خارج شود ، برای انسان مضر است
.بنابرین قرآن به قاعده كلی منع اسراف در خوردن و آشامیدن اشاره میكند كه
امروزه در علوم پزشكی وطب پیشگیری ، جایگاه ویژه ای دارد .
متخصصان علوم پزشكی و صاحب نظران تغذیه ، ضررهای پرخوری را برشمرده اند :
1) سوء هاضمه و گشاد شدن معده و بزرگ شدن شكم .
2) بزرگ شدن معده كه عارضه ای بسیار خطرناك است .
3) سوزش قلب ،زیرا غذای بیش از حد نیاز مانند بار سنگینی است كه بر دوش قلب گذاشته می شود .
4) چاقی خود بیماری خطرناك است .
5) تصلب شرائین .
6) نقرس كه یك بیماری مفصلی همراه با حملات دردناك و افرادی بدان
مبتلا می شوند كه غذای اصلی انان را مواد گوشتی تشكیل می دهد ( اسراف در
خوردن نوعی غذا ) .
7) سنگ كلیه ، افرادی كه بیش تر غذای آنان را مواد گوشتی ، شیر و
پنیر تشكیل می دهد، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سنگ كلیه قرار دارند (
اسراف در خوردن نوعی غذا ) .
علاوه بر ضررهایی كه پر خوری بر خسم می گذارد ، عوارض روانی و روحی از
جمله : سستی اراده ، كودنی ، میل به خواب مفرط و ... را نیز باعث می شود .
بسیاری از متخصصان علوم پزشكی اعتقاد دارند كه آیه «كلوا واشربوا و لا
تسرفوا »، یك دستور مهم بهداشتی است . زیرا تحقیقات نشان داده ، این آیه
نوعی درمان سرطان یا پیشگیری از آن است .
** ارائه یك قاعده ی كلی درباره تغذیه ، یكی از مطالب عالی قرآن كریم
است كه نقش به سزایی در سلامت انسان دارد و می تواند یكی از معجزات علمی
قرآن محسوب شود .
ج) ممنوعیت خوردن گوشت مردار
مردارعبارت است از جسم انسان یا حیوان مرده كه یا خود مرده باشد و یا بر خلاف دستور شرع كشته شده باشد .
خدا در قرآن می فرماید : " انما حرم علیكم المیته و ..." همانا او گوشت
مردار را بر شما حرام كرد . آیه فوق در چهار سوره قرآن با الفاظ متفاوت
تكرار شده است . به نظر متخصصان علوم پزشكی ، خون پس از مرگ جانور با توجه
به تركیبات آن ( به رغم این كه قبل از مرگ بهترین وسیله دفاع از بدن بود )،
به محل مناسبی برای رشد میكروب ها تبدیل خواهد شد . دربدن مردار ، پس از
یك ساعت خون رسوب می كند و پس از سه چهار ساعت عضلات منقبض می شوند و به
خاطر وجود اسید ها( فسفریك و فورمیك و لاكتیك ) بدن خشك می شود . سپس حالت
قلیایی به بدن بر می گردد و خشك میشود . سپس میكروب های موجود در خون بدن
شروع به تكثیر می كنند. در نتیجه بدن متعفن و متلاشی می شود . محبوس بودن
خون نیز تعفن را تسریح و به تولید مثل میكروبها كمك می كند . اما در ذبع
شرعی ،(سر بریدن حیوان ) بریده شدن ورید ها و شریان های بزرگ گردن باعث
خروج تمام خون تمام خون بدن حیوان خواهد شد و دست و پا زدن حیوان ذبع شده
نیز به این امر كمك خواهد كرد.
حكمت و فلسفه حرام بودن خوردن گوشت مردار به دلیلی است كه شرح دادیم . از این طریق می توان به حكمت غسل مس میت و دفن میت نیز پی برد.
باید اشاره كرد این علوم فقط گوشه ای از حكمت های خداوند است كه بشر از
طریق پیشرفت علم توانسته است بدان ها دست یابد . ای بسا حكمت های بی شماری
در پس پرده وجود دارند كه بشر از درك آن ها عاجراست.
د)ممنوعیت خوردن گوشت خوك
خوك یك از حیوانات پستاندار است كه در خشكی زندگی می كند و از گوشت و
شیر آن استفاده می شود. ولی از نظر اسلام ، نام این حیوان در فهرست غذاهای
ممنوع قرار دارد . خدا در قرآن می فرماید « انما حرم علیكم المیته و الدم و
لحم الخنزیر و ... » : خداوند تنها گوشت مردار و خون و گوشت خوك و ... را
حرام كرده است .
علت تأكید قرآن بر این مطلب به خاطر خطرات جسمی و روحی مصرف گوشت خوك و
نیز آلودگی جامعه بشری به آن است . مصرف گوشت خوك بین یهودیان نیز ممنوع
است و یكی از غذاهای حرام در شریعت موسی (ع) نیز است . اما متأسفانه هنوز
مصرف گوشت خوك در برخی نقاط دتیا هنوز رواج دارد .
خوك حتی نزد اروپائیان كه بیش تر گوشت آن را می خورند ، سمبل بی غیرتی
است . خوك غیرت ناموسی ندارد و نقطه مقابل خروس است . جفت خود را در معرض
استفاده خوك های نر دیگر قرار می دهد و از این عمل ، علاوه بر آن كه باك
ندارد ، لذت هم می برد و این صفت در گوشتش تأثیراتی دارد . افرادی كه از
این نوع گوشت تغذیه می كنند ، همان اخلاق و صفات رذیله را حاصل می كنند .
در حالی كه غیرت نسبت به دین و ناموس از صفات اتبیا و ائمه و طاهرین و
مؤمنین است .
علاوه بر این ضررهای روانی و اخلاقی كه از خوردن گوشت خوك حاصل می شود ، دو دسته بیماری را سبب می شود :
الف) بیماری هایی از جمله عوامل مبتدا به آنها گوشت خوك است مانند :
1-اسهال خونی : در گوشت خوك انگل هایی به نام بالانتن دیوم زندگی می كنند كه از اهم منابع انتشار این بیماری در سرتاسر جهان است .
2- انتامیب هیستولیتك : كه انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می سازد و خوك نقش ناقل این میكروب به انسان را ایفا می كند .
3- بیماری باد سرخ : نوعی بیماری است كه خوك به ان مبتلا می شود و به
گروه خاصی از انسان ها ، از قبیل قصاب ها و دباغ ها انتقال می یابد و در
انسان به صورت لكه های سرخ و دردناك ، تؤام با سوزش شدید روی دست ظاهر می
شود .
4- تصلب شرائین : میزان چربی و اسیداوریك در گوشت خوك بسیار زیاد است و خوردن آن ، نقش مهمی در تصلب شرائین در انسان دارد.
علاوه بر این ها خوك از خوردن چیزهای پلید و كثیف ، مانند مدفوع خود باك ندارد ، لذا بدن خوك جایگاه انواع میكروب هاست .
ب) بیماری هایی كه تنها به علت خوردن گوشت خوك در انسان به وجود می آیند ، عبارتند از :
1- كرم كدو : طول كرم كدو 2تا 3 سانتی متر است و در عضلات و مغز خوك
وجود دارد كه انسان با خوردن گوشت و یا مغز خوك به آن مبتلا می شود . از
عوارض این بیماری ، نارسایی هایی در دستگاه گوارش است . مرض لادرری از همین
كرم كدو به انسان منتقل می شود .
2- تری شینوز : طول كرم تری شینوز 3 تا 5 میلی متر است . این كرم از
طریق خوردن گوشت خام یا نیم پز وارد بدن می شود و ضمن ایجاد جوش های پوستی ،
در عضلات انسان تخم گذاری می كند كه باعث درد شدید عضلات ، سختی نفس ،
ناتوانی هنگام سخن گفتن و جویدن ،و گاهی فلج عضلات تنفسی می شود . كرم
ترشین در طول یك ماه ، پانزده هزار تخم می گذارد . در یك كیلو گوشت خوك
ممكن است 400 میلیون نوزاد كرم وجود داشته باشد . این كرم اتولین بار در
سال 1835 میلادی ، توسط یك دانشمند انگلیسی به نام پاژت كشف شد .
تری شینوز می تواند به قلب نفوذ كند و باعث سكته های قلبی شود . پختن گوشت هم این كرم را نابود نمی كند .
3- بوتولیسم : گوشت خوك ثقیل الهضم است و معده را به زحمت می اندازد و باعث بوتولیسم می شوند
هـ) ممنوعیت نوشیدن شراب (خمر)
« خمر» به معنی پوشش است و به هرچیزی كه چیز دیگری را بپوشاند و مخفی
كند ، «خمار» گویند . در شریعت به هر مكسر (مست كننده ) خمر گویند ، خواه
از انگور ، خرما ، كشمش یا هر مشروب الكلی دیگری می باشد . استعمال واژه
خمر برای این مایعات مكسر به این علت است كه آنها روی عقل پرده ای می
افكنند و نمی گذارند ، بد را از خوب و زشت را از زیبا تمیز دهد . بدین دلیل
، نوشیدن آن حرام است . اولین كسی كه به وجود ماده ای در خمر پی برد كه
سریع التبخیر است و بصیزت را ار انسان دور می كند ، جابرین حیان ، در قرن
دوم هجری بود .
اثرات مضر نوشیدن مشروبات الكلی
1-عقل ، عالی ترین موهبت الهی به انسان است و اندیشه ، امتیاز انسان به
سایر حیوانات است . هنگامی كه شراب انسان را مست می كند ، عقل را زایل می
سازد ، او را از حوزه انسانیت خارج می سازد و به یك حیوان تبدیل می كند .
2- اگر دولت ها ضمانت كنند كه درب نیمی از میخانه ها را ببندند ، می
توان ضمانت كرد ، دیگر به نیمی از بیمارستان ها و تیمارستان ها نیاز نداریم
.
3- مانع یاد خدا و نماز است .
4- در شخص الكلی عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف می شود .
الكل با سرعت شگفت انگیزی از طریق بافت های مخاطی دهان و ریه و معده جذب و
وارد خون می شود .
پس از ورود الكل به معده ، با توجه به نسبت آب مجود در آن ، در تمام
بافت های بدن توزیع می شود . اگر زن باردار مقداری مشروب الكلی مصرف كند ،
مقداری از الكل به جنینش می رسد و تقریبا روی مغز اثر می گذارد .
5 تا 10 درصد الكل مصرف شده بدون هیچ گونه تبدیلی به وسیله كلیه و ریه
دفع و بقیه در معرض اكسیده شدن در كبد قرارز می گیرد و به گاز دی اكسید
كربن (C02) و آب و انرژی تبدیل می شود . میزان واحد كالری به دست آمده از
یك گرم الكل 7 كالری است كه باعث بی میلی به غذا می شود . در نتیجه شخص
دچار كمبود مواد غذایی در بدن می شود . مصرف زیاد الكل یا در واقع مشروبات
الكلی ، باعث گیجی و مستی می شود و عضوی كه بیش از همه تأثیر می پذیرد ،
مغز است و قدرت عكس العمل مغز به شدت كاهش می یابد . در چنتین شرایطی ،
انسان در معرض خطراطی همچون : تصادف ، سقوط ، اغما و مرگ در اثر تنگی نفس
قرار می گیرد .
اثرات مضر نوشیدن مشروبات الكلی از نظر پزشكی عبارتند از :
1- ابتلا به بیماری های عصبی ، گوارشی ، قلبی ، خونی و روانی ، به دلیل اعتیاد به الكل .
2- اختلال در كار تعدادی از اعصاب كه باعث ضعف عضلات ، لرزش اندام ها و درد در ناحیه دست و پا می شود .
3- اختلال در یك عصب كه با توج به نوع عصب ممكن است به صورت فلج عصب صورت یا چشم باشد .
4- التهاب مری ، استفراغ شدید خونی و سرطان مری .
5- التهاب حاد و مزمن معده ، زخم معده و سرطان معده . 90 درصد مبتلایان به سرطان معده از معتادان به مشروبات الكلی هستند .
6- كاهش نارسایی های فراوان مربوط به كبد و لوزالمعده .
7- كاهش پروتئین در بدن .
8- ضعف ماهیچه های قلب . مصرف مشروبات الكلی باعث چاقی و افزایش چربی خون می شود .
9- كاهش آهن خون ، اسید كولیك ، و ویتامین * در خون .
10- كاهش گلبول های قرمز خون و در نتیجه ، زرد شدن پوست بدن .
11- هذیان گویی ، رعشه و هیجان زدگی .
12- ابتدا به جنون كورساكوف كه عبارت است از ضعف ذاكره ، هذیان گویی ، التهاب پایانه عصبی و از بین رفتن قدرت تشخیص و شناخت .
13- اختلال در فعالیت های مغزی ، ناتوانی دركنترل عواطف و از دست دادن قدرت تفكر .
جلوگیری از نوشیدن شراب و حكم به پلید بودن آن ، یكی از معجزات علمی
قران كریم است ، چرا كه در شرایطی این احكام صادر شد كه بشریت با علاقه و
اشتها به شراب خواری روی آورده بود و از ضررهای بهداشتی آن اطلاع چندانی
نداشت . در حقیقت ، این ممنوعیت یكی از خدمات دین اسلام به بشریت بوده است .
امروزه علوم پزشكی ضررهای بی شماری را برای نوشیدن مشروبات الكلی مطرح
كرده اند كه در جایگاه خود بایست بررسی شوند .
شنبه 12/5/1392 - 22:35
دانستنی های علمی
آب زمزم در مکه مکرمه تنها آبی است که در جهان حاوی ترکیبات و املاح منحصر به فرد است و خاصیت درمانی دارد.
به
گزارش ایسنا، به نقل از مجله عکاظ آب زمزم از جمله چیزهایی است که حاجیان
مکه جهت هدیه دادن یا شفا جستن با برکت و فایدهای که دارد برای دستیابی به
آن تلاش میکنند چراکه این نوع از آب در هیچ جای دیگری از زمین وجود
ندارد.
ماجرای تاریخی زمزم که موجب شد به این نام
خوانده شود به روزهایی بازمیگردد که حضرت ابراهیم (ع)به همراه همسرش هاجر
و فرزندش اسماعیل به مکه مکرمه آمدند و در مکانی نزدیک کعبه اقامت کردند
وقتی حضرت ابراهیم (ع) آنها را ترک کرد هاجر برای فرزند شیرخوارش در جستجوی
آب بود و هفت مرتبه فاصله بین کوه صفا و مروه را دوید و بار آخر در کنار
کوه مروه یکباره چشمه آبی از دل زمین جوشید و هاجر دور آن را با ماسه گرفت
تا آب جمع شود و در این حال میگفت "زم زم زم زم" یعنی جمع میشود زیرا وی
میترسید آب در ماسهها فرو رود.
رسول گرامی
اسلام حضرت محمد (ص)در این باره فرمودهاند: رحمت خدا بر مادر اسماعیل باد
که اگر این کار را نمیکرد و آب جاری میشد امروزه بدین شکل باقی نمیماند.
آب
زمزم ویژگی خاصی دارد و تفاوتی که بین این آب و آبهای عادی وجود دارد
نسبت املاح و کلسیم موجود در آن است. همچنین آب زمزم حاوی فلوراید و ضد
میکروب است و جلبک در آن رشد نمیکند برخلاف سایر آبها که در صورت راکد
بودن مکان مناسبی برای رشد جلبکها میشوند و سلامت خود را از دست میدهند.
از
مهمترین معجزات زمزم این است که چاه آن از ابتدای پیدایش تاکنون به هیچ
وجه خشک نشده است بلکه آب آن زیادتر نیز شده است و همواره نسبت املاح آن
حفظ شده است و هیچ تغییری در آن رخ نداده است و برخلاف سایر آبها با
نگهداری آن مزهاش تغییر نمیکند.
پیرامون آب
زمزم تحقیقات بسیاری انجام شده است. ایمو ماسارو محقق ژاپنی که تحقیقات
دقیقی پیرامون آب انجام داده و کتابهای بسیاری در این زمینه نوشته است،
میگوید: مولکولهای آب زمزم با بقیه آبهای جهان متفاوت است. بقیه آبها
را تغییر میدهد اما خودش تغییری نمیکند. اگر یک قطره از آب زمزم را به
1000قطره از آب دیگری اضافه کنیم آن آبها خواص زمزم را پیدا میکنند.
در
آلمان نیز کنت فایز، مدیر یکی از بزرگترین مراکز پزشکی در مونیخ آلمان در
بررسیهایی فهمیده است: 20 دقیقه بعد از خوردن آب زمزم انرژی زیادی به جسم
منتقل میشود و میتوان از زمزم به عنوان درمان موثری در بخشهای مختلف
پزشکی استفاده کرد.
سه شنبه 1/5/1392 - 11:28
کامپیوتر و اینترنت
◄روشهای
هك ID یاهو و مقابله با آن
بسیاری از كاربران از سرویس ها ی یاهو
استفاده می كنند ولی دانش اندكی در
این زمینه دارند. لذا بر آن شدیم
اطلاعات مختصری در زمینه امنیت یاهو
به كاربران ارائه دهیم. راههایی كه
هكرها معمولا از آنها استفاده می كنند
بدین شرح است :
1- استفاده از FAKE PAGEها :
2- در این روش معمولا هكر ، شما را با
حقه های جذاب وادار به LOGIN كردن در
صفحه ای می كند كه كاملا شبیه به صفحه
LOGIN در یاهو است و شما ذره ای شك
نمی كنید. اما LOGIN كردن همان و
ارسال ID و PASSWORD شما به ایمیل هكر
همان
تنها تفاوت این صفحات دروغین با صفحات
اصلی در آدرس (URL) است كه این صفحه
را از آنجا بارگذاری می شود. به این
آدرس در قسمت آدرس باكس مرورگر خود
كاملا دقت كنید تا از اصل بودن آن
كاملا مطمئن شوید و در صورتی كه ذره
ای شك كردید از LOGIN كردن خودداری
كنید.
نحوه ایجاد این صفحات بدین شكل است كه
هكر یك كپی از روی صفحات اصلی در
اینترنت برداشته و با تغییراتی در
كدهای آن ، سبب می شود كه ID و پسورد
شما به آدرس ایمیل خاصی كه معمولا
آدرس ایمیل خود هكر است ارسال شود.
سپس هكر این صفحات را به آدرس ثالثی
غیر از آدرس حقیقی خود صفحات اصلی
ارسال كرده و منتظر شكار خود می ماند.
البته در صورتی كه صفحه مذكور در
پنجره بررسی كد HTML صفحه مذكور است
.برای این كار در مرورگر خود بر روی
صفحه مورد نظر كلیك راست كنید و از
منوی باز شده دستور VIEW SOURCE را
اجرا نمائید.
3- ترفندهای ابتكاری :
این روش كاملا به ابتكار هكر در اغفال
شما بستگی دارد. به گونه ای كه
ندانسته رمز عبور خود را در اختیارش
قرار می دهید و به تعداد افراد مبتكر
، احتمال وجود روش های مختلف هست. یكی
از روشهایی را كه خیلی معمول شده است
بررسی می نمائیم.
در این روش ، فرد هكر برای خود در
یاهو یك آدرس ایمیل غلط انداز ایجاد
می كند كه شما را به اشتباه خواهد
انداخت و شما تصور خواهید كرد كه این
آدرس ایمیل مربوط به یكی از دست
اندركاران یاهو است و به آن اعتماد می
كنید. هكر وانمود می كند كه از شیوه
ای باخبر است كه توسط این شیوه سما
قادر خواهید بود كلمه عبور هر فردی را
كه بخواهید بدست بیاورید. شما هم كه
به دنبال چنین راه حلی می گشتید از او
درخواست می كنید كه این راه را به شما
بیاموزد و او هم كه درصد چنین فرصتی
بوده است بی درنگ كار خود را شروع می
كند.
هكر به شما توضیح می دهد كه به آدرس
ایمیلی كه در بالا به آن اشاره شد یك
ایمیل بفرست. البته این نامه حتما
دارای شرایطی باشد كه وی به شما
بگوید. مثلا موضوعش فلان جمله باشد و
حتما با جمله خاص پایان پذیرد و با
ساختن یكسری كدهای خاص ذهن كاربر را
منحرف ساخته و كاربر را وادار می سازد
به طور ناخواسته ID و رمز عبوری خود
را در لابلای نامه وارد وارسال نماید
و سرانجام منتظر است تا اطلاعات
خواسته شده در مورد فرد دیگر را
دریافت نماید ولی هرگز چنین نامه ای
از طرف یاهو به دست او نخواهد رسید.
4- مهندسی اجتماعی :
به هنگام SIGN UP یاهو سوالاتی در
زمینه تاریخ تولد ، كد پستی ، كشور ،
سوال كوتاه و جواب كوتاه و یك آدرس
ایمیل برای مواقع اضطراری می پرسد كه
خیلی مهم هستند. این موارد را همیشه
به خاطر داشته باشید كه اگر كسی رمز
عبور خود را فراموش كند و اطلاعاتی را
كه در بالا به آنها اشاره شد را به
خاطر داشته باشد به راحتی می تواند
رمز عبور خود را به دست آورد.
حال تصور كنید كه هكرها نیز این نكته
بسیار ساده را نیز می دانند و یكی از
شیوه هایی كه احیانا به كار می گیرند.
همین مهندسی اجتماعی است. یعنی به
شیوه های گوناگون طرح دوستی با شما می
ریزند و سعی می كنند تا اطلاعات كلیدی
را از شما جمع آوری كرده و در یك فرصت
مناسب از همان ترفندی كه در بالا
اشاره شد رمز عبور شما را به دست
بیاورند.
5- استفاده از تروجان ها :
به بیان خیلی ساده تروجان ها برنامه
هایی هستند كه به صورت غیر مجازی روی
سیستم شما اجرا می شوند و امكان
دسترسی به اطلاعات محرمانه و همچنین
كنترل سیستم شما را به فرد هكر می
هند.
► |
یاهو در این زمینه اقدماتی را انجام
داده است كه به درد چنین مواقعی می
خورد.
می توانید در چنین مواقعی از امكان
FORGOT PASSWORD استفاده كنید. اما به
چند شرط :
سوالاتی را كه یاهو به هنگام SIGN UP
می پرسد همیشه به خاطر داشت باشید كه
اگر كسی شما را هك كرد و بتوانید از
این طریق پسوردتان را بگیرید و تغییر
دهید.
برای این كار در صفحه LOGIN EMAIL روی
گزینه PASSWORD LOOKUP كلیك كنید. بعد
از وارد كردن این اطللاعات یاهو درست
بودن آنها را چك می كند. در این مرحله
كه به منظور ایجاد امنیت بیش تر ایجاد
شده یاهو از شما یك سوال كوتاه می
پرسد و شما باید آن پاسخ صحیح دهید.
البته دقت كنید كه این پرسش و پاسخ را
خود شما هنگام SIGN UP تعریف كرده
اید. بعد از وارد كردن پاسخ كوتاه در
صورت درست بودن آن شما قادر خواهید
بود به دو صورت موجود رمز عبوری خود
را تغییر داده و تصاحب كنید. یكی
DISPLAY NEW PASSWORD كه به شما رمز
عبور جدیدتان را نشان می دهد و دیگر
PASSWORD EMAIL NEW كه رمز عبور جدید
شما را به آدرس ایمیلی كه به هنگام
SIGN UP داده اید ایمیل می
كند(AKTERNATE EMAIL). البته استفاده
از گزینه اول بهتر است چرا كه وقتی كه
یك ID هك می شود ، هكرها AKTERNATE
EMAIL را نیز هك می كنند.
►
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:54
آموزش و تحقيقات
الفبای
فینیقی كه از راست به چپ نوشته می شود ، دارای 22 حرف است و هر حرفی
نمودار صوت مخصوصی است یعنی مخترع این الفبا برای هر صوتی كه در زبان سامی
خود ، كنعانی ، داشته علامتی وضع كرده است . هر یك از این حروف یا علامات
به نام یكی از چیزهایی كه در آن زمان و در آن سرزمین بیشتر مورد توجه بوده ،
خوانده شده است ، یعنی چیزهایی كه در سر نامهای آنها یكی از اصوات این
حروف شنیده می شد . معنی نامهای برخی از این حروف به زبان كنعانی معلوم است
و معنی نامهای برخی از آنها را از روی لغات عبری و آرامی كه نزدیك به لهجه
كنعانی است می توان دانست . نامهای برخی دیگر از این حروف با هبچیك از
لغات زبانهای قدیم سامی درست در نمی آید و به معنی آنها نمی توان پی برد ،
اینچنین :: الف Aleph گاو ؛ بیت Beth ( ب) خانه ؛ گیمل gimeil = gamal (گ) شتر
؛ دلت Daleth (د) در ؛ هه He ( ه) ؟ ، واو Vav (و) میخ - میخ چوبی ؛ زین Zain (ز) ؟ ؛ خت Kheth (خ) ؟ ؛ طت Teth (ط) ؟ ؛ یود (iod (ی) در لهجه عبری یاد yad دست ؛ كف Kaf (ك) كف دست ؛ لمد lamed (ل) ؟ ؛ میم Mem (م) آب ؛ نون Nun (ن) در زبان آرامی ماهی ؛ سمچ Sametch (س) جدار دیوار ؛ عین ain (ع) چشم ؛ په Pe (پ)
دهان ؛ صاده Sade (ص) ؟ ؛ حرف نوزدهم این الفبا در نوشته اخیرم و در هیچیك از نوشتهای قدیم فینیقیه دیده نشده است و تلفظ آن قوف Qoph می باشد . رش Resh (ر) در آرامی یعنی سر ؛ در فینیقی راش Rash به این معنی است ، شین shin (ش) دندان گرفته شده ؛ در عبری شن shen به این معنی است ؛ تو Tau (ت) نشانی است كه برای بازشناختن بروی جانوران گذارند . مانند داغ بر اسبان است .
معانی
نامهای برخی از این حروف كه در زبان كنعانی فینیقی معلوم است ، در زبان
عبری و زبانهای دیگر سامی نیز كه نزدیك به لهجه كنعانی هستند روشن است و
پیوستگی آنها به زبان عربی كنونی هم پیداست . از برای معانی نامهای برخی دیگر از این حروف كه در هیچیك از
زبانهای سامی قدیم لغات مشابهی بدست نیامده به حدسهای گوناگون و گاهی شگفت انگیز پرداخته اند . مثلا حرف زین Zain (ز) را در زبان آرامی به معنی سلاح گرفته اند در صورتی كه در ابرانی بودن این واژه شكی نداریم !!!. ( نگاه كنید به گزارش اوستای ، استاد ابراهیم پورداود ؛ جلد دوم یشتها ص140)
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:52
دانستنی های علمی
افراد موفق
كسانی هستند كه از یك خودآگاهی واقعی برخوردارند. آنها در
برابر پیش آمدهای ناگوار، نیازی به داروهای آرام بخش
ندارند . آنها خود را به خوبی با مسائل و مشكلات زندگی
تطبیق می دهند. افراد موفق خود را می شناسند و می دانند كه
هستند ، چه عقیده ای دارند و چه نقشی در زندگی ایفا می
كنند و استعداد آنها چقدر است.
ما نیز می توانیم شخص موفقی شویم در صورتی كه:
- 1چشم خود را به امكانات و راه كارهای موجود باز كنیم .
2 - در تغییر وضع زندگی كنونی خود به نیروی كم نظیر باطنی
خود متكی باشیم .
افراد موفق در «حال» زندگی می كنند
عزت
نفس
«من خودم را دوست دارم و به آنچه كه از پدر و مادرم به من
رسیده و در سرشت من به ودیعه گذارده شده ارج می نهم». این
گفته ها نظر یك فرد موفق است. این گفته ها كلید اتكا به
نفس در شخص است. شما می توانید از همین امروز از عزت نفس
بیشتری برخوردار باشید به شرط این که :
?ـ همیشه در زندگی آراسته باشید .
?ـ در هر مكالمه تلفنی یا اولین ملاقات ابتدا نام خود را
بر زبان آورده و خود را معرفی كنید. با ارج نهادن به نام
خود ، عادت می كنید برای خود ارزش قائل شوید.
3- هنگامی كه فردی از شما تقدیر می كند با كلمه ساده و
مؤدبانه «متشكرم» جواب دهید.
?ـ هنگام شركت در سخنرانی و كنفرانس ها در جلوترین صف
بنشینید و در صورت امكان بحث كوچكی در جلسه داشته باشید .
?ـ افراشته و مقتدرانه با حالت آرام و گام های بلند راه
بروید، ثابت شده افرادی كه چنین راه می روند به خود اعتماد
دارند.
?ـ با زبان مثبت و دلگرم كننده صحبت كنید و همواره لبخندی
بر لبان داشته باشید.
كنترل خود و قبول مسئولیت
افراد موفق بر این باورند كه خود آنها قادر به كنترل و
جلوگیری ازحوادث زندگی بوده و هستند. ما هم از همین امروز
برای تقویت حس قبول مسئولیت و كنترل خود وارد عمل می شویم
به شرط این كه :
?ـ آشكارا و شرافتمندانه مسئولیت وضع كنونی خود را به گردن
گیریم .
2- هر روزه در هر كاری این شعار مثبت را با خود داشته
باشیم : «پاداش هایی كه من در زندگی دریافت می كنم دلیل
خدماتی است كه انجام می دهم».
3- یك برنامه زمانی منظم برای كارهایتان در نظر بگیرید و
كار امروز را به فردا واگذار نكنید.
?ـ لحظه بیداری خود را نیم ساعت جلو بكشید و این نیم ساعت
را به این سؤال پاسخ دهید كه «چگونه وقت خودم را امروز
برای انجام كارهای مهم تقسیم نمایم ».
خود انتظاری مثبت ( انتظار پیش
آمدهای خوب برای خود )
ما معمولاً آنچه را كه انتظار داریم به دست می آوریم .
بهترین نشانه بارز و چشمگیر یك فرد موفق، خود انتظاری مثبت
او است كه در وی ایجاد یك خوشبینی كامل را می كند. پس از
همین امروز برای خود انتظاری مثبت بیشتری وارد عمل شویم به
شرط این كه :
?ـ از صبح تا شام با خود از مسائل و مطالب مثبت صحبت كنید
و سعی كنید همیشه سازنده و سودمند باشید.
?ـ به مشكلات به عنوان فرصتی برای كسب تجربه، به كار گرفتن
خلاقیت و مهارت هایتان نگاه كنید.
?ـ به سلامت خودتان توجه كامل داشته باشید و از استراحت
كردن لذت ببرید. ورزش را فراموش نكنید.
?ـ مكالمات روزمره شما نشان دهنده هیجانات درونی و سلامت
شماست. پس همیشه صحبت های دلچسب و تقویت كننده روحی به خود
و دیگران بگویید.
?ـ با افراد خوشبین و موفق معاشرت داشته باشید.
?ـ با شادی و خوشحالی از خواب برخیزید، در حمام آواز
بخوانید، صبحانه را با فرد خوشبین و با نشاط صرف كنید.
گاهی به موسیقی های شاد گوش كنید. كتاب ها و مقالات
آموزنده و الهام بخش را مطالعه كنید .
وسعت نظر مثبت یا بلند نظری
افراد موفق در «حال» زندگی می كنند . آنها از تجارب گذشته
پند می گیرند و از خاطرات خوش آن لذت می برند. افراد موفق
هدف هایی را برای آینده قابل پیش بینی خود در نظر می گیرند
كه موجب فعالیت روزانه آنها می گردد. افراد موفق «مرگ» را
آخرین مرحله زندگی نمی دانند. ما نیز می توانیم وسعت نظر
داشته باشیم به شرط این كه :
?ـ از دیگران مانند برادران و خواهران خود مراقبت كنیم.
?ـ برای همسر یا آن كسی كه دوست داریم ارزش قائل شویم و با
جمله «من تو را دوست دارم » او را دلگرم كنیم.
?ـ به اشخاصی كه نیاز دارند و منبع درآمدی ندارند كمك مالی
بكنیم.
?ـ یك یا دو زبان خارجی بیاموزیم و عادات آن ملت ها را یاد
بگیریم
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:49
شعر و قطعات ادبی
در لحظه شادی، پروردگار را
ستایش کن. حمد و سپاس مخصوص اوست و هیچ کس و هیچ چیز در
مرتبه او شایسته ثنا نیست.
در لحظه سختی، فقط از خداوند
کمک بخواه. او بهترین فریادرس است و همیشه با تو و در کنار
توست.
در لحظه حیرانی و گمراهی،
فقط خدا را جست و جو کن. او هدایت گر به سوی نعمت هاست.
راه درست را از او بخواه چرا که تنها او از پیدا و نهان
باخبر است.
در لحظه آرامش، معبود را
مناجات کن. او تنها اجابت کننده دعاهاست. برای همه دعا کن
به خصوص برای کسانی که در حقشان بدی کرده ای و همینطور
برای کسانی که با تو مشکل دارند و در آخر، برای خواسته های
خودت دعا کن، او همه را گوش می دهد.
در لحظه نا امیدی، امیدت به
خدا باشد. او امید ناامیدان است و همیشه به یاد داشته باش
که "این نیز بگذرد."
در لحظه تنهایی، پروردگار را
صدا بزن. او هیچ وقت بنده اش را تنها نمی گذارد. همین الان
می توانی حضورش را در کنارت حس کنی. فقط کافی است صدایش
بزنی. او تنها یار تنهایی هاست.
در لحظه نیاز، حاجت خود را از درگاه خالق هستی طلب کن زیرا
"نتیجه طلب از خلق اگر روا شود منت است و اگر نه ذلت، در
حالی که طلب از او اگر برآورده شود نعمت است و اگر نه حکمت."
و به خاطر داشته باش که او بی نیاز مطلق است.
در لحظه های دردناک، به
خداوند اعتماد کن. او بهترین معتمد است و هرگز پشت تو را
خالی نمی کند. برای هر دردی درمانی اندیشیده است.
در لحظه موفقیت، از خدا
فزونی ایمان بخواه و بدان که این مرحله نیز پایان راه نیست
بلکه آغازی است برای برداشتن گام های بعدی. در هر قدم بر
ایمان خود بیفزا.
در لحظه دلشکستگی، دلت را به
خدا بده. او بهترین مونس است، همیشه برای تو وقت دارد و
هیچ گاه دل تو را نمی شکند.
در لحظه عاشقی، خالق عشق را
در نظر داشته باش. باید از عشق زمینی به عشق آسمانی رسید.
در لحظه نگرانی و دلواپسی،
از ذکرش غافل نشو چون "یاد خدا آرام بخش دل هاست." همه چیز
در حیطه قدرت و کنترل اوست. پس توکلت فقط به خدا باشد.
کارها را به او بسپار تا زمان انتظار به آخر رسد.
در لحظه پیروزی، از معبود،
تواضع و فروتنی طلب کن. از غرور بپرهیز که بزرگ ترین
اشتباه است.
در لحظه شکست، مطمئن باش خداوند دست تو را گرفته است و نمی گذارد
زمین بخوری مگر آن که خودت دست او را رها کنی. هر شکستی
باید مقدمه ای برای پیروزی باشد.
در لحظه ضعف و ناتوانی، از
قادر مطلق توانایی بخواه. هیچ چیز برای او غیر ممکن نیست.
در لحظه کار، به خدا تکیه کن.
او محکم ترین تکیه گاه و پشتیبان است. هر کاری را با نام
او شروع کن. بکوش، پشتکار داشته باش، سپس همه چیز را به
خدا واگذار کن. کسی که خود حرکت می کند، خداوند به او برکت
می دهد.
در لحظه تاریکی، با نور
کلامش دلت را روشن کن و آن را مایه برکت و روشنایی زندگی
خود قرار بده.
در لحظه پریشانی، به خداوند
پناه ببر که او امن ترین پناهگاه است.
در لحظه دلتنگی، با معبود
خود راز و نیاز کن. او دانای اسرار نهان و محرم رازهاست.
همیشه و در هر حال پروردگار را با صدای آرام و با احترام
بخوان. او قدرت و ظرفیت انجام هر کاری را دارد. توجه ات را
از خود و خلق برداشته و به وی معطوف کن. خداوند تو را
عاشقانه، بدون هیچ قید و شرطی دوست می دارد و هیچ چیز نمی تواند
از شدت این عشق بکاهد. او در لحظه های خواب و بیداری،
اضطراب و آرامش، کار و تفریح و خلاصه در هر موقعیت و
شرایطی مراقب تو و لطفش شامل حالت است. به معبود بیندیش،
ایمانت را محکم کن و از او آمرزش بخواه. همه چیز درست می شود.
*
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:42
شعر و قطعات ادبی
چهار شمع به آرامی می سوختند، محیط آن قدر ساکت بود که می
شد صدای صحبت آنها را شنید.اولین شمع گفت: « من صلح هستم،
هیچ کس نمی تواند مرا همیشه روشن نگه دارد. فکر می کنم که
به زودی خاموش شوم. هنوز حرف شمع صلح تمام نشده بود که
شعله آن کم و بعد خاموش شد. »
شمع دوم گفت: « من ایمان هستم، واقعا انگار کسی به من
نیازی ندارد برای همین من دیگر رعبتی ندارم که بیشتر از
این روشن بمانم . » حرف شمع ایمان که تمام شد ،نسیم ملایمی
وزیدو آن را خاموش کرد.
وقتی نوبت به سومین شمع رسید با اندوه کفت: « من عشق هستم
توانایی آن را ندارم که روشن بمانم، چون مردم مرا به کناری
انداخته اند و اهمیتم را نمی فهمند، آها حتی فراموش کرده
اند که به نزدیکترین کسان خود محبت کنند و عشق بورزند. »
پس شمع عشق هم بی درنگ خاموش شد . کودکی وارد اتاق شد و
دید که سه شمع دیگر نمی سوزند. او گفت: « شما که می
خواستید تا آخرین لحظه روشن بمانید، پس چرا دیگر نمی
سوزید؟» چهارمین شمع گفت: « نگران نباشد، تا وقتی من روشن
هستم، به کمک هم می توانیم شمع های دیگر را روشن کنیم. من
امید هستم. » چشمان کودک درخشید، شمع امید را برداشت و
بقیه شمع ها را روشن کرد.
بنابر این شعله امید هرگز نباید خاموش شود. ما باید همیشه
امید و ایمان و صلح و عشق را در وجود خود حفظ کنیم.
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:41
شخصیت ها و بزرگان
اشعار نخستین شهریار عمدتا بزبان فارسی سروده شده است.
شهریار خود می گوید وقتی که اشعارم را برای مادرم می
خواندم وی به طعنه می گفت: اوغلوم اؤز شئعرلریوی
آنادیلینده یاز کی سنین آنان دا اونلاری دوشونه بیلسین!
(پسرم شعرهای خودت را به زبان مادریت هم بنویس تا مادرت
نیز اشعارت را متوجه شود!)
این قبیل سفارشها از جانب مادر گرامیش و نیز اطرافیان
همزبانش، باعث شد تا شهریار طبع خود را در زبان مادریش به
شیرینی عسل و به روانی شیر بیازماید. این تشویقها سبب شد
تا از خامه زرین او یکی از بدیعترین منظومه های مردمی جهان
بر لوح سینه آذربایجانیان تقریر شود.
منظومه منوره «حیدر بابابا سلام» در سال 1322 منتشر شد واز
لحظه نشر مورد استقبال عموم ترکان ایران قرار گرفت و اشعار
پاک و صمیمی اش چه در محافل عروسی و چه در مجالس عزا ورد
زبان صغیر و کبیر گردید.
...حیدر بابا گؤیلر بوتون دوماندی،
(حیدر بابا آسمانها را تماما مه گرفته است،)
گونلریمیز بیر بیریندن یاماندی،
(روزگارمان روز به روز بدتر می شود، )
بیر بیریزدن آیریلمایین آماندی!
(مبادا از یکدیگر جدا شوید !)
یاخشیلیغی الیمیزدن آلیبلار!
(خوبیها را از ما گرفته اند!)
یاخشی بیزی یامان گونه سالیبلار! ...
(چه خوب ما را به روزگارسیاه نشانده اند!)
شهریار خود در خاطراتش می فرماید: بعد از انتشار منظومه
حیدر بابایا سلام ، اشعار این منظومه با سرعت شگفت انگیزی
در میان آذربایجانیها رواج پیدا کرد. هر موقع و هر جا که
این اشعار را می خواندم در و دیوار گریه می کرد! روزی در
منزل یکی از دوستان همراه با تعدادی از همشهریها نشسته
بودیم که از من خواسته شد قطعاتی از حیدر بابا را بخوانم.
در همان زمان خدمتکاری نیز در آن خانه مشغول آوردن چایی
بود. هنگامیکه من اشعارم را برای حاضرین بلند بلند خواندم
، ناگهان دیدم که این زن محجوب، سینی چایی از دست رها کرد
و به پایم افتاد! او با صدای بلند گریه می کرد و می گفت:
اشعارتو شرح درد دل من و وصف حال روزگار تلخ من است!
بیر اوچایدیم بو چیرپینان یئلینن!
(ای کاش می توانستم با این تند باد کوبنده پرواز کنم!)
باغلاشایدیم داغدان آشان سئلینن!
(ای کاش می توانستم با سیل خروشانی که از کوه به پایین می
تازد ممزوج شوم!)
آغلاشایدیم اوزاق دوشه ن ائلینن!
(ای کاش می توانستم با ملتی که از سرزمین خود دور شده است
بگریم!)
بیر گؤره یدیم آیریلیغی کیم سالدی!؟
(تا می فهمیدم مسبب این جدایی ها و تلخیها کسیت!؟)
اؤلکه میزده کیم قیریلدی کیم قالدی!؟
(و پی می بردم که در سرزمین من چه کسی در حیات است وچه کسی
در ممات !؟)
من سنین تک داغا سالدیم نفسی،
((حیدر بابا) من نیز همانند تو نفسم را بر کوهها افکندم،)
سن ده قایتار گؤیلره سال بو سسی،
(تو نیز پژواک صدایم را بر آسمانها برگردان،)
بایقوشون دا دار اولماسین قفسی!
(که مبادا قفس جغد نیز تنگ شود!)
بوردا بیر شئر داردا قالیب باغیریر !
(اینجا شیری در دام افتاده است و نعره می کشد!)
مورووتسیز اینسانلاری چاغیریر!
(وانسانهاس بی مروت را به مدد طلب می کند!)
بسیاری از ادیبان معتقدند منظومه منوره حیدربایا سلام
شهریار عظیمترین اثر ادبی وی است. این شاهکارادبی که به
زبان شفاهی مردم آذربایجان نوشته شده است ، مشحون از
موسیقی دلنشین و هارمونی مشهود جریان زندگی طبیعی و ساده
روستاییان در بخشی از کوهستانهای دلافزای خطه آذربایجان
است. گفته می شود اشعار منظومه منوره حیدر بابایا سلام
شهریار تاکنون به 90 زبان ترجمه شده، در کتابهای درسی
کودکان چندین کشور وارد شده و همچنین بارها مورد بحث رساله
های دکترا در دانشگاههای معتبر جهان قرار گرفته است.
سهندیه
اما منظومه سهندیه استاد شهریار نیز حال و صفای دیگری
دارد. برخی از منتقدین ادبی سهندیه را همپای منظومه حیدر
بابایا سلام و یا حتی برتر از آن دانسته اند! به یقین
اشعار منظومه سهندیه معدن موسیقی ، کان حماسه و منبع معانی
و مبانی مشعشع بشری است.
شهریار این منظومه بی نظیر را در جواب مکتوب شاعری بزرگ
بنام «بولود قارا چورلو» ی مراغه ای متخلص به «سهند» نوشته
است. همو که با به نظم کشیدن کتاب هزاران ساله و جاودان
«دده قورد» ، اشعار زیبای «سازیمین سؤزو» (سخن ساز من) را
به جهان ادبیات عرض کرده است.
منظومه سهندیه پر است از صنایع ادبی و معانی بسیار عمیق که
ترجمه صحیح و روان آن به زبانهای دیگر بسی سخت و اساسا
آنرا خارج از بضاعت قلم راقم این سطور کرده است:
شاه داغیم ،
چال پاپاغیم ،
ائل دایاغیم ،
شانلی سهند"یم،
باشی طوفانلی سهند"یم ،
باشدا حئیدر بابا تک قارلا- قیروولا قاریشیبسان،
سن ایپک تئللی بولودلارلا اوفوقده ساریشیبسان،
ساواشارکن باریشیبسان،
گؤیدن ایلهام آلالی سئیر-ی سماواتا دئیه رسن،
هله آغ کورکو بورون ، یازدا یاشیل دون دا گییه رسن،
قورادان حالوا یییه رسن!
دؤشلرینده سونالار سینه سی تک شوخ ممه لرده،
نه شیرین چشمه لرین وار!
او یاشیل تئللری یئل هورمه ده آینالی سحرده،
عیشوه لی ائشمه لرین وار،
قوی یاغیش یاغسا دا یاغسین،
سئل اولوب آخسا دا آخسین،
یانلاریندا دره لر وار!
قوی قلمقاشلارین اوچسون فره لرله، هامی باخسین،
باشلاریندا هئره لر وار،
سیلدیریملار، سره لر وار،
او اتکلرده نه قیزلار یاناغی لاله لرین وار!
قوزولار اوتلایاراق نئیده نه خوش ناله لرین وار!
آی کیمی هاله لرین وار!
گول - چیچک ده بزه ننده ،نه گلینلر کیمی نازین!
یئل اسه نده او سولاردا نه درین راز-و نییازین!
اوینایار گوللو قوتازین...!
(حیدر بابا آسمانها را تماما مه گرفته است،)
گونلریمیز بیر بیریندن یاماندی،
(روزگارمان روز به روز بدتر می شود، )
بیر بیریزدن آیریلمایین آماندی!
(مبادا از یکدیگر جدا شوید !)
یاخشیلیغی الیمیزدن آلیبلار!
(خوبیها را از ما گرفته اند!)
یاخشی بیزی یامان گونه سالیبلار! ...
(چه خوب ما را به روزگارسیاه نشانده اند!)
شهریار خود در خاطراتش می فرماید: بعد از انتشار منظومه
حیدر بابایا سلام ، اشعار این منظومه با سرعت شگفت انگیزی
در میان آذربایجانیها رواج پیدا کرد. هر موقع و هر جا که
این اشعار را می خواندم در و دیوار گریه می کرد! روزی در
منزل یکی از دوستان همراه با تعدادی از همشهریها نشسته
بودیم که از من خواسته شد قطعاتی از حیدر بابا را بخوانم.
در همان زمان خدمتکاری نیز در آن خانه مشغول آوردن چایی
بود. هنگامیکه من اشعارم را برای حاضرین بلند بلند خواندم
، ناگهان دیدم که این زن محجوب، سینی چایی از دست رها کرد
و به پایم افتاد! او با صدای بلند گریه می کرد و می گفت:
اشعارتو شرح درد دل من و وصف حال روزگار تلخ من است!
بیر اوچایدیم بو چیرپینان یئلینن!
(ای کاش می توانستم با این تند باد کوبنده پرواز کنم!)
باغلاشایدیم داغدان آشان سئلینن!
(ای کاش می توانستم با سیل خروشانی که از کوه به پایین می
تازد ممزوج شوم!)
آغلاشایدیم اوزاق دوشه ن ائلینن!
(ای کاش می توانستم با ملتی که از سرزمین خود دور شده است
بگریم!)
بیر گؤره یدیم آیریلیغی کیم سالدی!؟
(تا می فهمیدم مسبب این جدایی ها و تلخیها کسیت!؟)
اؤلکه میزده کیم قیریلدی کیم قالدی!؟
(و پی می بردم که در سرزمین من چه کسی در حیات است وچه کسی
در ممات !؟)
من سنین تک داغا سالدیم نفسی،
((حیدر بابا) من نیز همانند تو نفسم را بر کوهها افکندم،)
سن ده قایتار گؤیلره سال بو سسی،
(تو نیز پژواک صدایم را بر آسمانها برگردان،)
بایقوشون دا دار اولماسین قفسی!
(که مبادا قفس جغد نیز تنگ شود!)
بوردا بیر شئر داردا قالیب باغیریر !
(اینجا شیری در دام افتاده است و نعره می کشد!)
مورووتسیز اینسانلاری چاغیریر!
(وانسانهاس بی مروت را به مدد طلب می کند!)
بسیاری از ادیبان معتقدند منظومه منوره حیدربایا سلام
شهریار عظیمترین اثر ادبی وی است. این شاهکارادبی که به
زبان شفاهی مردم آذربایجان نوشته شده است ، مشحون از
موسیقی دلنشین و هارمونی مشهود جریان زندگی طبیعی و ساده
روستاییان در بخشی از کوهستانهای دلافزای خطه آذربایجان
است. گفته می شود اشعار منظومه منوره حیدر بابایا سلام
شهریار تاکنون به 90 زبان ترجمه شده، در کتابهای درسی
کودکان چندین کشور وارد شده و همچنین بارها مورد بحث رساله
های دکترا در دانشگاههای معتبر جهان قرار گرفته است.
سهندیه
اما منظومه سهندیه استاد شهریار نیز حال و صفای دیگری
دارد. برخی از منتقدین ادبی سهندیه را همپای منظومه حیدر
بابایا سلام و یا حتی برتر از آن دانسته اند! به یقین
اشعار منظومه سهندیه معدن موسیقی ، کان حماسه و منبع معانی
و مبانی مشعشع بشری است.
شهریار این منظومه بی نظیر را در جواب مکتوب شاعری بزرگ
بنام «بولود قارا چورلو» ی مراغه ای متخلص به «سهند» نوشته
است. همو که با به نظم کشیدن کتاب هزاران ساله و جاودان
«دده قورد» ، اشعار زیبای «سازیمین سؤزو» (سخن ساز من) را
به جهان ادبیات عرض کرده است.
منظومه سهندیه پر است از صنایع ادبی و معانی بسیار عمیق که
ترجمه صحیح و روان آن به زبانهای دیگر بسی سخت و اساسا
آنرا خارج از بضاعت قلم راقم این سطور کرده است:
شاه داغیم ،
چال پاپاغیم ،
ائل دایاغیم ،
شانلی سهند"یم،
باشی طوفانلی سهند"یم ،
باشدا حئیدر بابا تک قارلا- قیروولا قاریشیبسان،
سن ایپک تئللی بولودلارلا اوفوقده ساریشیبسان،
ساواشارکن باریشیبسان،
گؤیدن ایلهام آلالی سئیر-ی سماواتا دئیه رسن،
هله آغ کورکو بورون ، یازدا یاشیل دون دا گییه رسن،
قورادان حالوا یییه رسن!
دؤشلرینده سونالار سینه سی تک شوخ ممه لرده،
نه شیرین چشمه لرین وار!
او یاشیل تئللری یئل هورمه ده آینالی سحرده،
عیشوه لی ائشمه لرین وار،
قوی یاغیش یاغسا دا یاغسین،
سئل اولوب آخسا دا آخسین،
یانلاریندا دره لر وار!
قوی قلمقاشلارین اوچسون فره لرله، هامی باخسین،
باشلاریندا هئره لر وار،
سیلدیریملار، سره لر وار،
او اتکلرده نه قیزلار یاناغی لاله لرین وار!
قوزولار اوتلایاراق نئیده نه خوش ناله لرین وار!
آی کیمی هاله لرین وار!
گول - چیچک ده بزه ننده ،نه گلینلر کیمی نازین!
یئل اسه نده او سولاردا نه درین راز-و نییازین!
اوینایار گوللو قوتازین...!
چهارشنبه 26/4/1392 - 23:39